ANULARE ACT ADMINISTRATIV
(Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016 pronuntata de Tribunalul Sibiu)Prin actiunea inregistrata la Curtea de Apel Alba Iulia, reclamantii B I. si B C M, au solicitat in contradictoriu cu ANR si Comisia Nationala pentru Compensarea Imobilelor, anularea deciziilor emise sub nr….; sa se emita in favoarea reclamantilor titlu de plata privind achitarea sumei de 132.287,50 lei, in cinci transe egale incepand cu 1 ianuarie 2014, reprezentand despagubirea datorata acestora conform deciziilor nr. …si …emise de Comisia Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor, sa fie inaintat titlu de plata catre MFP si sa fie obligata parata la plata dobanzilor penalizatoare de la data fiecarei scadente de plata si pana la comunicarea titlului.
Reclamantii au motivat, sumar, ca prin deciziile nr. …..si ….emis de CCSD s-a dispus emiterea titlului, pentru suma de 133.287,50 lei insa titlul nu a fost emis nici pana in prezent.
In temeiul art. 41 alin. 1-4 din Legea nr. 165/2013, s-au adresat paratei pentru emiterea titlului si comunicarea acestuia insa prin deciziile nr. …..a fost respinsa cererea, motivat ca titlurile de despagubire sunt prescrise.
Intrucat recursul gratios nu a produs efectul scontat, s-a impus promovarea actiunii in contencios administrativ.
In drept, au fost invocate dispozitiile Legii nr. 554/2004, art. 41 din Legea nr. 165/2013, art. 1 alin. 1 din Protocolul nr. 1 CEDO.
Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate: deciziile nr. 1749 si 2880/2008, plangerea prealabila, extras sentinta civila nr. 282/2011.
CNCI a formulat intampinare si a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive . Parata a precizat ca, fata de dispozitiile OUG nr. 81/2007, atributia de achitare a despagubirilor revine ANRP.
CNCI, ale carei atributii au fost preluate de CNCI si-a indeplinit obligatiile legale si a emis deciziile de stabilire a despagubirilor.
De asemenea ANRP a formulat intampinare, a invocat exceptia tardivitatii actiunii, iar, pe fond , a solicita respingerea actiunii.
Adresa nr. …..nu reprezinta o decizie administrativa, fiind un raspuns in sensul art.6 si 8 din OG nr. 27/2002 privind solutionarea petitiilor.
Solicitarea reclamantilor de emitere a titlurilor de plata este neintemeiata. Potrivit dispozitiilor art. 41 alin. 1-4 din Legea nr. 165/2013, emiterea titlurilor de plata se face in ordinea de inregistrare a dosarelor de aplicare constituite la ANRP anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 165/2013 si a titlurilor de despagubire emise in conditiile art. 41 din aceiasi lege.
Normele de aplicare a Legii nr. 165/2013, aprobate prin Hotararea nr. 401/2013 stabilesc ca, pentru fiecare transa anuala, ANRP emite un titlu de plata.
Curtea de Apel Alba Iulia, a invocat din oficiu necompetenta instantei iar prin sentinta nr. ….a declinat competenta solutionarii cauzei in favoarea Tribunalului Sibiu. Tribunalul Sibiu, prin sentinta civila nr. …a declinat competenta in favoarea Curtii de Apel Alba Iulia.
ICCJ, prin decizia nr. 1301/09.10.2015 a solutionat conflictul negativ de competenta si a stabilit competenta solutionarii cauzei in favoarea Tribunalului Sibiu, Sectia a-II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal.
Analizand cererile si sustinerile partilor, deciziile emise de CCSD, celelalte acte depuse la dosarul cauzei, se retine starea de fapt pe care o vom prezenta mai jos.
Fosta Comisie Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor a emis in favoarea reclamantilor decizii pentru stabilirea si plata despagubirilor aferente imobilelor preluate abuziv in Legea nr. 247/2005, respectiv Decizia nr……, pentru suma de 86.605 lei si decizia nr……, pentru suma de 44.682 lei.
La data de 31.05.2011, reclamantii au notificat ANRP si si-au exprimat optiunea pentru plata despagubirilor in numerar, solicitand emiterea titlurilor de despagubire, in conditiile art. 18 alin. 1 din Legea nr. 247/2005. Fata de refuzul de emitere a titlurilor, reclamantii au formulat actiune in contencios administrativ si au solicitat obligarea ANRE la emiterea titlurilor si la efectuarea platii intr-o singura transa.
Curtea de Apel Alba Iulia, prin sentinta civila nr……, fata de dispozitiile HG nr. 128/2008 a respins actiunea reclamantilor, motivand ca emiterea titlurilor este conditionata de existenta resurselor financiare. Pe de alta parte, in speta sunt aplicabile dispozitiile art. III din OUG nr. 62/2010 potrivit cu care pe o perioada de 2 ani de la intrarea in vigoarea a acestei ordonante se suspenda emiterea titlurilor de plata prevazute in titlul VII ale Legii nr. 247/2005.
Ulterior intrarii in vigoare a dispozitiilor Legii nr. 165/2013, reclamantii au notificat ANRP si au solicitat emiterea titlului de plata pentru suma de 132.906,75 lei.
Prin raspunsul nr……, ANR a comunicat reclamantilor ca cererea nu poate fi solutionata favorabil, intrucat titlurile de despagubire nu au fost valorificate in termen de 3 ani de la data comunicarii acestora, termen imperativ stabilit de art. 18 ind. 1 din Legea nr. 247/2005.
Reclamantii au promovat actiune , au solicitat anularea deciziilor emise sub nr……, emiterea titlurilor de plata, inaintarea titlurilor catre MFP si plata dobanzilor penalizatoare de la data ramanerii definitive a sentintei, defalcat pe fiecare transa, de la data scadentei si pana la comunicarea titlurilor de plata catre MFP.
Deliberand asupra actiunii reclamantilor, instanta constata ca aceasta este intemeiata in parte, in contradictoriu cu parata ANRP, in ceea ce priveste emiterea titlurilor de plata pentru suma de 132.287,50 lei si inaintarea titlurilor catre MFP.
Actiunea este neintemeiata, in contradictoriu cu parata ANRP, pentru petitele referitoare la anularea raspunsului nr. …..si plata dobanzilor penalizatoare.
In ceea ce priveste cererile formulate in contradictoriu cu CNCI, acestea au fost formulate impotriva unei entitati publice fara calitate procesuala pasiva, asa cum am aratat mai sus, actiunea urmand a fi respinsa impotriva acestei autoritati.
Petitul prin care s-a solicitat anularea ,, deciziei” nr….., este inadmisibil. Din continutul acestui inscris ( fila 11 dosar) rezulta ca adresa reprezinta raspunsul la notificarea reclamantilor, cuprinzand refuzul de emitere a titlurilor de despagubire.
Acest raspuns nu este un act administrativ in sensul art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004, respectiv un act unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau executarii in concret a legii care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice. Adresa nu a fost emise in vederea organizarii legii sau executarii in concret a legii si nu produce efecte de sine statatoare, fiind un simplu raspuns in care se concretizeaza refuzul de solutionare a cererii.
Capatul al-II-lea de cerere este indreptat impotriva refuzului nejustificat al paratei ANRP de a emite si inainta MFP titlurile de plata pentru deciziile emise de fosta CCSD iar instanta constata ca in speta exista un refuz nejustificat de a solutiona o cerere, in sensul art. 2 alin. 1 lit. 1 din Legea nr. 554/2004, respectiv exprimarea explicita, cu exces de putere de a nu rezolva cererea unei persoane.
Cererea reclamantilor este motivata pe dispozitiile art. 41 alin. 1-4 din Legea nr. 165/2013 iar potrivit dispozitiilor art. 41 alin. 1 din acest act normativ , plata sumelor de bani reprezentand despagubiri aprobate de Comisia Centrala pentru stabilirea Despagubirilor inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, precum si a sumelor stabilite prin hotarari judecatoresti ramase definitive la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se face in termen de 5 ani, incepand 1 ianuarie 2014.
Aceste dispozitii nu conditioneaza formularea cererii de emitere a titlului de plata de un termen, raportat la data emiterii deciziei fostei CCSD.
Atunci cand legiuitorul a inteles sa instituie termen de decadere, a facut-o expres in continutul actului normativ, asa cum a facut in situatiile reglementate de dispozitiile art. 32 din lege, pentru depunerea dosarelor la entitatile amintite.
Deciziile CCSD nu au fost puse in aplicare raportat la reglementarile care limitau emiterea titlurilor si efectuarea platilor la existenta disponibilitatilor financiare.
Asa fiind, refuzul motivat pe dispozitiile art. 18 ind. 1 din Legea nr. 247/2005 este nejustificat, in speta fiind incidente dispozitiile Legii nr. 165/2013, lege noua care se aplica imediat potrivit principiului ,, lex posteriori derogant lex anteriori”.
Fata de aceste considerente, in temeiul art. 18 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, parata ANRP va fi obligata la emiterea titlurilor de plata, in conditiile art. 41 alin. 1 si 2 din Legea nr. 165/2013 si inaintarea acestora catre MFP in cel mult 30 de zile de la emitere.
Cererea formulata de reclamanti referitoare la plata dobanzii penalizatoare este inadmisibila in procedura contenciosului administrativ.
Dobanda penalizatoare, asa cum este reglementata de dispozitiile OG nr. 13/2011 reprezinta o sanctiune aplicata debitorului pentru neachitarea sumelor datorate la scadenta si nu este aplicabila in speta.
In materia contenciosului administrativ exista o procedura speciala pentru a obliga debitorul sa execute obligatia sa, prevazuta de dispozitiile art. 24 din Legea nr. 554/2004, care se aplica in speta potrivit principiului ,, specialia generalibus derogant” .
In ceea ce priveste cheltuielile de judecata, facand aplicarea dispozitiilor art. 451 alin. 2 din Codul de Procedura Civila, fata de complexitatea cauzei si volumul de lucru al aparatorului ales, instanta va reduce in parte cheltuielile reprezentand onorariul avocatului.
Reclamantii au motivat, sumar, ca prin deciziile nr. …..si ….emis de CCSD s-a dispus emiterea titlului, pentru suma de 133.287,50 lei insa titlul nu a fost emis nici pana in prezent.
In temeiul art. 41 alin. 1-4 din Legea nr. 165/2013, s-au adresat paratei pentru emiterea titlului si comunicarea acestuia insa prin deciziile nr. …..a fost respinsa cererea, motivat ca titlurile de despagubire sunt prescrise.
Intrucat recursul gratios nu a produs efectul scontat, s-a impus promovarea actiunii in contencios administrativ.
In drept, au fost invocate dispozitiile Legii nr. 554/2004, art. 41 din Legea nr. 165/2013, art. 1 alin. 1 din Protocolul nr. 1 CEDO.
Pentru sustinerea actiunii, au fost anexate: deciziile nr. 1749 si 2880/2008, plangerea prealabila, extras sentinta civila nr. 282/2011.
CNCI a formulat intampinare si a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive . Parata a precizat ca, fata de dispozitiile OUG nr. 81/2007, atributia de achitare a despagubirilor revine ANRP.
CNCI, ale carei atributii au fost preluate de CNCI si-a indeplinit obligatiile legale si a emis deciziile de stabilire a despagubirilor.
De asemenea ANRP a formulat intampinare, a invocat exceptia tardivitatii actiunii, iar, pe fond , a solicita respingerea actiunii.
Adresa nr. …..nu reprezinta o decizie administrativa, fiind un raspuns in sensul art.6 si 8 din OG nr. 27/2002 privind solutionarea petitiilor.
Solicitarea reclamantilor de emitere a titlurilor de plata este neintemeiata. Potrivit dispozitiilor art. 41 alin. 1-4 din Legea nr. 165/2013, emiterea titlurilor de plata se face in ordinea de inregistrare a dosarelor de aplicare constituite la ANRP anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 165/2013 si a titlurilor de despagubire emise in conditiile art. 41 din aceiasi lege.
Normele de aplicare a Legii nr. 165/2013, aprobate prin Hotararea nr. 401/2013 stabilesc ca, pentru fiecare transa anuala, ANRP emite un titlu de plata.
Curtea de Apel Alba Iulia, a invocat din oficiu necompetenta instantei iar prin sentinta nr. ….a declinat competenta solutionarii cauzei in favoarea Tribunalului Sibiu. Tribunalul Sibiu, prin sentinta civila nr. …a declinat competenta in favoarea Curtii de Apel Alba Iulia.
ICCJ, prin decizia nr. 1301/09.10.2015 a solutionat conflictul negativ de competenta si a stabilit competenta solutionarii cauzei in favoarea Tribunalului Sibiu, Sectia a-II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal.
Analizand cererile si sustinerile partilor, deciziile emise de CCSD, celelalte acte depuse la dosarul cauzei, se retine starea de fapt pe care o vom prezenta mai jos.
Fosta Comisie Centrala pentru Stabilirea Despagubirilor a emis in favoarea reclamantilor decizii pentru stabilirea si plata despagubirilor aferente imobilelor preluate abuziv in Legea nr. 247/2005, respectiv Decizia nr……, pentru suma de 86.605 lei si decizia nr……, pentru suma de 44.682 lei.
La data de 31.05.2011, reclamantii au notificat ANRP si si-au exprimat optiunea pentru plata despagubirilor in numerar, solicitand emiterea titlurilor de despagubire, in conditiile art. 18 alin. 1 din Legea nr. 247/2005. Fata de refuzul de emitere a titlurilor, reclamantii au formulat actiune in contencios administrativ si au solicitat obligarea ANRE la emiterea titlurilor si la efectuarea platii intr-o singura transa.
Curtea de Apel Alba Iulia, prin sentinta civila nr……, fata de dispozitiile HG nr. 128/2008 a respins actiunea reclamantilor, motivand ca emiterea titlurilor este conditionata de existenta resurselor financiare. Pe de alta parte, in speta sunt aplicabile dispozitiile art. III din OUG nr. 62/2010 potrivit cu care pe o perioada de 2 ani de la intrarea in vigoarea a acestei ordonante se suspenda emiterea titlurilor de plata prevazute in titlul VII ale Legii nr. 247/2005.
Ulterior intrarii in vigoare a dispozitiilor Legii nr. 165/2013, reclamantii au notificat ANRP si au solicitat emiterea titlului de plata pentru suma de 132.906,75 lei.
Prin raspunsul nr……, ANR a comunicat reclamantilor ca cererea nu poate fi solutionata favorabil, intrucat titlurile de despagubire nu au fost valorificate in termen de 3 ani de la data comunicarii acestora, termen imperativ stabilit de art. 18 ind. 1 din Legea nr. 247/2005.
Reclamantii au promovat actiune , au solicitat anularea deciziilor emise sub nr……, emiterea titlurilor de plata, inaintarea titlurilor catre MFP si plata dobanzilor penalizatoare de la data ramanerii definitive a sentintei, defalcat pe fiecare transa, de la data scadentei si pana la comunicarea titlurilor de plata catre MFP.
Deliberand asupra actiunii reclamantilor, instanta constata ca aceasta este intemeiata in parte, in contradictoriu cu parata ANRP, in ceea ce priveste emiterea titlurilor de plata pentru suma de 132.287,50 lei si inaintarea titlurilor catre MFP.
Actiunea este neintemeiata, in contradictoriu cu parata ANRP, pentru petitele referitoare la anularea raspunsului nr. …..si plata dobanzilor penalizatoare.
In ceea ce priveste cererile formulate in contradictoriu cu CNCI, acestea au fost formulate impotriva unei entitati publice fara calitate procesuala pasiva, asa cum am aratat mai sus, actiunea urmand a fi respinsa impotriva acestei autoritati.
Petitul prin care s-a solicitat anularea ,, deciziei” nr….., este inadmisibil. Din continutul acestui inscris ( fila 11 dosar) rezulta ca adresa reprezinta raspunsul la notificarea reclamantilor, cuprinzand refuzul de emitere a titlurilor de despagubire.
Acest raspuns nu este un act administrativ in sensul art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004, respectiv un act unilateral cu caracter individual sau normativ emis de o autoritate publica, in regim de putere publica, in vederea organizarii executarii legii sau executarii in concret a legii care da nastere, modifica sau stinge raporturi juridice. Adresa nu a fost emise in vederea organizarii legii sau executarii in concret a legii si nu produce efecte de sine statatoare, fiind un simplu raspuns in care se concretizeaza refuzul de solutionare a cererii.
Capatul al-II-lea de cerere este indreptat impotriva refuzului nejustificat al paratei ANRP de a emite si inainta MFP titlurile de plata pentru deciziile emise de fosta CCSD iar instanta constata ca in speta exista un refuz nejustificat de a solutiona o cerere, in sensul art. 2 alin. 1 lit. 1 din Legea nr. 554/2004, respectiv exprimarea explicita, cu exces de putere de a nu rezolva cererea unei persoane.
Cererea reclamantilor este motivata pe dispozitiile art. 41 alin. 1-4 din Legea nr. 165/2013 iar potrivit dispozitiilor art. 41 alin. 1 din acest act normativ , plata sumelor de bani reprezentand despagubiri aprobate de Comisia Centrala pentru stabilirea Despagubirilor inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi, precum si a sumelor stabilite prin hotarari judecatoresti ramase definitive la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se face in termen de 5 ani, incepand 1 ianuarie 2014.
Aceste dispozitii nu conditioneaza formularea cererii de emitere a titlului de plata de un termen, raportat la data emiterii deciziei fostei CCSD.
Atunci cand legiuitorul a inteles sa instituie termen de decadere, a facut-o expres in continutul actului normativ, asa cum a facut in situatiile reglementate de dispozitiile art. 32 din lege, pentru depunerea dosarelor la entitatile amintite.
Deciziile CCSD nu au fost puse in aplicare raportat la reglementarile care limitau emiterea titlurilor si efectuarea platilor la existenta disponibilitatilor financiare.
Asa fiind, refuzul motivat pe dispozitiile art. 18 ind. 1 din Legea nr. 247/2005 este nejustificat, in speta fiind incidente dispozitiile Legii nr. 165/2013, lege noua care se aplica imediat potrivit principiului ,, lex posteriori derogant lex anteriori”.
Fata de aceste considerente, in temeiul art. 18 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, parata ANRP va fi obligata la emiterea titlurilor de plata, in conditiile art. 41 alin. 1 si 2 din Legea nr. 165/2013 si inaintarea acestora catre MFP in cel mult 30 de zile de la emitere.
Cererea formulata de reclamanti referitoare la plata dobanzii penalizatoare este inadmisibila in procedura contenciosului administrativ.
Dobanda penalizatoare, asa cum este reglementata de dispozitiile OG nr. 13/2011 reprezinta o sanctiune aplicata debitorului pentru neachitarea sumelor datorate la scadenta si nu este aplicabila in speta.
In materia contenciosului administrativ exista o procedura speciala pentru a obliga debitorul sa execute obligatia sa, prevazuta de dispozitiile art. 24 din Legea nr. 554/2004, care se aplica in speta potrivit principiului ,, specialia generalibus derogant” .
In ceea ce priveste cheltuielile de judecata, facand aplicarea dispozitiilor art. 451 alin. 2 din Codul de Procedura Civila, fata de complexitatea cauzei si volumul de lucru al aparatorului ales, instanta va reduce in parte cheltuielile reprezentand onorariul avocatului.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
Obligatia aducerii la cunostinta proprietarului plata TVA a terenurilor construibile - Sentinta civila nr. 301 din data de 27.04.2018FALIMENT - Sentinta civila nr. 123 din data de 20.03.2018
ACHIZITII PUBLICE - Sentinta comerciala nr. 16/CA din data de 15.01.2018
Salarizare in sistemul de invatamant. Acordare spor raportat la salariul de baza din ianuarie 2017 - Sentinta civila nr. 533 din data de 26.09.2018
Actiune in regres al angajatorului impotriva angajatului, intemeiata in baza - Sentinta civila nr. 381 din data de 25.05.2018
OMOR - Sentinta penala nr. 24 din data de 14.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2017
Majorare pensie de intretinere. Venituri obtinute in strainatate - Sentinta civila nr. 159 din data de 21.02.2018
Despagubiri solicitate pentru limitarea dreptului de proprietate. Actiune respinsa - Sentinta civila nr. 715 din data de 08.06.2018
LOVIRI SAU VATAMARI CAUZATOARE DE MOARTE - Sentinta penala nr. 25 din data de 31.03.2017
CONSTITUIREA UNUI GRUP INFRACTIONAL ORGANIZAT - Sentinta penala nr. 37 din data de 27.04.2017
Reziliere contract de inchiriere - Sentinta civila nr. 126 din data de 16.02.2017
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
TENTATIVA DE OMOR - Sentinta penala nr. 23 din data de 27.03.2017
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 1003 din data de 23.09.2015
LITIGII CU PROFESIONISTI - Sentinta civila nr. 180 din data de 24.02.2016
Actiune oblica. Legea nr. 18/1991 - Sentinta civila nr. 805 din data de 21.09.2017
OMOR - Sentinta penala nr. 19 din data de 10.03.2017