Litigiu de munca
(Sentinta civila nr. 120 din data de 27.01.2009 pronuntata de Tribunalul Arad)3. Prin sentinta civila nr. 120 din 27 ianuarie 2009 a Tribunalului Arad s-a respins actiunea formulata de reclamantii persoane fizice salariate, impotriva paratului angajator - unitate de invatamant, pentru drepturi banesti, efectuare mentiuni in carnetele de munca si evidentele salariale si actualizare cu rata inflatiei.
In motivare s-a retinut ca prin actiunea formulata, reclamantii au solicitat obligarea paratului la calcularea si acordarea catre personalul didactic si didactic auxiliar a salariului de baza dupa cum urmeaza: pentru personalul didactic si didactic auxiliar caruia i se aplica OG nr.11/2007, sa se ia in considerare valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 aferent perioadelor : 01 ian 2007 - martie 2007 valoarea de 255,889 lei; 01 aprilie 2007 - septembrie 2007, valoarea de 261,005 lei; 01 octombrie 2007 - decembrie 2007, valoarea de 300,156 lei; pentru personalul didactic si didactic auxiliar, incepand cu 01.01.2008, sa se calculeze si sa se acorde drepturile salariale luandu-se in considerare noua valoare a coeficientului de multiplicare 1,000, corespunzatoare lunii decembrie 2007, respectiv valoarea de 300,156 lei; obligarea paratului sa consemneze in carnetele de munca ale salariatilor, membrii ai sindicatului, precum si in orice alte evidente salariale si de munca, a modificarilor salariale de mai sus; obligarea paratului la plata drepturilor salariale solicitate, actualizate cu rata inflatiei pana la data platii efective.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, prevederile art. 241 alin. 1 lit. d din Codul Muncii, de care s-au prevalat reclamantii in actiunea formulata, nu pot produce fata de acestia efectele preconizate prin demersul judiciar initiat, intrucat potrivit dispozitiilor imperative ale art. 12 alin. 1) din Legea nr. 130/1996, privind contractul colectiv de munca, prin contractele colective nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale, precum in cauza.
Altfel spus, si in deplin acord cu cele statuate la art. 7 din aceeasi lege, numai contractele colective de munca, incheiate cu respectarea dispozitiilor legale constituie legea partilor, or salariile personalului din invatamant se suporta din fondurile alocate special de la bugetul de stat, in principal si de la bugetul local, iar dispozitiile legale in materia salarizarii acestui personal, sunt dispozitii speciale cu caracter imperativ care deroga de la dispozitiile generale, sunt de stricta interpretare si aplicare si nu pot face obiectul negocierilor la incheierea contractelor colective de munca si tocmai de aceea nu pot fi incidente in cauza de fata prevederile art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National referitoare la coeficientii minimi de ierarhizare stipulati in acesta, cata vreme acestea au caracter general si nu pot infrange dispozitiile speciale deja enuntate ce se circumscriu art. 48 - 49 din Legea nr. 128/1997.
De altfel, prin chiar art. 3 alin. 2) din contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007 - 2010, sindicatele si patronatul au exclus posibilitatea pentru salariatii institutiilor publice, salarizati de la bugetul statului prin legi speciale de salarizare de a negocia si stabili clauze referitoare la drepturile de salarizare, a caror acordare si cuantum au fost stabilite prin dispozitii legale, iar art. 34 alin. 1) din contractul colectiv de munca, la nivel de ramura din invatamant stipuleaza, pe aceeasi linie de idei, ca salariul de baza este reglementat prin ordin de ministru, conform legii.
Nu in ultimul rand si Codul Muncii stabileste cu valoare de principiu la art. 157 alin. 2) ca sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale se stabileste prin lege, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative.
In motivare s-a retinut ca prin actiunea formulata, reclamantii au solicitat obligarea paratului la calcularea si acordarea catre personalul didactic si didactic auxiliar a salariului de baza dupa cum urmeaza: pentru personalul didactic si didactic auxiliar caruia i se aplica OG nr.11/2007, sa se ia in considerare valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 aferent perioadelor : 01 ian 2007 - martie 2007 valoarea de 255,889 lei; 01 aprilie 2007 - septembrie 2007, valoarea de 261,005 lei; 01 octombrie 2007 - decembrie 2007, valoarea de 300,156 lei; pentru personalul didactic si didactic auxiliar, incepand cu 01.01.2008, sa se calculeze si sa se acorde drepturile salariale luandu-se in considerare noua valoare a coeficientului de multiplicare 1,000, corespunzatoare lunii decembrie 2007, respectiv valoarea de 300,156 lei; obligarea paratului sa consemneze in carnetele de munca ale salariatilor, membrii ai sindicatului, precum si in orice alte evidente salariale si de munca, a modificarilor salariale de mai sus; obligarea paratului la plata drepturilor salariale solicitate, actualizate cu rata inflatiei pana la data platii efective.
In considerentele hotararii, tribunalul a statuat ca, prevederile art. 241 alin. 1 lit. d din Codul Muncii, de care s-au prevalat reclamantii in actiunea formulata, nu pot produce fata de acestia efectele preconizate prin demersul judiciar initiat, intrucat potrivit dispozitiilor imperative ale art. 12 alin. 1) din Legea nr. 130/1996, privind contractul colectiv de munca, prin contractele colective nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale, precum in cauza.
Altfel spus, si in deplin acord cu cele statuate la art. 7 din aceeasi lege, numai contractele colective de munca, incheiate cu respectarea dispozitiilor legale constituie legea partilor, or salariile personalului din invatamant se suporta din fondurile alocate special de la bugetul de stat, in principal si de la bugetul local, iar dispozitiile legale in materia salarizarii acestui personal, sunt dispozitii speciale cu caracter imperativ care deroga de la dispozitiile generale, sunt de stricta interpretare si aplicare si nu pot face obiectul negocierilor la incheierea contractelor colective de munca si tocmai de aceea nu pot fi incidente in cauza de fata prevederile art. 40 din Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National referitoare la coeficientii minimi de ierarhizare stipulati in acesta, cata vreme acestea au caracter general si nu pot infrange dispozitiile speciale deja enuntate ce se circumscriu art. 48 - 49 din Legea nr. 128/1997.
De altfel, prin chiar art. 3 alin. 2) din contractul colectiv de munca la nivel national pe anii 2007 - 2010, sindicatele si patronatul au exclus posibilitatea pentru salariatii institutiilor publice, salarizati de la bugetul statului prin legi speciale de salarizare de a negocia si stabili clauze referitoare la drepturile de salarizare, a caror acordare si cuantum au fost stabilite prin dispozitii legale, iar art. 34 alin. 1) din contractul colectiv de munca, la nivel de ramura din invatamant stipuleaza, pe aceeasi linie de idei, ca salariul de baza este reglementat prin ordin de ministru, conform legii.
Nu in ultimul rand si Codul Muncii stabileste cu valoare de principiu la art. 157 alin. 2) ca sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale se stabileste prin lege, cu consultarea organizatiilor sindicale reprezentative.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Buget
Compensati banesti. - Decizie nr. 1399 din data de 23.06.2011Respingerea cererii de atragere a raspunderii patrimoniale- pasivul debitorului este constituit exclusiv din creante bugetare, iar paratii debitori nu au dispus, in interes personal, direct sau indirect, continuarea unei activitati care ducea, in mod... - Sentinta comerciala nr. 96/F din data de 28.01.2009
Creante bugetare. Prescriptia dreptului de a cere executarea silita. Mod de calcul. - Sentinta civila nr. 1330/RC/2007 din data de 16.10.2007
Contributiile de asigurari sociale de sanatate. Obligatia achitarii cotelor de contributie lunare la fondul de asigurari sociale de sanatate de catre cadrele militare active si politisti. - Decizie nr. 195/C/2006 din data de 18.04.2006
Pretentii - Hotarare nr. 406 din data de 15.04.2011
Infractiunea prev. de art.18 al.l din Legea 78/2000. Aplicarea principiului"in dubio pro reo" si a art.6 paragraful 2 din CEDO. - Sentinta penala nr. 71 din data de 05.06.2008
Drepturi banesti - Sentinta civila nr. 338 din data de 07.05.2015
Contestatie decizie de concediere - Sentinta civila nr. 372 din data de 28.05.2015
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 123 din data de 26.02.2015
Drepturi banesti - Sentinta civila nr. 242 din data de 16.04.2015
Obligatia de a face - Decizie nr. 39 din data de 11.03.2014
Masuri asiguratorii - Decizie nr. 46 din data de 26.01.2015
Titlu executoriu notarial - Decizie nr. 300 din data de 09.03.2015
Drepturi banesti - Sentinta civila nr. 338 din data de 07.05.2015
Contestatie decizie de concediere - Sentinta civila nr. 372 din data de 28.05.2015
Contestatie decizie de pensionare - Sentinta civila nr. 123 din data de 26.02.2015
Drepturi banesti - Sentinta civila nr. 242 din data de 16.04.2015
Trafic ilicit de droguri de risc - Sentinta penala nr. 1 din data de 19.01.2015
Asociere pentru savarsirea de infractiuni - Sentinta penala nr. 636 din data de 17.06.2014
Procedura insolventei - Sentinta civila nr. 970 din data de 15.10.2014