Organizarea unitatilor de invatamant potrivit Legii nr. 1/2011. Aspecte legate de atributiile conferite administratiei publice locale
(Decizie nr. 2/R din data de 08.01.2013 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)Legea nr. 2/2011 rep. - art. 1 si 4
- art. 19 alin. 1 lit. c)
- art. 361
Dispozitiile art.1 si 4 din Legea nr.1/2011 lasa la dispozitia autoritatii publice locale atributia de a organiza unitatile de invatamant cu cel putin 150 prescolari si antescolari (art.19 alin.1 lit.c) fie ca unitati cu personalitate juridica fie subordonarea acestora unui alt ordonator de credite.
Prin sentinta civila nr.1597/09 mai 2012 pronuntata de Tribunalul Harghita, s-a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Prefectura Judetului Harghita, invocata de Prefectul Judetului Harghita, si, in consecinta, s-a respins actiunea formulata impotriva acesteia.
S-a admis actiunea formulata de reclamanta G. M., impotriva paratilor Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni, si, in consecinta:
S-a anulat Decizia nr. 464/2011, emisa de primul parat, si Hotararea nr. 141/2011, adoptata de al doilea parat.
Paratii Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni au fost obligati sa-i plateasca, in solidar, reclamantei, suma de 1688,60 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata.
In motivarea acestei hotarari s-a aratat ca reclamanta a indeplinit functia de contabil in cadrul Gradinitei "P." din municipiul Gheorgheni (in continuare Gradinita), iar in urma actelor administrative contestate, prin care aceasta institutie a fost reorganizata, si-a pierdut locul de munca.
Prin Decizia nr. 464/2011 (in continuare Decizia), Inspectoratul Scolar Judetean Harghita a stabilit, in principal, ca Gradinita isi pierde personalitatea juridica, devenind structura de invatamant fara personalitate juridica in subordinea Scolii Generale "K. K." Gheorgheni (in continuare Scoala).
Prin Hotararea nr. 141/2011 (in continuare Hotararea), Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni a hotarat acelasi lucru.
Tribunalul a retinut ca in cauza au fost invocate prevederile art. 19, art. 28 si art. 61 din Legea nr. 1/2011.
Conform art. 19, personalitatea juridica se dobandeste si se pastreaza prin efectul legii. Aceasta interpretare rezulta din formularea textului de lege coroborata de faptul ca nu este reglementata o procedura de acordare/retragere a personalitatii juridice.
Tribunalul a constatat ca toate partile sunt de acord ca Gradinita indeplinea conditiile pentru a beneficia de personalitate juridica, ceea ce inseamna ca aceasta nu ii putea fi retrasa prin Decizia care a stat la baza Hotararii, Inspectoratul Scolar Judetean neavand nicio atributie in acest sens.
Este adevarat ca art. 28 prevede, cu titlu general, ca gradinitele pot functiona ca unitati cu personalitate juridica sau in cadrul unor unitati scolare cu personalitate juridica, dar aceasta nu reprezinta o exceptie de la art. 19, pentru ca dobandirea personalitatii juridice este reglementata de acest din urma text de lege.
Fara a analiza daca intre art. 61 si art. 19 exista vreun conflict si eventual cum ar trebui acesta solutionat, Tribunalul s-a marginit sa constate ca reorganizarea Gradinitei si a Scolii nu a avut loc in cadrul atributiei conferite Consiliului Local de art. 61, de organizare a retelei scolare a unitatilor de invatamant de stat si particular preuniversitar, pentru urmatoarele motive:
1. reteaua se infiinteaza si se da publicitatii o data pe an, la inceputul anului calendaristic, pentru anul scolar urmator (alin. 5), ceea ce nu este cazul in situatia analizata;
2. reteaua se organizeaza in baza avizului conform al Inspectoratului Scolar Judetean, or, in cauza nu exista un asemenea aviz, Decizia fiind un act de dispozitie nu numai prin denumirea, ci si prin continutul sau;
3. in preambulul actelor administrative contestate nu s-a invocat ca temei al emiterii lor organizarea retelei de invatamant in baza art. 61.
Rezulta ca art. 61 nu este incident in speta, iar Decizia si Hotararea contravin legii, fiind nule pentru acest motiv.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs in termen legal Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local Gheorgheni.
In motivarea recursului formulat de Inspectoratul Scolar Judetean Harghita s-a aratat ca, prin Decizia nr.464/20.07.2011 au fost respectate prevederile art.142 din Legea nr.84/1995 si ale art.1 din OMECTS nr.3753/2011.
S-a mai aratat ca, reorganizarea retelei nu i-a afectat in nici un fel pe elevi si parinti, copii frecventand scoala in aceeasi cladire si in aceleasi clase conduse de aceiasi invatatori sau educatoare. Aceasta reorganizare a afectat numai personalul de conducere, inainte de reorganizare, in cele 2 unitati de invatamant au functionat 2 directori si 3 contabili sefi reducand astfel cheltuielile cu salariile (peste 100.000 lei anual), fara a fi afectat in vreun fel actul educational, adica copiii si/sau parinti.
Consiliul local Gheorgheni a aratat in cuprinsul motivelor de recurs faptul ca, exercitand atributiile prevazute de art.36 alin.3 lit.b din Legea nr.215/2001 rep., cu modificarile si completarile ulterioare, a administratiei publice locale, a adoptat Hotararea nr.141/2011 prin care s-a reorganizat Scoala Generala "K. K." din municipiul Gheorgheni prin arondarea in subordinea acesteia a Gradinitei "P." Gheorgheni.
Aceasta reorganizare este conferita atat prin Legea nr.215/2001 - art.36 alin.3 lit.b - precum sli a Legii nr.2/2001 - art.61 -, si a fost oportuna si necesara pentru respectarea art.19 din Lege.
Analizand recursurile formulate din perspectiva motivelor invocate si a prevederilor art.3041 C.pr.civ., Curtea a retinut urmatoarele:
Reclamanta a inteles sa atace, in fata instantei de contencios administrativ, Decizia nr.464/2011 emisa de Inspectoratul Scolar Judetean Harghita (fila 7 dosar fond) si Hotararea nr.141/2011 a Consiliului local al Municipiului Gheorgheni (fila 11 dosar fond).
In primul rand Curtea a retinut ca nu este investita cu modul de solutionare a exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Prefectura Judetului Harghita, aceasta deoarece Prefectura Judetului Harghita nu a inteles sa formuleze recurs, iar recurentii nu aduc nicio critica cu privire la modul de solutionare a acestei exceptii.
In privinta exceptiei nulitatii recursului formulat de catre recurentul Consiliul local Gheorgheni, aceasta urmeaza a fi respinsa intrucat recursul contine motivele de fapt si de drept, care in opinia acestui recurent, ar trebui sa duca la modificarea hotararii, indicand textele de lege, iar incadrarea acestor argumente intr-unul sau altul din motivele de recurs este abilitarea instantei de judecata.
Potrivit art.19 alin.1 lit.c din Legea nr.1/2011 "in sistemul national de invatamant, unitatile de invatamant de stat au personalitate juridica daca se organizeaza si functioneaza, dupa caz, astfel_cu minim 150 de prescolari si anteprescolari".
Nu este inlaturata aplicarea Legii nr.1/2011, cu toate ca Ordinul MECTS nr.3753/2011 tinde sa scoata din vigoare pentru perioada anului scolar 2011-2012, dispozitiile Legii nr.1/2011.
Prin art.361 din Legea nr.1/2011 se prevede de catre legiuitor ca aceasta lege este singura lege a invatamantului in vigoare incepand cu 10.02.2011.
In consecinta, sunt aplicabile dispozitiile art.1 si 4 din Legea nr.1/2011 care lasa la dispozitia autoritatii publice locale atributia de a organiza unitatile de invatamant cu cel putin 150 prescolari si antescolari (art.19 alin.1 lit.c) fie ca unitati cu personalitate juridica fie subordonarea acestora unui alt ordonator de credite.
In cazul nostru sunt 232 de copii prescolari si antescolari, conform adresei aflate la fila 58 dosar fond.
Fiind atributul autoritatii publice locale, aceasta in mod legal a decis in sensul organizarii Gradinitei "P." Gheorgheni ca structura fara personalitate juridica in subordinea Scolii Generale "K. K." Gheorgheni.
Referitor la indeplinirea conditiei existentei avizului conform al Inspectoratului Scolar Judetean Harghita, aceasta conditie este indeplinita, intrucat Decizia nr.464/2011 din 20.07.2011 a fost emisa anterior Hotararii nr.141/31.08.2011, indeplinind functia de aviz conform.
Fata de considerentele expuse, Curtea a concluzionat ca actele administrative atacate sunt temeinice si legale, motiv pentru care a admis recursurile formulate, a modificat in parte hotararea atacata in sensul ca a respins cererea formulata de reclamanta G. M., in contradictoriu cu paratii Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni, avand ca obiect anularea Deciziei nr.464/2011, a Inspectoratul Scolar Judetean Mures Harghita si a Hotararii nr. 141/2011, adoptata de Consiliul local Gheorgheni.
S-au mentinut celelalte dispozitii ale hotararii atacate, vizand admiterea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Prefecturii Judetului Harghita si s-a respins actiunii formulate impotriva acestei parate.
- art. 19 alin. 1 lit. c)
- art. 361
Dispozitiile art.1 si 4 din Legea nr.1/2011 lasa la dispozitia autoritatii publice locale atributia de a organiza unitatile de invatamant cu cel putin 150 prescolari si antescolari (art.19 alin.1 lit.c) fie ca unitati cu personalitate juridica fie subordonarea acestora unui alt ordonator de credite.
Prin sentinta civila nr.1597/09 mai 2012 pronuntata de Tribunalul Harghita, s-a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Prefectura Judetului Harghita, invocata de Prefectul Judetului Harghita, si, in consecinta, s-a respins actiunea formulata impotriva acesteia.
S-a admis actiunea formulata de reclamanta G. M., impotriva paratilor Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni, si, in consecinta:
S-a anulat Decizia nr. 464/2011, emisa de primul parat, si Hotararea nr. 141/2011, adoptata de al doilea parat.
Paratii Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni au fost obligati sa-i plateasca, in solidar, reclamantei, suma de 1688,60 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata.
In motivarea acestei hotarari s-a aratat ca reclamanta a indeplinit functia de contabil in cadrul Gradinitei "P." din municipiul Gheorgheni (in continuare Gradinita), iar in urma actelor administrative contestate, prin care aceasta institutie a fost reorganizata, si-a pierdut locul de munca.
Prin Decizia nr. 464/2011 (in continuare Decizia), Inspectoratul Scolar Judetean Harghita a stabilit, in principal, ca Gradinita isi pierde personalitatea juridica, devenind structura de invatamant fara personalitate juridica in subordinea Scolii Generale "K. K." Gheorgheni (in continuare Scoala).
Prin Hotararea nr. 141/2011 (in continuare Hotararea), Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni a hotarat acelasi lucru.
Tribunalul a retinut ca in cauza au fost invocate prevederile art. 19, art. 28 si art. 61 din Legea nr. 1/2011.
Conform art. 19, personalitatea juridica se dobandeste si se pastreaza prin efectul legii. Aceasta interpretare rezulta din formularea textului de lege coroborata de faptul ca nu este reglementata o procedura de acordare/retragere a personalitatii juridice.
Tribunalul a constatat ca toate partile sunt de acord ca Gradinita indeplinea conditiile pentru a beneficia de personalitate juridica, ceea ce inseamna ca aceasta nu ii putea fi retrasa prin Decizia care a stat la baza Hotararii, Inspectoratul Scolar Judetean neavand nicio atributie in acest sens.
Este adevarat ca art. 28 prevede, cu titlu general, ca gradinitele pot functiona ca unitati cu personalitate juridica sau in cadrul unor unitati scolare cu personalitate juridica, dar aceasta nu reprezinta o exceptie de la art. 19, pentru ca dobandirea personalitatii juridice este reglementata de acest din urma text de lege.
Fara a analiza daca intre art. 61 si art. 19 exista vreun conflict si eventual cum ar trebui acesta solutionat, Tribunalul s-a marginit sa constate ca reorganizarea Gradinitei si a Scolii nu a avut loc in cadrul atributiei conferite Consiliului Local de art. 61, de organizare a retelei scolare a unitatilor de invatamant de stat si particular preuniversitar, pentru urmatoarele motive:
1. reteaua se infiinteaza si se da publicitatii o data pe an, la inceputul anului calendaristic, pentru anul scolar urmator (alin. 5), ceea ce nu este cazul in situatia analizata;
2. reteaua se organizeaza in baza avizului conform al Inspectoratului Scolar Judetean, or, in cauza nu exista un asemenea aviz, Decizia fiind un act de dispozitie nu numai prin denumirea, ci si prin continutul sau;
3. in preambulul actelor administrative contestate nu s-a invocat ca temei al emiterii lor organizarea retelei de invatamant in baza art. 61.
Rezulta ca art. 61 nu este incident in speta, iar Decizia si Hotararea contravin legii, fiind nule pentru acest motiv.
Impotriva acestei hotarari au declarat recurs in termen legal Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local Gheorgheni.
In motivarea recursului formulat de Inspectoratul Scolar Judetean Harghita s-a aratat ca, prin Decizia nr.464/20.07.2011 au fost respectate prevederile art.142 din Legea nr.84/1995 si ale art.1 din OMECTS nr.3753/2011.
S-a mai aratat ca, reorganizarea retelei nu i-a afectat in nici un fel pe elevi si parinti, copii frecventand scoala in aceeasi cladire si in aceleasi clase conduse de aceiasi invatatori sau educatoare. Aceasta reorganizare a afectat numai personalul de conducere, inainte de reorganizare, in cele 2 unitati de invatamant au functionat 2 directori si 3 contabili sefi reducand astfel cheltuielile cu salariile (peste 100.000 lei anual), fara a fi afectat in vreun fel actul educational, adica copiii si/sau parinti.
Consiliul local Gheorgheni a aratat in cuprinsul motivelor de recurs faptul ca, exercitand atributiile prevazute de art.36 alin.3 lit.b din Legea nr.215/2001 rep., cu modificarile si completarile ulterioare, a administratiei publice locale, a adoptat Hotararea nr.141/2011 prin care s-a reorganizat Scoala Generala "K. K." din municipiul Gheorgheni prin arondarea in subordinea acesteia a Gradinitei "P." Gheorgheni.
Aceasta reorganizare este conferita atat prin Legea nr.215/2001 - art.36 alin.3 lit.b - precum sli a Legii nr.2/2001 - art.61 -, si a fost oportuna si necesara pentru respectarea art.19 din Lege.
Analizand recursurile formulate din perspectiva motivelor invocate si a prevederilor art.3041 C.pr.civ., Curtea a retinut urmatoarele:
Reclamanta a inteles sa atace, in fata instantei de contencios administrativ, Decizia nr.464/2011 emisa de Inspectoratul Scolar Judetean Harghita (fila 7 dosar fond) si Hotararea nr.141/2011 a Consiliului local al Municipiului Gheorgheni (fila 11 dosar fond).
In primul rand Curtea a retinut ca nu este investita cu modul de solutionare a exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Prefectura Judetului Harghita, aceasta deoarece Prefectura Judetului Harghita nu a inteles sa formuleze recurs, iar recurentii nu aduc nicio critica cu privire la modul de solutionare a acestei exceptii.
In privinta exceptiei nulitatii recursului formulat de catre recurentul Consiliul local Gheorgheni, aceasta urmeaza a fi respinsa intrucat recursul contine motivele de fapt si de drept, care in opinia acestui recurent, ar trebui sa duca la modificarea hotararii, indicand textele de lege, iar incadrarea acestor argumente intr-unul sau altul din motivele de recurs este abilitarea instantei de judecata.
Potrivit art.19 alin.1 lit.c din Legea nr.1/2011 "in sistemul national de invatamant, unitatile de invatamant de stat au personalitate juridica daca se organizeaza si functioneaza, dupa caz, astfel_cu minim 150 de prescolari si anteprescolari".
Nu este inlaturata aplicarea Legii nr.1/2011, cu toate ca Ordinul MECTS nr.3753/2011 tinde sa scoata din vigoare pentru perioada anului scolar 2011-2012, dispozitiile Legii nr.1/2011.
Prin art.361 din Legea nr.1/2011 se prevede de catre legiuitor ca aceasta lege este singura lege a invatamantului in vigoare incepand cu 10.02.2011.
In consecinta, sunt aplicabile dispozitiile art.1 si 4 din Legea nr.1/2011 care lasa la dispozitia autoritatii publice locale atributia de a organiza unitatile de invatamant cu cel putin 150 prescolari si antescolari (art.19 alin.1 lit.c) fie ca unitati cu personalitate juridica fie subordonarea acestora unui alt ordonator de credite.
In cazul nostru sunt 232 de copii prescolari si antescolari, conform adresei aflate la fila 58 dosar fond.
Fiind atributul autoritatii publice locale, aceasta in mod legal a decis in sensul organizarii Gradinitei "P." Gheorgheni ca structura fara personalitate juridica in subordinea Scolii Generale "K. K." Gheorgheni.
Referitor la indeplinirea conditiei existentei avizului conform al Inspectoratului Scolar Judetean Harghita, aceasta conditie este indeplinita, intrucat Decizia nr.464/2011 din 20.07.2011 a fost emisa anterior Hotararii nr.141/31.08.2011, indeplinind functia de aviz conform.
Fata de considerentele expuse, Curtea a concluzionat ca actele administrative atacate sunt temeinice si legale, motiv pentru care a admis recursurile formulate, a modificat in parte hotararea atacata in sensul ca a respins cererea formulata de reclamanta G. M., in contradictoriu cu paratii Inspectoratul Scolar Judetean Harghita si Consiliul Local al Municipiului Gheorgheni, avand ca obiect anularea Deciziei nr.464/2011, a Inspectoratul Scolar Judetean Mures Harghita si a Hotararii nr. 141/2011, adoptata de Consiliul local Gheorgheni.
S-au mentinut celelalte dispozitii ale hotararii atacate, vizand admiterea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a Prefecturii Judetului Harghita si s-a respins actiunii formulate impotriva acestei parate.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Invatamant
Admisibilitatea actiunii unui reclamant – fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul prescolar si profesor pentru invatamantul primar in cazul educatorilor si invatatorilor din invatamantul prescolar care au absolvit cu diploma ciclului I de studii universita... - Decizie nr. 4392 din data de 28.06.2011
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
INVATAMANT - Sentinta civila nr. 1140 din data de 07.07.2009
CIVIL.Litigiu de munca. Cadre didactice. Cheltuieli de transport - Hotarare nr. 11 din data de 12.03.2014
CIVIL:Admisibilitate cerere transe suplimentare vechime profesori-art 50 alin.1,2 din Lg.128/1997 - Sentinta civila nr. din data de 27.11.2008
Obligarea Universitatii Spiru Haret la eliberarea diplomei de licenta - Sentinta civila nr. 801 din data de 12.03.2013
Invatamant - raporturi de munca-indemnizatie. - Sentinta civila nr. 86 din data de 24.01.2012
Drepturi salariale solicitate de cadrele didactice in baza Legii 220/2007 - Sentinta civila nr. 1818 din data de 25.11.2008
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Invatamant preuniversitar. Contestarea fisei de apreciere anuala - Sentinta civila nr. 1032 din data de 01.10.2009
Recunoasterea dreptului de a continua activitatea ca profesor, pana la implinirea varstei de 65 de ani. - Sentinta civila nr. 172 din data de 12.02.2009
Administrator institutie scolara. Anulare partiala a fisei postului - Sentinta civila nr. 71 din data de 26.01.2009
Personal din invatamantul preuniversitar. Calculul drepturilor salariale. Contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010 - Sentinta civila nr. 21 din data de 13.01.2009
Cerere de acordare drepturi banesti de natura salariala. Prevederi legale modificate succesiv prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale . Nelegalitatea calcularii drepturilor salariale in baza unor dispozitii din acte normative dec... - Sentinta civila nr. 282 din data de 10.02.2010
Admisibilitatea actiunii unui reclamant - fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013
