InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Tutela administrativa

(Decizie nr. 822/R din data de 27.03.2012 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Primari, primarii | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Tutela administrativa.

- Legea nr. 554/2004, republicata, art. 3 alin. 1

Aspecte legate de aplicabilitatea O.U.G. nr. 34/2009, privind organizarea concursurilor si examenelor pentru ocuparea posturilor vacante. Motive de nelegalitate a Hotararii Consiliului Local.
      Hotararea Consiliului Local adoptata in baza unui temei legal abrogat  - art. 50 alin. 4 din O.U.G. nr. 189/2008, aprobat prin Legea nr. 269/2009. Organizarea unui concurs pentru un post deja ocupat.

Prin Sentinta nr. 1637/8.06.2011 pronuntata de Tribunalul Harghita, s-a admis in parte actiunea formulata de reclamantul Prefectul Judetului Harghita, impotriva paratului Consiliul Local al Comunei Joseni,  si, in consecinta, s-a anulat Hotararea nr. 7/2011 emisa de parat si s-a respins cererea de anulare a Hotararii nr. 46/2010 emisa de Consiliul Local al comunei Joseni.
In considerentele acestei hotarari, instanta de fond a avut in vedere urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata la data de 04.04.2011, reclamantul Prefectul Judetului Harghita, cu sediul in municipiul Miercurea Ciuc, Piata Libertatii nr. 5, judetul Harghita, a chemat in judecata pe paratul Consiliul Local al Comunei Joseni, judetul Harghita, solicitand instantei anularea Hotararii nr. 46/2010 privind modificarea statului de functii al aparatului de specialitate a Primarului comunei Joseni si a Hotararii nr. 7/2011 privind desemnarea comisiei de examinare pentru evaluarea proiectelor de management al Caminului Cultural rugandu-va ca, in contradictoriu cu Consiliul local al comunei Joseni.,
Tribunalul a retinut ca, prin H.C.L. nr. 46/2010, a fost aprobata modificarea anexei nr. 2 a H.C.L. nr. 32/2010, in sensul ca functia de administrator de camin cultural se transforma in functia de manager cultural. Pentru ocuparea acestei functii s-a hotarat organizarea unui concurs, fara alte precizari.
Prin H.C.L. nr. 7/2011, a fost desemnata comisia de examinare pentru evaluarea proiectelor de management, care urma sa isi inceapa activitatea la 16.02.2011, si comisia pentru solutionarea contestatiilor.
Cu privire la Hotararea  nr. 46/2010, Tribunalul a constatat ca art. 50 alin. 4 din O.U.G. nr. 189/2008 a prevazut ca, in cazul persoanelor care ocupau functii de conducere si nu aveau incheiate contracte de management cu autoritatea, raporturile de munca au incetat de drept. In consecinta, Hotararea este legala din punctul de vedere al modificarii functiei de conducere a Caminului Cultural din Joseni. Sentinta invocata de reclamant ca jurisprudenta privea un alt tip de post, caruia nu i se aplica art. 50 din O.U.G. nr. 189/2008, astfel ca nu este relevanta.
Din punctul de vedere al posibilitatii ocuparii functiei de manager, Hotararea nr. 46/2010 este de asemenea legala, pentru ca nu prevede vreo data pentru concurs (art. 2), ci numai o dispozitie de principiu privind organizarea acestuia, iar in prezent postul respectiv poate fi ocupat, in conformitate cu prevederile art. III alin. 2 din O.U.G. nr. 35/2011.
Referitor la Hotararea nr. 7/2011, Tribunalul a retinut ca paratul nu a dovedit ca a pregatit concursul in conformitate cu prevederile art. 6 alin. 1 lit. a din O.U.G. nr. 189/2008, in sensul elaborarii si aprobarii prealabile a regulamentului de organizare si desfasurare a concursului, de solutionare a contestatiilor, precum si a caietului de obiective, pe baza documentelor prevazute la art. 5, iar in plus comisia de examinare nu respecta dispozitiile art. 16 alin. 3 din acelasi act normativ, in sensul ca numarul de reprezentanti ai autoritatii este mai mare de o treime.
Impotriva acestei Sentinte, a declarat recurs, in termenul legal, reclamantul Prefectul Jud. Harghita, criticand hotararea atacata  ca nelegala, pentru urmatoarele considerente:
S-a sustinut ca motivele retinute pentru respingerea petitului vizand anularea H.C.L. nr. 46/2010 se bazeaza pe articole de lege abrogate inca din 2009, astfel, dispozitiile art. 50 din OUG nr. 189/2009 fiind abrogate expres prin art. I pct. 48 din Legea nr. 269/2009.
 S-a mai aratat ca, obiectul de reglementare al art. 1 al H.C.L. nr. 46/2010 nu era incetarea de drept a raporturilor de munca sau modificarea functiei devenite eventual vacante in urma aplicarii art. 50 din OUG nr. 189/2008, si ca functia astfel modificata, era o functie de executie si ocupata in mod  legal de o persoana angajata in baza unui contract de munca. Tocmai din acest motiv, jurisprudenta invocata de recurent era relevanta, fiind vorba de solutia daca intr-o cauza similara.
In ceea ce priveste art. 2 al Hotararii, instanta de fond a retinut ca acesta, fiind o dispozitie de principiu, este legal intrucat nu cuprinde nici o data, si, oricum, in prezent se poate organiza concurs, conform prevederilor art. III alin. 2 din OUG nr. 35/2011.
Este evident ca dispozitia cuprinsa in art. 2 al Hotararii este o reglementare cu caracter normativ, adresandu-se  unui numar nedeterminat de persoane (posibili candidati pentru postul de manager al Caminului cultural). Teoretic, simpla existenta a unui act administrativ poate face loc executarii sau contestarii lui (pe cale administrativ si/sau jurisdictionala), fara sa fie necesara notificarea (comunicarea), respectiv publicarea  sa. De altfel, actele normative intra in vigoare de la momentul publicarii sau aducerii la cunostinta publica, formalitate precizata in art. 3 al Hotararii nr. 46/2010.
Asadar, art. 2 al H.C.L. nr. 46/2010 cuprinde o norma imperativa, cu caracter normativ susceptibila de imediata executare, vointa Consiliului local fiind expres si concret exprimata in sensul organizarii concursului de proiecte, si-n consecinta, tocmai din acest motiv incalca prevederile art. 22 din O.U.G. nr. 34/2009 si este nelegal. O astfel de dispozitie legala nu putea fi cuprinsa intr-un act administrativ adoptat la data de 27 octombrie 2010 (data adoptarii Hotararii nr. 46/2010).
Examinand hotararea atacata, prin prisma acestor considerente, precum si din oficiu, potrivit dispozitiilor art. 3041 Cod procedura civila, Curtea a retinut urmatoarele:
Avand in vedere solutia primei instante, de admitere doar in parte a actiunii formulate de Prefectul Jud. Harghita, precum si limitele investirii instantei de control judiciar prin cererea de recurs, Curtea va fi tinuta sa analizeze hotararea atacata doar cu privire la petitul vizand anularea H.C.L. nr. 46/2010 a Consiliului local Joseni.
Potrivit dispozitiilor art. 1 din H.C.L. nr. 46/27.10.2010, s-a aprobat modificarea Anexei nr. 2 a H.C.L. nr. 32/2010, cu privire la pozitia nr. 28, in sensul ca in statul de functii, cu referire la Caminul Cultural, functia de administrator camin cultural se transforma in cea de manager cultural.
In primul rand este de observat ca, potrivit art. 22 din O.U.G. nr. 34/2009 (in vigoare din 14.04.2009, publicata in M.Of. nr. 249/2009), s-a suspendat organizarea concursurilor sau a examenelor pentru ocuparea posturilor vacante, aplicabilitatea acestei dispozitii  fiind  prelungita succesiv, pana la 31.12.2012, dupa cum rezulta din art. II din Legea nr. 283/2011, care modifica art. 20 din OUG nr. 34/2009.
In al doilea rand, este de observat ca la data organizarii concursului, postul in cauza, era deja ocupat, si pentru vacantarea acestui post se impunea ca pentru persoana in cauza sa inceteze Contractul individual de munca, pentru ca numai in aceste conditii, s-ar fi putut organiza un concurs pentru ocuparea acestei functii.
In al treilea rand, dupa cum s-a sustinut si in motivarea recursului, modificarea Anexei 2 a H.C.L. nr. 32/2010, prin H.C.L. nr. 46/2010 nu era permisa de O.U.G. nr. 34/2009, pentru motivele aratate in cele ce preced.
Mai mult,  la data adoptarii Hotararii in cauza - 27.10.2010 - art. 50 alin. 4 al O.U.G. nr. 189/2008, indicat de prima instanta drept temei al respingerii primului petit, erau deja abrogate, prin Legea nr. 269/2009.
Si nu in ultimul rand, este de observat ca  la dosarul cauzei nu au fost depuse inscrisurile care au stat la baza adoptarii Hotararii, si despre care se fac referire, in partea introductiva a H.C.L. nr. 46/2010, respectiv Proiectul de lege, sesizarea Comisiei de specialitate in legatura cu activitatea administratorului in functie si propunerea privind reorganizarea activitatii culturale, prin transformarea postului de administrator camin cultural, in post de manager cultural.
Cu referire la acest aspect, Curtea a apreciat ca parata avea obligatia sa depuna aceste inscrisuri, in oricare din cele doua faze procesuale, obligatie neindeplinita insa, ceea ce face imposibila exercitarea controlului  de legalitate asupra acestui act normativ.
Pentru aceste considerente, Curtea a apreciat ca intemeiat recursul promovat in cauza, urmand ca potrivit art. 312 alin. 1 teza I Cod procedura civila, sa-l admita ca atare, si pe cale de consecinta, sa procedeze la modificarea in parte a hotararii atacate, in  sensul anularii si a H.C.L. nr. 46/27.10.2010 a Consiliului Local Joseni.
Pentru ca nu au existat alte motive care sa atraga reformarea hotararii atacate, ca urmare a examinarii acesteia si din oficiu, potrivit art. 3041 Cod procedura civila, Curtea a mentinut ca legale si temeinice celelalte dispozitii ale hotararii atacate.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Primari, primarii

Potrivit principiului unicitatii caii de atac, a coroborarii dintre art. 2821 si 299 alin. 1 Cod procedura civila, impotriva deciziei pronuntate de Tribunalul Brasov in recurs nu se mai poate exercita un nou recurs. - Decizie nr. 3649/R din data de 03.09.2013
Cerere de revizuire a unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile. Conditia de admisibilitate a revizuirii prevazute de art. 322 pct. 2 Cod procedura civila - Decizie nr. 3436 din data de 25.06.2013
Taxe locale. Hotarari a consiliului local prin care se stabilesc taxe pe un teren proprietate publica a statului - Decizie nr. 1087 din data de 10.07.2006
Primar si Consiliul local - Decizie nr. 21 din data de 09.01.2006
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Sentinta civila nr. 721 - Sentinta civila nr. 721 din data de 22.05.2007
Primar. Cerere privind acordarea sporului de vechime si a premiului anual. Discriminare - Decizie nr. 5928 din data de 05.10.2011
Dispozitia primarului intemeiata pe art.33 din Legea nr.50/1991, modificata si republicata. Nelegalitate. - Decizie nr. 2394 din data de 15.11.2010
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
Reprezentarea in instanta a consiliului local. Lipsa calitatii de reprezentant a primarului si a consilierilor care au semnat recursul, in lipsa unei hotarari de consiliu care sa le confere acest drept. - Decizie nr. 75 din data de 20.01.2011
LIPSA CAPACITATE DE FOLOSINTA PRIMARIE - Decizie nr. 39 din data de 13.04.2009
Contestatie la legea electorala - Sentinta civila nr. 811 din data de 02.05.2012
CONTESTATIE LA LEGEA ELECTORALA - Sentinta civila nr. 64 din data de 26.04.2008
desfiintare lucrari executate fara autorizatie-calitate procesuala - Hotarare nr. 2040 din data de 11.02.2010
Obligatia de a face. Legea nr. 112/1995. Calitatea procesuala pasiva - Sentinta civila nr. 12840 din data de 06.11.2008
Aprobarea prev de art. 21 al. 3 din L. 215/2001 pentru incheierea de catre o unitate administrativ - teritoriala a unui contract de servicii juridice este o conditie ce trebuie indeplinita anterior incheierii contractului, nu ulterior - Hotarare nr. 1069 din data de 05.06.2014
Alegeri locale - Sentinta civila nr. 2225 din data de 10.08.2012
Declaratie de interese - Sentinta civila nr. 801 din data de 02.04.2013