Drept contencios administrativ. Restituire taxa poluare. Implementarea jurisprudentei Curtii de Justitie a U.E.
(Sentinta civila nr. 1485 din data de 06.06.2011 pronuntata de Tribunalul Ialomita)2. Drept contencios administrativ. Restituire taxa poluare. Implementarea
jurisprudentei Curtii de Justitie a U.E. (C-402/09 - Cauza TATU)
Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal la data de 13 aprilie 2011, reclamantul MV, a chemat in judecata ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE SLOBOZIA si DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE IALOMITA, ambele cu sediul in Slobozia, str.Matei Basarab, nr.14, judetul Ialomita, solicitand anularea deciziei nr.332/7 decembrie 2010, emisa de parata D.G.F.P. Ialomita si, pe cale de consecinta, desfiintarea deciziei de calcul a taxei de poluare pentru autovehicule nr.23474/15 noiembrie 2010 si restituirea sumei de 3.595 lei, actualizata cu rata dobanzii legale, precum si plata cheltuielilor de judecata .
In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca a achizitionat un autoturism second - hand dintr-un stat al Uniunii Europene, iar pentru inmatricularea acestuia a fost obligat sa achite taxa auto d e poluare .
Considera reclamantul ca perceperea acestei taxe este contrara normelor Comunitatii Europene intrucat ea se constituie intr-un depozit discriminatoriu care incalca principiul liberei circulatii a produselor intre statele U.E.
In dovedirea cererii sale, reclamantul a solicitat proba cu inscrisuri .
In drept, reclamantul si-a intemeiat cererea sa pe dispozitiile Tratatului Comunitatii Europene, Constitutia Romaniei si Codul de procedura civila .
Cererea a fost legal timbrata cu suma de 39 lei - taxa timbru si 0,5 lei timbru judiciar .
Prin intampinare, parata D.G.F.P. Ialomita a solicitat respingerea cererii reclamantului, considerand ca incasarea taxei de poluare este legala si se sprijina pe dispozitiile O.U.G. nr.50/2008, dispozitii care in ultima forma a actului normativ sunt in concordanta cu normele C.E.
S-a solicitat totodata de catre parata introducerea in cauza, in calitate de chemat in garantie, a Administratiei Fondului pentru Mediu, intrucat taxa perceputa reclamantului se varsa in acest fond, iar in situatia in care s-ar admite actiunea reclamantului chematul in garantie sa fie obligat sa achite paratului suma solicitata de reclamant.
La randul sau, parata A.F.P. Slobozia, prin intampinare, a solicitat de asemenea respingerea ca neintemeiata a cererii reclamantului, sustinand ca dispozitiile cuprinse in O.U.G. nr.50/2008 sunt in concordanta cu Tratatul Comunitatii Europene.
Din actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele :
Pentru inmatricularea unui autoturism marca OPEL achizitionat de reclamant din Franta, s-a perceput taxa de poluare, potrivit deciziei de calcul din 15 noiembrie 2010 in suma de 3.595 lei, decizie emisa de parata A.F.P. Slobozia .
Impotriva acestei decizii, in conditiile art.205 si urmatoarele Cod procedura fiscala, reclamantul a formulat contestatie, contestatie care a fost respinsa de parata D.G.F.P. Ialomita, potrivit deciziei nr.332/7 decembrie 2010.
In ambele situatii paratele organe fiscale au motivat faptul ca perceperea si calculul taxei de poluare sunt legale si au la baza dispozitiile O.U.G. nr.50/2008, dispozitii care sunt in concordanta cu normele Tratatului Comunitatii Europene.
Cererea formulata de reclamant apare intemeiata pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.1 alin.1 din O.U.G. nr.50/2008, cu modificarile ulterioare rezulta ca se instituie plata taxei de poluare pentru autovehiculele reglementate de art.3 alin.1 din acelasi act normativ, respectiv autovehiculele din categoriile M1, M3 si M1-M3, astfel cum acestea sunt definite in RNTR2.
Rezulta din cuprinsul art.7 lit.a din O.U.G. nr.50/2008 ca obligatia de plata a taxei de poluare intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania.
Din economia acestui din urma text de lege se poate retine existenta unei discriminari atunci cand autovehiculele inmatriculate intr-un stat comunitar, la prima inmatriculare in Romane li se percepe taxa de poluare, in schimb autovehiculelor similare aflate pe piata interna, la reinmatriculare in urma vanzarii acestora, aceasta taxa nu s e percepe.
Se poate concluziona ca aceasta practica instituita potrivit O.U.G. nr. 50/3008 incalca principiul liberei circulatii a produselor intre statele U.E. afirmat de art. 28 din T.C.E., actualmente art. 34 din TFUE si cel al instituirii unor taxe discriminatorii reglementate de art. 90 din T.C.E., actualmente art. 110 din TFUE intrucat masurile fiscale sunt astfel stabilite incat descurajeaza punerea in circulatie in Romania a tuturor autovehiculelor de ocazie, cumparate din state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie, cu vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
Rezulta aceasta concluzie cu suficienta convingere si din hotararea Curtii de Justitie a U.E. din 7 aprilie 2011 (C-402/09 Cauza Tatu), cand aceasta curte, avand a da un raspuns unei intrebari preliminare formulata in temeiul art. 234 C.E. de Tribunalul Sibiu a statuat ca reglementarile O.U.G. nr. 50/2008 nu asigura neutralitatea taxei de poluare in privinta vehiculelor de ocazie importate si a vehiculelor de ocazie similare inmatriculate pe teritoriul national anterior instituirii taxei mentionate, si ca prin aceasta se incalca dispozitiile art. 90 din fostul T.C.E., actualmente art. 110 din TFUE.
Asa fiind, existand o contradictie intre norma interna si norma comunitara, in cauza isi gaseste aplicarea dispozitiile art. 148 din Constitutie, care prevad ca urmare a aderarii la Uniunea Europeana prevederile tratatelor constitutive precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare (alin. 2) iar Parlamentul, Presedintele, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor din actul de aderare asumate prin Legea nr. 157/2005.
De altfel jurisprudenta Curtii Europene de Justitie a stabilit ca legea care se indeparteaza de tratat nu ar putea sa duca la anularea lui, dat fiind natura sa originara si speciala, fara a-l lipsi de caracterul de lege comunitara.
Acest principiu stabilit in cauza COSTA/ENEL(1964) a stabilit si relatia dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre, aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior.
Asa fiind, constatandu-se neconcordanta dintre norma interna (O.U.G. nr. 50/2008) si norma comunitara (TCE actualmente TFUE) tribunalul urmeaza a admite ca intemeiata actiunea reclamantului si a dispune restituirea sumei incasata de la acesta cu titlu de taxa auto de poluare.
Totodata, fiind o suma incasata necuvenit cu titlu de taxa fiscala, urmeaza ca organele fiscale sa achite si dobanda legala calculata potrivit art. 124 Cod procedura fiscala la data restituirii efective a taxei incasate.
Cu privire la cererea de chemare in garantie a Administratiei Fondului pentru Mediu si aceasta urmeaza a fi admisa ca intemeiata.
Astfel, potrivit art. 60 si urmatoarele Cod procedura civila partea poate sa cheme in garantie o alta persoana impotriva careia ar putea sa se indrepte cand ar cadea in pretentii cu o cerere in garantie sau in despagubire.
Cum potrivit art. 1 alin. 1 din O.U.G. nr. 50/2008 sumele incasate cu titlu de taxa de poluare pentru autoturism se constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu iar parata Administratia Finantelor Publice Slobozia a cazut in pretentii, urmeaza a admite cererea de chemare in garantie si a obliga chematul in garantie catre parata Administratia Finantelor Publice Slobozia la plata sumei achitata de acesta reclamantului.
La cererea reclamantului, potrivit art. 274 Cod procedura civila paratele Administratia Finantelor Publice Slobozia si D.G.F.P. Ialomita urmeaza a fi obligate si la plata cheltuielilor de judecata in suma de 3.950 lei catre reclamant.
Asa fiind, pentru aceste considerente urmeaza a admite ca intemeiata cererea formulata de reclamantul MV impotriva paratelor Administratia Finantelor Publice Slobozia si D.G.F.P. Ialomita.
Urmeaza a dispune anularea deciziei nr. 332 din 7 decembrie 2010 emisa de parata D.G.F.P. Ialomita si admitand contestatia formulata de reclamant va dispune desfiintarea deciziei de calcul a taxei de poluare nr. 23474 din 15 noiembrie 2010, emisa de parata Administratia Finantelor Publice Slobozia.
Va dispune obligarea paratei Administratia Finantelor Publice Slobozia catre reclamant la restituirea sumei de 3.595 lei precum si a dobanzilor legale aferente, calculate potrivit art. 124 Cod procedura fiscala la data platii efective.
Va obliga paratele D.G.F.P. Ialomita si Administratia Finantelor Publice Slobozia la plata catre reclamant a sumei de 39,5 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
Va admite ca intemeiata cererea de chemare in garantie si va obliga chemata in garantie Administratia Fondului pentru Mediu catre parata Administratia Finantelor Publice Slobozia la plata sumei achitata de aceasta cu titlu de suma incasata necuvenit reprezentand taxa de poluare si dobanzi legale, catre reclamant.
(TRIBUNALUL IALOMITA - SECTIA CIVILA, SENTINTA CIVILA NR.1485 din 06.06.2011)
jurisprudentei Curtii de Justitie a U.E. (C-402/09 - Cauza TATU)
Prin cererea inregistrata pe rolul acestui tribunal la data de 13 aprilie 2011, reclamantul MV, a chemat in judecata ADMINISTRATIA FINANTELOR PUBLICE SLOBOZIA si DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE IALOMITA, ambele cu sediul in Slobozia, str.Matei Basarab, nr.14, judetul Ialomita, solicitand anularea deciziei nr.332/7 decembrie 2010, emisa de parata D.G.F.P. Ialomita si, pe cale de consecinta, desfiintarea deciziei de calcul a taxei de poluare pentru autovehicule nr.23474/15 noiembrie 2010 si restituirea sumei de 3.595 lei, actualizata cu rata dobanzii legale, precum si plata cheltuielilor de judecata .
In motivarea cererii sale, reclamantul a aratat ca a achizitionat un autoturism second - hand dintr-un stat al Uniunii Europene, iar pentru inmatricularea acestuia a fost obligat sa achite taxa auto d e poluare .
Considera reclamantul ca perceperea acestei taxe este contrara normelor Comunitatii Europene intrucat ea se constituie intr-un depozit discriminatoriu care incalca principiul liberei circulatii a produselor intre statele U.E.
In dovedirea cererii sale, reclamantul a solicitat proba cu inscrisuri .
In drept, reclamantul si-a intemeiat cererea sa pe dispozitiile Tratatului Comunitatii Europene, Constitutia Romaniei si Codul de procedura civila .
Cererea a fost legal timbrata cu suma de 39 lei - taxa timbru si 0,5 lei timbru judiciar .
Prin intampinare, parata D.G.F.P. Ialomita a solicitat respingerea cererii reclamantului, considerand ca incasarea taxei de poluare este legala si se sprijina pe dispozitiile O.U.G. nr.50/2008, dispozitii care in ultima forma a actului normativ sunt in concordanta cu normele C.E.
S-a solicitat totodata de catre parata introducerea in cauza, in calitate de chemat in garantie, a Administratiei Fondului pentru Mediu, intrucat taxa perceputa reclamantului se varsa in acest fond, iar in situatia in care s-ar admite actiunea reclamantului chematul in garantie sa fie obligat sa achite paratului suma solicitata de reclamant.
La randul sau, parata A.F.P. Slobozia, prin intampinare, a solicitat de asemenea respingerea ca neintemeiata a cererii reclamantului, sustinand ca dispozitiile cuprinse in O.U.G. nr.50/2008 sunt in concordanta cu Tratatul Comunitatii Europene.
Din actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele :
Pentru inmatricularea unui autoturism marca OPEL achizitionat de reclamant din Franta, s-a perceput taxa de poluare, potrivit deciziei de calcul din 15 noiembrie 2010 in suma de 3.595 lei, decizie emisa de parata A.F.P. Slobozia .
Impotriva acestei decizii, in conditiile art.205 si urmatoarele Cod procedura fiscala, reclamantul a formulat contestatie, contestatie care a fost respinsa de parata D.G.F.P. Ialomita, potrivit deciziei nr.332/7 decembrie 2010.
In ambele situatii paratele organe fiscale au motivat faptul ca perceperea si calculul taxei de poluare sunt legale si au la baza dispozitiile O.U.G. nr.50/2008, dispozitii care sunt in concordanta cu normele Tratatului Comunitatii Europene.
Cererea formulata de reclamant apare intemeiata pentru urmatoarele considerente:
Potrivit art.1 alin.1 din O.U.G. nr.50/2008, cu modificarile ulterioare rezulta ca se instituie plata taxei de poluare pentru autovehiculele reglementate de art.3 alin.1 din acelasi act normativ, respectiv autovehiculele din categoriile M1, M3 si M1-M3, astfel cum acestea sunt definite in RNTR2.
Rezulta din cuprinsul art.7 lit.a din O.U.G. nr.50/2008 ca obligatia de plata a taxei de poluare intervine cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania.
Din economia acestui din urma text de lege se poate retine existenta unei discriminari atunci cand autovehiculele inmatriculate intr-un stat comunitar, la prima inmatriculare in Romane li se percepe taxa de poluare, in schimb autovehiculelor similare aflate pe piata interna, la reinmatriculare in urma vanzarii acestora, aceasta taxa nu s e percepe.
Se poate concluziona ca aceasta practica instituita potrivit O.U.G. nr. 50/3008 incalca principiul liberei circulatii a produselor intre statele U.E. afirmat de art. 28 din T.C.E., actualmente art. 34 din TFUE si cel al instituirii unor taxe discriminatorii reglementate de art. 90 din T.C.E., actualmente art. 110 din TFUE intrucat masurile fiscale sunt astfel stabilite incat descurajeaza punerea in circulatie in Romania a tuturor autovehiculelor de ocazie, cumparate din state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie, cu vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala.
Rezulta aceasta concluzie cu suficienta convingere si din hotararea Curtii de Justitie a U.E. din 7 aprilie 2011 (C-402/09 Cauza Tatu), cand aceasta curte, avand a da un raspuns unei intrebari preliminare formulata in temeiul art. 234 C.E. de Tribunalul Sibiu a statuat ca reglementarile O.U.G. nr. 50/2008 nu asigura neutralitatea taxei de poluare in privinta vehiculelor de ocazie importate si a vehiculelor de ocazie similare inmatriculate pe teritoriul national anterior instituirii taxei mentionate, si ca prin aceasta se incalca dispozitiile art. 90 din fostul T.C.E., actualmente art. 110 din TFUE.
Asa fiind, existand o contradictie intre norma interna si norma comunitara, in cauza isi gaseste aplicarea dispozitiile art. 148 din Constitutie, care prevad ca urmare a aderarii la Uniunea Europeana prevederile tratatelor constitutive precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare (alin. 2) iar Parlamentul, Presedintele, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor din actul de aderare asumate prin Legea nr. 157/2005.
De altfel jurisprudenta Curtii Europene de Justitie a stabilit ca legea care se indeparteaza de tratat nu ar putea sa duca la anularea lui, dat fiind natura sa originara si speciala, fara a-l lipsi de caracterul de lege comunitara.
Acest principiu stabilit in cauza COSTA/ENEL(1964) a stabilit si relatia dintre dreptul comunitar si dreptul national al statelor membre, aratand ca dreptul comunitar este o ordine juridica independenta care are prioritate de aplicare chiar si in fata dreptului national ulterior.
Asa fiind, constatandu-se neconcordanta dintre norma interna (O.U.G. nr. 50/2008) si norma comunitara (TCE actualmente TFUE) tribunalul urmeaza a admite ca intemeiata actiunea reclamantului si a dispune restituirea sumei incasata de la acesta cu titlu de taxa auto de poluare.
Totodata, fiind o suma incasata necuvenit cu titlu de taxa fiscala, urmeaza ca organele fiscale sa achite si dobanda legala calculata potrivit art. 124 Cod procedura fiscala la data restituirii efective a taxei incasate.
Cu privire la cererea de chemare in garantie a Administratiei Fondului pentru Mediu si aceasta urmeaza a fi admisa ca intemeiata.
Astfel, potrivit art. 60 si urmatoarele Cod procedura civila partea poate sa cheme in garantie o alta persoana impotriva careia ar putea sa se indrepte cand ar cadea in pretentii cu o cerere in garantie sau in despagubire.
Cum potrivit art. 1 alin. 1 din O.U.G. nr. 50/2008 sumele incasate cu titlu de taxa de poluare pentru autoturism se constituie venit la bugetul Fondului pentru mediu si se gestioneaza de Administratia Fondului pentru Mediu iar parata Administratia Finantelor Publice Slobozia a cazut in pretentii, urmeaza a admite cererea de chemare in garantie si a obliga chematul in garantie catre parata Administratia Finantelor Publice Slobozia la plata sumei achitata de acesta reclamantului.
La cererea reclamantului, potrivit art. 274 Cod procedura civila paratele Administratia Finantelor Publice Slobozia si D.G.F.P. Ialomita urmeaza a fi obligate si la plata cheltuielilor de judecata in suma de 3.950 lei catre reclamant.
Asa fiind, pentru aceste considerente urmeaza a admite ca intemeiata cererea formulata de reclamantul MV impotriva paratelor Administratia Finantelor Publice Slobozia si D.G.F.P. Ialomita.
Urmeaza a dispune anularea deciziei nr. 332 din 7 decembrie 2010 emisa de parata D.G.F.P. Ialomita si admitand contestatia formulata de reclamant va dispune desfiintarea deciziei de calcul a taxei de poluare nr. 23474 din 15 noiembrie 2010, emisa de parata Administratia Finantelor Publice Slobozia.
Va dispune obligarea paratei Administratia Finantelor Publice Slobozia catre reclamant la restituirea sumei de 3.595 lei precum si a dobanzilor legale aferente, calculate potrivit art. 124 Cod procedura fiscala la data platii efective.
Va obliga paratele D.G.F.P. Ialomita si Administratia Finantelor Publice Slobozia la plata catre reclamant a sumei de 39,5 lei cu titlu de cheltuieli de judecata.
Va admite ca intemeiata cererea de chemare in garantie si va obliga chemata in garantie Administratia Fondului pentru Mediu catre parata Administratia Finantelor Publice Slobozia la plata sumei achitata de aceasta cu titlu de suma incasata necuvenit reprezentand taxa de poluare si dobanzi legale, catre reclamant.
(TRIBUNALUL IALOMITA - SECTIA CIVILA, SENTINTA CIVILA NR.1485 din 06.06.2011)
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Restituiri
Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007