InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Brasov

Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda.

(Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013 pronuntata de Curtea de Apel Brasov)

Domeniu Restituiri | Dosare Curtea de Apel Brasov | Jurisprudenta Curtea de Apel Brasov

Prin raportare la dispozitiile legale anterior mentionate, in conditiile formularii unei cereri de scutire de la plata impozitului si a atasarii dovezilor despre care acestea fac vorbire, intimata reclamanta avea dreptul la scutire pe perioada de valabilitate a certificatelor de incadrare in grad de handicap, cu incepere cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat cererea.

Prin sentinta civila nr. 6976/CA/07.12.2012, pronuntata de Tribunalul Brasov- Sectia a-II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal in dosarul nr. 5560/62/2012, s-a admis actiunea formulata de reclamanta C.V. in contradictoriu cu parata P.M.C. cu sediul in C. si in consecinta: s-a constatat ca reclamanta este scutita de la plata impozitului pentru apartamentul situat in C.  str. B.  nr…. si s-a dispus scutirea acesteia de la plata impozitului incepand cu luna aprilie 2011 si in continuare.
Parata a fost obligata sa restituie reclamantei impozitul aferent anului 2011, achitat in plus.
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta de fond a retinut urmatoarele considerente:
            Reclamanta, prin curator, s-a adresat paratei la data de 15.03.2011 cu cererea inregistrata sub nr.66243 prin care a solicitat restituirea impozitului achitat, aferent anului 2011 si scutirea de la plata acestuia impozit pentru perioada urmatoare, anexand in sustinerea cererii Certificatul de incadrare in grad de handicap nr.2640/10.03.2011, cu precizarea ca incepand cu data de 9.05.2011 reclamanta este internata in Centrul de Ingrijire si Asistenta pentru Persoane Adulte cu Handicap L. – B.. 
           La raspunsul inregistrat sub nr.64556/29.02.2012, reclamanta a formulat contestatia inregistrata sub nr.4659/6.03.2012.
           Prin adresa nr.4639/14.03.2012 parata a invedereaza reclamantei ca raspunsurile institutiei sunt intemeiate pe dispozitiile art.284 alin.8 din Legea nr.571/2003, scutirea de la plata impozitului intervenind cu data de 1 a lunii urmatoare in care se depun la sediul Directiei Economice actele doveditoare. Prin aceeasi adresa se aduce la cunostinta reclamantei ca restituirea sau compensarea sumelor achitate nu este posibila intrucat nu exista cadru legal pentru aceasta.
           Considerand ca parata a interpretat in mod abuziv prevederile legale, reclamanta, prin curator, s-a adresat instantei cu prezenta actiune solicitand restituirea impozitului achitat in plus si scutirea de la plata acestuia in continuare.
           Potrivit dispozitiilor art.284 alin.4 din Legea nr.571/2003 impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si taxa pentru eliberarea unei autorizatii pentru desfasurarea unei activitati economice nu se datoreaza de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat si de persoanele incadrate in gardul I de invaliditate.
           In conformitate cu prevederile art.284 alin.8 din acelasi act normativ scutirea de la plata impozitului prevazuta la alin.4 se aplica unei persoane incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana depune documentele justificative in vederea scutirii.
           In speta, avand in vedere ca reclamanta a atasat cererii formulata la data de 15.03.2011 dovada incadrarii in gradul de handicap grav, s-a constatat ca aceasta a dovedit indeplinirea conditiilor de scutire de la plata impozitului, scutire care incepe sa opereze de la data de 1 a lunii urmatoare, respectiv de la data de 1.04.2011.
           Prin urmare, instanta a constatat ca refuzul paratei de a da curs solicitarii reclamantei este nejustificat.
           Pentru considerentele de fapt si de drept expuse, vazand dispozitiile art.1 si art.18 din Legea nr.554/2004, instanta a admis actiunea formulata de reclamanta C.V. in contradictoriu cu parata P.M.C. dispunand conform dispozitivului sentintei.
Impotriva acestei hotarari a formulat recurs parata P.M.C. care a criticat-o sub aspectul netemeiniciei si a solicitat admiterea caii de atac si respingerea actiunii.
In motivarea recursului s-a sustinut ca intimata reclamanta a depus la sediul institutiei recurente, la data de 15.03.2011, o cerere prin care a solicitat scutirea de la plata impozitului, insotita de un certificat de persoana cu handicap pentru perioada 10.03.2011-14.09.2011, aceasta scutire i-a fost acordata pentru perioada solicitata. In data de 24.02.2012, curatorul reclamantei a depus o cerere insotita de o copie a unui certificat de persoana cu handicap, eliberat la data de 16.01.2012, cu valabilitate permanenta.
Recurenta a mai aratat ca, in aceste conditii, conform art. 284 al 8 din Legea nr. 571/2003, a procedat la acordarea scutirii incepand cu prima zi a lunii urmatoare in care s-a depus cererea de scutire insotita de certificatul de handicap.
In opinia recurentei, in mod gresit prima instanta a apreciat ca reclamanta este indreptatita la scutirea de impozit incepand cu data de 01.04.2011 intrucat, in anul 2011 aceasta a beneficiat de scutire pe durata valabilitatii certificatului, respectiv pana la data de 14.09.2011.
Recurenta a sustinut ca scutirea de impozit a fost aplicata in mod corect, iar restituirea diferentei nu are temei legal.
Analizand actele si lucrarile dosarului prin prisma motivelor de recurs invocate si a dispozitiilor art. 304/1 cod procedura civila, Curtea constata ca recursul formulat este fondat pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art. 284 al 4 din codul fiscal, „impozitul pe cladiri, impozitul pe teren si taxa pentru eliberarea unei autorizatii pentru desfasurarea unei activitati economice nu se datoreaza de catre persoanele cu handicap grav sau accentuat si de persoanele incadrate in gradul I de invaliditate”.
Conform alineatului (8) al aceluiasi text de lege, „scutirea de la plata impozitului prevazuta la alin. (1), (2), (3) sau (4) se aplica unei persoane incepand cu prima zi a lunii urmatoare celei in care persoana depune documentele justificative in vederea scutirii”.
Pct. 212 din H.G. nr. 44/2004 prevede ca  212 „scutirea de la plata impozitelor si taxelor locale prevazute de art. 284 din Codul fiscal se acorda persoanelor in cauza pe baza cererii acestora, proportional cu perioada ramasa pana la sfarsitul anului, incepand cu luna urmatoare celei in care persoanele in cauza prezinta actele prin care se atesta situatia respectiva. Copia actului ramane ca document oficial la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, care il certifica pentru conformitate”.
La dosarul cauzei se afla, in copie, doua certificate de incadrare in grad de handicap privind pe intimata reclamanta C.V.. Primul certificat este emis la data de 10.03.2011 si are valabilitate 6 luni, iar cel de-al doilea este emis la data de 16.01.2012 si are valabilitate permanent incepand cu data de 01.02.2012.
Ca urmare, prin raportare la dispozitiile legale anterior mentionate, in conditiile formularii unei cereri de scutire de la plata impozitului si a atasarii dovezilor despre care acestea fac vorbire, intimata reclamanta avea dreptul la scutire pe perioada de valabilitate a certificatelor de incadrare in grad de handicap, cu incepere cu data de intai a lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat cererea.
Dupa data expirarii valabilitatii primului certificat, respectiv 10.09.2011 si pana la emiterea celui de-al doilea certificat, in cauza nu s-a facut dovada incadrarii intimatei intr-un grad de handicap, situatie care sa-i confere dreptul de scutire de la plata impozitului. In atare situatie, recurenta P.M.C. nu putea sa retina o scutire de la plata impozitului.
Dupa obtinerea celui de-al doilea certificat de incadrare in grad de handicap, cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare ( 01.04.2012 ) celei in care s-a formulat din nou cerere de scutire de la plata impozitului, institutia recurenta a facut aplicarea art. 284 al 4 si 8 din codul fiscal, in sensul scutirii de la plata impozitului.
In aceste conditii, nu s-a identificat de catre instanta de recurs vreo culpa a autoritatii administrative in modul de aplicare a dispozitiilor legale, imprejurarea ca intimata reclamanta a formulat prima cerere la data de 15.03.2011 neacordandu-i acesteia drept de scutire de la plata impozitului decat pe perioada valabilitatii certificatului de incadrare in grad de handicap.
In consecinta, recursul formulat de parata P.M.C. este intemeiat urmand a fi admis, cu consecinta modificarii in tot a sentintei civile atacate in sensul respingerii actiunii.
Fara cheltuieli de judecata in recurs.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 1230/Ap din data de 30.06.2017
Decizia de revocare din functia de conducere este o modificare unilaterala a contractului individual de munca in lipsa acordului salariatului. - Sentinta civila nr. 771/Ap din data de 04.05.2017
Insolventa. Anulare acte frauduloase. - Sentinta civila nr. 510/Ap din data de 22.04.2017
Contractele individuale de munca incheiate intre persoane fizice in calitate de experti desemnati si persoane juridice in derularea unor proiecte POSDRU finantate din Fondul Social European au natura unor contracte atipice de munca - Sentinta civila nr. 496/A din data de 16.04.2017
Insolventa. Art. 72 din Legea nr. 85/2014. Respingerea cererii de deschiderea procedurii insolventei formulata impotriva garantului ipotecar. Solidaritatea nu se prezuma potrivit art. 1034-1056 Cod civil. - Sentinta civila nr. 473/Ap din data de 16.03.2017
EXPROPRIERE. Art. 26 din Legea nr. 33/1994. Stabilirea valorii despagubirii. Metoda comparatiei directe. Alegerea comparabilei cu cea mai mica ajustare, cu caracteristicile cele mai asemanatoare cu terenul in litigiu. - Sentinta civila nr. 336/AP din data de 23.02.2017
Expropriere. Reglementand dreptul de retrocedare a imobilelor expropriate, Legea nr. 33/1994 prevede la art. 35 ca „daca bunurile imobile expropriate nu au fost utilizate in termen de un an potrivit scopului pentru care au fost preluate de la expropriat, - Sentinta civila nr. 71/Ap din data de 19.01.2017
Solicitare de sesizare a Curtii de Justi?ie a Uniunii Europene cu o intrebare preliminara, in temeiul dispozitiilor art. 276 din Tratatul privind func?ionarea Uniunii Europene. - Hotarare nr. 56/CP din data de 05.07.2017
Aplicarea unei pedepse mai reduse decat cea mentionata in acordul de recunoastere a vinovatiei. - Sentinta penala nr. 107/Ap din data de 14.02.2017
Legatura de cauzalitate intre fapta inculpatului si rezultatul produs. - Sentinta penala nr. 209/Ap din data de 17.03.2017
Reprezentarea succesorala in materia Legii nr. 10/2001. Amenajari de utilitate publica ulterioare notificarii, fara existenta unei autorizatii de constructie. - Decizie nr. 1500/Ap din data de 01.10.2016
Actiune in revendicare inadmisibila in conditiile in care s-a uzat de dispozitiile Legii nr. 10/2001. Imobil revendicat achizitionat in baza Legii nr. 112/1995. Securitatea raporturilor juridice. - Decizie nr. 1033/Ap din data de 15.07.2016