Subventie acordata in temeiul Legii nr.76/2002. Conditii pentru retragerea ei
(Decizie nr. 363 din data de 03.11.2005 pronuntata de Curtea de Apel Galati)Prin sentinta civila nr.93/2005 pronuntata in dosarul nr.1913/2005 al Tribunalului Braila, s-a respins ca nefondata contestatia formulata de reclamanta SC S.T. SRL C.M.M., jud.B, impotriva deciziei nr.181/22.04.2005, emisa de AJOFMB.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca reclamanta a incheiat cu AJOFMB conventia nr.103/2003, privind subventia unui loc de munca pentru un absolvent, respectiv F.S., angajat pe perioada nedeterminata la data de 15.09.2003 conform contractului individual de munca nr.279357/2003. Conform acestei conventii si a disp. art. 83 din Legea 76/2002, angajatorii care incadreaza absolventii in conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca cel putin 3 ani de la data incheierii.
In speta, raportul de munca a fost mentinut pana la data de 15.04.2004 cand a incetat conform deciziei nr.48496/2004, in temeiul art.55 lit. b din Codul muncii.
Instanta a apreciat ca in aceste conditii, angajatorul este obligat sa restituie in totalitate AJOFM Braila sumele incasate pentru aceasta persoana, plus dobanda aferenta.
In aceleasi conditii a fost angajat si numitul D.G. la 1.08.2002, pe perioada nedeterminata, cu contract de munca nr.244591/2002.
Contractul acestuia a incetat la data de 1.10.2003 conform deciziei nr.102016/2003, in temeiul art.55 lit. b din Codul muncii.
Prin procesul verbal de control nr.14200/17.03.2005 intimata AJOFMB a stabilit in sarcina contestatoarei sa restituie sumele incasate cu titlu de subventie - 14.022.303 lei din care dobanda 641.160 lei pentru F.E.G. si 8.734.453 lei - din care 734.445 lei dobanda, pentru D.G..
Contestatoarea a atacat procesul verbal de control dar, prin decizia nr.181/2005 a intimatei - contestatia a fost respinsa in sensul mentinerii obligatiei de restituire catre bugetul asigurarilor pentru somaj a sumei totale de 22.756.756 lei - in sarcina contestatoarei.
In temeiul disp.art.8 si urm. din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, reclamanta a contestat decizia intimatei sustinand ca aceasta este nelegala si netemeinica, intrucat cele doua contracte de munca au incetat prin demisie la cererea celor doi angajati.
Prin intampinare, intimata a solicitat respingerea contestatiei, aratand ca cele doua raporturi de munca au incetat conform deciziilor emise de angajator - in temeiul disp.art.55 lit. b din Codul muncii - anume prin acordul partilor, deci si din initiativa contestatoarei.
Potrivit art.83 (2) din Legea 76/2002, angajatorii care inceteaza din initiativa lor raportul de munca sau de serviciu al absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevazut la alineat 1 din lege, sunt obligati sa restituie in totalitate agentilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent, plus dobanda aferenta, calculata la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
Instanta a apreciat ca in speta ca aceasta incetare a avut loc in temeiul art.55 (b) din Codul muncii - anume prin acordul partilor. Acest "acord" inseamna o "initiativa" egala din partea ambelor parti contractante - nu este similar cu demisia cum sustine tendentios contestatoarea. Aceasta ultima modalitate este expres reglementata de legiuitor si nu se poate confunda cu situatia prevazuta de art.55 (b) din lege.
Retinand "initiativa" contestatoarei, chiar daca a fost exprimata ca o simetrie a initiativei angajatului, instanta a apreciat ca in speta sunt incidente disp. art. 83 din Legea nr.76/2002.
I m p o t r i v a acestei sentinte in termen legal a declarat recurs reclamanta, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivare, recurenta a aratat ca prima instanta a pronuntat solutia cu interpretarea si aplicarea gresita a legii, deoarece Legea nr.76/2002, in forma in vigoare la data desfacerii contractelor de munca, prevede obligatia restituirii subventiei primite numai in situatia in care incetarea raporturilor de munca a avut loc din initiativa angajatorului.
Cum desfacerea contractelor de munca a avut in mod indubitabil la baza initiativa angajatilor, reclamanta exprimandu-si numai acordul, pentru a nu le impiedica obtinerea unor locuri de munca mai bine platite, rezulta clar ca sunt aplicabile prevederile art.85 alin.4 din Legea 76/2002, situatie in care nu poate fi obligata la restituirea subventiei primite si nici a dobanzilor.
De altfel, in Legea nr.107/2004, care a modificat Legea nr.76/2002, se prevede expres restituirea subventiei in cazul incetarii raporturilor de munca in baza art.55 lit. b din Codul muncii.
Asa fiind, daca interpretarea data de agentul constatator si prima instanta , dispozitiilor art. 85 alin.2, 3 si 4 din Legea 76/2002 ar fi corecta, alin. 4 al art. 85 nu ar mai avea aplicabilitate si nu ar mai avea nici un rationament modificarea acestui text de lege prin Legea 107/2004.
Examinand sentinta recurata, prin prisma motivelor invocate, dar si din oficiu, sub toate aspectele, conform art.304/1 C. proc. civ., Curtea a retinut ca prima instanta a facut o incompleta apreciere a probelor administrate in cauza si o gresita aplicare a legii, pronuntand in cauza o sentinta netemeinica si nelegala, a carei reformare se impune.
Potrivit prevederilor art.85 alin.3 din Legea 76/2002, angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alin.1 si 2 (somer in varsta de peste 45 ani, someri intretinatori unici de familii, persoane cu handicap), anterior termenului de 2 ani, sunt obligati sa restituie in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, sumele incasate pentru fiecare persoana si dobanzile aferente, calculate la nivelul celor acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
Potrivit art. 85 alin. 4 din acelasi act normativ, prevederile alin. 3 nu se aplica in situatia in care incetarea raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa angajatului sau din motive imputabile acestuia.
Prin Legea nr.107/7 aprilie 2004, art.85 din Legea 76/2002 s-a modificat, legiuitorul prevazand in mod expres in alin. 4 ca angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alin.1 si 2 anterior termenului de 2 ani, sunt obligati sa restituie in totalitate agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana plus dobanda, daca incetarea raporturilor de munca a avut loc din motivele prevazute la art.83 alin.2, printre care si art.55 lit.b din Legea nr.53/2003.
In cauza, reclamanta a angajat in conditiile Legii nr.76/2002, doua persoane aflate in evidentele Oficiului pentru somaj, pentru care a primit subventia prevazuta de art.85 alin.1 din Legea 76/2002.
Cele doua persoane angajate au prezentat cereri de demisie, aprobate de reprezentantul societatii reclamante.
Fata de situatia de fapt retinuta si in raport de prevederile legale invocate, Curtea constata ca la acea data erau in vigoare prevederile art.85 alin.3 si 4 din Legea 76/2002.
Cum desfacerea contractelor de munca a avut in mod indubitabil la baza initiativa angajatilor , care si-au prezentat demisia, rezulta in mod clar ca in cauza sunt aplicabile prevederile art.85 alin.4 din actul normativ enuntat, si in consecinta angajatorul nu are obligatia restituirii sumei primite.
In caz contrar, in interpretarea data de catre agentul constatator, cat si de prima instanta, alineatul 4 al art.85 din Legea 76/2002 nu ar mai avea aplicabilitate, si de asemenea nu ar mai avea nici un rationament modificarea acestui text de lege prin Legea 107/7 aprilie 2004 care prevede in mod expres restituirea subventiei primite in situatia desfacerii contractului de munca potrivit art.55 lit.b din Legea 53/2003, cum este cazul in speta.
Avand in vedere principiul de drept potrivit caruia legea dispune numai pentru viitor, neavand putere retroactiva decat in cazurile expres prevazute, si constatand, pe de alta parte, ca acordul angajatorului in sensul desfacerii contractului de munca nu poate echivala cu "initiativa" reglementata de art.85 alin.3 din Legea 76/2002, Curtea a constat ca recursul este fondat, motiv pentru care in temeiul art.312 C.proc.civ. l-a admis cu consecinta modificarii sentintei atacate, in sensul admiterii actiunii, desfiintarii actelor de control si exonerarii reclamantei de la plata sumelor respective.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, prima instanta a retinut ca reclamanta a incheiat cu AJOFMB conventia nr.103/2003, privind subventia unui loc de munca pentru un absolvent, respectiv F.S., angajat pe perioada nedeterminata la data de 15.09.2003 conform contractului individual de munca nr.279357/2003. Conform acestei conventii si a disp. art. 83 din Legea 76/2002, angajatorii care incadreaza absolventii in conditiile art. 80 sunt obligati sa mentina raporturile de munca cel putin 3 ani de la data incheierii.
In speta, raportul de munca a fost mentinut pana la data de 15.04.2004 cand a incetat conform deciziei nr.48496/2004, in temeiul art.55 lit. b din Codul muncii.
Instanta a apreciat ca in aceste conditii, angajatorul este obligat sa restituie in totalitate AJOFM Braila sumele incasate pentru aceasta persoana, plus dobanda aferenta.
In aceleasi conditii a fost angajat si numitul D.G. la 1.08.2002, pe perioada nedeterminata, cu contract de munca nr.244591/2002.
Contractul acestuia a incetat la data de 1.10.2003 conform deciziei nr.102016/2003, in temeiul art.55 lit. b din Codul muncii.
Prin procesul verbal de control nr.14200/17.03.2005 intimata AJOFMB a stabilit in sarcina contestatoarei sa restituie sumele incasate cu titlu de subventie - 14.022.303 lei din care dobanda 641.160 lei pentru F.E.G. si 8.734.453 lei - din care 734.445 lei dobanda, pentru D.G..
Contestatoarea a atacat procesul verbal de control dar, prin decizia nr.181/2005 a intimatei - contestatia a fost respinsa in sensul mentinerii obligatiei de restituire catre bugetul asigurarilor pentru somaj a sumei totale de 22.756.756 lei - in sarcina contestatoarei.
In temeiul disp.art.8 si urm. din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, reclamanta a contestat decizia intimatei sustinand ca aceasta este nelegala si netemeinica, intrucat cele doua contracte de munca au incetat prin demisie la cererea celor doi angajati.
Prin intampinare, intimata a solicitat respingerea contestatiei, aratand ca cele doua raporturi de munca au incetat conform deciziilor emise de angajator - in temeiul disp.art.55 lit. b din Codul muncii - anume prin acordul partilor, deci si din initiativa contestatoarei.
Potrivit art.83 (2) din Legea 76/2002, angajatorii care inceteaza din initiativa lor raportul de munca sau de serviciu al absolventilor, anterior termenului de 3 ani prevazut la alineat 1 din lege, sunt obligati sa restituie in totalitate agentilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare absolvent, plus dobanda aferenta, calculata la nivelul celei acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
Instanta a apreciat ca in speta ca aceasta incetare a avut loc in temeiul art.55 (b) din Codul muncii - anume prin acordul partilor. Acest "acord" inseamna o "initiativa" egala din partea ambelor parti contractante - nu este similar cu demisia cum sustine tendentios contestatoarea. Aceasta ultima modalitate este expres reglementata de legiuitor si nu se poate confunda cu situatia prevazuta de art.55 (b) din lege.
Retinand "initiativa" contestatoarei, chiar daca a fost exprimata ca o simetrie a initiativei angajatului, instanta a apreciat ca in speta sunt incidente disp. art. 83 din Legea nr.76/2002.
I m p o t r i v a acestei sentinte in termen legal a declarat recurs reclamanta, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.
In motivare, recurenta a aratat ca prima instanta a pronuntat solutia cu interpretarea si aplicarea gresita a legii, deoarece Legea nr.76/2002, in forma in vigoare la data desfacerii contractelor de munca, prevede obligatia restituirii subventiei primite numai in situatia in care incetarea raporturilor de munca a avut loc din initiativa angajatorului.
Cum desfacerea contractelor de munca a avut in mod indubitabil la baza initiativa angajatilor, reclamanta exprimandu-si numai acordul, pentru a nu le impiedica obtinerea unor locuri de munca mai bine platite, rezulta clar ca sunt aplicabile prevederile art.85 alin.4 din Legea 76/2002, situatie in care nu poate fi obligata la restituirea subventiei primite si nici a dobanzilor.
De altfel, in Legea nr.107/2004, care a modificat Legea nr.76/2002, se prevede expres restituirea subventiei in cazul incetarii raporturilor de munca in baza art.55 lit. b din Codul muncii.
Asa fiind, daca interpretarea data de agentul constatator si prima instanta , dispozitiilor art. 85 alin.2, 3 si 4 din Legea 76/2002 ar fi corecta, alin. 4 al art. 85 nu ar mai avea aplicabilitate si nu ar mai avea nici un rationament modificarea acestui text de lege prin Legea 107/2004.
Examinand sentinta recurata, prin prisma motivelor invocate, dar si din oficiu, sub toate aspectele, conform art.304/1 C. proc. civ., Curtea a retinut ca prima instanta a facut o incompleta apreciere a probelor administrate in cauza si o gresita aplicare a legii, pronuntand in cauza o sentinta netemeinica si nelegala, a carei reformare se impune.
Potrivit prevederilor art.85 alin.3 din Legea 76/2002, angajatorii care inceteaza din initiativa lor raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alin.1 si 2 (somer in varsta de peste 45 ani, someri intretinatori unici de familii, persoane cu handicap), anterior termenului de 2 ani, sunt obligati sa restituie in totalitate, agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, sumele incasate pentru fiecare persoana si dobanzile aferente, calculate la nivelul celor acordate de trezoreria statului pentru bugetul asigurarilor pentru somaj.
Potrivit art. 85 alin. 4 din acelasi act normativ, prevederile alin. 3 nu se aplica in situatia in care incetarea raporturilor de munca sau de serviciu are loc din initiativa angajatului sau din motive imputabile acestuia.
Prin Legea nr.107/7 aprilie 2004, art.85 din Legea 76/2002 s-a modificat, legiuitorul prevazand in mod expres in alin. 4 ca angajatorii care inceteaza raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor prevazute la alin.1 si 2 anterior termenului de 2 ani, sunt obligati sa restituie in totalitate agentiilor pentru ocuparea fortei de munca sumele incasate pentru fiecare persoana plus dobanda, daca incetarea raporturilor de munca a avut loc din motivele prevazute la art.83 alin.2, printre care si art.55 lit.b din Legea nr.53/2003.
In cauza, reclamanta a angajat in conditiile Legii nr.76/2002, doua persoane aflate in evidentele Oficiului pentru somaj, pentru care a primit subventia prevazuta de art.85 alin.1 din Legea 76/2002.
Cele doua persoane angajate au prezentat cereri de demisie, aprobate de reprezentantul societatii reclamante.
Fata de situatia de fapt retinuta si in raport de prevederile legale invocate, Curtea constata ca la acea data erau in vigoare prevederile art.85 alin.3 si 4 din Legea 76/2002.
Cum desfacerea contractelor de munca a avut in mod indubitabil la baza initiativa angajatilor , care si-au prezentat demisia, rezulta in mod clar ca in cauza sunt aplicabile prevederile art.85 alin.4 din actul normativ enuntat, si in consecinta angajatorul nu are obligatia restituirii sumei primite.
In caz contrar, in interpretarea data de catre agentul constatator, cat si de prima instanta, alineatul 4 al art.85 din Legea 76/2002 nu ar mai avea aplicabilitate, si de asemenea nu ar mai avea nici un rationament modificarea acestui text de lege prin Legea 107/7 aprilie 2004 care prevede in mod expres restituirea subventiei primite in situatia desfacerii contractului de munca potrivit art.55 lit.b din Legea 53/2003, cum este cazul in speta.
Avand in vedere principiul de drept potrivit caruia legea dispune numai pentru viitor, neavand putere retroactiva decat in cazurile expres prevazute, si constatand, pe de alta parte, ca acordul angajatorului in sensul desfacerii contractului de munca nu poate echivala cu "initiativa" reglementata de art.85 alin.3 din Legea 76/2002, Curtea a constat ca recursul este fondat, motiv pentru care in temeiul art.312 C.proc.civ. l-a admis cu consecinta modificarii sentintei atacate, in sensul admiterii actiunii, desfiintarii actelor de control si exonerarii reclamantei de la plata sumelor respective.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Somaj
Indemnizatie de somaj. Stabilirea acesteia prin includerea in baza de calcul a platilor compensatorii. Nelegalitate. - Sentinta civila nr. 1664/LM/2010 din data de 16.11.2010Indemnizatie de somaj. Modalitate de calcul. Art.51 lit. a din Codul muncii iar potrivit art.35 alin.1 din Legea nr.76/2002 - Decizie nr. 62/AP din data de 17.02.2014
CONTESTATIE LA DECIZIA DE IPUTARE PRIVIND PLATA AJUTORULUI DE SOMAJ EMISA DE AJOFM - ADMISIBILITATE - Decizie nr. 90/R din data de 20.01.2012
Restituire indemnizatie de somaj. Conditii. - Hotarare nr. 1484 din data de 20.04.2015
Indemnizatie de somaj. Mod de calcul. - Decizie nr. 2978 din data de 03.09.2012
Indemnizatie de somaj. Mod de calcul. - Decizie nr. 2978 din data de 03.09.2012
Indemnizatie de somaj. Conditii de acordare. - Decizie nr. 1601 din data de 19.09.2011
Indemnizatie de somaj. Calcul. - Decizie nr. 750 din data de 31.03.2011
Litigiu privind stabilirea si plata indemnizatiei de somaj. Termen de exercitare cale de atac. Nesocotire. - Decizie nr. 856 din data de 28.06.2010
Litigiu de asigurari sociale. Indemniza?ia de ?omaj. Condi?ii de acordare. Neconcordan?e intre actele de identitate. Refuz nejustificat Art. 39 din Legea nr. 76/2002, Ordinul nr. 85/2002 - Decizie nr. 1831 din data de 08.04.2016
Restituire indemnizatie de somaj. Conditii. - Hotarare nr. 1484 din data de 20.04.2015
Indemnizatie de somaj. Modalitate de calcul. Art.51 lit. a din Codul muncii iar potrivit art.35 alin.1 din Legea nr.76/2002 - Decizie nr. 62/AP din data de 17.02.2014
CONTESTATIE LA DECIZIA DE IPUTARE PRIVIND PLATA AJUTORULUI DE SOMAJ EMISA DE AJOFM - ADMISIBILITATE - Decizie nr. 90/R din data de 20.01.2012
Indemnizatie de somaj. Posibilitatea cumularii indemnizatie de somaj cu indemnizatia de consilier local - Decizie nr. 903 din data de 20.04.2010
Asigurari sociale - Decizie nr. 23 din data de 19.02.2015
Asigurari sociale - Decizie nr. 61 din data de 10.02.2015
Dreptul muncii; jurisdictia muncii - Decizie nr. 60 din data de 10.02.2015
Dreptul muncii; jurisdictia muncii - Decizie nr. 145 din data de 10.03.2015
Dreptul muncii; jurisdictia muncii - Decizie nr. 59 din data de 10.02.2015
Imposibilitatea refuzarii acordarii subventiei cuvenite persoanelor care angajeaza anumite categorii de someri, prevazuta de art. 85 Legea nr. 76/2002, in cazul in care angajatorul indeplineste toate conditiile prevazute de lege - Decizie nr. 128 din data de 20.01.2015