InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Neamt

Contributiile de asigurari sociale de sanatate. Obligatia achitarii cotelor de contributie lunare la fondul de asigurari sociale de sanatate de catre cadrele militare active si politisti.

(Decizie nr. 195/C/2006 din data de 18.04.2006 pronuntata de Tribunalul Neamt)

Domeniu Buget | Dosare Tribunalul Neamt | Jurisprudenta Tribunalul Neamt

Domeniu asociat – Contributiile de asigurari sociale de sanatate. Obligatia achitarii cotelor de contributie lunare la fondul de asigurari sociale de sanatate de catre cadrele militare active si politisti.
Decizia nr.III din 16 ianuarie 2006, pronuntata in dosarul nr.25/2005, inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectiile Unite admitand recursul in interesul legii promovat de procurorul general a Parchetului de pe langa ICCJ, in aplicarea dispozitiilor art. 9 lit."b" dii Legea nr.80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificarile s completarile ulterioare, precum si ale art.28 alin.l lit.V din Lege; nr.360/2002 privind Statutul politistului, a statuat ca, „ Atat cadrele militare active, cat si politistii, beneficiaza de asistenta medicala gratuita si de medicamente gratuite, potrivit reglementarilor din legile speciale, numai daca au fost respectate dispozitiile cu caracter general cuprinse in Legea nr. 145/1997 si, respectiv, in O.U.G nr.150/2002, privind achitarea cotelor de contributie lunara si fondul asigurarilor sociale de sanatate, la care se face referire prir H.G. nr.270/1999 si H.G. nr.677/2003".

Sectia civila. Decizia civila nr.195/C din 18.04.2006

Asupra litigiului de munca de fata; constata ca prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Neamt sub nr.158 din 13 ianuarie 2006, reclamantii: O.V, L.S, C.O, C.N. si M.P. au chemat in judecata civila pe paratii MAI, CNASS, IPJ Neamt si IGP solicitand
obligarea acestora la restituirea sumelor de bani retinute cu titlu de
contributii de asigurari sociale de sanatate si virate in contul Casei
Asigurarilor de Sanatate a Apararii Ordinii Publice, Sigurantei
Nationale si Autoritatii Judecatoresti (C.A.S.A.O.P.S.N.A.J ) si al Casei
Nationale de Asigurari de Sanatate (C.N.A.S.S.), pe ultimii trei ani,
respectiv din   ianuarie 2003   pana la data pronuntarii hotararii.
In motivarea actiunii, reclamantii au aratat ca, au calitatea de ofiteri sau agenti de politie in cadrai IPJ-Neamt si ca, paratele le-au retinut sumele de bani mentionate in petitul actiunii cu incalcarea dispozitiilor art.9 alin.l lit. „b" din Legea nr.80/1995 si ale art.28 pct.l, lit."c" din Legea nr.360/2002, potrivit carora politistul, ca si cadru militar, a avut si are dreptul la asistenta medicala si medicamente in mod gratuit; ca, cota de contributie reprezentand CAS din drepturile salariale lunare a fost virata in contul CASS sau C.A.S.A.O.P.S.N.A.J; ca, dispozitiile legale invocate, privind gratuitatea asistentei medicale, sunt dispozitii speciale care deroga de la dreptul comun in materie, respectiv Legea nr. 145/1997, republicata, in conflictul dintre doua acte normative, din care unul cu caracter general si altul cu caracter special, avand prioritate reglementarea normativa speciala; ca, paratele fiind ordonator de credite, principal, secundar si tertiar, in conformitate cu Legea nr. 72/1996, au calitate procesuala pasiva si ca, C.A.S.A.O.P.S.N.A.J a virat 25% din sumele retinute cu titlu de contributii de sanatate la C.N.A.S.S. astfel incat ambele institutii parate au calitate procesuala pasiva.
Reclamantii au sustinut ca, in conformitate cu dispozitiile art.82 din Legea nr.168/1999, completate cu art.60 si art.63 din C.p.c,precum si cu art.284 din Codul muncii, competenta materiala si teritoriala de solutionare a prezentei cereri apartine Tribunalului Neamt - Sectia civila. Reclamantii au solicitat judecarea cauzei in lipsa.
In dovedirea sustinerilor, reclamantii au depus la dosar un tabel de semnaturi, chitante fiscale in suma totala de 80 RON, reprezentand onorariu de avocat si copii de pe actele de identitate (f.7-11, 39 si 41).
Prin intampinarea formulata in cauza, parata Ministerul Administratiei si Internelor, a invocat, pe cale de exceptie, lipsa calitatii sale procesuale pasive, aratand ca, nu a beneficiat in nici un fel de sumele pretinse de reclamanti, ci a indeplinit doar obligatia legala de a vira sumele retinute cu titlu de contributii de asigurari sociale    la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J.
Pe fond, aceeasi parata a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand, in esenta ca, gratuitatea de care beneficiaza politistii pentru serviciile medicale, medicamente si proteze nu presupune scutirea de plata a contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate, gratuitatea acordandu-se in conditiile respectarii dispozitiilor Legii nr. 145/1997 si ale O.U NR. 150/2002, care prevede expres si limitativ categoriile de persoane, beneficiare de asigurare de sanatate, fara plata contributiei, printre acestea nefiind enumerate si politistii; ca, reclamantii nu se pot prevala, in dovedirea pretentiilor, de prevederile art.9 din legea nr.80/1995 intrucat la data de la care au fost formulate, respectiv 01.01.2003, nu mai aveau calitatea de militari; ca, potrivit art.l alin.l si 3 din H.G. nr.677/2003 acordarea gratuita a asistentei medicale politistilor, se face cu conditia respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si ca, inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectiile Unite, in dosarul civil nr.25/2005, solutionand recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie, a dispus, prin Decizia nr.III din 16.01.2006 ca politistii beneficiaza de asistenta medicala gratuita numai daca isi achita cotele de contributie lunara la fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Parata, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, prin intampinarea formulata in cauza, a invocat, pe cale de exceptie, lipsa calitatii sale procesuale pasive, aratand ca, potrivit statutului sau are ca principal obiect de activitate administrarea si   coordonarea  sistemului de asigurari sociale de sanatate, asigurand functionarea unitara si coordonata a acestuia si nu are nici o atributie directa in colectarea sumelor de bani datorate de asigurati la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate; ca, nu a platit serviciile medicale pentru cadrele militare, nu efectueaza direct nici o plata si nici nu intra in relatii contractuale sau de alta natura cu furnizorii de servicii medicale ori cu asiguratii; ca, reclamantilor le-a fost retinuta cota de contributie de asigurari sociale de sanatate de catre institutia a caror angajati sunt, contributie care a fost virata la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J si ca, in temeiul art.60 alin.l lit."c" din Legea nr. 145/1997 avea obligatia imperativa sa redistribuie suma colectata la nivel national in aceeasi cota tuturor caselor de asigurari de sanatate cu dezechilibre financiare.
Pe fond, aceeasi parata, a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand, in esenta, ca, gratuitatea de care beneficiaza cadrele militare pentru serviciile medicale, medicamente si proteze nu presupune scutirea de plata a contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate, gratuitatea acordandu-se in conditiile respectarii dispozitiilor Legii nr. 145/1997 si ale O.U NR. 150/2002, care prevede expres si limitativ categoriile de persoane, beneficiare de asigurare de sanatate, fara plata contributiei, printre acestea nefiind enumerate si politistii si ca, reclamantii incheind contracte de asigurare medicala de sanatate cu C.A.S.A.O.P.S.N.A.J, conventii cu putere de lege intre partile contractante, s-au obligat la plata contributiilor aferente.
De asemenea, parata a mai aratat ca, Sectiile Unite ale inaltei Curti de Casatie si Justitie au stabilit in sarcina politistilor obligatia achitarii contributiei la asigurarile sociale de sanatate in vederea beneficierii de asistenta medicala gratuita. Parata a solicitat judecarea cauzei in lipsa si a depus la dosar, in aparare, copie a minutei deciziei nr.III pronuntata de inalta Curte de Casatie si Justitie in dosarul nr.25/2005 (f.28).
Inspectoratul General al Politiei Romane, a formulat intampinare, invocand exceptia lipsei calitatii sale procesuale pasive, motivat de faptul ca reclamantii nu sunt angajatii sai, ci ai IPJ - Neamt; ca, in calitate de ordonator secundar de credite, nici nu a calculat, nici nu a retinut si nici nu a virat catre parata C.A.S.A.O.P.S.N.A.J sumele pretinse de acestia, aceste operatiuni fiind efectuate de angajator, in calitate de ordonator tertiar de credite si ca, raportul dedus judecatii este de natura legala si nu contractuala sau delictuala, astfel incat nu poate sa raspunda in solidar cu alte persoane juridice.
Pe fondul cauzei, paratul a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, argumentat de considerentele invocate si de celelalte parate in aparare.
Prin intampinarea formulata in dosar, parata IPJ - Neamt, a solicitat respingerea actiunii, ca neintemeiata, aratand in esenta ca, reclamantii, in calitate de politisti, nu sunt exceptati de la plata contributiei sociale de sanatate; ca, raportat la data de la care solicita drepturile banesti, reclamantilor nu le sunt aplicabile prevederile Legii nr.80/1995 intrucat au fost abrogate de Legea nr.360/2002, intrata in vigoare la data de 24.08.2002, act normativ care prevede ca, politistul beneficiaza de acordarea gratuita a asistentei medicale numai in conditiile respectarii dispozitiilor legale privind plata contributiei de asigurari de sanatate.
IPJ - Neamt a formulat si cerere de chemare in garantie a C.A.S.A.O.P.S.N.A.J, solicitand obligarea chematei in garantie la virarea in contul sau a sumelor solicitate de reclamanti, motivat de faptul ca, contributiile retinute reclamantilor au fost virate in contul acestei institutii. Aceeasi parata a depus la dosar un tabel cu totalul contributiilor de asigurari sociale de sanatate retinute reclamantilor si virate la C.A.S.A.O.P.S.N.A.J in perioada 01.01.2003 -01.01.2006 (f.52).
Chemata in garantie, C.A.S.A.O.P.S.N.A.J, a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea cererii de chemare in garantie, ca inadmisibila, aratand ca, raporturile de munca deduse judecatii se deruleaza intre reclamanti si MAI, in temeiul art.269 din Codul muncii, angajatorul fiind obligat sa il despagubeasca pe salariat in cazul in care acesta a suferit un prejudiciu din culpa angajatorului in timpul indeplinirii sarcinilor de serviciu sau in legatura cu serviciul. De asemenea, chemata in garantie a solicitat, respingerea actiunii, ca neintemeiata, motivat de minuta deciziei nr.III din 16 ian. 2006, pronuntata de inalta Curte de Casatie si Justitie in dosarul nr.25/2005.
Exceptia inadmisibilitatii cererii de chemare in garantie, invocata de catre C.A.S.A.O.P.S.N.A.J, a fost respinsa, motivat, la termenul de judecata din data de 17 martie 2006.
Procedura de citare a partilor procesuale a fost legal indeplinita. Fata de exceptia lipsei calitatii procesual pasive, invocata ( paratele Ministerul Administratiei si Internelor, Casa Nationala ( Asigurari de Sanatate si Inspectoratul General al Politiei Roman) exceptie unita cu fondul cauzei, instanta a constatat ca nu este intemeiata, si a respins-o ca atare, intrucat, in conformitate c Legea nr.72/1996, MAI si IGPR sunt ordonatori de credite, principali si secundari, avand astfel si atributii in retinerea si virarea cotei c asigurari sociale de sanatate, iar CNASS colecteaza si gestioneaza aceste sume, in procentul prevazut de lege, respectiv de 25%.
Pe fondul cauzei, instanta a constatat ca actiunea formulata este neintemeiata motivat de urmatoarele considerente :
In fapt, prin cererea dedusa judecatii reclamantii au solicitat obligarea MAI, C.N.A.S.S, IGPR si IPJ - Neamt la restituire sumelor de bani retinute cu titlu de contributii de asigurari sociale d sanatate si virate in contul Casei Asigurarilor de Sanatate a Apararii Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si Autoritatii Judecatoresti (C.A.S.A.O.P.S.N.AJ) si C.N.A.S.S.,    pe ultimii trei ani.
In drept, reclamantii si-au intemeiat actiunea pe dispozitiile art.9 alin.l lit."b" din Legea nr.80/1995, coroborat cu dispozitiile art.28 pct.l lit."c" din Legea nr.360/2002.
Prin decizia nr.III din 16 ianuarie 2006, pronuntata in dosarul nr.25/2005, inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectiile Unite admitand recursul in interesul legii promovat de procurorul general a Parchetului de pe langa ICCJ, in aplicarea dispozitiilor art9 lit."b" din Legea nr.80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificarile s completarile ulterioare, precum si ale art.28 alin.l lit.V din Lege; nr.360/2002 privind Statutul politistului, a statuat ca, „ Atat cadrele militare active, cat si politistii, beneficiaza de asistenta medical; gratuita si de medicamente gratuite, potrivit reglementarilor din legile speciale, numai daca au fost respectate dispozitiile cu caracter general cuprinse in Legea nr. 145/1997 si, respectiv, in O.U.G nr.150/2002, privind achitarea cotelor de contributie lunara i fondul asigurarilor sociale de sanatate, la care se face referire prir H.G. nr.270/1999 si H.G. nr.677/2003".
Cum, in temeiul dispozitiilor art.329 alin.3 din C.proc.civ.. dezlegarea data problemei de drept ce formeaza obiectul acestei judecati este obligatorie pentru instante, solutia in cauza va fi conforma deciziei instantei supreme.
Fata de considerentele ce preced, instanta a constatat ca, reclamantilor le-a fost retinuta, in mod legal, cota de contributii de asigurari sociale de sanatate, urmeaza sa respinga actiunea formulata, ca neintemeiata si, in consecinta, cererea de chemare in garantie a C.A.S.A.O.P.S.N.A.J- Bucuresti, formulata de IPJ- Neamt, urmeaza a fi respinsa, ca    ramasa fara obiect.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Buget

Compensati banesti. - Decizie nr. 1399 din data de 23.06.2011
EMITEREA DECIZIEI DE IMPUNERE DUPA REINSER?IA DEBITORULUI IN CIRCUITUL ECONOMIC - Decizie nr. 1168/C din data de 22.11.2017
CONTESTA?IA LA EXECUTARE FORMULATA DE UN CREDITOR IPOTECAR, BANCA, PRIN CARE SE SOLICITA ANULAREA PROCESULUI VERBAL DE DISTRIBUIRE A PRE?ULUI IN CARE SE REGASESC ?I SUMELE DE BANI DISTRIBUITE ALTOR EXECUTORI JUDECATORE?TI CARE AU INCEPUT EXECUTAREA ACELUI - Decizie nr. 25/RC din data de 10.04.2017
OBLIGA?IA DE ELIBERARE A PA?APOARTELOR – MINORI NEINCLU?I IN CERTIFICATELE DE CETA?ENIE ALE PARIN?ILOR - Sentinta civila nr. 620/C din data de 09.05.2017
ACORDAREA DESPAGUBIRII PENTRU INCETAREA ANTICIPATA A CONTRACTULUI - Decizie nr. 140/AC din data de 08.05.2017
EXPRESIA BUNEI CREDIN?E LA INCHEIEREA ?I EXECUTAREA CONTRACTULUI, IN CONTEXTUL IN CARE NU A FOST DUBLATA PRINTR-O CLAUZA IDENTICA, IN FAVOAREA INTIMATULUI, APLICABILA IN SITUA?IA INCETARII CONTRACTULUI DIN CULPA FURNIZORULUI - Decizie nr. 186/AC din data de 22.05.2017
ACORDAREA DE DESPAGUBIRI PENTRU INCETAREA ANTICIPATA A CONTRACTULUI DE PRESTARI SERVICII DE TELEFONIE - Decizie nr. 201/AC din data de 07.06.2017
CONTRAVALOAREA JUSTEI DESPAGUBIRI PENTRU INCETAREA ANTICIPATA A CONTRACTULUI CU TELEKOM SA INAINTE DE EXPIRAREA DURATEI CONTRACTUALE DE 24 DE LUNI. - Decizie nr. 20/Ac din data de 16.01.2017
SUSPENDARE EXECUTARE ACT EMIS DE AUTORITA?ILE LOCALE - Sentinta civila nr. 1163/C din data de 07.11.2017
AC?IUNE IN CONSTATARE CLAUZE ABUZIVE - Sentinta civila nr. 15/AC din data de 16.01.2017
SUSPENDARE DISPOZI?IEI ?EFULUI POLI?IEI RUTIERE PRIN CARE SE SUSPENDA DREPTUL DE CONDUCERE - Sentinta civila nr. 840/C din data de 11.08.2017
FAPTA ILICITA IMPUTATA PARATEI DE COCONTRACTANTUL SAU CE CONSTA IN OMITEREA INDEPLINIRII OBLIGA?IILOR ASUMATE PRIN CONVEN?IE - Sentinta civila nr. 728/C din data de 14.06.2017
CESIUNEA CREAN?ELOR REZULTATE DIN CONTRACTELE INCHEIATE CU INSTITU?IILE PUBLICE - Sentinta civila nr. 618/C din data de 09.05.2017
CONTESTA?IE LA EXECUTARE – SUSPENDARE EXECUTARE - Decizie nr. 70/AC din data de 27.02.2017
OBLIGATIVITATEA PROCEDURII PREALABILE IN CAZUL ATACARII IN INSTAN?A A HOTARARII CONSILIULUI LOCAL - Sentinta civila nr. 916/C din data de 19.09.2017
ACORDAREA DIFEREN?EI DE SALARIU REPREZENTAND INCLUDEREA PREMIULUI ANUAL IN SALARIUL LUNAR - Sentinta civila nr. 780/C din data de 27.06.2017
PRETEN?II - Sentinta civila nr. 479/C din data de 29.03.2017
EMITEREA DECIZIEI DE IMPUNERE DUPA REINSER?IA DEBITORULUI IN CIRCUITUL ECONOMIC - Sentinta civila nr. 1168/C din data de 22.11.2016
ACORDUL NOTARIAL AL VECINILOR PENTRU ELIBERAREA AUTORIZA?IEI DE CONSTRUIRE - Sentinta civila nr. 665/C din data de 23.05.2017
TERMENUL DE EMITEREA DECIZIEI DE IMPUTARE CONFORM ART. 85 DIN LEGEA NR. 188/1999 - Sentinta civila nr. 747/C din data de 20.06.2017