InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Bucuresti

Compensati banesti.

(Decizie nr. 1399 din data de 23.06.2011 pronuntata de Curtea de Apel Bucuresti)

Domeniu Buget | Dosare Curtea de Apel Bucuresti | Jurisprudenta Curtea de Apel Bucuresti

        Compensati banesti.
        
        Nu constituie fapt exonerator de raspundere lipsa disponibilitatilor banesti, lipsa ce nu este imputabila debitorului obligatiei de a da. Legea nr. 9/1998.  
        
        - art.8 din Legea nr.9/1998
        - art.5 din Hotararea de Guvern nr.286/2004
        - art.1 din Protocolul nr.1 aditional la Conventia E.D.O.
        
(CURTEA DE APEL BUCURESTI - SECTIA A VIII-A CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL, DECIZIA CIVILA NR.1399/23.06.2011)
        
        Prin sentinta civila nr. 2904/01.11.2010, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a a admis actiunea formulata de reclamantii  B. A. si D. E.  reprezentanta prin mandatar B. A. in contradictoriu cu parata AUTORITATEA NATIONALA PENTRU RESTITUIREA PROPRIETATILOR - SERVICIUL PENTRU APLICAREA LEGII NR.9/1998 si a obligat parata sa plateasca suma de 58.952,68 lei actualizata cu indicele de crestere a preturilor de consum.
        In considerente, tribunalul a retinut ca dreptul la compensatii al reclamantelor este incontestabil, creanta acestora avand caracter cert, lichid si exigibil.
        Potrivit art.8 din Legea nr.9/1998, compensatiile acordate cetatenilor romani indreptatiti se suporta din bugetul de stat, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, iar platile catre persoanele fizice se asigura de catre directiile generale ale finantelor publice in raza carora isi au domiciliul beneficiarii.
        In termen de 60 de zile de la implinirea termenului prevazut la art.4 alin.1, in functie de volumul compensatiilor ce urmeaza sa se acorde, prin hotarare a Guvernului se va stabili modalitatea de esalonare a acordarii compensatiilor. In cazul in care compensatiile se platesc in anul in care au fost stabilite, acestea se acorda la nivelul la care au fost validate de comisia centrala, iar in situatia in care se achita in anul urmator, directiile generale ale finantelor publice le actualizeaza in raport cu indicele de crestere a preturilor de consum din ultima luna pentru care a fost publicat de catre Institutul National de Statistica inaintea platii, fata de luna decembrie a anului anterior. Esalonarea platilor nu poate depasi 2 ani consecutivi.
        Potrivit art.5 din Hotararea de Guvern nr.286/2004, compensatiile stabilite prin hotararea de validare a Comisiei centrale pentru aplicarea dispozitiilor Legii nr.9/1998 se achita beneficiarilor esalonat, pe parcursul a 2 ani consecutivi, astfel: 40% in anul in care se face plata si 60% in anul urmator, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie in bugetul de stat. Cota de 60% din cuantumul compensatiei, achitata in anul urmator, se actualizeaza in conditiile Legii nr.9/1998.
        A retinut instanta de fond ca refuzul platii motivat de lipsa sumelor necesare transforma dreptul recunoscut reclamantelor prin lege si concretizat in actele emise de comisia locala si centrala de solutionare a cererilor de despagubiri intr-o simpla vocatie, or nu acesta este scopul legiuitorului, de a conferi vocatii la despagubire, ci de a despagubi efectiv persoanele prejudiciate sau succesorii acestora ca urmare a aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940.
        Impotriva sentintei civile pronuntate de Tribunalul Bucuresti - Sectia a IX-a a formulat recurs parata Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor - Serviciul pentru Aplicarea Legii nr.9/1998, inregistrat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a la data de 05.01.2011, solicitand casarea sentintei in ce priveste obligarea sa la plata sumei de 58.952,68 lei actualizate cu indicele de crestere a preturilor de consum.
        In fapt, recurenta a aratat ca prin Ordinul nr.1842/16.03.2006 emis de Seful Cancelariei Primului - Ministru s-a validat Hotararea nr.854/29.05.2011 a Comisiei Municipiului Bucuresti pentru Aplicarea Legii nr.9/1998 si s-au acordat despagubiri in cuantum de 98.254,46 lei.
        In anul 2007, Directia Economica din cadrul Cancelariei Primului - Ministru a achitat prima transa, respectiv suma de 39.301,78 lei, reprezentand 40% din cuantumul despagubirilor.
        Din dispozitiile art.5 din Hotararea de Guvern nr.286/2004 rezulta ca plata despagubirilor este conditionata de existenta in bugetul de stat a unor sume suficiente aprobate anual cu aceasta destinatie. In consecinta, dreptul reclamantei la plata despagubirilor stabilite prin Ordinul nr.1842/2006 este afectat de o conditie iar nerealizarea acesteia, in speta nealocarea unor sume pentru plata despagubirilor, conduce la prelungirea perioadei de plata peste termenul prevazut de art.5 din Hotararea de Guvern nr.286/2004.
        In raport de pretentiile reclamantilor precizeaza recurenta-parata ca sunt aplicabile prevederile art.5 din Hotararea de Guvern nr.286/2004, suma urmand a fi actualizata conform dispozitiilor acestui articol coroborate cu art.8 alin.2 din Legea nr.9/1998 in raport cu indicele de crestere a preturilor de consum din ultima luna pentru acest indice a fost publicat de Institutul National de Statistica, fata de luna decembrie a anului anterior.
        In drept, recursul a fost intemeiat pe art.3041 Cod procedura civila, pe Legea nr.9/1998, Hotararea de Guvern nr.753/1998, Hotararea de Guvern nr.286/2004 si Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.25/2007.
        Intimatele-reclamantei au formulat intampinare, la data de 18.05.2011, solicitand respingerea recursului, ca neintemeiat.
        Analizand motivele de recurs, actele depuse la dosar si prevederile legale aplicabile in materie, Curtea retine urmatoarele:
        Atat din intampinarea formulata in fata instantei de fond cat si din cererea de recurs, rezulta ca recurentul - parat nu contesta fondul pretentiilor, ci invoca lipsa disponibilitatilor banesti, lipsa care nu ii este imputabila.
        Curtea constata ca aceasta aparare nu poate sta la baza respingerii actiunii in pretentii formulate de reclamant.
        Decizia de validare a propunerii de acordare a despagubirilor incorporeaza un drept de creanta, constituind un bun in sensul art.1 din Protocolul nr.1 aditional la CEDO.
        Conform acestui articol, "orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului international (...)". 
        In speta de fata, reclamantii sunt lipsiti de drepturile recunoscute prin titlul de creanta executoriu conform legii.
        Dispozitia legala conform careia platile se fac "in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie" este stabilita in considerarea unor ratiuni de interes public. Aceste ratiuni rezulta din intreg ansamblul reglementarii privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar, avand in vedere numarul persoanelor care trebuie indemnizate, complexitatea lucrarilor administrative necesare,  impactul economic semnificativ.
        Insa Curtea constata ca prevederea legala sus mentionata (art. 8 alin.1 din Legea nr.9/1998 conform caruia compensatiile acordate cetatenilor romani indreptatiti se suporta din bugetul de stat, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie) echivaleaza cu o amanare "sine die" (fara termen) a obligatiei de plata, lasata la latitudinea discretionara a statului, fapt ce contravine dispozitiilor art.1 din Protocolul nr.1 aditional la CEDO.
        Avand in vedere aceste considerente, Curtea constata ca cererea de obligare a paratei la plata sumei a fost corect apreciata ca intemeiata de instanta de fond, recursul urmand a fi respins ca nefondat.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Buget

Legea nr. 571/2003, art. 140 alin. (2) lit. f), art. 141 alin. (2) lit. e) - Decizie nr. 3496 din data de 20.09.2017
Domeniu. Drept administrativ Obligare emitere act administrativ - Decizie nr. 3302 din data de 11.09.2017
Prin obligatia autoritatii publice de a comunica informatiile de interes public solicitate nu se intelege obligatia acesteia de a evalua probleme de drept sau de fapt, ci doar de a comunica date privind activitatea desfasurata. - Decizie nr. 3255 din data de 07.09.2017
O oferta neconforma sau inacceptabila nu poate ocupa un anume loc in cadrul clasamentului efectuat de comisia de elaborare ulterior deschiderii ofertelor deoarece nu este o oferta apta a asigura executarea contractului ce ar urma a fi incheiat. - Decizie nr. 3145 din data de 10.08.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3138 din data de 27.07.2017
Domeniu. Drept administrativ Litigiu privind achizitiile publice - Decizie nr. 3130 din data de 21.07.2017
Contencios administrativ. Conflict de competen?a, instan?a competenta sa solu?ioneze o cerere formulata de un magistrat, avand ca obiect obligarea paratilor la stabilirea unor drepturi salariale ?i plata acestor drepturi - Decizie nr. 1187 din data de 04.04.2017
Contencios administrativ, func?ionar public; Legea nr. 188/1999, Legea nr.554/2004, H.G. nr. l 185/2014, Ordinul MADR nr.321/06.02.2015, Ordinul MADR nr. 397/18.02.2015 - Decizie nr. 501 din data de 08.02.2017
Contencios administrativ ?i fiscal; art. 348 C.fisc. coroborat cu pct. 8 alin. (39) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227 /2015 privind noul C.fisc., referitoare la reducerea cu 75 % a garantiei dispuse a fi constituita pentru antre - Decizie nr. 197 din data de 27.01.2017
Condi?iile prevazute de art. 214 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 pentru suspendarea contesta?iei administrative, justificarea conditionalita?ii ca infractiunile sesizate sa aiba o inraurire hotaratoare asupra solutiei ce urmeaza sa fie data in proc - Decizie nr. 196 din data de 27.09.2017
Societati. Constatarea legalitatii fuziunii. Necesitatea formei autentice a hotararii de aprobare a fuziunii prin absorbtie, in cazul terenurilor. - Decizie nr. 703A din data de 10.04.2017
Procedura de insolventa. Cesionarea creantei unui creditor. Nedobandirea calitatii de membru al comitetului creditorilor de catre creditorul cesionar. - Decizie nr. 871A din data de 10.05.2017
Cererea de obligare a Fondului de Garantare a Asiguratilor la despagubiri ca urmare a producerii unor riscuri acoperite de asigurarea RCA. Procedura speciala de reglementare a legii. Inadmisibilitate. - Decizie nr. 863A din data de 18.05.2017
Procedura de insolventa. Deschiderea procedurii generale. Cererea debitorului formulata in lipsa unei hotarari a asociatilor. - Decizie nr. 839A din data de 08.05.2017
Procedura de insolventa. Denuntarea contractelor in derulare de catre administratorul judiciar. Notificarea denun?arii. Termen de prescriptie. - Decizie nr. 805A din data de 27.04.2017
Litigiu de munca. Suspendare contract individual de munca. Aplicabilitatea Deciziei Curtii Constitutionale nr. 279/2015. Natura juridica a drepturilor banesti aferente perioadei in care contractul individual de munca a fost suspendat. - Decizie nr. 1804 din data de 22.03.2017
Litigiu de munca. Incetare detasare. Inexistenta obligatiei de informare a angajatorului. - Decizie nr. 3175 din data de 24.05.2017
Litigiu de munca. Plata nedatorata. Modalitate de remunerare mai avantajoasa pentru salariat, respectiv plata in avans a unui numar de 6 salarii, mai inainte de executarea obligatiei corelative de a presta munca. - Decizie nr. 686 din data de 08.02.2017
Litigiu de munca. Constatare existenta raporturi de munca. Cumul de functii. - Decizie nr. 1109 din data de 23.02.2017
Litigiu de munca. Data nasterii drepturilor salariale si data scadenta a acestora raportat la dispozitiile dispozitiilor art. 3 1 alin. 1 2 din OUG nr. 57/2015 astfel cum a fost introdus prin OUG nr. 43/2016 - Decizie nr. 3564 din data de 13.06.2017