InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Acordarea ajutorului financiar in vedea achizitionarii de catre cadrele didactice de carti sau de programe educationale pe suport electronic. Conditii

(Decizie nr. 117/R din data de 13.02.2014 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Invatamant | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Ajutorul financiar se acorda anual, pe baza de cerere, inregistrata pana la data de 1 noiembrie pentru anul urmator, iar platile se efectueaza incepand cu luna ianuarie din anul urmator.
Plata ajutorului financiar se face de catre unitatile de invatamant, integral, pe baza documentelor justificative sau in avans, intr-o singura transa, cu incadrarea in cuantumul stabilit prin lege.
Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Mures la data de 8 noiembrie 2012, reclamantul Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, a chemat in judecata pe paratii  Scoala Gimnaziala Z. B., Ministerul Educatiei , Cercetarii , Tineretului si Sportului, Inspectoratul Scolar judetean Mures solicitand ca prin sentinta ce se va pronunta sa se dispuna obligarea paratilor la plata ajutorului pentru achizitionarea de carti si programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii didactice, prevazut de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009, anume diferenta dintre suma de 100 Euro si suma de 130 lei care a fost deja primita de reclamanti si suma de 100 Euro echivalentul in lei la data platii aferenta anului 2010, sumele solicitate urmand sa fie actualizate in functie de rata inflatiei la data platii, obligarea paratului Ministerului Educatiei Nationale la alocarea catre Inspectoratul Scolar Judetean Mures a sumei necesare platii ajutorului financiar reglementat de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009 si 2010 suma actualizata in functie de rata inflatiei la data platii efective; obligarea paratului Inspectoratul Scolar judetean Mures sa aloce catre unitatile de invatamant parate sumele necesare platii ajutorului mentionat;
In motivarea cererii, reclamantul a invederat instantei ca potrivit art. 1 si 2 din Legea 315/2006, cadrele didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar beneficiaza de un ajutor financiar anual in cuantum de 100 euro, in vederea achizitionarii de carti sau programe educationale pe suport electronic.
Reclamantul a mai relatat ca potrivit art. 4 din Legea 315/2006 sumele necesare acordarii acestui ajutor financiar se asigura de la bugetul de stat prin MEN, iar in aplicarea acestei legi acest minister a elaborat norme metodologice aprobate prin HG nr. 453/2007.
A mai precizat reclamantul ca in cuprinsul acestei hotarari de guvern se detaliaza procedura de alocare a sumelor si de acordare a ajutorului si, desi membrii sai de sindicat au depus cereri pentru acordarea acestui ajutor la unitatea de invatamant pana la data de 01.11.2008, nu au primit sumele ce li se cuveneau, motiv pentru care solicita admiterea actiunii.
In dovedirea actiunii reclamantul a depus la dosar adeverinte emise de unitatea de invatamant.
 S-a invocat si exceptia de nelegalitate a prevederilor art.3 din anexa la HG nr.453/2007.
Prin sentinta civila nr. 2277/19.11.2013, s-a respins:
-exceptia lipsei calitatii de reprezentant a reclamantului;
-exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantului;
-exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului Inspectoratul Scolar Judetean Mures.
De asemenea s-a respins  actiunea civila formulata de reclamantul Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures in numele si pe seama membrei de sindicat B. E., in contradictoriu cu paratii Scoala Gimnaziala "Z. B., Sighisoara, Ministerul Educatiei Nationale si Inspectoratul Scolar Judetean Mures.
Pentru a pronunta aceasta sentinta, Tribunalul a retinut urmatoarele:
Privitor la exceptia lipsei calitatii de reprezentant a Sindicatului Invatamantului Preuniversitar s-a observat ca potrivit art.28 alin.2 din Legea nr.62/2011 "In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1), organizatiile sindicale au dreptul de a intreprinde orice actiune prevazuta de lege, inclusiv de a formula actiune in justitie in numele membrilor lor, in baza unei imputerniciri scrise din partea acestora. Actiunea nu va putea fi introdusa sau continuata de organizatia sindicala daca cel in cauza se opune sau renunta la judecata in mod expres."
La fila 6 din dosar se regaseste imputernicirea data de membrul de sindicat pentru formularea actiunii de fata astfel ca s-a respins exceptia lipsei calitatii de reprezentant
In ceea ce priveste exceptia lipsei calitatii procesuale active a Sindicatului Invatamantului Preuniversitar s-a observat ca potrivit art.28 alin.3 din Legea nr.62/2011 "In exercitarea atributiilor prevazute de alin. (1) si (2), organizatiile sindicale au calitate procesuala activa."
Totodata Decizia ICCJ nr. 1 din 21 ianuarie 2013 data in recurs in interesul legii in interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 28 alin. (2) din Legea sindicatelor nr. 54/2003 (in prezent abrogata prin Legea dialogului social nr. 62/2011) stabileste ca organizatiile sindicale au calitate procesuala activa in actiunile promovate in numele membrilor de sindicat.
Prin urmare s-a respins si exceptia lipsei calitatii procesuale active.
Referitor la exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Inspectoratului Scolar Mures s-a observat ca potrivit art.5 din Normele aprobate prin HG 453/2007 in vigoare la data formularii cererilor "(1) Unitatile scolare vor solicita lunar, pana la data de 10 a fiecarei luni, la inspectoratul scolar, sumele necesare pentru plata ajutorului financiar aferent lunii urmatoare.
    (2) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor solicita lunar, pana la data de 20 a fiecarei luni, la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului - Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii, necesarul de deschideri de credite bugetare pentru luna urmatoare.
    (3) Sumele necesare platii ajutorului financiar prevazut la art. 1 alin. (2) se asigura din bugetul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, capitolul 65.01 "Invatamant", art. 57.02.01 "Ajutoare sociale in bani", in limita creditelor bugetare aprobate.
    (4) Directia generala buget-finante, patrimoniu si investitii din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului va aloca lunar catre inspectoratele scolare/al municipiului Bucuresti sumele solicitate, in limita creditelor bugetare deschise.
    (5) Inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti vor aloca lunar catre unitatile scolare sumele necesare efectuarii platii ajutoarelor intr-un cont de disponibil deschis in afara bugetului local."
Deci potrivit acestei hotarari de guvern, in art. 5 din Normele metodologice, se prevedea in mod detaliat procedura de alocare a sumelor si de acordare a ajutorului in care sunt angrenate atat unitatile scolare parate, cat si ISJ si M.E.C.T., prin Directia generala buget finante, patrimoniu si investitii.
Pe cale de consecinta s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive.
In ceea ce priveste exceptia de nelegalitate a prevederilor art.3 din anexa la HG nr.453/2007 Curtea de Apel Targu-Mures a respins prin Sentinta nr.301/28 iunie 2013 exceptia de nelegalitate. 
Pe fondul actiunii, Tribunalul a retinut ca potrivit art. 1 si 2 din Legea nr.315/2006, se recunoaste cadrelor didactice titulare si/ sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar un ajutor financiar anual in cuantum de 100 euro, in vederea achizitionarii de carti sau programe educationale pe suport electronic si, potrivit art. 4 din Legea nr. 315/2006, sumele necesare acordarii acestui ajutor financiar se asigura de la bugetul de stat prin MEN, iar in aplicarea acestei legi, acest minister a elaborat norme metodologice aprobate prin HG nr. 453/2007.
In art. 5 din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 453/2007, se prevede in mod detaliat procedura de alocare a sumelor si de acordare a ajutorului in care sunt angrenate atat unitatile scolare parate, cat si ISJ si MEN prin Directia generala buget finante, patrimoniu si investitii.
Instanta a observat insa ca potrivit art.1 din Legea nr. 315/2006 si art.4 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice in invatamantul preuniversitar aprobate prin HG nr.453/2007, ajutorul financiar se acorda cadrelor didactice titulare si/sau suplinitoare calificate din invatamantul preuniversitar, in vederea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice.
Totodata potrivit art.2 din Legea nr.315/2006 ajutorul financiar prevazut la art. 1 se acorda anual, la solicitarea cadrelor didactice.
Cu privire la anul 2009 reclamantii au solicitat prin cererile depuse la dosar acordarea ajutorului si acesta a fost platit partial. Se observa insa ca potrivit art.5 alin.6 din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 315/2006 privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice in invatamantul preuniversitar aprobate prin HG nr.453/2007 plata ajutorului financiar se face de catre unitatile de invatamant, integral, pe baza documentelor justificative, sau in avans. Justificarea sumelor primite ca avans se realizeaza in conditiile legii, in termen de 15 zile calendaristice.  Potrivit alin. 7 al aceluiasi articol, beneficiarii ajutorului financiar prevazut la art. 1 alin. (2) au obligatia de a prezenta documentele justificative, conform reglementarilor financiar-contabile in vigoare.
Reclamantii nu au depus documentele justificative.
Or, in aceasta situatie, nedovedindu-se cheltuirea de catre reclamanti de bani pentru achizitionarea de carti sau de programe educationale pe suport electronic din sume proprii sau din avansul acordat deja in 2009, nu se justifica admiterea actiunii, nefiind atins scopul platii ajutorului reglementat de lege.
In ceea ce priveste anul 2010, se observa ca prin art.15 alin.1 lit. k din Legea nr.118/2010 s-a abrogat incepand cu 2 iulie 2012 Legea nr. 315/2006  privind stimularea achizitionarii de carti sau de programe educationale pe suport electronic, necesare imbunatatirii calitatii activitatii didactice, in invatamantul preuniversitar.
Deci, acordarea ajutorului se putea face doar pana la abrogarea respectivelor prevederi.
Impotriva acestei sentinte a declarat, in termen legal recurs Sindicatul Invatamantului Preuniversitar Mures, solicitand modificarea hotararii atacate in sensul admiterii cererii de chemare in judecata.
In motivarea recursului, reclamantul a aratat, in esenta, ca urmare a adresei nr. 128/CB/15.11.2009, a Ministerului Educatiei, Cercetarii  si Inovarii ( actualmente Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului), in luna decembrie a anului 2009, s-a realizat o plata partiala a ajutorului reglementat de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009, in cuantum de 130 lei pentru fiecare dintre membrii de sindicat pe care ii reprezinta.
In urma acestei plati partiale, membrii de sindicat erau indreptatiti la a mai beneficia de plata diferentei dintre suma de 100 euro - echivalentul in lei la data platii, reprezentand ajutorul financiar reglementat de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009, si suma de 130 lei, diferenta care pana in prezent nu a fost platita. De asemenea nici ajutorul financiar aferent anului 2010 nu a fost acordat pana in prezent.
In ciuda faptului ca membrii de sindicat au calitatea ceruta de lege, respectiv sunt cadre didactice titulare suplinitoare calificate, nici pana in prezent paratii nu si-au indeplinit obligatia imperativa stabilita prin lege, neplatind acestora diferenta dintre ajutorul aferent anului 2009 si ajutorul  integral aferent anului 2010.
In motivarea hotararii atacate, prima instanta in mod gresit a retinut ca nedovedirea cheltuielilor privind achizitionarea de carti sau de programe educationale pe suport electronic din sume proprii de catre membrii de sindicat, justifica respingerea actiunii.
In conditiile in care textul metodologiei (art. 5, alin .6 ) prezinta doua variante/modalitati de plata/decontarea sumelor reprezentand ajutorul financiar de 100 de euro  pe baza documentelor justificative  sau in avans, precum si termenul in care trebuie facuta justificarea sumelor primite in avans, este inadmisibil ca instanta de fond, fara nicio justificare sa stabileasca ca doar una dintre acestea este cea aplicabila.
In practica, asa cum poate confirma si unitatea de invatamant, varianta aleasa de cele doua parti a fost intotdeauna cea a platii in avans si a decontarii ulterioare.
Mentioneaza faptul ca membrii de sindicat in numele carora a fost formulata actiunea, au adresat Liceului tehnologic "T. V." Targu-Mures, cereri de acordare a ajutorului financiar de 100 de euro pentru anul 2009 si pentru anul 2010.
Referitor la ajutorul aferent anului 2010, instanta de fond a retinut ca datorita abrogarii Legii nr. 315/2006, in data de 3 iulie 2010, acesta nu mai poate fi acordat. Acest argument este unul inadmisibil, deoarece aceasta abrogare nu produce efecte retroactive.
Examinand sentinta atacata in raport de motivele de recurs invocate  si din oficiu in conformitate cu prevederile art. 304 indice 1 si 306 alin. 2 Cod procedura civila, Curtea de Apel a retinut urmatoarele:
Procedura privind acordarea ajutorului financiar pentru achizitionarea de carti sau produse educationale pe suport electronic, drept prevazut de Legea nr. 315/2006, este reglementata de H.G. nr. 453/2007, astfel cum de altfel in mod corect a retinut instanta de fond.
Potrivit art. 3 din H.G. nr. 453/2007, "ajutorul financiar se acorda anual, pe baza de cerere, inregistrata pana la data de 1 noiembrie pentru anul urmator, iar platile se efectueaza incepand cu luna ianuarie din anul urmator".
Potrivit art. 5 (6) din acelasi act normativ, "plata ajutorului financiar se face de catre unitatile de invatamant, integral, pe baza documentelor justificative sau in avans, intr-o singura transa, cu incadrarea in cuantumul stabilit la art. 1 alin. 2".
Pornind de la aceste texte de lege, retinem ca, in ceea ce priveste anul 2009, pentru a beneficia de ajutorul financiar mentionat, cadrele didactice trebuiau sa solicite, pana la 1 noiembrie 2008, acordarea acestuia sau plata avansului in vederea achizitionarii cartilor sau programelor educationale.
Atata timp cat parata a facut o plata partiala, achitand reclamantei suma de 130 lei rezulta ca o astfel de cerere a fost facuta reclamanta exprimandu-si intentia de a beneficia de aceasta suma de bani cuvenita pentru anul 2009. De altfel, nici in fata instantei de fond, nici prin intampinarea depusa in recurs, parata unitatea scolara nu a contestat existenta unei astfel  de cereri din partea reclamantei.
In aceste conditii, apreciem ca in mod gresit instanta de fond a apreciat ca nejustificata cererea reclamantei in ceea ce priveste pretentiile aferente anului 2009, fiind incident motivul de recurs prevazut de art.304 pct.9 Cod procedura civila.
In ceea ce priveste anul 2010, reclamanta nu a facut dovada existentei unei cereri depusa in conditiile si termenul prevazut de art. 3 din H.G. nr. 453/2007. Sumele de bani se acorda la solicitarea cadrelor didactice, ori in cauza reclamanta nu a facut o astfel de dovada.
In consecinta, pentru anul 2010, reclamantii nu sunt indreptatiti, in conformitate cu prevederile legale mai sus mentionate la plata ajutorului financiar prevazut de Legea nr. 315/2006, astfel cum in mod corect a retinut instanta de fond.
In consecinta, retinand incidenta in cauza a dispozitiilor art. 312 alin. 3 raportat la art. 304 pct. 9 Cod procedura civila, Curtea de Apel a admis recursul si a modificat in parte sentinta atacata in sensul ca, a admis in parte actiunea civila formulata de reclamant si va  obliga paratii la plata catre reclamanta B. E. a sumei de 100 euro, reprezentand ajutor financiar prevazut de Legea nr. 315/2006, aferent anului 2009 si suma de 130 lei, achitata reclamantei.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Invatamant

Admisibilitatea actiunii unui reclamant – fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013
Conditiile pentru ocuparea functiilor didactice de profesor in invatamantul prescolar si profesor pentru invatamantul primar in cazul educatorilor si invatatorilor din invatamantul prescolar care au absolvit cu diploma ciclului I de studii universita... - Decizie nr. 4392 din data de 28.06.2011
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 1311 din data de 27.09.2012
Invatamant - Decizie nr. 598/R din data de 16.06.2009
INVATAMANT - Sentinta civila nr. 1140 din data de 07.07.2009
CIVIL.Litigiu de munca. Cadre didactice. Cheltuieli de transport - Hotarare nr. 11 din data de 12.03.2014
CIVIL:Admisibilitate cerere transe suplimentare vechime profesori-art 50 alin.1,2 din Lg.128/1997 - Sentinta civila nr. din data de 27.11.2008
Obligarea Universitatii Spiru Haret la eliberarea diplomei de licenta - Sentinta civila nr. 801 din data de 12.03.2013
Invatamant - raporturi de munca-indemnizatie. - Sentinta civila nr. 86 din data de 24.01.2012
Drepturi salariale solicitate de cadrele didactice in baza Legii 220/2007 - Sentinta civila nr. 1818 din data de 25.11.2008
Nulitatea absoluta a deciziei de sanctionare disciplinara a unui cadru didactic luata de consiliul profesoral al unitatii scolare cu incalcarea conditiei de cvorum cu privire la sanctiunea propusa si la durata de aplicare. - Sentinta civila nr. 87/C din data de 13.02.2009
Invatamant preuniversitar. Contestarea fisei de apreciere anuala - Sentinta civila nr. 1032 din data de 01.10.2009
Recunoasterea dreptului de a continua activitatea ca profesor, pana la implinirea varstei de 65 de ani. - Sentinta civila nr. 172 din data de 12.02.2009
Administrator institutie scolara. Anulare partiala a fisei postului - Sentinta civila nr. 71 din data de 26.01.2009
Personal din invatamantul preuniversitar. Calculul drepturilor salariale. Contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007-2010 - Sentinta civila nr. 21 din data de 13.01.2009
Cerere de acordare drepturi banesti de natura salariala. Prevederi legale modificate succesiv prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale . Nelegalitatea calcularii drepturilor salariale in baza unor dispozitii din acte normative dec... - Sentinta civila nr. 282 din data de 10.02.2010
Admisibilitatea actiunii unui reclamant - fost student, absolvent al Universitatii SP, pentru obligarea Universitatii si Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului la emiterea diplomelor in conditiile legii. - Decizie nr. 3168/R din data de 12.06.2013