INCHIDEREA PROCEDURII. RAPORT FINA SI BILANTUL GENERAL. CONTINUT.
(Decizie nr. 688 din data de 22.01.2006 pronuntata de Curtea de Apel Bacau)1. INCHIDEREA PROCEDURII. RAPORT FINA SI BILANTUL GENERAL. CONTINUT.
Prin Decizia 688/2006 s-a admis recursul comercial promovat de recurenta – creditoare AVAS in contradictoriu cu intimata debitoare S.C. M.P. S.A, a fost modificata in tot sentinta recurata nr. 125 din 27 aprilie 2006, pronuntata de Tribunalul Bacau in dosarul nr. 2815/2001, in sensul ca s-a respins ca nefondata cererea de inchidere a procedurii falimentului si s-a trimis cauza la judecatorul sindic pentru continuarea procedurii.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de recurs a retinut ca prin sentinta civila 125/27.04.2006 pronuntata de judecatorul sindic in dosarul 2815/2001 al Tribunalului Bacau in temeiul art. 131 al. 2 din legea 64/1995 s-a dispus inchiderea procedurii falimentului deschisa impotriva S.C. „M.P” SA Comanesti, inscrierea din oficiu a mentiunii dizolvarii si radierea societatii la Registrul Comertului.
S-a dispus publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a mentiunilor dizolvarii si radierii societatii pe cheltuiala debitoarei,notificarea hotararii de inchidere a procedurii si descarcarea lichidatorului judiciar si a persoanelor care l-au asistat de orice indatoriri sau responsabilitati cu privire la procedura, debitor si averea lui, creditori, titulari de garantie, asociati.
Judecatorul sindic a constatat ca fondurile si bunurile din averea debitorului au fost distribuite si, in consecinta, a aprobat raportul final descarcand lichidatorul de orice indatoriri sau responsabilitati.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs, in termen legal, creditoarea Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului – A.V.A.S., scutit legal de plata taxei de timbru conform dispozitiilor art. 86 din O.U.G. 51/1998 republicata.
In motivarea recursului s-a aratat ca, potrivit dispozitiilor art. 128 pct. 1 din legea 64/1995 republicata, dupa ce bunurile din averea debitoarei au fost lichidate, lichidatorul judiciar avea obligatia de a prezenta judecatorului sindic un raport final impreuna cu un bilant general ale caror copie trebuiau comunicate tuturor creditorilor si debitorului, urmand a fi convocata Adunarea Creditorilor pentru solutionarea obiectiunilor la raport final.
Prin necomunicarea catre creditori, in conditiile art. 128 pct. 1 din Legea 64/1995 republicata, a raportului final privind lichidarea S.C. „M.P” S.A. Comanesti, A.V.A.S. a fost privat de dreptul de a exercita calea de atac a obiectiunilor la raportul final.
S-a aratat si ca lichidatorul judiciar nu a verificat cauzele concrete care au determinat revocarea de catre debitoare a contributiilor la Fondul national unic de asigurarile de sanatate si nu a mentionat persoanele din conducerea societatii debitoare din vina carora nu au fost platite contributiile la acest fond.
Dintre intimatii, legal citati, a fost reprezentat in fata instantei lichidatorul judiciar S.C. Expert SRL Bacau, lichidator judiciar al debitoarei S.C. M.P SA si administrator judiciar al creditoarei S.C. M. SA, care a solicitat respingerea recursului promovat, aratand ca procedura de lichidare a debitoarei a fost finalizata in luna noiembrie 2003, data la care in tabloul creditorilor figura Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Bacau de la care recurenta a preluat creantele in 2004.
Nefiind formulate contestatii la raportul comunicat creditorilor de la acea data s-a procedat la distribuirea tuturor sumelor realizate din lichidare, dupa care s-au solutionat si celelalte cereri adiacente. Referitor la obligatiile lichidatorului de mentionare a persoanelor din conducerea societatii falite vinovate de neplata contributiei la Fondul national unic de sanatate s-a aratat ca prin lege nu este stabilita in sarcina administratorului judiciar sau a lichidatorului o asemenea obligatie.
Instanta de recurs a apreciat ca fiind fondat recursul, pentru considerentele ce se vor arata in continuare:
Inchiderea procedurii in conditiile art. 131 din Legea 64/1995 republicata, in vigoare la data pronuntarii sentintei presupune indeplinirea procedurii reglementate de dispozitiile art. 128, 129 din aceeasi lege.
Aceasta stabileste obligatia lichidatorului de a interveni un raport final, bilant general care va fi supus judecatorului sindic, iar copii vor fi comunicate creditorilor si debitorului si vor fi afisate la usa tribunalului, creditorii putand formula obiectii la raportul final. Dupa solutionarea eventualelor obiectii si aprobarea raportului final, lichidatorul urmeaza sa efectueze distribuirea finala a tuturor fondurilor din averea debitorului, iar fondurile nereclamate in termen de 90 de zile vor fi depuse la banca in contul averii debitorului.
In prezenta cauza nu au fost indeplinite obligatiile aratate anterior in sensul ca nu s-a intocmit un raport final si un bilant general, cu atat mai mult nu s-a efectuat distribuirile finale.
Raportul intocmit de lichidator la 06.11.2003 privind actiunile intreprinse pentru lichidarea judiciara a falitei si primind fondurile obtinute prin lichidarea activului depus la filele 54 – 63 dosar 2815/2001 nu indeplineste conditiile impuse de dispozitiile art. 128, 129, indicate anterior. Acest raport reprezinta indeplinirea obligatiilor prevazute de art. 121 din lege, tinand seama atat de formularea folosita in raport, cat si de actiunile ulterioare intreprinde in cauza.
Astfel, la finalul raportului privind fondurile obtinute din lichidarea activului lichidatorul s-a referit la valoarea creantelor neacoperite dupa prezenta distributie, fara a preciza ca este vorba despre distribuiri finale, astfel cum era reglementat prin dispozitiile art. 115, 116 din legea 64/1995 in forma de la acea data.
La termenul din 29.01.2004 reprezentantul lichidatorului judiciar a solicitat a se acorda termen pentru imposibilitatea predarii unei masini, din cauza vremii defavorabile, iar la termenul din 08.04.2004 acelasi lichidator a aratat ca mai are de verificat o masina care este la Banca Transilvania, care urmeaza a fi ridicata.
Prin cererea formulata la 10.06.2004 acelasi lichidator solicita aprobarea valorificarii materialelor debitoarei identificate la S.C. Marine Chemicals Industries SRL Botosani, cerere incuviintata de judecatorul sindic prin incheierea din 12.08.2004.
Toate aceste imprejurari conduc la concluzia ca raportul intocmit la 06.11.2003 nu reprezinta raportul final, bilantul general si distribuirea finala reglementate de art. 128, 129, 131 din legea 64/1995 republicata.
In aceste context chiar lichidatorul solicita la termenul din 06.04.2006 acordarea unui termen pentru depunerea raportului final, pentru ca la data de 27.04.2006 sa depuna referatul privind debitoarea in faliment in baza caruia judecatorul sindic a inchis procedura. Referatul apreciat de judecatorul sindic ca fiind raportul final nu indeplineste nici sub aspect formal si nici al continutului conditiile impuse de dispozitiile art. 128, 129, 131 pentru inchiderea procedurii si cu atat mai mult nu a fost respectata procedura reglementata expres.
Referitor la motivul de recurs privind obligatia lichidatorului de a indica persoanele vinovate de neplata contributiilor la fondul national unic de asigurari sociale si de sanatate si de verificare a cauzelor concrete de nevirare a contributiilor de catre debitoare, instanta apreciaza ca acesta reprezinta un motiv de contestatie potrivit dispozitiilor art. 25 din legea 64/1995 republicata (art. 19 in vechea reglementare) ce nu poate fi examinat cu ocazia solutionarii recursului impotriva hotararii de inchidere a procedurii.
Decizia 688/19.10.2006
Prin Decizia 688/2006 s-a admis recursul comercial promovat de recurenta – creditoare AVAS in contradictoriu cu intimata debitoare S.C. M.P. S.A, a fost modificata in tot sentinta recurata nr. 125 din 27 aprilie 2006, pronuntata de Tribunalul Bacau in dosarul nr. 2815/2001, in sensul ca s-a respins ca nefondata cererea de inchidere a procedurii falimentului si s-a trimis cauza la judecatorul sindic pentru continuarea procedurii.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta de recurs a retinut ca prin sentinta civila 125/27.04.2006 pronuntata de judecatorul sindic in dosarul 2815/2001 al Tribunalului Bacau in temeiul art. 131 al. 2 din legea 64/1995 s-a dispus inchiderea procedurii falimentului deschisa impotriva S.C. „M.P” SA Comanesti, inscrierea din oficiu a mentiunii dizolvarii si radierea societatii la Registrul Comertului.
S-a dispus publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a mentiunilor dizolvarii si radierii societatii pe cheltuiala debitoarei,notificarea hotararii de inchidere a procedurii si descarcarea lichidatorului judiciar si a persoanelor care l-au asistat de orice indatoriri sau responsabilitati cu privire la procedura, debitor si averea lui, creditori, titulari de garantie, asociati.
Judecatorul sindic a constatat ca fondurile si bunurile din averea debitorului au fost distribuite si, in consecinta, a aprobat raportul final descarcand lichidatorul de orice indatoriri sau responsabilitati.
Impotriva acestei hotarari a declarat recurs, in termen legal, creditoarea Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului – A.V.A.S., scutit legal de plata taxei de timbru conform dispozitiilor art. 86 din O.U.G. 51/1998 republicata.
In motivarea recursului s-a aratat ca, potrivit dispozitiilor art. 128 pct. 1 din legea 64/1995 republicata, dupa ce bunurile din averea debitoarei au fost lichidate, lichidatorul judiciar avea obligatia de a prezenta judecatorului sindic un raport final impreuna cu un bilant general ale caror copie trebuiau comunicate tuturor creditorilor si debitorului, urmand a fi convocata Adunarea Creditorilor pentru solutionarea obiectiunilor la raport final.
Prin necomunicarea catre creditori, in conditiile art. 128 pct. 1 din Legea 64/1995 republicata, a raportului final privind lichidarea S.C. „M.P” S.A. Comanesti, A.V.A.S. a fost privat de dreptul de a exercita calea de atac a obiectiunilor la raportul final.
S-a aratat si ca lichidatorul judiciar nu a verificat cauzele concrete care au determinat revocarea de catre debitoare a contributiilor la Fondul national unic de asigurarile de sanatate si nu a mentionat persoanele din conducerea societatii debitoare din vina carora nu au fost platite contributiile la acest fond.
Dintre intimatii, legal citati, a fost reprezentat in fata instantei lichidatorul judiciar S.C. Expert SRL Bacau, lichidator judiciar al debitoarei S.C. M.P SA si administrator judiciar al creditoarei S.C. M. SA, care a solicitat respingerea recursului promovat, aratand ca procedura de lichidare a debitoarei a fost finalizata in luna noiembrie 2003, data la care in tabloul creditorilor figura Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Bacau de la care recurenta a preluat creantele in 2004.
Nefiind formulate contestatii la raportul comunicat creditorilor de la acea data s-a procedat la distribuirea tuturor sumelor realizate din lichidare, dupa care s-au solutionat si celelalte cereri adiacente. Referitor la obligatiile lichidatorului de mentionare a persoanelor din conducerea societatii falite vinovate de neplata contributiei la Fondul national unic de sanatate s-a aratat ca prin lege nu este stabilita in sarcina administratorului judiciar sau a lichidatorului o asemenea obligatie.
Instanta de recurs a apreciat ca fiind fondat recursul, pentru considerentele ce se vor arata in continuare:
Inchiderea procedurii in conditiile art. 131 din Legea 64/1995 republicata, in vigoare la data pronuntarii sentintei presupune indeplinirea procedurii reglementate de dispozitiile art. 128, 129 din aceeasi lege.
Aceasta stabileste obligatia lichidatorului de a interveni un raport final, bilant general care va fi supus judecatorului sindic, iar copii vor fi comunicate creditorilor si debitorului si vor fi afisate la usa tribunalului, creditorii putand formula obiectii la raportul final. Dupa solutionarea eventualelor obiectii si aprobarea raportului final, lichidatorul urmeaza sa efectueze distribuirea finala a tuturor fondurilor din averea debitorului, iar fondurile nereclamate in termen de 90 de zile vor fi depuse la banca in contul averii debitorului.
In prezenta cauza nu au fost indeplinite obligatiile aratate anterior in sensul ca nu s-a intocmit un raport final si un bilant general, cu atat mai mult nu s-a efectuat distribuirile finale.
Raportul intocmit de lichidator la 06.11.2003 privind actiunile intreprinse pentru lichidarea judiciara a falitei si primind fondurile obtinute prin lichidarea activului depus la filele 54 – 63 dosar 2815/2001 nu indeplineste conditiile impuse de dispozitiile art. 128, 129, indicate anterior. Acest raport reprezinta indeplinirea obligatiilor prevazute de art. 121 din lege, tinand seama atat de formularea folosita in raport, cat si de actiunile ulterioare intreprinde in cauza.
Astfel, la finalul raportului privind fondurile obtinute din lichidarea activului lichidatorul s-a referit la valoarea creantelor neacoperite dupa prezenta distributie, fara a preciza ca este vorba despre distribuiri finale, astfel cum era reglementat prin dispozitiile art. 115, 116 din legea 64/1995 in forma de la acea data.
La termenul din 29.01.2004 reprezentantul lichidatorului judiciar a solicitat a se acorda termen pentru imposibilitatea predarii unei masini, din cauza vremii defavorabile, iar la termenul din 08.04.2004 acelasi lichidator a aratat ca mai are de verificat o masina care este la Banca Transilvania, care urmeaza a fi ridicata.
Prin cererea formulata la 10.06.2004 acelasi lichidator solicita aprobarea valorificarii materialelor debitoarei identificate la S.C. Marine Chemicals Industries SRL Botosani, cerere incuviintata de judecatorul sindic prin incheierea din 12.08.2004.
Toate aceste imprejurari conduc la concluzia ca raportul intocmit la 06.11.2003 nu reprezinta raportul final, bilantul general si distribuirea finala reglementate de art. 128, 129, 131 din legea 64/1995 republicata.
In aceste context chiar lichidatorul solicita la termenul din 06.04.2006 acordarea unui termen pentru depunerea raportului final, pentru ca la data de 27.04.2006 sa depuna referatul privind debitoarea in faliment in baza caruia judecatorul sindic a inchis procedura. Referatul apreciat de judecatorul sindic ca fiind raportul final nu indeplineste nici sub aspect formal si nici al continutului conditiile impuse de dispozitiile art. 128, 129, 131 pentru inchiderea procedurii si cu atat mai mult nu a fost respectata procedura reglementata expres.
Referitor la motivul de recurs privind obligatia lichidatorului de a indica persoanele vinovate de neplata contributiilor la fondul national unic de asigurari sociale si de sanatate si de verificare a cauzelor concrete de nevirare a contributiilor de catre debitoare, instanta apreciaza ca acesta reprezinta un motiv de contestatie potrivit dispozitiilor art. 25 din legea 64/1995 republicata (art. 19 in vechea reglementare) ce nu poate fi examinat cu ocazia solutionarii recursului impotriva hotararii de inchidere a procedurii.
Decizia 688/19.10.2006
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Faliment
Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006