InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Sibiu

LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL

(Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015 pronuntata de Tribunalul Sibiu)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Sibiu | Jurisprudenta Tribunalul Sibiu


Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la aceasta instanta, reclamanta U - Orasul C M a solicitat in contradictoriu cu paratele Curtea de Conturi a Romaniei si Camera de Conturi Sibiu anularea deciziei nr. … emisa de Camera de Conturi Sibiu si a incheierii nr…., emisa de Curtea de Conturi Romaniei.
In fapt, reclamanta a motivat  ca in perioada 26.02.-28.02.2014 a fost supusa  actiunii de audit al performantei pentru perioada 2011-2013 iar Camera de Conturi Sibiu, valorificand procesul verbal  de constatare nr. ….a emis decizia nr…, stabilind masuri de evaluare si recuperare  a unor prejudicii.
Impotriva deciziei a fost formulata contestatie, respinsa prin incheierea nr. …emisa de Comisia de solutionare a contestatiilor din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei.
Actele mentionate sunt nelegale intrucat  activitatea de control a fost efectuata peste termenul legal de prescriptie prevazut de dispozitiile art. 27 din Legea nr. 94/1992 si pct. 16 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii de Conturi a Romaniei. In cauza, controlul de audit  a fost efectuat pentru lucrari executate in baza contractului nr….., finalizate in anul 2009. Plata contractului s-a incheiat la 28.11.2010, in afara perioadei controlate ( 2011-2013). Pe fond, cheltuielile  indirecte fac parte din formarea pretului total al ofertei  facute de  SC E SRL S M iar criteriul   de achizitie  a fost cel al pretului cel mai scazut  iar procedura de achizitie  a fost legala, asa cum a stabilit   si Compartimentul  de Verificare  a Achizitiilor Publice din cadrul  DGFP Sibiu. Dispozitiile art. 13 alin. 1 din HG nr. 925/2006 prevad ca, in cazul in care criteriul  de atribuire este ,,pretul cel mai scazut”, stabilirea ofertei castigatoare  se realizeaza  numai prin compararea preturilor prezentate in cadrul ofertelor.
Contractul a fost unul ferm iar cheltuielile au fost  decontate de catre MMGA care inainte de transferul fondurilor a verificat  realitatea declaratiilor.
In ceea ce priveste masura de la pct. II.2, pentru stabilirea intinderii prejudiciului cauzat prin acceptarea la plata a unor lucrari care nu au fost  contractate cu executantii, aceasta este de asemenea nelegala intrucat  schimbarea proiectului tehnic a necesitat efectuarea de cheltuieli, care nu au depasit  valoarea contractului, Schimbarea proiectului a  fost necesara ca urmare a masurilor dispuse de ISC - Directia Judeteana de Control in Constructii Sibiu. De asemenea a fost necesara optimizarea proiectului  de  realizare a statiei de epurare. Valoarea contractului a ramas  neschimbata iar platile au fost realizate in conditiile legii si a conventiei nr. X/SB/2006.
Nici masura prevazuta I.1 , respectiv  identificarea tuturor situatiilor in care realizarea lucrarilor pentru  obiectivul de investitii ,, Sistemul zonal de gestiune  a deseurilor urbane din Orasul C M si comunele limitrofe”  a generat costuri suplimentare, fata de sumele eligibile prevazute  in conventie nu este justificata.
Controlul a fost efectuat peste termenele prevazute  de dispozitiile art. 27 din Legea nr. 94/1992 si pct. 16 din Regulamentul aprobat prin Hotararea nr. 155/2014 a Curtii de Conturi a Romaniei. Masura vizeaza platile  efectuate  in baza  contractului  nr…., finalizat  prin procesul verbal din... In aceiasi situatie  sunt si platile  pentru contratul nr. …incheiat cu SC B T&B SA si …..incheiat cu  SC B T SRL. Platile efectuate nu au depasit  pretul de licitatie iar modificarile  in derularea proiectului au fost efectuate  la propunerea motivata a dirigintelui de santier .
De asemenea, masura de la pct. II.3 este stabilita  cu incalcarea termenelor de prescriptie.
Penalitatile au fost achitate intrucat din culpa MMSC ( fost MMGA) s-au inregistrat  intarzieri la plata.
Masura prezentata la pct. I.2 este stabilita cu incalcarea  dispozitiilor referitoare la prescriptie iar suma stabilita de autoritatea de control nu este certa, lichida si exigibila.
In sfarsit, masura  de la pct. I.3 este nelegala, stabilita peste termele prevazute de lege.
In drept, au fost invocate dispozitiile art. 10 din Legea nr. 554/2004, art. 26, 27 din Legea nr. 94/1992, Decretul nr. 167/1992.
Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate: incheierea nr. ….a Curtii de Conturi a Romaniei, decizia nr. …a Camerei de Conturi Sibiu, procesul verbal de control, conventia nr…., actele  de licitatie, contractele de lucrari, dispozitii de santier.
Curtea de Conturi a Romaniei, in nume propriu si pentru Camera de Conturi Sibiu a formulat intampinare si a solicitat respingerea actiunii,sustinand ca actele atacate au fost emise  in conditiile legii, valorificandu-se raportul de audit nr….
Sustinerile reclamantei potrivit cu care masurile de la pct. II.1 din decizia atacata sunt stabilite peste termen, nu pot fi retinute. Potrivit pct. 5.2.7 din Conventia incheiata intre MMGA si Consiliul Local C M, UAT este pe deplin responsabila pentru inregistrarea in contabilitate a costurilor  si pastrarea documentelor  justificative timp de 7 ani. De la data platii contractului ( 28.10.2010) si pana la  data efectuarii auditului acest termen  nu a trecut.  Prin pct. 4.1 din actul aditional la conventie, prezenta conventie este valabila pana la 31.12.2015.
Pe fond, aceasta masura este temeinica intrucat lucrarile de finisaje  interioare nu erau cuprinse  in subprogramul ,, Reabilitare fatade si acoperisuri”.
Masura stabilita la pct. II.2 , referitoare la prejudiciul creat ca urmare a acceptarii la plata a unor lucrari necontractate cu executantii pentru obiectivul ,, Sistemul zonal de alimentare cu apa si canalizare”, acesta a avut la baza situatia ca a fost achitata catre firma spaniola  I S Z suma de …. lei, lucrari necontractate. Aceste lucrari  nu sunt prevazute  in caietul de sarcini si nu sunt incluse  in contractul nr……. Reclamanta a urmarit numai  incadrarea valorii investitiei in bugetul alocat si nu a analizat  nivelul cheltuielilor indirecte de 2-3 %.
Cu privire  la masura de la pct. I.1, reclamanta a contractat si platit lucrari de constructii montaj, la preturi mai mari  decat cele eligibile prevazute prin conventia  nr……. Platile neeligibile  s-au facut  pentru achizitionarea  unor autospeciale, la un pret de …lei mai mult decat alocarile bugetare eligibile, precum , si achitarea unor lucrari  de constructii montaj  cu tarife mai mari decat cele legale,cu sume estimate la ….lei.
Masura de la pct. II.3 priveste  recalcularea si nerecuperarea penalitatilor de intarziere datorate de furnizori pentru livrarea cu intarziere  a unor bunuri, fiind incalcate dispozitiile Legii  273/2006 privind finantele publice locale si contractului de furnizare nr……, modificat prin actul aditional  nr…...
Prin pct. I.2 din decizie s-a dispus stabilirea veniturilor datorate de catre SC E S SA Medias bugetului local al Orasului C M,  urmarea  folosirii  pentru desfasurarea  activitatii  de salubrizare a bunurilor dobandite  din creditele  alocate de la bugetul  de stat  in cadrul subprogramului  ,, Sistemul Integrat  de Management a Deseurilor”, consecinta  a  neincasarii veniturilor  datorate cu titlul  de chirie sau redevente. Obligatia reclamantei de a incasa  redeventa rezulta  si din  HCL C M nr. 15/2010 care la art. 3 stabileste  ca se imputerniceste  Primarul sa negocieze  redeventa  si sa semneze contractul  cu SC E-S SA Medias.
Masura de la pct. I.3 priveste identificarea bunurilor pe care UAT C M le-a dobandit  prin implementarea  subprogramului ,, Sistemul integral  de Management  al Deseurilor”, asigurarea intretinerii si exploatarii acestora prin intermediul   unui operator licentiat pentru  servicii de colectare/transport si depozitare , consecinta a faptului ca reclamanta nu a predat  operatorului zonal de salubritate bunurile achizitionate  si nu a realizat  venituri din inchirierea sau concesionarea acestora.
La cererea reclamantei, instanta a incuviintat efectuarea unei expertize contabile, prin care sa se stabileasca: daca valoarea prevazuta  in contractul…., incheiat  cu SC E SRL S  M a fost depasita ca urmare  a lucrarilor ,, reabilitare fatade si acoperisuri ale cladirilor; daca in pretul total  al ofertei anexate de SC E SRL  S M au fost incluse  si cheltuielile indirecte; daca suma alocata  pentru obiectivul ,, statie de epurare ape uzate C M” a fost acceptata la rambursare de catre MMSC; legalitatea cheltuielilor efectuate de autoritatea publica.
Analizand cererile si sustinerile partilor, decizia si incheierea atacate, raportul de audit al performantei, conventia nr….., raportul de expertiza contabila, celelalte mijloace de proba administrate in cauza, instanta retine starea de fapt pe care o vom prezenta in continuare.
UAT- Orasul C M a fost supusa activitatii de audit cu tema ,, Eficienta si eficacitatea utilizarii fondurilor  in actiunile  de gestionare a deseurilor si ecologizare a zonelor afectate  de activitati industriale 2011-2013”, constatarile auditorilor publici externi fiind cuprinse in procesul verbal  de constatare nr. Y/28.04.2014.
Valorificand constatarile auditului, Camera de Conturi Sibiu a emis decizia nr. … si a stabilit  masuri  in sarcina entitatii  publice auditate, dupa cum urmeaza: identificarea situatiilor in care realizarea investitiilor a creat costuri suplimentare fata de  sumele prevazute  in conventie, inregistrarea si restituirea acestora bugetului local; stabilirea veniturilor datorate de catre SC E –S SA M  bugetului local ca urmare a folosirii bunurilor dobandite de unitatea administrativa, pentru activitatea de salubrizare, inregistrarea  si incasarea acestora, identificarea bunurilor pe care UAT C M le-a dobandit ca urmare a implementarii subprogramului ,, Sistemul Integrat  de Management al Deseurilor” si inregistrarea acestora in contabilitate; stabilirea prejudiciului produs prin plata unor cote de cheltuieli indirecte peste cele practicate  pe piata si prevazute  in contracte pentru lucrari de reabilitate fatade si acoperisuri, stabilirea intinderii prejudiciului  creat ca urmare  a acceptarii la plata a unor lucrari care  nu au fost contractate; stabilirea prejudiciului pentru necalcularea si nerecuperarea  penalitatilor de intarziere datorate de furnizari pentru nelivrarea la termen a unor bunuri.
Impotriva deciziei nr. ….a Camerei  de Conturi Sibiu a  fost formulata contestatie iar Curtea de Conturi  a Romaniei , prin incheierea  nr. ….a respins aceasta contestatie,
Reclamanta, prin actiunea in contencios administrativ a solicitat anularea deciziei nr. …..emisa de Camera de Conturi Sibiu si a incheierii nr. ..emisa de Curtea de Conturi a Romaniei.
Actiunea reclamantei este intemeiata in parte, pentru masura dispusa  prin pct. II.1 din Decizia nr. ,,,/2014, mentinuta prin pct. 1 din  incheierea nr…., respectiv stabilirea prejudiciului creat ca urmare a platii unor cote de cheltuieli indirecte peste  cele practicate pe piata pentru lucrari de reabilitare  fatade si acoperisuri afectate de poluare, urmand ca actele  atacate sa fie anulate in ceea ce priveste  aceasta masura si mentinuta  pentru restul masurilor , pentru considerentele  ce le vom prezenta mai jos, pentru considerentele  pe care le vom preciza mai jos.
            1.Motivul de nelegalitate invocat  de reclamanta, potrivit cu care activitatea de audit si actele atacate au incalcat dispozitiile  privitoare la termenele de prescriptie prevazute  de dispozitiile art. 27 din Legea nr. 94/1992, modificata si pct. 16 din Regulamentul privind organizarea si desfasurarea activitatii specifice Curtii de Conturi, precum si valorificarea actelor rezultate din aceste activitati, aprobate prin Hotararea Plenului Curtii de Conturi nr. 155/29.05.2014, nu poate fi retinuta.
           Activitatea de audit si actele administrative atacate vizeaza  masuri care rezulta  din aplicarea Conventiei incheiata de reclamanta cu Ministerului Mediului si Gospodarii Apelor nr. X/SB/26.10.2006, care s-a derulat  pe mai multi  ani bugetari, modificata prin actul  aditional nr. 1280/21.03.20134.
Fata de data semnarii conventiei si a contractelor  ulterior, incheiate in realizarea  obiectului conventiei, dispozitiile pct. 16 din Regulamentul  aprobat prin   HPCC nr. 155/2014 privitoare la prescriptie nu-si fac aplicarea, potrivit principiului ,, tempus regit actum”
Pe de alta parte, asa cum am aratat mai sus, conventia initiala, asa cum a fost modificata prevede la pct.5.2.7 ca UAT este  de deplin responsabil pentru inregistrarea in contabilitate a costurilor aferente subprogramelor precum si de pastrare a documentelor justificative care probeaza corecta lor inregistrare, in conditii optime timp de 7 ani, pentru a fi verificate  de orice control/ audit din partea reprezentantilor MMGA si/sau ai altor  institutii abilitate de lege.
Conventia si actul de modificare  au fost  semnate de reclamanta, aceasta are  forta obligatorie  pentru parti, potrivit dispozitiilor art. 1270 din Codul Civil si ale principiului ,, pacta sunt  servanda”, in speta fiind  incidente dispozitiile  art. 2515 din Codul Civil, potrivit cu care partile  pot, prin acord  expres , sa modifice  termenele de prescriptie.
Asa fiind, motivul de nelegalitate  intemeiat pe prescriptia dreptului de a aplica  masurile in valorificarea auditului este nefondat.
2.Instanta constata ca masura dispusa prin pct. II.1 din Decizia nr…., mentinuta prin pct. 1 din incheierea nr. …este nelegala si urmeaza a fi anulata.
Aceasta masura priveste stabilirea prejudiciului creat ca urmare a platii unor cheltuieli indirecte peste cele practicate pe piata, precum si urmare a depasirii ferme contractate  pentru lucrari de reabilitare fatade si acoperisuri ale cladirilor afectate de valoare istorica, prejudiciu rezultand din schimbarea contractului incheiat intre reclamanta si SC E SRL.
Autoritatea de audit si Comisia de solutionare a contestatiilor a apreciat ca au fost efectuate plati nelegale in suma de 1..lei, fiind acceptate la plata cote de cheltuieli indirecte superioare celor practicate pe piata si constatarea unor lucrari noi. In acest fel au fost incalcate dispozitiile OG nr 119/1999, ale art. 2 alin 1 si art. 201 alin 1 din OG nr 34/2006 precum si ale art. 97 din HG nr 925/2006. Instanta constata ca aceste cheltuieli sunt legale, efectuate in baza contractului nr ….incheiat cu SC E SRL. Valoarea totala a contractului, incheiat in urma adjudecarii lucrarii de reabilitare fatade si acoperisuri a fost de 7.371.439,84 lei, iar aceasta valoare nu a fost depasita. La formarea pretului, oferit la licitatie, societatea prestatoare a inclus si cheltuielile indirecte ale societatii. Aceasta situatie s-a stabilit si in raportul de expertiza ( filele 22 – 23 vol. III dosar). Cheltuielile indirecte reprezinta in principiu cheltuieli de o mare diversitate  ale executantului ( cheltuieli pentru predarea lucrarilor, perisabilitati, remedieri si refaceri lucrari pentru vicii ascunse, contravaloare prime de asigurare, cheltuieli de protocol, etc) care nu pot fi cuantificate anterior. Asa cum am amintit, contravaloarea platilor s-a facut cu respectarea pretului contractului, conform facturilor emise.
De asemenea, pretul contractului nu a fost depasit nici prin lucrarile suplimentare efectuate de prestator ( finisaje interior, amenajare fatade). Aceste plati au fost efectuate pentru lucrari  suplimentare impuse de situatii noi intervenite in cursul derularii contractului, au fost cuprinse in rapoartele de progres si acceptate de finantatorul MMGA, fiind necesare in sensul pct.5.2.9 din Conventia nr. X/SB/20.10.2006.
Fata de aceste considerente, masurile dispuse prin pct. II.1 din Dispozitia nr …a Camerei de Conturi Sibiu, mentinuta la pct. 1 din Incheierea nr …va fi anulata.
3. Restul masurilor dispuse prin decizia nr …a Camerei de Conturi Sibiu si mentinute prin incheierea nr …a CCS sunt legale si urmeaza a fi mentinute, asa cum vom arata mai jos:
A. Masura de la pct. I.1 din decizie( pct 3 incheiere), se refera generic la identificarea tuturor situatiilor in care realizarea lucrarilor de investitii au generat costuri suplimentare fata de sumele eligibile stabilite prin conventie, stabilirea volumului acestora si restituirea la bugetul finantator. Aceste plati s-au materializat in achizitionarea unei autospeciale cu un pret superior cu 365.785 lei si decontarea unor lucrari de constructii montaj cu tarife mai mari decat cele legale.
Reclamanta a incalcat prevederile Conventiei nr X/SB/26.10.2006, sumele achitate au depasit pe cele eligibile, iar masura de restituire este intemeiata.
Sustinerile reclamantei, referitoare la conditiile de poluare ale Orasului C M, respectiv ajustarea pretului  la propunerea dirigintelui de santier nu pot conduce la exonerarea de raspundere a autoritatii audiate.
B. La pct. I.2 din decizie ( pct. 5 incheiere) s-a dispus stabilirea veniturilor datorate de catre SC E-S SA M la bugetul local pentru folosirea in activitatea de salubrizare a bunurilor obtinute din bugetul de stat in cadrul subprogramului ,, Sistemul integrat de Management a Deseurilor, consecinta a constatarii de catre echipa de auditori ca nu a fost incasata suma cu titlu de chirie sau redeventa.
Aceasta masura este intemeiata intrucat utilajele au fost predate operatorului de salubritate, prin HCL C M nr. 15/2010.
In consecinta, fata de dispozitiile art. 23 alin 2 din Legea nr 273/2006 privind finantele publice locale si art. 77 din Legea nr 215/2001, primarul – ordonator principal de credite, avea obligatia de a urmari si incasa veniturile. Aceasta obligatie rezulta si din art. 3 al HCL nr 15/2010.
C. Este temeinica si legala masura dispusa la pct I.3 din decizie ( pct.6 incheiere) prin care s-a dispus identificarea tuturor bunurilor dobandite ca urmare a implementarii subprogramului ,,Sistemul integrat de Management a Deseurilor – asigurarea intretinerii si exploatarii acestora prin intermediul operatorului de salubritate.
Aceasta masura a fost stabilita ca urmare a situatiei ca nu au fost intocmite documente de predare – primire a remizei. Chiar daca primarul a fost imputernicit in acest scop, obligatia prevazuta in pct. 5.2.4 din conventia X/SB/2006 va fi indeplinita numai atunci cand vor exista acte concrete de predare – primire a remizei si autospecialei, cu obligatii pentru operatorul de salubritate.
D. Prin masura dispusa la pct. II. 2 din decizia nr …( pct. 2 din incheierea nr..) s-a dispus stabilirea intinderii prejudiciului ca urmare a acceptarii la plata a unor lucrari care nu au fost contractate cu executantii pentru investitia ,,Statia de epurare ape menajere C M’’, iar masura este intemeiata. Reclamanta a achitat catre I SCA Z lucrari necontractate. Aceste lucrari sunt alte lucrari decat cele prevazute in sarcini,licitate si contractate.
Autoritatea reclamanta, fara o informare MMGA conform pct. 5.2.4 din conventie a acceptat modificarea solutiei temeinice in ceea ce priveste amplasamentul obiectivului, a achitat lucrari care nu au format obiectul conventiei si nici al contractului nr …incheiat cu SC I SCA Z. In acest fel, platile facute apar ca efectuate fara documente justificative, in sensul art. 54 alin 5 din Legea nr 273/2006 privind finantele publice locale. Chiar daca pretul lucrarilor verificate initial nu a fost depasit, pentru respectarea disciplinei financiar contabile, masura stabilita este intemeiata.
E. Instanta constata ca si masura precizata la pct II.3 din decizia nr …( pct 4 incheiere), prin care s-a dispus stabilirea prejudiciului creat prin necalcularea si neincasarea penalitatilor de intarziere de la furnizori este intemeiata. Aceasta obligatie este prevazuta in contractul de furnizare si este in spiritul dispozitiilor Legii nr 273/2006 care reprezinta atributiile ordonatorilor de credite. In situatia in care reclamanta inregistreaza datorii catre SC G I E SRL, sumele pot fi compensate.
Fata de aceste consideratii, in temeiul art. 18 alin 1 din Legea nr 554/2004, actiunea reclamantei va fi admisa in parte, iar masura prevazuta la pct. II.1 din decizie ( pct.1 incheiere) anulata.
Instanta constata ca reclamanta  nu a solicitat cheltuieli de judecata.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018
FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017