Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii
(Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii.
Din coroborarea dispozitiilor art. 3 pct. 1 lit. a, pct.6 si pct.12 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 rezulta ca procedura insolventei poate fi deschisa la cererea unui creditor, cu conditia ca creanta sa fie certa, lichida si exigibila de mai mult de 30 de zile si valoarea acesteia sa fie de ce putin 10.000 lei.
Art. 379 alin.3 Cod de procedura civila defineste creanta certa ca fiind aceea a carei existenta rezulta din insusi actul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute de acesta. Potrivit aliniatului urmator, creanta este lichida atunci cand catimea ei este determinata sau determinabila, cu ajutorul actelor de creanta sau a altor acte.
Prin cererea inregistrata la Tribunalul Covasna, creditoarea S.C. V.R. S.A. a solicitat deschiderea procedurii insolventei debitoarei S.C. R. S.R.L..
Tribunalul Covasna, prin sentinta civila nr. 57/S/6.02.2009 a admis exceptia tardivitatii depunerii contestatiei de catre debitoare si a respins actiunea formulata de creditoare, ca nefondata.
La pronuntarea acestei hotarari instanta a retinut ca debitoarea a primit notificarea conform dispozitiilor art. 33 din Legea nr. 85/2006 la 28 noiembrie 2008 si a inregistrat contestatie la 26 ianuarie 2009, ceea ce, conform dispozitiilor art. 33 din Legea nr. 85/2006 inseamna depunerea peste termenul de 10 zile prevazut de textul de lege mentionat.
Insa, avand in vedere ca intre parti nu s-a incercat o conciliere, contestatia debitului avand si un caracter de intampinare prin care arata ca are motive sa conteste plata, concluzia instantei a fost ca aceasta creanta nu este certa.
Impotriva sentintei a declarat recurs creditoarea, solicitand modificarea in parte a sentintei recurate, in sensul admiterii cererii introductive de instanta.
Recurenta a criticat sentinta atacata pentru lipsa oricaror motive de fapt si de drept pe care se intemeiaza solutia, elemente in absenta carora nu se poate aprecia asupra legalitatii si temeiniciei acesteia, cat si pentru aplicarea gresita a legii, motive ce se subsumeaza dispozitiilor art. 304 pct. 7 si 9 din Codul de procedura civila.
In ce priveste prima critica, recurenta arata ca, desi prima instanta a apreciat creanta societatii ca fiind certa, nu a aratat si considerentele ori rationamentul in baza caruia a ajuns la aceasta concluzie.
Retinerile instantei referitore la neindeplinirea procedurii prealabile au fost criticate de recurenta cu argumentul ca a anexat cererii de chemare in judecata a inscrisurilor din care rezulta demersurile efectuate in vederea realizarii acestei proceduri. Mai mult, recurenta apreciaza ca dispozitiile art. 7201 Cod pr. civila nu isi gasesc aplicarea in materia insolventei, intrucat in raport cu legea nr. 85/2006, care instituie o procedura speciala, acestea au caracterul unei norme generale, de drept comun.
Recurenta a criticat si opinia instantei de fond in conformitate cu care, simplul fapt al contestarii debitului, chiar in conditiile in care debitoarea nu produce dovezi in acest sens, este suficienta pentru a inlatura caracterul cert al creantei.
Referitor la certitudinea creantei, recurenta a sustinut ca a facut aceasta dovada cu inscrisurile depuse la dosar. Faptul ca facturile emise nu poarta semnatura de primire nu echivaleaza cu neacceptarea acestora, aceasta chestiune urmand a fi analizata prin prisma clauzelor cuprinse in conventia partilor.
Prin urmare, recurenta considera ca in speta sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 3 pct. 6 din Legea nr. 85/2006 pentru deschiderea procedurii insolventei.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 8 din Legea nr. 85/2006, art. 379 Cod pr. civila, Art. 304 pct. 7 si 9, coroborate cu art. 312 alin. 3 Cod pr. civila.
Intimata debitoare, desi legal citata nu si-a trimis reprezentant in instanta si nu a depus intampinare.
Examinand sentinta atacata in limitele motivelor de recurs, in raport de probele administrate si de dispozitiile legale in materie, curtea a retinut urmatoarele:
Din coroborarea dispozitiilor art. 3 pct. 1 lit. a, pct.6 si pct.12 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 rezulta ca procedura insolventei poate fi deschisa la cererea unui creditor, cu conditia ca creanta sa fie certa, lichida si exigibila de mai mult de 30 de zile si valoarea acesteia sa fie de ce putin 10.000 lei.
Art. 379 alin.3 Cod de procedura civila defineste creanta certa ca fiind aceea a carei existenta rezulta din insusi actul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute de acesta. Potrivit aliniatului urmator, creanta este lichida atunci cand catimea ei este determinata sau determinabila, cu ajutorul actelor de creanta sau a altor acte.
In speta, creanta rezulta din contractul de servicii incheiat intre cele doua parti, coroborat cu facturile emise in baza pct. 5 din acest contract. Potrivit acestei clauze contractuale, plata serviciilor se face pe baza facturilor emise, care vor cuprinde informatii despre perioada facturata. Facturile vor fi trimise clientului prin posta, la adresa indicata in contract. Clientul va plati pretul serviciilor cuprins in facturi la data stabilita, prin care se intelege o perioada de maxim 14 zile de la data emiterii facturii sau in avans.
Caracterul lichid si exigibil al creantei este dovedit prin facturi si tabelul de calcul al penalitatilor de intarziere. Din aceste inscrisuri rezulta ca datoria depaseste pragul valoric de 10.000 lei, cerut de art. 3 pct. 12 din legea nr. 85/2006 si ca este mai veche de 30 de zile.
Debitoarea nu a contestat primirea facturilor insa a sustinut, prin contestatia depusa tardiv la fond, ca refuza la plata unele facturi emise de creditoarea reclamanta, refuzul fiind intemeiat pe o serie de divergente in ceea ce priveste cuantumul sumelor facturate si pretul serviciilor. Se arata ca refuzul de plata este intemeiat pe inexistenta partiala a serviciilor facturate si pretul acestora, care sunt contestate, fara a preciza insa care dintre serviciile facturate nu au fost prestate si care ar fi pretul corect datorat. Debitoarea nu a urmat nici procedura ceruta de art. 8 din contract, in conformitate cu care, orice contestatie a clientului legata de factura telefonica trebuie adresata in scris in maximum 30 de zile de la data emiterii facturii. Ca urmare, refuzul de plata invocat in contestatie este pur formal.
Incetarea platilor de catre creditoare o perioada mai lunga de 30 de zile determina prezumtia starii de insolventa a debitoarei, conform art. 3 pct. 1 din Legea nr.85/2006.
Cu inscrisurile depuse la dosar debitoarea nu a reusit sa rastoarne aceasta prezumtie. Astfel, cele mai recente chitante si ordine de plata depuse la dosar sunt din luna iulie 2008, deci cu aproximativ sase luni anterioare formularii contestatiei la care au fost anexate. Nu s-a facut dovada efectuarii de plati in luna anterioara introducerii cererii de deschidere a procedurii. Extrasele de cont bancare sunt din aceeasi perioada si, mai mult, nici acestea si nici balanta de verificare din 31.10.2008 nu reflecta existenta in conturile debitoarei a unor lichiditati care ar putea acoperi creanta ce face obiectul actiunii.
Fata de aceste considerente, , constatandu-se ca sunt indeplinite conditiile pentru deschiderea a procedurii insolventei debitoarei, in baza art. 3041 Cod pr. civila, a fost modificata in parte hotararea atacata, in sensul admiterii cererii formulate de creditoare.
Decizia nr. 178/R/2009 Sectia Comerciala
Din coroborarea dispozitiilor art. 3 pct. 1 lit. a, pct.6 si pct.12 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 rezulta ca procedura insolventei poate fi deschisa la cererea unui creditor, cu conditia ca creanta sa fie certa, lichida si exigibila de mai mult de 30 de zile si valoarea acesteia sa fie de ce putin 10.000 lei.
Art. 379 alin.3 Cod de procedura civila defineste creanta certa ca fiind aceea a carei existenta rezulta din insusi actul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute de acesta. Potrivit aliniatului urmator, creanta este lichida atunci cand catimea ei este determinata sau determinabila, cu ajutorul actelor de creanta sau a altor acte.
Prin cererea inregistrata la Tribunalul Covasna, creditoarea S.C. V.R. S.A. a solicitat deschiderea procedurii insolventei debitoarei S.C. R. S.R.L..
Tribunalul Covasna, prin sentinta civila nr. 57/S/6.02.2009 a admis exceptia tardivitatii depunerii contestatiei de catre debitoare si a respins actiunea formulata de creditoare, ca nefondata.
La pronuntarea acestei hotarari instanta a retinut ca debitoarea a primit notificarea conform dispozitiilor art. 33 din Legea nr. 85/2006 la 28 noiembrie 2008 si a inregistrat contestatie la 26 ianuarie 2009, ceea ce, conform dispozitiilor art. 33 din Legea nr. 85/2006 inseamna depunerea peste termenul de 10 zile prevazut de textul de lege mentionat.
Insa, avand in vedere ca intre parti nu s-a incercat o conciliere, contestatia debitului avand si un caracter de intampinare prin care arata ca are motive sa conteste plata, concluzia instantei a fost ca aceasta creanta nu este certa.
Impotriva sentintei a declarat recurs creditoarea, solicitand modificarea in parte a sentintei recurate, in sensul admiterii cererii introductive de instanta.
Recurenta a criticat sentinta atacata pentru lipsa oricaror motive de fapt si de drept pe care se intemeiaza solutia, elemente in absenta carora nu se poate aprecia asupra legalitatii si temeiniciei acesteia, cat si pentru aplicarea gresita a legii, motive ce se subsumeaza dispozitiilor art. 304 pct. 7 si 9 din Codul de procedura civila.
In ce priveste prima critica, recurenta arata ca, desi prima instanta a apreciat creanta societatii ca fiind certa, nu a aratat si considerentele ori rationamentul in baza caruia a ajuns la aceasta concluzie.
Retinerile instantei referitore la neindeplinirea procedurii prealabile au fost criticate de recurenta cu argumentul ca a anexat cererii de chemare in judecata a inscrisurilor din care rezulta demersurile efectuate in vederea realizarii acestei proceduri. Mai mult, recurenta apreciaza ca dispozitiile art. 7201 Cod pr. civila nu isi gasesc aplicarea in materia insolventei, intrucat in raport cu legea nr. 85/2006, care instituie o procedura speciala, acestea au caracterul unei norme generale, de drept comun.
Recurenta a criticat si opinia instantei de fond in conformitate cu care, simplul fapt al contestarii debitului, chiar in conditiile in care debitoarea nu produce dovezi in acest sens, este suficienta pentru a inlatura caracterul cert al creantei.
Referitor la certitudinea creantei, recurenta a sustinut ca a facut aceasta dovada cu inscrisurile depuse la dosar. Faptul ca facturile emise nu poarta semnatura de primire nu echivaleaza cu neacceptarea acestora, aceasta chestiune urmand a fi analizata prin prisma clauzelor cuprinse in conventia partilor.
Prin urmare, recurenta considera ca in speta sunt indeplinite conditiile prevazute de art. 3 pct. 6 din Legea nr. 85/2006 pentru deschiderea procedurii insolventei.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 8 din Legea nr. 85/2006, art. 379 Cod pr. civila, Art. 304 pct. 7 si 9, coroborate cu art. 312 alin. 3 Cod pr. civila.
Intimata debitoare, desi legal citata nu si-a trimis reprezentant in instanta si nu a depus intampinare.
Examinand sentinta atacata in limitele motivelor de recurs, in raport de probele administrate si de dispozitiile legale in materie, curtea a retinut urmatoarele:
Din coroborarea dispozitiilor art. 3 pct. 1 lit. a, pct.6 si pct.12 si art. 31 din Legea nr. 85/2006 rezulta ca procedura insolventei poate fi deschisa la cererea unui creditor, cu conditia ca creanta sa fie certa, lichida si exigibila de mai mult de 30 de zile si valoarea acesteia sa fie de ce putin 10.000 lei.
Art. 379 alin.3 Cod de procedura civila defineste creanta certa ca fiind aceea a carei existenta rezulta din insusi actul de creanta sau din alte acte, chiar neautentice, emanate de la debitor sau recunoscute de acesta. Potrivit aliniatului urmator, creanta este lichida atunci cand catimea ei este determinata sau determinabila, cu ajutorul actelor de creanta sau a altor acte.
In speta, creanta rezulta din contractul de servicii incheiat intre cele doua parti, coroborat cu facturile emise in baza pct. 5 din acest contract. Potrivit acestei clauze contractuale, plata serviciilor se face pe baza facturilor emise, care vor cuprinde informatii despre perioada facturata. Facturile vor fi trimise clientului prin posta, la adresa indicata in contract. Clientul va plati pretul serviciilor cuprins in facturi la data stabilita, prin care se intelege o perioada de maxim 14 zile de la data emiterii facturii sau in avans.
Caracterul lichid si exigibil al creantei este dovedit prin facturi si tabelul de calcul al penalitatilor de intarziere. Din aceste inscrisuri rezulta ca datoria depaseste pragul valoric de 10.000 lei, cerut de art. 3 pct. 12 din legea nr. 85/2006 si ca este mai veche de 30 de zile.
Debitoarea nu a contestat primirea facturilor insa a sustinut, prin contestatia depusa tardiv la fond, ca refuza la plata unele facturi emise de creditoarea reclamanta, refuzul fiind intemeiat pe o serie de divergente in ceea ce priveste cuantumul sumelor facturate si pretul serviciilor. Se arata ca refuzul de plata este intemeiat pe inexistenta partiala a serviciilor facturate si pretul acestora, care sunt contestate, fara a preciza insa care dintre serviciile facturate nu au fost prestate si care ar fi pretul corect datorat. Debitoarea nu a urmat nici procedura ceruta de art. 8 din contract, in conformitate cu care, orice contestatie a clientului legata de factura telefonica trebuie adresata in scris in maximum 30 de zile de la data emiterii facturii. Ca urmare, refuzul de plata invocat in contestatie este pur formal.
Incetarea platilor de catre creditoare o perioada mai lunga de 30 de zile determina prezumtia starii de insolventa a debitoarei, conform art. 3 pct. 1 din Legea nr.85/2006.
Cu inscrisurile depuse la dosar debitoarea nu a reusit sa rastoarne aceasta prezumtie. Astfel, cele mai recente chitante si ordine de plata depuse la dosar sunt din luna iulie 2008, deci cu aproximativ sase luni anterioare formularii contestatiei la care au fost anexate. Nu s-a facut dovada efectuarii de plati in luna anterioara introducerii cererii de deschidere a procedurii. Extrasele de cont bancare sunt din aceeasi perioada si, mai mult, nici acestea si nici balanta de verificare din 31.10.2008 nu reflecta existenta in conturile debitoarei a unor lichiditati care ar putea acoperi creanta ce face obiectul actiunii.
Fata de aceste considerente, , constatandu-se ca sunt indeplinite conditiile pentru deschiderea a procedurii insolventei debitoarei, in baza art. 3041 Cod pr. civila, a fost modificata in parte hotararea atacata, in sensul admiterii cererii formulate de creditoare.
Decizia nr. 178/R/2009 Sectia Comerciala
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Faliment
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017