-Regim vamal suspensiv si regim vamal economic.Conditii si obligatii.Consecinta nerespectarii obligatiilor legale
(Decizie nr. 18 din data de 18.01.2007 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti) -codul Vamal al Romaniei - Lg.141/1997 cu modificarile ulterioare
-regulamentul de aplicare a Codului Vamal aprobat prin HG 1114/2001 cu modificarile ulterioare
-regim vamal suspensiv si regim vamal economic.Conditii si obligatii.Consecinta nerespectarii obligatiilor legale
In conformitate cu prevederile Codului Vamal, Lg.141/1997 cu modificarile ulterioare, art.108, utilizarea unui regim vamal economic este conditionata de eliberarea unei autorizatii de catre autoritatea vamala, conditiile in care este utilizat regimul respectiv fiind stabilit in autorizatie, iar titularul autorizatiei este obligat sa informeze autoritatea vamala asupra tuturor elementelor survenite dupa acordarea autorizatiei, acre pot influenta mentinerea acesteia sau conditiile de utilizare.
Potrivit art.155(1) din Regulamentul de aplicare a Codului Vamal al Romaniei aprobat prin HG 1114/2001, regimul vamal suspensiv inceteaza daca marfurile plasate sub regimul vamal suspensiv, sau, dupa caz, produsele compensatoare ori transformate obtinute, primesc in mod legal, o alta destinatie vamala sau un alt regim vamal. Daca regimul vamal suspensiv nu inceteaza in conditiile al.1, art.155 din HG 1114/2001, taxele vamale si alte drepturi de import datorate, se incaseaza din oficiu de birourile vamale in baza unui act constatator.
Actul constatator constituie titlu executoriu pentru incasarea taxelor vamale si a altor drepturi de import, la care se adauga comisionul vamal, daca acesta se datoreaza.
(Decizia civila nr.18/18.01.2007- Sectia Contencios Administrativ si Fiscal )
Prin sentinta civila nr.605/28.04.2006 Tribunalul Calarasi a admis actiunea formulata de reclamantii, asociati ai A.F. in contradictoriu cu paratele Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi si Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti - Directia Regionala Vamala Bucuresti, a dispus anularea deciziei nr.17/08.11.2005 emisa de parata Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi si a admis contestatia formulata de petentul (AF) impotriva actului constatator nr.148 din 26.08.2005 si a deciziilor cu acelasi numar si data emise de parata Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti - Directia Regionala Vamala Bucuresti privind suma de 69.935 lei (Ron), reprezentand taxe vamale, comision vamal, TVA, dobanzi si penalitati pe care le-a anulat.
Pentru a se pronunta astfel instanta de fond a retinut ca prin actul constatator nr.148 din 26.08.2005 si decizia nr.17 din 08.11.2005, paratele Autoritatea Nationala a Vamilor si Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi au stabilit raspunderea in sarcina unei persoane juridice care isi incetase activitate, fiind radiata din registrul comertului.
Impotriva acestei sentinte, au declarat recurs paratele criticand-o ca nelegala si netemeinica in baza art.304 pct.9 Cod procedura civila.
In dezvoltarea motivelor de recurs Autoritatea Nationala a Vamilor prin Directia Regionala Vamala Bucuresti arata, in esenta, ca instanta de fond a dat o gresita interpretare a legii, deoarece intimata reclamanta avea obligatia ca in termenul acordat de administratia vamala sa procedeze la definitivarea operatiunii temporare si sa incheie regimul vamal suspensiv.
Recurenta parata Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi arata ca actul constatator vizeaza obligatii fiscale vamale care decurg din perioada in care "AF " era o persoana juridica in fiinta si nu are relevanta faptul ca la data emiterii titlului , subiectul de drept nu mai exista.
Examinand sentinta atacata, in raport de criticile formulate, cu dispozitiile legale incidente cauzei si cu materialul probator existent la dosar, se constata ca recursul este fondat pentru considerentele ce vor fi expuse in continuare:
Potrivit art.155 alin.1 din HG nr.1114/2001 privind Regulamentul Vamal al Romaniei "regimul vamal suspensiv inceteaza daca marfurile plasate sub acest regim sau, dupa caz, produsele compensatoare ori transformate, obtinute , primesc, in mod legal, o alta destinatie vamala sau un alt regim vamal".
Legea nr.141/1997 privind Codul vamal prevede ca "titularul aprobarii este obligat sa informeze de indata autoritatea vamala asupra oricaror modificari care influenteaza derularea operatiunii sub regimul vamal aprobat".
AF primit la data de 16.05.2002 autorizatia de admitere temporara pentru utilizarea sub regim de leasing a unei combine agricole "John Deere" tip 1188H in care s-a prevazut un termen de 36 de luni in intervalul caruia marfurile importate trebuie sa primeasca o destinatie vamala .
La data de 03.03.2004, cocontractantul AF a reziliat contractul de leasing pentru neplata ratelor, iar AF, contrar dispozitiilor Codului Vamal, nu a informat autoritatea vamala despre incetarea contractului de leasing in considerarea caruia a primit autorizatia de admitere temporara.
Intrucat asociatia familiala nu si-a indeplinit obligatia legala, iar regimul vamal suspensiv nu a incetat Biroul Vamal Calarasi , in mod corect a intocmit actul constatator prin care a stabilit taxele vamale si drepturile de import datorate de AF.
Faptul ca actul constatator a fost incheiat la data de 26.08.2005, iar din actele dosarului rezulta ca Asociatiei Familiale i s-a anulat autorizatia la data de 19.05.2005 este un aspect care priveste executarea actului administrativ contestat si nu legalitatea acestui act.
Se retine, pe de o parte , situatia ca din actele dosarului nu rezulta ca primarul orasului Lehliu Gara, judetul Calarasi a notificat recurentelor parate despre anularea autorizatiei AF in conformitate cu disp. art.13 (3) din Legea nr.300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, iar pe de alta parte, procedura simplificata de radiere a asociatiilor familiale prevazuta de art.13 (4) din lege, nu sterge obligatiile de natura taxelor, impozitelor, contributiilor sau datoriilor vamale si accesoriilor acestora, care au revenit in sarcina persoanei juridice radiate.
Astfel fiind, Curtea constatand ca instanta de fond a pronuntat o hotarare cu incalcarea si aplicarea gresita a legii, in temeiul art.304 pct.9 si art.312 Cod procedura civila, va admite recursurile si va modifica sentinta atacata in sensul ca va respinge actiunea ca neintemeiata.
??
??
??
??
3
-regulamentul de aplicare a Codului Vamal aprobat prin HG 1114/2001 cu modificarile ulterioare
-regim vamal suspensiv si regim vamal economic.Conditii si obligatii.Consecinta nerespectarii obligatiilor legale
In conformitate cu prevederile Codului Vamal, Lg.141/1997 cu modificarile ulterioare, art.108, utilizarea unui regim vamal economic este conditionata de eliberarea unei autorizatii de catre autoritatea vamala, conditiile in care este utilizat regimul respectiv fiind stabilit in autorizatie, iar titularul autorizatiei este obligat sa informeze autoritatea vamala asupra tuturor elementelor survenite dupa acordarea autorizatiei, acre pot influenta mentinerea acesteia sau conditiile de utilizare.
Potrivit art.155(1) din Regulamentul de aplicare a Codului Vamal al Romaniei aprobat prin HG 1114/2001, regimul vamal suspensiv inceteaza daca marfurile plasate sub regimul vamal suspensiv, sau, dupa caz, produsele compensatoare ori transformate obtinute, primesc in mod legal, o alta destinatie vamala sau un alt regim vamal. Daca regimul vamal suspensiv nu inceteaza in conditiile al.1, art.155 din HG 1114/2001, taxele vamale si alte drepturi de import datorate, se incaseaza din oficiu de birourile vamale in baza unui act constatator.
Actul constatator constituie titlu executoriu pentru incasarea taxelor vamale si a altor drepturi de import, la care se adauga comisionul vamal, daca acesta se datoreaza.
(Decizia civila nr.18/18.01.2007- Sectia Contencios Administrativ si Fiscal )
Prin sentinta civila nr.605/28.04.2006 Tribunalul Calarasi a admis actiunea formulata de reclamantii, asociati ai A.F. in contradictoriu cu paratele Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi si Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti - Directia Regionala Vamala Bucuresti, a dispus anularea deciziei nr.17/08.11.2005 emisa de parata Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi si a admis contestatia formulata de petentul (AF) impotriva actului constatator nr.148 din 26.08.2005 si a deciziilor cu acelasi numar si data emise de parata Autoritatea Nationala a Vamilor Bucuresti - Directia Regionala Vamala Bucuresti privind suma de 69.935 lei (Ron), reprezentand taxe vamale, comision vamal, TVA, dobanzi si penalitati pe care le-a anulat.
Pentru a se pronunta astfel instanta de fond a retinut ca prin actul constatator nr.148 din 26.08.2005 si decizia nr.17 din 08.11.2005, paratele Autoritatea Nationala a Vamilor si Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi au stabilit raspunderea in sarcina unei persoane juridice care isi incetase activitate, fiind radiata din registrul comertului.
Impotriva acestei sentinte, au declarat recurs paratele criticand-o ca nelegala si netemeinica in baza art.304 pct.9 Cod procedura civila.
In dezvoltarea motivelor de recurs Autoritatea Nationala a Vamilor prin Directia Regionala Vamala Bucuresti arata, in esenta, ca instanta de fond a dat o gresita interpretare a legii, deoarece intimata reclamanta avea obligatia ca in termenul acordat de administratia vamala sa procedeze la definitivarea operatiunii temporare si sa incheie regimul vamal suspensiv.
Recurenta parata Directia Generala a Finantelor Publice Calarasi arata ca actul constatator vizeaza obligatii fiscale vamale care decurg din perioada in care "AF " era o persoana juridica in fiinta si nu are relevanta faptul ca la data emiterii titlului , subiectul de drept nu mai exista.
Examinand sentinta atacata, in raport de criticile formulate, cu dispozitiile legale incidente cauzei si cu materialul probator existent la dosar, se constata ca recursul este fondat pentru considerentele ce vor fi expuse in continuare:
Potrivit art.155 alin.1 din HG nr.1114/2001 privind Regulamentul Vamal al Romaniei "regimul vamal suspensiv inceteaza daca marfurile plasate sub acest regim sau, dupa caz, produsele compensatoare ori transformate, obtinute , primesc, in mod legal, o alta destinatie vamala sau un alt regim vamal".
Legea nr.141/1997 privind Codul vamal prevede ca "titularul aprobarii este obligat sa informeze de indata autoritatea vamala asupra oricaror modificari care influenteaza derularea operatiunii sub regimul vamal aprobat".
AF primit la data de 16.05.2002 autorizatia de admitere temporara pentru utilizarea sub regim de leasing a unei combine agricole "John Deere" tip 1188H in care s-a prevazut un termen de 36 de luni in intervalul caruia marfurile importate trebuie sa primeasca o destinatie vamala .
La data de 03.03.2004, cocontractantul AF a reziliat contractul de leasing pentru neplata ratelor, iar AF, contrar dispozitiilor Codului Vamal, nu a informat autoritatea vamala despre incetarea contractului de leasing in considerarea caruia a primit autorizatia de admitere temporara.
Intrucat asociatia familiala nu si-a indeplinit obligatia legala, iar regimul vamal suspensiv nu a incetat Biroul Vamal Calarasi , in mod corect a intocmit actul constatator prin care a stabilit taxele vamale si drepturile de import datorate de AF.
Faptul ca actul constatator a fost incheiat la data de 26.08.2005, iar din actele dosarului rezulta ca Asociatiei Familiale i s-a anulat autorizatia la data de 19.05.2005 este un aspect care priveste executarea actului administrativ contestat si nu legalitatea acestui act.
Se retine, pe de o parte , situatia ca din actele dosarului nu rezulta ca primarul orasului Lehliu Gara, judetul Calarasi a notificat recurentelor parate despre anularea autorizatiei AF in conformitate cu disp. art.13 (3) din Legea nr.300/2004 privind autorizarea persoanelor fizice si a asociatiilor familiale care desfasoara activitati economice in mod independent, iar pe de alta parte, procedura simplificata de radiere a asociatiilor familiale prevazuta de art.13 (4) din lege, nu sterge obligatiile de natura taxelor, impozitelor, contributiilor sau datoriilor vamale si accesoriilor acestora, care au revenit in sarcina persoanei juridice radiate.
Astfel fiind, Curtea constatand ca instanta de fond a pronuntat o hotarare cu incalcarea si aplicarea gresita a legii, in temeiul art.304 pct.9 si art.312 Cod procedura civila, va admite recursurile si va modifica sentinta atacata in sensul ca va respinge actiunea ca neintemeiata.
??
??
??
??
3
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Vama
Regim vamal suspensiv incheiat din oficiu de catre organele vamale – neprelungire termen - consecinte - Decizie nr. 7 din data de 17.01.2006Drepturi vamale stabilite prin titluri de creanta desfiintate de instanta de contencios administrativ. Intoarcerea executarii silite. Inadmisibilitatea procedurii prevazute de art. 404 indice 1 alin 1 din Cod procedura civila. - Decizie nr. 1055 din data de 13.04.2011
IMPORT INSOTIT DE CERTIFICAT EUR.1. CONTROL "A POSTERIORI" EFECTUAT DUPA IMPLINIREA TERMENULUI DE PASTRARE A DOCUMENTELOR CARE DOVEDESC CARACTERUL ORIGINAR AL PRODUSELOR. - Decizie nr. 1307 din data de 08.11.2005
VALOAREA DE VAMA. PRET DE TRANZACTIE PREVAZUT DE ART. 1 DIN ACORDUL GATT. DOVADA PRETULUI. - Decizie nr. 1289 din data de 09.11.2005
Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017