InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Suceava

Deschidere procedura insolventa. Solicitare deschidere procedura simplificata. Solicitare desemnare lichidator. Nedepunere oferta. Consecinte

(Decizie nr. 16 din data de 24.01.2014 pronuntata de Curtea de Apel Suceava)

Domeniu Faliment | Dosare Curtea de Apel Suceava | Jurisprudenta Curtea de Apel Suceava

Prin cererea adresata Tribunalului Suceava - Sectia civila la data de 3 octombrie 2013 si inregistrata sub nr. 9861/86/2013, debitorul SC F SA a solicitat deschiderea procedurii simplificate reglementate de Legea privind procedura insolventei, motivat de faptul ca se afla in stare de insolventa, inregistrand datorii catre terti. Totodata, s-a solicitat desemnarea ca lichidator a I IPURL Suceava.
Prin incheierea nr. 1308 din 8 octombrie 2013 Tribunalul Suceava - sectia civila a admis cererea formulata de debitorul SC F SA Falticeni, in temeiul art. 32 alin. 1 din Legea privind procedura insolventei, dispunand deschiderea procedurii generale de insolventa impotriva debitorului SC F SA Falticeni. In temeiul art. 34 din Legea privind procedura insolventei, a desemnat in calitate de administratori judiciari provizorii pe practicienii in insolventa I IPURL Suceava, E SPRL Suceava si A I IPURL Suceava, cu un onorariu provizoriu in cuantum de cate 1.500 lei. A stabilit in sarcina debitorului obligatia de a depune la dosarul cauzei actele si informatiile prevazute de art. 28 alin. 1 din Legea nr. 85/2006, in termen de 10 zile de la deschiderea procedurii. In temeiul art. 37 din Legea nr. 85/2006, a dispus comunicarea sentintei de deschidere a procedurii catre judecatoria in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul debitorului declarat la registrul comertului iar in temeiul art. 61 din Legea nr. 85/2006, a dispus notificarea deschiderii procedurii debitoarei, asociatilor, actionarilor, creditorilor si Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Suceava, prin Buletinul procedurilor de insolventa, in vederea efectuarii mentiunii in temeiul art. 61 din Legea privind procedura de insolventa, precum si tuturor bancilor unde debitoarea are deschise conturi, dispunand si indisponibilizarea partilor sociale in registrul special de evidenta. A stabilit in sarcina debitoarei obligatia de a pune la dispozitia administratorului judiciar toate informatiile cerute cu privire la activitatea debitoarei, precum si lista cuprinzand partile si transferurilor patrimoniale efectuate in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii, dand dispozitie tuturor bancilor la care debitoarea are disponibil in conturi sa nu dispuna de acestea fara ordinul judecatorului sindic sau al administratorului judiciar, sub sanctiunea prevazuta de art. 48 alin. 2 din Legea nr. 85/2006, obligatia de notificare revenind administratorului judiciar. A stabilit in sarcina administratorului judiciar obligatia de a depune la dosar un raport asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la aparitia starii de insolventa a debitoarei, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila, conform prevederilor art. 59 din Legea nr. 85/2006, pana la data de 22 noiembrie 2013 si a dispus trimiterea notificarilor aratate mai sus catre toti creditorii, de catre administratorul judiciar numit in prezenta cauza. In temeiul art. 4 din Legea privind procedura insolventei, a dispus deschiderea de catre debitor a unui cont bancar, din care vor fi suportate cheltuielile aferente procedurii, in termen de doua zile de la notificarea deschiderii procedurii. In caz de neindeplinire a atributiei, contul va fi deschis de catre administratorul judiciar. Eventualele disponibilitati banesti vor fi pastrate intr-un cont special de depozit bancar. A dispus in sarcina administratorului judiciar obligatia de a depune rapoarte privind modul de indeplinire a atributiilor sale, cu justificarea cheltuielilor, la fiecare termen de continuare a procedurii, potrivit art. 21 alin. 1 din Legea nr. 85/2006. A dispus in sarcina administratorului judiciar obligatia de a depune la dosarul cauzei raportul prevazut de art. 54 din Legea nr. 85/2006, in termen de maximum 30 de zile de la data desemnarii sale, cu obligatia de a notifica creditoarea si debitoarea in cazul formularii unei propuneri de trecere a debitoarei in faliment in procedura simplificata.
Pentru a hotari astfel prima instanta a retinut ca debitorul se afla in incetare de plati si ca sunt indeplinite conditiile art. 27 din Legea privind procedura insolventei, judecatorul sindic admitand cererea debitorului si dispunand deschiderea procedurii generale de insolventa impotriva sa. Avand in vedere optiunea debitorului, cat si ofertele depuse la dosarul cauzei, in raport de complexitatea cauzei, judecatorul sindic a desemnat in calitate de administratori judiciari provizorii pe practicienii in insolventa I IPURL, E SPRL si A I IPURL, dispunand luarea masurilor imediate prevazute de lege.
Impotriva acestei incheieri a declarat apel debitoarea SC F SA Falticeni, criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie. In motivare a aratat ca, din dispozitiile legale, reiese ca in situatiile in care debitorul isi declara prin cererea introductiva intentia de intrare in faliment, judecatorul sindic este tinut sa dispuna deschiderea procedurii simplificate, debitoarea declarandu-si in mod expres intentia de intrare in faliment. Conform art. 28 alin. 1, lit. h cererea debitorului trebuie sa fie insotita de o "declaratie prin care debitorul isi arata intentia de intrare in procedura simplificata sau de reorganizare, conform unui plan, prin restructurarea activitatii ori prin lichidarea, in tot sau in parte, a averii, in vederea stingerii datoriilor sale, daca aceasta declaratie nu va fi depusa pana la expirarea termenului stabilit la alin. 2 se prezuma ca debitorul este de acord cu initierea procedurii simplificate". Mai arata ca a depus odata cu cererea de deschidere a procedurii simplificate declaratia conform careia si-a manifestat in mod expres intentia de a intra in procedura simplificata. Mai mult decat atat, legea prezuma intentia debitorilor de a intra in procedura simplificata chiar in ipoteza in care nu se depune declaratia mentionata in termen de 5 zile. Potrivit prevederilor art. 32 alin. 1 "daca cererea debitorului corespunde conditiilor prevazute la art. 27, judecatorul - sindic ca pronunta o incheiere de deschidere a procedurii generale, iar daca prin declaratia facuta conform art. 28 alin. 1 lit. h debitorul isi arata intentia de a intra in procedura simplificata sau nu depune documentele prevazute la art. 28 alin. 2 ori se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 1 alin. 2, judecatorul va pronunta o incheiere de deschidere a procedurii simplificate". Astfel, avand in vedere solicitarile debitoarei din cererea de deschidere a procedurii insolventei, este evident ca incheierea nr. 1308 din 8 octombrie 2013 a fost pronuntata cu incalcarea prevederilor legale citate. Apelanta a apreciat ca judecatorul sindic a procedat in mod nelegal la desemnarea a trei administratori judiciari, cu toate ca debitoarea a solicitat si indicat in mod expres lichidatorul in vederea numirii, cu respectarea prevederilor legale. Astfel, a solicitat judecatorului sindic desemnarea I IPURL, reprezentat prin practicianul in insolventa A L, ca lichidator care va administra procedura pana la confirmarea ori, dupa caz, inlocuirea sa de catre adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel putin 50% din valoarea creantelor. Din textele legale reiese ca judecatorul sindic este tinut sa desemneze lichidatorul indicat de debitor, atunci cand acesta solicita in mod expres acest lucru. In considerentele hotararii instanta a retinut ca pentru numirea administratorilor judiciari a avut in vedere "complexitatea cauzei", aceasta fiind aproape inexistenta intrucat debitoarea nu mai desfasoara nicio activitate comerciala, iar patrimoniul societatii nu are bunuri imobile, acestea fiind si considerentele pentru care a solicitat deschiderea procedurii simplificate. Apreciaza ca atributiile lichidatorului pot fi indeplinite cu succes si de catre un singur lichidator.
Analizand actele si lucrarile dosarului, in raport de criticile formulate prin cererea de apel, instanta constata apelul declarat de catre debitoare ca fiind intemeiat.
Prin cererea introductiva de instanta, debitoarea a solicitat deschiderea procedurii simplificate prevazuta de art. 27 si urmatoarele din Legea nr. 85/2006 coroborate cu dispozitiile art. 3 pct. 25 din acelasi act normativ, mentionandu-se propunerea in vederea desemnarii ca lichidator a I IPURL Suceava, reprezentat prin practician in insolventa L A.
Potrivit dispozitiilor art. 32 alin. 1 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, "Daca cererea debitorului corespunde conditiilor prevazute la art. 27, judecatorul-sindic va pronunta o incheiere de deschidere a procedurii generale, iar daca prin declaratia facuta conform art. 28 alin. 1 lit. h) debitorul isi arata intentia de a intra in procedura simplificata sau nu depune documentele prevazute la art. 28 alin. 1 lit. a - f si h la termenul prevazut la art. 28 alin. 2 ori se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la art. 1 alin. 2, judecatorul va pronunta o incheiere de deschidere a procedurii simplificate".
Avand in vedere solicitarea explicita a debitoarei, din cuprinsul cererii adresate Tribunalului Suceava, confirmata si prin depunerea Hotararii consiliului de administratie al SC F SA Falticeni din data de 31.07.2013 si declaratia din 19.09.2013 (filele 14-46 dosar fond), instanta de apel constata ca s-a facut dovada intentiei societatii debitoare de a fi supusa procedurii insolventei in forma simplificata, astfel ca, in mod gresit, judecatorul sindic a ignorat aceasta manifestare de vointa.
In consecinta, in baza art. 480 alin. 2 din Codul de procedura civila (Legea nr. 134/2010), instanta va admite apelul declarat de catre debitoare si va schimba in parte sentinta apelata in sensul deschiderii procedurii simplificate de insolventa impotriva debitoarei SC F SA.
In ceea ce priveste critica vizand desemnarea administratorului judiciar, respectiv al lichidatorului, instanta va retine ca aceasta este partial intemeiata. Astfel, fata de incuviintarea cererii debitoarei privind deschiderea procedurii simplificate, in cauza se impunea desemnarea de lichidator, iar nu a administratorului judiciar provizoriu, in conformitate cu dispozitiile art. 34 din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei.
In ceea ce priveste persoana lichidatorului, instanta apreciaza ca nu poate fi incuviintata propunerea formulata de debitoarea recurenta, intrucat practicianul in insolventa indicat nu a depus la dosarul cauzei oferta in vederea desemnarii. Potrivit dispozitiilor art. 11 alin. 1 lit. c din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, judecatorul sindic "desemneaza motivat, prin sentinta de deschidere a procedurii, dintre practicienii in insolventa compatibili care au depus oferta de servicii in acest sens la dosarul cauzei _ lichidatorul care va administra procedura pana la confirmarea ori, dupa caz, inlocuirea sa de catre adunarea creditorilor sau creditorul care detine cel putin 50% din valoarea creantelor".
Intrucat practicianul in insolventa indicat de catre debitoare nu a depus oferta, instanta de apel apreciaza ca nu poate proceda la desemnarea acestuia, chiar si provizorie, astfel cum prevede dispozitia legala citata. Spre deosebire de judecatorul sindic, instanta de apel considera ca la dosarul cauzei nu exista dovezi care sa justifice desemnarea a mai mult de un lichidator, mentiunea din cuprinsul sentintei apelate privind "complexitatea cauzei" fiind considerata insuficienta pentru a justifica numirea a mai multor lichidatori.
In consecinta, in temeiul art. 11 alin. 1 lit. c din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, instanta va desemna lichidator provizoriu pe A I IPURL, ales aleatoriu dintre practicienii care au depus oferte, care va indeplini atributiile prevazute de art. 20 din lege, cu un onorariu provizoriu de 1000 lei. In mod corespunzator, va pune in vedere lichidatorului judiciar prevederile art. 252 din Legea nr. 31/1990 republicata si va dispune mentionarea la registrul comertului a reprezentantilor permanenti ai lichidatorului judiciar, precum si ridicarea dreptului de administrare al debitoarei, urmand ca toate referirile din sentinta cu privire la administratorul judiciar sa fie considerate ca privind lichidatorul judiciar. In temeiul art. 28 alin. 1 lit. d din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, se va stabili in sarcina debitoarei obligatia de a pune la dispozitia lichidatorului judiciar toate informatiile cerute cu privire la activitatea debitoarei, precum si lista cuprinzand partile si transferurilor patrimoniale efectuate in cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii.
Instanta va dispune pastrarea tuturor celorlalte mentiuni ale sentintei apelate care nu sunt contrare prezentei decizii.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006