ANULARE ACT ADMINISTRATIV
(Sentinta civila nr. 3786/17.12.2009 din data de 21.12.2009 pronuntata de Tribunalul Bucuresti)DOSAR NR. 13937/3/2009
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI
SECTIA A IX-A - CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
SENTINTA CIVILA NR. 3786
SEDINTA PUBLICA DIN DATA DE 17.12.2009
Tribunalul constituit din:
PRESEDINTE: STAICU IULIANA
GREFIER: SERBAN FLORENTINA Pe rol se afla solutionarea actiunii de contencios administrativ, formulata de reclamanta A D P si D U S 6 B, in contradictoriu cu parata C de C a R - C de C a M B si chematul in garantie M M, F si E de S - D de M si P S a M B, avand ca obiect anulare act administrativ.
La apelul nominal facut in sedinta publica, au raspuns, pentru reclamanta, avocat N M L, cu imputernicire avocatiala atasata la dosar, si pentru parata, consilier juridic M P, cu delegatie la dosar, lipsa fiind chematul in garantie.
Procedura completa.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care,
Aparatorul reclamantei depune la dosar certificatul de grefa eliberat in dosarul nr. 49756/3/2008 aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti.
Tribunalul acorda cuvantul pe exceptia netimbrarii invocata de chematul in garantie.
Aparatorul reclamantei solicita respingerea exceptiei intrucat s-au depus la dosar dovezile de achitare a taxelor judiciare de timbru.
Tribunalul respinge ca ramasa fara obiect exceptia netimbrarii, avand in vedere ca reclamanta a achitat taxa judiciara de timbru stabilita de instanta la termenul din 19.11.2009.
Se acorda cuvantul pe exceptia inadmisibilitatii cererii principale.
Aparatorul reclamantei lasa la aprecierea instantei modul de solutionare a exceptiei.
Reprezentanta paratei solicita admiterea exceptiei.
Tribunalul, fata de motivele invocate in sustinerea exceptiei, instanta o respinge ca neintemeiata fata de dispozitiile art. 28 din Legea nr. 554/2004 care prevad ca dispozitiile legii contenciosului administrativ se completeaza cu cele ale codului de procedura civila in masura in care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de putere dintre autoritatile publice si persoanele vatamate, incompatibilitate care nu exista in prezenta cauza.
Se acorda cuvantul pe solicitarea de probe.
Partile prezente solicita incuviintarea probei cu inscrisurile depuse la dosar.
Reprezentanta paratei invoca exceptia inadmisibilitatii in raport de obiectul prezentului dosar, actiunea fiind inadmisibila, intrucat actul care a fost atacat nu este un act administrativ in sine, nu produce efecte juridice in sensul unui act administrativ de sine statator.
Aparatorul reclamantei lasa la aprecierea instantei solutionarea exceptiei.
Tribunalul, in temeiul art. 137 alin. 2 Cpc, uneste exceptia cu fondul cauzei, incuviinteaza pentru toate partile proba cu inscrisurile depuse la dosar si acorda cuvantul pe fondul cauzei.
Aparatorul reclamantei arata ca in cauza subzista exceptia autoritatii de lucru judecat, intrucat Curtea de Apel Bucuresti s-a pronuntat pe acest dosar.
Reprezentanta paratei solicita respingerea cererii ca neintemeiata, si in consecinta, mentinerea raportului de control.
Tribunalul retine cauza spre solutionare. TRIBUNALUL,
Prin cererea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti- Sectia a -VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal la data de 05.12.2008 sub nr. 7767/2/2008 reclamanta A D P si D U S 6 B a chemat in judecata pe parata C de C- C de C a M B si a chemat in garantie M M, F si E de S- D de M si P S a M B, formulind contestatie impotriva raportului de control intermediar din data de 28.11.2008.
In motivarea cererii reclamanta a aratat ca acest control a avut ca obiect verificarea contului de executie si a bilantului contabil pe anul 2007 si s-a constatat acordarea unui spor de stabilitate in suma bruta de 149.529 lei, pentru care s-au calculate foloase nerealizate in suma de 12.583 lei, sporul fiind acordat in baza contractului colectiv de munca nr.4758/07.03.2007, HCLS6 nr.145/26.04.2007 si a deciziei nr.450/29.06.2007. Reclamanta a precizat ca contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anul 2007 a fost supus spre aprobare C L S 6, ordonatorul principal de credite la nivel de administratie publica locala si a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B,instituie care, daca ar fi constatat ca acesta nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr.554/2004, Legii nr.215/2001, Legii nr.130/1996.
Chemata in garantie a depus intimpinare prin care a invocat exceptiile netimbrarii in temeiul art.3 lit.m din Legea nr.146/1997 si inadmisibilitatii intrucit Legea nr.554/2004 nu prevede institutia cererii de chemare in rgarantie. Pe fond s-a mentionat ca singurele conditii in care se poate proceda la refuzul inregistrarii unui contract sunt cele 3 situatii stipulate in art.26 al.2 din Legea nr.130/1996 si nu cele stipulate in art.27 al.2. Raportul nu ete opozabil ADP Sector 6 si nu poate fi pus in sarcina sa atita timp cit partile au negociat clauza stipulate in art.43 lit.e, respective patronatul si cele 3 organizatii sindicale semnatare. Potrivit Legii nr.130/1996 rolul institutiei este strict de verificare a conditiilor privind negocierea contractului colectiv de munca si indeplinirea conditiilorprevazute de art.17 al.1 lit.c din Legea nr.130/1996, cit si de intregistrare a contractelor de munca. Chiar daca acest contract a fost incheiat cu incalcarea prevederilor art.8 al.2 din Legea nr.130/1996 coroborat cu art.238 al.1 din Legea nr.53/2003, acesta nu poate fi anulat sau refuzat in integritatea sa, ci cel mult pot fi anulate de catre instanta judecatoreasca acele articole care au fost negociate cu incalcarea prevederilor legale. DMPS Bucuresti nu are nici o calitate de a intervene intre partile semnatare la negocierea unui contract colectiv de munca, de a se implica in aceasta negociere sau de a se pronunta cu privire la ceea ce a constatat Curtea de Conturi.
In drept au fost invocate prevederile art. 7 al.1 din Legea nr. 554/2004, art. 26 al.1, art.18al.3 din Legea nr.130/1996, art.115 si 60-63 Cpc, art.3 lit.m si art.20 al.3 din Legea nr.146/1997.
In baza art. 242 pct. 2 Cpc chemata in garantie a solicitat judecarea in lipsa.
Au fost depuse la dosar in fotocopii urmatoarele inscrisuri: raport de control intermediar din data de 28.11.2008, HCLS6 nr.145/26.04.2007, contract colectiv de munca nr.4758/07.03.2007, notificare, procese- verbale din datele de 26.06.2007, 10.03.2008 si 29.01.2008, acte aditionale din datele de 02.04.2008, 25.06.2009 si 06.02.2008, adresa nr.6996/02.05.2007 emisa de A D P S 6 Bucuresti, dispozitia nr.215/23.02.2006 emisa de P S 6, adresa nr.75/07.03.2007 emisa de F S din A P C si L din Romania, deciziile nr.95/27.02.2006, nr.40/02.02.2006, nr.35/01.02.2006, nr.509/07.08.2006 emise de C L S 6- ADP, decizia nr.508/07.08.2006 emisa de P S 6- ADP, sentintele civile nr.7/06.08.2003 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a-III- a Civila, nr.3509/24.05.2004 a Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti, nr.48/24.10.2005 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a-IV- a Civila, adresa nr.2879/16.02.2007 emisa de Federatia Nationala a Sindicatelor Soferilor din Romania- Filiala Bucuresti, regulament intern.
Prin sentinta civila nr.261/27.01.2009 Curtii de Apel Bucuresti- Sectia a -VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal a admis exceptia de necompetenta materiala si a declinat solutionarea cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, in raport atit de emitentul actului administrative fiscal contestat, cit si de cuantumulplatilor nelegale.
Cauza a fost inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal la data de 03.04.2009 sub nr.13937/3/2009.
La data de 22.05.2009,prin Serviciul Registratura, reclamanta a depus cerere precizatoare prin care a mentionat ca art.31 al.3 din Legea nr.94/1992, modificat prin Legea nr.217/2008, prevede cain situatiile in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate care au determinat producerea de prejudicii se comunica conducerii entitatii publice aceasta stare de fapt, iar stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devine obligatia entitatii audiate. Intrucit raportul a fost finalizat ulterior datei de 27.10.2008, valorificarea constatarii nu se mai putea face decit potrivit noii reglementari, care nu mai prevede sisizarea instantelor judecatoresti specializate in faza urmatoare constatarii. Activitatea de valorificare a rapoartelor de audit se face potrivit regulamentului aprobat conform art.12 al.2 din lege, insa la data intocmirii actului de sesizare Plenul Curtii de Conturi nu adoptase regulamentul, care a fost aprobat ulterior prin hotarirea nr.12/2000 si publicat in MO nr.78/10.02.2009, anterior acestei date nefiind indeplinita cerinta legala de publicitate. Nu pot fi luate in calcul nici dispozitiile cuprinse in Instructiunile nr.2851/NV/12.11.2008in conformitate cu care actele de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008 urmeaza procedurile de valorificare in vigoare de la data aprobarii programului de control,intrucit Instructiunile nu reprezinta regulamentsi nici nu au fost publicate in MO pentru a dobindi caracter normative.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr.554/2004, Legii nr.215/2001, art.27, 28 si 30 din Legea nr.130/1996, Legea nr.94/1992, art.31 din Legea nr.217/2008, Legea nr.24/2000, art.10 al.1 din Hotarirea Plenului Curtii de Conturi nr.1/2000 si Hotarirea Plenului Curtii de Conturi nr.22/19.11.2008.
Au mai fost depuse la dosar in fotocopii urmatoarele inscrisuri: sentinta civila nr.916/05.03.2009 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, punct de vedere aupra intimpinarilor din dosarul nr.49756/3/2008 formulat de C de C- C de C a M B, intimpinari formulate in dosarul nr.49756/3/2008 al Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal.
Analizind actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin raportul de control intermediar din data de 28.11.2008 parata C de C- C de C a M B a constatat efectuarea de plati nelegale in anul 2007 in suma bruta de 149.529 lei, reprezentind spor de stabilitate acordat personalului contractual din cadrul ADP Sector 6,din care suma de 105.577 lei reprezinta plata neta, suma de 40.499 lei reprezinta contributiile angajatorului si suma de 46.943 lei reprezinta contributiile angajatilor. Sporul a fost acordat in baza contractului colectiv de munca nr.4758/07.03.2007, HCLS6 nr.145/26.04.2007 si deciziei nr.450/29.06.2007, insa salarizarea personalului contractual pentru anul 2007 s-a realizat in baza OG nr.10/2007. Parata si-a intemeiat constatarile pe dispozitiile art.12 al.1 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca si art.14 al.2, 3 si 4 din Legea nr.273/2006 privind finantele publice. Pentru plata nelegala a sporului de stabilitate parata a calculat in conformitate cu prevederile art.71 al.2 din Legea nr.94/1992 rep. foloase nerealizate in suma de 12.583 lei de la data efectuarii platii nelegale si pina la data incheierii controlului si a stabilit raspunderea in sarcina urmatoarelor persoane: Z C, director general, P C,director adjunct, J M, director economic, C T, inspector resurse umane, si A M, sef birou juridic.
In ceea ce priveste exceptia inadmisibilitatii cererii, instanta o va respinge ca neintemeiata intrucit raportul de control poate fi incadrat in notiunea de "act administrativ", conform definitiei prevazuta de art.2 al.1lit.c din Legea nr.554/2004, “actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice". Astfel raportul de control reprezinta expresia activitatii C de C privind “modul de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public, furnizand Parlamentului si, respectiv, unitatilor administrativ-teritoriale rapoarte privind utilizarea si administrarea acestora, in conformitate cu principiile legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii" (art.21 al.1 din Legea nr.94/1992) si este de natura a produce efecte juridice in ceea ce-l priveste pe destinatar (reclamanta). In plus, nu exista un text de lege care sa interzica contestarea raportului intocmit de Curtea de Conturi de persoana care se considera vatamata prin constatarile cuprinse in acest act de control, urmind insa a proba sustinerile sale.
Pe fondul cauzei, instanta are in vedere ca prin cererea de chemare in judecata, astfel cum a fost formulata initial, reclamanta a motivat contestarea raportului C de C pe aceea ca contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anul 2007 a fost supus spre aprobare C L S 6, ordonatorul principal de credite la nivel de administratie publica locala si a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B, institutie care, daca ar fi constatat ca acesta nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui. Ulterior, prin cererea precizatoare, reclamanta a motivat cererea si pe aceea ca art.31 al.3 din Legea nr.94/1992, modificat prin Legea nr.217/2008, in vigoare la data cind raportul a fost finalizat, prevede ca in situatiile in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate care au determinat producerea de prejudicii se comunica conducerii entitatii publice aceasta stare de fapt, iar stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devine obligatia entitatii audiate. Asadar activitatea de valorificare a rapoartelor de audit se face potrivit regulamentului aprobat conform art.12 al.2 din lege, insa la data intocmirii actului de sesizare Plenul Curtii de Conturi nu adoptase regulamentul, care a fost aprobat ulterior prin hotarirea nr.12/2000 si publicat in MO nr.78/10.02.2009, anterior acestei date nefiind indeplinita cerinta legala de publicitate, iar dispozitiile cuprinse in Instructiunile nr.2851/NV/12.11.2008, in conformitate cu care actele de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008 urmeaza procedurile de valorificare in vigoare de la data aprobarii programului de control, nu pot fi luate in calcul intrucit Instructiunile nu reprezinta regulament si nici nu au fost publicate in MO pentru a dobindi caracter normativ.
In ceea ce priveste sustinerile din cererea precizatoare, instanta constata ca acestea sunt preluate din motivarea sentintei civile nr.916/05.03.2009 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, prin care a fost respinsa ca inadmisibila cererea C de C- C de C a M B de valorificare a raportului de control prin obligarea ADP Sector 6 la plata sumelor mentionate in raport si stabilirea raspunderii juridice in sarcina persoanelor fizice vinovate de producerea prejudiciului. Recursul declarat impotriva acestei sentinte a fost respins ca tardiv, astfel cum rezulta din datele publicate pe site- ul Curtii de Apel Bucuresti- Sectia a -VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal si din certificatul de grefa depus de aparatorul reclamantei.
In drept instanta are in vedere dispozitiile art.31 al.3 din Legea nr.94/1992, modificat prin Legea nr.217/2008, in vigoare la data cind raportul a fost finalizat, conform carora “In situatiile in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate, care au determinat producerea unor prejudicii, se comunica conducerii entitatii publice auditate aceasta stare de fapt. Stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devin obligatie a conducerii entitatii auditate". De asemenea, instanta retine dispozitiile art.12 al.2 si 3 din Legea nr.94/1992, conform carora “Organizarea si desfasurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati se efectueaza potrivit regulamentului aprobat de plenul Curtii de Conturi, in temeiul prezentei legi.(3) Regulamentul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I". Este corect faptul ca la data intocmirii raportului de control Plenul Curtii de Conturi nu adoptase un astfel de regulament (aprobat ulterior prin hotarirea nr.12/2000 si publicat in MO nr.78/10.02.2009), insa Instructiunile nr.2851/NV/12.11.2008, la care face referire reclamanta si in conformitate cu care actele de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008 urmeaza procedurile de valorificare in vigoare de la data aprobarii programului de control, nu prezinta relevanta in cauza intrucit acestea se refera exclusiv la activitatea de valorificare a actelor de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008.
Fata de textele de lege anterior mentionate, instanta apreciaza ca raportul de control a fost corect intocmit, intrucit C de C- C de C a M B a constatat existenta unor abateri de la dispozitiile legale si a intocmit raportul de control care reprezinta mijlocul prin care se comunica conducerii entitatii publice auditate starea de fapt constatata. Raportul a constatat o situatie de fapt evaluata din punctul de vedere al organului de control la suma bruta de 149.529 lei, imprejurare ce nu lezeaza reclamanta in conditiile in care orice act de control trebuie sa fie motivat in fapt si in drept. Constatarea situatiei de fapt, respectiv existenta unui prejudiciu, este o activitate diferita de cea de valorificare prin dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia, care, potrivit reglementarilor in vigoare la data intocmirii raportului de control, devin obligatia conducerii entitatii auditate.
Sustinerile reclamantei privind atributiile organului de control potrivit legii in vigoare la data intocmirii raportului de control ar fi putut fi avute in vedere numai intr-un litigiu de valorificare a raportului, respectiv de obligare la plata sumelor mentionate in actul de control, litigiu solutionat insa prin sentinta civila nr.916/05.03.2009 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal. Prezenta cauza are ca obiect anularea raportului de control, obiect care trebuie raportat la normele legale in vigoare la data intocmirii, respectiv la normele care reglementeaza modul de intocmire a acestui act de control (aspecte de fond si de forma), si nu norme de valorificare ulterioara a constatarilor cuprinse in actul de control.
Mentionarea in raportul de control a sumei de 149.529 lei este un aspect ce tine strict de motivarea constatarii existentei unor abateri de la dispozitiile legale si nu este de natura sa vatame reclamanta, in conditiile in care, in cadrul activitatii de valorificare a raportului de control, reclamanta are posibilitatea sa conteste atit existanta prejudiciului (fata de normele legale care reglementeaza sporul de stabilitate), cit si intinderea lui (prin documente contabile sau prin efectuarea unei expertize de specialitate).
In ceea ce priveste motivul initial conform caruia contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anul 2007 a fost supus spre aprobare C L S 6, ordonatorul principal de credite la nivel de administratie publica locala, si a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B, instituie care, daca ar fi constatat ca acesta nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui, nici acesta nu poate fi retinut pentru anularea raportului de control. In acest sens, instanta are in vedere ca dispozitiile art.12 al.1 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca prevad “Contracte colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale", iar art.14 al.2, 3 si 4 din Legea nr.273/2006 privind finantele publice mentioneaza "Cheltuielile bugetare au destinatie precisa si limitata si sunt determinate de autorizarile continute in legi speciale si in legile bugetare anuale. (3) Nicio cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si nici nu poate fi angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala. (4) Nicio cheltuiala din fonduri publice locale nu poate fi angajata, ordonantata si platita daca nu este aprobata, potrivit legii, si daca nu are prevederi bugetare si surse de finantare".
In consecinta, avind in vedere si adresa nr.10502/10.04.2008 emisa de M M, F si E de S cu privire la legalitatea acordarii unor drepturi banesti speciale salariatilor bugetari, instanta apreciaza ca in mod corect parata a constatat efectuarea de plati nelegale in anul 2007 reprezentind spor de stabilitate, intrucit clauzele cuprinse in contractul colectiv de munca, chiar in situatia in care acesta a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007, trebuie sa fie in concordanta cu dispozitiile legale care reglementeaza salarizarea personalului bugetar si care nu cuprind dispozitii privind acordarea sporului de stabilitate. De altfel reclamanta nu a contestat faptul ca sporul nu ar fi avut un temei legal, ci a justificat acordarea acestuia prin aceea ca contractul colectiv de munca a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B.
Pentru toate aceste argumente, instanta va respinge ca neintemeiata cererea principala, intrucit reclamanta nu a dovedit producerea unui prejudiciu sau existenta vreunui viciu de forma prin/in intocmirea raportului de control de catre C de C- C de C a M B.
Referitor la cererea de chemare in garantie a M M, F si E de S- D de M si P S a M B pe motiv ca daca aceasta instituie ar fi constatat ca contractul colectiv de munca nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui, instanta are in vedere ca dispozitiile art.27 si 28 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca, invocate de reclamanta nu sunt incidente in cauza. Astfel art.27 din Legea nr.130/1996 mentioneaza ca “(1) La inregistrarea contractelor colective de munca, M M si P S sau, dupa caz, directiile generale teritoriale de munca si protectie sociala vor verifica daca acestea contin clauze negociate cu nerespectarea dispozitiilor art. 8 (clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de munca incheiate la nivel superior). (2) In cazul in care se constata ca in contractele colective de munca exista asemenea clauze, M M si P S sau, dupa caz, directia generala teritoriala de munca si protectie sociala are obligatia sa sesizeze acest fapt partilor contractante". Constatarea nerespectarii dispozitiilor art.8, care insa nu se refera la cuprinsul clauzelor contractuale in raport de dispozitiile legale, nu duce insa la refuzul inregistrarii contractului, ci la sesizarea partilor contractante. De asemenea nu prezinta relevanta dispozitiile art.28 din Legea nr.130/1996, intrucit acestea se refera la refuzului inregistrarii contractelor colective de munca, ceea ce nu s-a intimplat in cauza.
Astfel cum a precizat chematului in garantie in cuprinsul intimpinarii, singurele situatii in care s-ar fi putut refuza inregistrarea contractului colectiv de munca sunt cele prevazute de art.26 al.1 din Legea nr.130/1996, respectiv “Contractele colective de munca nu vor fi inregistrate, daca: a) sunt incheiate cu incalcarea prevederilor art. 13 ("Partile au obligatia sa precizeze, in fiecare contract colectiv de munca incheiat la nivel de grup de unitati si de ramura de activitate, unitatile in cadrul carora se aplica clauzele negociate.(2) In cazul contractelor colective de munca incheiate la nivelul ramurilor de activitate, unitatile componente ale acestora se stabilesc si se precizeaza de catre partile care negociaza contractul colectiv de munca, cu respectarea prevederilor prezentei legi"); b) partile nu fac dovada indeplinirii cerintelor de reprezentativitate; c) nu sunt semnate de toti reprezentantii partilor la negociere". In cauza insa nu s-a inregistrat vreuna dintre cele 3 situatii limitativ prevazute de art.26 al.1 din Legea nr.130/1996, motiv pentru care, in mod corect, D de M si P S a M B a inregistrat contractul colectiv de munca sub nr.2343/15.05.2007.
De asemenea, imprejurarea ca in cuprinsul contractul colectiv de munca au fost prevazute clauze fara suport legal nu poate fi imputata chematului in garantie M M, F si E de S- D de M si P S a M B, care, pe de o parte nu a fost parte contractanta (neavind posibilitatea negocierii unor astfel de cauze sau de a-si exprima vointa cu privire la continutul acestora), iar, pe de alta parte rolul sau este strict de inregistrare sau de refuz de inregistrare a contractului (formalitate ulterioara incheierii acestuia).
Fata de aceste argumente, este lipsita de temei legal cererea de chemare in garantie a M M, F si E de S- D de M si P S a M B, motiv pentru care instanta o va respinge ca neintemeiata.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:
Respinge ca neintemeiata exceptia inadmisibilitatii cererii principale.
Respinge ca neintemeiata cererea principala formulata de reclamanta A D P si D U S 6 Bucuresti, cu sediul in B, S, I A. C, nr. 9, in contradictoriu cu parata C de C a R - C de C a M M, cu sediul in Bucuresti, S, G C, nr. 3.
Respinge ca neintemeiata cererea de chemare in garantie formulata de reclamanta A D P si D U S B, in contradictoriu cu chematul in garantie M M, F si E de S - D de M si P S a M B, cu sediul in Bucuresti, S, I C, nr. 20.
Cu recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 17.12.2009.
Presedinte, Grefier,
Staicu Iuliana Serban Florentina
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI
SECTIA A IX-A - CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
SENTINTA CIVILA NR. 3786
SEDINTA PUBLICA DIN DATA DE 17.12.2009
Tribunalul constituit din:
PRESEDINTE: STAICU IULIANA
GREFIER: SERBAN FLORENTINA Pe rol se afla solutionarea actiunii de contencios administrativ, formulata de reclamanta A D P si D U S 6 B, in contradictoriu cu parata C de C a R - C de C a M B si chematul in garantie M M, F si E de S - D de M si P S a M B, avand ca obiect anulare act administrativ.
La apelul nominal facut in sedinta publica, au raspuns, pentru reclamanta, avocat N M L, cu imputernicire avocatiala atasata la dosar, si pentru parata, consilier juridic M P, cu delegatie la dosar, lipsa fiind chematul in garantie.
Procedura completa.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, dupa care,
Aparatorul reclamantei depune la dosar certificatul de grefa eliberat in dosarul nr. 49756/3/2008 aflat pe rolul Curtii de Apel Bucuresti.
Tribunalul acorda cuvantul pe exceptia netimbrarii invocata de chematul in garantie.
Aparatorul reclamantei solicita respingerea exceptiei intrucat s-au depus la dosar dovezile de achitare a taxelor judiciare de timbru.
Tribunalul respinge ca ramasa fara obiect exceptia netimbrarii, avand in vedere ca reclamanta a achitat taxa judiciara de timbru stabilita de instanta la termenul din 19.11.2009.
Se acorda cuvantul pe exceptia inadmisibilitatii cererii principale.
Aparatorul reclamantei lasa la aprecierea instantei modul de solutionare a exceptiei.
Reprezentanta paratei solicita admiterea exceptiei.
Tribunalul, fata de motivele invocate in sustinerea exceptiei, instanta o respinge ca neintemeiata fata de dispozitiile art. 28 din Legea nr. 554/2004 care prevad ca dispozitiile legii contenciosului administrativ se completeaza cu cele ale codului de procedura civila in masura in care nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de putere dintre autoritatile publice si persoanele vatamate, incompatibilitate care nu exista in prezenta cauza.
Se acorda cuvantul pe solicitarea de probe.
Partile prezente solicita incuviintarea probei cu inscrisurile depuse la dosar.
Reprezentanta paratei invoca exceptia inadmisibilitatii in raport de obiectul prezentului dosar, actiunea fiind inadmisibila, intrucat actul care a fost atacat nu este un act administrativ in sine, nu produce efecte juridice in sensul unui act administrativ de sine statator.
Aparatorul reclamantei lasa la aprecierea instantei solutionarea exceptiei.
Tribunalul, in temeiul art. 137 alin. 2 Cpc, uneste exceptia cu fondul cauzei, incuviinteaza pentru toate partile proba cu inscrisurile depuse la dosar si acorda cuvantul pe fondul cauzei.
Aparatorul reclamantei arata ca in cauza subzista exceptia autoritatii de lucru judecat, intrucat Curtea de Apel Bucuresti s-a pronuntat pe acest dosar.
Reprezentanta paratei solicita respingerea cererii ca neintemeiata, si in consecinta, mentinerea raportului de control.
Tribunalul retine cauza spre solutionare. TRIBUNALUL,
Prin cererea inregistrata pe rolul Curtii de Apel Bucuresti- Sectia a -VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal la data de 05.12.2008 sub nr. 7767/2/2008 reclamanta A D P si D U S 6 B a chemat in judecata pe parata C de C- C de C a M B si a chemat in garantie M M, F si E de S- D de M si P S a M B, formulind contestatie impotriva raportului de control intermediar din data de 28.11.2008.
In motivarea cererii reclamanta a aratat ca acest control a avut ca obiect verificarea contului de executie si a bilantului contabil pe anul 2007 si s-a constatat acordarea unui spor de stabilitate in suma bruta de 149.529 lei, pentru care s-au calculate foloase nerealizate in suma de 12.583 lei, sporul fiind acordat in baza contractului colectiv de munca nr.4758/07.03.2007, HCLS6 nr.145/26.04.2007 si a deciziei nr.450/29.06.2007. Reclamanta a precizat ca contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anul 2007 a fost supus spre aprobare C L S 6, ordonatorul principal de credite la nivel de administratie publica locala si a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B,instituie care, daca ar fi constatat ca acesta nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr.554/2004, Legii nr.215/2001, Legii nr.130/1996.
Chemata in garantie a depus intimpinare prin care a invocat exceptiile netimbrarii in temeiul art.3 lit.m din Legea nr.146/1997 si inadmisibilitatii intrucit Legea nr.554/2004 nu prevede institutia cererii de chemare in rgarantie. Pe fond s-a mentionat ca singurele conditii in care se poate proceda la refuzul inregistrarii unui contract sunt cele 3 situatii stipulate in art.26 al.2 din Legea nr.130/1996 si nu cele stipulate in art.27 al.2. Raportul nu ete opozabil ADP Sector 6 si nu poate fi pus in sarcina sa atita timp cit partile au negociat clauza stipulate in art.43 lit.e, respective patronatul si cele 3 organizatii sindicale semnatare. Potrivit Legii nr.130/1996 rolul institutiei este strict de verificare a conditiilor privind negocierea contractului colectiv de munca si indeplinirea conditiilorprevazute de art.17 al.1 lit.c din Legea nr.130/1996, cit si de intregistrare a contractelor de munca. Chiar daca acest contract a fost incheiat cu incalcarea prevederilor art.8 al.2 din Legea nr.130/1996 coroborat cu art.238 al.1 din Legea nr.53/2003, acesta nu poate fi anulat sau refuzat in integritatea sa, ci cel mult pot fi anulate de catre instanta judecatoreasca acele articole care au fost negociate cu incalcarea prevederilor legale. DMPS Bucuresti nu are nici o calitate de a intervene intre partile semnatare la negocierea unui contract colectiv de munca, de a se implica in aceasta negociere sau de a se pronunta cu privire la ceea ce a constatat Curtea de Conturi.
In drept au fost invocate prevederile art. 7 al.1 din Legea nr. 554/2004, art. 26 al.1, art.18al.3 din Legea nr.130/1996, art.115 si 60-63 Cpc, art.3 lit.m si art.20 al.3 din Legea nr.146/1997.
In baza art. 242 pct. 2 Cpc chemata in garantie a solicitat judecarea in lipsa.
Au fost depuse la dosar in fotocopii urmatoarele inscrisuri: raport de control intermediar din data de 28.11.2008, HCLS6 nr.145/26.04.2007, contract colectiv de munca nr.4758/07.03.2007, notificare, procese- verbale din datele de 26.06.2007, 10.03.2008 si 29.01.2008, acte aditionale din datele de 02.04.2008, 25.06.2009 si 06.02.2008, adresa nr.6996/02.05.2007 emisa de A D P S 6 Bucuresti, dispozitia nr.215/23.02.2006 emisa de P S 6, adresa nr.75/07.03.2007 emisa de F S din A P C si L din Romania, deciziile nr.95/27.02.2006, nr.40/02.02.2006, nr.35/01.02.2006, nr.509/07.08.2006 emise de C L S 6- ADP, decizia nr.508/07.08.2006 emisa de P S 6- ADP, sentintele civile nr.7/06.08.2003 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a-III- a Civila, nr.3509/24.05.2004 a Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti, nr.48/24.10.2005 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a-IV- a Civila, adresa nr.2879/16.02.2007 emisa de Federatia Nationala a Sindicatelor Soferilor din Romania- Filiala Bucuresti, regulament intern.
Prin sentinta civila nr.261/27.01.2009 Curtii de Apel Bucuresti- Sectia a -VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal a admis exceptia de necompetenta materiala si a declinat solutionarea cauzei in favoarea Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, in raport atit de emitentul actului administrative fiscal contestat, cit si de cuantumulplatilor nelegale.
Cauza a fost inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal la data de 03.04.2009 sub nr.13937/3/2009.
La data de 22.05.2009,prin Serviciul Registratura, reclamanta a depus cerere precizatoare prin care a mentionat ca art.31 al.3 din Legea nr.94/1992, modificat prin Legea nr.217/2008, prevede cain situatiile in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate care au determinat producerea de prejudicii se comunica conducerii entitatii publice aceasta stare de fapt, iar stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devine obligatia entitatii audiate. Intrucit raportul a fost finalizat ulterior datei de 27.10.2008, valorificarea constatarii nu se mai putea face decit potrivit noii reglementari, care nu mai prevede sisizarea instantelor judecatoresti specializate in faza urmatoare constatarii. Activitatea de valorificare a rapoartelor de audit se face potrivit regulamentului aprobat conform art.12 al.2 din lege, insa la data intocmirii actului de sesizare Plenul Curtii de Conturi nu adoptase regulamentul, care a fost aprobat ulterior prin hotarirea nr.12/2000 si publicat in MO nr.78/10.02.2009, anterior acestei date nefiind indeplinita cerinta legala de publicitate. Nu pot fi luate in calcul nici dispozitiile cuprinse in Instructiunile nr.2851/NV/12.11.2008in conformitate cu care actele de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008 urmeaza procedurile de valorificare in vigoare de la data aprobarii programului de control,intrucit Instructiunile nu reprezinta regulamentsi nici nu au fost publicate in MO pentru a dobindi caracter normative.
In drept au fost invocate prevederile Legii nr.554/2004, Legii nr.215/2001, art.27, 28 si 30 din Legea nr.130/1996, Legea nr.94/1992, art.31 din Legea nr.217/2008, Legea nr.24/2000, art.10 al.1 din Hotarirea Plenului Curtii de Conturi nr.1/2000 si Hotarirea Plenului Curtii de Conturi nr.22/19.11.2008.
Au mai fost depuse la dosar in fotocopii urmatoarele inscrisuri: sentinta civila nr.916/05.03.2009 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, punct de vedere aupra intimpinarilor din dosarul nr.49756/3/2008 formulat de C de C- C de C a M B, intimpinari formulate in dosarul nr.49756/3/2008 al Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal.
Analizind actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin raportul de control intermediar din data de 28.11.2008 parata C de C- C de C a M B a constatat efectuarea de plati nelegale in anul 2007 in suma bruta de 149.529 lei, reprezentind spor de stabilitate acordat personalului contractual din cadrul ADP Sector 6,din care suma de 105.577 lei reprezinta plata neta, suma de 40.499 lei reprezinta contributiile angajatorului si suma de 46.943 lei reprezinta contributiile angajatilor. Sporul a fost acordat in baza contractului colectiv de munca nr.4758/07.03.2007, HCLS6 nr.145/26.04.2007 si deciziei nr.450/29.06.2007, insa salarizarea personalului contractual pentru anul 2007 s-a realizat in baza OG nr.10/2007. Parata si-a intemeiat constatarile pe dispozitiile art.12 al.1 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca si art.14 al.2, 3 si 4 din Legea nr.273/2006 privind finantele publice. Pentru plata nelegala a sporului de stabilitate parata a calculat in conformitate cu prevederile art.71 al.2 din Legea nr.94/1992 rep. foloase nerealizate in suma de 12.583 lei de la data efectuarii platii nelegale si pina la data incheierii controlului si a stabilit raspunderea in sarcina urmatoarelor persoane: Z C, director general, P C,director adjunct, J M, director economic, C T, inspector resurse umane, si A M, sef birou juridic.
In ceea ce priveste exceptia inadmisibilitatii cererii, instanta o va respinge ca neintemeiata intrucit raportul de control poate fi incadrat in notiunea de "act administrativ", conform definitiei prevazuta de art.2 al.1lit.c din Legea nr.554/2004, “actul unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau a executarii in concret a legii, care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice". Astfel raportul de control reprezinta expresia activitatii C de C privind “modul de formare, de administrare si de intrebuintare a resurselor financiare ale statului si ale sectorului public, furnizand Parlamentului si, respectiv, unitatilor administrativ-teritoriale rapoarte privind utilizarea si administrarea acestora, in conformitate cu principiile legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii" (art.21 al.1 din Legea nr.94/1992) si este de natura a produce efecte juridice in ceea ce-l priveste pe destinatar (reclamanta). In plus, nu exista un text de lege care sa interzica contestarea raportului intocmit de Curtea de Conturi de persoana care se considera vatamata prin constatarile cuprinse in acest act de control, urmind insa a proba sustinerile sale.
Pe fondul cauzei, instanta are in vedere ca prin cererea de chemare in judecata, astfel cum a fost formulata initial, reclamanta a motivat contestarea raportului C de C pe aceea ca contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anul 2007 a fost supus spre aprobare C L S 6, ordonatorul principal de credite la nivel de administratie publica locala si a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B, institutie care, daca ar fi constatat ca acesta nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui. Ulterior, prin cererea precizatoare, reclamanta a motivat cererea si pe aceea ca art.31 al.3 din Legea nr.94/1992, modificat prin Legea nr.217/2008, in vigoare la data cind raportul a fost finalizat, prevede ca in situatiile in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate care au determinat producerea de prejudicii se comunica conducerii entitatii publice aceasta stare de fapt, iar stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devine obligatia entitatii audiate. Asadar activitatea de valorificare a rapoartelor de audit se face potrivit regulamentului aprobat conform art.12 al.2 din lege, insa la data intocmirii actului de sesizare Plenul Curtii de Conturi nu adoptase regulamentul, care a fost aprobat ulterior prin hotarirea nr.12/2000 si publicat in MO nr.78/10.02.2009, anterior acestei date nefiind indeplinita cerinta legala de publicitate, iar dispozitiile cuprinse in Instructiunile nr.2851/NV/12.11.2008, in conformitate cu care actele de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008 urmeaza procedurile de valorificare in vigoare de la data aprobarii programului de control, nu pot fi luate in calcul intrucit Instructiunile nu reprezinta regulament si nici nu au fost publicate in MO pentru a dobindi caracter normativ.
In ceea ce priveste sustinerile din cererea precizatoare, instanta constata ca acestea sunt preluate din motivarea sentintei civile nr.916/05.03.2009 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal, prin care a fost respinsa ca inadmisibila cererea C de C- C de C a M B de valorificare a raportului de control prin obligarea ADP Sector 6 la plata sumelor mentionate in raport si stabilirea raspunderii juridice in sarcina persoanelor fizice vinovate de producerea prejudiciului. Recursul declarat impotriva acestei sentinte a fost respins ca tardiv, astfel cum rezulta din datele publicate pe site- ul Curtii de Apel Bucuresti- Sectia a -VIII-a Contencios Administrativ si Fiscal si din certificatul de grefa depus de aparatorul reclamantei.
In drept instanta are in vedere dispozitiile art.31 al.3 din Legea nr.94/1992, modificat prin Legea nr.217/2008, in vigoare la data cind raportul a fost finalizat, conform carora “In situatiile in care se constata existenta unor abateri de la legalitate si regularitate, care au determinat producerea unor prejudicii, se comunica conducerii entitatii publice auditate aceasta stare de fapt. Stabilirea intinderii prejudiciului si dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia devin obligatie a conducerii entitatii auditate". De asemenea, instanta retine dispozitiile art.12 al.2 si 3 din Legea nr.94/1992, conform carora “Organizarea si desfasurarea activitatilor specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati se efectueaza potrivit regulamentului aprobat de plenul Curtii de Conturi, in temeiul prezentei legi.(3) Regulamentul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I". Este corect faptul ca la data intocmirii raportului de control Plenul Curtii de Conturi nu adoptase un astfel de regulament (aprobat ulterior prin hotarirea nr.12/2000 si publicat in MO nr.78/10.02.2009), insa Instructiunile nr.2851/NV/12.11.2008, la care face referire reclamanta si in conformitate cu care actele de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008 urmeaza procedurile de valorificare in vigoare de la data aprobarii programului de control, nu prezinta relevanta in cauza intrucit acestea se refera exclusiv la activitatea de valorificare a actelor de control intocmite in urma actiunilor de verificare derulate in trimestrul IV 2008.
Fata de textele de lege anterior mentionate, instanta apreciaza ca raportul de control a fost corect intocmit, intrucit C de C- C de C a M B a constatat existenta unor abateri de la dispozitiile legale si a intocmit raportul de control care reprezinta mijlocul prin care se comunica conducerii entitatii publice auditate starea de fapt constatata. Raportul a constatat o situatie de fapt evaluata din punctul de vedere al organului de control la suma bruta de 149.529 lei, imprejurare ce nu lezeaza reclamanta in conditiile in care orice act de control trebuie sa fie motivat in fapt si in drept. Constatarea situatiei de fapt, respectiv existenta unui prejudiciu, este o activitate diferita de cea de valorificare prin dispunerea masurilor pentru recuperarea acestuia, care, potrivit reglementarilor in vigoare la data intocmirii raportului de control, devin obligatia conducerii entitatii auditate.
Sustinerile reclamantei privind atributiile organului de control potrivit legii in vigoare la data intocmirii raportului de control ar fi putut fi avute in vedere numai intr-un litigiu de valorificare a raportului, respectiv de obligare la plata sumelor mentionate in actul de control, litigiu solutionat insa prin sentinta civila nr.916/05.03.2009 a Tribunalului Bucuresti- Sectia a -IX-a Contencios Administrativ si Fiscal. Prezenta cauza are ca obiect anularea raportului de control, obiect care trebuie raportat la normele legale in vigoare la data intocmirii, respectiv la normele care reglementeaza modul de intocmire a acestui act de control (aspecte de fond si de forma), si nu norme de valorificare ulterioara a constatarilor cuprinse in actul de control.
Mentionarea in raportul de control a sumei de 149.529 lei este un aspect ce tine strict de motivarea constatarii existentei unor abateri de la dispozitiile legale si nu este de natura sa vatame reclamanta, in conditiile in care, in cadrul activitatii de valorificare a raportului de control, reclamanta are posibilitatea sa conteste atit existanta prejudiciului (fata de normele legale care reglementeaza sporul de stabilitate), cit si intinderea lui (prin documente contabile sau prin efectuarea unei expertize de specialitate).
In ceea ce priveste motivul initial conform caruia contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe anul 2007 a fost supus spre aprobare C L S 6, ordonatorul principal de credite la nivel de administratie publica locala, si a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B, instituie care, daca ar fi constatat ca acesta nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui, nici acesta nu poate fi retinut pentru anularea raportului de control. In acest sens, instanta are in vedere ca dispozitiile art.12 al.1 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca prevad “Contracte colective de munca se pot incheia si pentru salariatii institutiilor bugetare. Prin aceste contracte nu se pot negocia clauze referitoare la drepturile ale caror acordare si cuantum sunt stabilite prin dispozitii legale", iar art.14 al.2, 3 si 4 din Legea nr.273/2006 privind finantele publice mentioneaza "Cheltuielile bugetare au destinatie precisa si limitata si sunt determinate de autorizarile continute in legi speciale si in legile bugetare anuale. (3) Nicio cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) si nici nu poate fi angajata si efectuata din aceste bugete, daca nu exista baza legala pentru respectiva cheltuiala. (4) Nicio cheltuiala din fonduri publice locale nu poate fi angajata, ordonantata si platita daca nu este aprobata, potrivit legii, si daca nu are prevederi bugetare si surse de finantare".
In consecinta, avind in vedere si adresa nr.10502/10.04.2008 emisa de M M, F si E de S cu privire la legalitatea acordarii unor drepturi banesti speciale salariatilor bugetari, instanta apreciaza ca in mod corect parata a constatat efectuarea de plati nelegale in anul 2007 reprezentind spor de stabilitate, intrucit clauzele cuprinse in contractul colectiv de munca, chiar in situatia in care acesta a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007, trebuie sa fie in concordanta cu dispozitiile legale care reglementeaza salarizarea personalului bugetar si care nu cuprind dispozitii privind acordarea sporului de stabilitate. De altfel reclamanta nu a contestat faptul ca sporul nu ar fi avut un temei legal, ci a justificat acordarea acestuia prin aceea ca contractul colectiv de munca a fost aprobat prin HCLS6 nr.145/26.04.2007 si inregistrat sub nr.2343/15.05.2007 la M M, F si E de S- D de M si P S a M B.
Pentru toate aceste argumente, instanta va respinge ca neintemeiata cererea principala, intrucit reclamanta nu a dovedit producerea unui prejudiciu sau existenta vreunui viciu de forma prin/in intocmirea raportului de control de catre C de C- C de C a M B.
Referitor la cererea de chemare in garantie a M M, F si E de S- D de M si P S a M B pe motiv ca daca aceasta instituie ar fi constatat ca contractul colectiv de munca nu indeplineste conditiile stabilite de lege, ar fi refuzat inregistrarea lui, instanta are in vedere ca dispozitiile art.27 si 28 din Legea nr.130/1996 privind contractul colectiv de munca, invocate de reclamanta nu sunt incidente in cauza. Astfel art.27 din Legea nr.130/1996 mentioneaza ca “(1) La inregistrarea contractelor colective de munca, M M si P S sau, dupa caz, directiile generale teritoriale de munca si protectie sociala vor verifica daca acestea contin clauze negociate cu nerespectarea dispozitiilor art. 8 (clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de munca incheiate la nivel superior). (2) In cazul in care se constata ca in contractele colective de munca exista asemenea clauze, M M si P S sau, dupa caz, directia generala teritoriala de munca si protectie sociala are obligatia sa sesizeze acest fapt partilor contractante". Constatarea nerespectarii dispozitiilor art.8, care insa nu se refera la cuprinsul clauzelor contractuale in raport de dispozitiile legale, nu duce insa la refuzul inregistrarii contractului, ci la sesizarea partilor contractante. De asemenea nu prezinta relevanta dispozitiile art.28 din Legea nr.130/1996, intrucit acestea se refera la refuzului inregistrarii contractelor colective de munca, ceea ce nu s-a intimplat in cauza.
Astfel cum a precizat chematului in garantie in cuprinsul intimpinarii, singurele situatii in care s-ar fi putut refuza inregistrarea contractului colectiv de munca sunt cele prevazute de art.26 al.1 din Legea nr.130/1996, respectiv “Contractele colective de munca nu vor fi inregistrate, daca: a) sunt incheiate cu incalcarea prevederilor art. 13 ("Partile au obligatia sa precizeze, in fiecare contract colectiv de munca incheiat la nivel de grup de unitati si de ramura de activitate, unitatile in cadrul carora se aplica clauzele negociate.(2) In cazul contractelor colective de munca incheiate la nivelul ramurilor de activitate, unitatile componente ale acestora se stabilesc si se precizeaza de catre partile care negociaza contractul colectiv de munca, cu respectarea prevederilor prezentei legi"); b) partile nu fac dovada indeplinirii cerintelor de reprezentativitate; c) nu sunt semnate de toti reprezentantii partilor la negociere". In cauza insa nu s-a inregistrat vreuna dintre cele 3 situatii limitativ prevazute de art.26 al.1 din Legea nr.130/1996, motiv pentru care, in mod corect, D de M si P S a M B a inregistrat contractul colectiv de munca sub nr.2343/15.05.2007.
De asemenea, imprejurarea ca in cuprinsul contractul colectiv de munca au fost prevazute clauze fara suport legal nu poate fi imputata chematului in garantie M M, F si E de S- D de M si P S a M B, care, pe de o parte nu a fost parte contractanta (neavind posibilitatea negocierii unor astfel de cauze sau de a-si exprima vointa cu privire la continutul acestora), iar, pe de alta parte rolul sau este strict de inregistrare sau de refuz de inregistrare a contractului (formalitate ulterioara incheierii acestuia).
Fata de aceste argumente, este lipsita de temei legal cererea de chemare in garantie a M M, F si E de S- D de M si P S a M B, motiv pentru care instanta o va respinge ca neintemeiata.
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE:
Respinge ca neintemeiata exceptia inadmisibilitatii cererii principale.
Respinge ca neintemeiata cererea principala formulata de reclamanta A D P si D U S 6 Bucuresti, cu sediul in B, S, I A. C, nr. 9, in contradictoriu cu parata C de C a R - C de C a M M, cu sediul in Bucuresti, S, G C, nr. 3.
Respinge ca neintemeiata cererea de chemare in garantie formulata de reclamanta A D P si D U S B, in contradictoriu cu chematul in garantie M M, F si E de S - D de M si P S a M B, cu sediul in Bucuresti, S, I C, nr. 20.
Cu recurs in 15 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 17.12.2009.
Presedinte, Grefier,
Staicu Iuliana Serban Florentina
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Finante. Financiar. Implicatii ale Min. Finantelor
anulare decizie impunere - Sentinta civila nr. 4839 din data de 03.12.2013anulare decizie - Sentinta civila nr. 4963 din data de 10.12.2013
anulare decizie de impunere - Sentinta comerciala nr. 162/CA din data de 03.04.2014
III. Probarea starii de fapt de catre organul de inspectie fiscala. Preluarea de informatii din actele de cercetare penala nu este suficienta pentru conturarea starii de fapt. - Decizie nr. 127/R din data de 17.01.2014
Intimata reclamanta este indreptatita la achitarea dobanzii fiscale datorate pentru depasirea termenului legal de 45 de zile prevazut de art.70 alin.1 Cod procedura fiscala in care recurenta parata avea obligatia restituirii a unei sume stabilite prin hot - Decizie nr. 1645/R din data de 02.04.2013
Contestatie formulata pe cale administrativa de contribuabil la organul fiscal. Obligatia DGFP de a solutiona aceasta contestatie formulata impotriva Raportului de Inspectie Fiscala. Solutionarea de instanta competenta a actiunii in contencios administra - Decizie nr. 339/r din data de 29.01.2013
Admisibilitatea actiunii unor persoane fizice care dovedesc calitatea de beneficiari ai prevederilor Decretului-Lege nr. 118/1990, fie ca mostenitor, fie ca sot supravietuitor. – Probe admisibile in conditiile art. 1169 Cod civil si art. 12 din Legea nr. - Decizie nr. 3171/R din data de 12.06.2013
Actiunea formulata de reclamanta cu privire la suspendarea executarii Deciziei emise de Camera de Conturi Judeteana – Admisibilitatea cererii de suspendare – dovedirea indeplinirii conditiilor prevazute de art. 14 si art. 15 din Legea nr. 554/2004. - Decizie nr. 3616/R din data de 21.08.2013
Admisibilitatea actiunii formulate de o autoritate publica locala in contradictoriu cu Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului – Anularea Deciziei de solutionare a contestatiei si a Notei de constatare a neregulilor emise de parat cu conditia dov - Sentinta civila nr. 117/F din data de 10.06.2013
Cerere de suspendare a executarii Deciziei de impunere emisa de DGFP. Conditii de admisibilitate a cererii de suspendare conform art. 14 din Legea nr. 554/2004 - Decizie nr. 3614 din data de 21.08.2013
Natura juridica a procesului verbal incheiat de organele fiscale la cererea organului de cercetare fiscala - Decizie nr. 55/R din data de 27.02.2007
Licitatie. Conditia experientei similare - Decizie nr. 18/R din data de 16.02.2006
Creditori-debitori - Sentinta civila nr. 40/CC din data de 21.02.2012
Admis contestatie anulare Hotararea Adunarii Creditorilor - Sentinta civila nr. 54/cc/sind din data de 27.02.2012
Drepturi salariale angaja?i SNTF Marfa ”CFR Marfa” S.A. corela?ie intre C.C.M. la nivel de unitate si C.C.M. la nivel de grup de unita?i - Sentinta civila nr. 1255/M din data de 27.09.2011
Raspunderea pentru evictiune; calitate procesuala pasiva - Decizie nr. 4/Ap din data de 20.01.2009
Nerespectarea de catre organul fiscal a tuturor prevederilor legale privind realizarea inspectiei fiscale. - Hotarare nr. 1624 din data de 04.05.2015
Proces-verbal de estimare a creantelor fiscale. Natura juridica. - Decizie nr. 2225 din data de 11.11.2010
Taxa de poluare achitata in intervalul 15.12.2008 – 13.02.2010. Caracter discriminatoriu . - Decizie nr. 1195 din data de 08.06.2010
VENITURI REALIZATE DE PERSOANE NEREZIDENTE. OBLIGATIA DE PLATA A IMPOZITULUI PE VENITURILE PERSOANEI NEREZIDENTE. CONTRACTE DE IMPRUMUT. NOVATIA DOBANZII. CONSECINTE. - Sentinta comerciala nr. 167 din data de 12.12.2005
