Plangere impotriva rezolutiilor sau ordonantelor procurorului de netrimitere in judecata (art. 278 ind.1 C.p.p.). Tardivitatea plangerii petentei in raport de prescrierea raspunderii penale a faptuitorilor.
(Sentinta penala nr. 2701 din data de 08.12.2006 pronuntata de Judecatoria Sectorului 1)Prin Sentinta penala Nr. 2701 din 08.12.2006 pronuntata de JUDECATORIA SECTORUL 1 BUCURESTI in dosarul nr. 31660/299/2006, in baza art. IX pct. 5 Lg.281/2003 a fost respinsa ca tardiva plangerea petentei F.N.S.L.C. Romania in contradictoriu cu intimatii D.D., P.C. si T.D. fata de solutia procurorului in dosarul nr. 1430/P/1998 al Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti.
Conform art. 192 al. 2 Cpp obliga petenta la 100 lei cheltuieli judiciare in favoarea statului
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta, la termenul de la 08.12.2006 a pus in discutia partilor incidenta dispozitiilor art. IX pct. 5 Legea nr. 281/ 2003 privind tardivitatea plangerii petentei, in raport de prescrierea raspunderii penale a faptuitorilor.
In baza art. 301 Cpp retinand cauza pentru a se pronunta prioritar asupra acestui aspect instanta constata urmatoarele:
Calea de atac folosita de petent impotriva solutiei de netrimitere in judecata respectiv plangerea adresata instantei a fost introdusa in Codul de Procedura Penala in temeiul art. 168 din Legea nr. 281/2003.
Aplicabilitatea in timp a dispozitiilor art. 278/1 Cpp in ceea ce priveste situatia solutiilor de netrimitere in judecata anterioare intrarii in vigoare a acestei legi este stabilita chiar in cuprinsul legii, prin dispozitiile art. IX pct. 5 in conformitate cu care, in cazul rezolutiilor de neincepere a urmaririi penale date de procuror pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, termenul de introducere a plangerii prevazute de art. 278/1 Cpp este de un an si curge de la intrarea in vigoare a prezentei legi, daca nu s-a indeplinit termenul de prescriptie a raspunderii penale.
Instanta retine ca potrivit art. 121 Cp prescriptia inlatura raspunderea penala, iar dupa implinirea acestui termen statul (prin organele judiciare) pierde dreptul de a exercita actiunea penala impotriva faptuitorilor.
De la acest moment, orice demers al statului in vederea exercitarii actiunii penale apare ca neavand temei legal si contravine principiului legalitatii procesului penal, consacrat de art.2 Cpp si in conformitate cu care procesul penal se desfasoara potrivit dispozitiilor prevazute de lege.
Instanta constata ca in speta acest termen de prescriptie a raspunderii penale s-a implinit, astfel incat plangerea petentei apare ca tardiva din perspectiva art. IX pct. 5 Lg. 281/2003, iar orice demers pentru exercitarea actiunii penale nu mai poate fi continuat.
Astfel, fapta sesizata de partea vatamata consta in aceea ca faptuitorii D.D., P.C., F.I. si D.T., in calitate de membrii ai Biroului Executiv al UCECOM au emis la data de 22.12.1992, Decizia nr.284 prin care s-a dispus transferarea, cu plata la UCECOM a celei mai mari parti din patrimoniul CASCOM, valoarea bunurilor transferate, fiind cea din evidentele contabile inainte de anul 1990.
Ulterior, prin Decizia nr.106/14.05.1993, au fost stransferate si alte bunuri tot la preturi neactualizate, creindu-se astfel un prejudiciu total evaluat de Curtea de Conturi la suma de 10.169.199.714 lei.
Prescriptia raspunderii penale pentru aceasta fapta se calculeaza potrivit art. 121 Cp avandu-se in vedere pedeapsa prevazuta de lege pentru infractiunea savarsita, astfel incat prealabil calcularii acestui termen e necesar a se stabili incadrarea juridica a faptei.
Faptele sesizate corespund continutului constitutiv al infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor prev. de art. 246 C.p.
Potrivit acestui text de lege constituie abuz in serviciu contra intereselor persoanelor fapta functionarului public care in exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o vatamare intereselor legale ale unei persoane.
Va fi inlaturata sustinerea petentului in sensul ca vatamarea a fost produsa in paguba avutului obstesc, ceea ce ar duce stabilirea incadrarii juridice ca abuz in serviciu contra intereselor obstesti.
Pentru a inlatura aceasta sustinere instanta are in vedere urmatoarele argumente:
- prin decizia nr. 36/27.04.1994 Curtea Constitutionala a stabilit ca dispozitiile art. 248 Cp au fost abrogate partial, conform art. 150 al. 1 din Constitutie, urmand a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 al. 4 din Constitutie, bunuri ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
- conform principiului legalitatii procesului penal consacrat de art. 3 Cpp tragerea la raspundere penala nu poate avea ca temei un text de lege abrogat.
- in aceste imprejurari, cand prin fapta savarsita s-a adus atingere patrimoniului unei persoane juridice care nu este de interes public in sensul art. 145 Cp, incadrarea juridica a faptei este cea prevazuta de art. 246 Cp.
- daca s-ar fi adus atingere bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art. 145 Cp, sau o paguba patrimoniului acesteia, incadrarea juridica data faptei ar fi fost cea prev. de art. 248 Cp privind abuzul in serviciu contra intereselor publice.
- in speta, aducandu-se atingere patrimoniului CASCOM nu se poate retine ca s-ar fi adus atingere intereselor publice, deoarece notiunea de „public” este strict definita de art.145 Cp si nu cuprinde interesele de orice fel ale unei cooperatii mestesugaresti.
- astfel, art.145 Cp defineste fara echivoc ca fiind „public” tot ce priveste autoritatile publice, institutiile publice, institutiile sau alte persoane juridice de interes public, administrarea, folosirea sau exploatarea bunurilor proprietate publica, serviciile de interes public, precum si bunurile de orice fel care potrivit legii sunt de interes public.
- Cooperatia Mestesugareasca, prin natura ei promoveaza si sustine interesele private ale membrilor ei, fiind asadar exclus a fi considerate de „interes public”.
- in aceste imprejurari incadrarea juridica pe care o va da instanta faptei pentru care faptuitorii sunt cercetati este cea prevazuta de art. 246 Cp.
- avandu-se in vedere aceasta incadrare juridica a faptelor termenul de prescriere a raspunderii penale este indeplinit.
Astfel, potrivit art. 246 Cp aceasta infractiune se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani.
Conform art. 122 lit. d Cp termenul de prescriptie a raspunderii penale este de 5 ani cand legea prevedea pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 1 an dar care nu depasete 5 ani.
Potrivit art. 122 al. ultim Cp curgerea termenului se calculeaza de la data savarsirii infractiunii.
Cum una dintre fapte a fost savarsita la 22.XII.1992, iar cea de a doua la 14.05.1993 rezulta ca termenele de prescriere a raspunderii penale s-au indeplinit la 22.XII.1997, respectiv 14.05.1998.
Pana la aceste date neincepandu-se urmarirea penala nu isi gaseste aplicarea nici eventuala intrerupere a cursului prescriptiei, deoarece, conform art. 123 Cp cursul prescriptiei se intrerupe prin indeplinirea oricarui act ce trebuie comunicat invinuitului sau inculpatului.
Calitatea de invinuit a fost dobandita de faptuitori abia la 09.03.1999 prin inceperea urmaririi penale (proces verbal fila 6), asadar dupa implinirea termenului de prescriptie.
In consecinta, fata de implinirea termenului de prescriptie a raspunderii penale a faptuitorilor plangerea petentului apare ca fiind tardiv introdusa, in sensul art. IX pct. 5 Lg. 281/2003 si urmeaza a fi respinsa in consecinta.
Conform art. 192 al. 2 Cpp obliga petenta la 100 lei cheltuieli judiciare in favoarea statului
Pentru a pronunta aceasta solutie, instanta, la termenul de la 08.12.2006 a pus in discutia partilor incidenta dispozitiilor art. IX pct. 5 Legea nr. 281/ 2003 privind tardivitatea plangerii petentei, in raport de prescrierea raspunderii penale a faptuitorilor.
In baza art. 301 Cpp retinand cauza pentru a se pronunta prioritar asupra acestui aspect instanta constata urmatoarele:
Calea de atac folosita de petent impotriva solutiei de netrimitere in judecata respectiv plangerea adresata instantei a fost introdusa in Codul de Procedura Penala in temeiul art. 168 din Legea nr. 281/2003.
Aplicabilitatea in timp a dispozitiilor art. 278/1 Cpp in ceea ce priveste situatia solutiilor de netrimitere in judecata anterioare intrarii in vigoare a acestei legi este stabilita chiar in cuprinsul legii, prin dispozitiile art. IX pct. 5 in conformitate cu care, in cazul rezolutiilor de neincepere a urmaririi penale date de procuror pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, termenul de introducere a plangerii prevazute de art. 278/1 Cpp este de un an si curge de la intrarea in vigoare a prezentei legi, daca nu s-a indeplinit termenul de prescriptie a raspunderii penale.
Instanta retine ca potrivit art. 121 Cp prescriptia inlatura raspunderea penala, iar dupa implinirea acestui termen statul (prin organele judiciare) pierde dreptul de a exercita actiunea penala impotriva faptuitorilor.
De la acest moment, orice demers al statului in vederea exercitarii actiunii penale apare ca neavand temei legal si contravine principiului legalitatii procesului penal, consacrat de art.2 Cpp si in conformitate cu care procesul penal se desfasoara potrivit dispozitiilor prevazute de lege.
Instanta constata ca in speta acest termen de prescriptie a raspunderii penale s-a implinit, astfel incat plangerea petentei apare ca tardiva din perspectiva art. IX pct. 5 Lg. 281/2003, iar orice demers pentru exercitarea actiunii penale nu mai poate fi continuat.
Astfel, fapta sesizata de partea vatamata consta in aceea ca faptuitorii D.D., P.C., F.I. si D.T., in calitate de membrii ai Biroului Executiv al UCECOM au emis la data de 22.12.1992, Decizia nr.284 prin care s-a dispus transferarea, cu plata la UCECOM a celei mai mari parti din patrimoniul CASCOM, valoarea bunurilor transferate, fiind cea din evidentele contabile inainte de anul 1990.
Ulterior, prin Decizia nr.106/14.05.1993, au fost stransferate si alte bunuri tot la preturi neactualizate, creindu-se astfel un prejudiciu total evaluat de Curtea de Conturi la suma de 10.169.199.714 lei.
Prescriptia raspunderii penale pentru aceasta fapta se calculeaza potrivit art. 121 Cp avandu-se in vedere pedeapsa prevazuta de lege pentru infractiunea savarsita, astfel incat prealabil calcularii acestui termen e necesar a se stabili incadrarea juridica a faptei.
Faptele sesizate corespund continutului constitutiv al infractiunii de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor prev. de art. 246 C.p.
Potrivit acestui text de lege constituie abuz in serviciu contra intereselor persoanelor fapta functionarului public care in exercitiul atributiilor sale de serviciu, cu stiinta nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod defectuos si prin aceasta cauzeaza o vatamare intereselor legale ale unei persoane.
Va fi inlaturata sustinerea petentului in sensul ca vatamarea a fost produsa in paguba avutului obstesc, ceea ce ar duce stabilirea incadrarii juridice ca abuz in serviciu contra intereselor obstesti.
Pentru a inlatura aceasta sustinere instanta are in vedere urmatoarele argumente:
- prin decizia nr. 36/27.04.1994 Curtea Constitutionala a stabilit ca dispozitiile art. 248 Cp au fost abrogate partial, conform art. 150 al. 1 din Constitutie, urmand a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 al. 4 din Constitutie, bunuri ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice.
- conform principiului legalitatii procesului penal consacrat de art. 3 Cpp tragerea la raspundere penala nu poate avea ca temei un text de lege abrogat.
- in aceste imprejurari, cand prin fapta savarsita s-a adus atingere patrimoniului unei persoane juridice care nu este de interes public in sensul art. 145 Cp, incadrarea juridica a faptei este cea prevazuta de art. 246 Cp.
- daca s-ar fi adus atingere bunului mers al unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din cele la care se refera art. 145 Cp, sau o paguba patrimoniului acesteia, incadrarea juridica data faptei ar fi fost cea prev. de art. 248 Cp privind abuzul in serviciu contra intereselor publice.
- in speta, aducandu-se atingere patrimoniului CASCOM nu se poate retine ca s-ar fi adus atingere intereselor publice, deoarece notiunea de „public” este strict definita de art.145 Cp si nu cuprinde interesele de orice fel ale unei cooperatii mestesugaresti.
- astfel, art.145 Cp defineste fara echivoc ca fiind „public” tot ce priveste autoritatile publice, institutiile publice, institutiile sau alte persoane juridice de interes public, administrarea, folosirea sau exploatarea bunurilor proprietate publica, serviciile de interes public, precum si bunurile de orice fel care potrivit legii sunt de interes public.
- Cooperatia Mestesugareasca, prin natura ei promoveaza si sustine interesele private ale membrilor ei, fiind asadar exclus a fi considerate de „interes public”.
- in aceste imprejurari incadrarea juridica pe care o va da instanta faptei pentru care faptuitorii sunt cercetati este cea prevazuta de art. 246 Cp.
- avandu-se in vedere aceasta incadrare juridica a faptelor termenul de prescriere a raspunderii penale este indeplinit.
Astfel, potrivit art. 246 Cp aceasta infractiune se pedepseste cu inchisoarea de la 6 luni la 3 ani.
Conform art. 122 lit. d Cp termenul de prescriptie a raspunderii penale este de 5 ani cand legea prevedea pentru infractiunea savarsita pedeapsa inchisorii mai mare de 1 an dar care nu depasete 5 ani.
Potrivit art. 122 al. ultim Cp curgerea termenului se calculeaza de la data savarsirii infractiunii.
Cum una dintre fapte a fost savarsita la 22.XII.1992, iar cea de a doua la 14.05.1993 rezulta ca termenele de prescriere a raspunderii penale s-au indeplinit la 22.XII.1997, respectiv 14.05.1998.
Pana la aceste date neincepandu-se urmarirea penala nu isi gaseste aplicarea nici eventuala intrerupere a cursului prescriptiei, deoarece, conform art. 123 Cp cursul prescriptiei se intrerupe prin indeplinirea oricarui act ce trebuie comunicat invinuitului sau inculpatului.
Calitatea de invinuit a fost dobandita de faptuitori abia la 09.03.1999 prin inceperea urmaririi penale (proces verbal fila 6), asadar dupa implinirea termenului de prescriptie.
In consecinta, fata de implinirea termenului de prescriptie a raspunderii penale a faptuitorilor plangerea petentului apare ca fiind tardiv introdusa, in sensul art. IX pct. 5 Lg. 281/2003 si urmeaza a fi respinsa in consecinta.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Prescriptii
Autoritate de lucru judecat .Inadmisibilitatea formularii plangerii penale pentru aceleasi fapte .Neintreruperea termenului de prescriptie a raspunderii penale - Decizie nr. 140 din data de 19.04.2010Prescriptie. Stingerea dreptului de a pretinde creanta stabilita cu titlu de sulta. Radierea ipotecii. - Sentinta civila nr. 46/S din data de 07.02.2012
STINGEREA IPOTECII PRIN PRESCRIPTIE; EXCEPTIA PRESCRIPTIEI DREPTULUI LA ACTIUNE - Decizie nr. 40/Ap din data de 12.02.2009
Prescrip?ia ac?iunii in raspunderea membrilor organului de conducere in contextul art.139 din Legea nr.85/2006. - Decizie nr. 291 din data de 10.06.2014
Prescriptie. Legea aplicabila. - Decizie nr. 1086 din data de 10.06.2013
Aplicarea legii civile in timp. Prescriptia dreptului la actiune. Analizarea exceptiei in raport de legea sub imperiul careia s-a nascut. - Decizie nr. 70 din data de 29.11.2012
Legea nr. 247/2005: Prescriptia dreptului la actiune - Decizie nr. 66/A din data de 28.03.2008
Contencios administrativ – fiscal. Termen de prescriptie - Decizie nr. 507 din data de 27.02.2006
Prescriptia executarii pedepselor - Decizie nr. 184 din data de 14.03.2006
SCHIMB DE FOLOSINTA TEREN. PRESCRIPTIE ACHIZITIVA - Decizie nr. 985 din data de 17.11.2004
prescriptie drept material - Sentinta civila nr. 4759 din data de 17.04.2009
Acordul de recunoastere a vinovatiei - Sentinta penala nr. **** din data de 08.12.2015
Prescriptie. Data la care se naste dreptul la prescriptie - Sentinta comerciala nr. 7703 din data de 24.05.2005
Decizia civila nr.400/A - Decizie nr. 400/A din data de 10.03.2006
Decizia civila nr.1405 - Decizie nr. 1405 din data de 31.08.2006
Obligatia de a face. Asigurarea platii de catre societatea privatizata a datoriilor catre autoritatea implicata in privatizare. Inceputul prescriptiei extinctive. - Sentinta comerciala nr. 13258 din data de 02.12.2004
rezolutiune contract - in cazul obligatiilor de rezultat sarcina probei se imparte intre creditor si debitor, in sensul ca dupa ce primul probeaza existenta obligatiei, revine celui de-al doilea sarcina de a dovedi executarea acesteia, neatingerea rezulta - Hotarare nr. 1597 din data de 13.03.2017
pretentii - pentru admiterea unei cereri intemeiate pe prevederile art.628 alin.4 C.proc.civ. trebuie indeplinite urmatoarele conditii: existenta unui titlu executoriu care sa nu stipuleze plata unor dobanzi ori penalitati, creditorul sa solicite plata un - Hotarare nr. 1357 din data de 06.03.2017
evacuare – conform jurisprudentei CEDO se impune interpretarea OUG nr. 40/1999 si, pe cale de consecinta, si a art. 15 din Legea nr. 10/2001, in sensul in care aceste act normative nu mai instituie o prorogare tacita a contractelor de inchiriere, in lipsa - Hotarare nr. 1627 din data de 13.03.2017
pretentii - pentru a obtine despagubiri de la cel care detine paza juridica a lucrului, persoana vatamata trebuie sa probeze existenta prejudiciului si cauzarea prejudiciului de catre lucrul respectiv - Hotarare nr. 4022 din data de 22.05.2017