Prin sentinta nr.1608/2009, Tribunalul Valcea - Sectia de contencios
administrativ a admis actiunea reclamantului L.C., a anulat adresa nr.3066/02.12.2008 a
paratului S. A.J. Valcea si a obligat pe intimatul-parat la 754,30 lei cheltuieli de judecata.
Pentru a hotari astfel instanta a retinut, asupra exceptiei, ca procedura
prealabila a fost indeplinita, asa cum rezulta din cererile nr.2935/22.10.2008 si
nr.2750/03.11.2008, iar sub aspectul fondului, pe de o parte, ca ASP Valcea nu are atributii in
stabilirea persoanelor ce beneficiaza de salarii de merit, iar pe de alta parte, ca sanctiunea
aplicata reclamantului a fost anulata prin sentinta nr.1513/2009.
In ceea ce priveste opozitia formulata de reprezentantul sindicatului,
aceasta nu l-a privit in mod concret pe reclamant, iar restul persoanelor din comitetul director a
fost de acord cu modalitatea propusa pentru acordarea salariilor de merit.
Impotriva acestei sentinte a formulat recurs paratul, criticand-o pentru
motive incadrabile in dispozitiile art.304 pct.9 si art.3041 Cod procedura civila, in dezvoltarea
carora a sustinut urmatoarele:
- in mod gresit a fost respinsa exceptia lipsei plangerii prealabile, intrucat
nici una din adresele la care se face referire nu poate avea o astfel de valoare. Adresa nr.2750
este anterioara comunicarii, iar adresa nr.2935 este ulterioara introducerii actiunii;
- actiunea era inadmisibila intrucat actul atacat nu indeplineste conditiile
art.2 alin.1 lit.c din Legea nr.554/2004;
- singurul care are atributii in acordarea salariului de merit este ordonatorul
de credite, asa incat este lipsita de relevanta pozitia comitetului director, iar propunerile
discutate in sedinta din 9 septembrie 2008 nu pot avea o alta valoare decat aceea de simple
propuneri;
- faptul de a solicita un punct de vedere al ASP Valcea nu afecteaza
legalitatea actului emis de managerul general, iar acesta a tinut seama de toate aspectele
evidentiate, inclusiv pozitia organizatiei sindicale.
Examinand criticile formulate s-a constatat ca ele sunt fondate pentru cele
ce se vor arata mai jos.
In conditiile art.137 din Codul de procedura civila urmeaza a se verifica cu
prioritate exceptiile a caror eventuala incidenta in cauza poate face inutila cercetarea fondului
sau chiar a unor alte exceptii.
Prima dintre acestea este cea la care se refera art.109 alin.2 Cod procedura
civila si care tine de investirea instantei care, atunci cand legea o prevede expres, nu poate fi
facuta decat dupa indeplinirea unei proceduri prealabile.
O astfel de cerinta este impusa de OUG nr.115/2004 care, in art.407
prevede ca "(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea salariilor de baza individuale,
sporurilor, premiilor si a altor drepturi care se acorda potrivit prevederilor prezentei ordonante de
urgenta este de competenta ordonatorilor de credite.(2) Contestatia poate fi depusa in termen
de 5 zile de la data luarii la cunostinta a actului administrativ de stabilire a drepturilor
salariale.(3) Ordonatorii de credite vor solutiona contestatiile in termen de 10 zile.(4) Impotriva
masurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1), persoana nemultumita se poate adresa instantei
de contencios administrativ sau, dupa caz, instantei judecatoresti competente potrivit legii, in
termen de 30 de zile de la data comunicarii solutionarii contestatiei.".
Textul impune mai multe aprecieri. O prima apreciere ar fi aceea ca revine
instantei de contencios administrativ competenta de solutionare a unei astfel de pricini, datorita
prevederii exprese. O a doua este aceea ca persoana nemultumita de modul de stabilire a
sporurilor si primelor poate face contestatie la ordonatorul de credite in 5 zile de cand a luat
cunostinta de masura ce intelege sa o conteste, iar solutia pronuntata de ordonator poate fi
atacata intr-un termen de 10 zile de la data cand ea a fost comunicata.
Textul are in vedere, asadar, doua momente de curgere a termenelor. Un
prim moment este cel de la luarea la cunostinta, cand incepe sa curga termenul de 5 zile, si cel
de-al doilea, de la comunicare, cand incepe sa curga termenul de 30 de zile.
Plangerea prealabila pe care o prevede legea speciala aplicabila in cauza
trebuie facuta in 5 zile de la data cand persoana ce se considera vatamata a luat cunostinta de
masura.
Aceasta cerinta nu este indeplinita de actele la care se refera instanta de
fond. Adresa nr.2935 (fila 20) nu este inregistrata la parata la 22 octombrie 2009, ci la 22
octombrie 2008, asa cum rezulta chiar din continutul inscrisului si din copia registrului de intrari-
iesiri a corespondentei.
Nici aceasta plangere si nici cea din 3 noiembrie 2008, la care s-a raspuns
prin adresa nr.3066/02.12.2008, adresa de care contestatorul a luat cunostinta in aceeasi data
(fila 23) nu se situeaza in termenul de 5 zile in care reclamantul era dator sa formuleze
contestatie la ordonatorul de credite.
Aceasta apreciere se impune intrucat potrivit contractului colectiv de munca
la nivel de ramura, in sistemul sanitar drepturile salariale se achita intr-o singura transa, in data
de 15 ale fiecarei luni (art.94 alin.5), prevedere ce trebuie coroborata cu chiar sustinerea
reclamantului din contestatia formulata la 3 noiembrie 2008 (fila 44), in care acesta solicita sa
cunoasca motivele pentru care "pe luna septembrie 2008 nu am beneficiat de salariul de merit".
Din aceste elemente rezulta ca la 15 septembrie 2008, cand s-au achitat
drepturile salariale, reclamantul a luat cunostinta de pozitia ordonatorului de credite, respectiv
managerul general, de neacordare a salariului de merit, retinand ca aceasta persoana este
singura care decide asupra acordarii sau nu a acestui beneficiu.
In raport de aceasta data, formularea contestatiei la 22 octombrie 2008 si
ulterior, la 3 noiembrie 2008, apare ca fiind situata in afara termenului de 5 zile la care se refera
legea speciala, asa incat se apreciaza ca exceptia privind lipsa procedurii prealabile este
incidenta in cauza. Chiar daca aceasta plangere prealabila sub forma contestatiei a fost
realizata, efectuarea ei in afara termenului echivaleaza cu absenta acestei conditii imperative
pentru investirea legala a instantei.
Pentru aceste considerente, retinand temeinicia primei critici aduse hotararii
si deci ca actiunea este inadmisibila, Curtea, in baza art.312 alin.2 Cod procedura civila, a
admis recursul si a modificat sentinta in sensul respingerii actiunii, apreciind si ca a devenit
inutila analiza celorlalte critici.
9. Certificat de atestare fiscala. Continutul rubricii "Alte mentiuni".
Art. 1 si 7 din OMF nr. 752/2007
Dispozitiile OMF nr.752/2006, in ansamblul lor au in vedere doar modul de
indeplinire a obligatiilor de plata la buget a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor
venituri ( art.1 coroborat cu art.7), de unde se desprinde concluzia ca organul fiscal nu
este abilitat sa mentioneze in acest certificat alte sarcini. Fata de redarea stricta a
continutului certificatului potrivit disp.art.7 din OMF.752/2006, rubrica de la lit.f) "alte
mentiuni" are in vedere tot acelasi continut fiscal precizat la lit. a-g) din textul indicat, in
stransa corelatie cu scopul pentru care se elibereaza certificatul de atestare fiscala.
(Decizia nr. 277/R-CONT din 3 martie 2010)
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Accize
Regimul juridic al uleiurilor uzate, colectate in urma schimburilor de uleiuri, utilizate apoi ca si combustibil pentru incalzire. - Decizie nr. 4502 din data de 02.06.2014Accize. Incadrare tarifara. Aplicare in timp a legii fiscale. - Decizie nr. 2485 din data de 30.09.2011
Scutire de plata accizelor. Nedepunerea in termen a situatiilor centralizatoare. - Decizie nr. 718 din data de 26.05.2009
HOTARAREA CONSILIULUI LOCAL. VALABILITATE. MODIFICAREA ORDINII DE ZI. - Decizie nr. 641 din data de 22.01.2006
Infractiuni la legi speciale - Legea nr. 571/2003 - Hotarare nr. 958 din data de 17.06.2015
HOTARAREA CONSILIULUI LOCAL. VALABILITATE. MODIFICAREA ORDINII DE ZI. - Decizie nr. 641 din data de 22.01.2006
- Hotarare nr. din data de 18.11.2009
- Hotarare nr. din data de 18.11.2009
Reincredintare minori - Sentinta civila nr. 4490 din data de 06.03.2009
Legea 112/1995 - Sentinta civila nr. 10801 din data de 19.06.2009
SENTINTA PENALA Nr. 113 - Sentinta penala nr. 113 din data de 24.06.2011
Din dezvoltarea motivelor de recurs exprimate in cererea de la filele 3 si 4 (neincadrate in drept in vreuna din prevederile legale sus-mentionate), reluate prin concluziile scrise - cu privire la care recurenta, prin reprezentant, sustine in c... - Decizie nr. 12/R din data de 04.01.2011
Prin sentinta penala nr.81/07.07.2009, pronuntata de Tribunalul Valcea, printre altele, inculpatul a fost achitat, in temeiul art.11 pct.2 lit.a Cod pr.penala rap. la art.10 lit.d Cod pr. penala, pentru savarsirea infractiunii prev.de art. 272 p... - Decizie nr. 100/R din data de 05.02.2010
Prin cererea inregistrata la data de 16 iunie 2009, reclamanta Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Valcea a chemat in judecata pe paratii Organizatia ,,SOS Satul Copiilor Cisnadie", B.C. si B.F., solicitand ca prin hot... - Decizie nr. 1958/R-MF din data de 17.12.2009
SECTIA CIVILA, PENTRU CAUZE PRIVIND CONFLICTE DE MUNCA SI ASIGURARI SOCIALE SI PENTRU CAUZE CU MINORI SI DE FAMILIE DREPT CIVIL 1. Respingerea actiunii in revendicare ca inadmisibila, dupa intrarea in vigoare a Legii nr.10/200... - Decizie nr. 1798/R din data de 26.11.2009
PARTAJ. COMPETENTA. - Decizie nr. 1031/R din data de 10.12.2004
Recidiva postcondamnatorie. Interzicerea contopirii pedepselor direct in calea de atac a recursului. - Decizie nr. 325/R din data de 10.04.2012
Recidiva postcondamnatorie. Principiul non reformatio in pejus. Fapta care nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni. - Decizie nr. 372/R din data de 24.04.2012
Inlocuirea masurii arestarii preventive. Caracterul repetat al cererilor formulate. - Decizie nr. 360/R din data de 23.04.2012
Restituirea cauzei la procuror in vederea refacerii urmaririi penale. - Decizie nr. 350/2012 din data de 19.04.2012