InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Arges - Comercial

Cereri ORC

(Hotarare nr. 430/CC din data de 06.10.2011 pronuntata de Tribunalul Arges - Comercial)

Domeniu Faliment | Dosare Tribunalul Arges - Comercial | Jurisprudenta Tribunalul Arges - Comercial

11. Cereri ORC. Plangere impotriva rezolutiei pronuntata de Directorului Oficiul Registrului Comertului. Admisibilitate . Termen de formulare plangere

                                   Daca la data pronuntarii rezolutiei Directorului Oficiul Registrului Comertului  a fost finalizata inspectia fiscala la care societatea a fost supusa, si s-a intocmit raportul de inspectie fiscala nr. ...si  decizia de impunere nr....2011, pentru suma de 269.429 lei si acestea nu au fost anulate , in conditiile legii, acestea  au efectele recunoscute de art. 1176 Cod civil.
                                     Certificatul de atestare fiscala depus la dosar, a cuprins in continutul acestuia mentiunea existentei "avizului de inspectie fiscala de fond nr. F-AG 71/25.10.2010" cat si a scopului pentru care a fost emis "pentru a-i servi la licitatie". Prin urmare, actul respectiv  a fost folosit in alt scop decat acela pentru care a fost emis, iar radierea era conditionata de finalizarea controlului si constatarea inexistentei datoriilor contribuabilului catre bugetul de stat.                                     Sentinta comerciala nr. 430/CC/06.10.2011 pronuntata in dosarul nr. 978/1259/2011
Asupra cauzei de fata constata urmatoarele:
Administratia Finantelor Publice Arges, a investit instanta cu plangere impotriva rezolutiei ... pronuntata de Directorului Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul
In motivarea plangerii organul fiscal arata ca prin rezolutia sus-citata s-a dispus, in temeiul art.1,2 si 3 din OUG nr. 116/2009, completata prin Legea nr. 84/2010, coroborat cu art.6 din Legea nr. 26/1990, privind registrul comertului, radierea societatii comerciale SC B SRL , petenta a aratat ca in timp ce societatea SC B SRL era supusa unei verificari de fond de catre organele de control din cadrul DGFP , contribuabilul a solicitat AFP C eliberarea unui certificat de atestare fiscala pentru persoane juridice in vederea participarii la licitatie.
Controlul a fost finalizat la data de 09.05.2011, intocmindu-se Raportul de inspectie fiscala nr. ... si Decizia de impunere nr. ..., pentru suma de 269.429 lei.
Certificatul de atestare fiscala a fost eliberat , in scopul specificat -  in act facandu-se mentiunea despre existenta avizului de inspectie fiscala de fond nr. F-AG ...insa a fost folosit in scopul radierii din registrul comertului si a sustragerii de la plata obligatiilor bugetare stabilite.
Dispozitia de radiere din registrul comertului este gresita, intrucat societatea era supusa unei inspectii fiscale, agentul economic renuntase la cererea de dizolvare a societatii,  iar pe certificatul de atestare fiscala nr. au fost facute mentiunile despre existenta"avizului de inspectie fiscala de fond nr. F-AG..." cat si a scopului pentru care a fost emis "pentru a-i servi la licitatie".
In aceasta situatie, organul fiscal se afla in imposibilitatea recuperarii creantei bugetare in suma de 269.429 lei, intrucat radierea persoanei juridice reprezinta disparitia acesteia ca subiect de drept, titular de drepturi si obligatii .
In masura in care radierea se va opera aceste creante fiscale nu se mai pot recupera, creandu-i contribuabilului o situatie favorabila, si implicit incalcarea prevederilor art. 14 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
Plangerea a fost depusa,  conform art. 6 lin.4 din OUG 116/2009,  la ORC Arges si a fost mentionata in registrul comertului ,
Au fost anexate acte in legatura cu obiectul cauzei.
La data de 06.07.2011, a fost inregistrata prin registratura instantei, intampinarea formulata de SC B SRL prin care s-a invocat tardivitatea formularii plangerii , intrucat a fost depusa ulterior implinirii termenului de 15 zile prevazut de lege, iar sub aspectul fondului, s-a solicitat respingerea plangerii ca nefondata, intrucat din certificatul de atestare fiscala,  raportul de lichidare si bilantul de lichidare ,depuse la dosar nu rezulta existenta datoriilor catre bugetul de stat .
La data de 30.08.2011,  si ulterior, la data de 27.09.2011, petenta a depus la dosar inscrisurile mentionate in plangere si respectiv copia Monitorului Oficial al Romaniei , partea a IV-a, nr. ...in care a fost publicata rezolutiei nr. ...pronuntata de Directorului Oficiul Registrului Comertului .
In temeiul art. 137 alin.1 Cod procedura civila, instanta, a pus in discutie exceptia tardivitatii plangerii , exceptie asupra careia, pronuntanu-se cu prioritate, a constatat ca nu esate intemeiata.
Astfel, rezolutia atacata a fost pronuntata la data de 09.05.2011 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei , partea a IV-a, nr. .../05.07.2011.
Conform  art. 6 alin.3 din OUG nr. 116/2009 " Impotriva rezolutiei directorului si/sau persoanei sau persoanelor desemnate se poate formula plangere in termen de 15 zile de la pronuntare pentru parti si de la data publicarii rezolutiei sau a actului modificator al actului constitutiv in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pentru orice alte persoane interesate.
In speta, petenta Administratia Finantelor Publice nu a avut calitate de parte in cererea de radiere ca urmare a dizolvarii societatii comerciale - procedura reglementata de lege fiind una necontencioasa - situatie in care, termenul de 15 zile prevazut de textul invocat, curge de la data publicarii rezolutiei in Monitorul Oficial al Romaniei - 05.07.2011, dispozitia legala fiind imperativa.
Administratia Finantelor Publice a formulat  plangere , la data de 02.06.2011, prin depunerea acesteia la ORC Arges, conform art. 6 alin.4 din OUG nr. 116/2009, in raport de aceasta data, exceptia tardivitatii, fiind neintemeiata.
Sub aspectul fondului dedus judecatii, se constata ca prin Hotararea nr. ...publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, SC B SRL a hotarat asupra dizolvarii, in vederea lichidarii , in temeiul art. 227 alin.1 lit.d) din Legea nr. 31/1990.
Ulterior, SC B SRL a solicitat eliberarea unui certificat de atestare fiscala in vederea participarii la  licitatie publica, AFP eliberand ,  in scopul mentionat , certificatul de atestare fiscala , -  in act facandu-se mentiunea despre existenta avizului de inspectie fiscala de fond nr. F-AG ..., suspendat la data eliberarii certificatului.
La data respectiva, societatea comerciala se afla in faza cuprinsa intre dizolvare si radiere , avand o capacitate de folosinta restransa, putand incheia acte necesare in vederea lichidarii, aceasta rezultand din dispozitiile art. 233 alin.4 din Legea nr. 31/1990. Cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala in vederea participarii la licitatie publica - in alt scop decat lichidarea -  echivaleaza cu renuntarea la cererea de dizolvare a societatii.
Din probele administrate rezulta existenta in acea perioada a unei inspectii fiscale, finalizata la data de 09.05.2011, prin intocmirea raportului de inspectie fiscala nr. ...si a Deciziei de impunere nr.... , pentru suma de 269.429 lei, actele fiind depuse la dosar.
Conform art.172 din Ordinul nr. 2594/C din 10 octombrie 2008 , pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor "Radierea unei societati in nume colectiv, in comandita simpla, cu raspundere limitata sau a unui grup de interes economic, ca urmare a dizolvarii si lichidarii simultane prin acordul unanim al asociatilor cu privire la modul de lichidare si stingere a pasivului social, se poate efectua numai dupa trecerea a 30 de zile de la data publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
     La cererea de radiere se ataseaza urmatoarele inscrisuri:
    a) hotararea adunarii generale a asociatilor/membrilor prin care s-a hotarat dizolvarea si modul de lichidare si, daca este cazul, stabilirea modului in care activele ramase dupa plata creditorilor vor fi impartite intre asociati/membri, in original;
    b) dovada publicarii hotararii adunarii generale a asociatilor/membrilor prevazute la lit. a);
    c) hotararea judecatoreasca irevocabila de respingere a opozitiei, daca este cazul, in copie legalizata;
    d) situatia financiara de lichidare aprobata de asociati/membri, in original, si dovada publicarii acesteia in conditiile legii, daca este cazul;
    e) certificatul de inregistrare si anexele la acesta sau certificatele constatatoare care atesta inregistrarea declaratiilor pe propria raspundere privind autorizarea functionarii, in original, ori dovada prevazuta la art. 171 alin. (2)";
In exercitarea atributiilor astfel cum au fost reglementate de OUG nr. 116/2009, modificata prin Legea nr. 84/2010, Directorului Oficiul Registrului Comertului a verificat indeplinirea cerintelor prevazute de lege si a constatat ca acestea sunt respectate astfel incat prin rezolutia nr...., a dispus, conform Legii nr. 26/1990 coroborat cuart. 1, 2, 6 din OUG nr. 116/2009, modificata prin Legea nr. 84/2010, inregistrarea in registrul comertului a radierii sociatatii.
Tribunalul, verificand inscrisurile depuse la dosar, constata ca la data pronuntarii rezolutiei 09.05.2011 a fost finalizata inspectia fiscala la care societatea a fost supusa, si s-a intocmit raportul de inspectie fiscala nr. ...si  decizia de impunere, pentru suma de 269.429 lei.
 Certificatul de atestare fiscala depus la dosar, a cuprins in continutul acestuia mentiunea existentei "avizului de inspectie fiscala de fond nr. F-AG " cat si a scopului pentru care a fost emis "pentru a-i servi la licitatie". Prin urmare, actul respectiv  a fost folosit in alt scop decat acela pentru care a fost emis, iar radierea era conditionata de finalizarea controlului si constatarea inexistentei datoriilor contribuabilului catre bugetul de stat.
 Cata vreme raportul de inspectie fiscala si Decizia de impunere pentru suma de 269.429 lei, nu au fost anulate , in conditiile legii, acestea  au efectele recunoscute de art. 1176 Cod civil.
Intrucat, din momentul radierii,  mentionata societate  nu mai beneficiaza de capacitatea de  a avea si de a-si exercita drepturile si  obligatiile, sau altfel spus nu mai subzista ca subiect de drept , ceea ce conduce implicit la imposibilitatea petentei , in calitate de reprezentant al statului de a recupera aceasta creanta, in cauza instanta retine ca exista impedimente la inregistrarea radierii, constand in existenta datoriilor la bugetul statului, motiv pentru care va admite plangerea si va dispune anularea rezolutiei ...Directorului Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Arges in dosarul nr. ...
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006