CERTIFICAT DE CIRCULATIE A MARFURILOR EUR 1. REGIM VAMAL PREFERENTIAL. DOVADA DE ORIGINE. OBLIGATII VAMALE DE IMPORT.
(Decizie nr. 197/R-C din data de 27.02.2009 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)CERTIFICAT DE CIRCULATIE A M®RFURILOR EUR 1. REGIM VAMAL PREFERENTIAL. DOVADA DE ORIGINE. OBLIGATII VAMALE DE IMPORT. - art. 16, 17, 18 din Protocolul 4/2001 la Acordul CE- Rom‰nia. Regimul vamal preferenßial este acordat "n baza dovezii de origine, dovad¾ reprezentat¾ de certificatul EUR 1, care, "ns¾, trebuie emis "n condißiile Protocolului nr.4 anex¾ la Acordul de asociere "ntre Rom‰nia, pe de o parte, ¿i Comunit¾ßile Europene ¿i statele membre ale acestora, pe de alt¾ parte. Certificatul EUR 1 se elibereaz¾ a posteriori la cererea persoanei care avea calitatea de exportator, la data inißial¾ a exportului, iar neemiterea lui "n condißiile Protocolului 4 "l face inapt "n a atrage un regim vamal preferenßial. (Curtea de Apel Pite¿ti Ðdecizia nr.197/R-C/27 februarie 2009) Prin cererea "nregistrat¾ la Tribunalul V‰lcea la data de 10.05.2007 sub nr. 2124/90/2007, reclamantul R.V. a chemat "n judecat¾ pe p‰r‰ta D.G.F.P. V‰lcea, solicit‰nd instanßei s¾ dispun¾ anularea Deciziei nr. 11/28.03.2007 cu privire la modul de solußionare a contestaßiei ¿i, pe cale de consecinß¾, anularea procesului verbal de control nr. 959/31.01.2007, a Deciziei nr. 6 (65)/967/31.01.2007 ¿i a ën¿tiinß¾rii nr. 3/969/31.01.2007, cu exonerarea sa de obligaßia de plat¾ a sumei de 11.032 lei. ën motivarea cererii, reclamantul a ar¾tat c¾, "n luna august 2006, a achizißionat de la firma Mohag Automobile Sprugman GmbH Dorsten din Germania un autoturism marca Ford Mondeo, fabricat "n 2001, pentru care a achitat toate taxele vamale "n sum¾ de 6446 lei, conform chitanßei nr. 681/R/ din 23.08.2006. ën baza certificatului de origine EUR1 nr. A575398 au fost acordate preferinße tarifare, conform Acordului Rom‰nia - U.E. pentru importul autoturismului Ford Mondeo. Ulterior, cu scrisoarea nr. 880/17.01.2007, Autoritatea Naßional¾ a V¾milor Ð Direcßia Tehnici de V¾muire ¿i Tarif Vamal a transmis p‰r‰tului Biroul Vamal Rm. V‰lcea c¾ aurmare adresei nr. 9303/25.08.2006 prin care se solicita controlul a posteriori al certificatului EUR1 575398, administraßia vamal¾ german¾ informeaz¾ c¾ exportatorul menßionat "n caseta 1 a v‰ndut autoturismul persoanei menßionate "n caseta 3 cu toate c¾ nu a solicitat emiterea certificatului EUR 1 ¿i nici nu a "mputernicit o alt¾ persoan¾ "n acest sens. De aceea nu se poate confirma c¾ autoturismul "n cauz¾ este originar "n sensul prevederilor Protocolului nr. 4 anex¾ la Acordul EuropeanÓ. Ca urmare, organele vamale p‰r‰te au apreciat c¾ bunul nu beneficiaz¾ de regimul preferenßial prev¾zut de Acord ¿i au stabilit "n sarcina reclamantului obligaßii fiscale suplimentare "n sum¾ total¾ de 11.032 lei, din care 9.502 lei - taxe vamale ¿i 1530 lei- major¾ri de "nt‰rziere, "ntocmind procesul verbal de control 959/31.01.2007, Decizia nr. 6 (65)967/31.01.2007 ¿i ën¿tiinßarea de plat¾ nr. 3/969/31.01.2007, acte "mpotriva c¾rora reclamantul a formulat contestaßie ce a fost respins¾ prin Decizia nr. 11/28.03.2007. Cu privire la diferenßele vamale "n sum¾ de 9.502 lei, reclamantul a ar¾tat c¾ nu i se poate imputa, ca beneficiar, "ndeplinirea unei obligaßii care nu-i incumb¾ potrivit dispozißiilor legale ¿i "n condißiile "n care acest certificat exist¾ "n realitate, "n materialitatea lui, iar contestarea acestuia nu are nicio justificare. Referitor la major¾rile de "nt‰rziere "n cuantum de 1.530 lei , a ar¾tat c¾, de vreme ce debitul principal nu este datorat , nici major¾rile nu sunt datorate. La data de 12 iunie 2007 reclamantul a ar¾tat c¾ "nßelege s¾ cheme "n judecat¾ ¿i D.R.V. Craiova - B.V. Rm. V‰lcea. Prin sentinßa nr.1058/30.09.2008, Tribunalul V‰lcea Ð Secßia comercial¾, contencios administrativ ¿i fiscal a respins ca ne"ntemeiat¾ acßiunea reclamantului, reßin‰nd urm¾toarele: ëntruc‰t exportatorul nu ¿i-a "ndeplinit obligaßiile prev. de art. 17 din Protocolul nr. 4/2001 privind procedura de eliberare a unui certificat de circulaßie a m¾rfurilor EUR 1, la controlul vamal ulterior organele vamale germane au comunicat c¾ autoturismul marca Ford Mondeo ce a f¾cut obiectul importului nu este originar conform Protocolului nr. 4 ¿i nu beneficiaz¾ de preferinße tarifare. Astfel, "n mod legal ¿i temeinic organele vamale p‰r‰te au stabilit obligaßii fiscale suplimentare "n sarcina reclamantului, care nu a putut face dovada cu documente legale c¾ autovehiculul importat este originar din Comunitate. Cuantumul diferenßei de drepturi vamale de import a fost determinat de organele vamale "n sarcina reclamantului "n conformitate cu dispozißiile art. 237 alin.1 Cod vamal, potrivit c¾rora cuantumul drepturilor vamale de import se determin¾ pe baza elementelor de fixare din momentul na¿terii datoriei vamale, ¿i ale art. 223 alin.1 lit.a ¿i alin 2 din acela¿i act normativ, conform c¾rora datoria vamal¾ la import ia na¿tere prin punerea "n liber¾ circulaßie a m¾rfurilor supuse drepturilor de import. Major¾rile de "nt‰rziere aferente diferenßei de drepturi vamale acestea sunt datorate de reclamant "ncep‰nd din ziua imediat urm¾toare celei "n care au fost "ndeplinite formalit¾ßile vamale pentru punerea "n liber¾ circulaßie a autoturismului, formalit¾ßi materializate "n chitanßa nr. 986681/681/23.08.2006, a¿a cum rezult¾ din dispozißiile art. 116 alin.1 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedur¾ fiscal¾ (art. 120 alin.1 "n forma republicat¾). ëmpotriva sentinßei a formulat recurs reclamantul care, invoc‰nd dispozißiile art. 20 din Legea nr.554/2004, art.304 pct.8 ¿i 9 ¿i urm¾toarele Cod pr.civil¾ ¿i prevederile Protocolului nr.4 la Acordul European instituind o asociere "ntre Rom‰nia ¿i Comunit¾ßile Europene, a criticat-o pentru nelegalitate ¿i netemeinicie. Examin‰nd sentinßa prin prisma motivelor invocate, Curtea a constatat c¾ recursul este nefondat ¿i prima instanß¾ a interpretat "n mod corect art.17 din Protocolul 4, ale c¾rui dispozißii le-a redat "n cuprinsul sentinßei. Art.16 paragraf 1 lit.a) din Protocolul 4 prevede c¾ produsele originare din Comunitate beneficiaz¾ la importul "n Rom‰nia de prevederile Acordului prin prezentarea unui certificat de circulaßie a m¾rfurilor EUR 1, al c¾rui model este prev¾zut "n anexa III. Art.17 stabile¿te c¾ exportatorul sau reprezentantul s¾u autorizat trebuie s¾ formuleze o cerere scris¾, cu un conßinut stabilit "n Protocol, pe care s¾ o adreseze autorit¾ßilor vamale ale ß¾rii exportatoare "n scopul eliber¾rii de c¾tre acestea a certificatului EUR 1. De asemenea, exportatorul sau reprezentantul s¾u autorizat trebuie s¾ completeze ¿i formularul certificatului EUR 1. Autorit¾ßile vamale ale ß¾rii exportatoare elibereaz¾ certificatul EUR 1 solicitat dup¾ ce se asigur¾, prin verificarea documentelor justificative ¿i a "ndeplinirii condißiilor din Protocol, c¾ bunul pentru care este solicitat poate fi considerat ca fiind produs originar din Comunitate. Din r¾spunsul autorit¾ßii vamale germane dat autorit¾ßilor vamale rom‰ne "n urma controlului a posteriori este evident c¾ "n speß¾ exportatorul nu a cerut eliberarea certificatului EUR 1 pe care reclamantul l-a prezentat autorit¾ßilor vamale rom‰ne. Nesolicitarea respectivului certificat de c¾tre exportator /reprezentantul s¾u autorizat nu poate fi apreciat¾ ca nesemnificativ¾ "n raport de faptul c¾ un certificat EUR 1 a fost totu¿i prezentat v¾mii rom‰ne, "ntruc‰t un astfel de certificat se elibereaz¾ celui care l-a solicitat ¿i cu referire la un anumit bun. Faptul c¾ exportatorul Mohag Automobile Spruugman nu a cerut eliberarea certificatului EUR 1 echivaleaz¾ cu lipsa certificatului "nsu¿i "n privinßa bunului exportat de acesta. Regimul vamal preferenßial este acordat "n baza dovezii de origine, dovad¾ reprezentat¾ de certificatul EUR 1 care trebuie emis "n condißiile Protocolului nr.4 anex¾ la Acordul instituind o asocierea "ntre Rom‰nia, pe de o parte, ¿i Comunit¾ßile Europene ¿i statele membre ale acestora, pe de alt¾ parte. Autorit¾ßile vamale rom‰ne au fost obligate s¾ constate c¾, de vreme ce certificatul EUR 1 nu a fost emis "n condißiile legale pentru c¾ nu a fost cerut de c¾tre exportator/un reprezentant autorizat al acestuia, iar autorit¾ßile vamale germane nu au putut confirma faptul ca autovehiculul importat de reclamant este o marf¾ de origine "n sensul Acordului Rom‰nia - CE, reclamantul nu poate beneficia de regimul vamal preferenßial prev¾zut "n Acordul respectiv. Potrivit art. 17 parag.4 ¿i 5 din Protocol, certificatul EUR 1 este eliberat de autorit¾ßile vamale ale ß¾rii exportatoare dac¾ produsele la care se refer¾ pot fi considerate ca fiind originare din Comunitate ¿i dac¾ "ndeplinesc celelalte cerinße stipulate "n Protocol. ën acest sens, autorit¾ßile vamale ale t¾rii exportatoare fac verific¾ri, av‰nd dreptul inclusiv s¾ solicite orice document justificativ ¿i s¾ realizeze orice control "n contabilitatea exportatorului sau orice alt¾ verificare considerat¾ necesar¾. De asemenea, autorit¾ßile vamale ale ß¾rii exportatoare se vor asigura c¾ documentele la care se face referire la paragraful 2 Ð formularul de cerere ¿i certificatul EUR 1- sunt completate corespunz¾tor. Prin urmare, orice dovad¾ de provenienß¾ a bunului trebuie prezentat¾ autorit¾ßilor vamale ale ß¾rii exportatoare de c¾tre exportatorul care formuleaz¾ cererea scris¾ de eliberare a certificatului de origine. Ca atare, pentru a se aplica un regim vamal preferenßial la importul unui bun "n condißiile Acordului CE-Rom‰nia, trebuie emis "n mod legal un certificat EUR 1, ceea ce "n speß¾ nu s-a realizat. Chiar ¿i "n cazul "n care s-ar prezenta "n mod direct autorit¾ßilor vamale rom‰ne o dovad¾ de provenienß¾ a bunului, acestea nu o pot avalorificaÓ "n sensul acord¾rii regimului vamal preferenßial c‰t¾ vreme lipse¿te un certificat EUR 1 eliberat legal Ð singurul act care, potrivit Protocolului, dovede¿te caracterul de abun originarÓ. Astfel, verific¾rile ce se fac la controlul aa posterioriÓ sunt atributul autorit¾ßilor vamale ale ß¾rii exportatoare, chiar dac¾ solicitarea de verificare vine de la ßara importatoare. Prin urmare, pentru acordarea regimului vamal preferenßial, este esenßial faptul ca bunul s¾ fie aoriginarÓ "n sensul Acordului, dar la fel de esenßial este ca acest caracter s¾ fie dovedit printr-un certificat EUR 1 emis legal ¿i, deopotriv¾, ca autorit¾ßile vamale ale ß¾rii exportatoare s¾ confirme, cu ocazia controlului ulterior, caracterul de abun originarÓ. Ori, "n speß¾, aceste ultime cerinße nu au fost realizate. Deci, nu au fost primite susßinerile recurentului potrivit c¾rora certificatul EUR 1 prezint¾ doar vicii de form¾ legate de inexistenßa unor semn¾turi "n anumite c‰mpurile acestuia, c‰t¾ vreme este vorba de ne"ndeplinirea unor condißii legale de eliberare a actului respectiv ¿i de faptul c¾ autorit¾ßile vamale germane nu au confirmat caracterul de bun originar al autoturismului importat. Instanßa de fond a fost "nvestit¾ nu s¾ verifice caracterul de aprodus originarÓ al autovehiculului, dincolo de aprecierile organelor vamale germane ¿i rom‰ne, ci s¾ verifice dac¾ organele vamale au procedat legal la impunerea reclamantului la plata taxelor vamale ¿i a accesoriilor acestora. Ori, cum s-a expus mai sus, acestea au fost corect aplicate "ntruc‰t certificatul EUR 1 s-a dovedit a nu fi emis conform Protocolului 4 ¿i, ca atare, a fost inapt s¾ atrag¾ regim vamal preferenßial pentru bunul reclamantului. ën ce prive¿te faptul c¾ "n cursul judec¾ßii, recurentul- reclamant a prezentat un alt certificat EUR 1 cu privire la autoturismul importat este f¾r¾ relevanß¾ sub aspectul legalit¾ßii actelor contestate "n speß¾ si al exoner¾rii de la plata taxelor vamale corespunz¾toare. Recurentul-reclamant nu a precizat "n mod concret "n ce condißii a obßinut noul certificat EUR 1 prin prisma art.18 din Protocol, m¾rginindu-se s¾ susßin¾ "n faßa instanßei de fond c¾ a fost obßinut "n procedura a posteriori. Un certificat EUR 1 se elibereaz¾ a posteriori la cererea persoanei care avea calitate de exportator la data inißial¾ a exportului. Ori, "n cazul certificatului eliberat la data de 13.02.2008 ¿i prezentat "n cursul procesului, se constat¾ c¾ acesta a fost eliberat reclamantului "nsu¿i "n calitate de exportator, ceea ce atrage concluzia ca actul vizeaz¾ o alt¾ operaßiune de export dec‰t cea din data de 21.08.2006, chiar dac¾ este cu privire la acela¿i bun. ën ce prive¿te condißiile pentru eliberarea unui certificat EUR 1 a posteriori, instanßa constat¾ c¾ actul emis la data de 13.02.2008 nu le "ndepline¿te. Astfel, av‰nd in vedere circumstanßele cauzei, nu se poate pretinde c¾ noul certificat a fost obßinut "n condißiile art. 18 parag.1 lit. a). Textul legal respectiv permite eliberarea unui certificat dup¾ realizarea exportului produselor la care se refer¾, dac¾ la momentul exportului actul nu a putut fi eliberat din cauza unor erori, omisiuni involuntare sau circumstanße speciale. Ori, niciuna dintre aceste situaßii nu se poate pretinde c¾ a existat "n cauz¾. Astfel, la momentul exportului inißial a existat un certificat care a fost prezentat organelor vamale romane, dar care, dovedindu-se a nu fi emis "n condißii legale din culpa exportatorului, nu a putut atrage regim vamal preferenßial pentru reclamantul importator. De asemenea, nu se poate pretinde c¾ noul certificat EUR 1 a fost emis "n condißiile art. 18 parag. 1 lit. b) din Protocol care impun a se demonstra autorit¾ßilor vamale ale ß¾rii exportatoare c¾ a fost eliberat un certificat de circulaßie a m¾rfurilor EUR 1, dar nu a fost acceptat la import din motive tehnice. ën speß¾, primul certificat EUR 1 prezentat de c¾tre reclamant nu a fost "nl¾turat de organele vamale romane la momentul importului, ci ulterior - ca urmare a rezultatelor controlului a posteriori efectuat de organele vamale germane ¿i a faptului c¾ acestea nu au confirmat originea comunitar¾ a bunului - nu a mai fost acceptat pentru acordarea regimului vamal preferenßial. Prin urmare, certificatul respectiv nu a fost "nl¾turat la import din motive tehnice, ci a fost "nl¾turat ulterior importului pentru c¾ eliberarea lui nu a fost f¾cut¾ "n condißiile art. 17 din Protocol si, ca atare, nu mai putea avea efectul recunoscut de Acordul CE Ð Rom‰nia. Pentru cele expuse, v¾z‰nd dispoz. art. 312 alin. 1 C.proc.civ., Curtea a respins recursul ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Vama
Regim vamal suspensiv incheiat din oficiu de catre organele vamale – neprelungire termen - consecinte - Decizie nr. 7 din data de 17.01.2006Drepturi vamale stabilite prin titluri de creanta desfiintate de instanta de contencios administrativ. Intoarcerea executarii silite. Inadmisibilitatea procedurii prevazute de art. 404 indice 1 alin 1 din Cod procedura civila. - Decizie nr. 1055 din data de 13.04.2011
IMPORT INSOTIT DE CERTIFICAT EUR.1. CONTROL "A POSTERIORI" EFECTUAT DUPA IMPLINIREA TERMENULUI DE PASTRARE A DOCUMENTELOR CARE DOVEDESC CARACTERUL ORIGINAR AL PRODUSELOR. - Decizie nr. 1307 din data de 08.11.2005
VALOAREA DE VAMA. PRET DE TRANZACTIE PREVAZUT DE ART. 1 DIN ACORDUL GATT. DOVADA PRETULUI. - Decizie nr. 1289 din data de 09.11.2005
-Regim vamal suspensiv si regim vamal economic.Conditii si obligatii.Consecinta nerespectarii obligatiilor legale - Decizie nr. 18 din data de 18.01.2007
Vamuire - Sentinta civila nr. 2665 din data de 13.02.2013
IMPORT INSOTIT DE CERTIFICAT EUR.1. CONTROL "A POSTERIORI" EFECTUAT DUPA IMPLINIREA TERMENULUI DE PASTRARE A DOCUMENTELOR CARE DOVEDESC CARACTERUL ORIGINAR AL PRODUSELOR. - Decizie nr. 1307 din data de 08.11.2005
VALOAREA DE VAMA. PRET DE TRANZACTIE PREVAZUT DE ART. 1 DIN ACORDUL GATT. DOVADA PRETULUI. - Decizie nr. 1289 din data de 09.11.2005
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 15 din data de 16.01.2014
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 15 din data de 16.01.2014
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 15 din data de 16.01.2014
Vamuire - Sentinta civila nr. 2665 din data de 13.02.2013
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 59 din data de 15.01.2014
Contencios administrativ fiscal - datorii vamale. - Sentinta civila nr. 484/CA din data de 19.12.2008
Regim vamal suspensiv incheiat din oficiu de catre organele vamale - neprelungire termen - consecinte - Decizie nr. 7 din data de 17.01.2006
Constatarea contraventiei constand in neprezentarea, in termen, a bunurilor supuse unei operatiuni de tranzit vamal - Decizie nr. 172 din data de 06.02.2009
Valoare in vama. Cheltuieli cu descarcarea bunurilor de pe vas si depozitarea acestora la comisionarul vamal. Primul loc de destinatie a marfurilor - Decizie nr. 590 din data de 19.02.2013
Control vamal ulterior. Lipsa unor informatii inexacte sau incomplete din partea reclamantei - Decizie nr. 327 din data de 14.02.2012
Regim vamal suspensiv. Contract de leasing. Reziliere fara acordul autoritatii vamale - Sentinta civila nr. 1608 din data de 10.11.2011
Din dezvoltarea motivelor de recurs exprimate in cererea de la filele 3 si 4 (neincadrate in drept in vreuna din prevederile legale sus-mentionate), reluate prin concluziile scrise - cu privire la care recurenta, prin reprezentant, sustine in c... - Decizie nr. 12/R din data de 04.01.2011