InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Constanta

Exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 222 si art. 282 din Legea nr. 53/2003, art. 73 din Legea nr. 168/1999 si art. 28 alin. 2 din Legea nr. 54/2003. Lipsa de legatura cu cauza. Critici care urmaresc inlaturarea unei pretinse omisiuni...

(Decizie nr. 75/CM/ din data de 09.02.2010 pronuntata de Curtea de Apel Constanta)

Domeniu Constitutionalitate | Dosare Curtea de Apel Constanta | Jurisprudenta Curtea de Apel Constanta

Este inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate prin care, pe de o parte, se urmareste inlaturarea unor omisiuni ale legii, iar pe de alta parte, se urmareste verificarea constitutionalitatii unor texte legale care nu au legatura cu cauza, astfel incat nu sunt indeplinite conditiile pentru sesizarea Curtii Constitutionale.

Prin cererea de chemare in judecata inregistrata pe rolul Tribunalului Constanta sub nr. 4612/118/2009, reclamantii I.S. s.a. si intervenientii in nume propriu B.V. s.a.,  in contradictoriu cu parata SA P. - Membru OMW Grup, au solicitat ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratei la plata drepturilor salariale reprezentand diferente rezultate din aplicarea indicelui de salarizare de 1,98 la salariul minim pe economie indexat incepand cu 15.03.2008 precum si obligarea paratei la respectarea prevederilor contractul colectiv de munca in sensul de a aplica in continuare acelasi indice de multiplicare.
La termenul din 10.06.2009, parata S.C. P. S.A. - MEMBRU OMV GRUP BUCURESTI a invocat in fata instantei exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 298 al. 2 ultima liniuta din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, prin raportare la dispozitiile constitutionale statuate prin art. 1 al. 4 si 5, art. 73 al. 3 lit. p si art. 79 al. 1.
Prin Incheierea din 26.08.2009, Tribunalul Constanta a respins cererea de sesizare a Curtii Constitutionale.
Prin decizia civila nr.546/CM/29.09.2009, pronuntata de Curtea de Apel  Constanta, s-a respins ca nefondat recursul formulat de parata impotriva acestei incheieri.
Dupa reluarea judecatii, la termenul din 21.10.2009, parata S.C. OMV P. S.A. a ridicat in fata instantei exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 222 si art.282 din Legea nr. 53/2003, art. 73 din Legea 168/1999 si art. 28 alin.2 din Legea 54/2003, prin raportare la dispozitiile constitutionale statuate prin art. 1 al. 3, art. 9, art.16 alin.1 si 2, art.20 alin.1 si 2, art.24 alin.1, art.40 alin.1, art.41 alin.1 si art.53 alin.1 si 2.
S-a apreciat ca exceptia invocata are legatura cu solutionarea cauzei si este admisibila, prin raportare la prevederile art. 29 din Legea nr. 47/1992 r., intrucat de solutionarea acestei chestiuni depinde participarea la judecata cauzei a sindicatului la initiativa unitatii angajatoare si nu la initiativa reclamantilor-salariati.
In analiza temeiurilor de neconstitutionalitate, autorul exceptiei a aratat ca dispozitiile legale criticate pentru neconstitutionalitate reglementeaza dreptul organizatiilor sindicale de a fi parti in conflictele de munca pentru apararea drepturilor individuale ale salariatilor.
Autorul exceptiei a aratat ca, prin consacrarea rolului sindicatelor in rezolvarea conflictelor de drepturi si a celor de interese, printr-o diferentiere de regim juridic ce este lipsita de suport practic, denota o incoerenta legislativa in privinta calitatii procesuale a sindicatelor si vatama dreptul sau la un proces echitabil.
Astfel, art. 28 alin.2 din Legea 54/2003 consacra dreptul sindicatului de a promova actiuni pe cale principala si a de interveni in procesele incepute de salariati, solutie diametral opusa celei din Codul muncii si Legea 168/1999 potrivit cu care sindicatul nu poate decat sa-i reprezinte pe salariati, carora le apartine in exclusivitate initiativa. 
S-a sustinut ca aceste dispozitii legale criticate vin in contradictie cu principiul egalitatii in fata legii, sub aspectul inegalitatii dintre salariati si unitate, parti ale aceluiasi litigiu de munca.
Totodata, parata a sustinut ca textele legale atacate sunt neconstitutionale pentru ca vatama dreptul sau la aparare, ce include si dreptul procesual de a atrage in proces sindicatele ca participant la dialogul social ce a negociat numarul si intinderea drepturilor conferite salariatilor prin contractele colective de munca.
S-a aratat ca temeiurile de neconstitutionalitate invocate se fundamenteaza pe principiile dezvoltate in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, referitoare la dreptul la un proces echitabil, in conditiile in care trebuie sa faca fata dificultatilor practice si juridice ivite in cadrul celor peste 20.000 de dosare avand ca obiect drepturi salariale .
Autorul exceptiei a conchis in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate constituie singurul remediu efectiv de solutionare a conflictelor expuse, intrucat vatamarea rezulta din modalitatea in care au fost edictate normele legale, iar nu din aplicarea acestora.
Reclamantii si-au exprimat punctul de vedere asupra cererii paratei de sesizare a Curtii Constitutionale, apreciind ca nu exceptia este nefondata.
Prin incheierea din 21.10.2008, pronuntata de Tribunalul Constanta, s-a respins cererea de sesizare a Curtii Constitutionale ca inadmisibila.
Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta a retinut urmatoarele:
Potrivit art. 29 alin.1 din Legea nr. 47/1992 rep., ,,Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia’’, iar al. 3 al art. 29 mentioneaza ca ,,Nu pot face obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale’’.
Exceptia de neconstitutionalitate ridicata in cauza vizeaza prevederi din legi in vigoare, care nu au fost declarate anterior neconstitutionale prin exercitarea controlului de catre Curte.
Textele nu au insa, nici o relevanta sub aspectul solutionarii in fond a cauzei, in conditiile in care parata nu a solicitat introducerea in cauza a sindicatului din cadrul unitatii, iar nici una dintre dispozitiile enuntate nu prevede obligativitatea participarii sindicatelor la judecata conflictelor de drepturi/interese.
Pe de alta parte, imprejurarea ca asupra calitatii procesuale a sindicatului nu exista o reglementare unitara implica  nu insa controlul de constitutionalitate, ci doar pe cel privind aplicarea legii si care revine, in acest context, instantei de judecata.
Atributul Curtii Constitutionale consta in determinarea compatibilitatii normelor in discutie  cu  dispozitiile constitutionale, iar nu in punerea de acord a doua prevederi legale sau stabilirea prevalentei unui text al legii fata de un altul.
De altfel, in invocarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a conturat aspectul neconformitatii cu legea fundamentala a art. 222 si art.282 din Legea nr. 53/2003, art. 73 din Legea 168/1999 si art. 28 alin.2 din Legea 54/2003 numai din perspectiva incoerentei legislative, iar textele din Constitutie la care s-a facut trimitere expresa au vizat prevederi cu valoare de principiu, referitoare la dreptul al aparare si egalitatea in fata legii.
Se constata, asadar, ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata in legatura cu prevederile legale mentionate nu are nici o legatura cu modalitatea de solutionare a cauzei, intrucat interpretarea  unor actelor normative intra in atributul exclusiv al instantei de judecata - putand fi deopotriva temei de contestare a solutiei date, in fata instantelor de control judiciar.
De altfel, chiar autorul exceptiei recunoaste ca instanta suprema poate solutiona un asemenea conflict pe calea recursului in interesul legii, desi nu s-a pus problema unei practici neunitare la nivelul mai multor instante de judecata. Pe de alta parte, Curtea Constitutionala nu are caderea de a sanctiona - intr-o alta modalitate decat prin controlul conformitatii in raport de Constitutie - incoerenta legislativa dintr-un anumit domeniu . 
Avand in vedere aceste considerente, retinand ca in speta sunt incidente disp. art. 29 al. 6 din Legea nr. 47/1992 r., in sensul ca exceptia este inadmisibila prin inexistenta vreunei legaturi cu ,,solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia’’, s-a respins cererea de sesizare a Curtii.
Impotriva acestei solutii a formulat recurs parata.
In motivarea recursului s-au expus argumente in legatura cu admisibilitatea exceptiei pe de o parte si in legatura cu caracterul neconstitutional al prevederilor art. 222 si art.282 din Legea nr. 53/2003, art. 73 din Legea 168/1999 si art. 28 alin.2 din Legea 54/2003.
In ceea ce priveste admisibilitatea exceptiei, s-a aratat ca sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 29 din Legea nr. 47/1992. In acest sens s-a sustinut ca, in calitate de parata, recurenta este nevoita sa se supuna dispozitiilor legale care nu recunosc calitatea procesuala a sindicatelor in derularea/rezolvarea conflictelor de drepturi, desi obligatiile angajatorului au fost negociate si asumate in urma negocierilor colective purtate cu sindicatele,in calitate de parte in dialogul social. S-a mai sustinut ca de constitutionalitatea prevederilor legale indicate depinde includerea sau neincluderea sindicatelor in cadrul procesual la initiativa angajatorului parat iar nu la initiativa angajatilor.
Cu privire la neconstitutionalitatea acestor prevederi legale au fost reiterate sustinerile formulate in fata instantei de fond, in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate.
Cauza a fost inregistrata la Curtea de Apel Constanta sub nr. 1649/36/2009.
Analizand incheierea recurata prin prisma criticilor formulate, a sustinerilor partilor, a prevederilor legale aplicabile si a probatoriului administrat in cauza, in conformitate cu art. 3041 Cod.pr.civ., Curtea constata ca recursul este nefondat pentru urmatoarele considerente:
 Asa cum a retinut si instanta de fond, potrivit art. 29 alin.1 din Legea nr. 47/1992 rep., ,,Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei in orice faza a litigiului si oricare ar fi obiectul acestuia".
Fata de aceste prevederi legale, in mod corect, instanta de fond a retinut ca exceptia de neconstitutionalitate se refera la texte legale care nu au legatura cu solutionarea cauzei.
Astfel, textele legale criticate se refera la persoana care poate formula actiunea si posibilitatea sindicatelor de a-i reprezenta pe membrii lor in fata instantelor pentru obtinerea unor drepturi salariale.
In cauza, actiunea a fost formulata de reclamanti prin intermediul unui avocat ales, nefiind reprezentati de o organizatie sindicala.
Asadar, reprezentarea salariatilor de catre sindicate nu are nici o legatura cu cauza.
Critica recurentei se refera, insa, astfel cum se arata in cererea de recurs, la imposibilitatea chemarii in judecata intr-un astfel de litigiu a organizatiei sindicale care a negociat contractul colectiv de munca.
Dar, trebuie avut in vedere ca, potrivit art.1(1) din Legea nr. 130/1996, contractul colectiv de munca este conventia incheiata intre patron sau organizatia patronala, pe de o parte, si salariati, reprezentati prin sindicate ori in alt mod prevazut de lege, de cealalta parte, prin care se stabilesc clauze privind conditiile de munca, salarizarea, precum si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca.
Asadar, organizatiile sindicale actioneaza numai ca reprezentanti ai sindicatelor, drepturile si obligatiile stabilite prin contractul colectiv de munca facand parte din patrimoniul salariatilor; organizatia sindicala nu devine subiect al acestor drepturi si obligatii.
Ca urmare, in cazul unei actiuni precum cea de fata, in care se pretind anumite drepturi salariale, calitatea procesual activa o au persoanele care sustin ca sunt titularii drepturilor pretinse, adica angajatii sau fostii angajati, in persoana carora se verifica existenta sau inexistenta acestor drepturi salariale.
Din acest motiv, nu are nici o relevanta pentru solutionarea cauzei daca reprezentantul angajatilor la semnarea contractului colectiv de munca, respectiv organizatia sindicala, poate fi atras in procesul derulat intre angajator si angajat, aceasta imprejurare fiind fara efecte asupra temeiniciei pretentiilor rezultate din contractul colectiv de munca care potrivit art. 7 din Legea nr. 130/1996 constituie legea partilor, adica a angajatorului si a angajatilor in raport cu care produce efecte in temeiul art. 11 din aceeasi lege.
Este adevarat ca lipsa de claritate a unor prevederi legale a condus la declararea lor ca neconstitutionale de catre Curtea Constitutionala.
Spre exemplu, prin Decizia nr. 189/02.03.2006 (publicata in M.Of. nr. 307/05.04.2006), Curtea Constitutionala a constatat ca art. 20 alin.1 din Legea nr. 554/2004 este neconstitutional, intrucat prin imprecizia sa contravine prevederilor art.1 alin.4, 21 alin.1 si art. 129 din Constitutie.
In motivarea deciziei s-a retinut ca neclaritatea textului legal afecteaza insasi accesul la justitie pe calea exercitarii caii de atac, acesta devenind aleatoriu si implicit limitat.
In acelasi sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala si prin decizia nr. 647/05.10.2006 (publicata in M.Of. nr. 921/14.11.2006) cu privire la art. 4 alin.3 din Legea nr. 554/2004.
Rezulta, asadar, ca lipsa de previzibilitate, claritate sau coerenta a legii poate fi analizata doar in contextul incalcarii unui drept sau libertati fundamentale. In legatura cu drepturile garantate de art. 6 din Conventie, lipsa de previzibilitate si claritate a legii are relevanta numai in masura in care aceasta afecteaza in substanta sa aceste drepturi, astfel cum a fost cazul prevederilor legale a caror neconstitutionalitate a fost constatata prin Deciziile nr. 189/02.03.2006 si nr. 647/05.10.2006. Lipsa de previzibilitate a legii poate afecta inclusiv dreptul de acces la o instanta si securitatea raporturilor juridice civile, care desi nu sunt in mod expres prevazute de art. 6 din Conventie au fost enuntate si protejate in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului care a dedus existenta lor din prevederile art. 6 si ale Preambulului Conventiei.
In cazul de fata, insa, o eventuala lipsa de claritate a prevederilor legale criticate de recurenta nu afecteaza in nici un mod, cu atat mai putin in substanta lor, nici unul din drepturile indicate anterior, avand efect numai asupra determinarii cadrului procesual. In cauza, nu s-a invederat si nu rezulta in ce mod imposibilitatea chemarii in judecata a unei organizatii sindicale care nu este titular al vreunui drept disputat de parti ar putea afecta dreptul de acces la o instanta sau dreptul la un proces echitabil al recurentei, care isi poate formula toate apararile considerate necesare in contradictoriu cu insasi persoanele care se reclama titulare ale drepturilor salariale pretinse. Ca urmare, nici din aceasta perspectiva exceptia nu are legatura cu cauza.
Mai mult, se mai are in vedere ca atragerea in proces a altor persoane, terti fata de litigiu, se poate realiza numai in formele procedurale prescrise de art. 57 - 66 Cod procedura civila.
Ca urmare, criticile recurentei urmaresc inlaturarea unei pretinse omisiuni a legii in a prevedea o posibilitate de a introduce in cauza, la cererea angajatorului parat, a organizatiei sindicale.
Ori, Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, iar nu asupra lipsei unor prevederi legale.
In acest sens, in mod constant in practica sa, Curtea Constitutionala a respins ca inadmisibile exceptii prin care se urmarea completarea unor omisiuni ale legii, activitatea de legiferare neintrand in competenta sa (de ex. Decizia nr.1.129 din 16 octombrie 2008, publicata in Monitorul Oficial nr.776 din 19.11.2008).
Asadar, exceptia de neconstitutionalitate invocata nu este admisibila.
Fata de aceste considerente, restul argumentelor care in realitate vizeaza temeinicia exceptiei de neconstitutionalitate nu au relevanta si nu vor fi analizate, nefiind de altfel in competenta instantei sa analizeze propriu-zis temeinicia exceptiei de neconstitutionalitate.
Pentru aceste motive, in temeiul art. 312 Cod.pr.civ., se va respinge ca nefondat recursul.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Constitutionalitate

Art. 21 din Legea nr. 165/2013 interpretare etape, constitutionalitate - Decizie nr. 452/R din data de 15.04.2015
Art 4 al protocolului nr 7 din Constitutia E.D.O - Hotarare nr. 162 din data de 02.05.2011
RECURS. RESPINGEREA SOLICITARII PARATULUI DE SESIZARE A CURTII CONSTITUTIONALE CU O EXCEPTIE DE NECONSTITUTIONALE A UNOR DISPOZITII LEGALE PRETINS A AVEA RELEVANTA IN STABILIREA COMPETENTEI TERITORIALE A INSTANTEI DE DREPT COMUN IN LITIGII DE MUNCA, ... - Decizie nr. 877 din data de 02.09.2009
- Sentinta civila nr. 5256 din data de 14.06.2006
Respingerea ca inadmisibila a excep?iei de neconstitu?ionalitate - Decizie nr. 307 din data de 21.03.2011
Incetare de drept a mandatului de consilier local. Solutionarea cauzei fara citarea consiliului local. Incalcarea dreptului la aparare si a dreptului la un proces echitabil. - Decizie nr. 1092 din data de 16.05.2011
Consecintele juridice ale declararii neconstitutionalitatii - Decizie nr. 2 din data de 10.01.2011
Exceptia de neconstitutionalitate, inadmisibilitatea cererii. - Decizie nr. 273 din data de 15.02.2011
Respingerea cererii de sesizare a Curtii Constitutionale. Admisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate. Recurs respins. - Decizie nr. 965 din data de 21.07.2010
Conflict de munca avand ca obiect anularea unei decizii de concediere pentru motive care nu au legatura cu persoana salariatului. Declararea neconstitutionalitatii actului normativ in baza caruia s-a procedat la emiterea deciziei de concediere. Conse... - Decizie nr. 2171R din data de 12.05.2010
Respingerea ca inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate. Invocarea dispozitiilor art. 304 pc.5 din Codul de procedura civila trebuie motivata in sensul de a se invoca incalcarea formelor de procedura, nu in sensul unor critici de nelegalitate. - Decizie nr. 642 din data de 27.04.2010
Cerere de recuzare. Inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate. - Hotarare nr. din data de 11.03.2010
Exceptii de neconstitutionalitate. Invocare in fata instantei, cu ocazia procedurilor desfasurate in cursul urmaririi penale. Admisibilitate. - Sentinta penala nr. 320R din data de 30.09.2009
Inadmisibilitatea recursului declarat impotriva unei incheieri de sesizare a Curtii Constitutionale - Decizie nr. 4532R din data de 18.06.2009
Exceptie de neconstitutionalitate. Admisibilitate. Conditia ca dispozitia a carei neconstitutionalitate se invoca sa aiba legatura cu solutionarea cauzei. Art. 6 din Legea nr. 78/2000 - natura normei juridice - Decizie nr. 1421 din data de 10.11.2008
Exceptie de neconstitutionalitate. Abuz de drept. Consecinte - Decizie nr. 194R din data de 08.02.2007
RECURS. RESPINGEREA SOLICITARII PARATULUI DE SESIZARE A CURTII CONSTITUTIONALE CU O EXCEPTIE DE NECONSTITUTIONALE A UNOR DISPOZITII LEGALE PRETINS A AVEA RELEVANTA IN STABILIREA COMPETENTEI TERITORIALE A INSTANTEI DE DREPT COMUN IN LITIGII DE MUNCA, ... - Decizie nr. 877 din data de 02.09.2009
Art 4 al protocolului nr 7 din Constitutia E.D.O - Hotarare nr. 162 din data de 02.05.2011
- Sentinta civila nr. 5256 din data de 14.06.2006
Plangere contraventionala. Sanctionarea contravenientului pentru incalcarea unor dispozitii ce au fost declarate neconstitutionale. Justificarea mentinerii sanctiunii complementare a suspendarii activitatii in ipoteza aplicarii sanctiunii avertismentul - Sentinta civila nr. 804 din data de 31.10.2012