InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Suceava

Stabilirea punctajului mediu anual potrivit art. 77 al. 3 rap. la art. 44 din Legea 19/2000

(Decizie nr. 1291 din data de 22.10.2009 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)

Domeniu Contracte de munca | Dosare Curtea de Apel Suceava | Jurisprudenta Curtea de Apel Suceava

      Prin cererea adresata Tribunalului Suceava la data de 6.10.2008 contestatorul H.D. a solicitat in contradictoriu cu intimata Casa Judeteana de Pensii Suceava anularea deciziei nr.256383 din 12.08.2008.
      In motivarea cererii arata contestatorul ca, in conformitate cu mentiunile din carnetul de munca, la data de 1.04.2001 era incadrat cu o vechime de 16 ani, 11 luni si 4 zile in grupa I de munca cu 100% subteran la care se adauga si perioada 1.04.2001 - 1.11.2003 astfel incat se impune recalcularea pensiei si plata drepturilor cuvenite.
      Prin intampinare intimata Casa Judeteana de Pensii Suceava a invocat exceptia autoritatii de lucru judecat a sentintei civile nr.303 din 11.04.2005 si 498 din 20.03.2006 iar in subsidiar a solicitat respingerea contestatiei ca nefondata.
      Prin sentinta civila nr. 1381 din 22.06.2009, Tribunalul Suceava a respins exceptia autoritatii de lucru judecat, a admis contestatia si a anulat decizia nr.25638 din 12.08.2008  emisa de intimata in sensul ca punctajul mediu anual al petentului este de 2,22575 puncte, iar cuantumul pensiei cuvenit incepand cu data de 1.04.2008 este de 1294 lei.
      Pentru a hotari astfel, prima instanta a retinut sub aspectul exceptiei invocate ca nu exista identitate de obiect intre cauza de fata si cele solutionate prin sentintele civile nr.303/11.04.2005 si 498/20.03. 2006, ambele pronuntate de Tribunalul Suceava.
      Cat priveste fondul cauzei s-a  aratat pe baza probelor administrate, ca la stabilirea drepturilor de pensie cuvenite contestatorului au fost avute in vedere toate documentele aflate la dosarul de pensionare.
      S-a apreciat insa ca actiunea reclamantului este intemeiata sub alt aspect si anume a luarii in calcul la stabilirea  punctajului mediu anual a unui alt stagiu de cotizare si anume de 21 ani,  in loc de 30 de ani, asa cum prevad dispozitiile art.77 alin.3 din Legea nr.19/2000 in situatia reclamantului, care se incadreaza la art.44 din Legea nr.19/2000.
      Impotriva acestei sentinte a formulat recurs parata Casa Judeteana de pensii Suceava invocand motive de netemeinicie si nelegalitate.
      In dezvoltarea acestor motive recurenta a sustinut ca sentinta  atacata este data cu incalcarea si aplicarea gresita a prevederilor art. 41 - 44, art. 481 alin.2 art. 77 si respectiv art. 1671   din Legea nr. 19/2000,  fiind dat motivul de recurs prev. de art.304 pct.9 Cod procedura civila.
      A apreciat recurenta ca fata de prevederile  legale mai sus aratate, expertiza intocmita in cauza contine erori grave in ceea ce priveste modalitatea de stabilire a punctajului.
      Astfel, conform anexei 3 din Legea nr.19/2000, stagiul complet de cotizare necesar pentru deschiderea dreptului de pensie al  reclamantului este de 30 de ani si 7 luni, iar impartirea numarului total de puncte realizate de reclamant, respectiv 46.74073  puncte s-a facut conform prevederilor legale.
      Impartirea numarului total de puncte realizate de reclamant la un stagiu de cotizare de 21 de ani este  eronata si incalca prevederile legale stabilite in anexa 4 din legea nr.19/2000 care se refera la reducerea varstelor standard de pensionare pentru barbati in functie de stagiul de cotizare realizat in  conditii speciale de  munca.
      A precizat recurenta ca, datorita conditiilor speciale si deosebite de munca a fost posibila reducerea varstei standard de pensionare a reclamantului cu 9 ani si 7 luni.
      De asemenea, conform prevederilor art. 44 din Legea nr.19/2000, asiguratii prevazuti la art.20 lit. a), c) si  d) din Legea nr.19/2000 care au realizat stagii de cotizare mai mici decat cele prevazute la alin.1) si 2) ale art.43, beneficiaza de pensie pentru limita de varsta, cu reducerea proportionala a varstelor standard de pensionari, in conditiile realizarii stagiilor  totale de cotizare necesare, conform prevederilor cuprinse in anexele 4 si 5.
      A considerat recurenta ca in cauza trebuia admisa exceptia autoritatii de lucru judecat, invocata la instanta de fond.
      Examinand recursul prin prisma motivelor invocate, probatoriului administrat si dispozitiilor legale incidente in cauza, Curtea a constatat ca este nefondat.
      Asa cum a retinut si prima instanta aspect necontestat de recurenta, contestatorul a realizat un stagiu total de cotizare de 43 de ani si 19 zile din care in grupa I de munca 17 ani, 6 luni si  18 zile , in grupa a -II-a de  munca 5 ani, 11 luni   si 26 zile , in conditii speciale 1 an, 10 luni si 3 zile, in conditii normale 5 ani, 11 luni,  stagiu  asimilat 4 luni si 17 zile.
      Locul de munca in care reclamantul si-a desfasurat activitatea in grupa I se incadreaza in categoria locurilor de munca in conditii speciale, prevazuta de art.20 alin.1 lit. "a"  din Legea nr.19/2000, intrucat conform  mentiunilor din carnetul de munca acesta si-a desfasurat activitatea ca miner subteran timp de 17 ani, 6 luni si 18 zile.
      Acelasi reclamant a mai  lucrat inca o perioada de 1 an, 10 luni si 3 zile in conditii speciale de munca, conform acelorasi mentiuni din carnetul de munca.
      Insumate aceste doua perioade au determinat reducerea varstei standard de pensionare a intimatului cu 10 ani conform tabelului nr. 4 al art. 167 alin. 2 din Legea nr.19/2000.
      Contrar celor sustinute de recurenta,  faptul ca reclamantul si-a desfasurat activitatea intr-un loc de  munca in conditii speciale incadrat ca atare prin dispozitiile art. 20 alin.1 lit. a din  Legea nr.19/2000, nu poate avea consecinte doar in ceea ce priveste reducerea varstei standard de pensionare in conditiile realizarii stagiilor totale de cotizare necesare, conform prevederilor cuprinse in anexele nr.4 si 5 ci efectele se rasfrang si in ceea ce priveste determinarea punctajului mediu anual realizat de  asigurat in perioada de cotizare.
      Astfel, dispozitiile art.77 alin.3 din legea 19/2000, stabilesc ca in situatiile prevazute la art. 44, in care se incadreaza si reclamantul intimat, la stabilirea punctajului mediu anual al asiguratilor conform alin. 1 se iau in considerare stagiile totale de cotizare  necesare prevazute in  anexele nr.4 si 5.
      Asa fiind, Curtea a apreciat ca in mod temeinic si legal instanta de fond a admis contestatia si a stabilit ca punctajul mediu anual pentru reclamant se determina prin impartirea numarului total de 46.74073 puncte la stagiul de cotizare necesar prevazut in anexa 4 la Legea nr.19/2000, de 21 ani,in loc de 30 de ani si 7 luni.
      Conditia ca intimatul sa aiba realizat un stagiu complet de cotizare de 30 de ani si 7 luni este necesara pentru  acordarea pensiei pentru limita de varsta alaturi de indeplinirea in mod cumulativ si a celei privind varsta standard de pensionare,  conform art.41 alin.1 din legea 19/2000.
      Cat priveste exceptia autoritatii de lucru judecat invocata de recurenta la prima instanta si reiterata prin motivele de recurs, Curtea a retinut ca nu este data tripla identitate prevazuta de art.1201 din Codul Muncii, in  ceea ce priveste obiectul.
      Fata de aceste considerente, Curtea in baza art.312 alin.1 din Codul de procedura civila a respins recursul, ca nefondat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Contracte de munca

Litigiu privind functionarii publici - Hotarare nr. 56 din data de 18.01.2018
ESFACEREA DISCIPLINARA A CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 258/LM/2010 din data de 10.12.2010
DESFACEREA CONTRACTULUI INDIVIDUAL DE MUNCA - Sentinta civila nr. 535/LM/2010 din data de 10.12.2010
Contract colectiv de munca. Nelegalitatea unor clauze stipulate cu respectarea dispozitiilor legii 130/1996 privind contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 906/lm/2008 din data de 17.02.2009
Sindicat.Conditiile legale pentru reprezentativitate. - Decizie nr. 976/R/ din data de 28.11.2005
Raspunderea patrimoniala. Prejudiciu creat societatii de catre angajat. Cerere reconventionala. Restituirea garantiei retinuta de angajator. - Sentinta civila nr. 227 din data de 28.02.2012
Contestatie impotriva deciziei de impunere pentru restituirea unor sume incasate necuvenit de catre angajatul cu contract individual de munca. - Sentinta civila nr. 566 din data de 02.05.2012
Raspunderea patrimoniala a angajatilor pentru pagubele produse datorita nerespectarii atributiilor de serviciu. - Sentinta civila nr. 1216 din data de 11.10.2011
Raspunderea disciplinara. Reducerea salariului cu 10 % pe o perioada de 3 luni. - Sentinta civila nr. 203 din data de 01.03.2010
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 95 din data de 25.01.2011
Obligatii asumate prin act aditional la contractul de munca - Sentinta civila nr. 17 din data de 11.01.2011
Drepturi banesti ce decurg din Contractul colectiv de munca - Sentinta civila nr. 419 din data de 15.04.2008
Despagubiri solicitate in baza unui act aditional la contractul individual de munca - Sentinta civila nr. 979 din data de 19.10.2010
Obligarea angajatului la plata unor despagubiri angajatorului pentru prejudiciul cauzat din vina salariatului - Sentinta civila nr. 94 din data de 01.02.2010
Contestatie impotriva deciziei de sanctionare disciplinara - Sentinta civila nr. 392 din data de 30.04.2009
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1386 din data de 16.12.2010
Violenta psihica. Viciu de consimtamant la incheierea actului aditional la CIM - Decizie nr. 83/AP din data de 03.03.2014
Modificarea unilaterala a contractului individual de munca - Decizie nr. 240/M din data de 03.03.2014
Litigii de munca – incetarea suspendarii contractului individual de munca, dispuse in temeiul art. 52 alin. 1 lit. b Codul muncii, va genera consecinte diferite in functie de solutia pronuntata prin hotararea judecatoreasca penala definitiva - Decizie nr. 1743/R din data de 02.10.2013
Fisele de evaluare sunt acte administrative ce se bucura de prezumtia legalitatii si veridicitatii in situatia in care au fost emise de o autoritate publica si nu au fost contestate de persoanele indreptatire in termen legal. - Decizie nr. 2076/R din data de 17.04.2013