DREPTURI BANESTI
(Sentinta civila nr. 3400/20.04.2010 din data de 27.04.2010 pronuntata de Tribunalul Bucuresti)DOSAR NR.47773/3/2009
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI SECTIA A VIII A
CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE
SENTINTA CIVILA NR. 3400
SEDINTA PUBLICA DE LA 20.04.2010
TRIBUNALUL COMPUS DIN:
PRESEDINTE: CLAUDIA ALBEANU
JUDECATOR: MIOARA ALDEA
ASISTENT JUDICIAR: LIVIA SOARE
ASISTENT JUDICIAR: TUDOR ANDREESCU
GREFIER : MARIANA DINCA
Pe rol solutionarea cauzei civile avand ca obiect drepturi banesti, formulata S.I.C., in numele membrilor de sindicat reclamantii G.I., T.M., M.R., G.G., D.I., S.N., P.A., L.M., D.P.I., M.F., S.L., P.C., D.F., P.E., in contradictoriu cu paratii Scoala cu Clasele I- VIII, Gradinita ISJI, C.L. si P.
La apelul nominal facut in sedinta publica, sunt lipsa partile.
Procedura este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, care invedereaza instantei ca pricina se afla la primul termen de judecata, iar procedura este legal indeplinita.
Totodata invedereaza ca prin cererea introductiva reclamantii au solicitat judecarea cauzei in lipsa, iar la data de 20.04.2010 parata P. a depus la dosar cerere prin care solicita acordarea unui termen de judecata pentru angajarea unui aparator.
Deliberand, asupra cererii formulate de catre parata P., Tribunalul respinge cererea avand in vedere ca din dovada de indeplinire a procedurii de citare cu aceasta rezulta ca citatia a fost comunicata partii la 19.01.2010, data de la care parata a avut suficient timp la dispozitie pentru a -si angaja aparator si a formula aparari.
Avand in vedere ca reclamantii au solicitat judecarea cauzei in lipsa, in temeiul dispozitiilor art. 167 C.pr.civ. si art. 287 C. muncii, Tribunalul incuviinteaza in cauza proba cu inscrisuri, apreciind-o pertinenta, concludenta si utila solutionarii cauzei si constatand cauza in stare de judecata o retine spre solutionare. TRIBUNALUL Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII a, sub nr.47773/3/2009, S.I.C., in numele membrilor de sindicat reclamantii G.I., T.M., M.R., G.G., D.I., S.N., P.A., L.M., D.P.I., M.F., S.L., P.C., D.F., P.E. a chemat in judecata pe paratele Scoala cu Clasele I- VIII, Gradinita ISJI, C.L. si P, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratilor la calculul si plata drepturilor salariale neacordate, rezultate din neaplicarea Legii nr. 220/2007 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic (M.Of. nr. 478/17.07.2007), reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si drepturile salariale cuvenite membrilor de sindicat (cadre didactice cu gradul didactic I) prin aplicarea corecta a Legii nr. 220/2007, pentru perioada 01.01.2007 - 20.07.2007, actualizate in functie de coeficientul de inflatie, defalcat pe fiecare luna, pana la data efectiva a platii.
In motivarea actiunii, se arata ca la data de 31 ianuarie 2007, Guvernul Romaniei a aprobat Ordonanta Guvernului nr. 11/2007
privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85/02.02.2007.
Potrivit art. 1 alin. (1) lit. b) din O.G. nr. 11/2007, salariile de baza ale personalului didactic din invatamant se majoreaza prin modificarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000, dupa cum urmeaza: b) pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi: 1 ianuarie — 31 martie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 221,307 lei; 1 aprilie - 30 septembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 225,733 lei; 1 octombrie — 31 decembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei.
Art. 9 din O.G. nr. 11/2007 dispune: prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu drepturile salariate aferente lunii ianuarie 2007."
O.G. nr. 11/2007 a fost aprobata de Parlamentul Romaniei prin Legea nr. 220/04.07.2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 478/17.07.2007. Actul normativ in cauza a modificat Anexele 1.1, 1.2, 2, 3, 4 si 5, fara a se mentiona data de la care se aplica aceste modificari.
Modificarea esentiala care vizeaza membrii sai de sindicat o reprezinta majorarea cu 10% a coeficientilor de ierarhizare prevazuti in anexa nr. 2 pentru personalul didactic de predare cu gradul didactic I.
Coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexa nr. 2 la O.G. nr. 11/2007 sunt aceiasi pentru toate etapele de acordare a majorarilor salariate mentionate la art. 1 din O.G. nr. 11/2007; singura modificare in cele 3 etape de acordare a majorarilor salariale (1 ianuarie - 31 martie, 1 aprilie - 30 septembrie, 1 octombrie - 31 decembrie), asa cum rezulta din art. 1 alin.(1) lit. b) este cea a coeficientului de multiplicare 1,000 care se modifica in fiecare dintre etapele de acordare a acestor majorari.
In conditiile in care Parlamentul Romaniei, forul legislativ, a inteles sa modifice valoarea coeficientilor de multiplicare din anexa nr. 2, in sensul celor mai sus mentionate (respectiv o majorare cu 10% a coeficientilor de ierarhizare pentru cadrele didactice - profesori, institutori, invatatori, educatoare, maistri - cu gradul didactic I), fara sa precizeze, in mod expres, data de la care se acorda aceste majorari, aplicarea Legii nr. 220/2007, astfel cum aceasta a fost adoptata, implica recalcularea salariilor cadrelor didactice cu gradul didactic I de la data de 01 ianuarie 2007.
Desi Legea nr. 220/2007 nu prevede o anumita data de acordare a majorarilor salariale si nici nu a modificat art. 9 din O.G. nr. 11/2007, in mod netemeinic si nelegal, paratii au refuzat aplicarea prevederilor acestei legi incepand cu 01.01.2007, aplicand-o incepand cu 20 iulie 2007, operand o distinctie inexistenta in textul legii si interpretand dispozitiile actului normativ cu incalcarea principiului ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus.
Se arata ca nu este pentru prima data cand Parlamentul adopta o lege de aprobare a unei Ordonante de Guvern cu modificari, fara sa se stipuleze expres data de la care intra in vigoare modificarile respective.
Astfel, prin Legea nr. 138/17.05.2005 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 423/19.05.2005), a fost aprobata cu modificari O.U.G. nr. 18/17.03.2005 (care reglementa majorarile salariale ce s-au acordat personalului didactic din invatamant incepand cu data 1 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 234/21.03.2005), acordandu-se o majorare suplimentara (1,5% in plus) a cresterilor salariale ale personalului didactic fata de cea prevazuta in ordonanta de urgenta; concret, prin O.U.G. nr. 18/2005 s-a reglementat o crestere cu 12% a salariilor de baza ale personalului didactic, cu incepere de la 1 martie 2005, iar prin Legea nr. 138/2005, de aprobare a ordonantei de urgenta, cresterea respectiva a fost reglementata la 13,5% (cu 1,5% mai mult), fara a exista nicio precizare suplimentara cu privire la data de aplicare a dispozitiilor respective.
In aceasta situatie, desi Legea nr. 138/2005 a fost publicata in data de 19 mai 2005, s-a procedat la recalcularea salariile personalului didactic, incepand cu data de 1 martie 2005, intrucat legea reitera dispozitiile ordonantei, iar aceasta avea aplicabilitate de la l martie 2005.
Pentru identitate de ratiune, in mod similar trebuie procedat si la punerea in aplicare a dispozitiilor Legii nr. 220/2007.
Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 1350/2007 pentru aprobarea metodologiilor de calcul al drepturilor salariale care se acorda personalului didactic incadrat pe functiile din anexele la Ordonanta Guvernului nr. 11/2007 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, abia dupa data aparitiei Legii nr. 220/2007, respectiv in data de 30 iulie 2007 (M.Of. nr. 509), ceea ce, in opinia lor, constituie un argument suplimentar in sensul celor sustinute.
Se face referire la practica judiciara si se mentioneaza ca punctul de vedere privind aplicarea dispozitiilor Legii nr. 220/2007 de la data de 01 ianuarie 2007 a fost confirmat inclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii, dupa cum rezulta din Minuta nr. 6/17488/1154/2008.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 283 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii, ale art. 67 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, ale art. 28 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, ale art. 1 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 220/2007 si ale O.G. nr. 11/2007.
Au fost depuse la dosar, in copie, inscrisuri.
Analizand actele si lucrarile dosarului, Tribunalul retine urmatoarele:
Prin dispozitiile art. 1 alin.1lit. b din OG Nr. 11 din 31 ianuarie 2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic Publicata in: Monitorul Oficial Nr. 85 din 2 februarie 2007, s-a dispus ca b) pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi: - 1 ianuarie - 31 martie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 221,307 lei; - 1 aprilie - 30 septembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 225,733 lei; - 1 octombrie - 31 decembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei.
Conform dispozitiilor art. 9 din OG nr. 11/2007, prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2007.
Ulterior, prin Legea Nr. 220 din 4 iulie 2007 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic Publicata in: Monitorul Oficial Nr. 478 din 17 iulie 2007, a fost aprobata Ordonanta Guvernului nr. 11 din 31 ianuarie 2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, adoptata in temeiul art. 1 pct. III.4 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 2 februarie 2007, cu modificari si completari, inclusiv in privinta majorarii coeficientilor de multiplicare mentionati in anexa nr. 2.
Reclamantii considera ca aceste modificari ale OG 11/2007, prin Legea de aprobare nr. 220/2007, ar avea efecte in mod retroactiv, deoarece nu se prevede o anumita data de acordare a majorarilor dar nici nu s-a modificat art. 9 din OG nr. 11/2007.
Prin urmare, prezentul litigiu vizeaza data intrarii in vigoare a modificarilor aduse prin Legea nr. 220/2007, la OG nr. 11/2007.
Asa, cum anterior s-a mentionat, prin dispozitiile O.G nr.11 din 31 ianuarie 2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda din anul 2007 pentru personalul didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr.128/1997, s-a prevazut pentru anul 2007 o majorare a salariului de baza, prin modificarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000.
Tribunalul considera ca noii coeficientii de multiplicare prevazuti in anexa 2 din O.G nr.11/2007, astfel cum au fost majorati prin Legea nr.220/2007, se aplica de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare, conform dispozitiilor art.78 din Constitutie, adica in 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, intrucat in cuprinsul legii nu a fost prevazuta o alta data de intrare in vigoare.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 78 din Constitutia Romaniei, referitoare la intrarea in vigoare a legii, legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.
Dispozitiile art. 15 alin.2 din Constitutia Romaniei, consacra principiului neretroactivitatii, prevazand ca legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.
Principiul neretroactivitatii este consacrat si in dispozitiile art. 1 din Codul Civil, conform caruia legea dispune numai pentru viitor; ea n-are putere retroactiva
In consecinta, in raport de dispozitiile constitutionale si legale mentionate, este lipsit de relevanta juridica faptul ca prin legea de aprobare nu a fost modificat si continutul dispozitiilor art.9 din O.G nr.11/2007, care indica data de la care urmau sa se aplice, in anul 2007, cresterile salariale pentru personalul din invatamant, pentru ca dispozitiile art. 9 din OG nr. 11/2007 indica momentul aplicarii acestui act normativ, fara a avea efecte in privinta datei de la care intra in vigoare legea de aprobare a ordonantei.
De asemenea, nu are nici un fel de relevanta ca prin legea de aprobare a ordonantei au fost modificati coeficientii de multiplicare detaliati pe grade didactice(acesti coeficienti fiind subiectul reglementarii) prevazuti de OG nr. 11/2007, pentru ca identificarea acestora, in forma modificata prin lege, cu OG nr. 11/2007, nu intervine decat dupa intrarea in vigoare a legii de aprobare a ordonantei.
Tribunalul retine ca, in speta, O.G nr.11/2007 si-a produs efectele juridice in perioada cuprinsa intre data intrarii sale in vigoare si data modificarii prin Legea de aprobare nr.220/2007 (perioada ianuarie - iulie 2007), moment de la care incep sa devina operante si aplicabile dispozitiile in forma modificata, insa numai pentru viitor.
Legea nr. 220/2007, reglementeaza modul de actiune in timp ulterior intrarii sale in vigoare, iar scopul articolului unic (pct.2 anexa 2 din Legea nr.220/2007), a fost acela de a stabili, pentru viitor, coeficientii de multiplicare pentru calcularea salariilor.
Daca s-ar achiesa la punctul de vedere sustinut de reclamanti, atunci ar putea fi acceptata ideea ca si in cazul in care ordonanta ar fi fost respinsa prin lege, toate efectele produse de aceasta ar fi fost in mod retroactiv desfiintate, ceea ce contravine dispozitiile constitutionale mai sus mentionate.
De asemenea, daca s-ar achiesa la rationamentul reclamantilor, atunci si in cazul in care prin legea de aprobare a ordonantei ar fi fost diminuati acesti coeficienti, efectul ar fi trebuit sa fie retroactiv, ceea ce evident ca ar atrage incalcarea dispozitiilor constitutionale.
In sensul solutiei instantei sunt si dispozitiile art. 62 din Legea nr. 24/2000, referitoare la efectele dispozitiilor de modificare si de completare.
Conform acestei prevederi legale, dispozitiile de modificare si de completare se incorporeaza, de la data intrarii lor in vigoare( prin aceasta sintagma legiuitorul a avut in vedere data intrarii in vigoare a dispozitiei de modificare), in actul de baza, identificandu-se cu acesta.
In consecinta, Tribunalul retine ca dispozitiile modificatoare, cuprinse in legea de aprobare a ordonantei isi produc efectele de la data intrarii lor in vigoare, iar nu retroactiv, si momentul intrarii in vigoare a legii este determinat dupa regulile prevazute de art. 78 din Constitutia Romaniei, adica la 3 zile de la data publicarii sale in Monitorul Oficial, deoarece in cuprinsul sau nu a fost prevazuta o alta data de intrare in vigoare, aceasta solutie fiind in deplina concordanta cu principiul neretroactivitatii legii, consacrat prin art. 15 alin. 2 din Constitutie si art. 1 din Codul civil.
Tribunalul face precizarea ca nu poate retine exemplele expuse de reclamanti in motivarea cererii de chemare in judecata, deoarece solutia pronuntata nu poate fi argumentata pe modul de punere in aplicare a altor dispozitii legale, ci ea trebuie fundamentata pe dispozitiile legale care stabilesc regimul juridic al aplicarii legii in timp.
De asemenea, desi s-a facut referire la minuta CSM, Tribunalul precizeaza ca doar pronuntarea unei decizii in interesul legii, conform art. 329 Cod de procedura civila, este obligatorie pentru instante cu privire la problema de drept dezlegata.
Pentru motivele de fapt si de drept anterior expuse, se va dispune respingerea actiunii ca neintemeiata, reclamantilor neputand sa li se acorde majorarile salariale stabilite prin Legea nr. 220/2007 decat pentru viitor, dupa intrarea in vigoare a actului normativ, iar nu si pentru perioada dintre data intrarii in vigoare a ordonantei si data modificarii acesteia prin Legea nr. 220/2007.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge actiunea formulata de S.I.C., in numele membrilor de sindicat reclamantii G.I., T.M., M.R., G.G., D.I., S.N., P.A., L.M., D.P.I., M.F., S.L., P.C., D.F., P.E., in contradictoriu cu paratii Scoala cu Clasele I- VIII, Gradinita ISJI, C.L. si P. ca neintemeiata.
Cu recurs in 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 20.04.2010.
Presedinte Judecator
CLAUDIA ALBEANU MIOARA ALDEA
Asistent judiciar Asistent judiciar
LIVIA SOARE TUDOR ANDREESCU Grefier
MARIANA DINCA
Red. Jud. CA/27.04.2010/tehnored. CA/4 ex.
Comunicat 2 exemplare/ 2010
ROMANIA
TRIBUNALUL BUCURESTI SECTIA A VIII A
CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE
SENTINTA CIVILA NR. 3400
SEDINTA PUBLICA DE LA 20.04.2010
TRIBUNALUL COMPUS DIN:
PRESEDINTE: CLAUDIA ALBEANU
JUDECATOR: MIOARA ALDEA
ASISTENT JUDICIAR: LIVIA SOARE
ASISTENT JUDICIAR: TUDOR ANDREESCU
GREFIER : MARIANA DINCA
Pe rol solutionarea cauzei civile avand ca obiect drepturi banesti, formulata S.I.C., in numele membrilor de sindicat reclamantii G.I., T.M., M.R., G.G., D.I., S.N., P.A., L.M., D.P.I., M.F., S.L., P.C., D.F., P.E., in contradictoriu cu paratii Scoala cu Clasele I- VIII, Gradinita ISJI, C.L. si P.
La apelul nominal facut in sedinta publica, sunt lipsa partile.
Procedura este legal indeplinita.
S-a facut referatul cauzei de catre grefierul de sedinta, care invedereaza instantei ca pricina se afla la primul termen de judecata, iar procedura este legal indeplinita.
Totodata invedereaza ca prin cererea introductiva reclamantii au solicitat judecarea cauzei in lipsa, iar la data de 20.04.2010 parata P. a depus la dosar cerere prin care solicita acordarea unui termen de judecata pentru angajarea unui aparator.
Deliberand, asupra cererii formulate de catre parata P., Tribunalul respinge cererea avand in vedere ca din dovada de indeplinire a procedurii de citare cu aceasta rezulta ca citatia a fost comunicata partii la 19.01.2010, data de la care parata a avut suficient timp la dispozitie pentru a -si angaja aparator si a formula aparari.
Avand in vedere ca reclamantii au solicitat judecarea cauzei in lipsa, in temeiul dispozitiilor art. 167 C.pr.civ. si art. 287 C. muncii, Tribunalul incuviinteaza in cauza proba cu inscrisuri, apreciind-o pertinenta, concludenta si utila solutionarii cauzei si constatand cauza in stare de judecata o retine spre solutionare. TRIBUNALUL Prin cererea inregistrata pe rolul Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII a, sub nr.47773/3/2009, S.I.C., in numele membrilor de sindicat reclamantii G.I., T.M., M.R., G.G., D.I., S.N., P.A., L.M., D.P.I., M.F., S.L., P.C., D.F., P.E. a chemat in judecata pe paratele Scoala cu Clasele I- VIII, Gradinita ISJI, C.L. si P, solicitand ca prin hotararea ce se va pronunta, sa se dispuna obligarea paratilor la calculul si plata drepturilor salariale neacordate, rezultate din neaplicarea Legii nr. 220/2007 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic (M.Of. nr. 478/17.07.2007), reprezentand diferenta dintre drepturile salariale efectiv incasate si drepturile salariale cuvenite membrilor de sindicat (cadre didactice cu gradul didactic I) prin aplicarea corecta a Legii nr. 220/2007, pentru perioada 01.01.2007 - 20.07.2007, actualizate in functie de coeficientul de inflatie, defalcat pe fiecare luna, pana la data efectiva a platii.
In motivarea actiunii, se arata ca la data de 31 ianuarie 2007, Guvernul Romaniei a aprobat Ordonanta Guvernului nr. 11/2007
privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85/02.02.2007.
Potrivit art. 1 alin. (1) lit. b) din O.G. nr. 11/2007, salariile de baza ale personalului didactic din invatamant se majoreaza prin modificarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000, dupa cum urmeaza: b) pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi: 1 ianuarie — 31 martie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 221,307 lei; 1 aprilie - 30 septembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 225,733 lei; 1 octombrie — 31 decembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei.
Art. 9 din O.G. nr. 11/2007 dispune: prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu drepturile salariate aferente lunii ianuarie 2007."
O.G. nr. 11/2007 a fost aprobata de Parlamentul Romaniei prin Legea nr. 220/04.07.2007, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 478/17.07.2007. Actul normativ in cauza a modificat Anexele 1.1, 1.2, 2, 3, 4 si 5, fara a se mentiona data de la care se aplica aceste modificari.
Modificarea esentiala care vizeaza membrii sai de sindicat o reprezinta majorarea cu 10% a coeficientilor de ierarhizare prevazuti in anexa nr. 2 pentru personalul didactic de predare cu gradul didactic I.
Coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexa nr. 2 la O.G. nr. 11/2007 sunt aceiasi pentru toate etapele de acordare a majorarilor salariate mentionate la art. 1 din O.G. nr. 11/2007; singura modificare in cele 3 etape de acordare a majorarilor salariale (1 ianuarie - 31 martie, 1 aprilie - 30 septembrie, 1 octombrie - 31 decembrie), asa cum rezulta din art. 1 alin.(1) lit. b) este cea a coeficientului de multiplicare 1,000 care se modifica in fiecare dintre etapele de acordare a acestor majorari.
In conditiile in care Parlamentul Romaniei, forul legislativ, a inteles sa modifice valoarea coeficientilor de multiplicare din anexa nr. 2, in sensul celor mai sus mentionate (respectiv o majorare cu 10% a coeficientilor de ierarhizare pentru cadrele didactice - profesori, institutori, invatatori, educatoare, maistri - cu gradul didactic I), fara sa precizeze, in mod expres, data de la care se acorda aceste majorari, aplicarea Legii nr. 220/2007, astfel cum aceasta a fost adoptata, implica recalcularea salariilor cadrelor didactice cu gradul didactic I de la data de 01 ianuarie 2007.
Desi Legea nr. 220/2007 nu prevede o anumita data de acordare a majorarilor salariale si nici nu a modificat art. 9 din O.G. nr. 11/2007, in mod netemeinic si nelegal, paratii au refuzat aplicarea prevederilor acestei legi incepand cu 01.01.2007, aplicand-o incepand cu 20 iulie 2007, operand o distinctie inexistenta in textul legii si interpretand dispozitiile actului normativ cu incalcarea principiului ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus.
Se arata ca nu este pentru prima data cand Parlamentul adopta o lege de aprobare a unei Ordonante de Guvern cu modificari, fara sa se stipuleze expres data de la care intra in vigoare modificarile respective.
Astfel, prin Legea nr. 138/17.05.2005 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 423/19.05.2005), a fost aprobata cu modificari O.U.G. nr. 18/17.03.2005 (care reglementa majorarile salariale ce s-au acordat personalului didactic din invatamant incepand cu data 1 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 234/21.03.2005), acordandu-se o majorare suplimentara (1,5% in plus) a cresterilor salariale ale personalului didactic fata de cea prevazuta in ordonanta de urgenta; concret, prin O.U.G. nr. 18/2005 s-a reglementat o crestere cu 12% a salariilor de baza ale personalului didactic, cu incepere de la 1 martie 2005, iar prin Legea nr. 138/2005, de aprobare a ordonantei de urgenta, cresterea respectiva a fost reglementata la 13,5% (cu 1,5% mai mult), fara a exista nicio precizare suplimentara cu privire la data de aplicare a dispozitiilor respective.
In aceasta situatie, desi Legea nr. 138/2005 a fost publicata in data de 19 mai 2005, s-a procedat la recalcularea salariile personalului didactic, incepand cu data de 1 martie 2005, intrucat legea reitera dispozitiile ordonantei, iar aceasta avea aplicabilitate de la l martie 2005.
Pentru identitate de ratiune, in mod similar trebuie procedat si la punerea in aplicare a dispozitiilor Legii nr. 220/2007.
Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si tineretului nr. 1350/2007 pentru aprobarea metodologiilor de calcul al drepturilor salariale care se acorda personalului didactic incadrat pe functiile din anexele la Ordonanta Guvernului nr. 11/2007 a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, abia dupa data aparitiei Legii nr. 220/2007, respectiv in data de 30 iulie 2007 (M.Of. nr. 509), ceea ce, in opinia lor, constituie un argument suplimentar in sensul celor sustinute.
Se face referire la practica judiciara si se mentioneaza ca punctul de vedere privind aplicarea dispozitiilor Legii nr. 220/2007 de la data de 01 ianuarie 2007 a fost confirmat inclusiv de Consiliul Superior al Magistraturii, dupa cum rezulta din Minuta nr. 6/17488/1154/2008.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 283 alin. (1) lit. c) din Codul Muncii, ale art. 67 din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, ale art. 28 din Legea sindicatelor nr. 54/2003, ale art. 1 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 220/2007 si ale O.G. nr. 11/2007.
Au fost depuse la dosar, in copie, inscrisuri.
Analizand actele si lucrarile dosarului, Tribunalul retine urmatoarele:
Prin dispozitiile art. 1 alin.1lit. b din OG Nr. 11 din 31 ianuarie 2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic Publicata in: Monitorul Oficial Nr. 85 din 2 februarie 2007, s-a dispus ca b) pentru functiile didactice prevazute in anexele nr. 1.2, 2 si 3 valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 va fi: - 1 ianuarie - 31 martie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 221,307 lei; - 1 aprilie - 30 septembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 225,733 lei; - 1 octombrie - 31 decembrie 2007, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000: 259,593 lei.
Conform dispozitiilor art. 9 din OG nr. 11/2007, prevederile prezentei ordonante se aplica incepand cu drepturile salariale aferente lunii ianuarie 2007.
Ulterior, prin Legea Nr. 220 din 4 iulie 2007 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic Publicata in: Monitorul Oficial Nr. 478 din 17 iulie 2007, a fost aprobata Ordonanta Guvernului nr. 11 din 31 ianuarie 2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, adoptata in temeiul art. 1 pct. III.4 din Legea nr. 502/2006 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 2 februarie 2007, cu modificari si completari, inclusiv in privinta majorarii coeficientilor de multiplicare mentionati in anexa nr. 2.
Reclamantii considera ca aceste modificari ale OG 11/2007, prin Legea de aprobare nr. 220/2007, ar avea efecte in mod retroactiv, deoarece nu se prevede o anumita data de acordare a majorarilor dar nici nu s-a modificat art. 9 din OG nr. 11/2007.
Prin urmare, prezentul litigiu vizeaza data intrarii in vigoare a modificarilor aduse prin Legea nr. 220/2007, la OG nr. 11/2007.
Asa, cum anterior s-a mentionat, prin dispozitiile O.G nr.11 din 31 ianuarie 2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda din anul 2007 pentru personalul didactic din invatamant, salarizat potrivit Legii nr.128/1997, s-a prevazut pentru anul 2007 o majorare a salariului de baza, prin modificarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000.
Tribunalul considera ca noii coeficientii de multiplicare prevazuti in anexa 2 din O.G nr.11/2007, astfel cum au fost majorati prin Legea nr.220/2007, se aplica de la data intrarii in vigoare a legii de aprobare, conform dispozitiilor art.78 din Constitutie, adica in 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial, intrucat in cuprinsul legii nu a fost prevazuta o alta data de intrare in vigoare.
Astfel, potrivit dispozitiilor art. 78 din Constitutia Romaniei, referitoare la intrarea in vigoare a legii, legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii sau la o data ulterioara prevazuta in textul ei.
Dispozitiile art. 15 alin.2 din Constitutia Romaniei, consacra principiului neretroactivitatii, prevazand ca legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.
Principiul neretroactivitatii este consacrat si in dispozitiile art. 1 din Codul Civil, conform caruia legea dispune numai pentru viitor; ea n-are putere retroactiva
In consecinta, in raport de dispozitiile constitutionale si legale mentionate, este lipsit de relevanta juridica faptul ca prin legea de aprobare nu a fost modificat si continutul dispozitiilor art.9 din O.G nr.11/2007, care indica data de la care urmau sa se aplice, in anul 2007, cresterile salariale pentru personalul din invatamant, pentru ca dispozitiile art. 9 din OG nr. 11/2007 indica momentul aplicarii acestui act normativ, fara a avea efecte in privinta datei de la care intra in vigoare legea de aprobare a ordonantei.
De asemenea, nu are nici un fel de relevanta ca prin legea de aprobare a ordonantei au fost modificati coeficientii de multiplicare detaliati pe grade didactice(acesti coeficienti fiind subiectul reglementarii) prevazuti de OG nr. 11/2007, pentru ca identificarea acestora, in forma modificata prin lege, cu OG nr. 11/2007, nu intervine decat dupa intrarea in vigoare a legii de aprobare a ordonantei.
Tribunalul retine ca, in speta, O.G nr.11/2007 si-a produs efectele juridice in perioada cuprinsa intre data intrarii sale in vigoare si data modificarii prin Legea de aprobare nr.220/2007 (perioada ianuarie - iulie 2007), moment de la care incep sa devina operante si aplicabile dispozitiile in forma modificata, insa numai pentru viitor.
Legea nr. 220/2007, reglementeaza modul de actiune in timp ulterior intrarii sale in vigoare, iar scopul articolului unic (pct.2 anexa 2 din Legea nr.220/2007), a fost acela de a stabili, pentru viitor, coeficientii de multiplicare pentru calcularea salariilor.
Daca s-ar achiesa la punctul de vedere sustinut de reclamanti, atunci ar putea fi acceptata ideea ca si in cazul in care ordonanta ar fi fost respinsa prin lege, toate efectele produse de aceasta ar fi fost in mod retroactiv desfiintate, ceea ce contravine dispozitiile constitutionale mai sus mentionate.
De asemenea, daca s-ar achiesa la rationamentul reclamantilor, atunci si in cazul in care prin legea de aprobare a ordonantei ar fi fost diminuati acesti coeficienti, efectul ar fi trebuit sa fie retroactiv, ceea ce evident ca ar atrage incalcarea dispozitiilor constitutionale.
In sensul solutiei instantei sunt si dispozitiile art. 62 din Legea nr. 24/2000, referitoare la efectele dispozitiilor de modificare si de completare.
Conform acestei prevederi legale, dispozitiile de modificare si de completare se incorporeaza, de la data intrarii lor in vigoare( prin aceasta sintagma legiuitorul a avut in vedere data intrarii in vigoare a dispozitiei de modificare), in actul de baza, identificandu-se cu acesta.
In consecinta, Tribunalul retine ca dispozitiile modificatoare, cuprinse in legea de aprobare a ordonantei isi produc efectele de la data intrarii lor in vigoare, iar nu retroactiv, si momentul intrarii in vigoare a legii este determinat dupa regulile prevazute de art. 78 din Constitutia Romaniei, adica la 3 zile de la data publicarii sale in Monitorul Oficial, deoarece in cuprinsul sau nu a fost prevazuta o alta data de intrare in vigoare, aceasta solutie fiind in deplina concordanta cu principiul neretroactivitatii legii, consacrat prin art. 15 alin. 2 din Constitutie si art. 1 din Codul civil.
Tribunalul face precizarea ca nu poate retine exemplele expuse de reclamanti in motivarea cererii de chemare in judecata, deoarece solutia pronuntata nu poate fi argumentata pe modul de punere in aplicare a altor dispozitii legale, ci ea trebuie fundamentata pe dispozitiile legale care stabilesc regimul juridic al aplicarii legii in timp.
De asemenea, desi s-a facut referire la minuta CSM, Tribunalul precizeaza ca doar pronuntarea unei decizii in interesul legii, conform art. 329 Cod de procedura civila, este obligatorie pentru instante cu privire la problema de drept dezlegata.
Pentru motivele de fapt si de drept anterior expuse, se va dispune respingerea actiunii ca neintemeiata, reclamantilor neputand sa li se acorde majorarile salariale stabilite prin Legea nr. 220/2007 decat pentru viitor, dupa intrarea in vigoare a actului normativ, iar nu si pentru perioada dintre data intrarii in vigoare a ordonantei si data modificarii acesteia prin Legea nr. 220/2007.
PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
HOTARASTE
Respinge actiunea formulata de S.I.C., in numele membrilor de sindicat reclamantii G.I., T.M., M.R., G.G., D.I., S.N., P.A., L.M., D.P.I., M.F., S.L., P.C., D.F., P.E., in contradictoriu cu paratii Scoala cu Clasele I- VIII, Gradinita ISJI, C.L. si P. ca neintemeiata.
Cu recurs in 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 20.04.2010.
Presedinte Judecator
CLAUDIA ALBEANU MIOARA ALDEA
Asistent judiciar Asistent judiciar
LIVIA SOARE TUDOR ANDREESCU Grefier
MARIANA DINCA
Red. Jud. CA/27.04.2010/tehnored. CA/4 ex.
Comunicat 2 exemplare/ 2010
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contracte de munca
Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013
