Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la
(Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Prin actiunea civila – contestatie inregistrata pe rolul Tribunalului Sibiu la data de 09.03.2015 sub nr. dosar …., petenta K.C.I. a solicitat, in contradictoriu cu intimatul VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, MUNICIPIUL SIBIU reprezentat de Primar, desfiintarea partiala a dispozitiei nr. 1/2015 emisa de catre Viceprimarul Municipiului Sibiu, cu privire la terenul inscris in CF 10 Sibiu, nr. top. 15/1, 16/1 - constructii si teren de 2291 mp, in sensul obligarii la solutionarea cererii in ceea ce priveste acest teren, deoarece competenta de solutionare nu apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului; cu obligarea la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii civile, s-a aratat ca prin notificarile ce au facut obiectul dosarelor executionale ale BEJ sub nr. 2/2002 si 3/2002, petenta K.C.I., la momentul notificarii K. I., inregistrate la Primaria Municipiului Sibiu sub nr. 13014/2003 si 1499/ 2003, a solicitat restituirea in natura a imobilelor terenuri ce au apartinut antecesorilor ei.
Antecesorul petentei, C. M. a fost proprietarul terenul in litigiu inscris in CF 10 Sibiu, fiind compus din nr. top. 15= teren si constructii de 1712 mp si top. 16= teren de 1306 mp.
In anul 1960, odata cu preluarea de catre Statul Roman, terenurile si constructiile se comaseaza si se dezmembreaza in 2 corpuri funciare: nr. top, 15/1, 16/1 - constructii si teren de 2291 mp si nr. top. 15/2, 16/2= teren de 727 mp.
1. Terenul de 727 mp este transmis in CF 15 Sibiu, in proprietatea Stalului Roman cu drept de administrare operativa pentru I. E. Sibiu. Din CF 15 Sibiu, terenul de 727 mp este transcris in CF 37 Sibiu sub A+ 16. In CF 37 Sibiu, imobilul de 727 mp se comaseaza cu toate celelalte imobile inscrise sub A + 2-34, toate proprietatea Stalului Roman, creandu-se un singur corp funciar de 18.049 mp, teren pentru constructii, inscris sub A=35. Aceste mentiuni se gasesc inscrise in aceasta foaie funciara sub A+40, A+ 41, A+ 42.
Acest teren, deoarece se afla in patrimoniul unei societati comerciale la care stalul este asociat majoritar, fost I.E. Sibiu, in prezent administrata de catre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, nu poate face obiectul unei dispozitii a reprezentantului Municipiului Sibiu, asa cum in mod corect s-a dispus prin dispozitia atacata.
Astfel dispozitia atacata este corecta in ceea ce priveste acordarea de masuri compensatorii cu privire la constructiile demolate, inscrise sub nr. top. 15/1 si 16/1 si cu privire la nesolutionarea cererii in ceea ce priveste terenul inscris pe nr. top. 15/2 si 16/2, neavand competenta materiala.
2. In ceea ce priveste nr. top. 15/1, 16/1 = constructii si teren de 2291 mp si acesta este adus in CF 37 Sibiu, inscrierea de sub A+ 11, fiind comasat impreuna cu toate celelalte terenuri inscrise de sub A+ 2-34, intr-un singur corp funciar, nr. top. 18, teren de constructie de 18.049 mp, sub A+35, Cu privire la acest teren, nu exista nici o mentiune in cartea funciara care sa ateste faptul ca s-ar fi aflat in administrarea operativa/proprietatea vreunei intreprinderi de stat, in speta I. E.
Deoarece conform actelor publice, carte funciara, reiese ca acest teren a ramas in proprietatea statului, competenta de a solicita notificarea o arc UAT detinator.
Doar in temeiul acest inscrisuri, exista o apreciere intemeiata in a considera ca Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, va emite o dispozitie doar in ceea ce priveste terenul inscris sub nr, top. nr, top. 15/2, 16/2.
Daca intimata are inscrisuri care sa sustina o alta situatie juridica decat cea din cartea funciara, respingerea actiunii este una justa, insa la acest moment petenta nu-si asuma riscul de a pierde dreptul de proprietate asupra masurilor compensatorii, prin ramanerea definitiva a dispozitiei ca urmare a neatacarii in termenul legal.
In drept, petenta a invocat prev. art. 1, art. 7, art. 12 coroborat cu art. 21 din legea 10/2001,
In probatiune, a solicitat proba cu inscrisurile anexate si depunerea de catre intimata a dosarului in temeiul caruia a fost emisa dispozitia atacata.
Solicita petenta depunerea de catre Serviciul Urbanism ai Amenajarea Teritoriului si Directia Amenajarea Teritoriului si Urbanism, ambele in subordinea Primarului Municipiului sau orice institutie competenta aflata in subordinea intimatelor sau institutia publica detinatoare a documentatiei ce atesta ca terenul inscris sub nr. nr. top, 15/1, 16/1 - constructii si teren de 2291 mp a fost in administrarea operativa/proprietatea vreunei intreprinderi de stat.
Atasat a inaintat la dosar, in xerocopie, inscrisuri in sustinerea cererii: Dispozitia nr. 1/15.01.2015 emisa de Viceprimarul Mun. Sibiu (f.7-8), CF 37 Sibiu (f.10-13), CF 10 Sibiu (f.14-15), raport de expertiza tehnica (f.16-22), imputernicire avocatiala (f.23).
Intimatul Viceprimarul Mun. Sibiu a depus la dosar Intampinare (f.29-32), solicitand respingerea contestatiei ca neintemeiata si mentinerea ca temeinica si legala a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de Viceprimarul Mun. Sibiu, in temeiul Lg. nr. 10/2001.
In motivarea intampinarii, paratul a aratat ca notificarea formulata de reclamanta si care face obiectul dosarului executional nr. 6/2001 inregistrat la executorul judecatoresc, a fost comunicata impreuna cu dosarul administrativ intocmit in baza Lg. nr. 10/2001, de catre AAAS prin adresa nr. …., inregistrata la Primaria mun. Sibiu sub nr. ….
Notificarea depusa de reclamanta a fost solutionata de catre Viceprimarul mun. Sibiu prin emiterea unei dispozitii prin care s-a respins cererea de restituire in natura si s-a propus acordarea de despagubiri pentru imobilele constructii situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscris in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, intrucat au fost demolate.
In ceea ce priveste cererea de restituire in natura a imobilelor terenuri situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2, aceasta a fost respinsa, intrucat competenta de solutionare a acestei cereri apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Din evidentele paratei nu rezulta in mod expres faptul ca imobilele terenuri situate administrativ in Sibiu, str. … nr. …, se afla in proprietatea Statului Roman.
In drept, au fost invocate prev. art. 205-208, art. 411 alin. 1 pct. 2 C.pr.civ., art. 10, art. 21 din Lg. nr. 10/2001.
Petenta a depus la dosar raspuns la intampinare (f.36), solicitand, fata de pozitia exprimata prin intampinare, efectuarea unei adrese catre AAAS care sa comunice care este stadiul de solutionare a notificarii nr. 59/21.01.2003.
Pe parcursul procesului, s-au mai depus la dosar inscrisuri.
Prin completarea contestatiei depusa la filele 47-48 dosar, petenta solicita desfiintarea partiala a dispozitiei nr. 1/2015 emisa de catre Viceprimarul Municipiului Sibiu, cu privire la terenul inscris in CF 15 Sibiu, nr. top. 15/2, 16/2 - teren de 727 mp, transcris in CF 37 Sibiu, in sensul obligarii la solutionarea cererii in ceea ce priveste acest teren, deoarece competenta de solutionare nu apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului;
Intimatul Viceprimarul Mun. Sibiu a depus la dosar Intampinare la completarea de actiune (f.51-52), solicitand respingerea contestatiei ca neintemeiata si mentinerea ca temeinica si legala a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de Viceprimarul Mun. Sibiu, in temeiul Lg. nr. 10/2001.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin Dispozitia nr. 1/15.01.2015 emisa de VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, s-a dispus respingerea cererii de restituire in natura, si propunerea catre Comisia Nationala care functioneaza in subordinea Cancelarului Primului Ministru, de acordare de masuri compensatorii sub forma de puncte, pentru imobilele constructii situate administrativ in Sibiu, str. Sindicatele Unite, nr. 5, inscris in CF 1092 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, intrucat au fost demolate, in locul lor construindu-se blocuri cu parter si 4 etaje, conform planului de sistematizare a orasului, in favoarea persoanei indreptatite K.C.I., in calitate de mostenitoare legala a fostei proprietare tabulare C. M. n. G., si, respingerea cererii de restituire in natura a imobilelor terenuri situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscris in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2, intrucat competenta de solutionare a acestei cereri apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Prin contestatia formulata si completata, petenta a solicitat desfiintarea partiala a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, in sensul a se dispune obligarea intimatului la solutionarea cererii, cu privire la terenurile inscrise in CF 1092 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 15/2, 16/2, deoarece competenta de solutionare nu apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Din inscrisurile aflate la dosar, se retine: initial, terenurile ce fac obiectul contestatiei, au fost inscrise in CF 10 sub nr. top 15, 16, A+2 (f.14) proprietatea C. M. n. G; la 14.09.1960, se intabuleaza dreptul de proprietate asupra imobilului de sub A+2 cu titlul de drept nationalizare in favoarea Statului Roman (f.15, B.7), apoi, in baza incheierii nr. 54/970, se dezmembreaza in nr. top 15/1, 16/1 – constructii si teren - 2291 mp, si, 15/2, 16/2 – teren de constructii - 727 mp. – ambele nr. top cu stare de proprietate neschimbata.
Terenul de sub A + 4 (nr. top 15/2, 16/2) se transcrie in CF 15 Sibiu in favoarea Statului, in administrarea operativa a I.E. (f.15).
Conform CF 15 Sibiu (f.45-46), asupra nr. top 15/2, 16/2 – teren de constructii de 727 mp, s-a intabulat la data de 26.01.1971 cu nr. 2/1971 dreptul de proprietate asupra imobilului de sub A + 1 adus in aceasta foaie cu stare de proprietate neschimbata din CF 10, in favoarea Statului Roman, in administrarea operativa a I.E. SIBIU. Ulterior, la data de 11.05.1984, in baza incheierii nr. 93, acest imobil se transcrie in CF 37 Sibiu, in scopul comasarii cu alte terenuri.
Atat nr. top 15/1, 16/1, cat si nr. top 15/2 si 16/2 sunt transcrise in CF 37 Sibiu, cu stare de proprietate neschimbata – proprietar Statul Roman, comasate cu restul terenurilor inscrise in aceasta foaie funciara 37 sub A2-34, inregistrate sub A+35 in suprafata de 18049 mp (f.10 verso) sub nr. top 18.
Sub B.42 se noteaza dezmembrarea imobilului de sub A+35 in trei corpuri funciare, ce se reinscrie in aceasta CF 37, sub A+36-38 cu stare de proprietate neschimbata.
Conform concluziilor raportului de expertiza extrajudiciara intocmit (f.16-17), terenul ce face obiectul prezentei contestatii este ocupat in prezent de blocuri, strazi, parcuri, retele subterane de utilitati publice.
La fila 43, I.E. a inaintat la dosar raspuns, prin care arata ca la data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, terenurile ce fac obiectul prezentei cauze nu au fost detinute de aceasta societate, nu se aflau in proprietatea/administrarea acestei societati (f.68). Aceeasi informatie este comunicata si catre AAAS (f.44,68).
Conform Incheierii nr. 38/1983 dispusa de Notariatul de Stat (f.64), a adresei emisa de Consiliul Popular al mun. Sibiu (f.65) si a Ordinului nr. 567/13.05.1983 emis de Ministerul Energiei Electrice (f.66), se transmite din administrarea I.E. din subordinea Ministerului Energiei Electrice in administrarea Consiliului Popular al mun. Sibiu, terenul inscris in CF 15 Sibiu nr. top 15/2, 16/2 – 727 mp.
Se mai retine pozitia AAAS exprimata prin adresa emisa catre Primaria mun. Sibiu la data de 29.04.2015 (f.72) din care rezulta ca AAAS solicita intimatului sa ii comunice situatia juridica a terenului, detinatorul acestuia la nivelul anului 2001 si in prezent, suprafata detinuta de acesta, neavand in concluzie cunostinta de unitatea detinatoare. Pana la momentul aprilie 2015, AAAS nu a luat cunostinta de documentatia din care rezulta situatia juridica a imobilului revendicat.
Primaria mun. Sibiu a inaintat la dosar documentatia care a stat la baza solutionarii notificarii formulate de petenta (f.70-228).
Raportat la inscrisurile inaintate la dosar, instanta apreciaza ca prezenta contestatie formulata de petenta este intemeiata, atata vreme cat intimatul nu a justificat dispozitia sa cu privire la competenta de solutionare a cererii petentei de acordare de despagubiri pentru terenul inscris in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 3416/1, 15/2, 16/2, si anume ca apartinand Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Intimatul nu a facut dovada in acest sens, iar din cartile funciare 10 Sibiu, 15 Sibiu si 37 Sibiu, rezulta ca dreptul de proprietate, urmare a nationalizarii, asupra terenurilor, este inscris in favoarea Statului Roman, chiar daca dreptul de administrare ar fi apartinut la un moment dat I.E. – unitate care a inaintat la dosar raspuns, prin care arata ca la data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, terenurile ce fac obiectul prezentei cauze nu au fost detinute de aceasta societate, nu se aflau in proprietatea/administrarea acestei societati (f.68).
Conform art. 28 alin. 1, 2 din Lg. nr. 10/2001, in cazul in care persoana indreptatita nu cunoaste detinatorul bunului imobil solicitat, notificarea se va trimite primariei in a carei raza se afla imobilul, respectiv Primariei Municipiului Bucuresti. Termenul de 6 luni*) prevazut la art. 22 alin. (1) curge, dupa caz, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de la data primirii comunicarii prevazute la art. 27 alin. (3). In termen de 30 de zile primaria notificata este obligata sa identifice unitatea detinatoare si sa comunice persoanei indreptatite elementele de identificare a acesteia.
Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 aprobate prin H.G. nr. 250/2007 definesc unitatea detinatoare ca fiind entitatea cu personalitate juridica care exercita, in numele statului, dreptul de proprietate publica sau privata cu privire la un bun ce face obiectul legii (minister, primarie, institutia prefectului sau orice alta institutie publica), sau entitatea cu personalitate juridica ce are inregistrat in patrimoniul sau, indiferent de titlul cu care a fost inregistrat, bunul ce face obiectul legii (regii autonome, societati/companii nationale si societati comerciale cu capital de stat, organizatii cooperatiste).
Potrivit acelorasi norme, entitatea investita cu solutionarea notificarii este, dupa caz, unitatea detinatoare sau persoana juridica abilitata de lege sa solutioneze o notificare cu privire la un bun care se afla in patrimoniul sau (A.V.A.S., Ministerul Finantelor Publice, alte autoritati publice centrale sau locale implicate).
Fata de aceste considerente de fapt si de drept, instanta apreciaza contestatia intemeiata, sens in care o va admite si va dispune anularea in parte a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, numai in ceea ce priveste „respingerea cererii de restituire in natura a imobilelor terenuri situate administrativ in Sibiu, str. … nr. …, inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2 intrucat competenta de solutionare a acestei cereri apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului”.
In consecinta, va obliga intimatul VICEPRIMARUL MUNICIPIULUI SIBIU la solutionarea cererii petentei, in ceea ce priveste imobilele terenuri situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 15/2, 16/2.
Nu mai putin, urmeaza a se avea in vedere ca probabil, dintr-o eroare materiala, intimatul a mentionat in Dispozitia nr. 1/15.01.2015, terenurile ca fiind inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2, in loc de „inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 15/2, 16/2” cum ar fi corect.
Prin contestatia formulata, petenta a solicitat obligarea intimatului la plata cheltuielilor de judecata, insa nu a depus la dosar dovada in acest sens, conform art. 249 C.pr.civ. Astfel, instanta va respinge, ca neintemeiata, cererea petentei de obligare a petentului la plata cheltuielilor de judecata.
In motivarea actiunii civile, s-a aratat ca prin notificarile ce au facut obiectul dosarelor executionale ale BEJ sub nr. 2/2002 si 3/2002, petenta K.C.I., la momentul notificarii K. I., inregistrate la Primaria Municipiului Sibiu sub nr. 13014/2003 si 1499/ 2003, a solicitat restituirea in natura a imobilelor terenuri ce au apartinut antecesorilor ei.
Antecesorul petentei, C. M. a fost proprietarul terenul in litigiu inscris in CF 10 Sibiu, fiind compus din nr. top. 15= teren si constructii de 1712 mp si top. 16= teren de 1306 mp.
In anul 1960, odata cu preluarea de catre Statul Roman, terenurile si constructiile se comaseaza si se dezmembreaza in 2 corpuri funciare: nr. top, 15/1, 16/1 - constructii si teren de 2291 mp si nr. top. 15/2, 16/2= teren de 727 mp.
1. Terenul de 727 mp este transmis in CF 15 Sibiu, in proprietatea Stalului Roman cu drept de administrare operativa pentru I. E. Sibiu. Din CF 15 Sibiu, terenul de 727 mp este transcris in CF 37 Sibiu sub A+ 16. In CF 37 Sibiu, imobilul de 727 mp se comaseaza cu toate celelalte imobile inscrise sub A + 2-34, toate proprietatea Stalului Roman, creandu-se un singur corp funciar de 18.049 mp, teren pentru constructii, inscris sub A=35. Aceste mentiuni se gasesc inscrise in aceasta foaie funciara sub A+40, A+ 41, A+ 42.
Acest teren, deoarece se afla in patrimoniul unei societati comerciale la care stalul este asociat majoritar, fost I.E. Sibiu, in prezent administrata de catre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, nu poate face obiectul unei dispozitii a reprezentantului Municipiului Sibiu, asa cum in mod corect s-a dispus prin dispozitia atacata.
Astfel dispozitia atacata este corecta in ceea ce priveste acordarea de masuri compensatorii cu privire la constructiile demolate, inscrise sub nr. top. 15/1 si 16/1 si cu privire la nesolutionarea cererii in ceea ce priveste terenul inscris pe nr. top. 15/2 si 16/2, neavand competenta materiala.
2. In ceea ce priveste nr. top. 15/1, 16/1 = constructii si teren de 2291 mp si acesta este adus in CF 37 Sibiu, inscrierea de sub A+ 11, fiind comasat impreuna cu toate celelalte terenuri inscrise de sub A+ 2-34, intr-un singur corp funciar, nr. top. 18, teren de constructie de 18.049 mp, sub A+35, Cu privire la acest teren, nu exista nici o mentiune in cartea funciara care sa ateste faptul ca s-ar fi aflat in administrarea operativa/proprietatea vreunei intreprinderi de stat, in speta I. E.
Deoarece conform actelor publice, carte funciara, reiese ca acest teren a ramas in proprietatea statului, competenta de a solicita notificarea o arc UAT detinator.
Doar in temeiul acest inscrisuri, exista o apreciere intemeiata in a considera ca Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, va emite o dispozitie doar in ceea ce priveste terenul inscris sub nr, top. nr, top. 15/2, 16/2.
Daca intimata are inscrisuri care sa sustina o alta situatie juridica decat cea din cartea funciara, respingerea actiunii este una justa, insa la acest moment petenta nu-si asuma riscul de a pierde dreptul de proprietate asupra masurilor compensatorii, prin ramanerea definitiva a dispozitiei ca urmare a neatacarii in termenul legal.
In drept, petenta a invocat prev. art. 1, art. 7, art. 12 coroborat cu art. 21 din legea 10/2001,
In probatiune, a solicitat proba cu inscrisurile anexate si depunerea de catre intimata a dosarului in temeiul caruia a fost emisa dispozitia atacata.
Solicita petenta depunerea de catre Serviciul Urbanism ai Amenajarea Teritoriului si Directia Amenajarea Teritoriului si Urbanism, ambele in subordinea Primarului Municipiului sau orice institutie competenta aflata in subordinea intimatelor sau institutia publica detinatoare a documentatiei ce atesta ca terenul inscris sub nr. nr. top, 15/1, 16/1 - constructii si teren de 2291 mp a fost in administrarea operativa/proprietatea vreunei intreprinderi de stat.
Atasat a inaintat la dosar, in xerocopie, inscrisuri in sustinerea cererii: Dispozitia nr. 1/15.01.2015 emisa de Viceprimarul Mun. Sibiu (f.7-8), CF 37 Sibiu (f.10-13), CF 10 Sibiu (f.14-15), raport de expertiza tehnica (f.16-22), imputernicire avocatiala (f.23).
Intimatul Viceprimarul Mun. Sibiu a depus la dosar Intampinare (f.29-32), solicitand respingerea contestatiei ca neintemeiata si mentinerea ca temeinica si legala a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de Viceprimarul Mun. Sibiu, in temeiul Lg. nr. 10/2001.
In motivarea intampinarii, paratul a aratat ca notificarea formulata de reclamanta si care face obiectul dosarului executional nr. 6/2001 inregistrat la executorul judecatoresc, a fost comunicata impreuna cu dosarul administrativ intocmit in baza Lg. nr. 10/2001, de catre AAAS prin adresa nr. …., inregistrata la Primaria mun. Sibiu sub nr. ….
Notificarea depusa de reclamanta a fost solutionata de catre Viceprimarul mun. Sibiu prin emiterea unei dispozitii prin care s-a respins cererea de restituire in natura si s-a propus acordarea de despagubiri pentru imobilele constructii situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscris in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, intrucat au fost demolate.
In ceea ce priveste cererea de restituire in natura a imobilelor terenuri situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2, aceasta a fost respinsa, intrucat competenta de solutionare a acestei cereri apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Din evidentele paratei nu rezulta in mod expres faptul ca imobilele terenuri situate administrativ in Sibiu, str. … nr. …, se afla in proprietatea Statului Roman.
In drept, au fost invocate prev. art. 205-208, art. 411 alin. 1 pct. 2 C.pr.civ., art. 10, art. 21 din Lg. nr. 10/2001.
Petenta a depus la dosar raspuns la intampinare (f.36), solicitand, fata de pozitia exprimata prin intampinare, efectuarea unei adrese catre AAAS care sa comunice care este stadiul de solutionare a notificarii nr. 59/21.01.2003.
Pe parcursul procesului, s-au mai depus la dosar inscrisuri.
Prin completarea contestatiei depusa la filele 47-48 dosar, petenta solicita desfiintarea partiala a dispozitiei nr. 1/2015 emisa de catre Viceprimarul Municipiului Sibiu, cu privire la terenul inscris in CF 15 Sibiu, nr. top. 15/2, 16/2 - teren de 727 mp, transcris in CF 37 Sibiu, in sensul obligarii la solutionarea cererii in ceea ce priveste acest teren, deoarece competenta de solutionare nu apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului;
Intimatul Viceprimarul Mun. Sibiu a depus la dosar Intampinare la completarea de actiune (f.51-52), solicitand respingerea contestatiei ca neintemeiata si mentinerea ca temeinica si legala a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de Viceprimarul Mun. Sibiu, in temeiul Lg. nr. 10/2001.
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta retine urmatoarele:
Prin Dispozitia nr. 1/15.01.2015 emisa de VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, s-a dispus respingerea cererii de restituire in natura, si propunerea catre Comisia Nationala care functioneaza in subordinea Cancelarului Primului Ministru, de acordare de masuri compensatorii sub forma de puncte, pentru imobilele constructii situate administrativ in Sibiu, str. Sindicatele Unite, nr. 5, inscris in CF 1092 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, intrucat au fost demolate, in locul lor construindu-se blocuri cu parter si 4 etaje, conform planului de sistematizare a orasului, in favoarea persoanei indreptatite K.C.I., in calitate de mostenitoare legala a fostei proprietare tabulare C. M. n. G., si, respingerea cererii de restituire in natura a imobilelor terenuri situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscris in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2, intrucat competenta de solutionare a acestei cereri apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Prin contestatia formulata si completata, petenta a solicitat desfiintarea partiala a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, in sensul a se dispune obligarea intimatului la solutionarea cererii, cu privire la terenurile inscrise in CF 1092 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 15/2, 16/2, deoarece competenta de solutionare nu apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Din inscrisurile aflate la dosar, se retine: initial, terenurile ce fac obiectul contestatiei, au fost inscrise in CF 10 sub nr. top 15, 16, A+2 (f.14) proprietatea C. M. n. G; la 14.09.1960, se intabuleaza dreptul de proprietate asupra imobilului de sub A+2 cu titlul de drept nationalizare in favoarea Statului Roman (f.15, B.7), apoi, in baza incheierii nr. 54/970, se dezmembreaza in nr. top 15/1, 16/1 – constructii si teren - 2291 mp, si, 15/2, 16/2 – teren de constructii - 727 mp. – ambele nr. top cu stare de proprietate neschimbata.
Terenul de sub A + 4 (nr. top 15/2, 16/2) se transcrie in CF 15 Sibiu in favoarea Statului, in administrarea operativa a I.E. (f.15).
Conform CF 15 Sibiu (f.45-46), asupra nr. top 15/2, 16/2 – teren de constructii de 727 mp, s-a intabulat la data de 26.01.1971 cu nr. 2/1971 dreptul de proprietate asupra imobilului de sub A + 1 adus in aceasta foaie cu stare de proprietate neschimbata din CF 10, in favoarea Statului Roman, in administrarea operativa a I.E. SIBIU. Ulterior, la data de 11.05.1984, in baza incheierii nr. 93, acest imobil se transcrie in CF 37 Sibiu, in scopul comasarii cu alte terenuri.
Atat nr. top 15/1, 16/1, cat si nr. top 15/2 si 16/2 sunt transcrise in CF 37 Sibiu, cu stare de proprietate neschimbata – proprietar Statul Roman, comasate cu restul terenurilor inscrise in aceasta foaie funciara 37 sub A2-34, inregistrate sub A+35 in suprafata de 18049 mp (f.10 verso) sub nr. top 18.
Sub B.42 se noteaza dezmembrarea imobilului de sub A+35 in trei corpuri funciare, ce se reinscrie in aceasta CF 37, sub A+36-38 cu stare de proprietate neschimbata.
Conform concluziilor raportului de expertiza extrajudiciara intocmit (f.16-17), terenul ce face obiectul prezentei contestatii este ocupat in prezent de blocuri, strazi, parcuri, retele subterane de utilitati publice.
La fila 43, I.E. a inaintat la dosar raspuns, prin care arata ca la data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, terenurile ce fac obiectul prezentei cauze nu au fost detinute de aceasta societate, nu se aflau in proprietatea/administrarea acestei societati (f.68). Aceeasi informatie este comunicata si catre AAAS (f.44,68).
Conform Incheierii nr. 38/1983 dispusa de Notariatul de Stat (f.64), a adresei emisa de Consiliul Popular al mun. Sibiu (f.65) si a Ordinului nr. 567/13.05.1983 emis de Ministerul Energiei Electrice (f.66), se transmite din administrarea I.E. din subordinea Ministerului Energiei Electrice in administrarea Consiliului Popular al mun. Sibiu, terenul inscris in CF 15 Sibiu nr. top 15/2, 16/2 – 727 mp.
Se mai retine pozitia AAAS exprimata prin adresa emisa catre Primaria mun. Sibiu la data de 29.04.2015 (f.72) din care rezulta ca AAAS solicita intimatului sa ii comunice situatia juridica a terenului, detinatorul acestuia la nivelul anului 2001 si in prezent, suprafata detinuta de acesta, neavand in concluzie cunostinta de unitatea detinatoare. Pana la momentul aprilie 2015, AAAS nu a luat cunostinta de documentatia din care rezulta situatia juridica a imobilului revendicat.
Primaria mun. Sibiu a inaintat la dosar documentatia care a stat la baza solutionarii notificarii formulate de petenta (f.70-228).
Raportat la inscrisurile inaintate la dosar, instanta apreciaza ca prezenta contestatie formulata de petenta este intemeiata, atata vreme cat intimatul nu a justificat dispozitia sa cu privire la competenta de solutionare a cererii petentei de acordare de despagubiri pentru terenul inscris in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 3416/1, 15/2, 16/2, si anume ca apartinand Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului.
Intimatul nu a facut dovada in acest sens, iar din cartile funciare 10 Sibiu, 15 Sibiu si 37 Sibiu, rezulta ca dreptul de proprietate, urmare a nationalizarii, asupra terenurilor, este inscris in favoarea Statului Roman, chiar daca dreptul de administrare ar fi apartinut la un moment dat I.E. – unitate care a inaintat la dosar raspuns, prin care arata ca la data intrarii in vigoare a Legii nr. 10/2001, terenurile ce fac obiectul prezentei cauze nu au fost detinute de aceasta societate, nu se aflau in proprietatea/administrarea acestei societati (f.68).
Conform art. 28 alin. 1, 2 din Lg. nr. 10/2001, in cazul in care persoana indreptatita nu cunoaste detinatorul bunului imobil solicitat, notificarea se va trimite primariei in a carei raza se afla imobilul, respectiv Primariei Municipiului Bucuresti. Termenul de 6 luni*) prevazut la art. 22 alin. (1) curge, dupa caz, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de la data primirii comunicarii prevazute la art. 27 alin. (3). In termen de 30 de zile primaria notificata este obligata sa identifice unitatea detinatoare si sa comunice persoanei indreptatite elementele de identificare a acesteia.
Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr. 10/2001 aprobate prin H.G. nr. 250/2007 definesc unitatea detinatoare ca fiind entitatea cu personalitate juridica care exercita, in numele statului, dreptul de proprietate publica sau privata cu privire la un bun ce face obiectul legii (minister, primarie, institutia prefectului sau orice alta institutie publica), sau entitatea cu personalitate juridica ce are inregistrat in patrimoniul sau, indiferent de titlul cu care a fost inregistrat, bunul ce face obiectul legii (regii autonome, societati/companii nationale si societati comerciale cu capital de stat, organizatii cooperatiste).
Potrivit acelorasi norme, entitatea investita cu solutionarea notificarii este, dupa caz, unitatea detinatoare sau persoana juridica abilitata de lege sa solutioneze o notificare cu privire la un bun care se afla in patrimoniul sau (A.V.A.S., Ministerul Finantelor Publice, alte autoritati publice centrale sau locale implicate).
Fata de aceste considerente de fapt si de drept, instanta apreciaza contestatia intemeiata, sens in care o va admite si va dispune anularea in parte a Dispozitiei nr. 1/15.01.2015 emisa de VICEPRIMARUL MUN. SIBIU, numai in ceea ce priveste „respingerea cererii de restituire in natura a imobilelor terenuri situate administrativ in Sibiu, str. … nr. …, inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2 intrucat competenta de solutionare a acestei cereri apartine Autoritatii pentru Administrarea Activelor Statului”.
In consecinta, va obliga intimatul VICEPRIMARUL MUNICIPIULUI SIBIU la solutionarea cererii petentei, in ceea ce priveste imobilele terenuri situate administrativ in Sibiu, str. …, nr. …, inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 15/2, 16/2.
Nu mai putin, urmeaza a se avea in vedere ca probabil, dintr-o eroare materiala, intimatul a mentionat in Dispozitia nr. 1/15.01.2015, terenurile ca fiind inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 45/2, 46/2, in loc de „inscrise in CF 10 Sibiu nr. top 15/1, 16/1, 15/2, 16/2” cum ar fi corect.
Prin contestatia formulata, petenta a solicitat obligarea intimatului la plata cheltuielilor de judecata, insa nu a depus la dosar dovada in acest sens, conform art. 249 C.pr.civ. Astfel, instanta va respinge, ca neintemeiata, cererea petentei de obligare a petentului la plata cheltuielilor de judecata.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017