Indemnizatie de somaj. Calcul.
(Decizie nr. 750 din data de 31.03.2011 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)Indemnizatie de somaj. Calcul.
Legea nr. 76/2002: art. 39 alin. 2 lit. b;
Codul muncii: art. 159 alin. (1).
Legislatia actuala prevede obligatia de a plati contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj in raport de venitul brut realizat, dar dreptul corelativ la incasarea indemnizatiei de somaj se calculeaza nu in raport de suma cu care s-a contribuit, ci in raport de alte elemente, respectiv in functie de salariul de baza lunar brut, care este mai mic sau cel mult egal cu venitul brut.
Distinctia nu este intamplatoare, notiunile de venit brut si salariu de baza brut fiind diferite.
Sectia pentru conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr. 750/31 martie 2011.
Prin actiunea in conflict de drepturi inregistrata pe rolul Tribunalului Hunedoara sub nr. 3968/97/2010, reclamantul N.A.I. a chemat in judecata pe parata A.J.O.F.M. Hunedoara, solicitand:
- anularea dispozitiei nr.2829/23.06.2010 privind stabilirea dreptului la indemnizatia de somaj si restabilirea situatiei anterioare acestei dispozitii, anularea deciziei de imputare nr.1882/22.06.2010 si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
Reclamantul a aratat ca prin dispozitia nr.2829/23.06.2010, i s-a stabilit retroactiv indemnizatia de somaj, iar prin decizia de imputare nr. 1882/22.06.2010 parata i-a imputat suma de 2285 lei, din indemnizatia de somaj cuvenita si incasata cu motivarea ca in baza de calcul au fost incluse pe langa salariul de baza lunar si sume reprezentand plati compensatorii.
Apreciaza ca actele emise de parata sunt in mod vadit nelegale, intrucat baza de calcul pentru stabilirea contributiilor datorate bugetului asigurarilor de somaj este identica cu baza de calcul a indemnizatiei de somaj la care se refera art.39 alin.2 din Legea nr.76/2002 si art.19 indice 1 din H.G. nr.174/2002 si este reprezentata de venitul brut realizat lunar si nu de salariul de baza lunar brut, cum in mod gresit a indicat parata in decizia de imputare.
Mentioneaza ca initial, la stabilirea indemnizatiei de somaj s-a avut in vedere printre altele, ca a fost salariat la SC A.M. Hunedoara SA pana in 2009, iar in ultima luna de activitate, care se ia in calcul la stabilirea stagiului de cotizare, potrivit art.34 din Legea nr.76/2002, a avut un venit brut in suma de 48764 lei, aceasta constituind baza de calcul, atat pentru impozitul pe venit, cat si pentru contributia datorata in temeiul art.26 si 27 din Legea nr.76/2002.
Se mai arata ca prin respectarea art.29 din Legea nr.76/2002 si art.19 din Legea nr.19/2009 s-a calculat, retinut si virat catre bugetul asigurarilor de somaj contributia individuala si contributia datorata de angajator pentru luna respectiva, cotele procentuale fiind aplicate asupra bazei lunare de calcul anterior mentionate, corespunzatoare venitului brut realizat in acea luna, conform adeverintei emise de angajator, declaratiei angajatorului si ordinului de plata prin care a fost platita suma.
Reclamantul precizeaza ca, raporturile de munca incheiate cu SC A.M. Hunedoara SA au incetat in temeiul art.55 lit.b din Codul muncii, iar suma ce i-a fost stabilita in luna de plecare nu poate fi considerata plata compensatorie in sensul art.14 alin.2 lit.e din H.G. nr.174/2002, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.2 din H.G. nr.149/2008, fiind achitata de catre angajator din fondul de salarii, dupa cum rezulta din adeverinta invocata in preambulul deciziei de imputare.
In ceea ce priveste capatul de cerere privind anularea deciziei de imputare, motivele sunt identice cu cele pentru care solicita anularea dispozitiei de stabilire a indemnizatiei de somaj.
Parata prin intampinare a solicitat respingerea actiunii ca nefondata.
Arata ca raporturile de munca ale reclamantului cu SC A.M. Hunedoara SA, au incetat in luna martie 2009 si ca in ultima luna de activitatea a beneficiat de o serie de plati compensatorii, incluse in veniturile acestei luni, realizand astfel un venit lunar brut de 48764 lei, conform actelor eliberate de angajator.
La cererea reclamantului inregistrata la AJOFM in luna decembrie 2009 i-a fost stabilita o valoare a indemnizatiei de somaj de 968 lei, cuantum aflat in plata in perioada decembrie 2009– mai 2010, in media salariului lunar brut pe ultimele 12 luni de cotizare fiind luat in calcul si venitul realizat de acesta in ultima luna de activitate. In urma controlului efectuat de Curtea de Conturi prin Camera de Conturi a jud. Hunedoara s-a stabilit prin procesul verbal de constatare din 15.04.2010 si in urma obiectiunilor AJOFM Hunedoara, partial acceptate, ca sumele platite de SC A.M. Hunedoara SA fostilor salariati, la incetarea raporturilor de munca, reprezinta plati compensatorii, pentru care nu se datoreaza contributii si care nu pot fi luate in calcul la determinarea cuantumului indemnizatiei de somaj.
S-a apreciat ca valoarea indemnizatiei de somaj a fost gresit determinata prin includerea in baza de calcul a platilor compensatorii si s-a dispus recalcularea indemnizatiei si recuperarea prejudiciului rezultat prin acordarea indemnizatiei de somaj mai mari decat cele prevazute de lege.
In consecinta, avand in vedere prev.art.39 din Legea nr.76/2002 privind stabilirea indemnizatiei de somaj, prin prima decizie s-a stabilit din nou indemnizatia de somaj a reclamantului in sensul celor aratate, incepand cu data acordarii, totodata fata de cuantumul initial al indemnizatiei de somaj, achitat in perioada decembrie 2009 – mai 2010 si cuantumul rezultat in urma recalcularii, debitul corect a fost imputat prin cea de-a doua decizie atacata.
Prin Sentinta civila nr.1790/LM/2010, instanta respinge actiunea in conflict de drepturi formulata de reclamantul N.A.I. impotriva paratei A.J.O.F.M. Hunedoara.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta a retinut in esenta ca, conform prev.art.39 din Legea nr.76/2002, cuantumul indemnizatiei de somaj se stabileste 75% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an (lit.a), suma prevazuta la lit.a la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferentiate in functie de stagiul de cotizare (lit.b).
Instanta mai retine ca, suma prevazuta la lit.b a textului de lege mai sus mentionat si care intra in componenta indemnizatiei de somaj, reprezinta media salariului de baza lunar brut, pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare si nu a venitului brut realizat.
Notiunea de salariu, astfel cum este definita prin art.154 – 155 Codul muncii nu poate include si platile compensatorii acordate de angajatori, ca masura de protectie, in cazul salariatilor concediati.
Ca urmare, neluand in calcul platile compensatorii, salariul de baza lunar brut al reclamantei, in ultimele 12 luni de cotizare a fost, in realitate mult mai mic decat venitul mediu brut, fapt ce rezulta din carnetul de munca si din adeverinta emisa de SC A.M. Hunedoara SA.
Prin adresa nr.1030/A/220/3.05.2010, SC A.M. Hunedoara SA, precizeaza ca in adeverinta eliberata a inclus in baza lunara de calcul, pe langa salariul de baza lunar brut si sumele reprezentand plati compensatorii.
Procedandu-se in acest fel, respectiv avandu-se in vedere venitul mediu brut in loc de salariu baza de calcul a fost substantial majorata in mod artificial ceea ce a determinat si o indemnizatie de somaj, intr-un cuantum mult mai mare decat cel legal, astfel ca cele doua decizii emise de AJOFM Hunedoara Deva sunt legale si temeinice,
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul, solicitand admiterea recursului, modificarea sentintei atacate in sensul admiterii actiunii in conflict de drepturi si in consecinta sa se dispuna anularea dispozitiei privind stabilirea dreptului la indemnizatiei de somaj si restabilirea situatiei anterioare acestei dispozitii, precum si anularea deciziei de impunere atacate.
In expunerea de motive recurentul arata ca, a fost salariat al SC A.M. Hunedoara, pana la data de 01.04.2009 cand raporturile de munca ale reclamantului cu SC A.M. Hunedoara SA au incetat prin acordul partilor conform art.55 lit.b Codul muncii. In ultima luna de activitate a beneficiat de o compensatie baneasca, proportional cu vechimea in munca si veniturile salariale, deoarece toti salariatii care acceptau incetarea raporturilor de munca, prin aplicarea schemei de plecari voluntare, beneficiau din partea angajatorului de plati compensatorii echivalente cu 6 – 24 salarii brute, individuale, in functie de vechime.
In urma incetarii raporturilor de munca cu SC A.M. SA Hunedoara, reclamantul nu avea dreptul la indemnizatia de somaj, potrivit Legii nr.76/2002, datorita temeiului de drept precizat, respectiv art.55 lit.b Codul muncii.
Ulterior, reclamantul s-a angajat la o alta societate pe o perioada de o luna, intre 09.11.2009-09.12.2009, respectiv contractul de munca incetand de aceasta data in temeiul art.56, lit.j Codul muncii, respectiv la expirarea termenului pentru care s-a incheiat contractul individual de munca.
Recurentul apreciaza ca, sentinta este nelegala si netemeinica, fiind consecinta interpretarii si aplicarii gresite a legii, instanta de fond solutionand cauza cu neobservarea prevederilor art. 5 si 191 din H.G. nr.174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mai arata recurentul ca potrivit art.19 ind.1 din H.G. nr.174/2002, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.2 din H.G. nr.312/2006, „prin salariu de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, prevazut la art. 39 alin.2 lit.b) din lege, se intelege baza lunara de calcul prevazuta la art. 14 (din H.G. n.r.174/2002 s.n.) pe ultimele 12 luni in care s-a realizat stagiul de cotizare.
Prin urmare, nu poate fi ignorata corelatia dintre baza lunara de calcul a contributiilor datorate bugetului asigurarilor de somaj si baza de calcul a indemnizatiei de somaj, in conditiile in care aceasta rezulta in mod expres din prevederile legale mai sus citate.
Potrivit art. 14 alin.1 din H.G. nr.174/2002 „baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 27 alin.1 din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19 din lege, constituit, dupa caz, din urmatoarele elemente: (…)
j) orice alte sume platite din fondul de salarii”.
Iata de ce imprejurarea ca aceasta compensatie a fost platita din fondul de salarii prezinta o deosebita relevanta in cauza, contrar celor retinute in considerentele sentintei atacate, intrucat potrivit legii, toate sumele platite din fondul de salarii sunt avute in vedere atat la stabilirea bazei de calcul a contributiilor, cat si a indemnizatiei de somaj.
Imprejurarea ca aceste sume au fost platite din fondul de salarii rezulta atat din adresele emise de S.C. A.M. Hunedoara S.A., existente la dosarul cauzei, dar si din procesul-verbal de control efectuat de ANAF.
Art. 14 alin.2 lit.e) din H.G. nr.174/2002, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.2 din H.G. nr.149/2008 exclude din baza de calcul a indemnizatiei de somaj sumele reprezentand: (…) e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor”. Aceasta prevedere legala nu este aplicabila insa in speta de fata, in conditiile in care art. 5 din acelasi H.G. nr. 174/2002 nu include printre motivele de incetare a contractului de munca neimputabile salariatului si acordul partilor (art. 55 lit.b Codul Muncii).
Avand in vedere modalitatea de incetare a contractului de munca incheiat intre recurent, pe de o parte si S.C. A.M. Hunedoara S.A., pe de alta parte, respectiv acordul partilor intemeiat pe dispozitiile art. 55 lit.b din Codul Muncii, solicita sa se constate ca nu exista nici un temei legal pentru ca aceasta suma sa nu fie inclusa in baza de calcul a contributiilor si a indemnizatiei de somaj. De altfel, legalitatea retinerii si virarii contributiilor rezulta din procesul – verbal de control efectuat de ANAF la S.C. A.M. Hunedoara S.A.
Desi angajatorul a denumit aceste sume „plati compensatorii”, denumire de natura a crea confuzie, solicita sa se constate ca de lege lata platile compensatorii (stricto sensu) au un regim juridic bine definit si o legislatie speciala, ce nu se regaseste in speta de fata. Instanta de fond a apreciat, fara nici un suport probatoriu, ca aceste plati au fost acordate ca masura de protectie salariatilor concediati. Nu numai ca aceasta prezumtie este fara relevanta, avand in vedere prevederile legale mai sus citate, dar este si gresita, cata vreme aceste plati reprezinta o compensatie pentru munca depusa in cadrul unitatii, concluzia rezultand din observarea perioadei lucrate de catre recurent in cadrul S.C. A. M. Hunedoara S.A.
A ignora aceasta compensatie din calculul indemnizatiei de somaj, cu toate ca fata de aceasta sunt aplicabile prevederile art. 14 alin.1 lit.j din H.G. nr. 174/2002, s-a achitat contributia aferenta la asigurarile pentru somaj, iar stagiul de cotizare in sistemul asigurarilor de somaj a fost certificat de intimata, reprezinta o incalcare a dispozitiilor art. 39 alin.2 lit. „b” din Legea nr.76/2002 si o atingere adusa principiului contributivitatii la bugetul asigurarilor pentru somaj. Singura cale de restabilire a legalitatii este reprezentata de anularea actelor nelegale si restabilirea situatiei anterioare emiterii acestora.
Prin intampinare, A.J.O.F.M. Hunedoara solicita respingerea recursului.
Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate prin prisma aspectelor
critice invocate cat si din oficiu potrivit art.304/1 Cod pr. civila, in limitele statuate de art.306(2) Cod procedura civila, Curtea costata urmatoarele:
Recursul este nefondat.
Conform art. 39 alin. 2 lit. b din Legea nr.76/2002, indemnizatia de somaj se calculeaza la nivelul de 75% din salariul de baza minim brut pe tara, garantat in plata, in vigoare la data stabilirii indemnizatiei, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote stabilite diferentiat in functie de stagiul de cotizare.
Art. 159 alin. (1) Codul muncii, prevede ca, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.174/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede la art. 14 alin. (1) ca baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 27 alin. (1) din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19 din lege, constituit, dupa caz, din urmatoarele elemente:
a) salariul de baza lunar brut, corespunzator timpului efectiv lucrat, la care se adauga, dupa caz: indemnizatia de conducere, salariul de merit, precum si alte drepturi salariale care, potrivit actelor normative ori contractelor colective sau individuale de munca, fac parte din salariul de baza…..
La alin.(2) din acelasi act normativ se prevede expres ca nu se includ in baza de calcul prevazuta la alin. (1) sumele reprezentand…. e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor.
Pe de alta parte, Curtea subliniaza ca legislatia actuala prevede obligatia de a plati contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj in raport de venitul brut realizat, dar dreptul corelativ la incasarea indemnizatiei de somaj se calculeaza nu in raport de suma cu care s-a contribuit, ci in raport de alte elemente, respectiv in functie de salariul de baza lunar brut, care este mai mic sau cel mult egal cu venitul brut.
Distinctia nu este intamplatoare, notiunile de venit brut si salariu de baza brut fiind diferite.
Conform art. 155 din Codul muncii „salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri”.
In speta, corect instanta de fond a apreciat ca, cele doua decizii emise de AJOFM Hunedoara Deva sunt legale si temeinice.
Initial parata a calculat indemnizatia de somaj luand eronat in calcul venitul brut realizat, in care au fost incluse si platile compensatorii, intrucat dispozitiile legale mai sus enuntate prevad raportarea la salariul de baza brut. Desi situatia este inechitabila pentru persoana asigurata, instanta de judecata este tinuta sa aplice legea astfel cum a fost edictata de catre legiuitor.
Astfel, nu va fi retinuta critica recurentului referitoare la retinerea contributiile catre bugetul asigurarilor pentru somaj, impozitul pe venit din intreaga suma care cuprindea si platile compensatorii, deoarece este nefondata. In cauza, fata de prevederile legale mentionate, instanta daca ar statua in echitate, ar ajunge la incalcarea dispozitiilor legale, la crearea unor norme juridice paralele si la incalcarea principiului separatiei puterilor in stat.
Nefondata este si critica vizand neobservarea dispozitiilor art.5 si art.39 ind.1 din H.G. nr.174/2002 deoarece art. 19 ind.1 alin. (1) prevede ca prin salariu de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, prevazut la art. 39 alin. (2) lit. b) din lege, se intelege baza lunara de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazuta la titlul IX2 "Contributii sociale obligatorii" din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pe ultimele 12 luni in care s-a realizat stagiul de cotizare, aspecte necontestate de nimeni in prezenta cauza.
Asa cum a retinut Curtea in expunerea de motive, esenta prezentului recurs consta in intelegerea notiunii de venit brut si salariu de baza brut, intrucat dispozitiile legale prevad, asa cum am aratat, ca indemnizatia de somaj se calculeaza la nivelul de 75% din salariul de baza minim brut pe tara, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote stabilite diferentiat in functie de stagiul de cotizare.
In ce priveste sustinerea recurentului ca platile in discutie nu ar fi compensatorii, va fi inlaturata ca nefondata, in conditiile in care nu se probeaza o alta natura juridica a acestor sume de bani sau temeiul de drept in baza caruia au fost acordate, atata timp cat si angajatorul le numeste plati compensatorii.
Fata de cele ce preced, Curtea, constata ca solutia primei instante este legala si temeinica si ca atare, in conformitate cu art. 312 alin.1 cu aplicarea art. 82 din Legea nr.168/1999 va respinge ca nefondat recursul reclamantului.
Legea nr. 76/2002: art. 39 alin. 2 lit. b;
Codul muncii: art. 159 alin. (1).
Legislatia actuala prevede obligatia de a plati contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj in raport de venitul brut realizat, dar dreptul corelativ la incasarea indemnizatiei de somaj se calculeaza nu in raport de suma cu care s-a contribuit, ci in raport de alte elemente, respectiv in functie de salariul de baza lunar brut, care este mai mic sau cel mult egal cu venitul brut.
Distinctia nu este intamplatoare, notiunile de venit brut si salariu de baza brut fiind diferite.
Sectia pentru conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr. 750/31 martie 2011.
Prin actiunea in conflict de drepturi inregistrata pe rolul Tribunalului Hunedoara sub nr. 3968/97/2010, reclamantul N.A.I. a chemat in judecata pe parata A.J.O.F.M. Hunedoara, solicitand:
- anularea dispozitiei nr.2829/23.06.2010 privind stabilirea dreptului la indemnizatia de somaj si restabilirea situatiei anterioare acestei dispozitii, anularea deciziei de imputare nr.1882/22.06.2010 si obligarea paratei la plata cheltuielilor de judecata.
Reclamantul a aratat ca prin dispozitia nr.2829/23.06.2010, i s-a stabilit retroactiv indemnizatia de somaj, iar prin decizia de imputare nr. 1882/22.06.2010 parata i-a imputat suma de 2285 lei, din indemnizatia de somaj cuvenita si incasata cu motivarea ca in baza de calcul au fost incluse pe langa salariul de baza lunar si sume reprezentand plati compensatorii.
Apreciaza ca actele emise de parata sunt in mod vadit nelegale, intrucat baza de calcul pentru stabilirea contributiilor datorate bugetului asigurarilor de somaj este identica cu baza de calcul a indemnizatiei de somaj la care se refera art.39 alin.2 din Legea nr.76/2002 si art.19 indice 1 din H.G. nr.174/2002 si este reprezentata de venitul brut realizat lunar si nu de salariul de baza lunar brut, cum in mod gresit a indicat parata in decizia de imputare.
Mentioneaza ca initial, la stabilirea indemnizatiei de somaj s-a avut in vedere printre altele, ca a fost salariat la SC A.M. Hunedoara SA pana in 2009, iar in ultima luna de activitate, care se ia in calcul la stabilirea stagiului de cotizare, potrivit art.34 din Legea nr.76/2002, a avut un venit brut in suma de 48764 lei, aceasta constituind baza de calcul, atat pentru impozitul pe venit, cat si pentru contributia datorata in temeiul art.26 si 27 din Legea nr.76/2002.
Se mai arata ca prin respectarea art.29 din Legea nr.76/2002 si art.19 din Legea nr.19/2009 s-a calculat, retinut si virat catre bugetul asigurarilor de somaj contributia individuala si contributia datorata de angajator pentru luna respectiva, cotele procentuale fiind aplicate asupra bazei lunare de calcul anterior mentionate, corespunzatoare venitului brut realizat in acea luna, conform adeverintei emise de angajator, declaratiei angajatorului si ordinului de plata prin care a fost platita suma.
Reclamantul precizeaza ca, raporturile de munca incheiate cu SC A.M. Hunedoara SA au incetat in temeiul art.55 lit.b din Codul muncii, iar suma ce i-a fost stabilita in luna de plecare nu poate fi considerata plata compensatorie in sensul art.14 alin.2 lit.e din H.G. nr.174/2002, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.2 din H.G. nr.149/2008, fiind achitata de catre angajator din fondul de salarii, dupa cum rezulta din adeverinta invocata in preambulul deciziei de imputare.
In ceea ce priveste capatul de cerere privind anularea deciziei de imputare, motivele sunt identice cu cele pentru care solicita anularea dispozitiei de stabilire a indemnizatiei de somaj.
Parata prin intampinare a solicitat respingerea actiunii ca nefondata.
Arata ca raporturile de munca ale reclamantului cu SC A.M. Hunedoara SA, au incetat in luna martie 2009 si ca in ultima luna de activitatea a beneficiat de o serie de plati compensatorii, incluse in veniturile acestei luni, realizand astfel un venit lunar brut de 48764 lei, conform actelor eliberate de angajator.
La cererea reclamantului inregistrata la AJOFM in luna decembrie 2009 i-a fost stabilita o valoare a indemnizatiei de somaj de 968 lei, cuantum aflat in plata in perioada decembrie 2009– mai 2010, in media salariului lunar brut pe ultimele 12 luni de cotizare fiind luat in calcul si venitul realizat de acesta in ultima luna de activitate. In urma controlului efectuat de Curtea de Conturi prin Camera de Conturi a jud. Hunedoara s-a stabilit prin procesul verbal de constatare din 15.04.2010 si in urma obiectiunilor AJOFM Hunedoara, partial acceptate, ca sumele platite de SC A.M. Hunedoara SA fostilor salariati, la incetarea raporturilor de munca, reprezinta plati compensatorii, pentru care nu se datoreaza contributii si care nu pot fi luate in calcul la determinarea cuantumului indemnizatiei de somaj.
S-a apreciat ca valoarea indemnizatiei de somaj a fost gresit determinata prin includerea in baza de calcul a platilor compensatorii si s-a dispus recalcularea indemnizatiei si recuperarea prejudiciului rezultat prin acordarea indemnizatiei de somaj mai mari decat cele prevazute de lege.
In consecinta, avand in vedere prev.art.39 din Legea nr.76/2002 privind stabilirea indemnizatiei de somaj, prin prima decizie s-a stabilit din nou indemnizatia de somaj a reclamantului in sensul celor aratate, incepand cu data acordarii, totodata fata de cuantumul initial al indemnizatiei de somaj, achitat in perioada decembrie 2009 – mai 2010 si cuantumul rezultat in urma recalcularii, debitul corect a fost imputat prin cea de-a doua decizie atacata.
Prin Sentinta civila nr.1790/LM/2010, instanta respinge actiunea in conflict de drepturi formulata de reclamantul N.A.I. impotriva paratei A.J.O.F.M. Hunedoara.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta a retinut in esenta ca, conform prev.art.39 din Legea nr.76/2002, cuantumul indemnizatiei de somaj se stabileste 75% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin un an (lit.a), suma prevazuta la lit.a la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferentiate in functie de stagiul de cotizare (lit.b).
Instanta mai retine ca, suma prevazuta la lit.b a textului de lege mai sus mentionat si care intra in componenta indemnizatiei de somaj, reprezinta media salariului de baza lunar brut, pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare si nu a venitului brut realizat.
Notiunea de salariu, astfel cum este definita prin art.154 – 155 Codul muncii nu poate include si platile compensatorii acordate de angajatori, ca masura de protectie, in cazul salariatilor concediati.
Ca urmare, neluand in calcul platile compensatorii, salariul de baza lunar brut al reclamantei, in ultimele 12 luni de cotizare a fost, in realitate mult mai mic decat venitul mediu brut, fapt ce rezulta din carnetul de munca si din adeverinta emisa de SC A.M. Hunedoara SA.
Prin adresa nr.1030/A/220/3.05.2010, SC A.M. Hunedoara SA, precizeaza ca in adeverinta eliberata a inclus in baza lunara de calcul, pe langa salariul de baza lunar brut si sumele reprezentand plati compensatorii.
Procedandu-se in acest fel, respectiv avandu-se in vedere venitul mediu brut in loc de salariu baza de calcul a fost substantial majorata in mod artificial ceea ce a determinat si o indemnizatie de somaj, intr-un cuantum mult mai mare decat cel legal, astfel ca cele doua decizii emise de AJOFM Hunedoara Deva sunt legale si temeinice,
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul, solicitand admiterea recursului, modificarea sentintei atacate in sensul admiterii actiunii in conflict de drepturi si in consecinta sa se dispuna anularea dispozitiei privind stabilirea dreptului la indemnizatiei de somaj si restabilirea situatiei anterioare acestei dispozitii, precum si anularea deciziei de impunere atacate.
In expunerea de motive recurentul arata ca, a fost salariat al SC A.M. Hunedoara, pana la data de 01.04.2009 cand raporturile de munca ale reclamantului cu SC A.M. Hunedoara SA au incetat prin acordul partilor conform art.55 lit.b Codul muncii. In ultima luna de activitate a beneficiat de o compensatie baneasca, proportional cu vechimea in munca si veniturile salariale, deoarece toti salariatii care acceptau incetarea raporturilor de munca, prin aplicarea schemei de plecari voluntare, beneficiau din partea angajatorului de plati compensatorii echivalente cu 6 – 24 salarii brute, individuale, in functie de vechime.
In urma incetarii raporturilor de munca cu SC A.M. SA Hunedoara, reclamantul nu avea dreptul la indemnizatia de somaj, potrivit Legii nr.76/2002, datorita temeiului de drept precizat, respectiv art.55 lit.b Codul muncii.
Ulterior, reclamantul s-a angajat la o alta societate pe o perioada de o luna, intre 09.11.2009-09.12.2009, respectiv contractul de munca incetand de aceasta data in temeiul art.56, lit.j Codul muncii, respectiv la expirarea termenului pentru care s-a incheiat contractul individual de munca.
Recurentul apreciaza ca, sentinta este nelegala si netemeinica, fiind consecinta interpretarii si aplicarii gresite a legii, instanta de fond solutionand cauza cu neobservarea prevederilor art. 5 si 191 din H.G. nr.174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Mai arata recurentul ca potrivit art.19 ind.1 din H.G. nr.174/2002, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.2 din H.G. nr.312/2006, „prin salariu de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, prevazut la art. 39 alin.2 lit.b) din lege, se intelege baza lunara de calcul prevazuta la art. 14 (din H.G. n.r.174/2002 s.n.) pe ultimele 12 luni in care s-a realizat stagiul de cotizare.
Prin urmare, nu poate fi ignorata corelatia dintre baza lunara de calcul a contributiilor datorate bugetului asigurarilor de somaj si baza de calcul a indemnizatiei de somaj, in conditiile in care aceasta rezulta in mod expres din prevederile legale mai sus citate.
Potrivit art. 14 alin.1 din H.G. nr.174/2002 „baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 27 alin.1 din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19 din lege, constituit, dupa caz, din urmatoarele elemente: (…)
j) orice alte sume platite din fondul de salarii”.
Iata de ce imprejurarea ca aceasta compensatie a fost platita din fondul de salarii prezinta o deosebita relevanta in cauza, contrar celor retinute in considerentele sentintei atacate, intrucat potrivit legii, toate sumele platite din fondul de salarii sunt avute in vedere atat la stabilirea bazei de calcul a contributiilor, cat si a indemnizatiei de somaj.
Imprejurarea ca aceste sume au fost platite din fondul de salarii rezulta atat din adresele emise de S.C. A.M. Hunedoara S.A., existente la dosarul cauzei, dar si din procesul-verbal de control efectuat de ANAF.
Art. 14 alin.2 lit.e) din H.G. nr.174/2002, astfel cum a fost modificat prin art.I pct.2 din H.G. nr.149/2008 exclude din baza de calcul a indemnizatiei de somaj sumele reprezentand: (…) e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor”. Aceasta prevedere legala nu este aplicabila insa in speta de fata, in conditiile in care art. 5 din acelasi H.G. nr. 174/2002 nu include printre motivele de incetare a contractului de munca neimputabile salariatului si acordul partilor (art. 55 lit.b Codul Muncii).
Avand in vedere modalitatea de incetare a contractului de munca incheiat intre recurent, pe de o parte si S.C. A.M. Hunedoara S.A., pe de alta parte, respectiv acordul partilor intemeiat pe dispozitiile art. 55 lit.b din Codul Muncii, solicita sa se constate ca nu exista nici un temei legal pentru ca aceasta suma sa nu fie inclusa in baza de calcul a contributiilor si a indemnizatiei de somaj. De altfel, legalitatea retinerii si virarii contributiilor rezulta din procesul – verbal de control efectuat de ANAF la S.C. A.M. Hunedoara S.A.
Desi angajatorul a denumit aceste sume „plati compensatorii”, denumire de natura a crea confuzie, solicita sa se constate ca de lege lata platile compensatorii (stricto sensu) au un regim juridic bine definit si o legislatie speciala, ce nu se regaseste in speta de fata. Instanta de fond a apreciat, fara nici un suport probatoriu, ca aceste plati au fost acordate ca masura de protectie salariatilor concediati. Nu numai ca aceasta prezumtie este fara relevanta, avand in vedere prevederile legale mai sus citate, dar este si gresita, cata vreme aceste plati reprezinta o compensatie pentru munca depusa in cadrul unitatii, concluzia rezultand din observarea perioadei lucrate de catre recurent in cadrul S.C. A. M. Hunedoara S.A.
A ignora aceasta compensatie din calculul indemnizatiei de somaj, cu toate ca fata de aceasta sunt aplicabile prevederile art. 14 alin.1 lit.j din H.G. nr. 174/2002, s-a achitat contributia aferenta la asigurarile pentru somaj, iar stagiul de cotizare in sistemul asigurarilor de somaj a fost certificat de intimata, reprezinta o incalcare a dispozitiilor art. 39 alin.2 lit. „b” din Legea nr.76/2002 si o atingere adusa principiului contributivitatii la bugetul asigurarilor pentru somaj. Singura cale de restabilire a legalitatii este reprezentata de anularea actelor nelegale si restabilirea situatiei anterioare emiterii acestora.
Prin intampinare, A.J.O.F.M. Hunedoara solicita respingerea recursului.
Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate prin prisma aspectelor
critice invocate cat si din oficiu potrivit art.304/1 Cod pr. civila, in limitele statuate de art.306(2) Cod procedura civila, Curtea costata urmatoarele:
Recursul este nefondat.
Conform art. 39 alin. 2 lit. b din Legea nr.76/2002, indemnizatia de somaj se calculeaza la nivelul de 75% din salariul de baza minim brut pe tara, garantat in plata, in vigoare la data stabilirii indemnizatiei, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote stabilite diferentiat in functie de stagiul de cotizare.
Art. 159 alin. (1) Codul muncii, prevede ca, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Prin Normele metodologice de aplicare a Legii nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.174/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare, se prevede la art. 14 alin. (1) ca baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 27 alin. (1) din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19 din lege, constituit, dupa caz, din urmatoarele elemente:
a) salariul de baza lunar brut, corespunzator timpului efectiv lucrat, la care se adauga, dupa caz: indemnizatia de conducere, salariul de merit, precum si alte drepturi salariale care, potrivit actelor normative ori contractelor colective sau individuale de munca, fac parte din salariul de baza…..
La alin.(2) din acelasi act normativ se prevede expres ca nu se includ in baza de calcul prevazuta la alin. (1) sumele reprezentand…. e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor.
Pe de alta parte, Curtea subliniaza ca legislatia actuala prevede obligatia de a plati contributia la bugetul asigurarilor pentru somaj in raport de venitul brut realizat, dar dreptul corelativ la incasarea indemnizatiei de somaj se calculeaza nu in raport de suma cu care s-a contribuit, ci in raport de alte elemente, respectiv in functie de salariul de baza lunar brut, care este mai mic sau cel mult egal cu venitul brut.
Distinctia nu este intamplatoare, notiunile de venit brut si salariu de baza brut fiind diferite.
Conform art. 155 din Codul muncii „salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri”.
In speta, corect instanta de fond a apreciat ca, cele doua decizii emise de AJOFM Hunedoara Deva sunt legale si temeinice.
Initial parata a calculat indemnizatia de somaj luand eronat in calcul venitul brut realizat, in care au fost incluse si platile compensatorii, intrucat dispozitiile legale mai sus enuntate prevad raportarea la salariul de baza brut. Desi situatia este inechitabila pentru persoana asigurata, instanta de judecata este tinuta sa aplice legea astfel cum a fost edictata de catre legiuitor.
Astfel, nu va fi retinuta critica recurentului referitoare la retinerea contributiile catre bugetul asigurarilor pentru somaj, impozitul pe venit din intreaga suma care cuprindea si platile compensatorii, deoarece este nefondata. In cauza, fata de prevederile legale mentionate, instanta daca ar statua in echitate, ar ajunge la incalcarea dispozitiilor legale, la crearea unor norme juridice paralele si la incalcarea principiului separatiei puterilor in stat.
Nefondata este si critica vizand neobservarea dispozitiilor art.5 si art.39 ind.1 din H.G. nr.174/2002 deoarece art. 19 ind.1 alin. (1) prevede ca prin salariu de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, prevazut la art. 39 alin. (2) lit. b) din lege, se intelege baza lunara de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazuta la titlul IX2 "Contributii sociale obligatorii" din Legea nr.571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pe ultimele 12 luni in care s-a realizat stagiul de cotizare, aspecte necontestate de nimeni in prezenta cauza.
Asa cum a retinut Curtea in expunerea de motive, esenta prezentului recurs consta in intelegerea notiunii de venit brut si salariu de baza brut, intrucat dispozitiile legale prevad, asa cum am aratat, ca indemnizatia de somaj se calculeaza la nivelul de 75% din salariul de baza minim brut pe tara, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote stabilite diferentiat in functie de stagiul de cotizare.
In ce priveste sustinerea recurentului ca platile in discutie nu ar fi compensatorii, va fi inlaturata ca nefondata, in conditiile in care nu se probeaza o alta natura juridica a acestor sume de bani sau temeiul de drept in baza caruia au fost acordate, atata timp cat si angajatorul le numeste plati compensatorii.
Fata de cele ce preced, Curtea, constata ca solutia primei instante este legala si temeinica si ca atare, in conformitate cu art. 312 alin.1 cu aplicarea art. 82 din Legea nr.168/1999 va respinge ca nefondat recursul reclamantului.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Somaj
Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017