InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Curtea de Apel Iasi

Cerere suspendare executare act administrativ pana la pronuntarea instantei de contencios administrativ asupra fondului cauzei. Conditii de admisibilitate. Calitate procesuala pasiva

(Decizie nr. 54/C.A. din data de 05.03.2007 pronuntata de Curtea de Apel Iasi)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Curtea de Apel Iasi | Jurisprudenta Curtea de Apel Iasi

1.Cerere suspendare executare act administrativ pana la pronuntarea instantei de contencios administrativ asupra fondului cauzei. Conditii de admisibilitate. Calitate procesuala pasiva
Este intemeiata cererea de suspendare a dispozitiilor de stabilire a datei concursului contractului de management in vederea ocuparii postului de director executiv, din moment ce reclamantul detinator al acelei functii nu fusese demis si nici nu-i fusese desfacut contractul de munca.
(Decizia nr. 54/C.A./05.03.2007)

Prin sentinta nr.7745/E din 15 decembrie 2006, Tribunalul Iasi a admis actiunea formulata de reclamantul B.V., in contradictoriu cu paratii Primarul Municipiului Iasi si Primaria Municipiului Iasi, dispunand suspendarea executarii dispozitiei nr.3305 din 23.11.2006, emisa de Primarul Municipiului Iasi, pana la data pronuntarii instantei de fond asupra contestatiei formulata impotriva dispozitiei mentionate.
Pentru a se pronunta astfel, prima instanta a retinut ca reclamantul a chemat in judecata pe parati, pentru a se dispune suspendarea executarii dispozitiei nr.3305 din 23.11.2006, emisa de Primarul Municipiului Iasi, pana la pronuntarea instantei de fond cu privire la contestatia formulata pe cale administrativa impotriva dispozitiei amintite, prin care s-a aprobat organizarea, la data de 18.12.2006, a unui concurs de proiecte de management pentru ocuparea postului de director executiv al Ateneului Tatarasi, in conditiile in care acest proiect a fost depus la Primaria Iasi la data de 15.09.2006, iar el ocupa postul inca din anul 2003, scoaterea la concurs a unui post ce nu este vacant fiind considerata nelegala.
Prima instanta a mai retinut ca paratii nu au formulat intampinare, dar prin concluziile scrise depuse la dosar, au invocat neindeplinirea de catre reclamant a conditiilor prevazute de art.14 din Legea nr.554/2004, considerand ca nefiind dovedita existenta si intinderea unei pagube ori iminenta producerii acesteia si ca nici nu s-a facut dovada sesizarii instantei cu privire la solutionarea in fond a litigiului dintre parti.
Tribunalul, raportandu-se la dispozitiile art.14 din Legea nr.554/2004, a constatat ca fiind indeplinita conditia iminentei unei pagube, intrucat s-a dovedit ca prin dispozitia atacata s-a stabilit, pentru data de 18.12.2006, desfasurarea concursului de proiecte de management, in vederea ocuparii postului de director executiv al Ateneului tatarasi, post pe care reclamantul il ocupa din data de 15.05.2003, in baza unui contract de munca incheiat pe durata nedeterminata, in conditiile in care paratii nu au emis nici o decizie de demitere a reclamantului din functia ocupata, sau de incetare a contractului de munca.
Considerand ca atata timp cat postul nu este vacant, prin organizarea concursului in vederea ocuparii postului nevacant, drepturile reclamantului sunt grav prejudiciate, acesta fiind in pericol de a pierde postul, desi contractul de munca nu a fost desfiintat prin nici unul din cazurile prevazute de legislatia muncii, prima instanta a considerat ca se impune suspendarea executarii actului administrativ contestat pana la solutionarea litigiului de catre instanta de fond.
Curtea constata ca recursul paratilor este fondat, in urmatoarele limite:
Este necontestat ca dispozitia prin care s-a aprobat organizarea unui concurs de proiecte de management "pentru ocuparea postului de director executiv al Ateneului Tatarasi" a fost emisa de Primarul Municipiului Iasi si nu de Primaria Iasi, care este definita de art.77 din Legea nr.215/2001, republicata, ca fiind o structura functionala cu activitate permanenta, care duce la indeplinirea hotararilor consiliului local si dispozitiile primarului.
Nefiind implicata in elaborarea si emiterea actului administrativ contestat, Primaria Iasi nu putea fi chemata in judecata, in calitate de parata, in cauza de fata, intrucat nu are a raspunde de actele si faptele unei alte autoritati publice, respectiv a Primarului Municipiului Iasi.
Drept urmare, in temeiul art. 312 Cod procedura civila, recursul paratilor urmeaza a fi admis, in sensul ca, modificandu-se in parte hotararea recurata, se va admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratei Primaria Municipiului Iasi si se va respinge pe acest temei actiunea intentata ei de catre reclamantul B. V.
Curtea va pastra insa restul dispozitiilor sentintei recurate intrucat:
Conform art.28 din Legea nr.554/2004, prevederile Legii contenciosului administrativ se completeaza cu prevederile Codului de procedura civila numai in masura in care acestea nu sunt incompatibile cu specificul raporturilor de autoritate dintre autoritatile publice, pe de o parte, si persoanele vatamate in drepturile sau interesele lor legitime, pe de alta parte, precum si cu procedura reglementata de cea dintai citata de lege.
Intrucat art.14 din Legea nr.554/2004 obliga instanta sa solutioneze cererea de suspendare de urgenta, cu citarea partilor, dar fara a impune un termen minim intre data citarii si data solutionarii cererii de suspendare, era la latitudinea instantei de contencios administrativ sa stabileasca acest termen functie de urgenta cererii.
Ori, atata timp cat era necontestat faptul ca preconizatul concurs a fost programat pentru data de 18 decembrie 2006, era firesc ca discutarea si solutionarea cererii de suspendare sa se realizeze mai inainte de implinirea acelui termen, dispozitiile art.114 indice 1 alin.2 si ale art.89 Cod procedura civila, nefiind incidente in cauza.
Fara temei recurentii pretind ca le-a fost incalcat dreptul la aparare, din moment ce actiunea le-a fost comunicata la data de 12 decembrie 2006, pricina amanandu-se apoi pentru data de 14 decembrie 2006, la care ei au depus concluzii scrise si cat pronuntarea s-a amanat pentru data de 15 decembrie 2006, ei fiind asistati de consilier juridic C.P., care a si pus concluzii in fata instantei de fond, obiectul cererii si efectele pe care urma sa le produca actul administrativ contestat justificand interventia urgenta a instantei de contencios administrativ.
Reclamantul a facut de asemenea dovada ca a initiat procedura prealabila obligatorie prevazuta de Legea nr.554/2004, ca procedura prevazuta de art.14 din Legea nr.554/2004 nu este conditionata de dovada sesizarii instantei cu o actiune in anulare, fiind suficienta doar dovada sesizarii cerute de art.7 din acelasi act normativ si ca aceasta a fost promovata in termenul prevazut de art.11 din citata lege, respectiv la data de 22 februarie 2007, fapt ce inlatura sustinerea ca s-a urmarit tergiversarea solutionarii litigiului.
Reclamantul a dovedit nu doar urgenta cererii, dar si faptul ca actul administrativ contestat este de natura sa-i prejudicieze in mod grav dreptul nascut din contractul de munca ce a incheiat cu paratii, punandu-se sub semnul incertitudinii insasi stabilirea si existenta acestui drept, recunoscut pe o perioada nedeterminata.
Atat din cuprinsul dispozitiei nr.3305 din 23.11.2006, dar mai ales din precizarile pe care paratii - recurenti le-au facut prin memoriul depus la termenul din 26 februarie 2007, rezulta fara echivoc ca acestia considera ca "_functia de director al Ateneului a devenit vacanta prin efectul legii, ca urmare a nedepunerii in termen a proiectului de management", dar fara a fi dispus in vreun fel in legatura cu soarta contractului de munca incheiat cu reclamantul.
Ori, atata timp cat reclamantul opune paratilor un contract de munca incheiat pe durata nedeterminata, iar acestia sustin ca el ar fi incetat de drept, organizand un concurs pentru ocuparea unui post pe care-l considera vacant, in mod justificat a retinut prima instanta ca pana la clarificarea raporturilor juridice dintre partile in litigiu, in lipsa unei dispozitii din care sa rezulte incetarea relatiei contractuale, nu se poate ca, pe fondul acestei situatii de incertitudine juridica, sa se dea eficienta, sub aspectul executarii, actului unilateral, vatamarea dreptului la munca putandu-se accentua si prelungi in timp, prin finalizarea preconizatului concurs de proiecte.
Intrucat clarificarea raporturilor nu se putea realiza decat in cadrul actiunii in anulare si cum paratii contesta insasi aparenta dreptului nascut din contractul incheiat cu reclamantul, prima instanta a apreciat corect ca prezumtia de legalitate a actelor administrative este infranta si ca se impune ca actul sa nu-si produca efecte pana la solutionarea pe fond a cauzei, relatarile si punctele de vedere exprimate in mass-media neavand nici o inraurire asupra solutiei adoptate, precumpanitoare fiind in acest caz constatarea ca s-a scos la concurs un post care nu era vacant, considerente pentru care aceasta parte a hotararii de admitere a cererii reclamantului si suspendarea executarii actului, va fi mentinuta, in raport cu paratul Primarul Municipiului Iasi.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014