InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Targu-Mures

Criteriile pentru stabilirea onorariului lichidatorului judiciar. Limita maxima a onorariului stabilit de judecatorul sindic prin hotararea judecatoreasca

(Decizie nr. 4126/R din data de 04.06.2013 pronuntata de Curtea de Apel Targu-Mures)

Domeniu Faliment | Dosare Curtea de Apel Targu-Mures | Jurisprudenta Curtea de Apel Targu-Mures

• Legea nr. 85/2006 - art. 19
                              - art. 11 alin. 1 lit. c)
• O.U.G. nr. 86/2006 - art. 38 alin. 1; art. 48 alin. 1; art. 50 lit. k)
• Hotararea UNPIR nr. 3/2007 modificata prin Hotararea UNPIR nr. 4/2011

Raportat la criteriile pentru stabilirea onorariului prevazute de art. 38 alin. 1 din O.U.G. nr. 86/2006  si tinandu-se cont de particularitatile procedurii insolventei si anume existenta bunurilor in patrimoniu, a  actelor contabile, valoarea creantelor ,etc., judecatorul sindic stabileste prin hotarare judecatoreasca onorariul provizoriu al lichidatorului judiciar.
Prin Incheierea nr. 223/C/27.02.2013 pronuntata de Tribunalul Specializat Mures in dosarul nr. 489/1371/2012* s-a dispus; in temeiul dispozitiunilor art.315 alin.1 C.pr.civ., coroborate cu cele ale art.149 din Legea nr.85/2006, tinand seama de decizia nr.5/2012 pronuntata in recurs in interesul legii de Inalta Curte de Casatie si Justitie, in lumina dezlegarilor date prin decizia nr.244/R/17.01.2013 in dosarul nr.489/1371/2012 de Curtea de Apel Tg. Mures asupra cererii debitoarei S.C."C. C."S.R.L.,- societate in dizolvare reprezentata prin lichidator "H. B. R."S.P.R.L., deschiderea procedurii simplificate a falimentului in contra debitoarei; in temeiul art.11 alin.1lit.c) din Legea nr.85/2006 s-a desemnat in calitate de lichidator judiciar provizoriu "H. B. R."S.P.R.L. - practician in insolventa, avand atributiile generale prevazute de art.20 din Legea nr.85/2006; s-a stabilit remuneratia provizorie a administratorului judiciar la suma de 13,oo lei noi, dar si a spezelor avansate de el in beneficiul debitoarei, pe toata perioada observatiei judiciare; confirmarea administratorului judiciar in camera de consiliu, dupa depunerea procesului-verbal al primei adunari generale a creditorilor - in cazul cand nu exista contestatii fata de hotararea adunarii generale a creditorilor; creditorii avand deschisa contestatia fata de hotararea adunarii generale a creditorilor in cel mult 5 zile de la data adunarii creditorilor  in camera de consiliu cu citarea contestatorului, a administratorului judiciar si a celorlalti creditori, precum si a presedintelui comitetului creditorilor daca acesta a fost constituit; Creditorul/creditorii care detine/detin cel putin 50% din valoarea totala a creantelor poate sa decida fara consultarea adunarii creditorilor desemnarea unui administrator judiciar ori sa il confirme pe cel provizoriu si sa ii stabileasca remuneratia, avand obligatia de a publica decizia in Buletinul procedurilor de insolventa; ceilalti creditori putand contesta pentru nelegalitate decizia creditorului majoritar absolut in 3 zile de la publicarea incheierii in Buletinul procedurilor de insolventa. Toate contestatiile de acest fel vor fi dezlegate de urgenta de judecatorul sindic, deodata, printr-o incheiere prin care va numi administratorul judiciar desemnat ori prin care va solicita adunarii creditorilor sa desemneze un alt administrator judiciar; s-a stabilit in sarcina debitoarei/administratorului statutar d-na C. C. C., obligatia de a preda administratorului judiciar provizoriu gestiunea averii impreuna cu lista actelor si operatiunilor efectuate dupa deschiderea procedurii in termen de 10 de zile de la primirea prezentei hotarari judecatoresti; s-a stabilit in sarcina debitoarei/administratorului statutar obligatia de a intocmi si preda catre administratorul judiciar provizoriu in termen de maxim 5 zile de la data comunicarii hotarari judecatoresti, lista cuprinzand numele si adresele creditorilor si toate creantele acestora la data intrarii in faliment, cu indicarea celor nascute dupa deschiderea procedurii; s-a stabilit in sarcina lichidatorului judiciar provizoriu obligatia procesuala de a convoca si prezida prima adunare generala a asociatilor insolventei in vederea desemnarii administratorului special cel tarziu pana la data de 22 martie 2013; s-a stabilit ca lichidatorul judiciar provizoriu indeplineste toate atributiile prevazute de art.20 din Legea nr.85/2006, acordand atentie deosebita urmatoarelor obligatii(1.) supravegherea actelor si operatiunilor inclusiv utilizarea, inchirierea si vanzarea bunurilor, efectuarea platilor care se incadreaza in conditiile obisnuite de exercitare a activitatii curente, cu obligatia de a informa judecatorul sindic despre aceste operatiuni in cadrul raportului lunar ce se va intocmi in conformitate cu prevederile art.21 din Legea nr.85/2006 - art.20 alin.1lit.a) din Legea nr.85/2006. (2). Sa convoace comitetul creditorilor pentru autorizarea efectuarii actelor si operatiunilor care depasesc conditiile de exercitare a activitatii curente - art.49 alin.2 din Legea nr.85/2006; lichidatorul judiciar provizoriu intocmeste si pastreaza in mod regulat o lista cuprinzand toate actele si operatiunile incheiate dupa deschiderea procedurii, cu precizarea naturii si valorii acestora si a elementelor de identificare a contractantilor  - art.46 alin.2 din Legea nr.85/2006.( 3.) Pana la data de 05 aprilie 2013, cel tarziu, intocmeste si inregistreaza la registratura instantei un raport amanuntit cu privire la cauzele care au dus la aparitia starii de insolventa, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila - art.20 alin.1 lit.b) din Legea nr.85/2006.( 4.) In situatia in care constata, din verificarea activitatii debitorului, existenta unor transferuri frauduloase incheiate de debitor in dauna creditorilor sa formuleze actiuni pentru anularea lor - art.20 alin.1 lit. h) din Legea nr.85/2006.( 5.) Sa denunte sau sa mentina contractele in derulare, in vederea cresterii la maximum a averii debitorului - art.20 alin.1 lit. j) din Legea nr.85/2006.( 6.) Sa notifice hotararea de deschidere a procedurii, in conformitate cu prevederile art.33 alin.7 si art.61-62 din Legea nr.85/2006 tuturor creditorilor, catre Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Mures si sa publice o notificare privind deschiderea procedurii intr-un ziar de larga circulatie, pe cheltuiala averii debitorului. Notificarea catre creditori va cuprinde termenele stabilite prin hotarare, precum si cerintele pentru ca o creanta sa fie admisibila potrivit prevederilor art.61-62 din Legea nr.85/2006. ( 7). Sa convoace prima sedinta a adunarii creditorilor de indata ce a identificat creditorii insolventei stabilind ordinea de zi in conformitate cu prevederile art.13 si urmatoarele din Legea nr.85/2006, precum si ale art.62 alin.1 lit. e) din acelasi act normativ special; I. s-a stabilit termenul limita pentru inregistrarea cererilor de admitere a creantelor asupra averii debitoarei la data de 05 aprilie 2013-data postei; II s-a stabilit termen de verificare a creantelor, intocmire, afisare si comunicarea tabelului preliminar al creantelor la data de 19 aprilie 2013-data postei.;  La 24 aprilie 2013 - in camera de consiliu, fara citarea partilor - judecatorul sindic a stabilit provizoriu componenta comitetului creditorilor; III. S-a stabilit termen pentru definitivarea tabloului de creante la data de 15 mai 2013, termen la care judecatorul sindic va solutiona si eventualele contestatii formulate impotriva tabelului preliminar al obligatiilor societatii debitoare si pentru care creditorii, debitoarea si lichidatorul judiciar provizoriu il au in cunostinta; .IV. s-a stabilit termen la data de 22 martie 2013 in vederea verificarii de catre lichidatorului judiciar provizoriu desemnat a faptului daca debitoarea a depus toate actele prevazute de art.28 din Legea nr.85/2006 sau este necesara completarea acestora si pentru ca aceasta sa faca dovada  incheierii asigurarii pentru raspundere profesionala; V. s-a dispus notificarea hotararii de catre lichidatorul judiciar provizoriu debitoarei, creditoarei si Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Mures, potrivit dispozitiunilor art.61 din Legea nr.85/2006, pe seama averii debitoarei; s-a stabilit data convocarii primei adunari generale a creditorilor in termen de maxim 5 zile de la implinirea termenului limita de verificare a creantelor, de intocmire, afisare si comunicare a tabelului preliminar de creante, adica cel tarziu pana la data de 24 aprilie 2013, la locatia si orele fixate de lichidatorul judiciar provizoriu, urmand ca aceasta sa se desfasoare sub auspiciile dispozitiilor art.13 din Legea nr.85/2006; s-a stabilit terme la data de 15 mai 2013, in vederea solutionarii eventualelor contestatii fata de tabelul preliminar al obligatiilor insolventei.
 In motivarea acestei hotararii s-a aratat ca situatia procesuala astfel creata a fost avuta in vedere prin decizia nr.5/2012 pronuntata in recurs in interesul legii de Inalta Curte de Casatie si Justitie, dar cade si sub inciden?a imperativului dispozitiunilor art.315 alin.1 C.pr.civ. Asadar, tinand seama de edictul dispozitiunilor art.315 C.pr.civ., coroborate cu cele ale art.149 din Legea nr.85/2006, judecatorul sindic nu va putea decat sa se conformeze hotararii judecatoresti pronuntate de instanta de recurs, astfel ca va dispune cuvenitele masuri procesuale.
In lumina dispozitiunilor art.19 din Legea nr.85/2006, doar debitoarea a propus un practician in insolventa in calitatea de lichidator judiciar provizoriu, respectiv d"H. B. R."S.P.R.L.Tg. Mures-practician in insolventa.
Judecatorul sindic va desemna in respectiva calitate procesuala practicianul in insolventa propus chiar de debitoare, caruia ii va stabili un onorariu provizoriu in cuantum de 13,oo lei fara taxa pe valoarea adaugata, dar si a spezelor avansate de el in beneficiul procedurii speciale de fata, pe intreaga perioada de observa?ie judiciara, dimpreuna cu obligatia legala circumscrisa dispozitiunilor art.19 din Legea nr.85/2006. Argumentul avut in vedere este acela ca legiuitorul a instituit preeminenta vointei impricinatilor unei proceduri judiciara speciala a insolventei.
Onorariul lichidatorului judiciar provizoriu, desi aparent derizoriu, este stabilit in echitate in acelasi cuantum cu al creantei fiscale in temeiul careia a fost solicitata deschiderea procedurii judiciare speciale pendinte, astfel ca nu se poate afirma ca nu ar respecta o potrivita masura, pentru un profesionist fiind de neconceput a nu fi echitabila o remuneratie de aceeasi valoare cu a pretentiilor aduse inaintea judecatorului.
 Impotriva aceste hotararii a formulat recurs in termenul legal H. B. R. SPRL, in calitate de lichidator judiciar al debitoarei S.C C. C. S.R.L, solicitand modificarea in parte a hotararii atacate in ceea ce priveste onorariul stabilit de catre judecatorul sindic in favoarea lichidatorului judiciar, in sensul stabilirii acestui onorariu cu respectarea prevederilor OUG nr. 86/2006, privind organizarea practicienilor in insolventa.
In motivarea recursului s-a aratat ca solutia pronuntata de judecatorul sindic este nelegala si este pronuntata cu incalcarea dispozitiilor art. 38 alin. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 86/2006 privind activitatea practicienilor in insolventa( denumita in continuare O.U.G nr. 86/2006) si ale art. 11 alin. 1 lit. C) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei.
S-a mai aratat ca tinand cont de procedura reglementata de Legea nr. 85/2006, indiferent de cuantumul creantelor a caror existenta este certa la data promovarii cererii, se impune a fi parcursa o procedura de catre lichidatorul judiciar, care implica avansarea de sume din partea acestuia pentru acoperirea unor costuri materiale, precum si efectuarea unor activitati lucrative munca ce se impun a fi renumerate.
Totodata s-a aratat ca prezenta cauza poate fi considerat o situatie tipica, in care nu sunt disponibile actele societatii debitoare, aceasta nu are bunuri ce pot fi valorificate si nu are litigii pe rolul instantelor de judecata. Astfel, in ceea mai simpla procedura de faliment, se impune realizarea unor notificari, tabele, rapoarte si alte acte de procedura, care implica un volum de munca a carei renumerare nu poate fi conditionata de valoarea creantei fiscale existente.
S-a sustinut ca anumite activitati realizate de catre lichidatorul judiciar in cadrul procedurii falimentului trebuie efectuate chiar daca societatea nu are bunuri in patrimoniu, nu are acte contabile, iar valoarea datoriilor este redusa.
Avand in vedere particularitatile activitatii practicienilor in insolventa ca si in cazul altor profesii liberale( cum ar fi executorii judecatoresti si notarii), s-a dorit reglementarea la nivelul forurilor de organizare a profesiei a unor standarde minimale uniforme.
Astfel prin Hotararea nr. 4/2011 a Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa s-a introdus art. 89 al Statutului privind organizarea si exercitarea profesiei de practician in insolventa, norma minimala potrivit careia in situatia in care plata onorariului lichidatorului judiciar se face din fondul prevazut de art. 4 din Legea nr. 85/2006, atunci valoarea acesteia este de 3000 lei, la care se adauga TVA, dupa caz, judecatorul sindic in stabilirea onorariului lichidatorului judiciar nu a tinut cont de criteriile legale anterior evocate desi Statutul a fost emis in aplicarea O.U.G nr. 86/2006.
S-a mai mentionat ca potrivit art. 50 lit. k) din O.U.G nr. 86/2006, gestionarea fondului prevazut de art. 4 din Legea nr. 85/2006 este in atributia Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa si se face in conformitate cu prevederile Statutului. De asemenea potrivit art. 48 alin. 1 din OUG nr. 86/2006, Uniunea Nationala a Practicienilor in insolventa beneficiaza de un drept de autoreglementare putand emite Statutul, care se adopta de catre Congres.
Analizand recursul formulat din perspectiva motivelor invocate si a prevederilor art. 3041Cod procedura civila, Curtea a retinut urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 89 alin. 1 lit. a) din Hotararea UNPIR3/2007, Modificata prin Hotararea UNPIR nr. 4/2011onorariul practicienilor in insolventa pentru procedurile deschise in baza Legii nr. 85/2006, stabilit prin hotarare judecatoreasca, va fi in limita de 3000 lei.
Practic Hotararea UNPIR anterior mentionata stabileste limita maxima a onorariului lichidatorului judiciar, onorariu care se stabileste de catre Judecatorul sindic prin hotarare judecatoreasca.
Criteriile pentru stabilirea onorariului sunt prevazute la art. 38 alin 1 din O.U.G nr. 86/2006 si sunt urmatoarele:a)numarul de salariati ai debitorului; riscul privind conflictele de munca; c)cifra de afaceri a debitorului pe ultimii 3 ani;d) valoarea totala a datoriilor si numarul creditorilor; e) valoarea creantelor, numarul debitorilor; f) numarul si complexitatea litigiilor aflate pe rol in care debitorul are calitate de reclamant si respectiv de parat; g) valoarea patrimoniului, potrivit evaluarii; h) natura activelor, atractivitatea pe piata, riscurile legate de conservarea lor;i) nivelul de lichiditati aflate la dispozitia debitorului pentru acoperirea cheltuielilor initiale de lichidare.
In raport de aceste criterii, avand in vedere procedura de fata in care societatea debitoare nu are bunuri in patrimoniu, nu are acte contabile, valoare creantei fiscale datorate este de 13,00 lei, Curtea stabileste suma de 100 lei ca fiind renumeratia provizorie a administratorului judiciar la care se adauga cheltuielile avansate de administratorul judiciar in beneficiul debitoarei pe toata perioada observatiei judiciare.
Hotararea primei instante a fost modificata in acest sens si au fost mentinute celelalte dispozitii.

Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Faliment

Faliment - Hotarare nr. 669 din data de 21.12.2017
Faliment - Hotarare nr. 484 din data de 28.09.2017
Cererea de deschidere a procedurii prev. de Legea nr. 64/1995, republicata, impotriva debitoarei dizolvate de drept conform Legii nr. 359/2004, este inadmisibila. - Sentinta civila nr. 136/F din data de 20.03.2006
FALIMENT - Sentinta comerciala nr. 1180/C/2014 din data de 27.11.2014
Deschiderea procedurii insolventei - Sentinta comerciala nr. 1085/C din data de 08.06.2010
Deschidere procedura insolventa - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Faliment - Sentinta comerciala nr. 861/C din data de 02.06.2009
Procedura insolventei. S.R.L. - Sentinta comerciala nr. 1276/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei - Sentinta comerciala nr. 1275/C din data de 13.10.2009
Procedura insolventei. Raspunderea administratorului social. - Sentinta comerciala nr. 1388/C din data de 15.10.2009
Procedura insolventei. Intocmirea tabelului definitiv al creantelor - Decizie nr. 264/R din data de 11.06.2009
Faliment . Raspunderea administratorului pentru netinerea contabilitatii conform legii. Cazul fortuit cauza de exonerare de raspundere - Decizie nr. 168/R din data de 02.04.2009
Procedura insolventei. Indeplinirea conditiilor legale pentru deschiderea procedurii - Decizie nr. 178/R din data de 09.04.2009
In ceea ce priveste existenta subrogatiei legale ca temei al masurii lichidatorului judiciar de operare a subrogatiei in tabelul definitiv, potrivit art.1093 alin.2 teza a II a Cod civil, obligatia achitata de o persoana neinteresata care lucreaza i... - Decizie nr. 357/R din data de 19.08.2008
Cerere de autorizare a promovarii actiunii intemeiate pe dispozitiile art.138 din Legea nr.85/2006 formulata de un singur creditor. - Decizie nr. 258/R din data de 17.06.2008
Procedura insolventei. Obiectiuni la raportul final (art.129). Cheltuielile aferente procedurii instituite prin Legea nr.85/2006 (art.4). Ordinea in care se platesc creantele in cazul falimentului (art.123). Distribuirea sumelor obtinute din executar... - Decizie nr. 254/R din data de 31.05.2007
Procedura insolentei. Creditorul indreptatit sa solicite deschiderea procedurii insolentei (art.3 pct.6 din Legea nr.85/2006). Obligatia judecatorului–sindic de a verifica indeplinirea conditiilor cerute pentru aplicarea procedurii prevazute de Legea... - Decizie nr. 181/R din data de 26.04.2007
Limita maxima de stabilire a raspunderii administratorului unei societati debitoare aflate in procedura prevazuta de Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 270/R din data de 01.06.2006
Actiune intemeiata pe dispozitiile art.137 din Legea nr. 64/1995. Conditii. - Decizie nr. 212/R din data de 20.04.2006
Antrenarea raspunderii personale a administratorului Raportat la art.137 lit.c din Legea nr.64/1995. - Decizie nr. 211/R din data de 20.04.2006