Penalitati cauzate de intarzierea platii redeventei rezultand din contracte de concesiune
(Sentinta comerciala nr. 789/108/2008 din data de 10.06.2008 pronuntata de Tribunalul Arad) 1. Litigiul avand ca obiect penalitati cauzate de intarzierea platii redeventei rezutand din contracte de concesiune,este de competenta instantei de contencios administrativ, intrucat este vorba de un contract din sfera dreptului public,chiar daca operatorul-parat este o societate comerciala, ceea ce ar parea ca fac aplicabile dispozitiile art. 56 C.Comercial, potrivit carora ,daca un act este comercial pentru una dintre parti, toti contractantii sunt supusi in ceea ce priveste acest act, legii comerciale.
Insa,art. 4 acelasi cod,stabileste ca ,toate contractele unui comerciant ,constituie fapte de comert obiective ,cu exceptia cazului in care acestea sunt de natura civila si de cazurile in care legea prevede altfel.
Art 51al.3^1 din Legea nr.51 din 8 martie 2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice,art 2 lit c) din Legea nr.554 /2004,art. 4 si 56 Cod comercial;
( Tribunalul Arad-Sectia comerciala Incheierea din 10 iunie 2008 ,Dosar nr. 789/108/2008) Constata ca prin actiunea inregistrata la aceasta instanta la data de 27 martie 2008,reclamanta CLM Arad a chemat in judecata pe parata SC,,P M H SRL Constanta pentru penalitati cauzate de intarzierea platii redeventei .
In motivarea in fapt a cererii, reclamanta arata ca intre parti s-au incheiat Contractele de Concesiune nr 22 din 3 aprilie 2004 si respectiv nr 38 din 21 iunie 2006,prin care s-a concesionat paratei serviciul public de salubrizare stradala a Municipiului Arad,insa parata nu a achitat la scadenta redeventa,astfel ca s-au calculat penalitati de 0,2% pe zi ,pentru fiecare zi de intarziere,in baza Capitolului V art 4 alin.3 din cele doua contracte de concesiune.
Asupra exceptiei de necompetenta a Sectiei Comerciale se retine urmatoarele:
Delegarea gestiunii unui serviciu de utilitati publice ,a fost definita prin art 2 lit.e din Legea nr.51 din 8 martie 2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice,modificata ,ca fiind actiunea prin care o unitate administrativ-teritoriala atribuie unuia sau mai multor operatori atat gestiunea propriu-zisa a unui serviciu ori a unei activitati din sfera serviciilor de utilitati publice a carui/carei raspundere o are, cat si concesiunea infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestuia/acesteia.
Art. 51al.3^1 din aceeasi lege ,stabileste ca solutionarea litigiilor dintre unitatile administrativ-teritoriale si operatori in legatura cu atribuirea, incheierea, executarea, modificarea si incetarea contractelor de delegare a gestiunii se realizeaza potrivit prevederilor Legii nr.554/2004,cu modificarile si completarile ulterioare,iar cererea se introduce la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carui competenta teritoriala se afla sediul operatorului.
Totodata trebuie amintit aici art 2 lit c) din Legea nr.554 /2004,care asimileaza actelor administrative si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect,printre altele si prestarea serviciilor publice, iar prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative supuse competentei instantelor de contencios administrativ.
Prin art 36 alin 1 din Legea serviciului de salubrizare a localitatilor nr 101/ 2006,s-a statuat ca solutionarea litigiilor patrimoniale si nepatrimoniale legate de incheierea si executarea contractelor reglementate de prezenta lege, precum si a celor izvorate din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate este de competenta instantelor de contencios administrativ .
Instanta mai retine ,fata de apararile paratei ca litigiul nu este comercial , intrucat nu este vorba de un contract din sfera dreptului privat, in cazul caruia,competenta urmeaza sa fie stabilita dupa criteriile generale,in care opereaza delimitarea intre diferitele ramuri ale dreptului privat , in speta drept civil si comercial .
Litigiul este de competenta instantei de contencios administrativ, intrucat este vorba de un contract din sfera dreptului public,chiar daca operatorul-parat este o societate comerciala,ceea ce ar parea ca face aplicabile dispozitiile art. 56 C.com- potrivit carora daca un act este comercial pentru una dintre parti, toti contractantii sunt supusi in ceea ce priveste acest act, legii comerciale,-insa art. 4 acelasi cod, stabileste ca ,toate contractele unui comerciant ,constituie fapte de comert obiective ,cu exceptia cazului in care acestea sunt de natura civila si de cazurile in care legea prevede altfel.
Fata de aceste considerente, in baza art. 99 al. 2 din Regulamentul de organizare a instantelor judecatoresti , se va admite exceptia de necompetenta functionala a Sectiei Comerciale in solutionarea actiunii formulata de reclamanta C L M in contradictoriu cu parata SC,,P M H,,SRL Constanta pentru penalitati cauzate de intarzierea platii redeventei si in consecinta, va dispune scoaterea cauzei de pe rolul acestei sectii si trimiterea acesteia Sectiei de Contencios Administrativ si Fiscal din cadrul Tribunalului Arad spre competenta solutionare ,urmand a se proceda la repartizarea lui aleatorie.
Insa,art. 4 acelasi cod,stabileste ca ,toate contractele unui comerciant ,constituie fapte de comert obiective ,cu exceptia cazului in care acestea sunt de natura civila si de cazurile in care legea prevede altfel.
Art 51al.3^1 din Legea nr.51 din 8 martie 2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice,art 2 lit c) din Legea nr.554 /2004,art. 4 si 56 Cod comercial;
( Tribunalul Arad-Sectia comerciala Incheierea din 10 iunie 2008 ,Dosar nr. 789/108/2008) Constata ca prin actiunea inregistrata la aceasta instanta la data de 27 martie 2008,reclamanta CLM Arad a chemat in judecata pe parata SC,,P M H SRL Constanta pentru penalitati cauzate de intarzierea platii redeventei .
In motivarea in fapt a cererii, reclamanta arata ca intre parti s-au incheiat Contractele de Concesiune nr 22 din 3 aprilie 2004 si respectiv nr 38 din 21 iunie 2006,prin care s-a concesionat paratei serviciul public de salubrizare stradala a Municipiului Arad,insa parata nu a achitat la scadenta redeventa,astfel ca s-au calculat penalitati de 0,2% pe zi ,pentru fiecare zi de intarziere,in baza Capitolului V art 4 alin.3 din cele doua contracte de concesiune.
Asupra exceptiei de necompetenta a Sectiei Comerciale se retine urmatoarele:
Delegarea gestiunii unui serviciu de utilitati publice ,a fost definita prin art 2 lit.e din Legea nr.51 din 8 martie 2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice,modificata ,ca fiind actiunea prin care o unitate administrativ-teritoriala atribuie unuia sau mai multor operatori atat gestiunea propriu-zisa a unui serviciu ori a unei activitati din sfera serviciilor de utilitati publice a carui/carei raspundere o are, cat si concesiunea infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestuia/acesteia.
Art. 51al.3^1 din aceeasi lege ,stabileste ca solutionarea litigiilor dintre unitatile administrativ-teritoriale si operatori in legatura cu atribuirea, incheierea, executarea, modificarea si incetarea contractelor de delegare a gestiunii se realizeaza potrivit prevederilor Legii nr.554/2004,cu modificarile si completarile ulterioare,iar cererea se introduce la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carui competenta teritoriala se afla sediul operatorului.
Totodata trebuie amintit aici art 2 lit c) din Legea nr.554 /2004,care asimileaza actelor administrative si contractele incheiate de autoritatile publice care au ca obiect,printre altele si prestarea serviciilor publice, iar prin legi speciale pot fi prevazute si alte categorii de contracte administrative supuse competentei instantelor de contencios administrativ.
Prin art 36 alin 1 din Legea serviciului de salubrizare a localitatilor nr 101/ 2006,s-a statuat ca solutionarea litigiilor patrimoniale si nepatrimoniale legate de incheierea si executarea contractelor reglementate de prezenta lege, precum si a celor izvorate din neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate este de competenta instantelor de contencios administrativ .
Instanta mai retine ,fata de apararile paratei ca litigiul nu este comercial , intrucat nu este vorba de un contract din sfera dreptului privat, in cazul caruia,competenta urmeaza sa fie stabilita dupa criteriile generale,in care opereaza delimitarea intre diferitele ramuri ale dreptului privat , in speta drept civil si comercial .
Litigiul este de competenta instantei de contencios administrativ, intrucat este vorba de un contract din sfera dreptului public,chiar daca operatorul-parat este o societate comerciala,ceea ce ar parea ca face aplicabile dispozitiile art. 56 C.com- potrivit carora daca un act este comercial pentru una dintre parti, toti contractantii sunt supusi in ceea ce priveste acest act, legii comerciale,-insa art. 4 acelasi cod, stabileste ca ,toate contractele unui comerciant ,constituie fapte de comert obiective ,cu exceptia cazului in care acestea sunt de natura civila si de cazurile in care legea prevede altfel.
Fata de aceste considerente, in baza art. 99 al. 2 din Regulamentul de organizare a instantelor judecatoresti , se va admite exceptia de necompetenta functionala a Sectiei Comerciale in solutionarea actiunii formulata de reclamanta C L M in contradictoriu cu parata SC,,P M H,,SRL Constanta pentru penalitati cauzate de intarzierea platii redeventei si in consecinta, va dispune scoaterea cauzei de pe rolul acestei sectii si trimiterea acesteia Sectiei de Contencios Administrativ si Fiscal din cadrul Tribunalului Arad spre competenta solutionare ,urmand a se proceda la repartizarea lui aleatorie.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Contracte economice
Debite - Hotarare nr. 53 din data de 03.10.2017emitere ordonan?a de plata - Sentinta civila nr. 1344 din data de 03.04.2014
contravaloare presta?ii - Sentinta civila nr. 1369 din data de 03.04.2014
Contracte economice - Sentinta comerciala nr. 1132/C din data de 16.06.2010
Somatie de plata - Sentinta civila nr. 188 din data de 19.01.2011
Pretentii - Sentinta civila nr. 143 din data de 19.11.2011
Perfectare act - Sentinta civila nr. 1222 din data de 24.11.2010
Somatie de plata - Sentinta civila nr. 521 din data de 09.06.2010
Contestatie la executare - Sentinta civila nr. 994 din data de 27.10.2010
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 641 din data de 01.09.2010
somatie de plata - Sentinta civila nr. 454 din data de 14.10.2009
Regimul nulitatilor in materie societara. Aplicarea Directivei nr.68/151/CEE � Sectiunea a III-a. - Decizie nr. 202/Ap din data de 13.11.2007
Societati comerciale. Anularea hotarare A.G.A. Convocare. Lipsa mentiunii alegerii unui secretariat - Decizie nr. 87/R din data de 16.06.2006
Contracte de munca - Decizie nr. 339/R din data de 27.04.2012
Refuz calitativ. Indeplinirea defectuoasa a obligatiilor contractuale. Raport de cauzalitatea intre neindeplinirea corespunzatoare a calitatii de control a productiei si prejudiciul suferit prin suportarea contravalorii lucrarilor de remediere. - Decizie nr. 244/A din data de 01.10.2004
Act administrativ asimilat. Drept vatamat. Actiune in instanta. Motive de recurs. - Decizie nr. 989 din data de 05.11.2009
EMITEREA CECULUI. GIR IN ALB. EROAREA OBSTACOL. CAPACITATE PROCESUALA. - Decizie nr. 122 din data de 22.01.2006
Contracte economice - Sentinta civila nr. 3036 din data de 05.05.2008
pretentii comerciale - Sentinta civila nr. 4255 din data de 31.03.2011
Nulitate contract; lipsa consimtamantului - Sentinta comerciala nr. 1360 din data de 08.02.2011