Contestatie la tabelul definitiv al creantelor adupra debitorului.
(Sentinta civila nr. 415/F din data de 21.03.2013 pronuntata de Tribunalul Arges - Comercial) Contract cadru de finantare nerambursabila incheiat de debitor cu Agentia SAPARD Romania . Intrarea in insolventa a debitorului constituie o "neregula" in intelesul Legii nr. 316/2001 , un criteriu de declarare ca neeligibil a proiectului propus , iar culpa in nerespectarea Criteriului general de eligibilitate revine in integralitate beneficiarului finantarii.
Momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie al creantei bugetare.
Sentinta nr. 415/F/21.03.2013 pronuntata in dosarul nr. 1705/1259/2009/a3 La data de 19.11.2009,judecatorul sindic a admis cererea formulata de debitoarea S.C. G S.R.L., a dispus deschiderea procedurii generale de insolventa impotriva debitoarei.
Prin sentinta comerciala nr. X , instanta a confirmat planul de reorganizare propus de debitor si votat in sedinta Adunarii Creditorilor .
Retinand ca obligatiile de plata si celelalte sarcini asumate de debitor nu sunt indeplinite in conditiile stipulate prin planul confirmat , administratorul judiciar a propus intrarea in faliment, iar prin sentinta comerciala nr. Y judecatorul sindic , in baza art.105 alin.1 raportat la art.107 alin.1 lit. C din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, a dispus intrarea in faliment a debitorului .
La data de 09.10.2012 sub nr. 18545, creditorul PI, a formulat contestatie impotriva cererii de inscriere a creditorului Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit , la masa credala a debitorului S.C. G S.R.L.
Prin incheierea din data de 06.12.2012, judecatorul sindic a luat act de precizarea cererii , in sensul ca aceasta constituie contestatie impotriva tabelului definitiv al creantelor si, conform Hotararii nr. 425/2011 a CSM a dispus formarea dosarului asociat pentru solutionarea contestatiei, inregistrata in dosarul nr. 1705/1259/2009/a3.
In motivarea cererii, contestatorul a aratat ca la data de 09.03.2005 a incheiat Contractul cadru de finantare nerambursabila cu Agentia SAPARD Romania , durata de valabilitate a acestuia cuprinzand perioada de executie a investitiei , la care se adauga 5 ani de la data ultimei plati catre autoritatea contractanta.
Din interpretarea art. 4 din Legea nr. 316/2001, rezulta ca proiectul a fost eligibil pentru cofinantare, intrucat nu a suferit o modificare esentiala in perioada de 5 ani de la data ultimei plati catre autoritatea contractanta, respectiv in perioada 27.07.2007 - 26.07.2012, motiv pentru care s-a solicitat modificarea tabelului definitiv in sensul excluderii creantei creditorului Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit.
Constatand ca potrivit art. 159 ind. 1 alin.4 cu raportare la art. 11 din legea insolventei, instnta este legal investita, ca cererea contestatorului a fost timbrata conform prevederilor art. 6 din Legea nr. 146/1997, ca temeiul de drept al cererii il constituie art. 75 din Legea nr.85/2006, si conform acestui text de lege - "Dupa expirarea termenului de depunere a contestatiilor, prevazut la art.73 alin.2, si pana la inchiderea procedurii, orice parte interesata poate face contestatie impotriva trecerii unei creante sau a unui drept de preferinta in tabelul definitiv de creante, in cazul descoperirii existentei unui fals, dol sau unei erori esentiale care au determinat admiterea creantei sau a dreptului de preferinta, precum si in cazul descoperirii unor titluri hotaratoare si pana atunci necunoscute" - cererea a fost formulata in termen , iar contestatorul are calitate procesuala activa pentru sesizarea instantei , ca procedura de citare in vederea discutarii contestatiei a fost indeplinita, prin publicarea acesteia in BPI, judecatorul sindic a pus in discutie contestatia la tabelul definitiv la termenul din data de 14.03.2013
Lichidatorul judiciar , prin concluziile scrise depuse la dosar a precizat ca ultima plata catre beneficiarul S.C. G S.R.L in baza Contractului cadru de finantare nerambursabila nr. A a fost efectuata la dta de 27.07.2007, astfel ca la data de 26.07.2012 a expirat termenul de 5 ani prevazut de lege .
A apreciat ca eligibilitatea pentru proiect se analizeaza la momentul angajamentului luat de solicitant, iar instrarea in procedura insolventei nu poate fi considerata o incalcare a clauzelor contractuale.
Creditorul Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit a depus la dosar, ulterior ramanerii in pronuntare a cauzei, intampinare, prin care a solicitat respingerea contestatiei, apreciind , cu prioritate ca cererea a fost formulata tardiv, de o persoana fara calitate procesuala activa, iar sub aspectul fondului dedus judecatii, a precizat ca intrarea in insolventa a debitorului constituie o "neregula" in intelesul Legii nr. 316/2001 , un criteriu de declarare ca neeligibil a proiectului propus , iar culpa in nerespectarea Criteriului general de eligibilitate revine in integralitate beneficiarului finantarii.
S-a solicitat respingerea contestatiei si mentinerea in tabel a creantei Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit in suma de 314.952,87 lei
Analizand cererea, judecatorul sindic a retinut , din interpretarea art. art.75 alin.1 din Legea nr.85/2006, ca acest tip de contestatie reprezinta o veritabila revizuire, intrucat tabelul definitiv de creante poate fi ajustat in caz exceptional iar cele patru motive reprezinta in fapt imprejurari mai presus de vointa participantilor la procedura de insolventa de a le cunoaste in timp util si care au influenta determinanta asupra trecerii creantei sau dreptului de preferinta in acel tabel.
In cauza, creanta creditorului Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit a fost inscrisa in tabelul decreante asupra debitorului, nici una dintre parti nu a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar in termenul prevazut de art. 73 alin.2 din Legea nr. 85/2006, iar in contestatie se invoca existenta unei "erori esentiale" care a determinat admiterea creantei creditorului.
Cu privire la aceasta sustinere, instanta constata ca potrivit Legii nr. 316/2001 pentru ratificarea Acordului multianual de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Comunitatilor Europene, "Neregularitate inseamna orice incalcare a unei prevederi a acordului de finantare, care rezulta din activitatea sau omisiunea unui operator economic (beneficiar), care a avut sau va avea un efect de prejudiciere asupra Comunitatii sau asupra unui punct nejustificat de cheltuiala"
In speta, intrarea in stare de insolventa a debitoarei reprezinta o neregula in intelesul legii, aceasta contravine cerintelor care au stat la baza finantarii, criteriile de eligibilitate prevazute in contractul dintre parti nemaifiind indeplinite.
Avand in vedere ca potrivit art. 14 din Sectiunea A a Legii nr. 316/2001 punctul 2, subpunctul 2.8, "orice contributie financiara in sarcina Comunitatii referitoare la aceste sume, inclusiv neregularitatile, va fi anulata Ia sfarsitul celui de-al doilea an ce urmeaza inregistrarii sale in registrul debitorilor si va fi dedusa din urmatoarea cerere de plata", rezulta ca fondurile provenite din contributia comunitara, nerecuperate de la beneficiarii culpabili in termen de 2 ani ajung sa greveze bugetul Romaniei.
Asadar, intreaga suma decontata beneficiarului de fonduri nerambursabile este afectata de neregula si in mod corect a fost inscrisa la masa credala.
Pe de alta parte, finalizarea implementarii proiectelor nu reprezinta termenul incheirii contractului si cu atat mai putin termenul de prescriere a creantei.
Astfel, ultima plata efectuata catre debitoare in contractul A /09.03.2005 a fost in data de 26.07.2007. Termenul de prescriptie al creantei bugetare este de 5 ani de la finalizarea programului. Conform art. 45 din OUG 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora: "(1)Dreptul de a stabili creanta bugetara se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator datei de inchidere a programului, comunicata oficial de catre Comisia Europeana/donatorul public international prin emiterea declaratiei finale de inchidere, cu exceptia cazului in care normele Uniunii Europene sau ale donatorului public international prevad un termen mai mare."
Asadar, data intrarii debitoarei in insolventa este 19.11.2009, moment Ia care SC G SRL era in perioada de monitorizare si prin urmare, creanta APDRP a fost inscrisa de lichidatorul judiciar, in mod corect, in tabelul de creante.
Pentru considerentele de mai sus, judecatorul sindic a respins contestatia formulata in conditiile art. 75 din legea insolventei .
Momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie al creantei bugetare.
Sentinta nr. 415/F/21.03.2013 pronuntata in dosarul nr. 1705/1259/2009/a3 La data de 19.11.2009,judecatorul sindic a admis cererea formulata de debitoarea S.C. G S.R.L., a dispus deschiderea procedurii generale de insolventa impotriva debitoarei.
Prin sentinta comerciala nr. X , instanta a confirmat planul de reorganizare propus de debitor si votat in sedinta Adunarii Creditorilor .
Retinand ca obligatiile de plata si celelalte sarcini asumate de debitor nu sunt indeplinite in conditiile stipulate prin planul confirmat , administratorul judiciar a propus intrarea in faliment, iar prin sentinta comerciala nr. Y judecatorul sindic , in baza art.105 alin.1 raportat la art.107 alin.1 lit. C din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, a dispus intrarea in faliment a debitorului .
La data de 09.10.2012 sub nr. 18545, creditorul PI, a formulat contestatie impotriva cererii de inscriere a creditorului Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit , la masa credala a debitorului S.C. G S.R.L.
Prin incheierea din data de 06.12.2012, judecatorul sindic a luat act de precizarea cererii , in sensul ca aceasta constituie contestatie impotriva tabelului definitiv al creantelor si, conform Hotararii nr. 425/2011 a CSM a dispus formarea dosarului asociat pentru solutionarea contestatiei, inregistrata in dosarul nr. 1705/1259/2009/a3.
In motivarea cererii, contestatorul a aratat ca la data de 09.03.2005 a incheiat Contractul cadru de finantare nerambursabila cu Agentia SAPARD Romania , durata de valabilitate a acestuia cuprinzand perioada de executie a investitiei , la care se adauga 5 ani de la data ultimei plati catre autoritatea contractanta.
Din interpretarea art. 4 din Legea nr. 316/2001, rezulta ca proiectul a fost eligibil pentru cofinantare, intrucat nu a suferit o modificare esentiala in perioada de 5 ani de la data ultimei plati catre autoritatea contractanta, respectiv in perioada 27.07.2007 - 26.07.2012, motiv pentru care s-a solicitat modificarea tabelului definitiv in sensul excluderii creantei creditorului Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit.
Constatand ca potrivit art. 159 ind. 1 alin.4 cu raportare la art. 11 din legea insolventei, instnta este legal investita, ca cererea contestatorului a fost timbrata conform prevederilor art. 6 din Legea nr. 146/1997, ca temeiul de drept al cererii il constituie art. 75 din Legea nr.85/2006, si conform acestui text de lege - "Dupa expirarea termenului de depunere a contestatiilor, prevazut la art.73 alin.2, si pana la inchiderea procedurii, orice parte interesata poate face contestatie impotriva trecerii unei creante sau a unui drept de preferinta in tabelul definitiv de creante, in cazul descoperirii existentei unui fals, dol sau unei erori esentiale care au determinat admiterea creantei sau a dreptului de preferinta, precum si in cazul descoperirii unor titluri hotaratoare si pana atunci necunoscute" - cererea a fost formulata in termen , iar contestatorul are calitate procesuala activa pentru sesizarea instantei , ca procedura de citare in vederea discutarii contestatiei a fost indeplinita, prin publicarea acesteia in BPI, judecatorul sindic a pus in discutie contestatia la tabelul definitiv la termenul din data de 14.03.2013
Lichidatorul judiciar , prin concluziile scrise depuse la dosar a precizat ca ultima plata catre beneficiarul S.C. G S.R.L in baza Contractului cadru de finantare nerambursabila nr. A a fost efectuata la dta de 27.07.2007, astfel ca la data de 26.07.2012 a expirat termenul de 5 ani prevazut de lege .
A apreciat ca eligibilitatea pentru proiect se analizeaza la momentul angajamentului luat de solicitant, iar instrarea in procedura insolventei nu poate fi considerata o incalcare a clauzelor contractuale.
Creditorul Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit a depus la dosar, ulterior ramanerii in pronuntare a cauzei, intampinare, prin care a solicitat respingerea contestatiei, apreciind , cu prioritate ca cererea a fost formulata tardiv, de o persoana fara calitate procesuala activa, iar sub aspectul fondului dedus judecatii, a precizat ca intrarea in insolventa a debitorului constituie o "neregula" in intelesul Legii nr. 316/2001 , un criteriu de declarare ca neeligibil a proiectului propus , iar culpa in nerespectarea Criteriului general de eligibilitate revine in integralitate beneficiarului finantarii.
S-a solicitat respingerea contestatiei si mentinerea in tabel a creantei Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit in suma de 314.952,87 lei
Analizand cererea, judecatorul sindic a retinut , din interpretarea art. art.75 alin.1 din Legea nr.85/2006, ca acest tip de contestatie reprezinta o veritabila revizuire, intrucat tabelul definitiv de creante poate fi ajustat in caz exceptional iar cele patru motive reprezinta in fapt imprejurari mai presus de vointa participantilor la procedura de insolventa de a le cunoaste in timp util si care au influenta determinanta asupra trecerii creantei sau dreptului de preferinta in acel tabel.
In cauza, creanta creditorului Agentia de Plati pentru Dezvoltare Rurala si Pescuit a fost inscrisa in tabelul decreante asupra debitorului, nici una dintre parti nu a formulat contestatie impotriva tabelului preliminar in termenul prevazut de art. 73 alin.2 din Legea nr. 85/2006, iar in contestatie se invoca existenta unei "erori esentiale" care a determinat admiterea creantei creditorului.
Cu privire la aceasta sustinere, instanta constata ca potrivit Legii nr. 316/2001 pentru ratificarea Acordului multianual de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Comunitatilor Europene, "Neregularitate inseamna orice incalcare a unei prevederi a acordului de finantare, care rezulta din activitatea sau omisiunea unui operator economic (beneficiar), care a avut sau va avea un efect de prejudiciere asupra Comunitatii sau asupra unui punct nejustificat de cheltuiala"
In speta, intrarea in stare de insolventa a debitoarei reprezinta o neregula in intelesul legii, aceasta contravine cerintelor care au stat la baza finantarii, criteriile de eligibilitate prevazute in contractul dintre parti nemaifiind indeplinite.
Avand in vedere ca potrivit art. 14 din Sectiunea A a Legii nr. 316/2001 punctul 2, subpunctul 2.8, "orice contributie financiara in sarcina Comunitatii referitoare la aceste sume, inclusiv neregularitatile, va fi anulata Ia sfarsitul celui de-al doilea an ce urmeaza inregistrarii sale in registrul debitorilor si va fi dedusa din urmatoarea cerere de plata", rezulta ca fondurile provenite din contributia comunitara, nerecuperate de la beneficiarii culpabili in termen de 2 ani ajung sa greveze bugetul Romaniei.
Asadar, intreaga suma decontata beneficiarului de fonduri nerambursabile este afectata de neregula si in mod corect a fost inscrisa la masa credala.
Pe de alta parte, finalizarea implementarii proiectelor nu reprezinta termenul incheirii contractului si cu atat mai putin termenul de prescriere a creantei.
Astfel, ultima plata efectuata catre debitoare in contractul A /09.03.2005 a fost in data de 26.07.2007. Termenul de prescriptie al creantei bugetare este de 5 ani de la finalizarea programului. Conform art. 45 din OUG 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora: "(1)Dreptul de a stabili creanta bugetara se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator datei de inchidere a programului, comunicata oficial de catre Comisia Europeana/donatorul public international prin emiterea declaratiei finale de inchidere, cu exceptia cazului in care normele Uniunii Europene sau ale donatorului public international prevad un termen mai mare."
Asadar, data intrarii debitoarei in insolventa este 19.11.2009, moment Ia care SC G SRL era in perioada de monitorizare si prin urmare, creanta APDRP a fost inscrisa de lichidatorul judiciar, in mod corect, in tabelul de creante.
Pentru considerentele de mai sus, judecatorul sindic a respins contestatia formulata in conditiile art. 75 din legea insolventei .
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Faliment
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006