Inadmisibilitatea unei exceptii de neconstitutionalitate ridicate in fata instantelor judecatoresti. Respingerea cererii de sesizare a Curtii Constitutionale. Control judiciar.
(Decizie nr. 415 din data de 25.03.2010 pronuntata de Curtea de Apel Craiova) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia, potrivit art. 29 alin. 1 din Legea 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. 1, instanta respinge printr-o incheiere motivata, cererea de sesizare a Curtii Constitutionale. Incheierea poate fi atacata cu recurs la instanta imediat superioara, in termen de 48 de ore de la pronuntare.
Prin incheierea din 29 aprilie 2009, pronuntata de Tribunalul Dolj, s-a respins cererea de sesizare a Curtii Constitutionale formulata de recurentul reclamant G.N., ca inadmisibila.
Pentru a se pronunta astfel, tribunalul a retinut urmatoarele:
Recurentul G.N. a invocat exceptia de neconstitutionalitate a disp. art. 51 si 53 alin. 2 din Legea 18/1991R. Instanta a retinut ca exceptia invocata priveste temeiuri de drept care nu au fost invocate in actiune si care nu au fost avute in vedere de instanta de fond, la pronuntarea sentintei recurate, concluzionand in sensul ca nu au legatura cu cauza de fata - fiind incidente disp. art. 29 alin. 1 si 6 din Legea 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Impotriva acestei incheieri, reclamantul G.N. a declarat recurs in termen, criticand-o pentru nelegalitate. A aratat in esenta ca, in mod gresit tribunalul a respins cererea de sesizare ca fiind inadmisibila, intrucat dispozitiile legale invocate au legatura cu solutionarea cauzei.
Ulterior, recurentul a depus o dezvoltare a motivelor de recurs, invocand totodata si neconstitutionalitatea disp. art. 29 alin. 1 din Legea 47/1992, in baza carora tribunalul a respins ca inadmisibila cererea de sesizare a Curtii Constitutionale. A aratat ca aceste dispozitii legale au legatura cu solutionarea cauzei, fiind invocate in recurs in cuprinsul motivelor de nelegalitate invocate, prin care a sustinut ca dispozitiile legale au fost gresit interpretate si aplicate in speta de catre Tribunal.
Prin incheierea de sedinta de la 4 iunie 2009, s-a dispus sesizarea Curtii Constitutionale in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate ridicata de recurentul reclamant, precum si suspendarea solutionarii recursului de fata, formulat impotriva incheierii din 29 aprilie 2009, pronuntata de Tribunalul Dolj, avand ca obiect fond funciar - pana la solutionarea exceptiei, in baza art. 29 alin. 5 din Legea 47/1992.
Prin decizia nr.1537 din 17 noiembrie 2009, pronuntata de Curtea Constitutionala, s-a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.29 alin.1 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Cauza s-a repus pe rol dupa comunicarea deciziei.
Recursul s-a respins ca nefondat, pentru considerentele ce se vor arata in continuare:
Potrivit art. 29 alin. 1 din Legea 47/1992, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia.
Conform disp. 29 alin. 6, daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. 1, in sensul ca priveste neconstitutionalitatea unor dispozitii legale in vigoare, dar care nu au legatura cu solutionarea cauzei, instanta respinge printr-o incheiere motivata cererea de sesizare a Curtii Constitutionale.
Tribunalul a interpretat si aplicat in mod corect aceste dispozitii legale, solutia de respingere a cererii de sesizare, fiind legala.
Prin actiunea introductiva de instanta, reclamantul a solicitat anularea Titlului de proprietate emis de Comisia judeteana Dolj pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, invocand faptul ca autorul nu este persoana inscrisa in titlu si ca in mod gresit au fost trecuti doi mostenitori, in realitate fiind unul singur.
In raport cu motivele invocate, prima instanta a solicitat inaintarea actelor care au stat la baza emiterii titlului si a concluzionat in urma verificarilor efectuate, ca cele doua persoane mentionate in TDP sunt frati, mostenitori ai autoarei lor G.M., ca au solicitat stabilirea dreptului de proprietate prin reconstituire in aceasta calitate, ca in registrul agricol figurau G.C. si sotia acestuia - M., iar comisiile de fond funciar au avut in vedere aceste imprejurari. De asemenea, prima instanta a notat ca reclamantul a formulat contestatie la Legea 18/1991, dar a retinut ca nu s-a facut la dosar dovada admiterii acesteia.
In fata tribunalului, reclamantul a inteles sa aduca argumente suplimentare cu privire faptul ca terenul din TDP nu provine de la mama sa M., ci in parte de la tatal sau C., aratand ca diferenta provine de la socrul sau N.P. si ca paratul G.L. a fost infiat in anul 1965 numai de mama sa, G.M.
Or, recurentul reclamant a invocat in fata tribunalului exceptia de neconstitutionalitate a disp. art. 51 si art. 53 alin. 2 din Legea 18/1991 R privind fondul funciar.
Aceste dispozitii legale sunt: "Comisia judeteana este competenta sa solutioneze contestatiile si sa valideze ori sa invalideze masurile stabilite de comisiile locale" - art. 51 si "Impotriva hotararii comisiei judetene se poate face plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul, in termen de 30 de zile de la comunicare" - art. 53 alin. 2 .
Prin urmare, avand in vedere obiectul cererii de chemare in judecata, este exclusa aplicarea in cauza a dispozitiilor legale a caror neconstitutionalitate s-a ridicat de catre recurentul reclamant, cata vreme in cererea introductiva de instanta ce a stabilit cadrul procesual cu privire la obiect, nu s-au ridicat probleme de drept a caror rezolvare se stabileste prin interpretarea si aplicarea acestor dispozitii legale.
Astfel, in speta nu s-au ridicat chestiuni legate de competenta comisiei judetene de aplicare a legii fondului funciar in materia solutionarii contestatiilor impotriva propunerilor facute de comisiile locale, a validarii sau invalidarii masurilor stabilite de aceste comisii si, cu atat mai putin, chestiuni legate de posibilitatea legala de a face plangere impotriva hotararii comisiei judetene, de competenta materiala si teritoriala a instantei si de termenul in care poate fi exercitat acest drept.
De asemenea, in speta, recurentul reclamant nu a invocat ca o cauza de nulitate a titlului, existenta unor dispozitii legale pretins neconstitutionale care, prin instituirea unei proceduri de stabilire a dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, proceduri ce parcurg o faza administrativ jurisdictionala in fata unei autoritati cu competente legale in acest sens, dar si una judiciara, ar duce la nevalabilitatea titlului.
Probabil, recurentul este nemultumit de modul de lucru al comisiilor in procedura declansata prin formularea cererilor de reconstituire sau al solutionarii contestatiei. Or, existenta comisiilor si a procedurilor nu poate fi in sine o cauza de nelegalitate a titlului, iar modul de lucru al comisiilor care poate nemultumi sau nu persoana interesata, excede obiectului cauzei de fata care nu priveste o plangere impotriva hotararii comisiei judetene. Oricum, modul de lucru nu are legatura cu insasi existenta legala a autoritatii, a competentelor acesteia si a controlului judiciar prevazut de dispozitiile legale in discutie.
Imprejurarea ca legea stabileste ca nu in toate cazurile aflate pe rolul unei instante este necesara sesizarea Curtii Constitutionale, - respectiv faptul ca in situatia in care dispozitiile legale indicate ca fiind neconstitutionale nu au legatura cu cauza aflata pe rol, instanta are posibilitatea sa nu inainteze sesizarea la instanta de contencios constitutional - reprezinta o transpunere legislativa a uneia din conditiile de exercitare a actiunii civile, respectiv interesul.
In concluzie, recurentul reclamant tinde sa puna in discutie in cadrul exceptiei, chestiuni care nu-i sunt de folos si pe care nu le poate opune cu succes in cauza aflata pe rol, de vreme ce nu invoca nelegalitatea titlului ca o consecinta a existentei comisiei judetene, a competentelor legale ale acesteia si a controlului judiciar subsecvent, declansat prin plangere la instanta material si teritorial competenta.
In aceste conditii, partea nu justifica un interes in promovarea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat se refera la dispozitii legale ce nu au legatura cu cauza aflata pe rol, respectiv solutia nu depinde de aplicarea acelor dispozitii legale, asa cum corect a retinut si tribunalul.
Acestea sunt considerentele in temeiul carora s-a respins recursul ca nefundat, in baza art. 312 alin. 1 teza II Cod procedura civila, nefiind incident cazul de recurs de modificare prev. in art. 304 pct. 9 Cod procedura civila.
1
Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. 1, instanta respinge printr-o incheiere motivata, cererea de sesizare a Curtii Constitutionale. Incheierea poate fi atacata cu recurs la instanta imediat superioara, in termen de 48 de ore de la pronuntare.
Prin incheierea din 29 aprilie 2009, pronuntata de Tribunalul Dolj, s-a respins cererea de sesizare a Curtii Constitutionale formulata de recurentul reclamant G.N., ca inadmisibila.
Pentru a se pronunta astfel, tribunalul a retinut urmatoarele:
Recurentul G.N. a invocat exceptia de neconstitutionalitate a disp. art. 51 si 53 alin. 2 din Legea 18/1991R. Instanta a retinut ca exceptia invocata priveste temeiuri de drept care nu au fost invocate in actiune si care nu au fost avute in vedere de instanta de fond, la pronuntarea sentintei recurate, concluzionand in sensul ca nu au legatura cu cauza de fata - fiind incidente disp. art. 29 alin. 1 si 6 din Legea 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Impotriva acestei incheieri, reclamantul G.N. a declarat recurs in termen, criticand-o pentru nelegalitate. A aratat in esenta ca, in mod gresit tribunalul a respins cererea de sesizare ca fiind inadmisibila, intrucat dispozitiile legale invocate au legatura cu solutionarea cauzei.
Ulterior, recurentul a depus o dezvoltare a motivelor de recurs, invocand totodata si neconstitutionalitatea disp. art. 29 alin. 1 din Legea 47/1992, in baza carora tribunalul a respins ca inadmisibila cererea de sesizare a Curtii Constitutionale. A aratat ca aceste dispozitii legale au legatura cu solutionarea cauzei, fiind invocate in recurs in cuprinsul motivelor de nelegalitate invocate, prin care a sustinut ca dispozitiile legale au fost gresit interpretate si aplicate in speta de catre Tribunal.
Prin incheierea de sedinta de la 4 iunie 2009, s-a dispus sesizarea Curtii Constitutionale in vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate ridicata de recurentul reclamant, precum si suspendarea solutionarii recursului de fata, formulat impotriva incheierii din 29 aprilie 2009, pronuntata de Tribunalul Dolj, avand ca obiect fond funciar - pana la solutionarea exceptiei, in baza art. 29 alin. 5 din Legea 47/1992.
Prin decizia nr.1537 din 17 noiembrie 2009, pronuntata de Curtea Constitutionala, s-a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.29 alin.1 din Legea nr.47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Cauza s-a repus pe rol dupa comunicarea deciziei.
Recursul s-a respins ca nefondat, pentru considerentele ce se vor arata in continuare:
Potrivit art. 29 alin. 1 din Legea 47/1992, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia.
Conform disp. 29 alin. 6, daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. 1, in sensul ca priveste neconstitutionalitatea unor dispozitii legale in vigoare, dar care nu au legatura cu solutionarea cauzei, instanta respinge printr-o incheiere motivata cererea de sesizare a Curtii Constitutionale.
Tribunalul a interpretat si aplicat in mod corect aceste dispozitii legale, solutia de respingere a cererii de sesizare, fiind legala.
Prin actiunea introductiva de instanta, reclamantul a solicitat anularea Titlului de proprietate emis de Comisia judeteana Dolj pentru stabilirea dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, invocand faptul ca autorul nu este persoana inscrisa in titlu si ca in mod gresit au fost trecuti doi mostenitori, in realitate fiind unul singur.
In raport cu motivele invocate, prima instanta a solicitat inaintarea actelor care au stat la baza emiterii titlului si a concluzionat in urma verificarilor efectuate, ca cele doua persoane mentionate in TDP sunt frati, mostenitori ai autoarei lor G.M., ca au solicitat stabilirea dreptului de proprietate prin reconstituire in aceasta calitate, ca in registrul agricol figurau G.C. si sotia acestuia - M., iar comisiile de fond funciar au avut in vedere aceste imprejurari. De asemenea, prima instanta a notat ca reclamantul a formulat contestatie la Legea 18/1991, dar a retinut ca nu s-a facut la dosar dovada admiterii acesteia.
In fata tribunalului, reclamantul a inteles sa aduca argumente suplimentare cu privire faptul ca terenul din TDP nu provine de la mama sa M., ci in parte de la tatal sau C., aratand ca diferenta provine de la socrul sau N.P. si ca paratul G.L. a fost infiat in anul 1965 numai de mama sa, G.M.
Or, recurentul reclamant a invocat in fata tribunalului exceptia de neconstitutionalitate a disp. art. 51 si art. 53 alin. 2 din Legea 18/1991 R privind fondul funciar.
Aceste dispozitii legale sunt: "Comisia judeteana este competenta sa solutioneze contestatiile si sa valideze ori sa invalideze masurile stabilite de comisiile locale" - art. 51 si "Impotriva hotararii comisiei judetene se poate face plangere la judecatoria in a carei raza teritoriala este situat terenul, in termen de 30 de zile de la comunicare" - art. 53 alin. 2 .
Prin urmare, avand in vedere obiectul cererii de chemare in judecata, este exclusa aplicarea in cauza a dispozitiilor legale a caror neconstitutionalitate s-a ridicat de catre recurentul reclamant, cata vreme in cererea introductiva de instanta ce a stabilit cadrul procesual cu privire la obiect, nu s-au ridicat probleme de drept a caror rezolvare se stabileste prin interpretarea si aplicarea acestor dispozitii legale.
Astfel, in speta nu s-au ridicat chestiuni legate de competenta comisiei judetene de aplicare a legii fondului funciar in materia solutionarii contestatiilor impotriva propunerilor facute de comisiile locale, a validarii sau invalidarii masurilor stabilite de aceste comisii si, cu atat mai putin, chestiuni legate de posibilitatea legala de a face plangere impotriva hotararii comisiei judetene, de competenta materiala si teritoriala a instantei si de termenul in care poate fi exercitat acest drept.
De asemenea, in speta, recurentul reclamant nu a invocat ca o cauza de nulitate a titlului, existenta unor dispozitii legale pretins neconstitutionale care, prin instituirea unei proceduri de stabilire a dreptului de proprietate privata asupra terenurilor, proceduri ce parcurg o faza administrativ jurisdictionala in fata unei autoritati cu competente legale in acest sens, dar si una judiciara, ar duce la nevalabilitatea titlului.
Probabil, recurentul este nemultumit de modul de lucru al comisiilor in procedura declansata prin formularea cererilor de reconstituire sau al solutionarii contestatiei. Or, existenta comisiilor si a procedurilor nu poate fi in sine o cauza de nelegalitate a titlului, iar modul de lucru al comisiilor care poate nemultumi sau nu persoana interesata, excede obiectului cauzei de fata care nu priveste o plangere impotriva hotararii comisiei judetene. Oricum, modul de lucru nu are legatura cu insasi existenta legala a autoritatii, a competentelor acesteia si a controlului judiciar prevazut de dispozitiile legale in discutie.
Imprejurarea ca legea stabileste ca nu in toate cazurile aflate pe rolul unei instante este necesara sesizarea Curtii Constitutionale, - respectiv faptul ca in situatia in care dispozitiile legale indicate ca fiind neconstitutionale nu au legatura cu cauza aflata pe rol, instanta are posibilitatea sa nu inainteze sesizarea la instanta de contencios constitutional - reprezinta o transpunere legislativa a uneia din conditiile de exercitare a actiunii civile, respectiv interesul.
In concluzie, recurentul reclamant tinde sa puna in discutie in cadrul exceptiei, chestiuni care nu-i sunt de folos si pe care nu le poate opune cu succes in cauza aflata pe rol, de vreme ce nu invoca nelegalitatea titlului ca o consecinta a existentei comisiei judetene, a competentelor legale ale acesteia si a controlului judiciar subsecvent, declansat prin plangere la instanta material si teritorial competenta.
In aceste conditii, partea nu justifica un interes in promovarea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat se refera la dispozitii legale ce nu au legatura cu cauza aflata pe rol, respectiv solutia nu depinde de aplicarea acelor dispozitii legale, asa cum corect a retinut si tribunalul.
Acestea sunt considerentele in temeiul carora s-a respins recursul ca nefundat, in baza art. 312 alin. 1 teza II Cod procedura civila, nefiind incident cazul de recurs de modificare prev. in art. 304 pct. 9 Cod procedura civila.
1
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Constitutionalitate
Art. 21 din Legea nr. 165/2013 interpretare etape, constitutionalitate - Decizie nr. 452/R din data de 15.04.2015Art 4 al protocolului nr 7 din Constitutia E.D.O - Hotarare nr. 162 din data de 02.05.2011
RECURS. RESPINGEREA SOLICITARII PARATULUI DE SESIZARE A CURTII CONSTITUTIONALE CU O EXCEPTIE DE NECONSTITUTIONALE A UNOR DISPOZITII LEGALE PRETINS A AVEA RELEVANTA IN STABILIREA COMPETENTEI TERITORIALE A INSTANTEI DE DREPT COMUN IN LITIGII DE MUNCA, ... - Decizie nr. 877 din data de 02.09.2009
- Sentinta civila nr. 5256 din data de 14.06.2006
Respingerea ca inadmisibila a excep?iei de neconstitu?ionalitate - Decizie nr. 307 din data de 21.03.2011
Incetare de drept a mandatului de consilier local. Solutionarea cauzei fara citarea consiliului local. Incalcarea dreptului la aparare si a dreptului la un proces echitabil. - Decizie nr. 1092 din data de 16.05.2011
Consecintele juridice ale declararii neconstitutionalitatii - Decizie nr. 2 din data de 10.01.2011
Exceptia de neconstitutionalitate, inadmisibilitatea cererii. - Decizie nr. 273 din data de 15.02.2011
Respingerea cererii de sesizare a Curtii Constitutionale. Admisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate. Recurs respins. - Decizie nr. 965 din data de 21.07.2010
Conflict de munca avand ca obiect anularea unei decizii de concediere pentru motive care nu au legatura cu persoana salariatului. Declararea neconstitutionalitatii actului normativ in baza caruia s-a procedat la emiterea deciziei de concediere. Conse... - Decizie nr. 2171R din data de 12.05.2010
Respingerea ca inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate. Invocarea dispozitiilor art. 304 pc.5 din Codul de procedura civila trebuie motivata in sensul de a se invoca incalcarea formelor de procedura, nu in sensul unor critici de nelegalitate. - Decizie nr. 642 din data de 27.04.2010
Cerere de recuzare. Inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate. - Hotarare nr. din data de 11.03.2010
Exceptii de neconstitutionalitate. Invocare in fata instantei, cu ocazia procedurilor desfasurate in cursul urmaririi penale. Admisibilitate. - Sentinta penala nr. 320R din data de 30.09.2009
Inadmisibilitatea recursului declarat impotriva unei incheieri de sesizare a Curtii Constitutionale - Decizie nr. 4532R din data de 18.06.2009
Exceptie de neconstitutionalitate. Admisibilitate. Conditia ca dispozitia a carei neconstitutionalitate se invoca sa aiba legatura cu solutionarea cauzei. Art. 6 din Legea nr. 78/2000 - natura normei juridice - Decizie nr. 1421 din data de 10.11.2008
Exceptie de neconstitutionalitate. Abuz de drept. Consecinte - Decizie nr. 194R din data de 08.02.2007
RECURS. RESPINGEREA SOLICITARII PARATULUI DE SESIZARE A CURTII CONSTITUTIONALE CU O EXCEPTIE DE NECONSTITUTIONALE A UNOR DISPOZITII LEGALE PRETINS A AVEA RELEVANTA IN STABILIREA COMPETENTEI TERITORIALE A INSTANTEI DE DREPT COMUN IN LITIGII DE MUNCA, ... - Decizie nr. 877 din data de 02.09.2009
Art 4 al protocolului nr 7 din Constitutia E.D.O - Hotarare nr. 162 din data de 02.05.2011
- Sentinta civila nr. 5256 din data de 14.06.2006
Plangere contraventionala. Sanctionarea contravenientului pentru incalcarea unor dispozitii ce au fost declarate neconstitutionale. Justificarea mentinerii sanctiunii complementare a suspendarii activitatii in ipoteza aplicarii sanctiunii avertismentul - Sentinta civila nr. 804 din data de 31.10.2012