InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Dolj

Concediere - desfiintarea postului de "sef serviciu" ca urmare a reorganizarii serviciului in care isi desfasura activitatea contestatorul intr-un alt serviciu, ocuparea noului post de sef serviciu urmand sa se faca prin concurs

(Sentinta civila nr. 447 din data de 23.01.2013 pronuntata de Tribunalul Dolj)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Dolj | Jurisprudenta Tribunalul Dolj

La data de 03 09 2012, contestatorul B.D. a formulat contestatie impotriva deciziei nr 505/09 08 2012 emisa de CONSILIUL MUNICIPAL CRAIOVA-SERVICIUL PUBLIC MANAGEMENT SPITALE, CABINETE MEDICALE SI CRESE DIN MUNICIPIUL CRAIOVA, solicitand instantei ca prin sentinta ce se va pronunta, sa fie admisa contestatia,sa fie desfiintata decizia nr. 505/09 08 2012 emisa de CONSILIUL MUNICIPAL CRAIOVA-SERVICIUL PUBLIC MANAGEMENT SPITALE, CABINETE MEDICALE SI CRESE DIN MUNICIPIUL CRAIOVA,prin care s-a dispus incetarea contratului individual de munca al sau,potrivit art. 65 din Codul Muncii, reintegrarea sa pe functia detinuta de Director General,precum si obligarea angajatorului la plata unei despagubiri egale cu salariile indexate,majorate si actualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat de la data concedierii pana la data reintegrarii efective.
In motivare, arata ca in urma concursului organizat, a fost angajat al intimatei,incepand cu data de 15 02 2010,in functia de Sef Serviciu Asistenta Medicala,pe perioada nedeterminata,pana la data de 09 09 2012 cand expira preavizul acordat la data de 09 08 2012,intrucat nu a fost de acord cu modificarea unilaterala a contractului individual de munca,in sensul de a fi angajat pe postul de medic specialist la Serviciul Public Management Spitale,Cabinete Medicale si Crese din Municipiul Craiova,in urma vacantarii nelegale a postului detinut anterior de el.
Mai arata ca, pe cale de consecinta intimata a inteles sa emita decizia cu nr. 505/09 08 2012,prin care s-a dispus incetarea contractului individual de munca al sau,potrivit art. 65 din Codul Muncii, cu acordarea unei perioade de preaviz de 30 de zile.
Contestatorul apreciaza decizia contestata ca fiind profund nelegala avand in vedere urmatoarele aspecte :
- potrivit art. 65 din Codul Muncii " concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului de munca ocupat de salariat,din unul sau mai multe motive fara legatura cu persoana acestuia. Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Potrivit textului de lege , concedierea pentru motive care nu tin de persoana salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca, determinata de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat ca urmare a dificultatilor economice,a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii.
Deci, desfiintarea locului de munca este efectiva atunci cand el este suprimat din statul de functii sau organigrama societatii.
Contestatorul invedereaza si faptul ca , odata cu schimbarea Primarului Craiovei, s-a modificat organigrama prin vacantarea unor posturi printre care si al sau, pentru a se face loc altor persoane aservite politic.
Solicita instantei sa aiba in vedere faptul ca postul detinut anterior de el, acela de Sef Serviciu Asistenta Medicala(ocupat in urma unu concurs organizat de intimata) are corespondent in noua organigrama aprobata de Consiliul Local(postul de Director General, ce nu i-a fost propus) functia de medic specialist propusa fiind mult inferioara celei detinute anterior,situatie ce contravine dispozitiilor legale anterior enuntate.
Motivarea gasita pentru a nu-i fi propusa aceasta functie in noua organigrama a fost aceea ca in urma reorganizarii s-au schimbat cu peste 50% atributiile Serviciului Public Management Spitale,Cabinete Medicale si Crese din Municipiul Craiova,fiind necesare competente manageriale suplimentare, fara a i se aduce la cunostiinta care sunt aceste competente manageriale suplimentare si care sunt noile atributii ce nu puteau fi duse la indeplinire de catre el.
Din modul de organizare rezultat din organigrame, se desprinde concluzia ca denumirea postului a fost schimbata din Sef Serviciu Asistenta medicala in Diector General, pentru a crea impresia desfiintarii postului ocupat de el.
Contestatia a fost intemeiata pe disp. Art.76,78,80 si urmatoarele din Codul Muncii.
In conformitate cu disp. Art 242 cod pr civila,contestatorul a solicitat judecarea chiar si in lipsa sa.
A depus la dosar in copie decizia nr 505/09 08 2012, adresa nr. 3534/09 08 2012 a Consiliului Local a Municipiului Craiova Serviciul Public Management Spitale,Cabinete Medicale si Crese din Municipiul Craiova catre avocat Grigore Bogdan referitor la Dr Bondari Dan, contract individual de munca, decizia nr. 361/15 02 2010.
La data de 25 09 2012, Serviciul Public Management Spitale Cabinete Medicale si Crese din Municipiul Craiova reprezentat prin Doamna Director General Economist Ilie Anca Georgiana in calitate de angajator si parat in dosarul nr. 14564/63/2012, a depus la doar intampinare, prin care a solicitat instantei ca prin sentinta ce o va pronunta, sa respinga cererile invocate de contestator.
Arata ca desfiintarea postului contestatorului a survenit ca urmare a HCL al Municipiului Craiova nr. 59/2012 prin care institutia a fost reorganizata din Serviciul Public Crese Cabinete Medicale si de medicina Dentara din Unitatile de Invatamint din Municipiul Craiova in Serviciul Public Management Spitale,Cabinete Medicale si Crese din Municipiul Craiova. De asemenea potrivit HCL nr. 59/2012 institutia a fost reorganizata in toate aspectele sale de functionare respectiv statul de functii, organigrama, regulamentul de organizare si functionare.
Contestatorului i-a fost facuta propunerea pentru functia compatibila de medic specialist asistenta medicala, functie pe care a refuzat-o. In consecinta, in conformitate cu art. 72 pct. 4 din Lg 53/2003 angajatorul poate face noi incadrari pe locurile ramase vacante.
Potrivit rt 120 alin 1 din legea Fundamentala,Consiliile Locale functioneaza in conditiile legii ca autoritati autonome si rezolva treburile publice din comune si orase. Principiile de baza ale administratiei publice locale sunt descentralizarea,autonomia locala si desconcentrarea serviciilor publice.
Art. 46 alin 1 din Lg 125/2001 prevede ca in exercitarea atributiilor ce ii revin,Consiliul Local adopta hotarari cu votul majoritatii membrilor prezenti. Conform doctrinei,hotararile de Consiliu Local sunt prin excelenta acte administrative unilaterale si executorii iar controlul legalitatii acestora se realizeaza de catre prefect potrivit legii si nu cum se intentioneaza reiterarea ideii unor tertipuri politice intentionat savarsite pentru o anumita clientela.
De asemenea, parata arata si faptul ca nu rezulta din nici un act faptul ca,postul detinut anterior de domnul dr Bondari Dan si anume de "Sef Serviciu Asistenta Medicala" ar avea compatibilitatea cu functia de "Director General" conform noii organigrame si care in prezent este vacant pana la ocuparea acestuia prin concurs conform legii.
Invedereaza si faptul ca sunt cauze reale si serioase reorganizarea activitatii, transformarile tehnologice si dificultatile economice. Desi art. 65 din Lg 53-2003 nu reglementeaza in sarcina angajatorului obligatiile de diligenta de a oferi salariatului un alt loc de munca vacant,institutia pe care o reprezinta a facut acest lucru,postul oferit si compatibil cu functia detinuta anterior fiind refuzat.
A fost incuviintata si administrata proba cu inscrisurile depuse la dosar.
Prin sentinta 447/23.01.2013 instanta a respins actiunea retinand urmatoarele:
In cazul concedierilor ce nu tin de persoana salariatului, intemeiate pe dispozitiile  art. 65 Codul Muncii, contractul individual de munca inceteaza ca urmare a  desfiintarii locului de munca al salariatului, iar masura trebuie sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala si serioasa.
Desfiintarea locului de munca are o cauza serioasa cand prezinta un caracter obiectiv, avand la baza o analiza privind eficientizarea activitatii, putandu-se realiza inclusiv prin modificarea structurii interne a institutiei angajatoare .
Sub acest aspect instanta apreciaza ca angajatorul isi poate alege modalitatea de organizare a activitatii, in raport de care isi poate redimensiona compartimentele, serviciile etc. sau numarul de salariati, potrivit nevoilor sale reale, cu conditia ca alegerea sa urmareasca eficientizarea propriei  activitati in scopul utilizarii cu randament maxim a resurselor inclusiv umane, fiind atributul exclusiv al acestuia de a hotari asupra modalitatii de organizare a activitatii.
In speta, masura desfiintarii postului a fost determinata de decizia intimatei de a-si reorganiza activitatea prin preluarea unor institutii de asistenta medicala in baza unui program aprobat prin hotararea nr. 59/26.07.2012 a Consiliului Local al Mun. Craiova, ceea ce a impus un management unitar si eficient, prin care s-a aprobat noua organigrama si statul de functii  . De asemenea, la baza acestei hotarari a stat HCL 239/2010 prin care s-a aprobat preluarea ansamblului de atributii si competente constand in managementul asistentei medicale pentru Spitalul Clinic "Filantropia", Spitalul Clinic de Boli Infectioase "Victor Babes" si Spitalul de Neuropsihiatrie Craiova de catre Consiliul Local Craiova.  Masura a fost impusa de prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 162/2008 care a transferat catre autoritatile administrative publice locale ansamblul de atributii si competente ale Ministerului Sanatatii Publice constand in asistenta medicala comunitara, desfasurata in unitatile de invatamant si acordata in unele unitati sanitare cu paturi si nu de alegerea noului primar al Mun. Craiova, asa cum sustine contestatorul.
Astfel, "Serviciul Public de Crese, Cabinete Medicale si de Medicina Dentara din Unitatile de Invatamant din Mun. Craiova" a fost reorganizat in "Serviciul Public Management Spitale, Cabinete Medicale si Crese din Mun. Craiova", urmare a noii organigrame aprobate prin HCL nr. 59/2012. in acest fel, Serviciul Asistenta Medicala si de Medicina Dentara in unitatile de invatamant, asa cum era constituit conform  organigramei aprobata prin HCL 62/2012 (fila 85) a fost desfiintat, conform noii organigrame (fila 27) fiind infiintat Serviciul Management Spitale si Cabinete Medicale.
Atributiile postului "sef serviciu" pentru noul serviciu s-au modificat aproape in totalitate, asa cum rezulta din comparatia atributiilor inscrise in fisa postului (filele 73-74) pentru functia detinuta de contestator si atributiile inscrise in ROF - art. 18 (filele 35-36) pentru functia nou infiintata, in prezent atributiile fiind mai complexe in special in ceea ce priveste strategiile de dezvoltare, a unitatilor sanitare din subordine, inclusiv prin accesarea fondurilor europene, in organizarea actiunilor de preventie a imbolnavirilor, de profilaxie  dar si de promovare a sanatatii, inclusiv  prin intocmirea de rapoarte anuale privind starea de sanatate . Niciuna  din atributiile exemplificate nu se regasesc intre vechile atributii inscrise in fisa postului.
Complexitatea noului post necesita, in opinia intimatei, organizarea unui concurs de ocupare a acestuia, iar  instanta nu poate cenzura  oportunitatea solutiei alese de intimata, modalitatea de eficientizare in vederea obtinerii unui randament maxim fiind - asa cum s-a aratat si mai sus - atributul exclusiv al angajatorului.
Contestatorului nu i se contesta calificarea si priceperea dobandite inclusiv in functia de "sef serviciu" , concedierea sa datorandu-se desfiintarii postului .
Pe de alta parte, desfiintarea postului este efectiva si reala atunci cand acesta este suprimat din structura organizatorica a angajatorului, fiind evidentiata ca atare in statele de functii si organigramele ulterioare concedierii si nu este urmata de infiintarea unui post similar, ceea ce intereseaza, din aceasta perspectiva, fiind  natura postului desfiintat.
In acest sens au fost depuse organigramele si satele de functii anterioare si ulterioare concedierii din care rezulta desfiintarea efectiva a postului detinut de contestator.
Pentru aceste considerente, instanta constata neintemeiata contestatia, urmand sa o respinga.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013