InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dambovita

Situatia premisa pentru acordarea despagubirilor potrivit Legii nr.221/2009 privind condamnarile cu caracter politic

(Sentinta civila nr. 1196 din data de 19.05.2011 pronuntata de Tribunalul Dambovita)

Domeniu Detinuti politici | Dosare Tribunalul Dambovita | Jurisprudenta Tribunalul Dambovita

Prin cererea de chemare in judecata a paratului Statul Roman, inregistrata la 12.11.2009, reclamantul S.A.I. a solicitat  obligarea acestuia la plata daunelor morale in cuantum de 1.000.000 euro si a contravalorii terenului de 590 m.p. situat in intravilanul municipiului Targoviste la nr.15 A - 15 bis, cat si a  celorlalte imobile confiscate si demolate de regimul politic anterior anului 1989.
Motivand cererea, reclamantul a aratat ca incepand cu anul 1949, odata cu instaurarea regimului comunist, familiei sale i-a fost confiscata pe rand intreaga avere, iar reclamantul si alti doi mostenitori au avut de suferit, imobilele confiscate fiind suprafata de 590 m.p. teren mentionata, precum si suprafetele de 2,5 ha, pe raza comunei Manesti si 500 m.p. in centrul municipiului Targoviste (zona 1001 Articole).
S-a mentionat ca din toate bunurile confiscate, reclamantul a recuperat doar un imobil prin hotarare judecatoreasca irevocabila si, pe de alta parte, intreaga familie a fost urmarita de securitatea regimului comunist, asa cum rezulta din dosarele aflate in  evidenta CNSAS care cuprind nenumarate dovezi ale suferintelor indurate de reclamant si familia sa, stresul produs de confiscarile abuzive, amenintarile si noptile de nesomn.
In drept s-au invocat dispozitiile art.5 lit.a, b si c din Legea nr.221/2009.
S-au anexat cererii, scutita de plata taxei judiciare de timbru, potrivit art.4(4) din Legea nr.221/2009, in copie, anexa cuprinzand tabelul imobilelor nationalizate in judetul Dambovita, dispozitia municipiului Targoviste nr.8687/7.10.2009 de respingere a notificarii nr.28/2001 si tabelul nominal al orasului Targoviste cu chiaburii si fostii chiaburi.
Paratul, prin Ministerul Finantelor Publice, reprezentat de Administratia Finantelor Publice Targoviste a formulat intampinare, in sensul respingerii cererii, aratand ca respingerea notificarii nr.28/2001, privitoare la terenul de 590 m.p. din Targoviste, str.Justitiei nr.15A si 15 bis, s-a datorat nedovedirii modului de preluare a imobilului de catre stat, iar in urma identificarii bunului, s-a constat ca autoritatea locala nu este unitate detinatoare.
In privinta tabelului nominal al orasului Targoviste  cu chiaburii si fostii chiaburi (pentru care nu se cunoaste sursa), s-a mentionat ca la pozitia 10 este nominalizata persoana N.S., fara alte elemente de identificare, in conditiile in care tatal reclamantului se numea S.N:, astfel ca nu rezulta cu certitudine ca este vorba despre autorul reclamantului.
Paratul a mentionat ca din anexa la Decretul (fara numar si data) pentru nationalizarea unor imobile cuprinzand tabelul imobilelor nationalizate din judetul Dambovita, unde figureaza A. N. S. cu 5 apartamente, nu se poate aprecia ca acestea sunt identice celor doua corpuri de casa si suprafetei aferente de 5000 m.p., achizitionate prin actul de vanzare-cumparare din 23.01.1949, de catre A. N.S.
S-a subliniat ca din actele depuse nu rezulta dovada preluarii de catre stat a imobilelor familiei reclamantului (putand fi privite, cel mult, ca inceput de dovada scrisa), nu s-a dovedit proprietatea pentru suprafetele de 500 m.p. teren intravilan si 2,5 ha padure si nu s-au produs dovezi ale recuperarii pe cale judecatoreasca ale unui imobil, in conditiile in care, corespunzator art.5 al.1 lit.b din Legea nr.221/2009, trebuie probat ca bunurile confiscate n-au fost restituite ori nu s-au obtinut despagubiri in conditiile Legii nr.10/2001 sau ale Legii nr.247/2005.
Totodata, s-a invederat ca prin cererea dedusa judecatii, neinvocandu-se una din masurile administrative cu caracter politic, prevazute de art.3 din Legea nr.221/2005, in speta sunt aplicabile prevederile art.4 alin.2, corespunzator carora "Persoanele care au facut obiectul unor masuri administrative, altele decat cele prevazute la art.3, pot de asemenea, solicita instantei de judecata sa constate caracterul politic al acestora" si pentru ca nu s-a formulat o asemenea solicitare, cererea este inadmisibila.
Modificandu-si cererea initiala, reclamantul a precizat la termenul de judecata din 28.01.2010 ca in temeiul art.4 alin.1 si 2 din Legea nr.221/2009 solicita constatarea caracterului politic al abuzurilor suferite de tatal sau prin confiscarea nelegala a averii.
Referitor la daunele civile, s-a solicitat obligarea Statului Roman la dezdaunari pentru suprafetele de 500 m.p. si 590 m.p. aflate in intravilanul municipiului Targoviste si 2,5 ha padure, pe raza comunei Manesti.
Daunele morale au fost cifrate la 500.000 euro, pentru suferintele indurate de reclamant si familia sa, pentru simplul motiv ca familia era trecuta pe lista de chiaburi.
In probatiune, reclamantul a depus inscrisuri si a fost audiat martorul M.C.S. (fila 53).
Fata de sustinerea ca membrii familiei reclamantului au fost urmariti de  organele de securitate (fila 54), s-au solicitat in acest sens relatii Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii Statului (CNSAS), inaintate cu adresa P 5630/28.10.2010 (filele 81-122) si adresa P 5630/9.05.2011.
La termenul de judecata din 25.03.2010, ca urmare a faptului ca imobilul teren in suprafata de 590 m.p. face in acelasi timp obiectul dosarului nr.445/120/2010, intemeiat pe dispozitiile Legii nr.10/2001, pe considerentul ca aceasta lege are caracter de lege speciala in raport cu Legea nr.221/2009, caracter ce rezulta cat din obiectul reglementarii fiecarui act normativ, cat si din dispozitiile art.5 lit.b din Legea nr.221/2009 conform carora acordarea despagubirilor este conditionata de neacordarea acestora potrivit Legii nr.10/2001, s-a dispus suspendarea judecatii in privinta acestui bun, pana la solutionarea irevocabila a cauzei mentionate.
Examinand cererea formulata prin prisma temeiului invocat, astfel cum a fost precizat ulterior si a probelor administrate, tribunalul o apreciaza ca nefondata.
Se retine ca acordarea masurilor reparatorii prevazute de Legea nr.221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 este conditionata fie de o condamnare cu caracter politic, astfel cum este definita prin art.1 alin.1, 2 si 3, fie de aplicarea uneia din masurile administrative cu caracter politic, enumerate exemplificativ de art.3, fie de aplicarea oricaror alte masuri cu caracter administrativ, in sensul art.4 din actul normativ mentionat.
In cauza dedusa judecatii, nu se verifica niciuna dintre aceste situatii, premisa, pentru acordarea despagubirilor.
Asa cum rezulta din relatiile inaintate de CNSAS (filele 82-121), doar tatal reclamantului, Stefan Nicolae, de profesie avocat, a fost supus urmaririi de catre serviciul special al Ministerului Afacerilor Interne.
Toate inscrisurile inaintate cuprind referate si note informative prin care diferite surse au dat declaratii cu privire la situatia materiala, orientarea politica, relatiile de familie si prietenie, opiniile acestei persoane in legatura cu evenimentele  interne si internationale.
Nu rezulta insa din niciun act ca lui Stefan Nicolae i s-ar fi confiscat o parte din avere ca urmare a convingerilor politice.
Dimpotriva in inscrisul de la fila 90 se mentioneaza ca "nu este cunoscut cu manifestari dusmanoase, fatise, impotriva regimului actual", iar pe de alta parte, prin hotararea de trecere a acestuia in evidenta pasiva, aprobata la 30.06.1965 (fila 97) s-a constatat ca "nu are antecedente politice, insa este luat in evidenta ca exploatator, intrucat a posedat 3 corpuri de casa, din care doua i-au fost nationalizate" si ca "are pozitie buna fata de oranduirea sociala si apreciaza linia politica a partidului".
Prin urmare confiscarea unei parti a averii ascendentului reclamantului s-a dispus in temeiul unui act normativ de aplicatie generala  - asa cum rezulta din actul intitulat "Anexa la Decretul (neindicat) pentru nationalizarea unor imobile, cuprinzand tabelul imobilelor nationalizate in judetul Dambovita" (fila 4), pentru ca in extrasul din aceasta anexa figureaza mai multe persoane si nu semnifica o "masura administrativa cu caracter politic, pentru ca acestea, desi pot fi altele decat cele aratate cu titlu de exemplu in art.3 (dislocarea si stabilirea de domiciliu obligatoriu, internarea in unitati si colonii de munca, stabilirea de loc de munca obligatoriu), pot fi doar cele care in esenta lor au restrans libertatea de miscare sau pe aceea de alegere libera a locului de munca.
Nefiind intrunite cerintele legii, solicitarea de acordare a despagubirilor, in ambele forme, morale si materiale, este neintemeiata, considerent pentru care aceasta va fi respinsa.
Mai mult, in privinta daunelor morale, prin deciziile nr.1354/20.10.2010, 1358 si 1360/21.10.2010 ale Curtii Constitutionale, textul art.5 alin.1 lit.a din Legea nr.221/2009 a fost declarat neconstitutional si, intrucat legiuitorul nu a intervenit pentru modificarea acestuia, textul si-a incetat efectele incepand cu 31.12.2010, asa incat nu exista temei juridic pentru obligarea paratului la plata daunelor morale.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Detinuti politici

Acordarea despagubirilor in baza Legii 221 din 2009 - Sentinta civila nr. 990 din data de 21.10.2010
Detinuti politici. Caracterul politic al arestarii si internarii intr-o colonie de munca in baza Deciziei MAI din 1950. Netemeinicia cererii de obligare a Statului Roman la daune morale potrivit Deciziei 1358/2010 a Curtii Constitutionale si a Decizi... - Sentinta civila nr. 98/S din data de 26.03.2012
Detinuti politici. Conditiile in care o condamnare sau o masura administrativa aplicata in perioada regimului comunist poate fi considerata ca avand caracter politic. - Sentinta civila nr. 259/D din data de 26.10.2012
Legea nr. 221/2009. Prizonieratul in URSS nu constituie masura administrativa cu caracter politic potrivit art. 4 din Legea nr. 221/2009. - Decizie nr. 268 din data de 10.05.2012
Legea nr. 221/2009. Deportarile/stramutarile in URSS pe motiv de apartenenta etnica (a etnicilor germani) nu intra sub incidenta acestei legi si nu au caracter politic. - Decizie nr. 123 din data de 08.03.2012
Legea nr. 221/2009. Persoanele ce au suferit condamnari pentru infractiuni savarsite contra capacitatii de aparare a tarii din motive de constiinta nu beneficiaza de prevederile Legii nr. 221/2009, intrucat aceste infractiuni nu au caracter politic. - Decizie nr. 109 din data de 01.03.2012
Legea nr. 221/2009. Schimbarea temeiului de drept in calea de atac. - Decizie nr. 112 din data de 15.04.2011
Legea nr. 221/2009. Solicitarea de despagubiri in temeiul art. 5 din lege. Schimbarea temeiului actiunii dupa pronuntarea deciziei nr. 1358/2010 a Curtii Constitutionale in fata primei instante. Prescriptia dreptului la actiune. Dreptul partii de a s... - Decizie nr. 449 din data de 16.06.2011
Legea nr. 221/2009. Despagubiri solicitate in baza art. 5 din aceasta lege. Efectele pronuntarii deciziilor nr. 1354/2010, 1358/2010 si 1360/2010 ale Curtii Constitutionale. - Decizie nr. 102 din data de 07.04.2011
Legea nr. 221/2009. Deportarile/stramutarile in URSS pe motiv de apartenenta etnica (a etnicilor germani) nu intra sub incidenta acestei legi si nu au caracter politic. - Decizie nr. 466 din data de 23.06.2011
Legea nr. 221/2009. Persoanele ce au suferit condamnari pentru infractiuni savarsite contra capacitatii de aparare a tarii din motive de constiinta nu beneficiaza de prevederile Legii nr. 221/2009, intrucat aceste infractiuni nu au caracter politic. - Decizie nr. 110 din data de 14.04.2011
Legea nr. 221/2009. Mostenitorii celor ce au facut obiectul unor masuri administrative cu caracter politic au calitate procesuala activa de a solicita constatarea acestui caracter in justitie. - Decizie nr. 101 din data de 01.04.2011
Legea speciala nu prevede acordarea unor despagubiri pentru persoanele condamnate politic in perioada de referinta indicata de lege, decat in mod limitat, la valoarea bunurilor confiscate. - Decizie nr. 1610R din data de 28.09.2012
Despagubiri - Legea nr. 221/2009 - Sentinta civila nr. 2498 din data de 13.09.2012
Acordarea despagubirilor in baza Legii 221 din 2009 - Sentinta civila nr. 990 din data de 21.10.2010
In urma declararii ca neconstitutionale a unor dispozitii din Legea nr.221/2009 privind condamnarile cu caracter politic si masurile administrative asimilate acestora, pronuntate in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, nu se pot acorda despagubiri - Sentinta civila nr. 5 din data de 08.01.2013
INITIEREA SAU CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - DISPOZITIILE ART. 8 DIN LEGEA NR. 39/2003 RAPORTAT LA ART. 323 COD PENAL - Sentinta penala nr. 219 din data de 07.03.2014
COMPLETARE CERERE IN RECURS - Decizie nr. 34 din data de 28.01.2014
SESIZAREA JUDECATORULUI DE CAMERA PRELIMINARA IN VEDEREA LUARII MASURII DE SIGURANTA A CONFISCARII SPECIALE - Hotarare nr. 3 din data de 22.07.2014
SESIZAREA JUDECATORULUI DE CAMERA PRELIMINARA IN VEDEREA LUARII MASURII DE SIGURANTA A CONFISCARII SPECIALE - Hotarare nr. 2 din data de 25.04.2014