ANULARE ACT ADMINISTRATIV
(Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015 pronuntata de Tribunalul Sibiu)TRIBUNALUL,
Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la aceasta instanta, reclamata S.C. C H S.A. B - SUCURSALA U S a solicitat, in contradictoriu cu parata Directia Fiscala Locala Sibiu anularea deciziei de impunere nr. …si a Deciziei nr. …emise de aceasta autoritate fiscala.
In fapt, reclamanta a motivat ca, incepand cu data de 15.10.2014, a fost supusa unei inspectii fiscale avand ca obiect modul de calcul si plata a impozitelor si taxelor datorate bugetului local, pentru perioada 01.10.2009-31.08.2014.
Prin raportul de inspectie fiscala s-a stabilit obligatia contribuabilei de a achita o taxa hoteliera suplimentara in suma de 136.628 lei si 124843 lei-majorari de intarziere, considerand ca taxa trebuia calculata si asupra micului dejun, nu numai asupra contravalorii serviciilor de cazare. A fost emisa decizia de impunere pentru sumele mentionate, aceasta decizie a fost contestata insa contestatia a fost respinsa.
Decizia nr..a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 211 din Codul de Procedura Fiscala si este lovita de nulitate. Autoritatea fiscala a creat o aparenta de motivare a actului, fara a raspunde cerintelor legale si criticilor cuprinse in contestatie. Criticile au vizat: distinctia legala dintre serviciile de cazare si micul dejun; amestecarea de catre emitent a dispozitiilor legale referitoare la TVA cu cele referitoare la taxa hoteliera, extinderea nepermisa a sferei de aplicare a normei ce reglementeaza taxa hoteliera si la micul dejun; aplicarea retroactiva a prevederilor art. 279 alin. 2 din Codul Fiscal.
Pe de alta parte, actele atacate au fost emise cu incalcarea principiului legalitatii, deoarece pana la 01.01.2014, nivelul procentual al taxei hoteliere a fost stabilit prin hotarari ale Consiliului Local S. Organele fiscale locale au extins nepermis notiunea de cazare si la contravaloarea micului dejun.
De asemenea, actele emise au nerespectat principiul securitatii in materie fiscala, practica autoritatii de control fiind schimbata in ceea ce priveste aplicarea art. 278 din Codul Fiscal, abordare care a fost sanctionata de CEDO in cauza Serkov/Ucraina.
In sfarsit, autoritatea fiscala , in mod eronat a asimilat regimul fiscal al taxei hoteliere cu regimul fiscal al TVA.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 140, 278-279 din Codul Fiscal, art. 23 alin. 6 din Normele de aplicare ale Codului Fiscal, Legea nr. 554/2004.
Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate: raportul de inspectie fiscala, decizia de impunere nr. , decizia nr. , avizul nr. a MFP.
Cererea de chemare in judecata a fost legal timbrata.
Parata Directia Fiscala Locala Sibiu a formulat intampinare si a solicitat respingerea actiunii, sustinand ca actele atacate au fost emise cu respectarea dispozitiilor legale.
Potrivit dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul Fiscal, taxa hoteliera se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite la tarifele de cazare. Asa cum rezulta din documentele de plata( facturi), S.C. C H S.A. a incasat de la clienti contravaloarea cazarii, taxa fiind calculata la aceste incasari. In facturi nu este inscris separat serviciul de mic dejun, situatie fata de care, in mod corect, taxa a fost calculata asupra intregii sume cuprinse in facturi.
Aceasta este si interpretarea MFP, exprimata prin adresa nr. ….si a MDRAP, exprimata prin adresa nr…..
La cererea reclamantei, instanta a dispus efectuarea unei expertizei contabile, prin care sa se stabileasca valoarea serviciilor prestate de societatea contribuabila cu titlu de cazare pentru perioada verificata, valoarea serviciilor prestate cu titlu mic dejun pentru aceiasi perioada, sa se precizeze daca din documentele justificative rezulta valoarea serviciilor prestate cu titlu de mic dejun si sa se pronunte asupra corectitudinii obligatiilor fiscale suplimentare stabilite de autoritatea fiscala.
Analizand cererile si sustinerile partilor, actele de inspectie fiscala si de impunere, raportul de expertiza contabila, celelalte mijloace de proba administrate in cauza, instanta retine starea de fapt pe care o vom prezenta mai jos.
Contribuabila S.C. C H S.A. a fost supusa unui control fiscal privind modul de calcul si plata impozitelor si taxelor datorate bugetului local iar prin raportul de inspectie fiscala s-a constatat ca taxa hoteliera nu a fost calculata corect, fiind stabilita o obligatie fiscala suplimentara in suma de 92.991, 13 lei pentru perioada 01.08.2013-31.08.2014.
Valorificandu-se actele de control a fost emisa decizia de impunere pentru sumele de . 136.628 lei - taxa hoteliera si 124.843 lei-majorari de intarziere.
Impotriva actului de impunere a formulat contestatie societatea iar contestatia a fost respinsa prin Decizia nr. ….
Reclamanta a formulat actiunea in contencios administrativ si a solicitat anularea actului de impunere si a deciziei prin care a fost respinsa a contestatia.
Actiunea reclamantei este intemeiata si urmeaza a fi admisa.
Obiectul actiunii il reprezinta anularea actelor de impunere si a deciziei privind solutionarea contestatiei, in ceea ce priveste taxa hoteliera suplimentara si majorari de intarziere, pentru perioada 01.01.2009-31.08.2014.
Potrivit dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul Fiscal , taxa hoteliera se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite ,, la tarifele de cazare practicate de unitatile de cazare” iar potrivit dispozitiilor alin. 2 al aceluiasi articol, in forma anterioara intrarii in vigoare a OG nr. 30/2011, cota taxei se stabileste de Consiliul Local si este cuprinsa intre 0,50% si 5%. Dispozitiile art. 279 alin. 2 din Codul Fiscal au fost modificate prin OG nr. 30/31.08.2011 iar potrivit modificarilor , pentru sederea intr-o unitate de cazare, Consiliul Local instituie o taxa hoteliera in cota de 10% din ,, valoarea totala a cazarii/tarifului de cazare” pentru fiecare zi de sejur a turistului care se incaseaza de persoanele juridice prin intermediul carora se realizeaza cazarea.
Textele legale mai sus amintite fac referire expresa la ,, tarif de cazare”, ,, valoarea cazarii” fara a se face vorbire despre serviciile de mic dejun.
Autoritatea fiscala a facut o gresita interpretare a acestor dispozitii atunci cand a stabilit , respectiv mentinut, obligatii fiscale asupra valorii micului dejun.
Asa cum rezulta din raportul de expertiza contabila ( fila 120 dosar), chiar daca contravaloarea serviciilor de cazare si mic dejun nu au fost facturate defalcat, nu sunt incalcate reglementarile contabile, cuprinse in OMFP nr. 3055/2009 iar contravaloarea fiecarei categorii de servicii rezulta din documentele justificative , regasindu-se in rapoartele zilnice generate de programul de facturate.
Veniturile din vanzarea de mic dejun sunt inregistrate zilnic in contabilitate in contul 707 venituri din vanzarea marfurilor , potrivit notei contabile ( anexa 12 raport expertiza-fila 156 dosar). Aceste venituri sunt luate in considerare la stabilirea altor obligatii fiscale ale societatii ( TVA, impozit pe venit, etc) dar nu pot fi luate in calcul la stabilirea taxei hoteliere.
Interpretarea de mai sus a fost data textelor legale si de catre MEF, prin adresa nr. 144/2007 ( fila 31 dosar ), prin care se precizeaza ca baza de impunere o reprezinta sumele incasate cu titlu de taxa hoteliera exclusiv micul dejun.
Procedand la impunerea unor venituri decat cele realizate din cazare, autoritatea parata a incalcat principiul certitudinii impunerii prevazut de dispozitiile art. 3 lit. b din Codul Fiscal si a facut o eronata aplicare a dispozitiilor art. 279 din cod.
Fata de aceste considerente, in temeiul art. 18 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, actiunea reclamantului va fi admisa iar decizia de impunere nr…si decizia nr. …emise de Directia Fiscala Locala Sibiu anulate.
Avand in vedere volumul de lucru al aparatorului reclamantei si complexitatea cauzei, cheltuielile privind onorariul de avocat va fi redus.
Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la aceasta instanta, reclamata S.C. C H S.A. B - SUCURSALA U S a solicitat, in contradictoriu cu parata Directia Fiscala Locala Sibiu anularea deciziei de impunere nr. …si a Deciziei nr. …emise de aceasta autoritate fiscala.
In fapt, reclamanta a motivat ca, incepand cu data de 15.10.2014, a fost supusa unei inspectii fiscale avand ca obiect modul de calcul si plata a impozitelor si taxelor datorate bugetului local, pentru perioada 01.10.2009-31.08.2014.
Prin raportul de inspectie fiscala s-a stabilit obligatia contribuabilei de a achita o taxa hoteliera suplimentara in suma de 136.628 lei si 124843 lei-majorari de intarziere, considerand ca taxa trebuia calculata si asupra micului dejun, nu numai asupra contravalorii serviciilor de cazare. A fost emisa decizia de impunere pentru sumele mentionate, aceasta decizie a fost contestata insa contestatia a fost respinsa.
Decizia nr..a fost emisa cu incalcarea dispozitiilor art. 211 din Codul de Procedura Fiscala si este lovita de nulitate. Autoritatea fiscala a creat o aparenta de motivare a actului, fara a raspunde cerintelor legale si criticilor cuprinse in contestatie. Criticile au vizat: distinctia legala dintre serviciile de cazare si micul dejun; amestecarea de catre emitent a dispozitiilor legale referitoare la TVA cu cele referitoare la taxa hoteliera, extinderea nepermisa a sferei de aplicare a normei ce reglementeaza taxa hoteliera si la micul dejun; aplicarea retroactiva a prevederilor art. 279 alin. 2 din Codul Fiscal.
Pe de alta parte, actele atacate au fost emise cu incalcarea principiului legalitatii, deoarece pana la 01.01.2014, nivelul procentual al taxei hoteliere a fost stabilit prin hotarari ale Consiliului Local S. Organele fiscale locale au extins nepermis notiunea de cazare si la contravaloarea micului dejun.
De asemenea, actele emise au nerespectat principiul securitatii in materie fiscala, practica autoritatii de control fiind schimbata in ceea ce priveste aplicarea art. 278 din Codul Fiscal, abordare care a fost sanctionata de CEDO in cauza Serkov/Ucraina.
In sfarsit, autoritatea fiscala , in mod eronat a asimilat regimul fiscal al taxei hoteliere cu regimul fiscal al TVA.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 140, 278-279 din Codul Fiscal, art. 23 alin. 6 din Normele de aplicare ale Codului Fiscal, Legea nr. 554/2004.
Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate: raportul de inspectie fiscala, decizia de impunere nr. , decizia nr. , avizul nr. a MFP.
Cererea de chemare in judecata a fost legal timbrata.
Parata Directia Fiscala Locala Sibiu a formulat intampinare si a solicitat respingerea actiunii, sustinand ca actele atacate au fost emise cu respectarea dispozitiilor legale.
Potrivit dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul Fiscal, taxa hoteliera se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite la tarifele de cazare. Asa cum rezulta din documentele de plata( facturi), S.C. C H S.A. a incasat de la clienti contravaloarea cazarii, taxa fiind calculata la aceste incasari. In facturi nu este inscris separat serviciul de mic dejun, situatie fata de care, in mod corect, taxa a fost calculata asupra intregii sume cuprinse in facturi.
Aceasta este si interpretarea MFP, exprimata prin adresa nr. ….si a MDRAP, exprimata prin adresa nr…..
La cererea reclamantei, instanta a dispus efectuarea unei expertizei contabile, prin care sa se stabileasca valoarea serviciilor prestate de societatea contribuabila cu titlu de cazare pentru perioada verificata, valoarea serviciilor prestate cu titlu mic dejun pentru aceiasi perioada, sa se precizeze daca din documentele justificative rezulta valoarea serviciilor prestate cu titlu de mic dejun si sa se pronunte asupra corectitudinii obligatiilor fiscale suplimentare stabilite de autoritatea fiscala.
Analizand cererile si sustinerile partilor, actele de inspectie fiscala si de impunere, raportul de expertiza contabila, celelalte mijloace de proba administrate in cauza, instanta retine starea de fapt pe care o vom prezenta mai jos.
Contribuabila S.C. C H S.A. a fost supusa unui control fiscal privind modul de calcul si plata impozitelor si taxelor datorate bugetului local iar prin raportul de inspectie fiscala s-a constatat ca taxa hoteliera nu a fost calculata corect, fiind stabilita o obligatie fiscala suplimentara in suma de 92.991, 13 lei pentru perioada 01.08.2013-31.08.2014.
Valorificandu-se actele de control a fost emisa decizia de impunere pentru sumele de . 136.628 lei - taxa hoteliera si 124.843 lei-majorari de intarziere.
Impotriva actului de impunere a formulat contestatie societatea iar contestatia a fost respinsa prin Decizia nr. ….
Reclamanta a formulat actiunea in contencios administrativ si a solicitat anularea actului de impunere si a deciziei prin care a fost respinsa a contestatia.
Actiunea reclamantei este intemeiata si urmeaza a fi admisa.
Obiectul actiunii il reprezinta anularea actelor de impunere si a deciziei privind solutionarea contestatiei, in ceea ce priveste taxa hoteliera suplimentara si majorari de intarziere, pentru perioada 01.01.2009-31.08.2014.
Potrivit dispozitiilor art. 279 alin. 1 din Codul Fiscal , taxa hoteliera se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite ,, la tarifele de cazare practicate de unitatile de cazare” iar potrivit dispozitiilor alin. 2 al aceluiasi articol, in forma anterioara intrarii in vigoare a OG nr. 30/2011, cota taxei se stabileste de Consiliul Local si este cuprinsa intre 0,50% si 5%. Dispozitiile art. 279 alin. 2 din Codul Fiscal au fost modificate prin OG nr. 30/31.08.2011 iar potrivit modificarilor , pentru sederea intr-o unitate de cazare, Consiliul Local instituie o taxa hoteliera in cota de 10% din ,, valoarea totala a cazarii/tarifului de cazare” pentru fiecare zi de sejur a turistului care se incaseaza de persoanele juridice prin intermediul carora se realizeaza cazarea.
Textele legale mai sus amintite fac referire expresa la ,, tarif de cazare”, ,, valoarea cazarii” fara a se face vorbire despre serviciile de mic dejun.
Autoritatea fiscala a facut o gresita interpretare a acestor dispozitii atunci cand a stabilit , respectiv mentinut, obligatii fiscale asupra valorii micului dejun.
Asa cum rezulta din raportul de expertiza contabila ( fila 120 dosar), chiar daca contravaloarea serviciilor de cazare si mic dejun nu au fost facturate defalcat, nu sunt incalcate reglementarile contabile, cuprinse in OMFP nr. 3055/2009 iar contravaloarea fiecarei categorii de servicii rezulta din documentele justificative , regasindu-se in rapoartele zilnice generate de programul de facturate.
Veniturile din vanzarea de mic dejun sunt inregistrate zilnic in contabilitate in contul 707 venituri din vanzarea marfurilor , potrivit notei contabile ( anexa 12 raport expertiza-fila 156 dosar). Aceste venituri sunt luate in considerare la stabilirea altor obligatii fiscale ale societatii ( TVA, impozit pe venit, etc) dar nu pot fi luate in calcul la stabilirea taxei hoteliere.
Interpretarea de mai sus a fost data textelor legale si de catre MEF, prin adresa nr. 144/2007 ( fila 31 dosar ), prin care se precizeaza ca baza de impunere o reprezinta sumele incasate cu titlu de taxa hoteliera exclusiv micul dejun.
Procedand la impunerea unor venituri decat cele realizate din cazare, autoritatea parata a incalcat principiul certitudinii impunerii prevazut de dispozitiile art. 3 lit. b din Codul Fiscal si a facut o eronata aplicare a dispozitiilor art. 279 din cod.
Fata de aceste considerente, in temeiul art. 18 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, actiunea reclamantului va fi admisa iar decizia de impunere nr…si decizia nr. …emise de Directia Fiscala Locala Sibiu anulate.
Avand in vedere volumul de lucru al aparatorului reclamantei si complexitatea cauzei, cheltuielile privind onorariul de avocat va fi redus.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017