InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Tardivitate - art. II din Titlul I al Legii nr. 247/2005

(Decizie nr. 1718/R din data de 25.10.2012 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Restituiri | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

Tardivitate - art. II din Titlul I al Legii nr. 247/2005. 

Prin Legea nr. 247/2005 s-au adus modificari Legii nr. 10/2001, in sensul ca imobilele afectate activitatilor de interes public de invatamant, sanatate, ori social-culturale se restituie in natura cu obligatia mentinerii afectatiunii pe o perioada de 3-5 ani.
In acest sens, s-a prevazut la art.  II din Titlul I al Legii nr. 247/2005 ca deciziile sau dispozitiile  conducatorilor autoritatilor administratiei publice centrale, avand ca obiect acordarea de masuri reparatorii in echivalent pentru imobilele prevazute la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile aduse de prezentul titlu, emise pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, si nevalorificate, pot fi atacate la sectia civila a tribunalului in a carui circumscriptie teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare, in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Reclamantul nu a uzat de acest drept, iar atitudinea sa echivaleaza cu acceptarea masurilor reparatorii prin echivalent, astfel cum au fost acordate prin Dispozitia nr. 2/2002, pe care nu a inteles sa o atace.

Prin sentinta civila nr. 2121 din 29.11.2011 a Tribunalului Mures, pronuntata in dosarul nr. 2078/102/2008 s-a respins exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures si s-a respins actiunea civila formulata si precizata de reclamantul A. P. in contradictoriu cu paratii Primaria Comunei Iclanzel - Comisia locala de aplicare a legii fondului funciar si Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures.
De asemenea, s-a respins cererea de chemare in garantie formulata de Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures.
Pentru a pronunta aceasta hotarare instanta a retinut ca este inadmisibila cererea de aratare a titularului dreptului formulata de reclamant si ca acesta din urma are calitate procesuala activa, intrucat dupa aparitia Legii nr. 247/2005 a formulat o noua notificare.
Cu privire la exceptia lipse calitatii  procesuale pasive a Directiei Generale  de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures, instanta a retinut ca prin Hotararea nr. 107/27 septembrie  2007 a Consiliul Judetean Mures s-a aprobat cuprinderea in domeniul public al judetului Mures a  unor imobile in care functioneaza Centre de ingrijire si asistenta si Centre de recuperare si reabilitare neuropsihiatrica, printre care si imobilul in cauza, prin aceeasi hotarare dispunandu-se transmiterea dreptului de administrare a imobilelor catre Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia  Copilului.
In ceea ce priveste  exceptia  tardivitatii instanta a retinut in cauza incidenta prevederilor  art. II din Titlul I al Legii nr. 247/2007, actiunea fiind promovata de reclamant cu depasirea termenului de un an de la intrarea in vigoare a legii.
Impotriva acestei hotarari reclamantul A. P. a formulat recurs, solicitand casarea sentintei atacate, respingerea exceptiei tardivitatii si trimiterea cauzei pentru rejudecare Tribunalului Mures, in vederea solutionarii pe fond a cauzei.
In motivarea recursului, recurentul a aratat ca sentinta atacata este nelegala, intrucat instanta nu s-a pronuntat asupra cererii de interventie, iar respingerea actiunii nu s-a pronuntat si in contradictoriu cu intervenientul Consiliul Judetean Mures.
De asemenea, s-a aratat ca hotararea a fost data cu aplicarea gresita a legii, intrucat s-a apreciat in mod gresit ca obiectul cauzei este o cale de atac impotriva Dispozitiei nr. 2 din 21.01.2002 a Primarului comunei Iclanzel exercitata in temeiul art. II din Titlul I al Legii nr. 245/2005.
Recurentul a aratat ca actiunea  fost promovata ca urmare a modificarilor legislative aduse art. 16 din Legea nr. 10/2001, prin care s-a creat o situatie faptica in contradictie cu dispozitiile art. 7 alin. 2 din acelasi act normativ, potrivit carora daca restituirea in natura este posibila, persoana indreptatita nu poate opta pentru masuri reparatorii prin echivalent.
De asemenea, s-a mai invocat faptul ca si daca am accepta argumentele instantei de fond in sensul ca actiunea este tardiva fata de Dispozitia nr. 2 din 21.01.2002, trebuie observat ca modificarile legislative aduse prin Legea nr. 247/2005 nu prevad o sanctiune pentru nerespectarea termenului prevazut de art. II din Titlul I.
In drept, recurentul a invocat dispozitiile art. 304 pct. 9 din Codul de procedura civila.
Intimata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea recursului ca nefondat, aratand ca actiunea reclamantului este tardiva, sentinta atacata fiind legala si temeinica din aceasta perspectiva.
De asemenea, chematul in garantie Consiliul Judetean Mures a formulat intampinare, prin care a solicitat respingerea ca nefondat a recursului, aratand ca sentinta pronuntata de Tribunalul Mures este legala si temeinica. In acest sens a subliniat faptul ca instanta s-a pronuntat asupra cererii de chemare in garantie formulata fata de Consiliul Judetean Mures, nefiind intemeiate criticile recurentului pe acest aspect. Referitor la a doua critica s-a aratat ca actiunea reclamantului este tardiva, acesta nerespectand termenul de 1 an, prevazut de Legea nr. 247/2005.
Examinand sentinta atacata din perspectiva motivelor invocate, instanta de control judiciar constata urmatoarele:
Cu privire la motivul de recurs referitor la faptul ca instanta nu s-a pronuntat asupra cererii de interventie, iar respingerea actiunii nu s-a pronuntat si in contradictoriu cu intervenientul Consiliul Judetean, Curtea a constatat ca in cauza, in fata primei instante s-au formulat doua cereri de interventie fortata. Astfel, pe de o parte,  parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures a formulat o cerere de aratare a titularului dreptului (fila 175), pe care instanta de fond a respins-o ca inadmisibila. Parata nu a atacat hotararea pentru acest motiv, iar recurentul reclamant nu avea interesul de a ataca hotararea sub acest aspect, nefiind o cerere a sa.
Pe de alta parte, parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures a formulat o cerere de chemare in garantie impotriva Consiliului Judetean Mures, cerere pe care instanta a respins-o. Imprejurarea ca in dispozitiv prima instanta a omis a mentiona faptul ca aceasta cerere de chemare in garantie s-a formulat impotriva Consiliului Judetean Mures nu este de natura sa atraga nelegalitatea hotararii pronuntate, in contextul in care parata Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului Mures a formulat o singura cerere de chemare in garantie in cauza. Nici cu privire la acest aspect reclamantul nu avea interes sa promoveze calea de atac, neprezentand relevanta pentru acesta modalitatea de solutionare a cererii de chemare in garantie, cata vreme cererea nu-i apartine.
Cu privire la tardivitate, Curtea a constatat ca este adevarat ca actiunea formulata de reclamant nu a fost niciodata pe parcursul procesului calificata ca o contestatie impotriva Dispozitiei nr. 2/2002 emisa de Primarul Comunei Iclanzel.
Cu toate acestea, nu poate fi ignorat faptul ca aceasta dispozitie, nefiind anulata, este in fiinta si produce efecte juridice, prin aceasta dispunandu-se acordarea de masuri reparatorii prin echivalent, intrucat potrivit prevederilor legale la momentul emiterii dispozitiei mentionate, nu se putea restitui in natura bunul ce a facut obiectul notificarii.
Prin Legea nr. 247/2005 s-au adus modificari Legii nr. 10/2001 in sensul ca imobilele afectate activitatilor de interes public de invatamant, sanatate, ori social-culturale se restituie in natura cu obligatia mentinerii afectatiunii pe o perioada de 3-5 ani.
In acest sens, s-a prevazut la art.  II din Titlul I al Legii nr. 247/2005 ca deciziile sau dispozitiile  conducatorilor autoritatilor administratiei publice centrale, avand ca obiect acordarea de masuri reparatorii in echivalent pentru imobilele prevazute la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicata, cu modificarile aduse de prezentul titlu, emise pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, si nevalorificate, pot fi atacate la sectia civila a tribunalului in a carui circumscriptie teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare, in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Prin aceasta prevedere legala s-a dat posibilitatea persoanelor aflate in situatia reclamantului de a ataca dispozitia prin care i s-a respins cererea de restituire in natura a imobilului, in termenul de 12 luni, astfel incat sa poata beneficia de prevederile noi, care permiteau restituirea bunului in natura.
Reclamantul nu a uzat de acest drept, iar atitudinea sa echivaleaza cu acceptarea masurilor reparatorii prin echivalent, astfel cum au fost acordate prin Dispozitia nr. 2/2002, pe care nu a inteles sa o atace.
Imprejurarea ca a facut o noua notificare nu poate acoperi viciul mentionat, intrucat prevederea prin care legea a stabilit un nou termen pentru contestarea dispozitiilor in discutie nu poate fi eludata prin promovarea unei actiuni prin care sa se solicite direct restituirea in natura. Ratiunea fixarii unui termen pentru promovarea unor astfel de actiuni rezida in principiul securitatii raporturilor juridice. Din acest motiv orice cerere, indiferent de modul de formulare a petitelor, care tinde la aceeasi finalitate, trebuie considerata ca tardiva, neputandu-se eluda termenul de 12 luni prevazut de lege, in care persoanele indreptatite puteau solicita restituirea in natura a bunurilor ce nu putusera fi restituite in baza reglementarii anterioare.
Nu pot fi primite nici argumentele recurentului referitoare la faptul ca legea nu prevede o sanctiune in situatia nerespectarii termenului de 12 luni, intrucat dispozitia legala in discutie instituie un termen legal imperativ inauntrul caruia se putea formula o astfel de cerere, iar sanctiunea nerespectarii acestui termen este decaderea din dreptul de a o mai exercita, nefiind necesar sa fie prevazuta expres in lege, intrucat decurge din natura juridica a termenului instituit. In consecinta, in mod legal a fost respinsa ca tardiva cererea reclamantului.
Fata de cele retinute anterior, Curtea a constatat ca hotararea ce face obiectul prezentei analize este legala si temeinica, astfel ca in temeiul dispozitiilor art. 312 alin. 1 din Codul de procedura civila va respinge ca nefondat recursul promovat de reclamantul A. P. impotriva sentintei civile nr. 2121 din 29.11.2011 pronuntata de Tribunalul Mures in dosarul nr. 2078/102/2008.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Restituiri

Contestatie formulata in temeiul Legii nr. 10/2001 - Sentinta civila nr. speta 1 din data de 04.01.2008
restituire taxe - Sentinta comerciala nr. 1129/CA din data de 03.04.2014
Contestatie Legea 10/2001. Identitate intre fostii proprietari tabulari si persoanele indreptatite la restituire imobil - Sentinta civila nr. 1124 din data de 20.09.2011
Restituiri - Sentinta civila nr. 65 din data de 21.01.2011
Anularea Dispozitiei Primarului. Cerere de restituire in natura a imobilului - Sentinta civila nr. 1276 din data de 06.12.2010
Restituiri - Decizie nr. 164 din data de 26.04.2010
Drept de proprietate privata asupra terenurilor - Sentinta civila nr. 665 din data de 08.09.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 117 din data de 18.02.2010
Aplicarea dispozitiilor art 284 al 4 si 8 din Legea nr 571/2003 si a pct 212 din HG nr 44/2004. Data de la care se acorda scutirea de la plata impozitului si perioada pe care se acorda. - Decizie nr. 4428 din data de 01.10.2013
Lipsa de interes in declararea recursului a partii parate in conditiile in care actiunea reclamantului a fost respinsa - Decizie nr. 1309/R din data de 07.12.2010
Contestatie impotriva unei decizii de restituire in baza Legii nr. 10/2001 - Decizie nr. 186/R din data de 26.09.2006
Notificarea ramasa fara obiect. Anularea deciziei de solutionare a notificarii formulata in temeiul Legii 10/2001. - Sentinta civila nr. 264/S din data de 02.11.2012
Restituire. Respingerea cererii de restituire a cotei de 1 din imobil preluat abuziv de stat pe motive de vacanta succesorala. Cerere formulata de succesorii fostului proprietar deposedat. - Sentinta civila nr. 34/S din data de 30.01.2012
Restituiri. Acordarea unor terenuri in compensare,chiar daca acestea nu se afla la dispozitia Comisiei de aplicare a Legii 10/2001 - Sentinta civila nr. 167/S din data de 05.06.2012
Restituiri. Legea 10/2001. Restituirea in natura a imobilului cu dobandirea unui drept special de folosinta in favoarea unor cetateni straini. - Sentinta civila nr. 133/S din data de 07.05.2012
Restituiri. Dovada calitatii de persoane indreptatite la masuri reparatorii in temeiul Legii 10/2001, facuta in fata instantei. Obligatia acesteia de a se pronunta asupra modalitatii de restituire a imobilului – Decizia XX/2007 a ICCJ. - Sentinta civila nr. 148/S din data de 21.05.2012
Restituiri. Aplicarea masurilor reparatorii „ numai in echivalent” pentru un imobil preluat de la o persoana juridica care avea calitatea de actionar la o alta persoana juridica, distincta de celelalte persoane fizice cu aceeasi calitate de asociati ... - Sentinta civila nr. 42/S din data de 06.02.2012
Restituirea sumei achitate cu titlu de taxa pentru scoaterea definitiva din circuitul agricol a unui teren, atunci cand beneficiarului i s-a aprobat reintroducerea acestui teren in circuitul agricol. Nelegalitatea refuzului restituirii. - Decizie nr. 717 din data de 20.03.2017
Incidenta Legii nr. 165/2013 privind masurile pentru finalizarea procesului de restituire, in natura sau prin echivalent, a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada regimului comunist in Romania, in cauzele in materia restituirii imobilelor p - Decizie nr. 6856 din data de 17.06.2013
Restituirea in natura. Teren liber - Decizie nr. 96/A din data de 08.03.2007