ACORDAREA DIFEREN?EI DE SALARIU REPREZENTAND INCLUDEREA PREMIULUI ANUAL IN SALARIUL LUNAR
(Sentinta civila nr. 780/C din data de 27.06.2017 pronuntata de Tribunalul Neamt)Pe rol se afla solutionarea cauzei civile formulata de reclamantii XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, reprezentati de XX, prin presedinte XX, toti avand domiciliul procedural ales in XX, in contradictoriu cu parata XX, prin Primar, cu sediul in XX.
La apelul nominal facut in sedinta publica nu au raspuns partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Dupa referatul grefierului,
Instanta constata ca este competenta general, material si teritorial sa
solutioneze cauza, conform art. 109 din Legea nr. 188/1999 si lasa cauza in pronuntare, dupa care,
TRIBUNALUL,
Asupra cauzei civile de fata, constata:
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. XX, din 20.03.2017, reclamantii XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, reprezentati de XX, prin presedinte XX, toti avand domiciliul procedural ales in XX, in contradictoriu cu parata XX, prin PRIMAR, au solicitat obligarea paratei la acordarea diferentei de salariu reprezentand includerea premiului anual in salariul lunar (cunoscut sub denumirea de al 13-lea salariu) al fiecarui membru de sindicat, pe ultimii trei ani pana la zi, cat si pentru viitor, pana la incetarea raporturilor de munca, reactualizat in functie de indicele inflatiei la data platii efective si dobanda legala de la data devenirii scadente a obligatiei de plata si pana la data platii efective.
In motivarea cererii, reclamantii au aratat ca sunt angajati ai unitatii de mai sus, asa cum reiese din adeverintele de salariati emise de angajator, pe care le ataseaza cererii de chemare in judecata.
Conform legii, "pentru munca prestata, angajatul are dreptul la salariu care cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri. Salariile se platesc inaintea oricaror alte obligatii banesti ale angajatorului" (art.155-156 din Codul muncii).
Dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 330/2009, premiul anual trebuia sa fie acordat, ca suma compensatorie tranzitorie, facand aplicarea art. 6 alin. (1) din O.U.G. nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar.
Potrivit art. 22 si 23 din Legea nr. 330/2009, premiul anual trebuia inclus in salariul de baza, cu conditia ca suma acestuia, cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite, sa nu depaseasca 30%.
In ceea ce priveste incadrarea in anul 2011 a personalului bugetar, art. 1 alin.(2) din Legea nr. 285/2010 prevede ca: „incepand cu 1 ianuarie cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%".
Potrivit art. 7 alin.(2) din Legea nr. 330/2009, realizarea trecerii la noul sistem de salarizare reglementat se efectueaza in mod etapizat, astfel incat in perioada de implementare a legii in intervalul 2010-2015, nici o persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut de care beneficiaza potrivit reglementarilor anterioare.
In acest sens, s-a emis si Recursul in interesul legii prin care I.C.C.J. a statuat ca: ,, dreptul la acordarea premiului anual nu a fost inlaturat prin abrogarea art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, ci reprezinta, in continuare, o creanta certa, lichida si exigibila a angajatului asupra angajatorului sau, modificata fiind, in concret, numai modalitatea de acordare, si anume esalonat si succesiv, in cursul anului 2011, respectiv prin cresterea, in mod corespunzator, a cuantumului salariului/soldei/indemnizatiei de baza".
Interpretarea textului din motivarea I.C.C.J. este de natura a ii indreptati la introducerea in salariu a premiului anual sub forma unei majorari a salariului lunar. De altfel, atat Inalta Curte, cat si instantele de judecata au interpretat in acelasi sens textul Legii nr. 221/ 2009 pentru acordarea unor diferente salariale profesorilor.
Apreciaza ca dreptul lor de a beneficia de acest premiu este temeinic, atat timp cat dispozitiile legale ce il prevedeau erau in vigoare la data de 31.12.2010, doar plata sumelor banesti fiind amanata pentru luna ianuarie a anului urmator celui pentru care se acorda premiul, orice prevedere contrara incalcand principiul neretroactivitatii.
Potrivit dispozitiilor art. 25 din Legea 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice - varianta in vigoare pentru luna decembrie 2010: „pentru activitatea desfasurata, personalul beneficiaza de un premiu anual egal cu media salariilor de baza sau a indemnizatiilor de incadrare dupa caz realizate in anul pentru care se face premierea proportional cu timpul lucrat.
Dispozitiile art. 25 alin. (2) din acelasi act normativ prevad ca: „ pentru personalul care nu a lucrat tot timpul anului, premiul anual se acorda proportional cu perioada in care a lucrat, luandu-se in calcul media salariilor de baza brute lunare realizate in perioada in care a desfasurat activitate ".
De asemenea, conform art. 25 alin (4) din Legea 330/2009: „ plata premiului anual se va face pentru intregul personal salarizat potrivit prezentei legi, incepand cu luna ianuarie a anului urmator perioadei pentru care se acorda premiul".
Asadar, incepand cu data de 01 ianuarie 2011 au devenit aplicabile prevederile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice prin care s-a instituit un nou sistem de salarizare a acestei categorii profesionale si s-a dispus majorarea cu 15% a cuantumului brut al salariilor de baza.
In drept, si-au intemeiat cererea pe dispozitiile art.192-194 din Codul de procedura civila, art.155-156 Codul muncii, art.7, 22-23, 25 din Legea nr.330/2009,art.6 alin.(1) din O.U.G. nr. 1/2010, art. 1 alin.(2) din Legea nr. 285/2010.
Reclamantii au anexat cererii, in copie, inscrisuri.
Parata nu a formulat intampinare.
Analizand intregul material probator administrat in cauza, instanta constata urmatoarele:
Reclamantii, functionari publici in cadrul XX, au solicitat obligarea paratei la acordarea diferentei de salariu reprezentand includerea premiului anual in salariul lunar, pe ultimii trei ani la zi si pentru viitor, prin includerea efectiva a acestei diferente in salariul lunar, sume care sa fie actualizate cu indicele de inflatie, de la data scadentei pana la data platii efective.
Conform prevederilor art. 25 alin.1 din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice: " Pentru activitatea desfasurata, personalul beneficiaza de un premiu anual egal cu media salariilor de baza sau a indemnizatiilor de incadrare, dupa caz, realizate in anul pentru care se face premierea", iar potrivit alin.4: " Plata premiului anual se va face pentru intregul personal salarizat potrivit prezentei legi, incepand cu luna ianuarie a anului urmator perioadei pentru care se acorda premiul ".
Aceste dispozitii au fost abrogate de art. 39 pct. w din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 877 din 28 decembrie 2010, lege ce a intrat in vigoare, conform art.46, la data de 1 ianuarie 2011.
Conform prevederilor art.8 din Legea nr. 285 din 28 decembrie 2010, privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial nr. 878 din 28 decembrie 2010: "Sumele corespunzatoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acorda incepand cu luna ianuarie 2011, acestea fiind avute in vedere la stabilirea majorarilor salariale ce se acorda in anul 2011 personalului din sectorul bugetar, potrivit prevederilor prezentei legi. "
Asadar, incepand cu data de 01 ianuarie 2011 au devenit aplicabile prevederile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice prin care s-a instituit un nou sistem de salarizare a acestei categorii profesionale.
Pe de alta parte, cererea formulata de reclamanti apare ca neintemeiata si prin prisma faptului ca sumele reprezentand premiul anual cuvenit pentru activitatea desfasurata in 2010 a fost inclusa de legiuitor in majorarea salariala cuvenita personalului din sectorul bugetar incepand cu 01 ianuarie 2011, nu a fost lipsit de drepturile banesti in discutie.
Prin Decizia nr. 257/20.03.2012 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 331 din 16.05.2012, Curtea Constitutionala a statuat ca majorarea salariala din 2011, urmare a includerii premiului anual din anul 2010, este acordata si in continuare, dovada fiind faptul ca de la 01.01.2012 a ramas in plata acelasi nivel al retributiei, desi pentru anul 2011 nu s-a acordat niciun premiu.
Mai departe, tribunalul retine ca prin Decizia nr. 21/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 37 din 16 ianuarie 2014 Inalta Curte de Casatie si Justitie a analizat efectul modificarilor legislative asupra modalitatii de acordare a acestui drept in raport cu dezlegarile date prin deciziile Curtii Constitutionale, cu ocazia recursului in interesul legii care a vizat interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, raportate la art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, referitor la acordarea premiului pentru anul 2010 personalului din sectorul bugetar.
In cuprinsul acestei decizii s-a aratat:
„Asupra interpretarii dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 285/2010, Curtea Constitutionala s-a pronuntat atunci cand a exercitat controlul de constitutionalitate al acestui articol, prin prisma dispozitiilor referitoare la neretroactivitatea legii, garantarea dreptului Ia salariu, a dreptului de proprietate privata, incidenta dispozitiilor Conventiei Europene a Drepturilor Omului si ale dreptului Uniunii Europene.
Asa cum, in mod constant, a stipulat Curtea Constitutionala, caracterul obligatoriu al deciziilor sale se extinde si asupra considerentelor, astfel incat acestea devin obligatorii pentru cei ce procedeaza la interpretarea si aplicarea respectivului articol de lege.
In acest context se impune interpretarea data de Curte referitor la faptul ca dreptul la acordarea premiului anual nu a fost inlaturat prin abrogarea art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, ci reprezinta, in continuare, o creanta certa, lichida si exigibila a angajatului asupra angajatorului sau, modificata fiind, in concret, numai modalitatea de acordare, si anume esalonat si succesiv, in cursul anului 2011, respectiv prin cresterea, in mod corespunzator, a cuantumului salariului/soldei/ indemnizatiei de baza.
Or, raportat la aceasta concluzie, se retine ca dreptul la premiul anual a fost mentinut si dupa abrogarea art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, incepand cu luna ianuarie 2011. In acest sens, aceeasi instanta a stipulat, in deciziile mentionate, ca majorarea salariala din anul 2011, rezultata ca urmare a includerii premiului anual din 2010 in salariul/solda/indemnizatia de baza, este acordata si in continuare.
Curtea Constitutionala, prin aceasta interpretare cu caracter obligatoriu, a statuat asupra modalitatii in care subzista dreptul de creanta al angajatului in cadrul raportului juridic cu angajatorul, astfel incat el nu mai poate fi acordat in forma anterioara prevazuta de art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009.
Din acest punct de vedere nu se poate analiza includerea premiului in majorarile salariale prevazute de art. 1 din Legea nr. 285/2010, ca argument de mentinere a dreptului la plata premiului in forma anterioara, intrucat ar contraveni celor stipulate cu forta obligatorie de Curtea Constitutionala.
Dreptul de a pretinde acordarea premiului sub forma unui salariu de baza scadent in prima luna a anului urmator celui lucrat s-a stins odata cu abrogarea Legii-cadru nr. 330/2009, fiind inlocuit cu o noua modalitate de plata, prevazuta de lege, prin executare succesiva.
Prin modificarea formei de executare a obligatiei de plata a premiului anual, legiuitorul a actionat in limitele marjei de interventie, recunoscuta in domeniul politicii salariale, neexistand o incalcare a dreptului de proprietate privata al personalului platit din fonduri publice asupra acestei creante de natura salariala.
In concluzie, premiul anual aferent anului 2010, reglementat initial prin art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, a fost inclus, potrivit art. 8 din Legea nr. 285/2010, de catre legiuitor in noua reglementare salariala, sub forma unor majorari salariale stabilite in art. 1 din Legea nr. 285/2010, fara a mai putea fi acordat in forma supusa vechii reglementari”.
Aceasta decizie este obligatorie, potrivit dispozitiilor art. 517 alin. 4 din Codul
de procedura civila si se impune aplicarea ei si in prezenta cauza.
Pe cale de consecinta, retinand ca, in virtutea prerogativelor sale
constitutionale, legiuitorul a stabilit ca sumele corespunzatoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acorda sub aceasta forma incepand cu luna ianuarie 2011, ci sub forma majorarilor salariale ce se acorda in anul 2011 personalului din sectorul bugetar, iar vechea modalitate de plata nu mai poate fi acordata, in temeiul art. 18 din Legea nr. 554/2004, tribunalul va respinge ca nefondata prezenta cerere.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII,
HOTARASTE:
Respinge, ca nefondata, actiunea formulata de reclamantii XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, reprezentati de XX, prin presedinte XX, toti avand domiciliul procedural ales in XX, in contradictoriu cu parata XX, prin PRIMAR, cu sediul in XX.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare. Recursul se depune la XX, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal facut in sedinta publica nu au raspuns partile.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Dupa referatul grefierului,
Instanta constata ca este competenta general, material si teritorial sa
solutioneze cauza, conform art. 109 din Legea nr. 188/1999 si lasa cauza in pronuntare, dupa care,
TRIBUNALUL,
Asupra cauzei civile de fata, constata:
Prin cererea inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. XX, din 20.03.2017, reclamantii XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, reprezentati de XX, prin presedinte XX, toti avand domiciliul procedural ales in XX, in contradictoriu cu parata XX, prin PRIMAR, au solicitat obligarea paratei la acordarea diferentei de salariu reprezentand includerea premiului anual in salariul lunar (cunoscut sub denumirea de al 13-lea salariu) al fiecarui membru de sindicat, pe ultimii trei ani pana la zi, cat si pentru viitor, pana la incetarea raporturilor de munca, reactualizat in functie de indicele inflatiei la data platii efective si dobanda legala de la data devenirii scadente a obligatiei de plata si pana la data platii efective.
In motivarea cererii, reclamantii au aratat ca sunt angajati ai unitatii de mai sus, asa cum reiese din adeverintele de salariati emise de angajator, pe care le ataseaza cererii de chemare in judecata.
Conform legii, "pentru munca prestata, angajatul are dreptul la salariu care cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri. Salariile se platesc inaintea oricaror alte obligatii banesti ale angajatorului" (art.155-156 din Codul muncii).
Dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 330/2009, premiul anual trebuia sa fie acordat, ca suma compensatorie tranzitorie, facand aplicarea art. 6 alin. (1) din O.U.G. nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar.
Potrivit art. 22 si 23 din Legea nr. 330/2009, premiul anual trebuia inclus in salariul de baza, cu conditia ca suma acestuia, cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite, sa nu depaseasca 30%.
In ceea ce priveste incadrarea in anul 2011 a personalului bugetar, art. 1 alin.(2) din Legea nr. 285/2010 prevede ca: „incepand cu 1 ianuarie cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensatiilor si al celorlalte elemente astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%".
Potrivit art. 7 alin.(2) din Legea nr. 330/2009, realizarea trecerii la noul sistem de salarizare reglementat se efectueaza in mod etapizat, astfel incat in perioada de implementare a legii in intervalul 2010-2015, nici o persoana sa nu inregistreze o diminuare a salariului brut de care beneficiaza potrivit reglementarilor anterioare.
In acest sens, s-a emis si Recursul in interesul legii prin care I.C.C.J. a statuat ca: ,, dreptul la acordarea premiului anual nu a fost inlaturat prin abrogarea art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, ci reprezinta, in continuare, o creanta certa, lichida si exigibila a angajatului asupra angajatorului sau, modificata fiind, in concret, numai modalitatea de acordare, si anume esalonat si succesiv, in cursul anului 2011, respectiv prin cresterea, in mod corespunzator, a cuantumului salariului/soldei/indemnizatiei de baza".
Interpretarea textului din motivarea I.C.C.J. este de natura a ii indreptati la introducerea in salariu a premiului anual sub forma unei majorari a salariului lunar. De altfel, atat Inalta Curte, cat si instantele de judecata au interpretat in acelasi sens textul Legii nr. 221/ 2009 pentru acordarea unor diferente salariale profesorilor.
Apreciaza ca dreptul lor de a beneficia de acest premiu este temeinic, atat timp cat dispozitiile legale ce il prevedeau erau in vigoare la data de 31.12.2010, doar plata sumelor banesti fiind amanata pentru luna ianuarie a anului urmator celui pentru care se acorda premiul, orice prevedere contrara incalcand principiul neretroactivitatii.
Potrivit dispozitiilor art. 25 din Legea 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice - varianta in vigoare pentru luna decembrie 2010: „pentru activitatea desfasurata, personalul beneficiaza de un premiu anual egal cu media salariilor de baza sau a indemnizatiilor de incadrare dupa caz realizate in anul pentru care se face premierea proportional cu timpul lucrat.
Dispozitiile art. 25 alin. (2) din acelasi act normativ prevad ca: „ pentru personalul care nu a lucrat tot timpul anului, premiul anual se acorda proportional cu perioada in care a lucrat, luandu-se in calcul media salariilor de baza brute lunare realizate in perioada in care a desfasurat activitate ".
De asemenea, conform art. 25 alin (4) din Legea 330/2009: „ plata premiului anual se va face pentru intregul personal salarizat potrivit prezentei legi, incepand cu luna ianuarie a anului urmator perioadei pentru care se acorda premiul".
Asadar, incepand cu data de 01 ianuarie 2011 au devenit aplicabile prevederile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice prin care s-a instituit un nou sistem de salarizare a acestei categorii profesionale si s-a dispus majorarea cu 15% a cuantumului brut al salariilor de baza.
In drept, si-au intemeiat cererea pe dispozitiile art.192-194 din Codul de procedura civila, art.155-156 Codul muncii, art.7, 22-23, 25 din Legea nr.330/2009,art.6 alin.(1) din O.U.G. nr. 1/2010, art. 1 alin.(2) din Legea nr. 285/2010.
Reclamantii au anexat cererii, in copie, inscrisuri.
Parata nu a formulat intampinare.
Analizand intregul material probator administrat in cauza, instanta constata urmatoarele:
Reclamantii, functionari publici in cadrul XX, au solicitat obligarea paratei la acordarea diferentei de salariu reprezentand includerea premiului anual in salariul lunar, pe ultimii trei ani la zi si pentru viitor, prin includerea efectiva a acestei diferente in salariul lunar, sume care sa fie actualizate cu indicele de inflatie, de la data scadentei pana la data platii efective.
Conform prevederilor art. 25 alin.1 din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice: " Pentru activitatea desfasurata, personalul beneficiaza de un premiu anual egal cu media salariilor de baza sau a indemnizatiilor de incadrare, dupa caz, realizate in anul pentru care se face premierea", iar potrivit alin.4: " Plata premiului anual se va face pentru intregul personal salarizat potrivit prezentei legi, incepand cu luna ianuarie a anului urmator perioadei pentru care se acorda premiul ".
Aceste dispozitii au fost abrogate de art. 39 pct. w din Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 877 din 28 decembrie 2010, lege ce a intrat in vigoare, conform art.46, la data de 1 ianuarie 2011.
Conform prevederilor art.8 din Legea nr. 285 din 28 decembrie 2010, privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial nr. 878 din 28 decembrie 2010: "Sumele corespunzatoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acorda incepand cu luna ianuarie 2011, acestea fiind avute in vedere la stabilirea majorarilor salariale ce se acorda in anul 2011 personalului din sectorul bugetar, potrivit prevederilor prezentei legi. "
Asadar, incepand cu data de 01 ianuarie 2011 au devenit aplicabile prevederile Legii-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice prin care s-a instituit un nou sistem de salarizare a acestei categorii profesionale.
Pe de alta parte, cererea formulata de reclamanti apare ca neintemeiata si prin prisma faptului ca sumele reprezentand premiul anual cuvenit pentru activitatea desfasurata in 2010 a fost inclusa de legiuitor in majorarea salariala cuvenita personalului din sectorul bugetar incepand cu 01 ianuarie 2011, nu a fost lipsit de drepturile banesti in discutie.
Prin Decizia nr. 257/20.03.2012 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 331 din 16.05.2012, Curtea Constitutionala a statuat ca majorarea salariala din 2011, urmare a includerii premiului anual din anul 2010, este acordata si in continuare, dovada fiind faptul ca de la 01.01.2012 a ramas in plata acelasi nivel al retributiei, desi pentru anul 2011 nu s-a acordat niciun premiu.
Mai departe, tribunalul retine ca prin Decizia nr. 21/2013, publicata in Monitorul Oficial nr. 37 din 16 ianuarie 2014 Inalta Curte de Casatie si Justitie a analizat efectul modificarilor legislative asupra modalitatii de acordare a acestui drept in raport cu dezlegarile date prin deciziile Curtii Constitutionale, cu ocazia recursului in interesul legii care a vizat interpretarea si aplicarea dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice, raportate la art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, referitor la acordarea premiului pentru anul 2010 personalului din sectorul bugetar.
In cuprinsul acestei decizii s-a aratat:
„Asupra interpretarii dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 285/2010, Curtea Constitutionala s-a pronuntat atunci cand a exercitat controlul de constitutionalitate al acestui articol, prin prisma dispozitiilor referitoare la neretroactivitatea legii, garantarea dreptului Ia salariu, a dreptului de proprietate privata, incidenta dispozitiilor Conventiei Europene a Drepturilor Omului si ale dreptului Uniunii Europene.
Asa cum, in mod constant, a stipulat Curtea Constitutionala, caracterul obligatoriu al deciziilor sale se extinde si asupra considerentelor, astfel incat acestea devin obligatorii pentru cei ce procedeaza la interpretarea si aplicarea respectivului articol de lege.
In acest context se impune interpretarea data de Curte referitor la faptul ca dreptul la acordarea premiului anual nu a fost inlaturat prin abrogarea art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, ci reprezinta, in continuare, o creanta certa, lichida si exigibila a angajatului asupra angajatorului sau, modificata fiind, in concret, numai modalitatea de acordare, si anume esalonat si succesiv, in cursul anului 2011, respectiv prin cresterea, in mod corespunzator, a cuantumului salariului/soldei/ indemnizatiei de baza.
Or, raportat la aceasta concluzie, se retine ca dreptul la premiul anual a fost mentinut si dupa abrogarea art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, incepand cu luna ianuarie 2011. In acest sens, aceeasi instanta a stipulat, in deciziile mentionate, ca majorarea salariala din anul 2011, rezultata ca urmare a includerii premiului anual din 2010 in salariul/solda/indemnizatia de baza, este acordata si in continuare.
Curtea Constitutionala, prin aceasta interpretare cu caracter obligatoriu, a statuat asupra modalitatii in care subzista dreptul de creanta al angajatului in cadrul raportului juridic cu angajatorul, astfel incat el nu mai poate fi acordat in forma anterioara prevazuta de art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009.
Din acest punct de vedere nu se poate analiza includerea premiului in majorarile salariale prevazute de art. 1 din Legea nr. 285/2010, ca argument de mentinere a dreptului la plata premiului in forma anterioara, intrucat ar contraveni celor stipulate cu forta obligatorie de Curtea Constitutionala.
Dreptul de a pretinde acordarea premiului sub forma unui salariu de baza scadent in prima luna a anului urmator celui lucrat s-a stins odata cu abrogarea Legii-cadru nr. 330/2009, fiind inlocuit cu o noua modalitate de plata, prevazuta de lege, prin executare succesiva.
Prin modificarea formei de executare a obligatiei de plata a premiului anual, legiuitorul a actionat in limitele marjei de interventie, recunoscuta in domeniul politicii salariale, neexistand o incalcare a dreptului de proprietate privata al personalului platit din fonduri publice asupra acestei creante de natura salariala.
In concluzie, premiul anual aferent anului 2010, reglementat initial prin art. 25 din Legea-cadru nr. 330/2009, a fost inclus, potrivit art. 8 din Legea nr. 285/2010, de catre legiuitor in noua reglementare salariala, sub forma unor majorari salariale stabilite in art. 1 din Legea nr. 285/2010, fara a mai putea fi acordat in forma supusa vechii reglementari”.
Aceasta decizie este obligatorie, potrivit dispozitiilor art. 517 alin. 4 din Codul
de procedura civila si se impune aplicarea ei si in prezenta cauza.
Pe cale de consecinta, retinand ca, in virtutea prerogativelor sale
constitutionale, legiuitorul a stabilit ca sumele corespunzatoare premiului anual pentru anul 2010 nu se mai acorda sub aceasta forma incepand cu luna ianuarie 2011, ci sub forma majorarilor salariale ce se acorda in anul 2011 personalului din sectorul bugetar, iar vechea modalitate de plata nu mai poate fi acordata, in temeiul art. 18 din Legea nr. 554/2004, tribunalul va respinge ca nefondata prezenta cerere.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII,
HOTARASTE:
Respinge, ca nefondata, actiunea formulata de reclamantii XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, XX, reprezentati de XX, prin presedinte XX, toti avand domiciliul procedural ales in XX, in contradictoriu cu parata XX, prin PRIMAR, cu sediul in XX.
Cu drept de recurs in termen de 15 zile de la comunicare. Recursul se depune la XX, Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Salarizare
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018Personal bugetar. Salarizare. Sporuri. - Decizie nr. 716 din data de 27.06.2018
Salarizare. Existenta unor hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a stabilit dreptul de a avea inclus in indemnizatie indexarile prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 10/2007. - Decizie nr. 219 din data de 07.03.2018
Salarizare. Situatia in care se pastreaza salariul de baza aferent lunii iulie 2016. - Decizie nr. 13 din data de 09.02.2018
Acordarea sporului de salariu aferent titlului ?tiin?ific de doctor. Aplicabilitatea Deciziei nr. 21/2016 a Inaltei Curti. - Hotarare nr. 963 din data de 05.04.2017
egalizare salarii - Hotarare nr. 41 din data de 17.01.2018
Drepturi salariale. Pretentii. - Sentinta civila nr. 748 din data de 27.09.2017
Pretentii - Sentinta civila nr. 734 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 729 din data de 25.09.2017
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 727 din data de 25.09.2017
COnflict de drepturi avand ca obiect obligarea unitatii la plata salariului ce i s-ar fi cuvenit reclamantei in calitate de asistent principal - Sentinta civila nr. 40/lm/2008 din data de 17.02.2009
Drepturi salariale prescrise. Invocarea din oficiu a - Sentinta civila nr. 412 din data de 09.03.2015
Salariati straini angajati prin agentie de munca temporara. Contractul de munca aplicabil - Hotarare nr. 923 din data de 18.05.2015
Salarizarea personalului din inva?amantul preuniversitar incepand cu 01.01.2010 - Sentinta civila nr. 279 din data de 06.03.2014
Neachitarea drepturilor salariale. - Sentinta civila nr. 216 din data de 24.02.2011
Drepturi salariale. Acordarea unui spor pentru exercitarea mai multor functii - Sentinta civila nr. 885 din data de 21.06.2011
Salarizare - Sentinta penala nr. 280 din data de 16.03.2011
Emitere adeverinta de venituri - Sentinta civila nr. 207 din data de 22.02.2011
Norma de hrana acordata angajatilor din cadrul Ministerului de Interne si a Reformei Administrative - Sentinta civila nr. 121 din data de 10.02.2009
Diminuarea salariului cu 25% in sectorul bugetar - Sentinta civila nr. 1175 din data de 18.11.2010