Control al Curtii de Conturi a Romaniei. Legalitatea verificarii exercitiului bugetar al unitatii administrativ teritoriale
(Decizie nr. 449 din data de 29.03.2011 pronuntata de Curtea de Apel Timisoara)Control al Curtii de Conturi a Romaniei. Legalitatea verificarii exercitiului bugetar al unitatii administrativ teritoriale
Legea nr. 215/2001 republicata, art. 21 alin. (1)
Chiar daca in actul de control al Curtii de Conturi se consemneaza ca entitatea verificata este o primarie. Ceea ce este esential este ca obiectul controlului este exercitiul bugetar al unitatii administrativ teritoriale, motiv pentru care este nefondata exceptia de nelegalitate invocata cu privire la acest aspect.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal,
Decizia civila nr. 449 din 29 martie 2011, R.O.
Prin sentinta civila nr. 458 din 1 octombrie 2010 pronuntata in dosarul nr. 2252/115/2010 Tribunalul Caras-Severin a respins ca nefondata exceptia de nelegalitate invocata de reclamanta, functionar public, in contradictoriu cu paratii Primarul Municipiului Resita si Curtea de Conturi a Romaniei - Camera de Conturi Caras-Severin privind decizia nr. 5/2010 emisa de parata II.
In cauza a declarat recurs reclamanta si prin decizia civila nr. 449 din 29 martie 2011 pronuntata in dosarul nr. 2252/115/2010 Curtea de Apel Timisoara l-a respins ca nefondat cu motivarea ca potrivit actelor dosarului, controlul exercitat de parata Camera de Conturi Caras-Severin in conditiile Legii nr. 94/1992 republicata, a vizat contul de executie si bugetul municipiului Resita pentru anul 2008, ceea ce inseamna ca s-a verificat modul de utilizare al veniturilor publice de catre unitatea administrativa, Municipiul Resita si nicidecum al Primariei Resita cum eronat se sustine in recurs.
Art. 21 alin. 1 din Legea nr. 215/2001 republicata prevede ca unitatile administrativ - teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
Deci, titulara a bugetului de venituri si cheltuieli si respectiv persoana juridica de drept civil este unitatea administrativ teritoriala, potrivit legii.
Cum controlul in litigiu s-a efectuat la bugetul acestei entitati de drept civil, bine a fost respinsa exceptia de nelegalitate invocata de recurent.
Trebuie remarcat de asemenea ca interpretarea pe care o da recurentul controlului efectuat de parata, in sensul ca actele administrative ce fac obiectul exceptiei de nelegalitate au fost emise impotriva unei entitati lipsite de capacitate procesuala, respectiv de calitate procesuala, este lipsita de consecinte juridice, in materia exceptiei de nelegalitate, deoarece indiferent de formularea cuprinsa in cele doua acte, cadrul procesual al litigiului nu este dat de Camera de Conturi Caras-Severin, atributul de a verifica si de a pune in discutia partilor formarea legala a acestui cadru procesual, respectiv problema calitatii procesuale a partilor din litigiu revine instantei de judecata potrivit art. 129 Cod procedura civila.
In concluzie, formularea continuta in actele administrative ce fac obiectul exceptiei de nelegalitate referitoare la titulara entitatii controlate, nu constituie un motiv de nelegalitate a acestora, problema personalitatii juridice sau a calitatii procesuale cazand in competenta instantei de judecata, cu ocazia solutionarii actiunii in contencios administrativ formulate impotriva celor doua acte de control.
Trebuie remarcat, legat de aceeasi critica faptul ca un contract colectiv de munca, chiar daca este inregistrat potrivit legii la D.J.M.S.S. nu este opozabil decat partilor contractante, astfel ca verificarea sursei fondurilor banesti bugetare pentru drepturile salariale reglementate prin acel contract, cade in competenta organelor curtii de conturi conform dispozitiilor legale anterior reproduse in prezenta decizie.
Legea nr. 215/2001 republicata, art. 21 alin. (1)
Chiar daca in actul de control al Curtii de Conturi se consemneaza ca entitatea verificata este o primarie. Ceea ce este esential este ca obiectul controlului este exercitiul bugetar al unitatii administrativ teritoriale, motiv pentru care este nefondata exceptia de nelegalitate invocata cu privire la acest aspect.
Curtea de Apel Timisoara, Sectia contencios administrativ si fiscal,
Decizia civila nr. 449 din 29 martie 2011, R.O.
Prin sentinta civila nr. 458 din 1 octombrie 2010 pronuntata in dosarul nr. 2252/115/2010 Tribunalul Caras-Severin a respins ca nefondata exceptia de nelegalitate invocata de reclamanta, functionar public, in contradictoriu cu paratii Primarul Municipiului Resita si Curtea de Conturi a Romaniei - Camera de Conturi Caras-Severin privind decizia nr. 5/2010 emisa de parata II.
In cauza a declarat recurs reclamanta si prin decizia civila nr. 449 din 29 martie 2011 pronuntata in dosarul nr. 2252/115/2010 Curtea de Apel Timisoara l-a respins ca nefondat cu motivarea ca potrivit actelor dosarului, controlul exercitat de parata Camera de Conturi Caras-Severin in conditiile Legii nr. 94/1992 republicata, a vizat contul de executie si bugetul municipiului Resita pentru anul 2008, ceea ce inseamna ca s-a verificat modul de utilizare al veniturilor publice de catre unitatea administrativa, Municipiul Resita si nicidecum al Primariei Resita cum eronat se sustine in recurs.
Art. 21 alin. 1 din Legea nr. 215/2001 republicata prevede ca unitatile administrativ - teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
Deci, titulara a bugetului de venituri si cheltuieli si respectiv persoana juridica de drept civil este unitatea administrativ teritoriala, potrivit legii.
Cum controlul in litigiu s-a efectuat la bugetul acestei entitati de drept civil, bine a fost respinsa exceptia de nelegalitate invocata de recurent.
Trebuie remarcat de asemenea ca interpretarea pe care o da recurentul controlului efectuat de parata, in sensul ca actele administrative ce fac obiectul exceptiei de nelegalitate au fost emise impotriva unei entitati lipsite de capacitate procesuala, respectiv de calitate procesuala, este lipsita de consecinte juridice, in materia exceptiei de nelegalitate, deoarece indiferent de formularea cuprinsa in cele doua acte, cadrul procesual al litigiului nu este dat de Camera de Conturi Caras-Severin, atributul de a verifica si de a pune in discutia partilor formarea legala a acestui cadru procesual, respectiv problema calitatii procesuale a partilor din litigiu revine instantei de judecata potrivit art. 129 Cod procedura civila.
In concluzie, formularea continuta in actele administrative ce fac obiectul exceptiei de nelegalitate referitoare la titulara entitatii controlate, nu constituie un motiv de nelegalitate a acestora, problema personalitatii juridice sau a calitatii procesuale cazand in competenta instantei de judecata, cu ocazia solutionarii actiunii in contencios administrativ formulate impotriva celor doua acte de control.
Trebuie remarcat, legat de aceeasi critica faptul ca un contract colectiv de munca, chiar daca este inregistrat potrivit legii la D.J.M.S.S. nu este opozabil decat partilor contractante, astfel ca verificarea sursei fondurilor banesti bugetare pentru drepturile salariale reglementate prin acel contract, cade in competenta organelor curtii de conturi conform dispozitiilor legale anterior reproduse in prezenta decizie.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Buget
Compensati banesti. - Decizie nr. 1399 din data de 23.06.2011Respingerea cererii de atragere a raspunderii patrimoniale- pasivul debitorului este constituit exclusiv din creante bugetare, iar paratii debitori nu au dispus, in interes personal, direct sau indirect, continuarea unei activitati care ducea, in mod... - Sentinta comerciala nr. 96/F din data de 28.01.2009
Creante bugetare. Prescriptia dreptului de a cere executarea silita. Mod de calcul. - Sentinta civila nr. 1330/RC/2007 din data de 16.10.2007
Contributiile de asigurari sociale de sanatate. Obligatia achitarii cotelor de contributie lunare la fondul de asigurari sociale de sanatate de catre cadrele militare active si politisti. - Decizie nr. 195/C/2006 din data de 18.04.2006
Pretentii - Hotarare nr. 406 din data de 15.04.2011
Infractiunea prev. de art.18 al.l din Legea 78/2000. Aplicarea principiului"in dubio pro reo" si a art.6 paragraful 2 din CEDO. - Sentinta penala nr. 71 din data de 05.06.2008
Litigiu de munca - Sentinta civila nr. 212 din data de 10.02.2009
Litigiu de munca - Sentinta civila nr. 120 din data de 27.01.2009
Litigiu de munca - Sentinta civila nr. 110 din data de 27.01.2009
Respingerea cererii de atragere a raspunderii patrimoniale- pasivul debitorului este constituit exclusiv din creante bugetare, iar paratii debitori nu au dispus, in interes personal, direct sau indirect, continuarea unei activitati care ducea, in mod... - Sentinta comerciala nr. 96/F din data de 28.01.2009
Creante bugetare. Prescriptia dreptului de a cere executarea silita. Mod de calcul. - Sentinta civila nr. 1330/RC/2007 din data de 16.10.2007
Contributiile de asigurari sociale de sanatate. Obligatia achitarii cotelor de contributie lunare la fondul de asigurari sociale de sanatate de catre cadrele militare active si politisti. - Decizie nr. 195/C/2006 din data de 18.04.2006
Infractiune prev. de art. 6 alin. 1 din Legea nr. 241/2005. - Decizie nr. 24 din data de 17.02.2009
Schimbarea calificarii legale a infractiunii, potrivit noului Cod penal. Impacarea partilor. Consecinte: incetarea procesului penal - Decizie nr. 404/A din data de 07.05.2014
Infractiunea de tentativa de omor si infractiunea de loviri sau alte violente. Delimitarea continutului constitutiv al celor doua infractiuni. Schimbarea incadrarii juridice in raport de criteriile care caracterizeaza, potrivit probelor administrate, c - Decizie nr. 391/A din data de 05.05.2014
Individualizarea judiciara a regimului sanctionatoriu penal. Aplicarea noului Cod penal. Renuntarea la aplicarea pedepsei. Conditii - Decizie nr. 393/A din data de 05.05.2014
Fapta penala prevazuta de Codul penal anterior, dezincriminata de noul Cod penal. Aplicarea legii penale mai favorabile - Decizie nr. 420/A din data de 12.05.2014
Citarea inculpatului in procesul penal. Schimbarea locului de citare. Neinformarea organului judiciar de catre inculpat asupra locului in care urmeaza a fi citat. Solutionarea cauzei penale cu citarea inculpatului la domiciliul cunoscut si prin afisare - Decizie nr. 340/A din data de 14.04.2014
Revizuire intemeiata pe prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 554/2004. Cerere nefondata - Decizie nr. 4802 din data de 27.05.2014
Recurs nul. Imputernicire avocatiala emisa fara contract de asistenta juridica - Decizie nr. 3932 din data de 06.05.2014