Obligarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului emiterii ordinului de acordare a distinctiei "Gheorghe Lazar", clasa I pentru personalul didactic din invatamantul preuniversitar. Refuz justificat.
(Sentinta civila nr. 997 din data de 29.10.2012 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)La data de 07.05.2012, reclamanta X a chemat in judecata paratii Colegiul Y si Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului pentru ca, prin hotararea ce se va pronunta, sa fie obligati cei din urma la efectuarea demersurilor necesare emiterii ordinului de acordare a distinctiei "Gheorghe Lazar", clasa I reclamantei si sa ii plateasca premiul aferent Distinctiei.
In fapt, reclamanta a aratat ca a facut demersurile legale pentru a primi distinctia "Gheorghe Lazar", clasa I in anul scolar 2009, conform Ordinului Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nr. 3435/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea de distinctii si premii personalului didactic si invatamantul preuniversitar de stat.
Din probatoriul administrat Curtea retine ca in anul 2009 MECTS isi motiveza refuzul de solutionare si finalizare a procedurii de emitere Ordin prin considerente de ordin procedural . Precizeaza ca in conformitate cu Nota MECI nr. 46573/2009 numai 3 judete au confirmat existenta fondurilor , astfel incat s-a decis amanarea procedurii pentru anul 2010 .
In aceasta situatie, reclamantul nu a inteles sa aprecieze refuzul finalizarii procedurii in anul 2009 prin emiterea Ordinului , ca fiind nejustificat, raportat la termenul expres prevazut de lege pentru indeplinirea obligatiei de catre Minsiter . In consecinta Curtea apreciaza ca a existat un consens in ce priveste amanarea finalizarii procedurii . In caz contrar s-ar pune problema prescriptiei dreptului de a contesta refuzul Ministerului in raport de dispozitiile art. 11 alin.1 lit.b coroborat cu art. 2 alin.2 din legea nr. 554/2004.
Prin urmare refuzul paratului de finalizare a procedurii se va analiza in raport de dispozitiile legii in vigoare in anul 2011 cand procedura a fost reluata conform adresei nr. 1365 din 14 10 20111 emisa de ISJ Dolj si cu referire la legislatia anterioara .
Potrivit art. 24 alin.2 din legea cadru nr.330/2009 ,, premiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorul principal de credite ,, iar conform art. 30 alin.7 din acelasi act normativ ,, prevderile art.19 alin.2 ,art.20 si art. 24 nu se aplica in anul 2010 .
In anul 2011, Ministerul isi motiveaza refuzul de finalizare a procedurii in temeiul disp. art 9 alin.2 din legea nr. 285/2010 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2011 . Dispozitia are acelasi efect al unei cauze de suspendare . Dispozitia vizeaza orice premiu individul , de natura salariala prevazut de legislatia speciala , intrucat nu distinge .
Din interpretarea acestor dispozitii legale rezulta ca in anul 2010 si 2011 nu se aplica dispozitiile legale refritoare la acordarea Premiilor individuale . Dispozitia are efectul unei cauze de suspendare temporara .Ori , Distinctia Gheorghe Lazar este asimilata un premiu individual , de natura salariala , ce se acorda in legatura cu activitatea didactica .
Potrivit art.41 , art55 alin.2 Cod Fiscal premiul are natura unui venit salarial asimilat .
Este adevarat ca acordarea acestui premiu se face potrivit unei proceduri reglementate prin lege speciala , insa legea cadru a salarizarii , constituie dreptul comun si face referire, fara , a distinge ,la orice premiu individual acordat de angajatori In consecinta, Curtea concluzioneaza ca refuzul paratului Ministerului de a emite Ordinul individual , urmat de plata premiului in bani de catre paratii angajatori , intemeiat pe dispozitiile art. 30 alin.7 din legea 330 /2009 in vigoare in anul 2010 si respectiv art. 9 alin.2 din legea nr. 285/2010 nu apare ca fiind nejustificat .
In fapt, reclamanta a aratat ca a facut demersurile legale pentru a primi distinctia "Gheorghe Lazar", clasa I in anul scolar 2009, conform Ordinului Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nr. 3435/2006 pentru aprobarea Regulamentului privind acordarea de distinctii si premii personalului didactic si invatamantul preuniversitar de stat.
Din probatoriul administrat Curtea retine ca in anul 2009 MECTS isi motiveza refuzul de solutionare si finalizare a procedurii de emitere Ordin prin considerente de ordin procedural . Precizeaza ca in conformitate cu Nota MECI nr. 46573/2009 numai 3 judete au confirmat existenta fondurilor , astfel incat s-a decis amanarea procedurii pentru anul 2010 .
In aceasta situatie, reclamantul nu a inteles sa aprecieze refuzul finalizarii procedurii in anul 2009 prin emiterea Ordinului , ca fiind nejustificat, raportat la termenul expres prevazut de lege pentru indeplinirea obligatiei de catre Minsiter . In consecinta Curtea apreciaza ca a existat un consens in ce priveste amanarea finalizarii procedurii . In caz contrar s-ar pune problema prescriptiei dreptului de a contesta refuzul Ministerului in raport de dispozitiile art. 11 alin.1 lit.b coroborat cu art. 2 alin.2 din legea nr. 554/2004.
Prin urmare refuzul paratului de finalizare a procedurii se va analiza in raport de dispozitiile legii in vigoare in anul 2011 cand procedura a fost reluata conform adresei nr. 1365 din 14 10 20111 emisa de ISJ Dolj si cu referire la legislatia anterioara .
Potrivit art. 24 alin.2 din legea cadru nr.330/2009 ,, premiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorul principal de credite ,, iar conform art. 30 alin.7 din acelasi act normativ ,, prevderile art.19 alin.2 ,art.20 si art. 24 nu se aplica in anul 2010 .
In anul 2011, Ministerul isi motiveaza refuzul de finalizare a procedurii in temeiul disp. art 9 alin.2 din legea nr. 285/2010 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2011 . Dispozitia are acelasi efect al unei cauze de suspendare . Dispozitia vizeaza orice premiu individul , de natura salariala prevazut de legislatia speciala , intrucat nu distinge .
Din interpretarea acestor dispozitii legale rezulta ca in anul 2010 si 2011 nu se aplica dispozitiile legale refritoare la acordarea Premiilor individuale . Dispozitia are efectul unei cauze de suspendare temporara .Ori , Distinctia Gheorghe Lazar este asimilata un premiu individual , de natura salariala , ce se acorda in legatura cu activitatea didactica .
Potrivit art.41 , art55 alin.2 Cod Fiscal premiul are natura unui venit salarial asimilat .
Este adevarat ca acordarea acestui premiu se face potrivit unei proceduri reglementate prin lege speciala , insa legea cadru a salarizarii , constituie dreptul comun si face referire, fara , a distinge ,la orice premiu individual acordat de angajatori In consecinta, Curtea concluzioneaza ca refuzul paratului Ministerului de a emite Ordinul individual , urmat de plata premiului in bani de catre paratii angajatori , intemeiat pe dispozitiile art. 30 alin.7 din legea 330 /2009 in vigoare in anul 2010 si respectiv art. 9 alin.2 din legea nr. 285/2010 nu apare ca fiind nejustificat .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contracte de munca
Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca � incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013