Programare consultatie online avocat
InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Valcea

Compensare Cod procedura fiscala.Procedura insolventei

(Sentinta comerciala nr. 1759 din data de 28.09.2011 pronuntata de Tribunalul Valcea)

Domeniu Faliment | Dosare Tribunalul Valcea | Jurisprudenta Tribunalul Valcea


Compensare Cod procedura fiscala.Procedura insolventei

Intr-adevar, prevederile art.116 Cod procedura fiscala reglementeaza stingerea creantelor fiscale prin compensare, iar in alineatul 4 se arata ca ea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Cu privire la compensarea de drept prevazuta de cod ea nu trebuie confundata cu cea de drept civil reglementata de dispozitiile art.1144 vechiul cod civil, prin care este legiferata compensarea legala, dispozitii conform carora "compensatia se opereaza de drept, in puterea legii, si chiar cand debitorii n-ar sti nimic despre aceasta."
Instanta a constatat ca in cazul creantelor fiscale, legiuitorul a prevazut o procedura speciala.
Astfel, prevederile art.116 alin.6 si 7 mentioneaza ca ea "se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 115 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator.
(7) Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii."
  In acest sens sunt si dispozitiile HG  1050 din  1 iulie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, art.111.4. si 111.5., potrivit carora  "Compensarea din oficiu prevazuta de art. 111 alin. (4) din Codul de procedura fiscala poate fi efectuata de organul fiscal in tot cursul termenului de prescriptie prevazut de lege pentru fiecare dintre obligatiile supuse compensarii, incepand cu momentul in care ambele obligatii indeplinesc conditiile prevazute de art. 1145 din Codul civil, respectiv din momentul in care acestea sunt lichide si exigibile.
111.5. Rezultatul compensarii la cerere sau din oficiu va fi consemnat intr-o nota de compensare care va fi comunicata contribuabilului."
In aceste conditii, ea nu poate fi constata de o alta persoana, inclusiv de catre lichidator, chiar daca prin dispozitiile art.52 din Legea nr.85/2006 se arata ca "Deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite la data deschiderii procedurii."

SENTINTA  Nr. 1759/2011din 28 Septembrie 2011 Sectia II Civila Tribunalul Valcea
     
La data de 18 mai 2011 creditoarea DGFP VALCEA  formulat contestatie impotriva planului de distribuire nr.916/2.05.2011 si a raportului asupra fondurilor obtinute intocmite de lichidatorul VC IPURL in cadrul procedurii insolventei privind pe  SC I C SA.
In motivare s-a aratat ca din suma de 708.970 lei distribuita  contestatoarei s-a dispus achitarea efectiva a sumei de 678.729 lei, deoarece suma de 30.241 lei reprezentand TVA deductibil pe perioada insolventei ce se compenseaza ca majorarile aferente TVA, ambele cuprinse in creanta creditoarei.
S-a mentionat ca aceasta modalitate  de distribuire conduce la diminuarea creantei cu incalcarea prevederilor art.123 din Legea nr.85/2006, lichidatorul subrogandu-se organului fiscal in mod nelegal in ceea ce priveste operatiunea de compensare.
Prin intampinare s-a aratat ca  in creanta DGFP VALCEA este cuprins TVA de 8.123 lei si dobanzi si penalitati aferente TVA de 54.879 lei, iar debitoarea a inregistrat un TVA de recuperat in suma de 30.241 lei, s-a procedat de maniera descrisa de contestatoare, in sensul compensarii celor doua sume..
Au fost invocate dispozitiile art.116 din OG nr.92/2003 conform carora "prin compensare se sting creantele statului sau unitatilor administrativ-teritoriale ori subdiviziunilor acestora reprezentand impozite, taxe, contributii si alte sume datorate bugetului general consolidat cu creantele debitorului reprezentand sume de rambursat, de restituit sau de plata de la buget, pana la concurenta celei mai mici sume, cand ambele parti dobandesc reciproc atat calitatea de creditor, cat si pe cea de debitor, cu conditia ca respectivele creante sa fie administrate de aceeasi autoritate publica."
De asemenea, au fost invocate si prevederile alineatului 2, potrivit carora "Creantele fiscale ale debitorului se compenseaza cu obligatii datorate aceluiasi buget, urmand ca din diferenta ramasa sa fie compensate obligatiile datorate altor bugete, in mod proportional, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (1)."
In plus, se arata ca suma de 30.241 lei reprezinta o creanta certa, lichida si exigibila detinuta de debitoare impotriva DGFP VALCEA, iar conform art.116 alin.4 Cod procedura fiscala "Daca legea nu prevede altfel, compensarea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile."
In continuare sunt mentionate si dispozitiile art.116 alin.6) "Compensarea se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 115 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator."
Prin urmare, s-a solicitat respingerea contestatiei.
Fata de cele expuse mai sus, instanta a retinut urmatoarele:
In fapt, lichidatorul desemnat in procedura insolventei a procedat la compensarea creantelor fiscale detinute de catre contestatoare ce reprezinta TVA si dobanzi si penalitati de intarziere aferente TVA cu o creanta detinuta de debitoare ce consta in sume de rambursat, si anume TVA in cuantum de 30.241 lei.
Intr-adevar, prevederile art.116 Cod procedura fiscala reglementeaza stingerea creantelor fiscale prin compensare, iar in alineatul 4 se arata ca ea opereaza de drept la data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.
Cu privire la compensarea de drept prevazuta de cod ea nu trebuie confundata cu cea de drept civil reglementata de dispozitiile art.1144 vechiul cod civil, prin care este legiferata compensarea legala, dispozitii conform carora "compensatia se opereaza de drept, in puterea legii, si chiar cand debitorii n-ar sti nimic despre aceasta."
Instanta a constatat ca in cazul creantelor fiscale, legiuitorul a prevazut o procedura speciala.
Astfel, prevederile art.116 alin.6 si 7 mentioneaza ca ea "se constata de catre organul fiscal competent, la cererea debitorului sau din oficiu. Dispozitiile art. 115 privind ordinea stingerii datoriilor sunt aplicabile in mod corespunzator.
(7) Organul fiscal competent comunica debitorului decizia cu privire la efectuarea compensarii, in termen de 7 zile de la data efectuarii operatiunii."
  In acest sens sunt si dispozitiile HG  1050 din  1 iulie 2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, art.111.4. si 111.5., potrivit carora  "Compensarea din oficiu prevazuta de art. 111 alin. (4) din Codul de procedura fiscala poate fi efectuata de organul fiscal in tot cursul termenului de prescriptie prevazut de lege pentru fiecare dintre obligatiile supuse compensarii, incepand cu momentul in care ambele obligatii indeplinesc conditiile prevazute de art. 1145 din Codul civil, respectiv din momentul in care acestea sunt lichide si exigibile.
111.5. Rezultatul compensarii la cerere sau din oficiu va fi consemnat intr-o nota de compensare care va fi comunicata contribuabilului."
In aceste conditii, ea nu poate fi constata de o alta persoana, inclusiv de catre lichidator, chiar daca prin dispozitiile art.52 din Legea nr.85/2006 se arata ca "Deschiderea procedurii de insolventa nu afecteaza dreptul unui creditor de a invoca compensarea creantei sale cu cea a debitorului asupra sa, atunci cand conditiile prevazute de lege in materie de compensare legala sunt indeplinite la data deschiderii procedurii."
Fata de cele expuse mai sus, contestatia a fost admisa, fiind dispusa refacerea planului de distribuire prin inlaturarea compensarii efectuate de catre lichidator.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului�sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006