InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Craiova

Functionar public. Drepturi de natura salariala. Prescriptie.

(Decizie nr. 7237 din data de 31.10.2007 pronuntata de Curtea de Apel Craiova)

Domeniu Prescriptii | Dosare Curtea de Apel Craiova | Jurisprudenta Curtea de Apel Craiova



Suspendarea dreptului de a incasa prima de concediu de odihna a produs efecte temporare, ceea ce inseamna ca temporar a fost amanata plata primei respective. Dreptul la actiune se naste la finalul anului cand inceteaza suspendarea anuala, odata cu incetarea efectelor legii bugetare din anul respectiv.

      Prin actiunea inregistrata la Tribunalul Dolj, Sectia contencios administrativ si fiscal reclamantul D.I. in calitate de functionar public, a solicitat, in contradictoriu cu paratul DADR Dolj, obligarea acesteia la plata sumelor reprezentand prima de concediu, aferenta anilor 2003-2006, actualizata la zi cu indicele de inflatie, pana la data  platii efective.
      In motivare, reclamantul a aratat ca este functionar public in cadrul intimatei, iar art. 33 alin. 2 Legea 188/99 prevede ca  functionarul public are dreptul, pe langa indemnizatia de concediu,la o prima egala cu salariul de baza din luna anterioara plecarii in concediu, care se impoziteaza separat.
       A aratat ca, potrivit art. 3 (1)din  OUG 33/2001, s-a suspendat aplicarea respectivului articol cu privire la prima de vacanta pana la 1.01.2002., suspendare prelungita succesiv pana la 31.12.2006, prin legile bugetului asigurarilor sociale de stat, in speta Legea 743/2001, Legea 631/2002, Legea 507/2003, Legea 511/2004, acte normative ce contravin dispoz. art. 38 alin. 2 din Constitutia Romaniei modificat conform  art.1 pct. 20 ce prevad ca salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala.
      In drept, se invoca art. 33, respectiv 34 din Leg. 118/1999 si art. 1 din Leg. 554/2004.
      Paratul a formulat intampinare prin care a invederat ca actiunea reclamantului este temeinica si legala.
      Prin sentinta nr. 1448 din 6 aprilie 2007 pronuntata de Tribunalul Dolj,  s-a admis exceptia prescriptiei, a fost admisa in parte actiunea formulata de reclamant si a fost obligata parata la plata catre acesta a contravalorii  primei de vacanta aferenta perioadei 2004-2006, suma ce se va reactualiza cu rata inflatiei incepand cu data nasterii dreptului si pana la data platii efective.
Impotriva acestei sentinte a declarat recurs reclamantul sustinand ca este nelegala, intrucat dreptul la prima de vacanta fiind suspendat s-a suspendat  si prescriptia dreptului la actiune, iar, prin intampinarea depusa la dosar, parata recunoaste dreptul pretins.
      Recursul este nefondat.
      In conformitate cu art.34 alin.2 din Legea nr. 188/1999, privind salarizarea si alte drepturi ale  functionarilor publici, acestia beneficiaza de prima de concediu de odihna.
      Insa, prin legile bugetare anuale s-a suspendat succesiv acordarea acestor drepturi.
       Legile bugetare au suspendat plata drepturilor pentru prima de vacanta si nu au abrogat aceste drepturi, nu le-au desfiintat.
      Dreptul  functionarului  public de a i se plati prima de concediu de odihna a ramas in vigoare, numai plata a fost suspendata succesiv..
      Obligativitatea platii, dupa incetarea suspendarii, rezulta si din principiul general constitutional prevazut in art.1 alin.5 din Constitutie, care dispune ca in Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei legii si a legilor este obligatorie.
      Suspendarea a produs efecte temporare, ceea ce inseamna ca temporar a fost amanata plata drepturilor de prima de concediu de odihna.
      Reclamantul este functionar public in cadrul  paratei si a solicitat  sa i se achite prima de vacanta pe perioada 2003 - 2006, inclusiv.
       Fata de considerentele expuse anterior, se retine ca in mod corect, instanta de fond a admis cererea reclamantei privind acordarea  primei de concediu aferenta perioadei 2004 - 2006, avand in vedere ca, in ceea ce priveste perioada 2003 a operat prescriptia extinctiva, fiind depasit termenul general de prescriptie de 3 ani prevazut de Decretul nr.167/1958, art.3.
      Potrivit  art. 3 si 7 din Decretul nr. 167/1958, termenul general de prescriptie  este de 3  ani  si incepe sa curga de la data   nasterii dreptului la actiune, in speta la finalul  anului  cand inceteaza suspendarea  anuala.
      Asa cum rezulta din legile bugetare, suspendarea dreptului la prima de C.O. s-a efectuat anual. La sfarsitul fiecarui an, odata cu incetarea efectelor legii bugetare din anul respectiv, dreptul a devenit actual, neexistand alte cauze de impiedicare a exercitarii actiunii.
      Curtea constata ca fata de  data  introducerii  actiunii dreptul la actiune pentru plata  sumelor reprezentand  prima de concediu pentru anul 2003 s-a prescris.
      Cum, in materia prescriptiei nu exista  dispozitii specifice, sunt aplicabile dispozitiile    dreptului comun, Decretul nr. 167/1958.
      Decretul nr.  167/1958, in art.  13, 14 stabileste    expres cazurile in care cursul prescriptiei se suspenda, reclamanta  nefiind  in nici unul din  aceste cazuri.
      In consecinta, avand in vedere prevederile art. 304,  3041  si 312 cod  procedura  civila, se va respinge recursul  declarat.

2
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Prescriptii

Autoritate de lucru judecat .Inadmisibilitatea formularii plangerii penale pentru aceleasi fapte .Neintreruperea termenului de prescriptie a raspunderii penale - Decizie nr. 140 din data de 19.04.2010
Prescriptie. Stingerea dreptului de a pretinde creanta stabilita cu titlu de sulta. Radierea ipotecii. - Sentinta civila nr. 46/S din data de 07.02.2012
STINGEREA IPOTECII PRIN PRESCRIPTIE; EXCEPTIA PRESCRIPTIEI DREPTULUI LA ACTIUNE - Decizie nr. 40/Ap din data de 12.02.2009
Prescrip?ia ac?iunii in raspunderea membrilor organului de conducere in contextul art.139 din Legea nr.85/2006. - Decizie nr. 291 din data de 10.06.2014
Prescriptie. Legea aplicabila. - Decizie nr. 1086 din data de 10.06.2013
Aplicarea legii civile in timp. Prescriptia dreptului la actiune. Analizarea exceptiei in raport de legea sub imperiul careia s-a nascut. - Decizie nr. 70 din data de 29.11.2012
Legea nr. 247/2005: Prescriptia dreptului la actiune - Decizie nr. 66/A din data de 28.03.2008
Contencios administrativ – fiscal. Termen de prescriptie - Decizie nr. 507 din data de 27.02.2006
Prescriptia executarii pedepselor - Decizie nr. 184 din data de 14.03.2006
SCHIMB DE FOLOSINTA TEREN. PRESCRIPTIE ACHIZITIVA - Decizie nr. 985 din data de 17.11.2004
prescriptie drept material - Sentinta civila nr. 4759 din data de 17.04.2009
Acordul de recunoastere a vinovatiei - Sentinta penala nr. **** din data de 08.12.2015
Prescriptie. Data la care se naste dreptul la prescriptie - Sentinta comerciala nr. 7703 din data de 24.05.2005
Decizia civila nr.400/A - Decizie nr. 400/A din data de 10.03.2006
Decizia civila nr.1405 - Decizie nr. 1405 din data de 31.08.2006
Obligatia de a face. Asigurarea platii de catre societatea privatizata a datoriilor catre autoritatea implicata in privatizare. Inceputul prescriptiei extinctive. - Sentinta comerciala nr. 13258 din data de 02.12.2004
Plangere impotriva rezolutiilor sau ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata (art. 278 ind.1 C.p.p.). Tardivitatea plangerii petentei in raport de prescrierea raspunderii penale a faptuitorilor. - Sentinta penala nr. 2701 din data de 08.12.2006
Prescriptia executarii sanctiunii contraventionale. Mijlocul procedural prin care poate fi invocata. - Sentinta civila nr. 2256 din data de 07.02.2006
Constatare a intervenirii prescriptiei executarii pedepsei amenzii penale - Sentinta penala nr. 12 din data de 11.01.2011
Constatare prescriptie - Sentinta penala nr. 14 din data de 11.01.2011