Constata ca, la data de 28.01.2008 contestatorul N.I. a solicitat in contradictoriu cu intimatul Primarul Municipiului Pitesti anularea dispozitiei nr.7191/31.12.2007 si obligarea intimatului la emiterea unei noi dispozitii pentru suprafata de 38...
(Decizie nr. (Decizia civila nr. 5/F din data de 22.02.2010 pronuntata de Curtea de Apel Pitesti)Constata ca, la data de 28.01.2008 contestatorul N.I. a solicitat in
contradictoriu cu intimatul Primarul Municipiului Pitesti anularea dispozitiei nr.7191/31.12.2007 si
obligarea intimatului la emiterea unei noi dispozitii pentru suprafata de 380 mp. teren situat in
strada Dacia nr.31, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii contestatorul a aratat ca, a formulat notificarea
nr.206/16061/3.05.2001 prin care solicita restituirea in natura a suprafetei de 380 mp. teren
situat in Pitesti, strada Dacia nr.31, teren ce a apartinut parintilor sai. Prin dispozitia contestata,
comunicata la data de 14.01.2008 s-a dispus restituirea in natura a suprafetei de 74 mp. situata
la adresa aratata mai sus, iar pentru diferenta de 306 mp., s-a propus acordarea de despagubiri
in conditiile legii, considerandu-se ca restul terenului este parcarea din fata spitalului de copii.
A mai aratat contestatorul ca, aceasta parcare nu se justifica, fiind folosita
de taximetristi si in plus apartine domeniului public. Tot astfel, s-a aratat ca schitarea proprietatii
contestatorului este eronata pentru ca parintii sai nu au ocupat cu proprietatea lor si strada
Dacia care a existat dintotdeauna.
Prin sentinta civila nr.67/26 martie 2009, Tribunalul Arges, Sectia civila a
respins contestatia formulata de contestator, retinand urmatoarele:
Prin dispozitia nr.7191/31.12.2007 emisa de Primarul Municipiului Pitesti s-a
dispus restituirea in natura notificatorului N.I. a terenului in suprafata de 74 mp. situat in Pitesti,
strada Dacia nr.31 si tot prin aceeasi dispozitie s-a propus acordarea de despagubiri in conditiile
legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in
mod abuziv notificatorului pentru terenul in suprafata de 306 mp., fiind mentionat in cuprinsul
dispozitiei ca valoarea despagubirilor calculate si primite la expropriere in anul 1988 a fost in
suma de 47.174 lei astfel cum rezulta din datele prezentate (fila 4 dosar).
Din cuprinsul referatului privind notificarea nr.206/16061/3.05.2001, ce a
stat la baza emiterii dispozitiei atacate rezulta ca, imobilul situat la adresa din Pitesti, strada
Dacia nr.31 proprietatea N.C. a fost expropriat prin Decretul nr.440/1986 la pozitia 24. La
expropriere N.C. a primit suma de 47.147 lei reprezentand contravaloarea terenului si a
constructiilor preluate de stat. Dovada calitatii de mostenitor dupa autori s-a facut cu actele de
stare civila, iar din verificarile efectuate in teren si schita intocmita s-a constatat ca pe vechiul
amplasament din strada Dacia nr.31 a ramas libera suprafata de 74 mp., restul de teren pana la
380 mp. fiind ocupata de parcarea din fata Spitalului de Pediatrie.
In verificarea sustinerilor partilor, tribunalul a dispus efectuarea unui raport
de expertiza, la dosar fiind depusa lucrarea expertului desemnat D.G., expert care, identificand
terenul reclamantului, a concluzionat ca nu exista suprafata libera de teren, aratand in acest
sens ca in cadrul suprafetei de 380 mp. teren, suprafata de 252 mp. este afectata de parcarea
amenajata in fata spitalului de pediatrie si face parte din inventarul domeniului public al
Municipiului Pitesti, pozitia 450, inventar aprobat prin H.C.L. nr.124/1998; 74 mp. au fost
reconstituiti reclamantului prin dispozitia de fata, tot astfel 54 mp. au fost reconstituiti in cadrul
unui amplasament mai mare altei persoane, pe aceasta suprafata existand o constructie (filele
100-101), situatia expusa fiind evidentiata in schita intocmita de expert anexa la lucrare (fila
102).
Potrivit prevederilor art.11 alin.3 din Legea nr.10/2001 in cazul in care
constructiile expropriate au fost integral demolate si lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea
ocupa partial terenul, persoana indreptatita poate obtine restituirea in natura a partii de teren
ramase libera, pentru cea ocupata de constructii noi, autorizate, cea afectata servitutilor legale si
altor amenajari de utilitate publica ale localitatilor urbane si rurale, masurile reparatorii stabilindu-
se in echivalent, iar potrivit alin.4 in cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea
ocupa functional intregul teren afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru
intregul imobil.
In cauza dedusa judecatii, s-a constatat ca, expertul cauzei in urma analizei
actelor a identificarii terenului si interpretarii masuratorilor fata de obiectivele stabilite de instanta
a concluzionat ca nu s-a identificat nici-o suprafata libera din terenul reclamantului, astfel incat,
tribunalul, in raport de considerentele aratate si textele de lege invocate a apreciat ca decizia
contestata este temeinica si legala.
Impotriva sentintei instantei de fond, in termen legal a declarat apel
reclamantul N.I., criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie pentru urmatoarele motive, in
esenta:
- prima instanta a pronuntat o solutie nelegala, motivand ca nu se poate
retroceda intreaga suprafata de teren, deoarece este cuprinsa in domeniul public, reprezentand
parcarea de pe langa Spitalul de Pediatrie, afirmatie nedovedita, iar pe de alta parte, trebuia sa
se restituie si suprafata de 54 mp., pe care este edificata o parte din constructie de catre un tert.
In acest sens, instanta nu a verificat in baza carui titlu persoana detine acest teren, urmand sa
fie restituit catre reclamant, care a dovedit dreptul de proprietate pentru el;
- ulterior apelantul-reclamant si-a completat motivele de apel solicitand
restituirea in natura a suprafetei de 252 mp., deoarece trebuia sa i se aduca la cunostinta de
catre intimat trecerea terenului in domeniul public, iar H.C.L. nr.124/1998 reprezinta de fapt
numai o inventariere a domeniului public si trecerea efectiva isi produce efectele de la H.G.
nr.447/2002, care a fost data dupa intrarea in vigoare a Legii nr.10/2001 si dupa notificarea
formulata de catre apelantul-reclamant, in cauza dedusa judecatii fiind incidente dispozitiile
art.21 alin.5 din Legea nr.10/2001;
S-a sustinut, in final, ca trebuie admis apelul intrucat terenul de 306 mp.,
asa cum a fost identificat in raportul de expertiza tehnica efectuat la instanta de fond, este liber
si nu este afectat de detalii de sistematizare sau alte lucrari de utilitate publica.
In sedinta din 22 ianuarie 2010, Curtea a pus in vedere intimatului
Municipiul Pitesti - prin Primar sa depuna la dosar Hotararea Consiliului Local al Municipiului
Pitesti nr.124/1998, precum si H.G. nr.447/2002 privind terenul in litigiu, acte care au fost
depuse de catre intimat si se afla la filele 37 si urmatoarele din dosar.
Intimatul - prin primar a solicitat respingerea recursului ca nefondat, aratand
ca terenul ce se solicita a fi restituit apartine domeniului public inca din anul 1998 si nu de la
data la care a fost emisa Hotararea de Guvern, deoarece rolul acesteia din urma este acela de a
aproba inventarul si nu de a stabili destinatia acestuia, iar pe de alta parte destinatia a fost
stabilita inca de la data construirii Spitalului de Pediatrie Pitesti (respectiv parcarea aferenta
acestuia), fiind absolut indispensabila nevoilor comunitatii.
Examinand actele si lucrarile dosarului si sentinta apelata prin prisma
motivelor de apel invocate de apelantul-reclamant, Curtea a constatat ca apelul acestuia este
nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Astfel, instanta de fond a respins in integralitate contestatia formulata
impotriva dispozitiei nr.7191/31.12.2007 emisa de Primarul Municipiului Pitesti, retinand cu
privire la suprafata de teren de 54 mp. ca a fost reconstituita unei alte persoane in baza unui titlu
de proprietate, pe aceasta suprafata de teren existand o constructie, situatie evidentiata in
anexa la Raportul de expertiza tehnica (fila 102 din dosar).
Raportat la solutia instantei de fond privind respingerea contestatiei si
implicit a cererii de restituire in natura catre apelant a suprafetei de 54 mp., Curtea a constatat
ca solutia este legala pentru urmatoarele considerente:
Intrucat terenul respectiv se afla in proprietatea privata a altei persoane, in
mod legal intimatul-parat a respins cererea de restituire in natura catre apelant, deoarece
suprafata de teren respectiva nu se mai afla la dispozitia unitatii detinatoare pentru a fi aplicabila
procedura speciala reglementata de Legea nr.10/2001, in sensul ca terenul intrase in circuitul
civil si i se eliberase titlul de proprietate unei alte persoane.
Insa, apelantul-contestator are posibilitatea legala de a formula o actiune in
revendicare impotriva detinatorului actual al terenului, situatie reglementata legal prin decizia
nr.33/9 iunie 2008, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care s-a statuat ca in
cazul in care sunt sesizate neconcordante intre Legea nr.10/2001 si Conventia Europeana a
Drepturilor Omului, aceasta din urma are prioritate. Aceasta prioritate poate fi data in cadrul unei
actiuni in revendicare intemeiata pe dreptul comun, in masura in care astfel, nu s-ar aduce
atingere unui alt drept de proprietate ori securitatii raporturilor juridice.
In ceea ce priveste terenul de 306 mp. pentru care apelantul-reclamant
solicita restituirea acestuia in natura, pretinzand ca este liber, ca nu este afectat de detalii de
sistematizare si ca nu ar fi operat legal trecerea terenului in domeniul public, Curtea a respins
aceasta critica pentru urmatoarele considerente.
In mod legal s-a pronuntat instanta de fond retinand aplicabilitatea
dispozitiilor art.11 alin.3 si 4 si anume, in cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus
exproprierea ocupa intreg terenul afectat amenajarilor de utilitate publica, masurile reparatorii se
stabilesc in echivalent.
In speta dedusa judecatii i s-a restituit in natura apelantului-reclamant prin
dispozitia contestata suprafata de 74 mp., iar pentru terenul de 306 mp. s-au acordat masuri
reparatorii prin echivalent intrucat este afectat de utilitate publica si cuprins in domeniul public al
Municipiului Pitesti.
Asa dupa cum rezulta din actele depuse in apel de catre intimatul-parat,
scopul exproprierii a fost construirea Spitalului de Pediatrie, precum si a parcarii aferente
acestuia, iar trecerea terenului in domeniul public s-a facut prin Hotararea Consiliului Local
nr.124/1998 si nicidecum prin Hotararea Guvernului nr.447/2002, cum in mod eronat se sustine
de catre apelantul-reclamant.
Astfel, potrivit dispozitiilor art.3 alin.4 din Legea nr.213/1998 privind regimul
juridic al proprietatii publice, domeniul public al municipiilor este alcatuit din bunurile prevazute la
pct.III din anexa si din bunuri de uz si interes public local, declarate ca atare prin hotararea
consiliului local, daca nu sunt declarate prin lege de uz si interes public national ori judetean.
Fata de dispozitiile legale mai sus enuntate, data la care bunurile ce fac
parte din domeniul public al Municipiului Pitesti este data la care a fost adoptata H.C.L.
nr.124/1998 si nu data la care Guvernul a adoptat Hotararea nr.447/2002.
Prin urmare, s-a retinut ca, in cauza, nu sunt incidente dispozitiile art.21
alin.5 din Legea nr.10/2001, nefiind schimbata astfel destinatia terenurilor si constructiilor dupa
aparitia Legii nr.10/2001, respectiv dupa data formularii notificarii de catre apelantul-reclamant,
aceasta operand la data emiterii H.C.L. nr.124/1998 privind inventarierea bunurilor ce fac parte
din domeniul public al Municipiului Pitesti.
Dupa cum s-a aratat mai sus, inca de la data construirii Spitalului de
Pediatrie Pitesti, terenul a avut destinatia de parcare aferenta acestui spital, atat pentru
personalul angajat, cat si pentru bolnavii care sunt internati in aceasta institutie, parcarea avand
astfel destinatia de a servi unei utilitati publice, destinatie care nu a fost schimbata dupa data
aparitiei Legii nr.10/2001.
In speta dedusa judecatii este clar ca suprafetele solicitate nu se pot restitui
in natura atunci cand destinatia actuala a terenului solicitat este una de utilitate publica, in
sensul existentei unei amenajari destinate sa deserveasca nevoilor comunitatii.
De aceea, legiuitorul a instituit prin dispozitiile art.11 alin.3 din Legea
nr.10/2001 exceptarea de la restituirea in natura a terenului chiar neocupat de constructii, insa
afectat servitutilor legale si altor amenajari de utilitate publica, iar in cadrul sintagmei "amenajari
de utilitate publica" intra si terenul aratat mai sus.
Fata de cele aratate mai sus, Curtea, in baza dispozitiilor art.296 Cod
procedura civila, a respins ca nefondat apelul declarat de apelantul-contestator.
8. Masuri reparatorii stabilite prin echivalent. Competenta de stabilire a cuantumului
despagubirilor solicitate pentru imobilul expropriat.
Art.10 alin.1 din Legea nr.10/2001
Art.11 (4) din Legea nr.10/2001
Art.16 din Titlul VII din Legea nr.247/2005
In situatia in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional
intregul terenul afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru intreg
imobilul expropriat (in speta, casa demolata si teren).
In raport de dispozitiile Legii nr.10/2001, modificata prin Legea nr.247/2005 si de
data solutionarii notificarii, in ceea ce priveste cuantumul despagubirilor solicitate pentru
imobilul expropriat, competenta apartine, in conformitate cu art.16 din Titlul VII din Legea
nr.247/2005, Comisiei Centrale pentru Acordarea de Despagubiri.
(Decizia civila nr. 19/A/10 februarie 2010)
Prin plangerea inregistrata la data de 15.01.2007, la Tribunalul Arges
petentul D.M. a solicitat in contradictoriu cu intimatii Primarul Municipiului Pitesti, Primaria
Municipiului Pitesti si Municipiul Pitesti, desfiintarea dispozitiei nr.29552/12.12.2006,
retrocedarea pe fostul amplasament a terenului in suprafata de 484,73 m.p. sau acordarea unui
teren echivalent si acordarea de despagubiri pentru constructia aferenta.
In motivarea contestatiei s-a aratat ca, constructiile si terenul proprietatea
sa, situate in Pitesti, str.Exercitiu nr.101, au fost preluate de stat prin expropriere, pentru care s-
au acordat despagubiri in suma de 38.033 lei.
Se arata ca ulterior constructiile au fost demolate, iar terenul care a fost
proprietatea sa este liber de constructii la ora actuala, comisia identificand gresit vechiul
amplasament, astfel ca se impune retrocedarea in natura a fostei proprietati.
In subsidiar, considera ca exista posibilitati reale de acordare a acestei
suprafete pe un alt amplasament, cu acordul sau.
In ceea ce priveste despagubirile acordate pentru constructia demolata,
apreciaza ca au fost derizorii.
Prin sentinta civila nr.118 din 16 iunie 2009, Tribunalul Arges a respins
plangerea.
Pentru a hotari astfel, instanta de fond a retinut pe baza actelor de la dosar
ca intimatii in mod legal, in limitele investirii, s-au pronuntat prin dispozitia nr.29522/2006 doar
asupra terenului, intrucat prin notificarea nr.774/2001 petentul a solicitat restituirea in natura
doar a terenului in suprafata de 484,73 m.p. ce a fost expropriat in 1986, fara a solicita
restituirea constructiei care se afla pe acest teren.
S-a aratat ca petentul nu a facut dovada ca a formulat in termen notificare
privind restituirea si a constructiei aflata pe terenul revendicat, astfel ca a pierdut posibilitatea de
a-si valorifica dreptul la masuri reparatorii pentru constructie, pe calea actiunii in justitie.
In ce priveste terenul revendicat, tribunalul a retinut urmatoarele:
Potrivit art.11 alin 4 din Legea nr.10/2001, in cazul in care lucrarile pentru
care s-a realizat exproprierea, ocupa functional intregul teren, atunci masurile reparatorii se
stabilesc in echivalent pentru intregul imobil. Conform art.1 alin 2 din Legea nr.10/2001 masurile
reparatorii prin echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri ori servicii oferite in
echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite, in acordare de actiuni la societati
comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare sau de despagubiri banesti. In acest sens, potrivit art.1 pct.7 din Normele
Metodologice, aprobate prin H.G. nr.498/2003 (in vigoare la data emiterii dispozitiei contestate)
unitatea detinatoare poate propune persoanei indreptatite, ca masura reparatorie alternativa,
acordarea de bunuri: terenuri, constructii aflate pe alte amplasamente sau bunuri mobile aflate
in circuitul civil, care sunt proprietatea acesteia. Desigur pentru a se putea acorda teren in
compensare, este necesar ca petentul sa indice concret terenul care poate fi acordat in
compensare si sa administreze dovezi pentru a se proba caracterul disponibil al acestui teren,
individualizarea acestuia sub toate aspectele pentru a se lamuri situatia juridica a acestuia (in
acelasi sens: I.C.C.J, s.civ., dec.nr.2218/2007).
Potrivit raportului de expertiza efectuat in cauza de expertul V.C. (f.191)
terenul este afectat in totalitate de detalii de sistematizare. In cauza, pentru suprafata de 484, 73
mp, expropriata de la petentul D.M. si care conform concluziilor raportului de expertiza este
afectata de lucrari de investitii, neputand face obiectul stabilirii dreptului de proprietate in natura,
pe fostul amplasament, petentul D.M. nu a facut dovada existentei unui alt teren disponibil, care
sa-i fie acordat in compensare de catre intimata Municipiul Pitesti, astfel ca in mod legal prin
dispozitia nr.29552/2006 s-a propus acordarea de masurii reparatorii in echivalent in conditiile
legii speciale.
In ce priveste sustinerea orala a aparatorului petentului de a se acorda
despagubiri pentru imobilul expropriat, astfel cum acestea au fost determinate prin raportul de
expertiza efectuat in cauza, tribunalul a retinut ca potrivit art.16 alin. (2) din Titlul VII al Legii nr.
247/2005, notificarile nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a acestei legi, se transmit
Secretariatului Comisiei Centrale pentru Acordarea de Despagubiri, insotite de decizia sau
dispozitia continand propunerea motivata de acordare de despagubiri si de documentatia
aferenta. Stabilirea cuantumului despagubirilor, potrivit alin. (6) si alin. (7) al textului de lege
invocat, se face de catre evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnata de Comisia
Centrala care, pe baza raportului evaluatorului, va proceda la emiterea deciziei reprezentand
titlul de despagubire.
Prin urmare, aceste dispozitii legale au schimbat esential procedura de
atacare in instanta a deciziilor emise in faza administrativa prealabila, precum si instanta
competenta sa le solutioneze. Astfel, pentru deciziile sau dispozitiile emise dupa intrarea in
vigoare a Legii nr. 247/2005, competenta instantei civile se pastreaza doar in ceea ce priveste
procedura derulata in etapa prealabila la unitatea detinatoare, in situatia in care aceasta refuza
sa solutioneze notificarea, respinge notificarea ori respinge cererea de restituire in natura. In
ceea ce priveste cuantumul despagubirilor acordate, acestea pot face obiectul de analiza al
instantei de contencios administrativ, doar dupa ce au fost stabilite prin decizie de Comisia
Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor (in acelasi sens: I.C.C.J., s.civ.si de propr.int.,
dec.nr.7037/2007).
De altfel, problema competentei instantelor de judecata de a hotari cu privire
la cuantumul despagubirilor acordate a facut si obiectul recursului in interesul legii solutionat de
Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr.52 din 4 iunie 2007, prin care s-a statuat ca
prevederile cuprinse in art.16 si urmatoarele din Legea nr.247/2005 privind
procedura administrativa pentru acordarea despagubirilor nu se aplica deciziilor sau dispozitiilor
emise anterior intrarii in vigoare a legii, contestate in termenul prevazut de Legea nr.10/2001,
astfel cum a fost modificata prin Legea nr.247/2005.
In cauza, astfel cum s-a aratat prin dispozitia nr. 29552/2006, emisa ulterior
intrarii in vigoare a Legii nr. 247/2005, Primarul municipiului Pitesti a respins cererea de
restituire in natura a imobilului ce a facut obiectul notificarii transmisa de petentul D.M., Primariei
municipiului Pitesti si a propus acordarea masurilor reparatorii prin echivalent constand in
despagubiri prevazute de Legea nr.10/2001, modificata si republicata. Prin urmare, dispozitia
fiind emisa dupa intrarea in vigoare a Legii nr.247/2005, procedura contestarii acesteia este cea
prevazuta de noile dispozitii legale.
Solutia nu este in dezacord cu principiile si jurisprudenta CEDO, deoarece
dreptul de acces la o instanta de judecata nu este un drept absolut. El poate fi supus conditiei
prealabile a unei proceduri administrative, pentru ca ceea ce intereseaza este ca limitarile aduse
acestui drept sa nu fie de natura a goli de continut insusi continutul dreptului ocrotit. Or, dreptul
de acces la instanta nu este negat, dar este supus conditiei epuizarii procedurii derulate la
Comisia Centrala. In schimb, posibilitatea atacarii cuantumului despagubirii de doua ori in
instanta ar fi de natura a prejudicia durata rezonabila a procedurii si dreptul de a obtine in
termen scurt masurile reparatorii acordate de lege (in acelasi sens: I.C.C.J., s.civ.si de propr.int.,
dec.nr.7037/2007).
Nu a fost retinut nici argumentul petentului, potrivit caruia prin recurgerea la
noua procedura administrativa s-ar realiza o incalcare a art.6 din CEDO, prin incalcarea
termenului rezonabil, avand in vedere ca aprecierea caracterului rezonabil al duratei unei
proceduri se apreciaza urmarind circumstantele cauzei si in special complexitatea afacerii,
comportamentul reclamantilor, ca si miza litigiului pentru partile interesate (vezi, printre multe
altele, Frydlender contra Franta [GC], nr. 30979/96, § 43, CEDO 2000-VII, 27 iunie 2000). Or,
potrivit art.16 alin 2 din Capitolul V al Legii nr.247/2005, inaintarea dispozitiilor de acordare a
despagubirilor catre Comisia Centrala se realizeaza dupa ramanerea definitiva a acestora, insa
datorita promovarii prezentei contestatii de catre petentul D.M., nu a fost posibila, in mod legal,
inaintarea dispozitiei atacate catre Comisia Centrala in vederea derularii procedurii
administrative pentru acordarea despagubirilor.
Pentru aceste considerente, in baza art.11 din Legea nr.10/2001, tribunalul
a respins plangerea formulata ca neintemeiata.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a formulat apel petentul
sustinand ca este nelegala si netemeinica pentru urmatoarele motive:
- instanta de fond s-a pronuntat pe doua exceptii care nu au fost puse in
discutia partilor, nesocotindu-se dreptul sau la aparare si incalcand principiul contradictorialitatii,
respectiv exceptia privitoare la faptul ca nu s-a formulat notificare in temeiul Legii nr.10/2001 si
cu privire la cladirea demolata si necompetenta materiala a instantei de judecata de a solutiona
contestatia in sensul acordarii despagubirilor solicitate ca urmare a modificarilor legislative
aparute dupa anul 2001;
- pe fondul cauzei, in mod gresit a fost respinsa plangerea urmare a
interpretarii si aplicarii gresite a dispozitiilor Legii nr.10/2001, netinandu-se cont de faptul ca
notificarea a fost depusa in anul 2001, in termen legal, ca legea i-a recunoscut dreptul sau de
restituire in natura a terenului pe vechiul amplasament, precum si posibilitatea acordarii
despagubirilor banesti in situatia in care ar fi imposibila restituirea lui in natura;
- s-a sustinut ca modificarile aduse Legii nr.10/2001 prin Titlul VII din Legea
nr.247/2005 sunt neconstitutionale si contravin principiilor reglementate prin Conventie.
La 2 decembrie 2009, apelantul a depus o completare a motivelor de apel
prin care a sustinut urmatoarele:
- desi tribunalul a solutionat cauza in prima instanta, actiunea fiind o
contestatie intemeiata pe dispozitiile Legii nr.10/2001, hotararea pronuntata in cauza a fost
intitulata decizie in loc de sentinta;
- hotararea este nelegala si netemeinica, fiind pronuntata cu nesocotirea
dispozitiilor Legii nr.10/2001 si dispozitiilor art.1, 6 si 13 din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului, intrucat instanta trebuia sa aiba in vedere dispozitiile legii in forma sa initiala, deoarece
sunt in fata unor drepturi castigate, notificarea fiind depusa in termenul prevazut de lege si
solutionata abia in 2006, in raport de criterii arbitrare si sa acorde prioritate normelor cuprinse in
Conventie fata de dreptul intern;
- notificarea nu a fost solutionata intr-un termen rezonabil in sensul acordarii
efective a despagubirilor, astfel ca instanta de fond era competenta material sa se pronuntate
asupra cuantumului acestor despagubiri, dand prioritate prevederilor Conventiei si protocoalelor
aditionale acesteia.
S-a solicitat admiterea apelului si modificarea sentintei in sensul acordarii
despagubirilor la nivelul sumei de 1.042.762 lei pentru terenul expropriat si 70.664 lei pentru
constructiile demolate.
Examinand sentinta apelata sub aspectul motivelor de apel invocate, in
raport cu actele de la dosar, Curtea a constatat urmatoarele:
Din considerentele hotararii apelate nu rezulta faptul ca instanta de fond s-a
pronuntat pe doua exceptii care nu au fost puse in discutia partilor, ci in conformitate cu
dispozitiile art.261 Cod procedura civila s-au aratat motivele de fapt si de drept care au condus
la respingerea contestatiei privind dreptul la despagubiri pentru constructia expropriata, precum
si respingerea cererii de restituire in natura a terenului.
De asemeni, instanta de fond a expus pe larg temeiurile pentru care a
considerat ca acordarea despagubirilor solicitate urmeaza a se face in conditiile Legii
nr.10/2001, asa cum a fost modificata, in conformitate cu art.16 alin.2 din Titlul VII din Legea
nr.247/2005, astfel ca nu poate fi vorba de incalcarea principiului contradictorialitatii sau
nesocotirea dreptului la aparare.
Faptul ca hotararea pronuntata de instanta de fond a fost intitulata "decizie"
si nu sentinta, nu constituie un motiv care sa conduca la schimbarea solutiei.
Critica care se refera la solutionarea in mod gresit a plangerii pe fondul
cauzei este in parte intemeiata, numai cu privire la dreptul petentului la despagubiri pentru
constructia demolata.
Instanta de fond a retinut gresit faptul ca intimatii s-au pronuntat in mod
legal in limitele investirii prin dispozitia contestata doar asupra terenului, cu motivarea ca nu a
fost emisa notificare in termen pentru restituirea si a constructiei aflata pe terenul revendicat.
Rezulta din notificarea nr.774/2001, formulata in termen de petentul D.M., in
baza art.11 si urm. din Legea nr.10/2001, ca aceasta cuprinde elementele prevazute de art.22
(2) din aceasta lege, respectiv elementele de identificare a bunurilor imobile care au fost
expropriate prin Decretul nr.94/21 martie 1986 (casa si teren) si pentru care s-a emis.
Prin aceasta s-a cerut restituirea numai a terenului in natura,
considerandu-se ca acesta exista in materialitatea sa, nu si restituirea constructiei, intrucat nu
mai era in fiinta, fiind demolata, asa cum rezulta din inscrisurile depuse la dosar.
Aceasta situatie nu echivaleaza cu faptul ca petentul a inteles sa formuleze
notificarea numai pentru o parte din imobilul expropriat in anul 1986.
De asemenea, in sprijinul notificarii s-a depus de catre petent copia
legalizata a actului de vanzare-cumparare si copia adresei nr.287 din 2 iunie 1987 din cuprinsul
careia rezulta ca imobilul (casa si teren situat in str.Exercitiu, nr.101, Pitesti) a fost expropriat
prin Decretul nr.94/1986.
Potrivit art.10 alin.1 din Legea nr.10/2001, in situatia imobilelor preluate in
mod abuziv, pentru constructiile demolate si terenurile ocupate masurile reparatorii se stabilesc
prin echivalent.
In conformitate cu art.11 (4) din aceasta lege, in situatia in care lucrarile
pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional intregul terenul afectat, masurile reparatorii
se stabilesc in echivalent pentru intreg imobilul expropriat (in cauza de fata - casa si teren).
Asadar, in speta s-a apreciat in mod nelegal de catre prima instanta ca
petentul este indreptatit la masuri reparatorii in conditiile Legii nr.10/2001 doar pentru imobilul
teren si nu si pentru constructia situata pe acest teren, care a fost demolata la preluarea de
catre stat prin expropriere.
Se impunea asadar admiterea contestatiei si anularea in parte a dispozitiei
nr.29552 din 12 decembrie 2006 emisa de Primarul Municipiului Pitesti, in sensul constatarii
dreptului petentului la masuri reparatorii in echivalent in conditiile Legii speciale atat pentru
terenul in suprafata de 484,73 m.p., cat si pentru constructia ce a existat pe acest teren,
demolata ulterior exproprierii.
Celelalte critici aduse sentintei, care vizeaza nelegalitatea si netemeinicia
pentru faptul ca in mod gresit nu s-a pronuntat instanta asupra cuantumului acestor despagubiri
au fost privite ca neintemeiate, fiind respinse.
Instanta de fond in mod legal a retinut in raport de dispozitiile Legii
nr.10/2001, modificata prin Legea nr.247/2005 si de data solutionarii notificarii, ca in ceea ce
priveste cuantumul despagubirilor solicitate pentru imobilul expropriat, urmeaza a se stabili in
conformitate cu art.16 din Titlul VII din Legea nr.247/2005, respectiv de Comisia Centrala pentru
Acordarea de Despagubiri.
In acest sens s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia
nr.52 din 4 iunie 2007, care a statuat ca prevederile cuprinse in dispozitiile art.16 si urm. din
Legea nr.247/2005 privind procedura administrativa pentru acordarea despagubirilor nu se
aplica deciziilor sau dispozitiilor emise anterior intrarii in vigoare a legii, contestate in termenul
prevazut de Legea nr.10/2001.
Intrucat dispozitia contestata in speta a fost emisa dupa intrarea in vigoare a
Legii nr.247/2005, s-a apreciat ca in mod corect a statuat prima instanta ca procedura
contestarii acesteia este cea prevazuta de noile dispozitii legale.
Sustinerea apelantului in sensul ca notificarea nu a fost solutionata intr-un
termen rezonabil privind acordarea efectiva a despagubirilor nu poate conduce la retinerea
competentei materiale a instantei de a se pronunta asupra cuantumului acestor despagubiri, fata
de dispozitiile imperative ale legii, astfel cum a fost modificata.
Este adevarat ca apelantul-petent a fost afectat in faptul ca notificarea
emisa in termen legal nu a fost solutionata cu celeritate, la multa vreme de la formularea ei, fiind
prejudiciat in dreptul sau, dar solicitarea acestuia poate avea solutie in calculul despagubirilor in
cadrul procedurii speciale, sau, ulterior, prin solicitare de daune.
S-a constatat ca solutia nu este in dezacord cu principiile si jurisprudenta
C.E.D.O., intrucat dreptul de acces la instanta al petentului nu este negat, ci este supus conditiei
epuizarii procedurii prevazuta de legea speciala.
Pentru considerentele expuse, in baza art.296 Cod procedura civila, a fost
admis apelul si schimbata sentinta, in sensul anularii in parte a dispozitiei nr.29552 din 12
decembrie 2006, emisa de Primarul municipiului Pitesti, constatand dreptul petentului D.M. la
despagubiri in conditiile legii speciale pentru imobilul expropriat compus din: un teren in
suprafata de 484,73 m.p. si constructii in suprafata de 54,44 m.p., situat in Pitesti, str. Exercitiu
nr.101, pentru care au fost acordate despagubiri de 38.033 lei (ROL)
9. Respingerea cererii de revizuire, fara a mai fi necesara analiza indeplinirii si a celorlalte
conditii impuse de art. 322 pct. 7 Cod procedura civila atunci cand revizuientul urmareste
exercitarea unui veritabil recurs la recurs.
Art.322 pct.7 Cod procedura civila
Art.324 alin.1 pct.1 teza II Cod procedura civila
Art.1201 Cod civil
Criticile aduse unei decizii civile pronuntate de tribunal, in sensul ca revizuientul
nu este multumit de dezlegarea pe care cea de-a doua instanta de recurs a dat-o exceptiei
autoritatii de lucru judecat invocata, si nu spre aceea ca aceasta exceptie nu ar fi fost
avuta in vedere/nu a facut obiect de dezbatere, duc la concluzia ca, revizuientul
urmareste exercitarea unui veritabil recurs la recurs, desi aceasta cale de atac fusese
deja promovata si respinsa de instanta.
Or, aceasta nu poate duce decat la respingerea cererii de revizuire,
nemaifiind necesar a se mai analiza indeplinirea si celorlalte conditii impuse de art. 322
pct. 7 Cod procedura civila.
(Decizia civila nr. 5/F/22 februarie 2010)
contradictoriu cu intimatul Primarul Municipiului Pitesti anularea dispozitiei nr.7191/31.12.2007 si
obligarea intimatului la emiterea unei noi dispozitii pentru suprafata de 380 mp. teren situat in
strada Dacia nr.31, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea actiunii contestatorul a aratat ca, a formulat notificarea
nr.206/16061/3.05.2001 prin care solicita restituirea in natura a suprafetei de 380 mp. teren
situat in Pitesti, strada Dacia nr.31, teren ce a apartinut parintilor sai. Prin dispozitia contestata,
comunicata la data de 14.01.2008 s-a dispus restituirea in natura a suprafetei de 74 mp. situata
la adresa aratata mai sus, iar pentru diferenta de 306 mp., s-a propus acordarea de despagubiri
in conditiile legii, considerandu-se ca restul terenului este parcarea din fata spitalului de copii.
A mai aratat contestatorul ca, aceasta parcare nu se justifica, fiind folosita
de taximetristi si in plus apartine domeniului public. Tot astfel, s-a aratat ca schitarea proprietatii
contestatorului este eronata pentru ca parintii sai nu au ocupat cu proprietatea lor si strada
Dacia care a existat dintotdeauna.
Prin sentinta civila nr.67/26 martie 2009, Tribunalul Arges, Sectia civila a
respins contestatia formulata de contestator, retinand urmatoarele:
Prin dispozitia nr.7191/31.12.2007 emisa de Primarul Municipiului Pitesti s-a
dispus restituirea in natura notificatorului N.I. a terenului in suprafata de 74 mp. situat in Pitesti,
strada Dacia nr.31 si tot prin aceeasi dispozitie s-a propus acordarea de despagubiri in conditiile
legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate in
mod abuziv notificatorului pentru terenul in suprafata de 306 mp., fiind mentionat in cuprinsul
dispozitiei ca valoarea despagubirilor calculate si primite la expropriere in anul 1988 a fost in
suma de 47.174 lei astfel cum rezulta din datele prezentate (fila 4 dosar).
Din cuprinsul referatului privind notificarea nr.206/16061/3.05.2001, ce a
stat la baza emiterii dispozitiei atacate rezulta ca, imobilul situat la adresa din Pitesti, strada
Dacia nr.31 proprietatea N.C. a fost expropriat prin Decretul nr.440/1986 la pozitia 24. La
expropriere N.C. a primit suma de 47.147 lei reprezentand contravaloarea terenului si a
constructiilor preluate de stat. Dovada calitatii de mostenitor dupa autori s-a facut cu actele de
stare civila, iar din verificarile efectuate in teren si schita intocmita s-a constatat ca pe vechiul
amplasament din strada Dacia nr.31 a ramas libera suprafata de 74 mp., restul de teren pana la
380 mp. fiind ocupata de parcarea din fata Spitalului de Pediatrie.
In verificarea sustinerilor partilor, tribunalul a dispus efectuarea unui raport
de expertiza, la dosar fiind depusa lucrarea expertului desemnat D.G., expert care, identificand
terenul reclamantului, a concluzionat ca nu exista suprafata libera de teren, aratand in acest
sens ca in cadrul suprafetei de 380 mp. teren, suprafata de 252 mp. este afectata de parcarea
amenajata in fata spitalului de pediatrie si face parte din inventarul domeniului public al
Municipiului Pitesti, pozitia 450, inventar aprobat prin H.C.L. nr.124/1998; 74 mp. au fost
reconstituiti reclamantului prin dispozitia de fata, tot astfel 54 mp. au fost reconstituiti in cadrul
unui amplasament mai mare altei persoane, pe aceasta suprafata existand o constructie (filele
100-101), situatia expusa fiind evidentiata in schita intocmita de expert anexa la lucrare (fila
102).
Potrivit prevederilor art.11 alin.3 din Legea nr.10/2001 in cazul in care
constructiile expropriate au fost integral demolate si lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea
ocupa partial terenul, persoana indreptatita poate obtine restituirea in natura a partii de teren
ramase libera, pentru cea ocupata de constructii noi, autorizate, cea afectata servitutilor legale si
altor amenajari de utilitate publica ale localitatilor urbane si rurale, masurile reparatorii stabilindu-
se in echivalent, iar potrivit alin.4 in cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea
ocupa functional intregul teren afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru
intregul imobil.
In cauza dedusa judecatii, s-a constatat ca, expertul cauzei in urma analizei
actelor a identificarii terenului si interpretarii masuratorilor fata de obiectivele stabilite de instanta
a concluzionat ca nu s-a identificat nici-o suprafata libera din terenul reclamantului, astfel incat,
tribunalul, in raport de considerentele aratate si textele de lege invocate a apreciat ca decizia
contestata este temeinica si legala.
Impotriva sentintei instantei de fond, in termen legal a declarat apel
reclamantul N.I., criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie pentru urmatoarele motive, in
esenta:
- prima instanta a pronuntat o solutie nelegala, motivand ca nu se poate
retroceda intreaga suprafata de teren, deoarece este cuprinsa in domeniul public, reprezentand
parcarea de pe langa Spitalul de Pediatrie, afirmatie nedovedita, iar pe de alta parte, trebuia sa
se restituie si suprafata de 54 mp., pe care este edificata o parte din constructie de catre un tert.
In acest sens, instanta nu a verificat in baza carui titlu persoana detine acest teren, urmand sa
fie restituit catre reclamant, care a dovedit dreptul de proprietate pentru el;
- ulterior apelantul-reclamant si-a completat motivele de apel solicitand
restituirea in natura a suprafetei de 252 mp., deoarece trebuia sa i se aduca la cunostinta de
catre intimat trecerea terenului in domeniul public, iar H.C.L. nr.124/1998 reprezinta de fapt
numai o inventariere a domeniului public si trecerea efectiva isi produce efectele de la H.G.
nr.447/2002, care a fost data dupa intrarea in vigoare a Legii nr.10/2001 si dupa notificarea
formulata de catre apelantul-reclamant, in cauza dedusa judecatii fiind incidente dispozitiile
art.21 alin.5 din Legea nr.10/2001;
S-a sustinut, in final, ca trebuie admis apelul intrucat terenul de 306 mp.,
asa cum a fost identificat in raportul de expertiza tehnica efectuat la instanta de fond, este liber
si nu este afectat de detalii de sistematizare sau alte lucrari de utilitate publica.
In sedinta din 22 ianuarie 2010, Curtea a pus in vedere intimatului
Municipiul Pitesti - prin Primar sa depuna la dosar Hotararea Consiliului Local al Municipiului
Pitesti nr.124/1998, precum si H.G. nr.447/2002 privind terenul in litigiu, acte care au fost
depuse de catre intimat si se afla la filele 37 si urmatoarele din dosar.
Intimatul - prin primar a solicitat respingerea recursului ca nefondat, aratand
ca terenul ce se solicita a fi restituit apartine domeniului public inca din anul 1998 si nu de la
data la care a fost emisa Hotararea de Guvern, deoarece rolul acesteia din urma este acela de a
aproba inventarul si nu de a stabili destinatia acestuia, iar pe de alta parte destinatia a fost
stabilita inca de la data construirii Spitalului de Pediatrie Pitesti (respectiv parcarea aferenta
acestuia), fiind absolut indispensabila nevoilor comunitatii.
Examinand actele si lucrarile dosarului si sentinta apelata prin prisma
motivelor de apel invocate de apelantul-reclamant, Curtea a constatat ca apelul acestuia este
nefondat, pentru urmatoarele considerente:
Astfel, instanta de fond a respins in integralitate contestatia formulata
impotriva dispozitiei nr.7191/31.12.2007 emisa de Primarul Municipiului Pitesti, retinand cu
privire la suprafata de teren de 54 mp. ca a fost reconstituita unei alte persoane in baza unui titlu
de proprietate, pe aceasta suprafata de teren existand o constructie, situatie evidentiata in
anexa la Raportul de expertiza tehnica (fila 102 din dosar).
Raportat la solutia instantei de fond privind respingerea contestatiei si
implicit a cererii de restituire in natura catre apelant a suprafetei de 54 mp., Curtea a constatat
ca solutia este legala pentru urmatoarele considerente:
Intrucat terenul respectiv se afla in proprietatea privata a altei persoane, in
mod legal intimatul-parat a respins cererea de restituire in natura catre apelant, deoarece
suprafata de teren respectiva nu se mai afla la dispozitia unitatii detinatoare pentru a fi aplicabila
procedura speciala reglementata de Legea nr.10/2001, in sensul ca terenul intrase in circuitul
civil si i se eliberase titlul de proprietate unei alte persoane.
Insa, apelantul-contestator are posibilitatea legala de a formula o actiune in
revendicare impotriva detinatorului actual al terenului, situatie reglementata legal prin decizia
nr.33/9 iunie 2008, pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care s-a statuat ca in
cazul in care sunt sesizate neconcordante intre Legea nr.10/2001 si Conventia Europeana a
Drepturilor Omului, aceasta din urma are prioritate. Aceasta prioritate poate fi data in cadrul unei
actiuni in revendicare intemeiata pe dreptul comun, in masura in care astfel, nu s-ar aduce
atingere unui alt drept de proprietate ori securitatii raporturilor juridice.
In ceea ce priveste terenul de 306 mp. pentru care apelantul-reclamant
solicita restituirea acestuia in natura, pretinzand ca este liber, ca nu este afectat de detalii de
sistematizare si ca nu ar fi operat legal trecerea terenului in domeniul public, Curtea a respins
aceasta critica pentru urmatoarele considerente.
In mod legal s-a pronuntat instanta de fond retinand aplicabilitatea
dispozitiilor art.11 alin.3 si 4 si anume, in cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus
exproprierea ocupa intreg terenul afectat amenajarilor de utilitate publica, masurile reparatorii se
stabilesc in echivalent.
In speta dedusa judecatii i s-a restituit in natura apelantului-reclamant prin
dispozitia contestata suprafata de 74 mp., iar pentru terenul de 306 mp. s-au acordat masuri
reparatorii prin echivalent intrucat este afectat de utilitate publica si cuprins in domeniul public al
Municipiului Pitesti.
Asa dupa cum rezulta din actele depuse in apel de catre intimatul-parat,
scopul exproprierii a fost construirea Spitalului de Pediatrie, precum si a parcarii aferente
acestuia, iar trecerea terenului in domeniul public s-a facut prin Hotararea Consiliului Local
nr.124/1998 si nicidecum prin Hotararea Guvernului nr.447/2002, cum in mod eronat se sustine
de catre apelantul-reclamant.
Astfel, potrivit dispozitiilor art.3 alin.4 din Legea nr.213/1998 privind regimul
juridic al proprietatii publice, domeniul public al municipiilor este alcatuit din bunurile prevazute la
pct.III din anexa si din bunuri de uz si interes public local, declarate ca atare prin hotararea
consiliului local, daca nu sunt declarate prin lege de uz si interes public national ori judetean.
Fata de dispozitiile legale mai sus enuntate, data la care bunurile ce fac
parte din domeniul public al Municipiului Pitesti este data la care a fost adoptata H.C.L.
nr.124/1998 si nu data la care Guvernul a adoptat Hotararea nr.447/2002.
Prin urmare, s-a retinut ca, in cauza, nu sunt incidente dispozitiile art.21
alin.5 din Legea nr.10/2001, nefiind schimbata astfel destinatia terenurilor si constructiilor dupa
aparitia Legii nr.10/2001, respectiv dupa data formularii notificarii de catre apelantul-reclamant,
aceasta operand la data emiterii H.C.L. nr.124/1998 privind inventarierea bunurilor ce fac parte
din domeniul public al Municipiului Pitesti.
Dupa cum s-a aratat mai sus, inca de la data construirii Spitalului de
Pediatrie Pitesti, terenul a avut destinatia de parcare aferenta acestui spital, atat pentru
personalul angajat, cat si pentru bolnavii care sunt internati in aceasta institutie, parcarea avand
astfel destinatia de a servi unei utilitati publice, destinatie care nu a fost schimbata dupa data
aparitiei Legii nr.10/2001.
In speta dedusa judecatii este clar ca suprafetele solicitate nu se pot restitui
in natura atunci cand destinatia actuala a terenului solicitat este una de utilitate publica, in
sensul existentei unei amenajari destinate sa deserveasca nevoilor comunitatii.
De aceea, legiuitorul a instituit prin dispozitiile art.11 alin.3 din Legea
nr.10/2001 exceptarea de la restituirea in natura a terenului chiar neocupat de constructii, insa
afectat servitutilor legale si altor amenajari de utilitate publica, iar in cadrul sintagmei "amenajari
de utilitate publica" intra si terenul aratat mai sus.
Fata de cele aratate mai sus, Curtea, in baza dispozitiilor art.296 Cod
procedura civila, a respins ca nefondat apelul declarat de apelantul-contestator.
8. Masuri reparatorii stabilite prin echivalent. Competenta de stabilire a cuantumului
despagubirilor solicitate pentru imobilul expropriat.
Art.10 alin.1 din Legea nr.10/2001
Art.11 (4) din Legea nr.10/2001
Art.16 din Titlul VII din Legea nr.247/2005
In situatia in care lucrarile pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional
intregul terenul afectat, masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru intreg
imobilul expropriat (in speta, casa demolata si teren).
In raport de dispozitiile Legii nr.10/2001, modificata prin Legea nr.247/2005 si de
data solutionarii notificarii, in ceea ce priveste cuantumul despagubirilor solicitate pentru
imobilul expropriat, competenta apartine, in conformitate cu art.16 din Titlul VII din Legea
nr.247/2005, Comisiei Centrale pentru Acordarea de Despagubiri.
(Decizia civila nr. 19/A/10 februarie 2010)
Prin plangerea inregistrata la data de 15.01.2007, la Tribunalul Arges
petentul D.M. a solicitat in contradictoriu cu intimatii Primarul Municipiului Pitesti, Primaria
Municipiului Pitesti si Municipiul Pitesti, desfiintarea dispozitiei nr.29552/12.12.2006,
retrocedarea pe fostul amplasament a terenului in suprafata de 484,73 m.p. sau acordarea unui
teren echivalent si acordarea de despagubiri pentru constructia aferenta.
In motivarea contestatiei s-a aratat ca, constructiile si terenul proprietatea
sa, situate in Pitesti, str.Exercitiu nr.101, au fost preluate de stat prin expropriere, pentru care s-
au acordat despagubiri in suma de 38.033 lei.
Se arata ca ulterior constructiile au fost demolate, iar terenul care a fost
proprietatea sa este liber de constructii la ora actuala, comisia identificand gresit vechiul
amplasament, astfel ca se impune retrocedarea in natura a fostei proprietati.
In subsidiar, considera ca exista posibilitati reale de acordare a acestei
suprafete pe un alt amplasament, cu acordul sau.
In ceea ce priveste despagubirile acordate pentru constructia demolata,
apreciaza ca au fost derizorii.
Prin sentinta civila nr.118 din 16 iunie 2009, Tribunalul Arges a respins
plangerea.
Pentru a hotari astfel, instanta de fond a retinut pe baza actelor de la dosar
ca intimatii in mod legal, in limitele investirii, s-au pronuntat prin dispozitia nr.29522/2006 doar
asupra terenului, intrucat prin notificarea nr.774/2001 petentul a solicitat restituirea in natura
doar a terenului in suprafata de 484,73 m.p. ce a fost expropriat in 1986, fara a solicita
restituirea constructiei care se afla pe acest teren.
S-a aratat ca petentul nu a facut dovada ca a formulat in termen notificare
privind restituirea si a constructiei aflata pe terenul revendicat, astfel ca a pierdut posibilitatea de
a-si valorifica dreptul la masuri reparatorii pentru constructie, pe calea actiunii in justitie.
In ce priveste terenul revendicat, tribunalul a retinut urmatoarele:
Potrivit art.11 alin 4 din Legea nr.10/2001, in cazul in care lucrarile pentru
care s-a realizat exproprierea, ocupa functional intregul teren, atunci masurile reparatorii se
stabilesc in echivalent pentru intregul imobil. Conform art.1 alin 2 din Legea nr.10/2001 masurile
reparatorii prin echivalent vor consta in compensare cu alte bunuri ori servicii oferite in
echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite, in acordare de actiuni la societati
comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare sau de despagubiri banesti. In acest sens, potrivit art.1 pct.7 din Normele
Metodologice, aprobate prin H.G. nr.498/2003 (in vigoare la data emiterii dispozitiei contestate)
unitatea detinatoare poate propune persoanei indreptatite, ca masura reparatorie alternativa,
acordarea de bunuri: terenuri, constructii aflate pe alte amplasamente sau bunuri mobile aflate
in circuitul civil, care sunt proprietatea acesteia. Desigur pentru a se putea acorda teren in
compensare, este necesar ca petentul sa indice concret terenul care poate fi acordat in
compensare si sa administreze dovezi pentru a se proba caracterul disponibil al acestui teren,
individualizarea acestuia sub toate aspectele pentru a se lamuri situatia juridica a acestuia (in
acelasi sens: I.C.C.J, s.civ., dec.nr.2218/2007).
Potrivit raportului de expertiza efectuat in cauza de expertul V.C. (f.191)
terenul este afectat in totalitate de detalii de sistematizare. In cauza, pentru suprafata de 484, 73
mp, expropriata de la petentul D.M. si care conform concluziilor raportului de expertiza este
afectata de lucrari de investitii, neputand face obiectul stabilirii dreptului de proprietate in natura,
pe fostul amplasament, petentul D.M. nu a facut dovada existentei unui alt teren disponibil, care
sa-i fie acordat in compensare de catre intimata Municipiul Pitesti, astfel ca in mod legal prin
dispozitia nr.29552/2006 s-a propus acordarea de masurii reparatorii in echivalent in conditiile
legii speciale.
In ce priveste sustinerea orala a aparatorului petentului de a se acorda
despagubiri pentru imobilul expropriat, astfel cum acestea au fost determinate prin raportul de
expertiza efectuat in cauza, tribunalul a retinut ca potrivit art.16 alin. (2) din Titlul VII al Legii nr.
247/2005, notificarile nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a acestei legi, se transmit
Secretariatului Comisiei Centrale pentru Acordarea de Despagubiri, insotite de decizia sau
dispozitia continand propunerea motivata de acordare de despagubiri si de documentatia
aferenta. Stabilirea cuantumului despagubirilor, potrivit alin. (6) si alin. (7) al textului de lege
invocat, se face de catre evaluatorul sau societatea de evaluatori desemnata de Comisia
Centrala care, pe baza raportului evaluatorului, va proceda la emiterea deciziei reprezentand
titlul de despagubire.
Prin urmare, aceste dispozitii legale au schimbat esential procedura de
atacare in instanta a deciziilor emise in faza administrativa prealabila, precum si instanta
competenta sa le solutioneze. Astfel, pentru deciziile sau dispozitiile emise dupa intrarea in
vigoare a Legii nr. 247/2005, competenta instantei civile se pastreaza doar in ceea ce priveste
procedura derulata in etapa prealabila la unitatea detinatoare, in situatia in care aceasta refuza
sa solutioneze notificarea, respinge notificarea ori respinge cererea de restituire in natura. In
ceea ce priveste cuantumul despagubirilor acordate, acestea pot face obiectul de analiza al
instantei de contencios administrativ, doar dupa ce au fost stabilite prin decizie de Comisia
Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor (in acelasi sens: I.C.C.J., s.civ.si de propr.int.,
dec.nr.7037/2007).
De altfel, problema competentei instantelor de judecata de a hotari cu privire
la cuantumul despagubirilor acordate a facut si obiectul recursului in interesul legii solutionat de
Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia nr.52 din 4 iunie 2007, prin care s-a statuat ca
prevederile cuprinse in art.16 si urmatoarele din Legea nr.247/2005 privind
procedura administrativa pentru acordarea despagubirilor nu se aplica deciziilor sau dispozitiilor
emise anterior intrarii in vigoare a legii, contestate in termenul prevazut de Legea nr.10/2001,
astfel cum a fost modificata prin Legea nr.247/2005.
In cauza, astfel cum s-a aratat prin dispozitia nr. 29552/2006, emisa ulterior
intrarii in vigoare a Legii nr. 247/2005, Primarul municipiului Pitesti a respins cererea de
restituire in natura a imobilului ce a facut obiectul notificarii transmisa de petentul D.M., Primariei
municipiului Pitesti si a propus acordarea masurilor reparatorii prin echivalent constand in
despagubiri prevazute de Legea nr.10/2001, modificata si republicata. Prin urmare, dispozitia
fiind emisa dupa intrarea in vigoare a Legii nr.247/2005, procedura contestarii acesteia este cea
prevazuta de noile dispozitii legale.
Solutia nu este in dezacord cu principiile si jurisprudenta CEDO, deoarece
dreptul de acces la o instanta de judecata nu este un drept absolut. El poate fi supus conditiei
prealabile a unei proceduri administrative, pentru ca ceea ce intereseaza este ca limitarile aduse
acestui drept sa nu fie de natura a goli de continut insusi continutul dreptului ocrotit. Or, dreptul
de acces la instanta nu este negat, dar este supus conditiei epuizarii procedurii derulate la
Comisia Centrala. In schimb, posibilitatea atacarii cuantumului despagubirii de doua ori in
instanta ar fi de natura a prejudicia durata rezonabila a procedurii si dreptul de a obtine in
termen scurt masurile reparatorii acordate de lege (in acelasi sens: I.C.C.J., s.civ.si de propr.int.,
dec.nr.7037/2007).
Nu a fost retinut nici argumentul petentului, potrivit caruia prin recurgerea la
noua procedura administrativa s-ar realiza o incalcare a art.6 din CEDO, prin incalcarea
termenului rezonabil, avand in vedere ca aprecierea caracterului rezonabil al duratei unei
proceduri se apreciaza urmarind circumstantele cauzei si in special complexitatea afacerii,
comportamentul reclamantilor, ca si miza litigiului pentru partile interesate (vezi, printre multe
altele, Frydlender contra Franta [GC], nr. 30979/96, § 43, CEDO 2000-VII, 27 iunie 2000). Or,
potrivit art.16 alin 2 din Capitolul V al Legii nr.247/2005, inaintarea dispozitiilor de acordare a
despagubirilor catre Comisia Centrala se realizeaza dupa ramanerea definitiva a acestora, insa
datorita promovarii prezentei contestatii de catre petentul D.M., nu a fost posibila, in mod legal,
inaintarea dispozitiei atacate catre Comisia Centrala in vederea derularii procedurii
administrative pentru acordarea despagubirilor.
Pentru aceste considerente, in baza art.11 din Legea nr.10/2001, tribunalul
a respins plangerea formulata ca neintemeiata.
Impotriva acestei sentinte, in termen legal, a formulat apel petentul
sustinand ca este nelegala si netemeinica pentru urmatoarele motive:
- instanta de fond s-a pronuntat pe doua exceptii care nu au fost puse in
discutia partilor, nesocotindu-se dreptul sau la aparare si incalcand principiul contradictorialitatii,
respectiv exceptia privitoare la faptul ca nu s-a formulat notificare in temeiul Legii nr.10/2001 si
cu privire la cladirea demolata si necompetenta materiala a instantei de judecata de a solutiona
contestatia in sensul acordarii despagubirilor solicitate ca urmare a modificarilor legislative
aparute dupa anul 2001;
- pe fondul cauzei, in mod gresit a fost respinsa plangerea urmare a
interpretarii si aplicarii gresite a dispozitiilor Legii nr.10/2001, netinandu-se cont de faptul ca
notificarea a fost depusa in anul 2001, in termen legal, ca legea i-a recunoscut dreptul sau de
restituire in natura a terenului pe vechiul amplasament, precum si posibilitatea acordarii
despagubirilor banesti in situatia in care ar fi imposibila restituirea lui in natura;
- s-a sustinut ca modificarile aduse Legii nr.10/2001 prin Titlul VII din Legea
nr.247/2005 sunt neconstitutionale si contravin principiilor reglementate prin Conventie.
La 2 decembrie 2009, apelantul a depus o completare a motivelor de apel
prin care a sustinut urmatoarele:
- desi tribunalul a solutionat cauza in prima instanta, actiunea fiind o
contestatie intemeiata pe dispozitiile Legii nr.10/2001, hotararea pronuntata in cauza a fost
intitulata decizie in loc de sentinta;
- hotararea este nelegala si netemeinica, fiind pronuntata cu nesocotirea
dispozitiilor Legii nr.10/2001 si dispozitiilor art.1, 6 si 13 din Conventia Europeana a Drepturilor
Omului, intrucat instanta trebuia sa aiba in vedere dispozitiile legii in forma sa initiala, deoarece
sunt in fata unor drepturi castigate, notificarea fiind depusa in termenul prevazut de lege si
solutionata abia in 2006, in raport de criterii arbitrare si sa acorde prioritate normelor cuprinse in
Conventie fata de dreptul intern;
- notificarea nu a fost solutionata intr-un termen rezonabil in sensul acordarii
efective a despagubirilor, astfel ca instanta de fond era competenta material sa se pronuntate
asupra cuantumului acestor despagubiri, dand prioritate prevederilor Conventiei si protocoalelor
aditionale acesteia.
S-a solicitat admiterea apelului si modificarea sentintei in sensul acordarii
despagubirilor la nivelul sumei de 1.042.762 lei pentru terenul expropriat si 70.664 lei pentru
constructiile demolate.
Examinand sentinta apelata sub aspectul motivelor de apel invocate, in
raport cu actele de la dosar, Curtea a constatat urmatoarele:
Din considerentele hotararii apelate nu rezulta faptul ca instanta de fond s-a
pronuntat pe doua exceptii care nu au fost puse in discutia partilor, ci in conformitate cu
dispozitiile art.261 Cod procedura civila s-au aratat motivele de fapt si de drept care au condus
la respingerea contestatiei privind dreptul la despagubiri pentru constructia expropriata, precum
si respingerea cererii de restituire in natura a terenului.
De asemeni, instanta de fond a expus pe larg temeiurile pentru care a
considerat ca acordarea despagubirilor solicitate urmeaza a se face in conditiile Legii
nr.10/2001, asa cum a fost modificata, in conformitate cu art.16 alin.2 din Titlul VII din Legea
nr.247/2005, astfel ca nu poate fi vorba de incalcarea principiului contradictorialitatii sau
nesocotirea dreptului la aparare.
Faptul ca hotararea pronuntata de instanta de fond a fost intitulata "decizie"
si nu sentinta, nu constituie un motiv care sa conduca la schimbarea solutiei.
Critica care se refera la solutionarea in mod gresit a plangerii pe fondul
cauzei este in parte intemeiata, numai cu privire la dreptul petentului la despagubiri pentru
constructia demolata.
Instanta de fond a retinut gresit faptul ca intimatii s-au pronuntat in mod
legal in limitele investirii prin dispozitia contestata doar asupra terenului, cu motivarea ca nu a
fost emisa notificare in termen pentru restituirea si a constructiei aflata pe terenul revendicat.
Rezulta din notificarea nr.774/2001, formulata in termen de petentul D.M., in
baza art.11 si urm. din Legea nr.10/2001, ca aceasta cuprinde elementele prevazute de art.22
(2) din aceasta lege, respectiv elementele de identificare a bunurilor imobile care au fost
expropriate prin Decretul nr.94/21 martie 1986 (casa si teren) si pentru care s-a emis.
Prin aceasta s-a cerut restituirea numai a terenului in natura,
considerandu-se ca acesta exista in materialitatea sa, nu si restituirea constructiei, intrucat nu
mai era in fiinta, fiind demolata, asa cum rezulta din inscrisurile depuse la dosar.
Aceasta situatie nu echivaleaza cu faptul ca petentul a inteles sa formuleze
notificarea numai pentru o parte din imobilul expropriat in anul 1986.
De asemenea, in sprijinul notificarii s-a depus de catre petent copia
legalizata a actului de vanzare-cumparare si copia adresei nr.287 din 2 iunie 1987 din cuprinsul
careia rezulta ca imobilul (casa si teren situat in str.Exercitiu, nr.101, Pitesti) a fost expropriat
prin Decretul nr.94/1986.
Potrivit art.10 alin.1 din Legea nr.10/2001, in situatia imobilelor preluate in
mod abuziv, pentru constructiile demolate si terenurile ocupate masurile reparatorii se stabilesc
prin echivalent.
In conformitate cu art.11 (4) din aceasta lege, in situatia in care lucrarile
pentru care s-a dispus exproprierea ocupa functional intregul terenul afectat, masurile reparatorii
se stabilesc in echivalent pentru intreg imobilul expropriat (in cauza de fata - casa si teren).
Asadar, in speta s-a apreciat in mod nelegal de catre prima instanta ca
petentul este indreptatit la masuri reparatorii in conditiile Legii nr.10/2001 doar pentru imobilul
teren si nu si pentru constructia situata pe acest teren, care a fost demolata la preluarea de
catre stat prin expropriere.
Se impunea asadar admiterea contestatiei si anularea in parte a dispozitiei
nr.29552 din 12 decembrie 2006 emisa de Primarul Municipiului Pitesti, in sensul constatarii
dreptului petentului la masuri reparatorii in echivalent in conditiile Legii speciale atat pentru
terenul in suprafata de 484,73 m.p., cat si pentru constructia ce a existat pe acest teren,
demolata ulterior exproprierii.
Celelalte critici aduse sentintei, care vizeaza nelegalitatea si netemeinicia
pentru faptul ca in mod gresit nu s-a pronuntat instanta asupra cuantumului acestor despagubiri
au fost privite ca neintemeiate, fiind respinse.
Instanta de fond in mod legal a retinut in raport de dispozitiile Legii
nr.10/2001, modificata prin Legea nr.247/2005 si de data solutionarii notificarii, ca in ceea ce
priveste cuantumul despagubirilor solicitate pentru imobilul expropriat, urmeaza a se stabili in
conformitate cu art.16 din Titlul VII din Legea nr.247/2005, respectiv de Comisia Centrala pentru
Acordarea de Despagubiri.
In acest sens s-a pronuntat si Inalta Curte de Casatie si Justitie prin decizia
nr.52 din 4 iunie 2007, care a statuat ca prevederile cuprinse in dispozitiile art.16 si urm. din
Legea nr.247/2005 privind procedura administrativa pentru acordarea despagubirilor nu se
aplica deciziilor sau dispozitiilor emise anterior intrarii in vigoare a legii, contestate in termenul
prevazut de Legea nr.10/2001.
Intrucat dispozitia contestata in speta a fost emisa dupa intrarea in vigoare a
Legii nr.247/2005, s-a apreciat ca in mod corect a statuat prima instanta ca procedura
contestarii acesteia este cea prevazuta de noile dispozitii legale.
Sustinerea apelantului in sensul ca notificarea nu a fost solutionata intr-un
termen rezonabil privind acordarea efectiva a despagubirilor nu poate conduce la retinerea
competentei materiale a instantei de a se pronunta asupra cuantumului acestor despagubiri, fata
de dispozitiile imperative ale legii, astfel cum a fost modificata.
Este adevarat ca apelantul-petent a fost afectat in faptul ca notificarea
emisa in termen legal nu a fost solutionata cu celeritate, la multa vreme de la formularea ei, fiind
prejudiciat in dreptul sau, dar solicitarea acestuia poate avea solutie in calculul despagubirilor in
cadrul procedurii speciale, sau, ulterior, prin solicitare de daune.
S-a constatat ca solutia nu este in dezacord cu principiile si jurisprudenta
C.E.D.O., intrucat dreptul de acces la instanta al petentului nu este negat, ci este supus conditiei
epuizarii procedurii prevazuta de legea speciala.
Pentru considerentele expuse, in baza art.296 Cod procedura civila, a fost
admis apelul si schimbata sentinta, in sensul anularii in parte a dispozitiei nr.29552 din 12
decembrie 2006, emisa de Primarul municipiului Pitesti, constatand dreptul petentului D.M. la
despagubiri in conditiile legii speciale pentru imobilul expropriat compus din: un teren in
suprafata de 484,73 m.p. si constructii in suprafata de 54,44 m.p., situat in Pitesti, str. Exercitiu
nr.101, pentru care au fost acordate despagubiri de 38.033 lei (ROL)
9. Respingerea cererii de revizuire, fara a mai fi necesara analiza indeplinirii si a celorlalte
conditii impuse de art. 322 pct. 7 Cod procedura civila atunci cand revizuientul urmareste
exercitarea unui veritabil recurs la recurs.
Art.322 pct.7 Cod procedura civila
Art.324 alin.1 pct.1 teza II Cod procedura civila
Art.1201 Cod civil
Criticile aduse unei decizii civile pronuntate de tribunal, in sensul ca revizuientul
nu este multumit de dezlegarea pe care cea de-a doua instanta de recurs a dat-o exceptiei
autoritatii de lucru judecat invocata, si nu spre aceea ca aceasta exceptie nu ar fi fost
avuta in vedere/nu a facut obiect de dezbatere, duc la concluzia ca, revizuientul
urmareste exercitarea unui veritabil recurs la recurs, desi aceasta cale de atac fusese
deja promovata si respinsa de instanta.
Or, aceasta nu poate duce decat la respingerea cererii de revizuire,
nemaifiind necesar a se mai analiza indeplinirea si celorlalte conditii impuse de art. 322
pct. 7 Cod procedura civila.
(Decizia civila nr. 5/F/22 februarie 2010)
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Accize
Regimul juridic al uleiurilor uzate, colectate in urma schimburilor de uleiuri, utilizate apoi ca si combustibil pentru incalzire. - Decizie nr. 4502 din data de 02.06.2014Accize. Incadrare tarifara. Aplicare in timp a legii fiscale. - Decizie nr. 2485 din data de 30.09.2011
Scutire de plata accizelor. Nedepunerea in termen a situatiilor centralizatoare. - Decizie nr. 718 din data de 26.05.2009
HOTARAREA CONSILIULUI LOCAL. VALABILITATE. MODIFICAREA ORDINII DE ZI. - Decizie nr. 641 din data de 22.01.2006
Infractiuni la legi speciale - Legea nr. 571/2003 - Hotarare nr. 958 din data de 17.06.2015
HOTARAREA CONSILIULUI LOCAL. VALABILITATE. MODIFICAREA ORDINII DE ZI. - Decizie nr. 641 din data de 22.01.2006
- Hotarare nr. din data de 18.11.2009
- Hotarare nr. din data de 18.11.2009
Reincredintare minori - Sentinta civila nr. 4490 din data de 06.03.2009
Legea 112/1995 - Sentinta civila nr. 10801 din data de 19.06.2009
SENTINTA PENALA Nr. 113 - Sentinta penala nr. 113 din data de 24.06.2011
Din dezvoltarea motivelor de recurs exprimate in cererea de la filele 3 si 4 (neincadrate in drept in vreuna din prevederile legale sus-mentionate), reluate prin concluziile scrise - cu privire la care recurenta, prin reprezentant, sustine in c... - Decizie nr. 12/R din data de 04.01.2011
Prin sentinta penala nr.81/07.07.2009, pronuntata de Tribunalul Valcea, printre altele, inculpatul a fost achitat, in temeiul art.11 pct.2 lit.a Cod pr.penala rap. la art.10 lit.d Cod pr. penala, pentru savarsirea infractiunii prev.de art. 272 p... - Decizie nr. 100/R din data de 05.02.2010
Prin cererea inregistrata la data de 16 iunie 2009, reclamanta Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Valcea a chemat in judecata pe paratii Organizatia ,,SOS Satul Copiilor Cisnadie", B.C. si B.F., solicitand ca prin hot... - Decizie nr. 1958/R-MF din data de 17.12.2009
SECTIA CIVILA, PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE SI PENTRU CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE DREPT CIVIL 1. Respingerea actiunii in revendicare ca inadmisibila, dupa intrarea in vigoare a Legii nr.10/200... - Decizie nr. 1798/R din data de 26.11.2009
PARTAJ. COMPETENTA. - Decizie nr. 1031/R din data de 10.12.2004
Recidiva postcondamnatorie. Interzicerea contopirii pedepselor direct in calea de atac a recursului. - Decizie nr. 325/R din data de 10.04.2012
Recidiva postcondamnatorie. Principiul non reformatio in pejus. Fapta care nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni. - Decizie nr. 372/R din data de 24.04.2012
Inlocuirea masurii arestarii preventive. Caracterul repetat al cererilor formulate. - Decizie nr. 360/R din data de 23.04.2012
Restituirea cauzei la procuror in vederea refacerii urmaririi penale. - Decizie nr. 350/2012 din data de 19.04.2012