Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini.
(Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012 pronuntata de Tribunalul Brasov)Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini.
Prin cererea inregistrata sub numarul de mai sus, reclamantii G S G H, R S E H, J V H si C H H au solicitat, in contradictoriu cu paratul Municipiul Brasov prin Primar , obligarea acestuia la emiterea dispozitiei de restituire in natura a imobilului situat in Brasov , str. W nr. - , potrivit urmatoarelor cote de proprietate : G S G H – ½ ; R S E H, J V H si C H H cate 1/6 fiecare .
Arata ca imobilul a fost dezmembrat in trei loturi , iar pentru terenul inscris sub nr. top -, care nu se afla in administrarea S.C. R. S.R.L. , notificarea si dosarul administrativ au fost transmise spre competenta solutionare primariei Municipiului Brasov care refuza sa o solutioneze intrucat contestatorii nu inteleg sa-si exprime optiunea pentru acordarea de despagubiri pentru imobilul cu nr. top - , care ar avea afectatiunea de drum .
Acest nr. top asigura accesul la lotul nr. 2 , toate cele trei loturi facand parte din numarul topografic initial, la dosar existand toate inscrisurile necesare prin care se face dovada calitatii de persoane indreptatite ca si cea a dreptului de proprietate, existand si o hotarare irevocabila prin care s-a constatat nevalabilitatea titlului statului.
In situatia in care se va constata incidenta dispozitiilor cuprinse in Titlul II , art. II , al. 1 din O.U.G. nr. 184/2002 , solicita constituirea unui drept de folosinta special asupra imobilului notificat , reclamantii avand cetatenia straina.
In drept, cererea a fost motivata pe prevederile art. 1 al. 1 , art. 7 al. 1 , art. 9 al. 1 , art. 25 din Legea 10/2001 , Titlul II , art. II , al. 1 din O.U.G. nr. 184/2002.
Paratul Municipiul Brasov a formulat intampinare, invocand exceptia inadmisibilitatii actiunii in ce priveste primul petit , restituirea in natura a imobilului , petit ce este contrar dispozitiilor art. II din Titlul II al O.U.G. 184/2002 cum a fost aprobata prin Legea 48/2004 intrucat reclamantii nu sunt cetateni romani .
Pe fond, restituirea in natura este conditionata de realizarea unei expertize care sa identifice imobilele si masura in care acestea sunt libere din punct de vedere subteran si suprateran, de altfel s-a solicitat reclamantilor completarea dosarului in acest sens si cu avizele furnizorilor de utilitati .
Potrivit art. 10 al. 2 din Legea 10/2001, explicitat prin art. 10.3 din Normele Metodologice de aplicare a acesteia , pentru suprafata afectata servitutilor legale si altor amenajari de utilitate publica , masurile reparatorii se stabilesc in echivalent , reclamantii recunoscand in cuprinsul actiunii ca o parte din imobil este afectat de cale de acces .
Mai arata ca nu s-a putut realiza solutionarea notificarii datorita faptului ca reclamantii nu au depus certificatul de mostenitor dupa K R T nascuta K si copii legalizate ale cartilor de identitate ale lor , R S E H, J V H si C H H.
In drept paratul a invocat prevederile art. II , Titlul II din O.U.G. 184/2002 aprobata prin Legea 48/2004 , art. 10 din Legea 10/2001 si dispozitiile Normele Metodologice de aplicare a acesteia .
Cererea este scutita de taxe de timbru potrivit art. 50 din Legea 10/2001.
In probatiune s-au depus notificarile antecesoarelor reclamantilor, decizia de solutionare partiala a acestora cu documentatia aferenta , acte de stare civila , alte inscrisuri .
Analizand cererea in raport cu prevederile legale in materie si probele existente la dosarul cauzei , instanta retine urmatoarele :
Inadmisibilitatea petitului vizand restituirea in natura a imobilului , invocata de parat , reprezinta o aparare de fond fiind necesar a se constata conditiile prevazute de lege pentru solutionarea notificarii in aceasta modalitate ca si cele vizand posibilitatea restituirii in natura a imobilelor preluate abuziv catre persoane ce nu mai au cetatenia romana .
In fapt, antecesoarele reclamantilor au formulat notificari cu privire la imobilul in litigiu, ce au facut obiectul dosarului intern nr. -/46007/01 aflat pe rolul S.C. R. S.R.L. , care a solutionat partial cererea acestora prin Decizia nr. -/04.02.2010.
S-a constatat prin aceasta decizie ca antecesoarele reclamantilor au decedat ulterior formularii notificarii , unitatea investita cu solutionarea notificarilor admitand in parte cererea si restituind in natura terenul de sub nr. top -, reclamantii primind aceleasi cote solicitate si prin prezenta , respectiv G S G H – ½ ; R S E H, J V H si C H H cate 1/6 fiecare, retinandu-se ca prin Sentinta civila nr. 2912/2007 a Judecatoriei Brasov, irevocabila, s-a statuat asupra nevalabilitatii titlului statului cat si calitatea de mostenitori a reclamantilor dupa autorii tabulari de la care s-a preluat imobilul.
Prin aceeasi decizie s-a transmis catre parat dosarul vizand nr. top – cu 3467,24 mp , nr. top – cu 291 mp si nr. – cu 2500 mp, primele doua numere topografice facand obiectul cererii de fata .
Motivul nesolutionarii notificarii de catre parat pentru inexistenta dovezii privind calitatea de persoane indreptatite a reclamantilor nu poate fi retinut, din perspectiva celor mai sus expuse.
Nici celalalt motiv de nesolutionare a notificarii nu este intemeiat , din documentatia depusa la dosar rezultand ca terenul de sub nr. top – cu 3467,24 mp , este liber de constructii, aceeasi stare avand-o si terenul de 291 mp , acesta fiind cale de acces dar numai pentru celalalt teren.
Aceasta situatie juridica a celor doua terenuri rezulta si din documentatia vizand Planul de situatie dupa dezmembrare al topograficului initial.
Prin art. 9 al Legii 10/2001 se prevede ca, imobilele preluate abuziv, indiferent in posesia cui se afla in prezent, se restituie in natura in starea in care se afla la data cererii de restituire si libere de orice sarcini.
Unul dintre principiile de solutionare a notificarilor necesare aplicarii corecte si unitare a legii , il reprezinta prevalenta restituirii in natura, in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1), art. 7 si 9 din lege , potrivit Cap. I din Normele Metodologice de aplicare a Legii 10/2001 aprobate prin H.G. 250/2007.
Reclamantii au dovedit calitatea lor de mostenitori dupa antecesorii deposedati, astfel ca acestia sunt indreptatiti la masuri reparatorii din perspectiva art. 4 alin. 2 coroborat cu art. 3 alin. 1 lit. „a” din Legea nr. 10/2001 si nu exista piedici la restituirea in natura, cum s-a aratat mai sus.
Terenul identificat mai sus are regimul juridic prevazut de art. 2 L Titlului II din O.U.G. 184 /2002 republicata , in sensul ca asupra lui cetatenii straini pot dobandi un drept de folosinta special, astfel ca cererea reclamantilor va fi admisa in acest mod la solicitarea acestora.
Pentru aceste considerente, cererea de fata apare intemeiata, urmand a fi admisa
Prin cererea inregistrata sub numarul de mai sus, reclamantii G S G H, R S E H, J V H si C H H au solicitat, in contradictoriu cu paratul Municipiul Brasov prin Primar , obligarea acestuia la emiterea dispozitiei de restituire in natura a imobilului situat in Brasov , str. W nr. - , potrivit urmatoarelor cote de proprietate : G S G H – ½ ; R S E H, J V H si C H H cate 1/6 fiecare .
Arata ca imobilul a fost dezmembrat in trei loturi , iar pentru terenul inscris sub nr. top -, care nu se afla in administrarea S.C. R. S.R.L. , notificarea si dosarul administrativ au fost transmise spre competenta solutionare primariei Municipiului Brasov care refuza sa o solutioneze intrucat contestatorii nu inteleg sa-si exprime optiunea pentru acordarea de despagubiri pentru imobilul cu nr. top - , care ar avea afectatiunea de drum .
Acest nr. top asigura accesul la lotul nr. 2 , toate cele trei loturi facand parte din numarul topografic initial, la dosar existand toate inscrisurile necesare prin care se face dovada calitatii de persoane indreptatite ca si cea a dreptului de proprietate, existand si o hotarare irevocabila prin care s-a constatat nevalabilitatea titlului statului.
In situatia in care se va constata incidenta dispozitiilor cuprinse in Titlul II , art. II , al. 1 din O.U.G. nr. 184/2002 , solicita constituirea unui drept de folosinta special asupra imobilului notificat , reclamantii avand cetatenia straina.
In drept, cererea a fost motivata pe prevederile art. 1 al. 1 , art. 7 al. 1 , art. 9 al. 1 , art. 25 din Legea 10/2001 , Titlul II , art. II , al. 1 din O.U.G. nr. 184/2002.
Paratul Municipiul Brasov a formulat intampinare, invocand exceptia inadmisibilitatii actiunii in ce priveste primul petit , restituirea in natura a imobilului , petit ce este contrar dispozitiilor art. II din Titlul II al O.U.G. 184/2002 cum a fost aprobata prin Legea 48/2004 intrucat reclamantii nu sunt cetateni romani .
Pe fond, restituirea in natura este conditionata de realizarea unei expertize care sa identifice imobilele si masura in care acestea sunt libere din punct de vedere subteran si suprateran, de altfel s-a solicitat reclamantilor completarea dosarului in acest sens si cu avizele furnizorilor de utilitati .
Potrivit art. 10 al. 2 din Legea 10/2001, explicitat prin art. 10.3 din Normele Metodologice de aplicare a acesteia , pentru suprafata afectata servitutilor legale si altor amenajari de utilitate publica , masurile reparatorii se stabilesc in echivalent , reclamantii recunoscand in cuprinsul actiunii ca o parte din imobil este afectat de cale de acces .
Mai arata ca nu s-a putut realiza solutionarea notificarii datorita faptului ca reclamantii nu au depus certificatul de mostenitor dupa K R T nascuta K si copii legalizate ale cartilor de identitate ale lor , R S E H, J V H si C H H.
In drept paratul a invocat prevederile art. II , Titlul II din O.U.G. 184/2002 aprobata prin Legea 48/2004 , art. 10 din Legea 10/2001 si dispozitiile Normele Metodologice de aplicare a acesteia .
Cererea este scutita de taxe de timbru potrivit art. 50 din Legea 10/2001.
In probatiune s-au depus notificarile antecesoarelor reclamantilor, decizia de solutionare partiala a acestora cu documentatia aferenta , acte de stare civila , alte inscrisuri .
Analizand cererea in raport cu prevederile legale in materie si probele existente la dosarul cauzei , instanta retine urmatoarele :
Inadmisibilitatea petitului vizand restituirea in natura a imobilului , invocata de parat , reprezinta o aparare de fond fiind necesar a se constata conditiile prevazute de lege pentru solutionarea notificarii in aceasta modalitate ca si cele vizand posibilitatea restituirii in natura a imobilelor preluate abuziv catre persoane ce nu mai au cetatenia romana .
In fapt, antecesoarele reclamantilor au formulat notificari cu privire la imobilul in litigiu, ce au facut obiectul dosarului intern nr. -/46007/01 aflat pe rolul S.C. R. S.R.L. , care a solutionat partial cererea acestora prin Decizia nr. -/04.02.2010.
S-a constatat prin aceasta decizie ca antecesoarele reclamantilor au decedat ulterior formularii notificarii , unitatea investita cu solutionarea notificarilor admitand in parte cererea si restituind in natura terenul de sub nr. top -, reclamantii primind aceleasi cote solicitate si prin prezenta , respectiv G S G H – ½ ; R S E H, J V H si C H H cate 1/6 fiecare, retinandu-se ca prin Sentinta civila nr. 2912/2007 a Judecatoriei Brasov, irevocabila, s-a statuat asupra nevalabilitatii titlului statului cat si calitatea de mostenitori a reclamantilor dupa autorii tabulari de la care s-a preluat imobilul.
Prin aceeasi decizie s-a transmis catre parat dosarul vizand nr. top – cu 3467,24 mp , nr. top – cu 291 mp si nr. – cu 2500 mp, primele doua numere topografice facand obiectul cererii de fata .
Motivul nesolutionarii notificarii de catre parat pentru inexistenta dovezii privind calitatea de persoane indreptatite a reclamantilor nu poate fi retinut, din perspectiva celor mai sus expuse.
Nici celalalt motiv de nesolutionare a notificarii nu este intemeiat , din documentatia depusa la dosar rezultand ca terenul de sub nr. top – cu 3467,24 mp , este liber de constructii, aceeasi stare avand-o si terenul de 291 mp , acesta fiind cale de acces dar numai pentru celalalt teren.
Aceasta situatie juridica a celor doua terenuri rezulta si din documentatia vizand Planul de situatie dupa dezmembrare al topograficului initial.
Prin art. 9 al Legii 10/2001 se prevede ca, imobilele preluate abuziv, indiferent in posesia cui se afla in prezent, se restituie in natura in starea in care se afla la data cererii de restituire si libere de orice sarcini.
Unul dintre principiile de solutionare a notificarilor necesare aplicarii corecte si unitare a legii , il reprezinta prevalenta restituirii in natura, in conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1), art. 7 si 9 din lege , potrivit Cap. I din Normele Metodologice de aplicare a Legii 10/2001 aprobate prin H.G. 250/2007.
Reclamantii au dovedit calitatea lor de mostenitori dupa antecesorii deposedati, astfel ca acestia sunt indreptatiti la masuri reparatorii din perspectiva art. 4 alin. 2 coroborat cu art. 3 alin. 1 lit. „a” din Legea nr. 10/2001 si nu exista piedici la restituirea in natura, cum s-a aratat mai sus.
Terenul identificat mai sus are regimul juridic prevazut de art. 2 L Titlului II din O.U.G. 184 /2002 republicata , in sensul ca asupra lui cetatenii straini pot dobandi un drept de folosinta special, astfel ca cererea reclamantilor va fi admisa in acest mod la solicitarea acestora.
Pentru aceste considerente, cererea de fata apare intemeiata, urmand a fi admisa
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Restituiri
Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Propunere arestare preventiva – respingere - Sentinta penala nr. I N C H E I E R E A NR. 4 din data de 30.01.2013
Esalonare amenda penala art. 425 alin.2 din Codul de procedura penala - Sentinta penala nr. 93/S din data de 28.03.2012
REVIZUIRE, ART. 3201 Cod Procedura Penala, INADMISIBILITATE - Sentinta penala nr. 76/S din data de 19.03.2013
Fals si uz de fals - Sentinta penala nr. 154/S din data de 04.06.2013
OMOR DEOSEBIT DE GRAV - CONDAMNARE - Sentinta penala nr. 96/S din data de 01.04.2013
Inselaciune rejudecare 5221 Cod procedura penala - Sentinta penala nr. 138/S din data de 24.05.2013
LIBERARE PROVIZORIE SUB CONTROL JUDICIARE - ADMITERE - Sentinta penala nr. IN C H E I E R E din data de 24.05.2013
PLANGERE ORDONANTA PROCUROR, ADMITERE - Sentinta penala nr. Sedinta Camerei de Consiliu din data de 16.05.2013
INFRACTIUNEA DE OMOR, SOLUTIE DE CONDAMNARE - Sentinta penala nr. 81/S din data de 19.03.2013