InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Alba Iulia

Indemnizatie de somaj. Mod de calcul.

(Decizie nr. 2978 din data de 03.09.2012 pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia)

Domeniu Somaj | Dosare Curtea de Apel Alba Iulia | Jurisprudenta Curtea de Apel Alba Iulia

Indemnizatie de somaj. Mod de calcul.
    
     Legea nr.76/2002: art.39;
       Codul muncii: art.160.
     
    Conform art. 39 alin. 2 lit. b din Legea nr. 76/2002, indemnizatia de somaj se calculeaza la  nivelul  de  75% din salariul de baza minim brut pe tara, garantat in plata, in vigoare la data stabilirii indemnizatiei, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote stabilite diferentiat in functie de stagiul de cotizare.
   
    Sectia pentru conflicte de munca si asigurari sociale - Decizia civila nr. 2978/03 septembrie 2012.

     Prin actiunea in conflict de drepturi inregistrata la Tribunalul Hunedoara sub nr.5434/97/2011, reclamantul D.A. a chemat in judecata pe parata A.N.O.F.M. – AJOFM, solicitand anularea deciziei nr.612/2011 emisa de parata si obligarea la emiterea unei noi decizii in prin care sa i se stabileasca corect indemnizatia de somaj.
      In fapt, reclamantul a aratat ca prin decizia contestata i-a fost stabilita indemnizatia de somaj la suma de 891 lei, fara ca la stabilirea acesteia sa aplice corect dispozitiile art.39 al.2 si 3 din Legea nr.76/2002, in sensul ca nu s-a luat in calcul si suma de 58.577 lei brut primita cu titlu de „bonus”, prima de fidelitate pentru activitatea desfasurata, in martie 2011, cu ocazia incetarii contractului individual de munca cu ROMTELECOM SA din data de 01.04.2011, desi pentru aceasta suma au fost achitate toate contributiile datorate.
     In drept, au fost invocate prev. Legii nr.76/2002, art.39 si art.155 Codul muncii. 
      Parata A.N.O.F.M. – A.J.O.FM. a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea actiunii ca nefondata, aratand ca reclamantului i-a fost stabilita corect indemnizatia de somaj,  in cuantum de 891 lei. A mentionat ca suma de 64.209 lei reprezinta bonusul/prima de care a beneficiat reclamantul la data incetarii raporturilor de munca cu ROMTELECOM S.A. si nu poate fi inclusa potrivit dispozitiilor legale in baza de calcul a indemnizatiei de somaj.
     In drept, au fost invocate disp. Legii nr.76/2002 si Legii nr.571/2003.
     In probatiune s-au depus inscrisuri.
     Prin sentinta civila nr. 2487/LM/29.11.2011 pronuntata de Tribunalul Hunedoara in cauza actiunea a fost respinsa.
     Pentru a hotari, astfel, Tribunalul a retinut, in esenta, cu referire la probele dosarului si dispozitiile art. art.39 din Legea nr.76/2002, ca suma care intra in componenta indemnizatiei de somaj, reprezinta media salariului de baza lunar brut, pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare si nu a venitului brut realizat.
      Or, notiunea de salariu, astfel cum este definita prin art.159 si art.160 Codul muncii republicat nu poate include si „bonusul” acordat in luna martie 2011.
      Faptul ca s-au achitat sau nu contributiile catre bugetul asigurarilor pentru somaj nu are relevanta in cauza fata de prevederile legale mai sus mentionate, intrucat venitul brut lunar realizat de reclamant in luna martie 2011, include si bonusul acordat de catre angajator, iar notiunea de venit brut excede celei de salariu  brut.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs, in termenul legal reclamantul D.A. solicitand admiterea recursului, modificarea sentintei atacate, admiterea contestatiei asa cum a fost formulata.
     In motivarea recursului, reclamantul critica sentinta atacata ca fiind nelegala si netemeinica, deoarece in speta, nu este vorba de plata unor plati compensatorii ci de plata unui drept salarial, contraprestatie a muncii depuse, astfel cum rezulta din adeverinta eliberata.
     Cum suma acordata de Romtelecom SA la incetarea activitatii cu titlu de prima de fidelitate, a fost platita din fondul de salarii, recurentul considera ca de drept trebuia sa fie luata in calculul indemnizatiei de somaj, ceea ce parata nu a facut, desi toti ceilalti colegi din H., pana in 2011, aflati in aceeasi situatie au beneficiat.
     Mai arata recurentul ca suma primita cu titlu prima de fidelitate nu se regaseste printre sumele care sa nu fie avute in vedere in calculul indemnizatiei de somaj, raportat la prev. art. 14 din HG.nr.174/2002 si ca urmare trebuia luata in calcul de parata, indemnizatia sa de somaj corecta fiind 1384 lei si nu 891 lei; suma ce ar fi in acord cu contributia platita de catre stat prin taxele aplicate si platite.
     Prin intampinarea depusa in aceasta faza procesuala intimata AJOFM H. a solicitat respingerea recursului ca nefondat, reinterand apararile din fata primei instante.
     Verificand legalitatea si temeinicia sentintei atacate prin prisma aspectelor critice invocate cat si din oficiu potrivit art.304/1 Cod pr. civila, in limitele statuate de art.306 (2) Cod pr. civila, Curtea a constatat  ca recursul  este  nefondat.
           Astfel, conform art. 39 alin. 2 lit. b din Legea nr. 76/2002, indemnizatia de somaj se calculeaza la  nivelul  de  75% din salariul de baza minim brut pe tara, garantat in plata, in vigoare la data stabilirii indemnizatiei, la care se adauga o suma calculata prin aplicarea asupra mediei salariului de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, a unei cote stabilite diferentiat in functie de stagiul de cotizare.
     Conform  art. 160 din  Codul  muncii „salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri”.
     Art. 164 alin. (1) Codul muncii,  prevede  ca,  salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, se stabileste prin hotarare a Guvernului, dupa consultarea sindicatelor si a patronatelor.
Prin   Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 181 din 18 martie 2002, cu modificarile si completarile ulterioare (forma in vigoare la data emiterii actului contestat) se  prevede  la  art. art. 19 indice 1 - (1) Prin salariu de baza lunar brut pe ultimele 12 luni de stagiu de cotizare, prevazut la art. 39 alin. (2) lit. b) din lege, se intelege baza lunara de calcul al contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj prevazuta la titlul IX2 "Contributii sociale obligatorii" din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, pe ultimele 12 luni in care s-a realizat stagiul de cotizare, ori potrivit art.296 ind.16  alin.4 lit. c) din Legea nr. 571/2003- Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulteriore, compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca salariatilor concediatii pentru motive care nu tin de persoana lor nu intra in baza de calcul a contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj.
     Raportat la  dispozitiile  legale mentionate,  Curtea  subliniaza  ca instanta de fond a retinut corect faptul ca notiunile de venit brut si salariu de baza brut sunt diferite; iar dreptul la incasarea indemnizatiei de somaj se calculeaza nu in raport de suma cu care s-a contribuit, ci in raport de alte elemente, respectiv in functie de salariul de baza lunar brut, care este mai mic sau cel mult egal cu venitul brut si fara  insa a  se  putea  face  vreo  confuzie  intre  „sporuri  si  alte  adaosuri”  prev. de art.160 codul muncii si  bonusul/prima de fidelitate in discutie, acordata o singura data la incetarea contractului individual de munca.
     In acest context, va fi inlaturata critica recurentului referitoare la retinerea contributiile catre bugetul asigurarilor pentru somaj  si impozitul pe venit  din  intreaga  suma  care  cuprindea  si  bonusul/prima de fidelitate, deoarece obligatia de a contribui la bugetul asigurarilor pentru somaj este independenta de faptul daca cei care contribuie vor ajunge sau nu in situatia concreta de a solicita acordarea indemnizatiei pentru somaj, aceasta indatorire izvorand tocmai din caracterul de stat social al statului roman, atribut ce presupune ca statul sa adopte o serie de masuri pentru a asigura egalitatea de sanse a cetatenilor, inclusiv prin conceperea unor sisteme de protectie sociala a celor mai defavorizati care se sprijina pe contributia celorlalti membri ai societatii. 
       Concluzionand asupra celor mai sus expuse, Curtea retine ca, atat timp cat potrivit dispozitiilor constitutionale legiuitorul este in drept sa stabileasca continutul, limitele si conditiile de acordare a drepturilor de asigurari sociale, iar in speta criteriul de acordare a indemnizatiei de somaj este stagiul de cotizare, nu are relevanta aspectul contributivitatii invocat de recurent.
     Fata de cele ce preced, Curtea, in conformitate cu art. 312 alin.(1) a respins ca nefondat  recursul  reclamantului.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Somaj

Revizuire. Inscrisuri doveditoare. - Decizie nr. 106 din data de 20.06.2018
Revizuire. Existenta unor hotarari potrivnice. - Decizie nr. 405 din data de 25.04.2018
Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Expropriere. Termenul de emitere a hotararilor de stabilire a cuantumului despagubirilor de catre expropriator - Decizie nr. 522 din data de 16.05.2018
Concediere. Desfiintare post. Cauza reala si serioasa. - Decizie nr. 433 din data de 25.04.2018
Amnistie potrivit Legii nr.125/2014. Neincludere indemnizatie aferenta stabilirii domiciliului obligatoriu. - Decizie nr. 435 din data de 25.04.2018
Cerere de chemare in garantie. Conditii de admisibilitate. - Decizie nr. 232 din data de 07.03.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Competenta materiala. Aplicarea Deciziei (RIL) nr. 18/2016 a Inaltei Cur?ii de Casa?ie ?i Justi?ie. - Sentinta civila nr. 34 din data de 13.02.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Actiune in constatare. Competenta materiala. - Sentinta civila nr. 32 din data de 08.02.2018
Legalitatea ordinului prefectului avand ca obiect cuantumul sporului pentru condi?ii vatamatoare acordat func?ionarilor publici in baza art. 3^1 alin. 1 din OUG 57/2015. - Decizie nr. 4718 din data de 27.11.2017
Limitele dreptului de apreciere al organului fiscal in stabilirea cuantumului onorariului de avocat. - Decizie nr. 3313 din data de 13.10.2017
Recunoa?terea dreptului de deducere cu privire la cheltuielile aferente edificarii imobilelor care au facut obiectul unor tranzac?ii. Importan?a folosirii imobilului ca locuin?a personala. - Decizie nr. 3385 din data de 18.10.2017
Decizie de instituire a masurilor asiguratorii. Condi?ia motivarii acesteia de catre organul fiscal. - Decizie nr. 4531 din data de 22.11.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
Obliga?ia ter?ului poprit de a plati penalita?i de intarziere. Momentul datorarii acestora. - Decizie nr. 2288 din data de 09.08.2017
Timbrul de mediu achitat pentru transcrierea unui autoturism cumparat din Romania. Legalitatea refuzului de restituire. - Hotarare nr. 1883 din data de 14.06.2017
Posibilitatea emitentului procesului - verbal de contraven?ie de a solicita instan?ei de contencios administrativ anularea acestuia. Inadmisibilitatea ac?iunii intemeiata pe prevederile art.1 alin. 6 din Legea nr.554/2004. - Hotarare nr. 1489 din data de 19.05.2017