InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Valcea

LEGEA PRIVIND INSOLVENTA.DISPOZITIILE ART.121.PCT.1 RAPORTATE LA CELE ALE ART.123 PCT.4 DIN LEGE.

(Sentinta comerciala nr. 620 din data de 30.01.2013 pronuntata de Tribunalul Valcea)

Domeniu Faliment | Dosare Tribunalul Valcea | Jurisprudenta Tribunalul Valcea

LEGEA PRIVIND INSOLVENTA.DISPOZITIILE ART.121.PCT.1 RAPORTATE LA CELE ALE ART.123 PCT.4 DIN LEGE. Instanta a constatat ca aceste sume nu se incadreaza in categoria acestor cheltuieli, nefiind  nici  taxe si cheltuieli aferente vanzarii, nici cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunuri vandute.
Ele sunt taxe si impozite locale ce reprezinta creante inscrise in tabelul creditorilor ca si creante bugetare, creante ce trebuie distribuite potrivit dispozitiilor art.123 pct.4 din lege.
Acest text mentioneaza "Creantele vor fi platite, in cazul falimentului, in urmatoarea ordine:
1. taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea debitorului, precum si plata remuneratiilor persoanelor angajate in conditiile art. 10, art. 19 alin. (2), art. 23, 24 si ale art. 98 alin. (3), sub rezerva celor prevazute la art. 102 alin. (4);
4. creantele bugetare."
Schimbarea naturii juridice a creantelor dupa ce au fost calificate, in mod corect, creante bugetare( prin inscrierea lor in tabelul creditorilor) in  taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea acestor bunuri, nu a fost primita de catre instanta.
S-a aratat ca aceasta concluzie se impune cu atat mai mult cu cat impozitele si taxele locale nu au natura unor cheltuieli de administrare si conservare, cheltuieli al caror obiect il constituie acele acte menite sa preintampine pierderea bunului imobil in fiinta sa.
 Dispozitiile art.121 pct.1 sunt dispozitii de exceptie, referitoare la distribuirea sumelor obtinute din valorificarea bunurilor garantate, in raport cu cele ale art.123 din aceeasi lege, ce nu pot fi extinse prin analogie la alte situatii neprevazute expres de lege.
Prin urmare, aceste sume trebuie inlaturate de la distribuirea partiala.

TRIBUNALUL VALCEA - SECTIA A II A CIVILA , SENTINTA din  30 ianuarie 2013

La data de 20.11.2012 creditoarea SC C RM SRL a formulat contestatie impotriva Raportului asupra fondurilor obtinute din lichidare si incasarea de creante si a Planului de distribuire intre creditori privind pe debitoarea  SC P D SRL, solicitand anularea celor doua acte.
In motivare s-a aratat ca lichidatorul judiciar a vandut doua bunuri apartinand debitoarei care constituiau garantia creditoarei, obtinand suma de 149.832 lei, din care a distribuit catre creditoarea-contestatoare suma de 55.000 lei.
Contestatoarea a invocat dispozitiile art.121 din Legea nr.85/2006, dispozitii care au fost incalcate, in opinia sa de catre lichidatorul judiciar, prin distribuiri nelegale catre Primaria V si Primaria R, precum si prin distribuirea sumelor cu titlu de salarii si contributii la bugetul de stat si al asigurarilor sociale.
A fost criticata si distribuirea propusa cu titlu de rezerve destinate sa acopere cheltuieli viitoare ale averii debitorului.
In drept, sunt invocate prevederile art.21 alin.2), art.121 si art.122 alin.3) din Legea nr.85/2006.
Cererea a fost precizata, la data de 23.01.2013, aratandu-se ca Primaria R nu a fost inscrisa la masa credala, neavand calitatea de creditor, iar creanta detinuta de Primaria RV a fost inscrisa in tabloul creditorilor ca o creanta bugetara, conditii in care nu poate fi obiect al dispozitiilor art.121 din Legea nr.85/2006.
Prin intampinare s-a aratat ca impozitele datorate pe apartament si terenul proprietatea debitoarei se inscriu in dispozitiile art.121 pct.1 din Legea nr.85/2006.
Referitor la plata salariilor si contributiile aferente, s-a mentionat ca prin Hotararea Adunarii Creditorilor din data de 05.08.2008 s-a aprobat angajarea unui contabil pentru clarificarea situatiei  contabile, cu o remuneratie lunara de 1.450 lei.
Lichidatorul a invocat si dispozitiile art.127 pct.4 din Legea nr.85/2006 referitoare la rezervele destinate  sa acopere cheltuielile viitoare ale averii debitorului, rezerva necesara pentru acoperirea cheltuielilor aferente organizarii licitatiilor viitoare pentru valorificarea bunurilor ce au ramas in averea debitoarei.
Analizand actele dosarului, instanta a retinut urmatoarele:
In cadrul procedurii insolventei privind pe debitoarea SC PD SRL, lichidatorul judiciar a valorificat un apartament de 75,79 mp situat in Rm.Valcea si un activ compus din teren de 4.029,63 mp situat in extravilanul comunei B, bunuri valorificate cu suma totala de 149.832 lei.
Aceste bunuri au fost constituite drept garantie in favoarea creditoarei SC  CRM  SRL.
Prin Raportul de activitate si Planul de distribuire depuse la fila 31 dosar, lichidatorul a  propus distribuirea sumei obtinute, conform dispozitiilor art.121 pct.1: onorariu lichidator-18.579,16 lei, taxa UNPIR-2.996,64 lei, cheltuieli de procedura-68.686 lei(salarii mai 2011-oct.2012), impozite si taxe locale Primaria RV de 49.190 lei si Primaria R- 2.810 lei, impozit teren.
De asemenea, conform art.127.4 au fost constituite rezerve destinate sa acopere cheltuielile viitoare ale averii debitoarei in valoare de 4.570,19 lei, diferenta de distribuit catre creditorul garantat fiind de 55.000 lei.
Fata de cele aratate, contestatia a fost calificata ca partial intemeiata, pentru considerentele ce vor fi expuse in continuare:
Conform prevederilor art.121 pct.1 si 2 din Legea nr.85/2006 " Fondurile obtinute din vanzarea bunurilor din averea debitorului, grevate, in favoarea creditorului, de ipoteci, gajuri sau alte garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie de orice fel, vor fi distribuite in urmatoarea ordine:
1.taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea acestor bunuri, precum si plata remuneratiilor persoanelor angajate in conditiile art. 10, art. 19 alin. (2), art. 23 si 24;
 2.creantele creditorilor garantati, cuprinzand tot capitalul, dobanzile, majorarile si penalitatile de orice fel, precum si cheltuielile, pentru creantele nascute inainte de deschiderea procedurii."
In speta, s-a contestat distribuirea sumelor de 49.190 lei si de 2.810 lei cu titlu de taxe si impozite locale catre Primaria RV si Primaria R, acestea fiind considerate de lichidatorul judiciar taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor respective, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea acestor bunuri.
Instanta a constatat ca aceste sume nu se incadreaza in categoria acestor cheltuieli, nefiind  nici  taxe si cheltuieli aferente vanzarii, nici cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunuri vandute.
Ele sunt taxe si impozite locale ce reprezinta creante inscrise in tabelul creditorilor ca si creante bugetare, creante ce trebuie distribuite potrivit dispozitiilor art.123 pct.4 din lege.
Acest text mentioneaza "Creantele vor fi platite, in cazul falimentului, in urmatoarea ordine:
1. taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea debitorului, precum si plata remuneratiilor persoanelor angajate in conditiile art. 10, art. 19 alin. (2), art. 23, 24 si ale art. 98 alin. (3), sub rezerva celor prevazute la art. 102 alin. (4);
4. creantele bugetare."
Schimbarea naturii juridice a creantelor dupa ce au fost calificate, in mod corect, creante bugetare( prin inscrierea lor in tabelul creditorilor) in  taxe, timbre si orice alte cheltuieli aferente vanzarii bunurilor, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea acestor bunuri, nu a fost primita de catre instanta.
S-a aratat ca aceasta concluzie se impune cu atat mai mult cu cat impozitele si taxele locale nu au natura unor cheltuieli de administrare si conservare, cheltuieli al caror obiect il constituie acele acte menite sa preintampine pierderea bunului imobil in fiinta sa.
 Dispozitiile art.121 pct.1 sunt dispozitii de exceptie, referitoare la distribuirea sumelor obtinute din valorificarea bunurilor garantate, in raport cu cele ale art.123 din aceeasi lege, ce nu pot fi extinse prin analogie la alte situatii neprevazute expres de lege.
Prin urmare, aceste sume trebuie inlaturate de la distribuirea partiala.
In ceea ce priveste celelalte sustineri ale contestatoarei, ele au fost calificate ca neintemeiate.
Astfel, referitor la plata cheltuielilor privind salariile aprobate de Adunarea creditorilor din data de 05.08.2008 privind plata unui contabil pentru aducerea la zi a situatiei financiare a debitoarei, acestea sunt cheltuieli de procedura, asa cum sunt definite de art.4 alin.1) din lege-"(1) Toate cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta lege, inclusiv cele privind notificarea, convocarea si comunicarea actelor de procedura efectuate de administratorul judiciar si/sau de lichidator, vor fi suportate din averea debitorului."
In plus, textul art.23 din lege arata ca "In vederea indeplinirii atributiilor sale, administratorul judiciar/lichidatorul va putea desemna persoane de specialitate. Numirea si nivelul remuneratiilor acestor persoane vor fi supuse aprobarii comitetului creditorilor in cazul in care acestea vor fi achitate din averea debitoarei(_)"
Aceste dispozitii, trebuie raportate la cele ale art.4 alin.9) din lege, prevederi conform carora "Sumele mentionate la alin. (1) vor fi considerate cheltuieli de lichidare in conformitate cu art. 121 si art. 123 pct. 1 si vor fi platite in momentul existentei disponibilului in contul debitorului."
Prin urmare, intentia legiuitorului a fost de a se acoperi cheltuielile ocazionate de derularea intregii proceduri a insolventei, avand in vedere trimiterea pe care art.121 pct.1 o face la prevederile art.10, art.19 alin.2, art.23 si art.24, dar si lamurirea pe care o da art.4 alin.9 din lege.
In ceea ce priveste constituirea rezervelor destinate sa acopere cheltuielile viitoare ale averii debitoarei, dispozitiile art.127 pct.4 mentioneaza "Cu ocazia distribuirilor partiale, urmatoarele sume vor fi provizionate:
 4. rezervele destinate sa acopere cheltuielile viitoare ale averii debitorului."
Fiind vorba despre distribuiri partiale ale sumelor realizate in urma lichidarii, instanta a concluzionat ca textul este incident in speta de fata.
Prin urmare, contestatia formulata a fost admisa in parte, in sensul refacerii Planului de distributie, prin inlaturarea punctelor 4 si 5 din plan, referitoare la impozitele si taxele locale Primaria RV si Primaria R, in cuantum de 49.190 lei si respectiv 2.810 lei.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006