Legea nr. 10/2001. Calitatea de unitate detinatoare in situatia cererii de retrocedare a imobilelor preluate abuziv si stramutate pe un alt teren.
(Sentinta civila nr. 1403 din data de 22.10.2008 pronuntata de Tribunalul Alba) Legea nr. 10/2001. Calitatea de unitate detinatoare in situatia cererii de retrocedare a imobilelor preluate abuziv si stramutate pe un alt teren.
Sectia civila - Sentinta civila nr.1403/22.10.2008
Prin contestatia inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 3161/107/2006 contestatoarea P. M. D. M. V. a chemat in judecata intimatele Regia Nationala a Padurilor ROMSILVA si Directia Silvica Y. prin director ing. M. M. solicitand pronuntarea unei hotarari judecatoresti prin care:
-sa se constate ca pe imobilul inscris in CF 4383 C.. nr. top. 6681/1/2/1 in suprafata de 2,1904 ha padure, proprietatea bunicilor petentei pe linie paterna a fost construita o casa de locuit si o bisericuta de cult ortodox, construite din material lemnos si neevidentiate in cartea funciara;
-sa se constate ca imobilul sus - mentionat a trecut in proprietatea Statului Roman fara titlu valabil;
-sa se constate ca imobilul teren impadurit si constructii, avand destinatia de locuinta si cult religios ortodox, potrivit cu afectatiunea sa, constituie un tot unitar
si face obiectul restituirii in baza L.10/2001.
-sa se dispuna anularea deciziei nr. 7994/9.10.2006 emisa de directorul intimatei Directia Silvica Y. si obligarea acestuia la emiterea unei decizii de restituire in natura a casei de vacanta ce a apartinut bunicilor contestatoarei aflata in patrimoniul si folosinta Directiei Silvice Y.- ca sediu de brigada silvica - precum si a terenului cu vegetatie forestiera in suprafata de 2,1904 ha;
-sa fie obligati intimatii la plata cheltuielilor de judecata in masura in care se opun admiterii prezentei contestatii.
In motivarea contestatiei, s-a sustinut ca imobilul in litigiu a apartinut bunicilor contestatoarei def. P. I. si P. M. M. (nascuta H.), fiind compus din teren impadurit, casa de locuit si bisericuta de lemn.
Dupa 6 martie 1945, imobilul a fost preluat abuziv de Statul Roman, fara nici un titlu, bunicii contestatoarei figurand si in prezent ca proprietari tabulari.
Cu ocazia construirii lacului de acumulare pentru hidrocentrala de pe raul S., atat casa cat si bisericuta au fost demontate si reconstruite pe alte amplasamente aflate in folosinta organelor silvice.
Bisericuta de lemn s-a aflat o perioada in folosinta IFET S. ca magazie de materiale, ulterior fiind cedata unui asezamant monahal ortodox in patrimoniu careia se afla si in prezent.
In ce priveste casa de locuit, a fost remontata in Z. P., aflandu-se in folosinta Ocolului Silvic S. ca sediu de brigada silvica, deci in patrimoniul Directiei Silvice Y..
Intrucat aspectele sus mentionate rezulta din comunicarile facute de catre Primaria S. si Hidroelectrica SA - Sucursala Hidrocentrale S., motivele ce au stat la baza deciziei 7994/2006 atacata cu prezenta contestatie, nu pot fi retinute, intimata Directia Silvica Y. sustinand nefondat ca nu s-a facut dovada ca in masa succesorala a antecesorilor petentei s-ar fi aflat casa de locuit sau de vanatoare.
In aceste conditii, avand in vedere ca desi s-au aflat in extravilanul localitatii, supraedificatele au avut destinatie locativa, de divertisment si de cult religios, regimul juridic al acestora, ca si al terenului pe care sunt amplasate, este reglementata de Legea 10/2001 si nu de legile fondului funciar, impunandu-se restituirea in natura, in starea lor actuala.
In drept, au fost invocate dispozitiile L.10/2001 si ale L.247/2005.
In probatiune, s-au depus in copie decizia atacata, acte de stare civila, extras funciar 4383 C. (filele 4-21).
Intimatii au depus intampinare (f. 36 - 37) prin care au solicitat respingerea contestatiei intrucat imobilul in litigiu nu face obiectul L.10/2001, conform art. 8 din acelasi act normativ, neintrand sub incidenta acestuia terenurile situate in extravilanul localitatilor la data preluarii abuzive sau la data notificarii.
Cum imobilul solicitat reprezinta teren cu vegetatie forestiera, conform mentiunilor din C.F. 4383 C., nr. top. 6681/1/2/1, nu intra sub incidenta
L.10/2001.
Pe de alta parte, cu actele depuse contestatoarea nu a facut dovada ca in masa succesorala a def. I.P. ar fi cuprins vreun imobil casa de vanatoare situat in zona O. S., acest aspect nerezultand nici din inscrierile din cartea funciara.
Fata de apararile invocate prin intampinare, reclamanta si-a completat motivele (f.40 -41), sustinand ca imobilul nu se incadreaza in dispozitiile art. 8 din L.10/2001, acesta referindu-se la terenuri cu destinatie de exploatatie agricola sau forestiera care nu au edificate pe ele constructii cu destinatie de locuinta ci doar constructii necesare desfasurarii lucrarilor de exploatare, ori, in speta, constructiile au avut destinatie de locuinta si cult religios iar terenul n-a fost destinat exploatarii agricole sau forestiere, reprezentand un domeniu proprietate privata.
De altfel, in imediata vecinatate a imobilului existau alte proprietati de acelasi gen si scop, apartinand altor persoane fizice - M. S., S. I. etc. - constituind o veritabila zona rezidentiala, toate fiind stramutate cu ocazia construirii lacului de acumulare.
In ce priveste existenta constructiilor pe terenul proprietatea bunicilor contestatoarei, a fost un fapt de notorietate in zona, fiind cunoscut atat de autoritatile locale cat si de localnicii din zona, existenta edificatelor fiind confirmata si de celelalte entitati notificate, respectiv Primaria S. si Sucursala Hidrocentrale S.
In completarea probatiunii, contestatoarea a depus adresa nr. 758/1.02.2002 emisa de Hidroelectrica SA - Sucursala Hidrocentrale S., Dispozitia nr. 191/2004 emisa de Primarul comunei S., intampinarea depusa de acesta intr-un alt litigiu dintre parti, in dosar 1223/20.05.2004 (filele 42-44) si acte provenite de la Ocolul Silvic S din 1959 (fila 55), Sfatul Popular al Regiunii H. (f.56) Directia Silvica Y.(f.57) si Sfatul Popular al Raionului S. (f.70).
In cauza s-a dispus efectuarea unei expertize tehnice in constructii si a unei expertize topografice pentru identificarea constructiilor preluate abuziv si a terenului pe care se afla in prezent (filele 138 - 146, 150 - 156).
Examinand actele si lucrarile dosarului, Tribunalul retine urmatoarele:
Potrivit inscrierilor din CF 4383 C., imobilul cu nr. top. 6681/1/2/1 - padure in "Giurgiu" in suprafata de 2,1904 ha a constituit proprietatea tabulara a def. I.P. si sotia P. M. din 1943 (f.7), a caror mostenitoare legala este contestatoarea in calitate de nepoata de fiu, conform actelor de stare civila si a certificatelor de mostenitor depuse la dosar (filele 9-20).
Conform deciziei nr. 1373/1959 emisa de Sfatul Popular al Regiunii H. (fila 56), imobilul proprietatea antecesorilor contestatoarei , a devenit proprietate de stat prin efectul Hotararii nr. 19/15.06.1945 si Hotararea nr. 343/6.05.1946 a Comitetului Comunal de reforma agrara S., hotarari confirmate de Comisia de plasa pentru reforma agrara prin Hotararea nr. 6/1946.
Intrucat acelasi imobil din eroare a fost cuprins si in tabelul anexa la HCM nr. 606 si 667/1959 desi devenisera proprietate de stat prin efectul hotararilor sus -mentionate prin decizia 1373/1959 s-a dispus transferarea din folosinta I.G.O. S. in folosinta M.A.S. - Departamentul Silviculturii pentru Ocolul Silvic S. (filele 55, 56).
Conform adresei nr. 758/1.02.2002 emisa de Hidroelectrica S.A. - Sucursala Hidrocentrale S. (fila 42), in baza documentatiei de expropriere - HCM 990/1972, terenul necesar lacului de acumulare O. a fost preluat prin transfer de la Ocolul Silvic S. si Ocolul Silvic B., intre terenurile preluate regasindu-se si cel inscris in CF 4383 C., nr. top. 6681/1/2/1 in suprafata de 2,1904 ha, aspect confirmat si prin adresa nr. 3626/22.09.2008 a Ocolului Silvic S. (f. 159) si actele depuse la filele 160 - 162.
Potrivit aceleiasi adrese nr. 758/2002, la momentul inceperii lucrarilor in zona lacului de acumulare, pe terenul proprietatea def. P. I. se afla o constructie preluata de I.F.E.T. S. si stramutata in zona L. P., imprejurare confirmata si de Primaria S. (filele 43, 44) si de concluziile celor doua rapoarte de expertiza efectuate in cauza, coroborate cu adresele nr. 5892/7.11.2006 (f. 57) si 3626/22.09.2008 (f. 159) emise de Ocolul Silvic S. si actele emise la momentul demolarii si stramutarii (f.163 - 167).
In temeiul L.10/2001, contestatoarea a adresat notificari atat Primariei S. cat si catre HIDROCONSTRUCTIA SA - Sucursala Hidrocentrale S. si intimatii din prezenta cauza, solicitand restituirea in natura a imobilului teren si constructie din CF 4383 C. preluate abuziv de la antecesorii sai.
Prin adresa nr. 758/1.02.2002 (f.48) raspunzand notificarii contestatoarei, Hidroconstructia S.A. i - a comunicat faptul ca terenul solicitat se afla sub lacul de acumulare O. astfel ca, potrivit dispozitiilor art. 36 al. 2 din L.10/2001, este indreptatita la despagubiri, urmand a se adresa Prefecturii Judetului Y., iar in ce priveste constructia, nu este detinuta de entitatea notificata, fiind stramutata in zona L. P.
La randul sau, Primarul Comunei S. prin dispozitia nr. 191/2004 (fila 49) a a respins notificarea pentru restituirea terenului intrucat regimul juridic al acestuia este reglementat de Legea 169/1997 si L.1/2000, conform cererii adresate de contestatoare Comisiei Locale de fond funciar aceasta beneficiind de masuri reparatorii in baza acestor legi iar in ce priveste constructiile existente pe teren, notificarea a fost directionata spre Directia Silvica Y, ca unitate detinatoare.
Prin decizia nr. 7994/9.10.2006 (f.4), atacata cu prezenta contestatie, a fost respinsa cererea de restituire in natura a imobilului inscris in CF 4383 C. intrucat terenul nu intra sub incidenta L.10/2001 ci a legilor fondului funciar iar constructia casa de vanatoare nu este evidentiata in cartea funciara ca fiind proprietatea antecesorilor notificatoarei, nefacand parte din masa succesorala ramasa dupa acestia.
Fata de imprejurarea ca regimul juridic al terenului este reglementat de legile fondului funciar, decizia a fost comunicata Comisiei Locale S. de aplicare a L.18/1991 si a L.1/2000, in temeiul art. V din L.247/2005.
Analizand decizia atacata prin prisma criticilor aduse de contestatoare in raport de dispozitiile legale incidente, Tribunalul retine urmatoarele:
Terenul inscris in CF 4383 C., nr. top. 6681/1/2/1 - padure in suprafata de 2,1904 ha a trecut in proprietatea statului in baza hotararilor Comitetului Comunal de reforma agrara S., asa cum s-a retinut anterior, fiind ulterior preluat de Hidroelectrica SA prin transfer de la Ocolul Silvic S. in vederea realizarii lacului de acumulare O., astfel ca intimatii nu aveau calitate de unitate detinatoare la momentul notificarii, conform dispozitiilor art. 21 din L.10/2001.
Pe de alta parte, conform art. 8 alin. 1 din L.10/2001, nu intra sub incidenta acestei legi terenurile situate in extravilanul localitatilor la data preluarii abuzive sau la data notificarii precum si cele al caror regim juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata cu modificarile si completarile ulterioare si prin L.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si cele forestiere solicitate potrivit prevederilor L.18/1991 si ale L.169/1997 cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum terenul in litigiu s-a aflat in extravilan atat la momentul preluarii abuzive cat si la momentul notificarii, fiind solicitat de catre contestatoare in baza legilor fondului funciar si reconstituit in baza L.1/2000 de catre Comisia Locala de fond funciar S. in anexa 53 pozitia 406 - conform actului depus la fila 44 din dosar, acesta nu intra in sfera de aplicare a L.10/2001, aspect de altfel stabilit si prin dispozitiile art. 191/2004 emisa de Primarul comunei S. (f.43).
Faptul ca pe terenul inscris in CF 4383 C. s-au edificat o constructie cu destinatie de casa de vacanta sau de divertisment cum a sustinut contestatoarea in plangere - si un locas de cult, nu schimba categoria de folosinta si nici regimul juridic aplicabil terenului, in speta fiind vorba de o suprafata de 2,1904 ha padure in care s-a edificat o cabana de vanatoare si o bisericuta, ambele din material lemnos.
De asemenea, imprejurarea ca in prezent intimata Directia Silvica Y. este unitatea detinatoare a constructiei stramutate de pe terenul inscris in CF 4383 Cugir fosta proprietate a antecesorilor contestatoarei, nu instituie in sarcina acesteia nici o obligatie de restituire a vreunui teren in compensarea suprafetei de 2,1904 ha preluata abuziv, cata vreme , asa cum s-a retinut anterior, nu intimata este detinatoarea actuala a terenului si oricum, acesta nu face obiectul L.10/2001, sub acest aspect, decizia contestata fiind legala si temeinica.
In ce priveste constructia stramutata, aceasta se afla in prezent pe imobilul inscris in CF 1 C., nr. top. 6711/10, proprietatea Statului Roman, Ministerul de Domenii si Agricultura in cota de 1/1 parti de la localizare conform concluziilor raportului de expertiza topografica efectuat in cauza de expert T. N. (f. 138 - 145), aflandu-se in folosinta intimatelor, ca sediul de brigada silvica.
Avand in vedere ca edificatul a fost preluat abuziv de catre Statul Roman, contestatoarea are calitate de persoana indreptatita la restituirea in conditiile L.10/2001.
In ce priveste modalitatea de restituire, instanta apreciaza ca nu este
posibila restituirea in natura datorita faptului ca edificatul a fost stramutat pe un alt amplasament, decat cel proprietatea antecesorilor contestatoarei, in urma reconstruirii, rezultand o constructie noua pe fundatie de beton, cu instalatii electrice, apa, sanitare, telefon si finisaje interioare conform concluziilor raportului de expertiza in constructii (f. 151) - situatie in care, avand in vedere si pozitia procesuala a intimatelor exprimata prin concluzii scrise depuse la dosar, urmeaza a anula in parte decizia atacata, obligand intimatele la acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale , conform art..1 al. 2 si 3 din L.10/2001.
In temeiul art. 274 Cod pr. civila, intimatele vor fi obligate la plata in favoarea contestatoarei a sumei de 3368 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu avocat, onorariu experti si cheltuieli de transport.
Sectia civila - Sentinta civila nr.1403/22.10.2008
Prin contestatia inregistrata pe rolul acestei instante sub nr. 3161/107/2006 contestatoarea P. M. D. M. V. a chemat in judecata intimatele Regia Nationala a Padurilor ROMSILVA si Directia Silvica Y. prin director ing. M. M. solicitand pronuntarea unei hotarari judecatoresti prin care:
-sa se constate ca pe imobilul inscris in CF 4383 C.. nr. top. 6681/1/2/1 in suprafata de 2,1904 ha padure, proprietatea bunicilor petentei pe linie paterna a fost construita o casa de locuit si o bisericuta de cult ortodox, construite din material lemnos si neevidentiate in cartea funciara;
-sa se constate ca imobilul sus - mentionat a trecut in proprietatea Statului Roman fara titlu valabil;
-sa se constate ca imobilul teren impadurit si constructii, avand destinatia de locuinta si cult religios ortodox, potrivit cu afectatiunea sa, constituie un tot unitar
si face obiectul restituirii in baza L.10/2001.
-sa se dispuna anularea deciziei nr. 7994/9.10.2006 emisa de directorul intimatei Directia Silvica Y. si obligarea acestuia la emiterea unei decizii de restituire in natura a casei de vacanta ce a apartinut bunicilor contestatoarei aflata in patrimoniul si folosinta Directiei Silvice Y.- ca sediu de brigada silvica - precum si a terenului cu vegetatie forestiera in suprafata de 2,1904 ha;
-sa fie obligati intimatii la plata cheltuielilor de judecata in masura in care se opun admiterii prezentei contestatii.
In motivarea contestatiei, s-a sustinut ca imobilul in litigiu a apartinut bunicilor contestatoarei def. P. I. si P. M. M. (nascuta H.), fiind compus din teren impadurit, casa de locuit si bisericuta de lemn.
Dupa 6 martie 1945, imobilul a fost preluat abuziv de Statul Roman, fara nici un titlu, bunicii contestatoarei figurand si in prezent ca proprietari tabulari.
Cu ocazia construirii lacului de acumulare pentru hidrocentrala de pe raul S., atat casa cat si bisericuta au fost demontate si reconstruite pe alte amplasamente aflate in folosinta organelor silvice.
Bisericuta de lemn s-a aflat o perioada in folosinta IFET S. ca magazie de materiale, ulterior fiind cedata unui asezamant monahal ortodox in patrimoniu careia se afla si in prezent.
In ce priveste casa de locuit, a fost remontata in Z. P., aflandu-se in folosinta Ocolului Silvic S. ca sediu de brigada silvica, deci in patrimoniul Directiei Silvice Y..
Intrucat aspectele sus mentionate rezulta din comunicarile facute de catre Primaria S. si Hidroelectrica SA - Sucursala Hidrocentrale S., motivele ce au stat la baza deciziei 7994/2006 atacata cu prezenta contestatie, nu pot fi retinute, intimata Directia Silvica Y. sustinand nefondat ca nu s-a facut dovada ca in masa succesorala a antecesorilor petentei s-ar fi aflat casa de locuit sau de vanatoare.
In aceste conditii, avand in vedere ca desi s-au aflat in extravilanul localitatii, supraedificatele au avut destinatie locativa, de divertisment si de cult religios, regimul juridic al acestora, ca si al terenului pe care sunt amplasate, este reglementata de Legea 10/2001 si nu de legile fondului funciar, impunandu-se restituirea in natura, in starea lor actuala.
In drept, au fost invocate dispozitiile L.10/2001 si ale L.247/2005.
In probatiune, s-au depus in copie decizia atacata, acte de stare civila, extras funciar 4383 C. (filele 4-21).
Intimatii au depus intampinare (f. 36 - 37) prin care au solicitat respingerea contestatiei intrucat imobilul in litigiu nu face obiectul L.10/2001, conform art. 8 din acelasi act normativ, neintrand sub incidenta acestuia terenurile situate in extravilanul localitatilor la data preluarii abuzive sau la data notificarii.
Cum imobilul solicitat reprezinta teren cu vegetatie forestiera, conform mentiunilor din C.F. 4383 C., nr. top. 6681/1/2/1, nu intra sub incidenta
L.10/2001.
Pe de alta parte, cu actele depuse contestatoarea nu a facut dovada ca in masa succesorala a def. I.P. ar fi cuprins vreun imobil casa de vanatoare situat in zona O. S., acest aspect nerezultand nici din inscrierile din cartea funciara.
Fata de apararile invocate prin intampinare, reclamanta si-a completat motivele (f.40 -41), sustinand ca imobilul nu se incadreaza in dispozitiile art. 8 din L.10/2001, acesta referindu-se la terenuri cu destinatie de exploatatie agricola sau forestiera care nu au edificate pe ele constructii cu destinatie de locuinta ci doar constructii necesare desfasurarii lucrarilor de exploatare, ori, in speta, constructiile au avut destinatie de locuinta si cult religios iar terenul n-a fost destinat exploatarii agricole sau forestiere, reprezentand un domeniu proprietate privata.
De altfel, in imediata vecinatate a imobilului existau alte proprietati de acelasi gen si scop, apartinand altor persoane fizice - M. S., S. I. etc. - constituind o veritabila zona rezidentiala, toate fiind stramutate cu ocazia construirii lacului de acumulare.
In ce priveste existenta constructiilor pe terenul proprietatea bunicilor contestatoarei, a fost un fapt de notorietate in zona, fiind cunoscut atat de autoritatile locale cat si de localnicii din zona, existenta edificatelor fiind confirmata si de celelalte entitati notificate, respectiv Primaria S. si Sucursala Hidrocentrale S.
In completarea probatiunii, contestatoarea a depus adresa nr. 758/1.02.2002 emisa de Hidroelectrica SA - Sucursala Hidrocentrale S., Dispozitia nr. 191/2004 emisa de Primarul comunei S., intampinarea depusa de acesta intr-un alt litigiu dintre parti, in dosar 1223/20.05.2004 (filele 42-44) si acte provenite de la Ocolul Silvic S din 1959 (fila 55), Sfatul Popular al Regiunii H. (f.56) Directia Silvica Y.(f.57) si Sfatul Popular al Raionului S. (f.70).
In cauza s-a dispus efectuarea unei expertize tehnice in constructii si a unei expertize topografice pentru identificarea constructiilor preluate abuziv si a terenului pe care se afla in prezent (filele 138 - 146, 150 - 156).
Examinand actele si lucrarile dosarului, Tribunalul retine urmatoarele:
Potrivit inscrierilor din CF 4383 C., imobilul cu nr. top. 6681/1/2/1 - padure in "Giurgiu" in suprafata de 2,1904 ha a constituit proprietatea tabulara a def. I.P. si sotia P. M. din 1943 (f.7), a caror mostenitoare legala este contestatoarea in calitate de nepoata de fiu, conform actelor de stare civila si a certificatelor de mostenitor depuse la dosar (filele 9-20).
Conform deciziei nr. 1373/1959 emisa de Sfatul Popular al Regiunii H. (fila 56), imobilul proprietatea antecesorilor contestatoarei , a devenit proprietate de stat prin efectul Hotararii nr. 19/15.06.1945 si Hotararea nr. 343/6.05.1946 a Comitetului Comunal de reforma agrara S., hotarari confirmate de Comisia de plasa pentru reforma agrara prin Hotararea nr. 6/1946.
Intrucat acelasi imobil din eroare a fost cuprins si in tabelul anexa la HCM nr. 606 si 667/1959 desi devenisera proprietate de stat prin efectul hotararilor sus -mentionate prin decizia 1373/1959 s-a dispus transferarea din folosinta I.G.O. S. in folosinta M.A.S. - Departamentul Silviculturii pentru Ocolul Silvic S. (filele 55, 56).
Conform adresei nr. 758/1.02.2002 emisa de Hidroelectrica S.A. - Sucursala Hidrocentrale S. (fila 42), in baza documentatiei de expropriere - HCM 990/1972, terenul necesar lacului de acumulare O. a fost preluat prin transfer de la Ocolul Silvic S. si Ocolul Silvic B., intre terenurile preluate regasindu-se si cel inscris in CF 4383 C., nr. top. 6681/1/2/1 in suprafata de 2,1904 ha, aspect confirmat si prin adresa nr. 3626/22.09.2008 a Ocolului Silvic S. (f. 159) si actele depuse la filele 160 - 162.
Potrivit aceleiasi adrese nr. 758/2002, la momentul inceperii lucrarilor in zona lacului de acumulare, pe terenul proprietatea def. P. I. se afla o constructie preluata de I.F.E.T. S. si stramutata in zona L. P., imprejurare confirmata si de Primaria S. (filele 43, 44) si de concluziile celor doua rapoarte de expertiza efectuate in cauza, coroborate cu adresele nr. 5892/7.11.2006 (f. 57) si 3626/22.09.2008 (f. 159) emise de Ocolul Silvic S. si actele emise la momentul demolarii si stramutarii (f.163 - 167).
In temeiul L.10/2001, contestatoarea a adresat notificari atat Primariei S. cat si catre HIDROCONSTRUCTIA SA - Sucursala Hidrocentrale S. si intimatii din prezenta cauza, solicitand restituirea in natura a imobilului teren si constructie din CF 4383 C. preluate abuziv de la antecesorii sai.
Prin adresa nr. 758/1.02.2002 (f.48) raspunzand notificarii contestatoarei, Hidroconstructia S.A. i - a comunicat faptul ca terenul solicitat se afla sub lacul de acumulare O. astfel ca, potrivit dispozitiilor art. 36 al. 2 din L.10/2001, este indreptatita la despagubiri, urmand a se adresa Prefecturii Judetului Y., iar in ce priveste constructia, nu este detinuta de entitatea notificata, fiind stramutata in zona L. P.
La randul sau, Primarul Comunei S. prin dispozitia nr. 191/2004 (fila 49) a a respins notificarea pentru restituirea terenului intrucat regimul juridic al acestuia este reglementat de Legea 169/1997 si L.1/2000, conform cererii adresate de contestatoare Comisiei Locale de fond funciar aceasta beneficiind de masuri reparatorii in baza acestor legi iar in ce priveste constructiile existente pe teren, notificarea a fost directionata spre Directia Silvica Y, ca unitate detinatoare.
Prin decizia nr. 7994/9.10.2006 (f.4), atacata cu prezenta contestatie, a fost respinsa cererea de restituire in natura a imobilului inscris in CF 4383 C. intrucat terenul nu intra sub incidenta L.10/2001 ci a legilor fondului funciar iar constructia casa de vanatoare nu este evidentiata in cartea funciara ca fiind proprietatea antecesorilor notificatoarei, nefacand parte din masa succesorala ramasa dupa acestia.
Fata de imprejurarea ca regimul juridic al terenului este reglementat de legile fondului funciar, decizia a fost comunicata Comisiei Locale S. de aplicare a L.18/1991 si a L.1/2000, in temeiul art. V din L.247/2005.
Analizand decizia atacata prin prisma criticilor aduse de contestatoare in raport de dispozitiile legale incidente, Tribunalul retine urmatoarele:
Terenul inscris in CF 4383 C., nr. top. 6681/1/2/1 - padure in suprafata de 2,1904 ha a trecut in proprietatea statului in baza hotararilor Comitetului Comunal de reforma agrara S., asa cum s-a retinut anterior, fiind ulterior preluat de Hidroelectrica SA prin transfer de la Ocolul Silvic S. in vederea realizarii lacului de acumulare O., astfel ca intimatii nu aveau calitate de unitate detinatoare la momentul notificarii, conform dispozitiilor art. 21 din L.10/2001.
Pe de alta parte, conform art. 8 alin. 1 din L.10/2001, nu intra sub incidenta acestei legi terenurile situate in extravilanul localitatilor la data preluarii abuzive sau la data notificarii precum si cele al caror regim juridic este reglementat prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata cu modificarile si completarile ulterioare si prin L.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si cele forestiere solicitate potrivit prevederilor L.18/1991 si ale L.169/1997 cu modificarile si completarile ulterioare.
Cum terenul in litigiu s-a aflat in extravilan atat la momentul preluarii abuzive cat si la momentul notificarii, fiind solicitat de catre contestatoare in baza legilor fondului funciar si reconstituit in baza L.1/2000 de catre Comisia Locala de fond funciar S. in anexa 53 pozitia 406 - conform actului depus la fila 44 din dosar, acesta nu intra in sfera de aplicare a L.10/2001, aspect de altfel stabilit si prin dispozitiile art. 191/2004 emisa de Primarul comunei S. (f.43).
Faptul ca pe terenul inscris in CF 4383 C. s-au edificat o constructie cu destinatie de casa de vacanta sau de divertisment cum a sustinut contestatoarea in plangere - si un locas de cult, nu schimba categoria de folosinta si nici regimul juridic aplicabil terenului, in speta fiind vorba de o suprafata de 2,1904 ha padure in care s-a edificat o cabana de vanatoare si o bisericuta, ambele din material lemnos.
De asemenea, imprejurarea ca in prezent intimata Directia Silvica Y. este unitatea detinatoare a constructiei stramutate de pe terenul inscris in CF 4383 Cugir fosta proprietate a antecesorilor contestatoarei, nu instituie in sarcina acesteia nici o obligatie de restituire a vreunui teren in compensarea suprafetei de 2,1904 ha preluata abuziv, cata vreme , asa cum s-a retinut anterior, nu intimata este detinatoarea actuala a terenului si oricum, acesta nu face obiectul L.10/2001, sub acest aspect, decizia contestata fiind legala si temeinica.
In ce priveste constructia stramutata, aceasta se afla in prezent pe imobilul inscris in CF 1 C., nr. top. 6711/10, proprietatea Statului Roman, Ministerul de Domenii si Agricultura in cota de 1/1 parti de la localizare conform concluziilor raportului de expertiza topografica efectuat in cauza de expert T. N. (f. 138 - 145), aflandu-se in folosinta intimatelor, ca sediul de brigada silvica.
Avand in vedere ca edificatul a fost preluat abuziv de catre Statul Roman, contestatoarea are calitate de persoana indreptatita la restituirea in conditiile L.10/2001.
In ce priveste modalitatea de restituire, instanta apreciaza ca nu este
posibila restituirea in natura datorita faptului ca edificatul a fost stramutat pe un alt amplasament, decat cel proprietatea antecesorilor contestatoarei, in urma reconstruirii, rezultand o constructie noua pe fundatie de beton, cu instalatii electrice, apa, sanitare, telefon si finisaje interioare conform concluziilor raportului de expertiza in constructii (f. 151) - situatie in care, avand in vedere si pozitia procesuala a intimatelor exprimata prin concluzii scrise depuse la dosar, urmeaza a anula in parte decizia atacata, obligand intimatele la acordarea de despagubiri in conditiile legii speciale , conform art..1 al. 2 si 3 din L.10/2001.
In temeiul art. 274 Cod pr. civila, intimatele vor fi obligate la plata in favoarea contestatoarei a sumei de 3368 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, reprezentand onorariu avocat, onorariu experti si cheltuieli de transport.
Sursa: Portal.just.ro
Alte spete Proprietate privata
Exercitarea in mod abuziv a dreptului de proprietate. Schimbare destinatie imobil. Acordul coproprietarilor - Sentinta civila nr. 265 din data de 04.06.2014Despagubiri pentru lipsa folosintei unei suprafete de teren. - Decizie nr. 520 din data de 29.05.2012
Reconstituirea dreptului de proprietate privata - Decizie nr. 483 din data de 26.05.2011
COMPARARE DE TITLURI . ADMISIBILITATE - Decizie nr. 348 din data de 29.10.2009
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 309 din data de 26.01.2011
Revendicare imobiliara - Sentinta civila nr. 385 din data de 27.01.2011
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 135 din data de 19.01.2011
Actiune in constatare - Sentinta civila nr. 38 din data de 12.01.2011
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 1227 din data de 24.11.2010
Plangere contraventionala - Sentinta civila nr. 1220 din data de 24.11.2010
Obligatia de a face - Sentinta civila nr. 292 din data de 28.04.2010
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 488 din data de 03.06.2010
Uzucapiune - Sentinta civila nr. 567 din data de 23.06.2010
Modificare titlu proprietate - Sentinta civila nr. 603 din data de 26.11.2008
Granituire - Sentinta civila nr. 49 din data de 20.01.2009
Legea nr. 10/2001 pana la solutionarea notificarii formulata de antecesorii reclamantilor, instrainarea imobilelor vizate este interzisa, indiferent de modalitatea instrainarii. Instrainarea prin licitatie si adjudecare nu este exclusa de la aplicarea tex - Decizie nr. 20 din data de 22.01.2014
Admisibilitatea actiunii unei persoane in contradictoriu cu Primarul – Mun. B pentru obligarea acestuia de intrare in legalitate privind emiterea de parat a autorizatiei de constructie in conditiile legii. - Decizie nr. 3432/R din data de 25.06.2013
Succesiune. Acceptare, prin formularea cererii pentru reconstituirea dreptului de proprietate - Decizie nr. 827/R din data de 20.04.2012
Societati comerciale. Societate pe actiuni. - Decizie nr. 10/Ap din data de 05.02.2009
Societate comerciala. Societate pe actiuni. Convocare A.G.A. In aprecierea calitatii unei persoane de a cere convocarea adunarii generale nu intereseaza daca acea persoana va putea si vota in acea adunare generala persoanei. Art.119 alin.3 si art... - Decizie nr. 4/Ap din data de 22.01.2009