InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Constanta

Decizie de concediere . Legea speciala care stabileste conditiile de pensionare.

(Sentinta civila nr. 2888 din data de 19.11.2014 pronuntata de Tribunalul Constanta)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Tribunalul Constanta | Jurisprudenta Tribunalul Constanta


Prin cererea formulata de reclamanta ... in contradictoriu cu parata ... se contesta decizia nr.21/22.07.2014 prin care i-a fost incetat de drept contractul individual de munca existent incepand cu data de 28.07.2014 .
In conformitate cu prevederile legii nr.95/2006, Titul XVI- Exercitarea profesiei de farmacist .Organizarea si functionarea Colegiului Farmacistilor din Romania art.565 alin.1 Farmacistii , indiferent de sex , se pensioneaza la 65 de ani.
Parata a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea contestatiei precum si obligarea reclamantei la plata cheltuielilor de judecata.
In motivare reclamanta invedereaza ca potrivit art.56 alin.1 din codul muncii "Contractul individual de munca existent inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.
Se mai arata ca potrivit art.565 alin.1 din legea nr.95/2006 s-a prevazut ca Farmacistii se pensioneaza la varsta prevazuta de lege , text ce a fost modificat prin lega nr.264/2007 care a intrat in vigoare la data de 30.07.2007 data la care era in vigoarea legea nr.19/2000 care reglementa sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale , reprezentand actul normativ cu caracter general in aceasta materie.
Actele normative care reglementau pensiile speciale au fost abrogate expres prin legea nr.263/2010 act normativ care a urmarit crearea  unui sistem unitar de pensii publice.
Fata de scopul urmarit prin adoptarea acestei legi , parata apreciaza ca la data intrarii in vigoare a acestui act normativ au fost abrogate implicit toate celelalte prevederi legale care nu au fost mentionate expres in cuprinsul legii nr.263/2010.
Pe cale de consecinta , parata apreciaza ca cerinta varstei standard de pensionare era indeplinita la data emiterii deciziei atacate.
Analizand materialul probator administrat in cauza , instanta retine urmatoarele:.
Prin decizia nr.21/22.07.2014 a incetat incepand cu data de 28.07.2014 contractul individual de munca nr.58/1844/19.11.1980 al reclamantei conform art.56 alin.1 lit.c din codul muncii incepand cu data de 28.07.2014.
Conform art.56 alin.1 lit c din codul muncii  (1)Contractul individual de munca existent inceteaza de drept:
c)la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare
Reclamanta a fost incadrata in functia de farmacist in cadrul paratei ... .
Legea nr.95/2006 cuprinde dispozitii cu caracter special. Astfel in ceea ce priveste varsta de pensionare s-a prevazut ca la data adoptarii actului normativ ca Farmacistii se pensioneaza la varsta prevazuta de lege .
Acest text a fost modificat prin legea nr.264/2007 in sensul includerii unei varste de pensionare , respectiv 65 de ani , in acest sens de  art.565 alin.1 din legea nr.95/2006 prevede "Farmacistii, indiferent de sex, se pensioneaza la varsta de 65 de ani."
Instanta retine ca la data modificarii textului de lege era intr-adevar in vigoare legea nr.19/2000 care prevedea la art.41 ca "Varsta standard de pensionare este de 60 de ani pentru femei si 65 de ani pentru barbati. Atingerea varstei standard de pensionare se va realiza in termen de 13 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi , prin cresterea varstelor de pensionare , pornindu-se de la 57de ani pentru femei si de la 62 de ani pentru barbati conform esalonarii prevazute la anexa 3."
Asadar intentia clara a legiuitorului a fost de a crea un statut special in cazul farmacistilor care nu beneficiau de cresterea treptata a varstei standard de pensionare si care indiferent, de sex , urmau a beneficia de pensie de varsta la implinirea a 65 de ani.
Dispozitiile legii nr.19/2000 au fost abrogate incepand cu 1 ianuarie 2011 cand a intrat in vigoare Legea nr.263/2010 care reglementeaza varsta standard de pensionare prin art. 53 .Astfel , acest text prevede ca Varsta standard de pensionare este de 65 de ani pentru barbati si 63 de ani pentru femei. Atingerea acestei varste se realizeaza prin cresterea varstelor standard de pensionare, conform esalonarii prevazute in anexa nr. 5.
Legea nr.263/2010 prevede la art.196 actele normative abrogate expres cat si mentiunea de abrogare a oricarei dispozitii contrara acestei legi.
Din examinarea art.196 instanta constata ca art.565 din legea nr.95/2006 nu a facut obiectul abrogarii exprese .Totodata instanta retine ca acest text de lege nu cuprinde dispozitii contrare legii atat timp cat varsta standard de pensionare stabilita de actul normativ cu caracter special stabileste cu caracter derogator o varsta unica de pensionare atat pentru barbati cat si pentru femei .
                                            
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013