InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Dobanda legala si procedura de restituire a sumelor de la bugetul de stat contribuabilului - Norme derogatorii, art. 124 din Codul de procedura fiscala.

(Decizie nr. 227 din data de 20.01.2009 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu Dobanzi | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova

      Potrivit art. 117 alin. 1 lit. d) se restituie la cerere sumele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale, iar potrivit art. 124 -pentru sumele de restituit sau de rambursat de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut la art. 117 alin. (2) sau la art. 70, dupa caz.
       Acordarea dobanzilor se face la cererea contribuabililor, iar dobanda datorata este la nivelul majorarii de intarziere prevazute de prezentul cod si se suporta din acelasi buget din care se restituie ori se ramburseaza, dupa caz, sumele solicitate de platitori.
      Prin sentinta nr.1693 din 09 septembrie 2008, pronuntata in dosarul nr. 9888/63/2008 Tribunalul Dolj a admis actiunea formulata de reclamantul V. D. M. si a obligat parata A.F.P. Craiova sa restituie acestuia suma de 4094,66 lei, reprezentand taxa de prima inmatriculare cu dobanda legala de la data platii pana la data platii efective.
      A obligat parata AFP Craiova sa plateasca reclamantului suma de 43 lei, cheltuieli de judecata.
      Impotriva sentintei Tribunalului Dolj s-a declarat recurs de catre parata Directia Generala a Finantelor Publice Dolj in numele si pentru Administratia Finantelor Publice  Craiova, criticand-o pentru netemeinicie si nelegalitate.
      In motivele de recurs s-a aratat ca instanta de fond a dat o solutie gresita, invocandu-se inadmisibilitatea actiunii, apreciind ca in urma formularii unei asemenea cereri de restituire s-a nascut un raport juridic fiscal si, in consecinta toate drepturile si obligatiile partilor referitoare la sumele datorate  de la bugetul de stat vor fi reglementate de actele normative specifice dreptului procedural fiscal, in speta este vorba de Codul de procedura fiscala, ce reglementeaza in mod clar procedura de restituire, fiind instituite in acest sens norme exprese si imperative in aceasta materie, norme eludate de catre instanta de fond, inclusiv posibilitatea de acordare a dobanzilor reglementate de art.124 din acelasi cod.
      S-a aratat ca instanta de fond nu a precizat in ce anume consta dobanda legala respectiv nu s-a precizat actul normativ in baza caruia va fi calculat efectiv cuantumul actualizarilor si perioada pentru care se vor calcula.
      Examinand motivele de recurs, precum si legislatia aplicabila in speta si situatia de fapt dovedita cu probele administrate la instanta de fond, Curtea a retinut urmatoarele:
      Reclamantul a importat un autoturism second- hand.
      Dupa introducerea bunului in tara, in vederea inmatricularii, acesta a achitat taxa de prima inmatriculare in suma de 4094,66 lei lei, asa cum rezulta din chitanta seria TS3A nr.3702570 din 31.01.2008.
      Reclamantul s-a adresat Administratiei Finantelor Publice Craiova, solicitand restituirea taxei de prima inmatriculare, motivand ca aceasta este incasata nelegal cu nesocotirea prevederilor art. 90 din Tratatul Comunitatii Europene.
      Cu adresa nr. 25666 din data de 27.02.2008 Administratia Finantelor Publice Craiova a raspuns reclamantului, in sensul ca taxa de prima inmatriculare este perceputa legal.
      In raport de situatia de fapt expusa, rezulta ca prima instanta a solutionat exceptia inadmisibilitatii actiunii, cu respectarea prevederilor cuprinse in art.88 si 205 din Codul de procedura fiscala, dar si ale Legii 554/2004.
      Procedura restituirii sumelor incasate fara temei legal la bugetul de stat era reglementata la data formularii cererii de restituire in cuprinsul art.113 Cod pr.fiscala, in prezent art.117 Cod pr.fiscala.
      Astfel, conform textului mentionat, sumele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale se restituie debitorului la cerere.
      In consecinta, cererea debitorului este cea care declanseaza procedura restituirii sumelor apreciate ca fiind incasate nelegal la bugetul de stat.
      Potrivit art.70  alin.1 Cod procedura fiscala, organul fiscal trebuia sa se pronunte asupra cererii de restituire, in termen de 45 de zile.
      In speta, organul fiscal s-a pronuntat asupra cererii de restituire prin respingerea acesteia.
      De precizat este ca reclamanta a depus toate actele prevazute de Ordinul 1899/2004, insa s-a refuzat restituirea pe motiv ca taxa a fost incasata legal.
      Reclamanta a parcurs procedura prealabila, aceea de a depune cerere de restituire a sumelor, iar organul fiscal a refuzat sa restituie sumele respective.
      In speta de fata nu sunt aplicabile prevederile art.205 Cod pr.fiscala, deoarece acest text de lege se refera la posibilitatea de contestare a titlului de creanta sau altor acte administrative fiscale, iar reclamantul a solicitat sa fie cenzurat refuzul organului fiscal de a-i restitui sumele platite fara titlu.
      Asa cum s-a aratat in literatura si practica de specialitate, in cazul refuzului de a emite un act,  nu se mai impune sa se formuleze o noua cerere, pentru ca autoritatea nu a emis un act administrativ pe care sa-l poata eventual revoca.
      Legiuitorul a asimilat, conform prevederilor art.2 alin.2, actelor administrative unilaterale si refuzul de a rezolva o cerere, referitoare la un drept sau un interes legitim.
      Practic refuzul de a emite actul, de a solutiona cererea, se circumscrie sferei controlului instantei de contencios administrativ, iar asimilarea a avut ca scop instituirea pentru persoana respectiva, careia i s-a refuzat emiterea unui act, a dreptului de acces la justitie  ce ar putea fi ingradit nejustificat prin   impunerea unei proceduri prealabile impovaratoare  .
      Mai trebuie precizat ca in conformitate cu prevederile art.7 din Legea 554/2004, procedura prealabila, respectiv obligativitatea plangerii prealabile, sub forma recursului gratios sau a recursului ierarhic este prevazuta numai in situatia vatamarii dreptului sau interesului printr-un act administrativ individual.
      Astfel fiind, critica formulata de recurenta este neintemeiata, corect prima instanta a apreciat ca actiunea este admisibila.
      Este intemeiata critica formulata de recurenta in sensul ca instanta de fond nu a precizat temeiul de drept in baza caruia autoritatea fiscala datoreaza dobanda legala si de asemenea nu s-a precizat data de la care incepe sa curga dobanda legala.
      Procedura de restituire a sumelor achitate de un contribuabil care urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale este reglementata, asa cum s-a precizat si mai sus de art. 117 alin.1, lit. d din codul de procedura fiscala, precum si de Ordinul MFP 1899/22.12.2004.
      Conform textului enuntat se restituie la cererea debitorului sumele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale.
      Dreptul contribuabilului de a i se plati dobanda pentru sumele de restituit sau de rambursat este reglementat de art. 124 cod procedura fiscala.
      Textul mentionat prevede ca pentru sumele de restituit de la buget contribuabilii au dreptul la dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului prevazut de art. 117 alin.2, sau la art. 70 dupa caz.
      Art. 70 alin.1 din codul de procedura fiscala reglementeaza termenul de solutionare a cererilor contribuabililor, termen care este de 45 de zile de la inregistrare.
      Asadar coroborand prevederile art. 124 alin.1 si art. 70 din codul fiscal, Curtea retine ca organul fiscal trebuie sa achite contribuabilului dobanda din ziua urmatoare expirarii termenului de 45 de zile prevazut pentru organul fiscal sa solutioneze contestatia.
      Acelasi termen de 45 de zile este reglementat si in capitolul I, puct. 1 din Ordinul 1899/22.12.2004 si anume se arata ca restituirea se face in 45 de zile de la data depunerii si inregistrarii acesteia la organul fiscal caruia ii revine competente de administrare a creantei bugetare.
      In ceea ce priveste nivelul dobanzii, Curtea constata ca acesta este reglementat in mod expres in cuprinsul art. 124 alin.2 Cod procedura fiscala, in sensul ca  dobanda datorata este la nivelul majorarii de intarziere prevazute in codul de procedura fiscala si se suporta din acelasi buget din care se restituie sumele solicitate de platitori.
      Din prevederile capitolului 2 pct.2  ale Ordinului mentionat rezulta ca dobanda se calculeaza incepand cu ziua imediat urmatoare expirarii termenului de 45 de zile, pana in ziua inregistrarii operatiunii de compensare sau de restituire, prin inmultirea numarului de zile determinate in modul aratat cu nivelul dobanzii prevazute de art. 119 cod procedura fiscala ( fost 114).
      Intrucat prima instanta nu a indicat in hotarare data  de la care incep sa curga dobanzile ( majorarile) si nici temeiul de drept, Curtea retine ca acest motiv  de recurs este fondat.
      Avand in vedere motivele expuse mai sus, in baza art. 304 Cod pr.civila, recursul a fost admis, s-a modificat sentinta in parte in sensul ca dobanda legala se acorda incepand cu 13 aprilie 2008, la nivelul prevazut de art. 124 alin.2 cod procedura fiscala.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Dobanzi

Natura juridica a unui act emis de o autoritate publica se analizeaza prin prisma definitiei date de art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004 potrivit caruia actul administrativ este „actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o auto - Decizie nr. 3258/R din data de 18.06.2013
OBLIGATIA CHEMATULUI IN GARANTIE DE A ACHITA DOBINDA - Decizie nr. 238 din data de 26.02.2010
Somatia de plata. Calcularea dobanzilor. - Sentinta civila nr. 1264 din data de 12.06.2006
Prescriptia actiunii privind un drept accesoriu - Sentinta civila nr. 833 din data de 20.04.2012
Conflict de munca avand ca obiect despagubiri constand din dobanda aferenta drepturilor salariale platite cu intarziere. - Decizie nr. 3034 din data de 11.09.2015
Apel. Dobanzi, penalitati de intarziere, actualizarea valorii pretentiilor in functie de rata inflatiei. Neacordarea acestora de catre intimata in apel in cazul in care nu au fost cerute la judecata in prima instanta. Cereri noi. - Decizie nr. 35 din data de 21.01.2007
Somatie de plata. Cumulul dobanzilor cu penalitatile - Sentinta civila nr. 1377 din data de 23.10.2008
Somatie de plata comerciala - Sentinta civila nr. 10249 din data de 27.11.2009
Impozit pe salarii - Obligatie fiscala datorata urmare intocmirii declaratiei rectificative. Aplicarea dispozitiilor art.110 din O.G.nr.92/2003. - Sentinta civila nr. 7/CF din data de 25.01.2007
Prescriptia actiunii privind un drept accesoriu - Sentinta civila nr. 833 din data de 20.04.2012
Somatie de plata comerciala - Sentinta civila nr. 10249 din data de 27.11.2009
Curgerea dobanzilor de la data punerii in intarziere conform art.1586 C.civ. in situatia in care partile contractante nu au stabilit o data. - Sentinta civila nr. 653 din data de 28.03.2008
plata nedatorata - Sentinta civila nr. 3245 din data de 09.04.2008
Somatia de plata. Calcularea dobanzilor. - Sentinta civila nr. 1264 din data de 12.06.2006
Exceptia inadmisibilitatii cererii.Cesiunea de creanta.Exigibilitatea creantei. Dobanzi penalizatoare. Aplicabilitatea Directivei 2011/7/Uniunii Europene a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011. - Sentinta civila nr. 471 din data de 08.10.2013
Cerere in anulare. Admisibilitate - Sentinta comerciala nr. 1240 din data de 01.06.2010
Somatie de plata. Neacordarea penalitatilor de intarziere. - Sentinta civila nr. 4498 din data de 27.10.2006
Data acordarii dobanzii in raspundere civila decurgand din asigurarea civila obligatorie RCA. - Sentinta civila nr. 10418 din data de 20.10.2014
Dobanzi - Sentinta civila nr. 1898 din data de 11.10.2010
Somatie de plata. Cumulul dobanzilor cu penalitatile - Sentinta civila nr. 1377 din data de 23.10.2008