InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Sibiu

ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE

(Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014 pronuntata de Tribunalul Sibiu)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Sibiu | Jurisprudenta Tribunalul Sibiu

TRIBUNALUL,

Deliberand asupra cauzei de fata:
Constata ca sub nr. ….s-a inregistrat la Tribunalul Sibiu actiunea in contencios administrativ formulata de reclamantul Inspectoratul de Politie al Judetului Sibiu in contradictoriu cu Municipiul Sibiu prin Primar, Consiliul Local Sibiu si Ministerul Finantelor Publice in calitate de proprietar tabular al terenului, solicitand initial:
- constatarea nulitatii/anularea partiala a HCL nr….., pozitia nr. 144 din Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu si a HCL nr…., numai in ceea ce priveste terenul inscris in CF nr…., nr. vechi…  Gusterita, nr. top…..,  teren in suprafata de …. mp aflat in Municipiul Sibiu-Dealul Cocosului;
- anularea partiala a pozitiei nr. 3 din Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu, insusit de Consiliul Local al Municipiului Sibiu prin HCL nr….., numai in ceea ce priveste terenul inscris in CF nr. ….Sibiu, nr. vechi ….Gusterita, nr. top…..,  teren in suprafata de ….. mp aflat in Municipiul Sibiu-Dealul Cocosului;
Ulterior actiunea a fost precizata de 2 ori (fila 60 vol. I si fila 57 vol. II) in sensul ca   s-a renuntat la anularea HCL nr. ….si a HCL nr. ….(ce era revocata) si s-a solicitat sa se dispuna:
- constatarea nulitatii partiale a HCL nr….., in concret constatarea nulitatii partiale a pozitiei nr. 3, sectiunea I – 1.3.7.1 din Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu, anexa la HCL nr….., numai in ceea ce priveste drumul vicinal identificat cu nr. …..si constatarea nulitatii pozitiei nr. 144 din Anexa la HCL nr. ….- Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu, pozitie la care este inscris terenul in litigiu identificat prin numarul …..
- anularea partiala a HCL nr….., in concret anularea partiala a pozitiei nr. 3, Sectiunea I – 1.3.7.1 din Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu, anexa la HCL nr. , numai in ceea ce priveste drumul vicinal identificat cu nr. ….si anularea pozitiei nr. 144 din Anexa la HCL nr. ….- Inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu, pozitie la care este inscris terenul in litigiu identificat prin numarul …..
In motivarea actiunii reclamantul a aratat ca terenul mentionat a trecut in mod nelegal din proprietatea publica a statului in proprietatea publica a Municipiului Sibiu prin hotarare de Consiliu Local, cu incalcarea art. 9 al. l din Legea nr. 213/1998, apoi in proprietatea privata a Mun. Sibiu, cu incalcarea art. 10 al.2 din Legea nr. 213/1998. Terenul nu a facut obiectul notificarilor pe legi de reparatie, insa oricum nu putea fi restituit, deoarece nu a fost scos niciodata din domeniul public al statului prin hotarare a guvernului. Pe de alta parte, terenul nu putea fi restituit daca in CF este intabulat dreptul de proprietate a unei persoane, in cauza proprietatea publica a statului. Nu exista H.G. de scoatere din domeniul public al statului si nici de trecere in domeniul privat al statului sau localitatii.
In fapt, terenul mai sus identificat se afla in domeniul public al Statului Roman si administrarea IPJ Sibiu. Faptul ca terenul se afla in domeniul public al statului reclamanta a aratat  ca intelege sa il dovedeasca cu extrasul de CF nr. ….Sibiu si Decizia Consiliului Popular al Judetului Sibiu cu nr…... Aceasta afirmatie o dovedeste si cu Anexa la HG nr……, pentru aprobarea inventarelor bunurilor din domeniul public al statului. La numarul de inregistrare al MF…., pag 287, se afla inscris terenul sus identificat ca fiind bun in domeniul public al statului. Hotararile guvernului privind aprobarea inventarelor bunurilor din domeniul public al statului au fost abrogate succesiv de alte hotarari. In prezent terenul se afla inregistrat la MF sub acelasi numar, respectiv….., pag 371 la Anexa HG nr. …., in vigoare.
Reclamanta a mai aratat ca aceste hotarari de guvern sunt declarative de drepturi si nu constitutive si de aceea terenul sus mentionat a fost si a ramas in domeniul public al statului. Acest teren este inventariat si in hotarari ale guvernului privind atestarea domeniului public al municipiului Sibiu, insa este evident ca aceste hotarari nu reprezinta titlul de proprietate al Municipiului Sibiu, deoarece nu sunt constitutive de drepturi. Titlul de proprietate al Municipiului Sibiu poate fi numai o HG de trecere a imobilului din domeniul public al statului in domeniul public/privat al localitatii.
Pentru ca un teren sa fie scos din proprietatea Statului Roman, ar trebui sa existe o hotarare de guvern care sa dispuna trecerea imobilului din domeniul public al statului in domeniul public al localitatii. La data emiterii HCL nr…., HCL nr….., era in vigoare Legea nr. 213/1998, privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia. La art. 9, al. l din Lege se prevede ca trecerea imobilului din domeniul public al statului in domeniul public al unitatii administrativ teritoriale, se face la cererea Consiliului Local prin hotarare a guvernului. Reclamanta arata ca pana in prezent nu are cunostinta de o astfel de hotarare care sa aiba ca obiect terenul sus identificat, iar daca ar fi existat, atunci ar fi trebuit intabulata in CF.
Terenul care face obiectul cererii a fost insu?it prin hotarare a CL Sibiu, ca fiind proprietatea Municipiului Sibiu, in domeniul public, apoi a fost trecut in domeniul privat al localitatii si apoi a fost restituit de catre Comisia pentru solutionarea cererilor de retrocedare pe Legea nr. 18/1991. Primul act nelegal de scoatere a terenului din proprietatea publica a statului a fost hotararea consiliului local de insusire a terenului, fara a avea o hotarare a guvernului privind trecerea din domeniul public al statului in domeniul public/privat al localitatii. De aceea reclamanta considera ca hotararile consiliului local prin care a fost insusita proprietatea terenului, ca fiind a Mun. Sibiu, este lovita de nulitate absoluta si se impune constatarea nulitatii, acesta si pentru ca domeniul public al statului este inalienabil, imprescriptibil si insesizabil.
S-a mai aratat ca hotararile consiliului local prin care se considera ca terenul ar fi in domeniul public sau privat al Mun Sibiu, produc o vatamare IPJ Sibiu, in sensul prevederilor art. 1 din Legea nr. 554/2004, care poate pierde dreptul de administrare asupra terenului, daca statul pierde proprietatea. Terenul face parte din drumul de acces Ia Poligonul de tragere cu armament de lupta Gusterita, iar interesul IPJ Sibiu este acela de a avea acces la poligonul de tragere cu armamentul de infanterie.
In drept a fost invocata Legea nr. 213/1998, Legea nr. 554/2004 si s-au depus in probatiune extras CF ….Sibiu, contract vanzare-cumparare ….incheiat intre S D si P I C, harti cadastrale, decizia nr….., HG nr. 1705/2006, HG nr. 1326/2001; HCL nr. ….si Inventarul bunurilor, Anexa nr. 2 la HCL nr….., expertiza topo judiciara si planul de situatie cu suprapunerea terenurilor si procedura prealabila.
Consiliul Local Sibiu a depus intampinare (fila 36) solicitand respingerea actiunii motivat de aceea ca: hotararea Consiliului Local Sibiu nr. ….ce a revocat  HCL nr. …privind insusirea inventarului bunurilor propuse pentru a alcatui domeniul public al Municipiului Sibiu este temeinica si legala, este intocmita in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare. Mai mult decat atat, pentru aceasta hotarare Prefectul Judetului Sibiu a dat aviz de legalitate.
In registrele cadastrale detinute de Municipiul Sibiu exista evidentiat un DE (drum de exploatare) … in posesia CAP Sibiu.
In ceea ce priveste afirmatia conform careia terenul in litigiu a fost trecut nelegal in proprietatea publica a Municipiului Sibiu paratul face mentiunea ca terenul identificat sub nr. top …. in suprafata de …. mp se regaseste inventariat in anexa nr. 2 a HG nr. …. -inventarul bunurilor care apartin domeniului public al Municipiului Sibiu.
Referitor la Decizia nr. …. in baza careia se decide transferarea din administrarea Municipiului Sibiu in administrarea operativa a Ministerului de interne terenul inscris in CF nr. ….. Gusterita situat in Dealul Cocosului cu nr. top …, …., …., ….si …. se mentioneaza ca aceasta decizie a fost emisa de Consiliul Popular al Judetului Sibiu si nicidecum de Consiliul Popular al Municipiului Sibiu.
Mai mult decat atat expertul B C V, in incercarea de a raspunde obiectivelor incuviintate de instanta de judecata in dosar nr…. , afirma ca din studiul incheierii nr. ….. reiese ca dreptul de administrare in favoarea Ministerul de Interne prin Inspectoratul de Politie al Judetului Sibiu este intabulat doar asupra imobilului de sub A+l respectiv poligonul de trageri si santul existent pe schita de CF si nicidecum si asupra imobilului nr. top…….
Paratul a mai aratat ca DE ….. de …. ha cu nr. top …. si …. este un drum de acces in zona atat catre poligonul trageri cat si catre alte terenuri (din vecinatate care au facut obiectul Legii nr. 18/1991.
Municipiul Sibiu prin Primar a formulat in cauza cerere reconventionala (fila 47), solicitand ca in contradictoriu cu IPJ Sibiu sa se dispuna:
- anularea partiala a deciziei nr. …. in ceea ce priveste transferarea din administrarea Municipiului Sibiu in administrarea operativa a Ministerului de Interne terenul inscris in CF nr. ….. Gusterita situat in Dealul Cocosului cu nr. top. … si ….;
- constatarea nulitatii absolute partiale a incheierii de intabulare nr. ….. in baza careia s-a intabulat dreptul de administrare asupra nr. top. …., …..
Parata-reclamanta reconventional a aratat in esenta aceleasi aspecte ca si paratul Consiliul Local Sibiu in intampinarea formulata.
Fata de obiectul cererii reconventionale s-a dispus introducerea in cauza a emitentului actului atacat Consiliul Judetean Sibiu, care pe cale de exceptie prin intampinarea formulata (fila 76) a solicitat sa se constate ca nu are calitate procesuala pasiva intrucat actul atacat Decizia nr. …. a fost emisa de Comitetul executiv al Consiliului Popular al Judetului Sibiu, iar intre fostele Consilii populare si actualele Consilii judetene nu exista nici un fel de legatura, nici in privinta principiilor pe baza carora sunt organizate, nici in privinta atributiilor si a competentelor lor. Este adevarat ca Consiliul Judetean Sibiu, in speta, este detinatorul arhivistic al unora din documentele fostului Consiliu Popular al Judetului Sibiu, calitate in virtutea careia este in masura, daca se impune, sa furnizeze Decizia…..
Acest fapt insa, nu confera Consiliului Judetean Sibiu, dreptul legal de-a interveni in cuprinsul actului, de a-l modifica sau anala total sau partial,  nu-i confera legitimarea procesuala de-a participa la activitatea judiciara in cauza dedusa judecatii.
Pe fondul cauzei, Consiliul Judetean Sibiu a aratat ca nu se opune admiterii actiunii Inspectoratului de Politie al Judetului Sibiu, cu atat mai mult cu cat, terenul in cauza nu a apartinut si nu apartine domeniului public al Judetului Sibiu.
Exceptia formulata a fost respinsa prin incheierea de sedinta din 9.09.2014.
Paratul Ministerul Finantelor Publice prin AJFP Sibiu a depus intampinare (fila 64) aratand ca este de acord cu actiunea formulata motivat de aceea ca trecerea terenului din domeniul public al Statului Roman aflat in administrarea IPJ Sibiu in domeniul public al Municipiului Sibiu s-a facut in mod nelegal si abuziv, neexistand o HG de trecere in domeniul public al localitatii.
In cauza au fost depuse: HCL nr. … (fila 131), HCL nr. …. (fila 89) cu inventarul aferent acestora (fila 10-vol. II), incheierile de carte funciara care vizeaza intabularea in discutie (fila 5 vol.II) si actele ce au stat la baza lor (filele nr. 7-9, 65-69).
Din inscrisurile depuse la dosar instanta a retinut urmatoarea stare de fapt:
Imobilul in cauza cu nr. top. ….., drum in suprafata de …. mp si respectiv …. mp a fost inscris in CF nr. ….Gusterita, avand ca proprietar Statul Roman inca din anul 1923 (incheierea nr. …).
Dupa cum rezulta din actele depuse de OCPI (filele 5-8 vol. II), in urma unei cereri formulata de IPJ Sibiu se dispune intabularea dreptului de administrare a bunurilor aflate in domeniul public al statului in favoarea IPJ Sibiu, printre care si imobilul din CF … Gusterita nr. top. ….. – poligon trageri (fila 5). Contrar celor sustinute de parati, ca IPJ Sibiu nu are drept de administrare si asupra nr. top. …., reclamanta dobandeste dreptul de administrare si asupra acestor 2 imobile (drum de …. si de ….. mp) urmare a unei cereri de rectificare formulata de IPJ Sibiu – prin incheierea ….. (fila 69). Potrivit acesteia se indreapta eroarea materiala strecurata in incheierea de intabulare nr. …. CF, in sensul ca se intabuleaza dreptul de administrare in favoarea Ministerul de Interne – Inspectoratul de Politie al Judetului Sibiu si cu privire la imobilul de sub A1, cu nr. top. ….., nu numai cu privire la imobilul cu nr. top. …..inscris in CF …. GUSTERITA, cum din eroare s-a inscris sub B.2 din cartea funciara  (provenita din cartea funciara de pe hartie cu numarul …./Gusterita) UAT Sibiu.
Potrivit expertizei efectuate in dosarul nr. …. al Judecatoriei Sibiu (fila 10), aceste imobile se regasesc in inventarul in anexa 2 a HCL nr…. la pozitia …...
Prin Hotararea de Guvern nr. 978/5.09.2002 publicata in M.O. nr. 689/19.09.2002 se atesta apartenenta la domeniul public al Judetului Sibiu, a municipiilor, oraselor si comunelor din Jud. Sibiu a bunurilor cuprinse in anexele 1-63 – integranta de Hotararea Guvern.
Chiar reclamanta depune la fila 85 anexa 2 a acestei H.G. publicata in Monitorul Oficial nr. 689 bis din 19.09.2002, unde la pozitia 3 apar 337 bucati „drumuri vicinale”. Aceasta anexa este cea insusita de Consiliul Local Sibiu prin Hotararea …. -  ce face obiectul prezentei cauze (fila 11,61 vol. II). Aceasta  pozitie 3 din inventar este detaliata la filele 62-64,  iar imobilul in cauza se regaseste la pozitia 144 – drum vicinal cu cod clasificare …. – element identificare ….. ha.
Prin urmare, contrar  sustinerilor reclamantului, si in concordanta cu ceea ce sustin paratii Consiliul Local si Municipiul Sibiu prin Primar exista Hotararea de Guvern de trecere din domeniul public al statului in  domeniul public al Municipiului Sibiu si aceasta este H.G. nr. 978/2002.
Toate aceste acte au fost anexate de expertul topograf expertizei efectuate in cauza si depuse chiar de catre reclamant (filele 18-20).
Reclamantul solicita in precizarea de actiune anularea HCL nr….. pe motiv ca nu a fost respectat art. 9 din Legea nr. 213/1998.
Potrivit textului de lege invocat „trecerea unui bun din domeniul public al statului in domeniul public al unei unitati administrativ-teritoriale se face la cererea consiliului judetean, respectiv a Consiliului General al Municipiului Bucuresti sau a consiliului local, dupa caz, prin hotarare a Guvernului”.
Atata vreme cat exista Hotarare de Guvern de trecere a imobilelor respective din domeniul public al statului in domeniul public al Municipiului Sibiu, Hotararea de CL prin care sunt inventariate aceste bunuri nu prezinta nici un motiv de nelegalitate, si nu se impune anularea ei.
Un alt argument ca trecerea s-a facut in mod legal este acela ca in anexa la Legea nr. 213/1998 este mentionat la pct. III ca domeniul public local al municipiilor este alcatuit din: „1. Drumuri comunale vicinale  si strazi”. Este deci evident ca imobilul respectiv ce reprezinta drum vicinal (care intr-adevar asigura accesul la poligonul de trageri al IPJ) nu are de ce sa fie in domeniul public al statului, care cuprinde in acest caz doar terenurile destinate exclusiv instructiei militare (pct. I/23 din anexa legii).
Pentru toate aceste motive de fapt si de drept trecerea bunului in domeniul public al Municipiului Sibiu s-a facut legal prin HG cu respectarea art. 9 si 21 din Legea nr. 213/1998 in baza art. 18 din Legea nr. 554/2004 actiunea principala, asa cum a fost ea formulata si precizata va fi respinsa.
In ce priveste actiunea reconventionala formulata de Municipiul Sibiu prin Primar aceasta urmeaza a fi respinsa. Paratul reclamant reconventional nu indica nici un motiv de nelegalitate a deciziei nr. ….(fila 9) a Consiliului Popular al Judetului Sibiu, si nici instanta nu a putut constata din actele depuse vreunul.
Ca urmare a respingerii ambelor cereri, partile urmeaza a suporta cheltuielile de judecata efectuate.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018
FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017