InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Gorj

Restituirea taxei de poluare in conditiile OUG nr.50/2008. Conditii de admisibilitate.

(Sentinta civila nr. 2 din data de 29.01.2010 pronuntata de Tribunalul Gorj)

Domeniu Restituiri | Dosare Tribunalul Gorj | Jurisprudenta Tribunalul Gorj

Restituirea taxei de poluare in conditiile OUG nr.50/2008.
Conditii de admisibilitate.

In speta se porneste de la notiunea de act administrativ fiscal ce este prevazuta in art. 41 Cod pr. fiscala "actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatilor fiscale".
Aparent, decizia de calcul a taxei de poluare ar putea fi interpretata ca un act administrativ fiscal, cu conditia sa fie adusa la cunostinta contribuabilului conform art. 44 Cod pr. fiscala. Insa, deciziile de calcul reprezinta in acelasi timp "titluri de creanta si instiintare conform legii, in acest sens fiind mentiunea din  decizii.
 Ori, in situatia ipotetica, atunci cand suma stabilita prin decizie nu se mai achita de catre contribuabil ce renunta la inmatricularea autovehiculului, aceasta presupune ca titlul de creanta devine titlu executoriu si presupusa creanta bugetara poate fi incasata silit, obligand la plata unui debit pentru o operatiune de inmatriculare ce nu a avut loc niciodata.
Pe de alta parte, esential in aceasta expunere este ca art. 7 din OUG nr. 50/2008 trebuie sa fie interpretat doar prin coroborare cu art. 10. Solutionarea contestatiilor privind taxa datorata, ce revine conform art. 7 in competenta autoritatii fiscale conform art. 33 din OG nr. 92/2003, priveste doar situatia reglementata de art. 10 "suma reprezentand taxa poate fi contestata atunci cand persoana care urmeaza sa inmatriculeze un autovehicul rulat poate face dovada ca acesta s-a depreciat intr-o masura mai mare decat cea indicata de grila fixa prevazuta  la anexa 4".
Este evident ca legiuitorul a limitat contestatia impotriva deciziei de calcul"ope legis" la modalitatea de calcul sub aspectul gradului de uzura al autovehiculului, orice contestatie in afara art. 10 urmand a fi respinsa.
Un argument in plus in sensul ca nu este obligat contribuabilul sa urmeze procedura prevazuta de art. 207 si urm. din OG nr. 92/2003 (contestatie impotriva deciziei de calcul a taxei de poluare, ce trebuie solutionata de directia generala a finantelor publice judeteana), este acela ca in OUG nr. 50/2008 se prevede intr-adevar solutionarea contestatiilor in temeiul OG nr. 92/2003, fara a se stipula expres art. 209 si urm., aceasta fiind doar o adaugare la lege si o interpretare nelegala din partea paratei.
Chiar daca s-ar accepta ideea ca OUG nr. 50/2008 impunea promovarea contestatiei impotriva deciziei de calcul a taxei de poluare, in speta dedusa judecatii cererea de restituire formulata de reclamant trebuia caracterizata de unitatea fiscala  ca si o contestatie impotriva acesteia, neavand relevanta denumirea data de reclamant ci continutul cererii, urmand a fi indreptata spre solutionare organului ierarhic superior - directia generala a finantelor publice. Cum insa nu s-a procedat asa, este evident ca parata nu poate invoca propria culpa pentru a solicita respingerea actiunii ca inadmisibila.
Cererea de restituire a taxei de poluare a fost adresata administratiei finantelor publice municipale, care a facut cunoscut contribuabilului conditiile in care se poate asigura restituirea sumei solicitate.
 Administratiile finantelor publice municipale, ca unitati fiscale teritoriale, sunt subordonate directiilor generale ale finantelor publice judetene, ele au atributii, sarcini si raspunderi diferite, delimitate prin regulamentele de organizare si functionare, aprobate prin Ordinul  Ministrului Finantelor nr. 1820/2003.
Conform acestui act normativ, directiile generale ale finantelor publice judetene au atributul de a realiza, in mod unitar strategia si programul Guvernului in domeniul finantelor publice si de a aplica politica fiscala a statului; administratiile finantelor publice municipale sunt unitatile fiscale ce asigura in mod nemijlocit activitatea de constatare si stabilire a tuturor categoriilor de impozite si taxe datorate bugetului de stat de persoanele fizice si juridice, organizand activitatea de trezorerie privind incasarea veniturilor si efectuarea platilor din bugetul de stat.
Din nici un act normativ ce a reglementat sau reglementeaza in prezent organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice nu rezulta ca directiile generale ale finantelor publice judetene sunt implicate in operatiunile de calculare,  evidenta, varsare a impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat de contribuabili persoane fizice sau juridice sau in operatiuni de natura celor reglementate de art. 117 Cod pr. fiscala, raporturile fiscale de acest gen privind exclusiv unitatea fiscala teritoriala de la nivel de municipiu si pe contribuabilul platitor al taxei de poluare.
Nefiind parte in raportul nascut din faptul platii taxei de poluare, directiile generale ale finantelor publice judetene nu pot raspunde fata de contribuabil, de modul in care administratia finantelor publice municipala a solutionat cererea de restituire, fiecare unitate fiscala purtand o raspundere proprie pentru actele indeplinite sau pentru refuzul de a solutiona cererea care i-a fost adresata.
Conform art. 1 Cod pr. fiscala, acesta reglementeaza drepturile si obligatiile partilor din raporturile juridice fiscale privind administrarea impozitelor si taxelor datorate bugetelor locale si bugetului de stat, fiind aplicabil si pentru "administrarea drepturilor vamale, a creantelor provenite din amenzi, contributii si orice alte sume ce constituie venit al bugetului general consolidat, conform legii, in masura in care prin lege nu se prevede altfel".
Prin administrarea impozitelor si taxelor, a contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat intelegem : inregistrarea fiscala, stabilirea, verificarea, colectarea acestora, solutionarea contestatiilor impotriva actelor administrativ fiscale.
Stabilirea impozitelor, a taxelor si contributiilor, a altor sume datorate bugetului general consolidat se face prin declaratie fiscala conform art. 82 al. 2 si 86 al. 4 Cod pr. fiscala, sau prin decizie emisa de organul fiscal in celelalte cazuri, decizia de impunere fiind prevazuta de disp. art. 86 si se emite ca urmare a inspectiei fiscale sau ori de cate ori se modifica baza de impunere.
Art. 88 prevede actele administrativ fiscale asimilate deciziilor de impunere: deciziile privind rambursari de TVA si restituiri de impozite, taxe, contributii si alte venituri ale bugetului general consolidat; deciziile referitoare la bazele de impunere; deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii; procesele verbale prevazute de art. 142 al. 6 si art. 168 al. 2; deciziile privind nemodificarea bazei de impunere .
Conform art. 117 Cod pr. fiscala, se restituie la cererea debitorului sumele prevazute in alineatul 1: cele platite fara existenta unui titlu de creanta, cele platite in plus fata de obligatia fiscala, ca urmare a unei erori de calcul, cele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale, procedura de restituire a acestor sume, inclusiv modalitatea de acordare a dobanzilor prevazuta de art. 124 aprobandu-se prin Ordin al Ministrului Finantelor Publice (in concret  Ordinul  nr. 1899/2004 si neconfundandu-se cu contestatia formulata impotriva actului administrativ fiscal reglementata de dispozitiile art. 207 si urm. Cod pr. fiscala.
In Ordinul  nr. 1899/2004 emis de Ministrul Finantelor Publice se reglementeaza procedura de restituire a sumelor solicitate conform art. 117 Cod pr. fiscala, sumele ce fac obiectul prezentului act normativ fiind cele stipulate in OG nr. 92/2003, art. 117. Restituirea se efectueaza la cererea contribuabilului, in 45 zile de la depunerea si inregistrarea la organul fiscal caruia ii revine competenta de administrare a creantelor bugetare, conform art. 33 din OG nr. 92/2003, denumit organ fiscal competent.
Cererea de restituire trebuie sa fie depusa inauntrul termenului de prescriptie de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire , sa cuprinda codul de inregistrare fiscala al contribuabilului, suma  si natura creantei solicitate a fi restituita, documentatia necesara care sa confirme ca aceasta nu este datorata bugetului.
Cererea va fi insotita de copii de pe documentele din care rezulta ca suma a fost platita la buget pentru sumele platite fara existenta unui titlu de creanta, obligatia organului fiscal competent fiind aceea de a se intocmi decizia de restituire in trei exemplare, pentru sumele nerestituite sau nerambursate in termenul prevazut de art. 199 al. 1 si 2 sau art. 117 din OG nr. 92/2003, calculandu-se si dobanda aferenta, cu ziua imediat urmatoare expirarii termenului.
In anexa la acest ordin este  publicata in forma tipizata decizia de restituire, unde se prevede "prezenta se poate contesta conform art. 174 din OUG nr. 92/2003, la organul de solutionare competent, in termenul prevazut de art. 176", in prezent intelegandu-se prin aceasta in urma numeroaselor modificari ale Codului de pr. fiscala, contestatia promovata in  conditiile  art. 207 si urm. Cod pr. fiscala.
Ori, nefiind emisa o asemenea  decizie de restituire in conditiile mai sus  expuse,  reclamanta nu avea obligatia parcurgerii procedurii prevazute de art. 207 si urm. Cod pr. fiscala.
Nu are relevanta pentru solutionarea cauzei HG nr. 686 din 24.06.2008 privind aprobarea Normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 50/2008, in capitolul 6 reglementandu-se "restituirea sumelor reprezentand diferente de taxe  platite", la acel moment prin raportare la taxa datorata conform art. 2141 - 2143 din Legea nr. 571/2003, sub aspectul sumei ce ar putea fi restituita (intrucat reclamantul a achitat taxa de poluare si nu de prima inmatriculare ), ci doar sub aspectul procedurii de restituire.
Astfel, si in acest act normativ s-a prevazut ca sumele se restituie la cererea contribuabilului conform art. 117 Cod pr. fiscala, depusa la organul fiscal competent (organul fiscal la care persoana juridica este inregistrata ca platitor  de taxe si impozite si pentru persoana fizica, organul fiscal in a carei raza teritoriala isi are domiciliul fiscal) atasandu-se documentele de provenienta pentru autoturism si dovada de plata a taxei de poluare, cererea solutionandu-se in conditiile art. 70 din OUG nr. 92/2003.
Avand in vedere intreaga expunere, tribunalul concluzioneaza ca reclamantul a investit organul fiscal competent, administratia finantelor publice locala in contul careia a achitat taxa de poluare, cu o adresa de restituire careia i s-a raspuns nefavorabil printr-o simpla corespondenta ,  parcurgand procedura prealabila.
Evident, dispozitiile art. 207 Cod pr. fiscala nu sunt aplicabile spetei intrucat textul se refera la posibilitatea contestarii titlului de creanta sau al altor acte administrativ fiscale, insa reclamanta a solicitat sa se cenzureze refuzul organului central de a-i restitui sumele platite fara titlu. In acest caz, al refuzului emiterii unui act, nu se mai impune formularea unei noi cereri, avand in vedere ca autoritatea fiscala nu a emis un act pe care are ipotetic posibilitatea sa il revoce.
Legiuitorul a asimilat, conform art. 2 al. 2 din Legea nr. 554/2004 R. actelor administrative unilaterale si refuzul de a rezolva o cerere ce priveste un drept sau un interes legitim. Refuzul emiterii actului, implicit de a solutiona cererea, se circumscrie sferei controlului contenciosului administrativ, asimilarea avand ca scop instituirea pentru persoana respectiva, careia i s-a refuzat emiterea actului, a dreptului la acces la justitie. De altfel, conform art. 7 din Legea nr. 554/2004 procedura prealabila sub forma recursului gratios sau a recursului ierarhic este prevazuta numai in situatia vatamarii dreptului sau interesului printr-un act administrativ individual.
Prezenta cerere este formulata inauntrul termenului de prescriptie de 5 ani asa incat si exceptia tardivitatii promovarii actiunii urmeaza a fi respinsa ca neintemeiata.
Fondul spetei are in vedere ca cererea reclamantului vizeaza incompatibilitatea dispozitiilor OUG nr. 50/2008 cu cele ale Tratatului CE, art. 90, cu consecinta nelegalitatii taxei de poluare, nefiind contestata modalitatea de calcul (formula) aplicata de parata, raportat la caracteristicile autoturismului (rezultate din documentele atasate).
Autoturismul a fost inmatriculat   dupa intrarea in vigoare a OUG nr. 50/2008 la 1 iulie 2008, care la art. 2 lit. a defineste autovehiculul nou ca fiind "orice autovehicul care nu a mai fost niciodata vandut anterior intr-un alt scop decat cel al revanzarii sau livrarii sale si astfel nu a mai fost niciodata inmatriculat".
Conform art. 4, taxa de poluare se plateste cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania , fara a se face distinctia intre autoturismele produse in tara si cele din afara ei, intre autoturismele noi si cele second-hand. Insa, intrucat actul normativ a intrat in vigoare la 1 iulie 2008, rezulta ca taxa este datorata numai pentru autoturismele ce se inmatriculeaza prima data in Romania, nu si pentru cele aflata deja aflate in circulatie, inmatriculate in tara.
Avand in vedere scopul emiterii actului normativ(expunerea de motive ce insoteste proiectul de lege privind  aprobarea OUG nr. 50/2008 depus la Parlament la  10.09.2008 cu numar PL - X 536), in sensul ca neadoptarea de urgenta a ordonantei ar fi fost facilitarea intrarii in Romania a unui numar mare de autoturisme second - hand cu o vechime de peste 10 ani,  se concluzioneaza ca s-a dorit ca taxa de poluare al carui scop este in principiu corect (poluatorul plateste) sa aiba ca efect imediat diminuarea introducerii in tara a autoturismelor  second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru.
Cu atat mai mult, dupa modificarea OUG nr. 50/2008 prin OUG nr. 208/2008, intre 15 dec. 2008 si 31 dec.2009 sunt exceptate de la plata autovehiculele cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 2000 cm3, si care se inmatriculeaza prima data in Romania sau in alte state membre ale UE.
Conform legislatiei din februarie 2009 (OUG nr. 50/2008 modificata de OUG nr. 7/2009), autoturismele M1 cu norma de poluare E4 si o capacitate cilindrica de pana la 2000 cm3. precum si toate autovehiculele N1 cu E4, sunt scutite de plata taxei de poluare in Romania  daca se inmatriculeaza pentru prima data in tara sau in alt stat membru UE, intre 15 dec. 2008 - 31 dec. 2009, legislatia prezenta prevazand dublarea taxelor aplicabile altor vehicule ce fac obiectul taxei (in raport de OUG nr. 50/2008 in vigoare la 1 iulie 2008).
La finele anului 2008  Comisia Europeana a transmis Guvernului Romaniei ca noua taxa de poluare, triplata, in cazul masinilor second-hand incalca legislatia comunitara si trebuie modificata, nefiind prima data cand CE a atentionat Romania asupra taxei auto ilegale. Aceasta intrucat in scrisoarea de notificare din martie 2008 se atrage atentia asupra modificarii taxei, cu mentiunea ca reglementarile sunt discriminatorii in privinta autoturismelor second-hand importate din alte state europene. Pe de alta parte la 25.06.2009  CE a cerut Romaniei sa modifice legislatia privind taxa de poluare (fosta taxa de prima inmatriculare) care in forma existenta in februarie 2009 este discriminatorie si menita sa protejeze industria nationala a autovehiculelor noi din Romania.
In conformitate cu jurisprudenta constata a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot sa prevada taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii diferite si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale.
In opinia comisiei, criteriul "primei inmatriculari" ce figureaza in OG nr. 50/2008 (in forma initiala din iulie 2008, dar si cea din prezent) nu este o cerinta pe deplin obiectiva intrucat nu tine seama de calitatea  intrinseca a masinilor. In anumite cazuri, cerintele ar putea duce la discriminarea masinilor de ocazie ce provin din alte state membre.
In urma aplicarii cerintei de"prima inmatriculare", conform OUG nr. 50/2008, toate masinile noi inmatriculate in perioada stabilita de legislatia romaneasca, care intra direct pe piata masinilor de ocazie din Romania, circula fara sa fie supuse acestei taxe. Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data si care intra in concurenta cu produsele nationale, vor fi supuse unei taxe substantiale.
Taxa nu este aplicata tuturor poluatorilor din Romania (autoturismelor), scade pe masura ce autovehiculul este mai vechi, deci polueaza mai mult, se aplica nu la prima inmatriculare pe teritoriul CE, ci la prima inmatriculare in Romania si reprezinta o taxa similara cu impozitul anual calculat la capacitatea cilindrica.
Concluziile sunt mai evidente in conditiile modificarii OUG nr. 50/2008 prin OUG nr. 218/2008, in preambulul ultimei figurand "avand in vedere concluziile analizei gradului de adancire a crizei financiare si economice, ce releva o scadere importanta a pietelor auto a productiei industriei furnizoare, precum si masurile de sustinere a sectorului de automobile, afectat de criza financiara internationala, faptul ca Guvernul Romaniei se preocupa de luarea masurilor care sa asigure pastrarea locurilor de munca in economia romaneasca, iar la un loc de munca in industria constructoare sunt patru locuri de munca in industria furnizoare ".
Concluzionand, se retine de catre tribunal ca asa cum este reglementata, taxa de poluare nu se percepe pentru un autoturism produs in Romania sau in alte state UE, daca a fost anterior inmatriculat in Romania, fiind insa perceputa la autoturismul produs in tara sau in alt stat membru UE, daca este inmatriculat prima data in Romania.
OUG nr. 50/2008 contravine dispozitiilor art. 90 din Tratatul de instituire a Comunitatii Europene intrucat este destinata sa diminueze introducerea in Romania a unor autoturisme second-hand deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE, precum cel achizitionat de reclamant pentru care  s-a achitat in Germania taxa de poluare, favorizandu-se astfel vanzarea autoturismelor second - hand deja inmatriculate in Romania si, mai recent, a autoturismelor noi produse in Romania.
Conform jurisprudentei CJE (Comisia c. Grecia, cauza 375/1995 si cea cu nr. 90/1994) dispozitiile fiscale nationale nu pot fi considerate compatibile cu dreptul comunitar decat in masura in care exclud orice posibilitate ca produsele importate sa fie supuse unor impozite mai mari decat cele aplicate produselor nationale similare, fiind in mod evident discriminatorii.
Dupa aderarea Romaniei la 1 ian. 2007 la U.E. acest lucru nu este admisibil intrucat produsele importate sunt din alte tari membre ale U.E., norma fiscala(OUG nr.50/2008) diminuand sau fiind susceptibila sa diminueze chiar si potential, consumul produselor importate si astfel fiind influentata alegerea consumatorilor.
In cauza dedusa judecatii se remarca existenta discriminarii si intre persoanele care au solicitat inmatricularea autoturismelor de ocazie, anterior datei de 1 iulie 2008 si cele ce solicita inmatricularea autoturismelor de acelasi gen, dupa 1 iulie 2008,  doar ultima categorie platind taxa de poluare, desi este evident ca si autoturismele primei categorii polueaza.
Conform principiului "poluatorul plateste" ar fi trebuit ca taxa sa vizeze toate autoturismele ce circula in Romania, nu doar produsele importate.
Acest tip de discriminare se discuta in raport de  art. 16 din Constitutie,  art. 26 din Pactul International din 16 dec.1966 privitor la drepturile civile si politice, ratificat de Romania prin Decretul nr. 212/1974, de art. 1 si 2 din OG nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.
Un alt exemplu de aplicare obligatorie a dispozitiilor Tratatului CE este reprezentat de cauza C - 524/2007, Comisia c. Austria  prin care  s-a solicitat acestui stat constatarea neexecutarii obligatiilor prevazute de art. 28 si 30 din Tratat, argumentul principal fiind ca autoturismele identice , inmatriculate pe teritoriul Austriei pot face obiectul transferului de proprietate fara a exista restrictia  impusa autovehiculelor de ocazie importate, deja inmatriculate intr-un alt stat membru UE privitoare la satisfacerea unor conditii de mediu si de zgomot, Austria prevalandu-se de anumite norme de drept  comunitar derivat, argumentand ca masura are in vedere protejarea cetatenilor tarii de poluarea pe care ar produce-o acest tip de autoturisme.
Devenind stat membru al CE, cu 1 ian.2007 Romania si-a insusit acquais-ul comunitar, deci implicit dispozitiile art. 28, 30 si 90 din Tratatul C.E., neputand impune taxe cu efect echivalent importului de ocazie din statele membre C.E. Facand aplicarea mutatis mutandis a hotararii C.J.E. mai sus invocata la dispozitiile OUG nr. 50/2008 se concluzioneaza ca sunt incalcate disp. art. 28, 30 si 90 din Tratat, pentru judecatorul national fiind obligatoriu aplicarea normelor comunitare, in mod direct, fara a solicita sau a se astepta eliminarea normelor interne ce contravin celor comunitare, aceasta si prin raportare la art. 148 din Constitutie si Legea nr. 157/2005 de ratificare a Tratatului de aderare a Romaniei si Bulgariei la Uniunea Europeana.
Pentru argumentele expuse se apreciaza ca cererile de restituire sunt intemeiate, retinandu-se ca prin instituirea taxei de poluare sunt incalcate dispozitiile art.28, 30 si 90 din Tratatul C.E.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007