Prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire. Conditie de admisibilitate
(Decizie nr. 196/C.A. din data de 30.05.2007 pronuntata de Curtea de Apel Iasi) Prelungirea valabilitatii autorizatiei de construire. Conditie de admisibilitate
Nu se poate dispune prelungirea valabilitatii unei autorizatii de construire atunci cand constructorul nu respecta regimul de inaltime dispus prin aceasta si fara ca, in prealabil, sa fi urmat procedurile legale de autorizare a modificarilor.
Decizia nr. 196/C.A. din 30 mai 2007
Tribunalul a admis in parte actiunea in contencios administrativ introdusa de reclamantul S.C. "R." S.R.L: in contradictoriu cu Primarul municipiului Iasi si a dispus obligarea paratului emitent al autorizatiei de construire nr. 118/18.12.2000 la prelungirea duratei de validitate a acestui act administrativ cu 22 de luni.
Pentru a se pronunta astfel, a retinut instanta de fond ca reclamantul este beneficiarul autorizatiei de constructie nr. 118/18.02.2000 emisa de Primarul municipiului Iasi avand ca obiect construire sediu de firma, spatii comerciale, obiecte medicale si organizare de santier pe teren proprietate din Iasi, str. B. nr. 2.
In baza acestei autorizatii reclamantul a inceput executarea lucrarilor de constructie la data de 25.02.2000 conform procesului-verbal de trasare a acestora, autorizatia fiind acordata pe 48 luni, prima sistare a lucrarilor intervenind la numai 2 luni si 10 zile prin somatia nr. 50.964/05.05.2000 emisa de Primaria Iasi.
Lucrarile s-au reluat la data de 15.07.2002 si au fost oprite prin procesul-verbal de contraventie nr. 001528/06.08.2002 contestat de S.C. "R." S.R.L. si anulat prin sentinta civila nr. 5894/26.05.2003 pronuntata de Judecatoria Iasi, devenita irevocabila la data de 14.04.2004, data la care au fost reluate lucrarile.
Prin procesul-verbal de contraventie nr. 37/06.06.2005 intocmit de delegatul Primariei Iasi a sanctionat S.C. "R." S.R.L. Iasi pentru nerespectarea autorizatiei de constructie, dar si acest act constatator a fost anulat.
Sistarea lucrarilor s-a dispus si prin sentinta civila nr. 3512/26.04.2005 pe calea ordonantei presedintiale initiata sa cererea reclamantei S.C. "I." S.R.L. care isi disputa lucrarile cu S.C. "R." S.R.L., concesiunea asupra unei parti din terenul in discutie, limitele proprietatii, valabilitatea autorizatiei de constructie s.a.
Prin urmare, atat atitudinea sicanatoare a paratului confirmata prin anularea proceselor-verbale de contraventie, cat si a raporturilor litigioase cu S.C. "I." S.R.L. au avut ca rezultat sistarile repetate a lucrarilor de constructie executate de reclamant in baza autorizatiei nr. 118/2000 a carei validitate desi pusa in discutia diverselor autoritati, nu a fost anulata pe cale judecatoreasca pana la solutionarea fondului prezentei cauze.
In aceasta situatie se concluzioneaza corect in Raportul de expertiza tehnica in constructii ca sistarile repetate si neintemeiate ale lucrarilor au determinat o intarziere considerabila a acestora, iar pentru finalizarea constructiei ar mai fi necesare aproximativ 20-22 luni.
Curtea a admis recursul ca fiind intemeiat retinand ca autorizatia de construire nr. 118/18.12.2000 a fost emisa de Primarul municipiului Iasi societatii intimate pentru "construire sediu firma, spatii comerciale, cabinete medivale si organizare santier pe teren proprietate" pentru o durata de valabilitate de 12 luni, durata executiei neputand depasi 36 luni, la 01.04.2003 aceasta fiind prelungita cu inca 1 an (pana la data de 01.04.2004), in conditiile art. 7 alin. 7 din Legea nr. 50/1991, in care se prevedea posibilitatea prelungirii valabilitatii autorizatiei de construire "cu cel putin 15 zile inainte de expirarea valabilitatii acesteia", prelungire ce poate fi acordata "o singura data si pentru o perioada nu mai mare de 12 luni".
Prin actiunea de fata, introdusa la data de 25.07.2005, reclamanta solicita "constatarea prelungirii de drept a autorizatiei de construire nr. 118/2000", in temeiul art. 58 din Ordinul 1943/2001, in vigoare la data sesizarii instantei, din moment ce art. 3 din Ordinul nr. 1430/2005 prevede expres ca Ordinul nr. 1943/2001 isi inceteaza valabilitatea la data publicarii in Monitorul Oficial a noilor Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991, aprobate prin Ordinul nr. 1430/2005 ce a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 825/13.09.2005, asa incat sustinerile recurentei privind acest aspect se vadesc a fi eronate.
Alin. 3 al art. 58 din Ordinul nr. 1943/2001 prevede expres ca: "In situatia in care suspendarea autorizatiei de construire/desfiintare nu a fost intemeiata, titularul acesteia este indreptatit sa primeasca valoarea prejudiciului adus si a daunelor-interese". In aceasta situatie, durata de executie ori valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare se prelungeste, de drept, cu perioada in care aceasta a fost suspendata".
In conditiile in care autorizatia de construire nr. 118/18.12.2000 expirase de drept la data de 18.12.2004, cu adresa inregistrata la nr. 38.377/27.05.2005, reclamanta solicita paratei prelungirea acesteia, conform art. 58 din Ordinul nr. 1943/2001, invocand imprejurarea ca lucrarile incepute in baza acesteia au fost in mod repetat si ilegal sistate, urmare controalelor efectuate de prepusii Primariei municipiului Iasi si ai Inspectoratului Teritorial de Constructii Iasi, fara insa a fi dispusa vreodata suspendarea autorizatiei de construire nr. 118/2000, conditie prevazuta in Ordinul nr. 1943/2001 pentru prelungirea de drept a acestuia in caz de nelegalitate a masurii constatata de instantele judecatoresti.
In fapt, de la momentul expirarii duratei autorizatiei de construire nr. 118/2000 si pana in prezent insa, este de notorietate imprejurarea ca intimata S.C. "R." S.R.L. Iasi a continuat lucrarile, chiar peste regimul de inaltime prevazut in autorizatie, astfel cum rezulta si din plansele fotografice aflate la dosar fond, aflandu-se la aceasta data la nivelul 10, fara indeplinirea in prealabil a procedurilor legale de autorizare a acestei modificari.
Prin intampinare, intimata recunoaste de altfel expres, ca nu a respectat proiectul autorizat, construind o fundatie "dimensionata si realizata pentru o cladire de 11 nivele, calculate sa reziste la scara 9 de regim seismic", in conditiile in care fusese autorizat in decembrie 2000 pentru un imobil de D+P+4E (pentru a se respecta regimul arhitectural al zonei) si ca in intervalul 2005-2006 a efectuat demersuri pentru eliberarea Certificatului de urbanism pentru acest regim de inaltime, materializat prin certificatul nr. 190/17.10.2006 in care se prevede insa expres ca acesta "nu tine loc de autorizatie de construire/desfiintare si nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii".
Rezulta asadar, ca solutia tribunalului de obligare a Primarului municipiului Iasi de a prelungi autorizatia de construire nr. 118/2000 nu numai ca nu se incadreaza in conditiile de prelungire a unei autorizatii de construire, astfel cum sunt prevazute in art. 7 alin. 7 din Legea nr. 50/1991, si celor de prelungire de drept conform art. 58 alin. 3 din Ordinul nr. 1943/2001, din moment ce doar lucrarile la imobilul din str. B. nr. 2 au fost sistate temporar, pe diferite perioade de timp, in cursul duratei de valabilitate a autorizatiei nr. 118/2000, nu si autorizatia de construire propriu-zisa, conditie avuta in vedere de text, dar o atare prelungire nici nu-i mai poate fi emisa reclamantei-intimate, la aceasta data constructia in litigiu nemaifiind oricum conforma acestei autorizatii sub regimul inaltimii.
Nu se poate dispune prelungirea valabilitatii unei autorizatii de construire atunci cand constructorul nu respecta regimul de inaltime dispus prin aceasta si fara ca, in prealabil, sa fi urmat procedurile legale de autorizare a modificarilor.
Decizia nr. 196/C.A. din 30 mai 2007
Tribunalul a admis in parte actiunea in contencios administrativ introdusa de reclamantul S.C. "R." S.R.L: in contradictoriu cu Primarul municipiului Iasi si a dispus obligarea paratului emitent al autorizatiei de construire nr. 118/18.12.2000 la prelungirea duratei de validitate a acestui act administrativ cu 22 de luni.
Pentru a se pronunta astfel, a retinut instanta de fond ca reclamantul este beneficiarul autorizatiei de constructie nr. 118/18.02.2000 emisa de Primarul municipiului Iasi avand ca obiect construire sediu de firma, spatii comerciale, obiecte medicale si organizare de santier pe teren proprietate din Iasi, str. B. nr. 2.
In baza acestei autorizatii reclamantul a inceput executarea lucrarilor de constructie la data de 25.02.2000 conform procesului-verbal de trasare a acestora, autorizatia fiind acordata pe 48 luni, prima sistare a lucrarilor intervenind la numai 2 luni si 10 zile prin somatia nr. 50.964/05.05.2000 emisa de Primaria Iasi.
Lucrarile s-au reluat la data de 15.07.2002 si au fost oprite prin procesul-verbal de contraventie nr. 001528/06.08.2002 contestat de S.C. "R." S.R.L. si anulat prin sentinta civila nr. 5894/26.05.2003 pronuntata de Judecatoria Iasi, devenita irevocabila la data de 14.04.2004, data la care au fost reluate lucrarile.
Prin procesul-verbal de contraventie nr. 37/06.06.2005 intocmit de delegatul Primariei Iasi a sanctionat S.C. "R." S.R.L. Iasi pentru nerespectarea autorizatiei de constructie, dar si acest act constatator a fost anulat.
Sistarea lucrarilor s-a dispus si prin sentinta civila nr. 3512/26.04.2005 pe calea ordonantei presedintiale initiata sa cererea reclamantei S.C. "I." S.R.L. care isi disputa lucrarile cu S.C. "R." S.R.L., concesiunea asupra unei parti din terenul in discutie, limitele proprietatii, valabilitatea autorizatiei de constructie s.a.
Prin urmare, atat atitudinea sicanatoare a paratului confirmata prin anularea proceselor-verbale de contraventie, cat si a raporturilor litigioase cu S.C. "I." S.R.L. au avut ca rezultat sistarile repetate a lucrarilor de constructie executate de reclamant in baza autorizatiei nr. 118/2000 a carei validitate desi pusa in discutia diverselor autoritati, nu a fost anulata pe cale judecatoreasca pana la solutionarea fondului prezentei cauze.
In aceasta situatie se concluzioneaza corect in Raportul de expertiza tehnica in constructii ca sistarile repetate si neintemeiate ale lucrarilor au determinat o intarziere considerabila a acestora, iar pentru finalizarea constructiei ar mai fi necesare aproximativ 20-22 luni.
Curtea a admis recursul ca fiind intemeiat retinand ca autorizatia de construire nr. 118/18.12.2000 a fost emisa de Primarul municipiului Iasi societatii intimate pentru "construire sediu firma, spatii comerciale, cabinete medivale si organizare santier pe teren proprietate" pentru o durata de valabilitate de 12 luni, durata executiei neputand depasi 36 luni, la 01.04.2003 aceasta fiind prelungita cu inca 1 an (pana la data de 01.04.2004), in conditiile art. 7 alin. 7 din Legea nr. 50/1991, in care se prevedea posibilitatea prelungirii valabilitatii autorizatiei de construire "cu cel putin 15 zile inainte de expirarea valabilitatii acesteia", prelungire ce poate fi acordata "o singura data si pentru o perioada nu mai mare de 12 luni".
Prin actiunea de fata, introdusa la data de 25.07.2005, reclamanta solicita "constatarea prelungirii de drept a autorizatiei de construire nr. 118/2000", in temeiul art. 58 din Ordinul 1943/2001, in vigoare la data sesizarii instantei, din moment ce art. 3 din Ordinul nr. 1430/2005 prevede expres ca Ordinul nr. 1943/2001 isi inceteaza valabilitatea la data publicarii in Monitorul Oficial a noilor Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991, aprobate prin Ordinul nr. 1430/2005 ce a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 825/13.09.2005, asa incat sustinerile recurentei privind acest aspect se vadesc a fi eronate.
Alin. 3 al art. 58 din Ordinul nr. 1943/2001 prevede expres ca: "In situatia in care suspendarea autorizatiei de construire/desfiintare nu a fost intemeiata, titularul acesteia este indreptatit sa primeasca valoarea prejudiciului adus si a daunelor-interese". In aceasta situatie, durata de executie ori valabilitatea autorizatiei de construire/desfiintare se prelungeste, de drept, cu perioada in care aceasta a fost suspendata".
In conditiile in care autorizatia de construire nr. 118/18.12.2000 expirase de drept la data de 18.12.2004, cu adresa inregistrata la nr. 38.377/27.05.2005, reclamanta solicita paratei prelungirea acesteia, conform art. 58 din Ordinul nr. 1943/2001, invocand imprejurarea ca lucrarile incepute in baza acesteia au fost in mod repetat si ilegal sistate, urmare controalelor efectuate de prepusii Primariei municipiului Iasi si ai Inspectoratului Teritorial de Constructii Iasi, fara insa a fi dispusa vreodata suspendarea autorizatiei de construire nr. 118/2000, conditie prevazuta in Ordinul nr. 1943/2001 pentru prelungirea de drept a acestuia in caz de nelegalitate a masurii constatata de instantele judecatoresti.
In fapt, de la momentul expirarii duratei autorizatiei de construire nr. 118/2000 si pana in prezent insa, este de notorietate imprejurarea ca intimata S.C. "R." S.R.L. Iasi a continuat lucrarile, chiar peste regimul de inaltime prevazut in autorizatie, astfel cum rezulta si din plansele fotografice aflate la dosar fond, aflandu-se la aceasta data la nivelul 10, fara indeplinirea in prealabil a procedurilor legale de autorizare a acestei modificari.
Prin intampinare, intimata recunoaste de altfel expres, ca nu a respectat proiectul autorizat, construind o fundatie "dimensionata si realizata pentru o cladire de 11 nivele, calculate sa reziste la scara 9 de regim seismic", in conditiile in care fusese autorizat in decembrie 2000 pentru un imobil de D+P+4E (pentru a se respecta regimul arhitectural al zonei) si ca in intervalul 2005-2006 a efectuat demersuri pentru eliberarea Certificatului de urbanism pentru acest regim de inaltime, materializat prin certificatul nr. 190/17.10.2006 in care se prevede insa expres ca acesta "nu tine loc de autorizatie de construire/desfiintare si nu confera dreptul de a executa lucrari de constructii".
Rezulta asadar, ca solutia tribunalului de obligare a Primarului municipiului Iasi de a prelungi autorizatia de construire nr. 118/2000 nu numai ca nu se incadreaza in conditiile de prelungire a unei autorizatii de construire, astfel cum sunt prevazute in art. 7 alin. 7 din Legea nr. 50/1991, si celor de prelungire de drept conform art. 58 alin. 3 din Ordinul nr. 1943/2001, din moment ce doar lucrarile la imobilul din str. B. nr. 2 au fost sistate temporar, pe diferite perioade de timp, in cursul duratei de valabilitate a autorizatiei nr. 118/2000, nu si autorizatia de construire propriu-zisa, conditie avuta in vedere de text, dar o atare prelungire nici nu-i mai poate fi emisa reclamantei-intimate, la aceasta data constructia in litigiu nemaifiind oricum conforma acestei autorizatii sub regimul inaltimii.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Acte ale autoritatilor publice
SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014