InfoDosar.ro | Jurisprudenta | Spete Tribunalul Satu Mare

Contencios administrativ; nelegalitate HCL. Hotararea nr. 195/2006 prin care s-a hotarat schimbarea destinatiei imobilului in litigiu din internat si cantina scolara in bloc de locuinte este lovita de nulitate, intrucat aceasta a fost adoptata de cat...

(Sentinta civila nr. 382/CA din data de 17.09.2008 pronuntata de Tribunalul Satu Mare)

Domeniu Acte ale autoritatilor publice | Dosare Tribunalul Satu Mare | Jurisprudenta Tribunalul Satu Mare

Dosar nr. 4319/83/2007
SENTINTA CIVILA Nr. 382/CA/17 septembrie 2008
Domeniu asociat: contencios administrativ; nelegalitate HCL.       Hotararea nr. 195/2006 prin care s-a hotarat schimbarea destinatiei imobilului in litigiu din internat si cantina scolara in bloc de locuinte este lovita de nulitate, intrucat aceasta a fost adoptata de catre autoritatea publica locala fara avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului.       Prin actiunea in contencios administrativ inregistrata la instanta sub dosar nr. de mai sus, reclamantul LICEUL TEORETIC GERMAN "JOHANN ETTINGER" SATU MARE a chemat in judecata in calitate de parat CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI SATU MARE, solicitand instantei ca, prin hotararea ce o va pronunta in cauza, sa dispuna in temeiul prevederilor art. 18 din Legea nr. 554/2004 revocarea Hotararii nr. 146/09.07.2007 privind studiul de fezabilitate a indicatorilor tehnico-economici la obiectivul investitii "LTE Reamenajare locuinte pentru tineri, bl. P plus 2, Closca 76 - Program ANL" emisa de intimata, sa dispuna, in temeiul art. 15 din aceeasi lege suspendarea executarii actului administratvi atacat pana la solutionarea defintiva si irevocabila a cauzei, cu cheltuieli de judecata.
In motivarea cererii se arata ca, prin Hotararea atacata s-au stabilit studiul de fezabilitate si indicatorii tehnico-economici la un bloc de locuinte situat in incinta curtii Liceului Teoretic German "Johann Ettinger" Satu Mare.
      Apreciaza ca este inadmisibil ca in curtea unui liceu de anvergura Liceului Teoretic German sa se amenajeze un bloc de locuinte, iar terenul aferent sa fie transformat in parcare pentru autovehicule. Consecintele acestei masuri sunt dintre cele mai imprevizibile. Nu pot coabita scoala cu blocul de locuinte. Destinatia, scopul si activitatea celei dintai sunt in flagranta contradictie cu ceea ce se intampla intr-un bloc de locuinte si in imprejurimile acestuia. Daca s-ar da curs transformarii acestei cladiri intreaga liniste si siguranta necesare desfasurarii in conditii normale a procesului de invatare in unitatea scolara reclamanta ar disparea.
      Pe de alta parte, hotararea de adoptarea careia sunt nemultumiti contravine unor reglementari legale. Se refera in special la Legea invatamantului nr. 84/1995, publicata in M. Of. nr. 606 din data de 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel:
      - potrivit art. 4/1, terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar - gradinite, scoli generale (primare si gimnaziale), licee, grupuri scolare, seminarii teologice, scoli profesionale si postliceale, fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti si sunt in administrarea consiliilor locale corespunzatoare, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant;
      - potrivit art. 4/3 schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministrului educatiei si cercetarii constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul conform al ministrului educatiei si cercetarii sunt nule.
      Din economia textelor de lege mai sus citate, rezulta fara echivoc urmatoarele:
      1. Constructia aflata in curtea liceului este proprietatea publica a municipiului Satu Mare. Ca atare, ea nu poate fi instrainata sau grevata;
      2. Constructia aflata in curtea liceului este administrata, prin delegare legala de atributii, de catre Consiliul de administratie al scolii. Prin urmare, este inadmisibila substituirea in aceasta administrare a Consiliului local al ;unicipiului Satu Mare, astfel cum s-a intamplat prin hotararea a carei revocare o solicita;
      3. Hotararea pe care o contesta este lovita de nulitate absoluta, intrucat a fost adoptata fara a fi macar consultat Consiliul de administratie al scolii reclamante;
      4. Aceasta hotarare este nula, intrucat prin ea se urmareste schimbarea destinatiei constructiei. Ca atare era obligatorie obtinerea avizului conform al ministrului educatiei si cercetarii.  Neexistand acest aviz conform, hotararea adoptata este lovita de nulitatea expresa si absoluta prevazuta de textul de lege citat.
      Precizeaza ca s-a adresat cu o cerere formulata, de asemenea, in termenul legal, intimatei, cerandu-i revocarea hotararii contestate, dar aceasta nu a raspuns. Probabil pentru ca este greu sa se dea o justificare logica unor conduite nelegale.
In drept, invoca art. 11 din Legea nr. 554/2004.
In probatiune se depune: dovada indeplinirii procedurii prelabile prev. de art. 7 din Legea nr. 554/2004, HCL nr. 146/09.07.2007, Anexa 1 la aceasta hotarare, extras CF, corespondente purtate de reclamant cu diferite institutii ale statului.
Prin intampinarea formulata in cauza, paratul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI SATU MARE solicita respingerea actiunii inaintata de reclamant ca netemeinica si nelegala.
In motivare se arata ca, potrivit principiului autonomiei locale, aplicat in temeiul Legii nr. 215/2001, la art. 5 alin. 2 se prevede: "autonomia locala confera autoritatilor administratiei publice locale dreptul ca, in limitele legii sa aiba initiative in toate domeniile, cu exceptia celor care sunt date in mod expres in competenta altor autoritati publice".
      Conform Legii nr. 215/2001/A, CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI SATU MARE nu a facut altceva decat sa isi exercite atributiile sale privind dezvoltarea economico-sociala a municipiului si atributiile privind administrarea domeniului public al municipiului Satu Mare avand ca temei legal art. 36 alin. 1 si art. 36 alin 2 lit. b, c si d, fiind vorba de reamenajarea in bloc de locuinte pentru tineri a unei cladiri abandonate. Prin H.C.L. nr. 62/26.06.2003 se hotaraste renuntarea S.C. Constructii Montaj S.A. la dreptul de administrare operativa directa asupra terenului aferent blocului de locuinte pentru tineri din str. Closca nr. 76 in suprafata de 1350 mp si se aproba darea in folosinta gratuita a acestuia catre ANL pe durata executarii constructiilor de locuinte, iar prin HCL nr. 84/31.07.2003 se accepta renuntarea la dreptul de administrare operativa directa a S.C. Contructii Montaj S.A. asupra acestui teren si se aproba prin art. 3 al acestei hotarari darea in folosinta gratuita a imobilelor teren inscrise in CF 16496 Satu Mare catre ANL pe durata executarii constructiilor pentru tineri.
      In ceea ce priveste imobilul reprezentand cladire P+II, situat in municipiul Satu Mare, B-dul Closca nr. 76, prin HCL nr. 195/28.09.2006 se aproba transmiterea in folosinta gratuita, atat a cladirii supraetajate, cat si a terenului aferent, (imobile care fac parte din domeniul public al Consiliului local al municipiului Satu Mare dupa cum se mentioneaza si in art. 2 din hotarare) si se transmite in folosinta gratuita catre Agentia Nationala pentru Locuinte pe toata durata realizarii constructiei "Reamenajare locuinte pentru tineri, Bloc P+II, b-dul Closca nr. 76" urmand ca la finalizarea lucrarilor imobilul si terenul aferent sa fie predate Consiliului local Satu Mare in vederea reincluderii in domeniul public al municipiului Satu Mare.
      Drept consecinta rezulta ca destinatia imobilului si a terenului aferent, situate in municipiul Satu Mare, B-dul Closca nr. 76, a fost stabilita prin HCL nr. 195/28.09.2006, care nu a fost atacata de catre reclamanta si nicidecum prin HCL 146/9.07.2007 prin care se realizeaza doar studiul de fezabilitate si se stabilesc indicatorii tehnico-economici la obiectivul de investitii "LTE Reamenajare locuinte pentru tineri, Bl. P+II, Closca 76 - Program ANL".
      De asemenea, art. 11 alin. 4 din Legea nr. 84/1995 modificata si completata arata ca: "In spatiile destinate procesului de invatamant, in unitati de cercetare stiintifica, biblioteci, edituri si tipografii ale institutiilor de invatamant, in camine, internate, cantine, cluburi, case de cultura ale studentilor, case ale corpului didactic, case universitare, tabere scolare, baze si complexe cultural-sportive, palate si cluburi ale copiilor si elevilor sunt interzise activitatile care incalca normele generale de moralitate, primejduind sanatatea fizica sau psihica a tineretului", or din continutul Referatului de specialitate privind aprobarea studiului de fezabilitate si a indicatorilor tehnico-economici la obiectivul de investitie "LTE Reamenajare locuinte pentru tineri, Bl. P+II, Closca 76 - Program ANL" se arata ca din cauza faptului ca imobilul se situeaza in incinta Liceului Teoretic German este necesara realizarea unei imprejmuiri astfel ca sa se asigure separarea celor doua obiective si pentru a nu deranja desfasurarea procesului de invatamant. Deci nu se pune problema coabitarii scolii cu blocul de locuinte si nu se justifica sustinerile reclamantei referitoare la impactul total negativ pe care l-ar avea realizarea acestei investitii asupra intregii activitati a scolii si "flagranta contradictie" invocata. Depune schita din care rezulta ca distanta dintre blocul de locuinte pentru tineri (culoarea gri) si cladirea Liceului Teoretic German (culoarea galbena) nu este atat de mica precum reclamanta pretinde. De altfel exista multe scoli in municipiul Satu Mare in a caror imediata vecinatate sunt situate blocuri de locuinte (si nu doar unul singur) si nu a existat nici o plangere a acestor institutii de invatamant referitoare la perturbarea linistii si sigurantei necesare desfasurarii in conditii normale a procesului de invatare in scoala respectiva, chiar mai mult sunt scoli aflate in mijlocul unor cartiere si la distanta foarte mica de blocurile de locuinte din cartierele respective.
      In drept, invoca Legea nr. 215/2001/A a administratiei publice locale, art. 11   alin. 4 din Legea nr. 84/1995 cu modificarile si completarile ulterioare.
      In probatiune, depune acte administrative aprobate de Consiliul local al municipiului Satu Mare pentru obiectivul de investitii "LTE Reamenajarea locuinte pentru tineri, Bl. P+II, Closca 76- Program ANL", respectiv: HCL nr. 62/26.06.2003, HCL nr. 84/31.07.2003, HCL nr. 195/28.09.2006, schita referitoare la situarea imobilelor la care se face referire in speta, precum si Referatul de specialitate.
In urma acestei intampinari, reclamntul prin reprezentant legal invoca exceptia de nelegalitate a Hotararii Consiliului Local al Municipiului Satu Mare nr. 195/28.09.2006.
In motivarea exceptiei de nelegalitate, reclamantul arata ca, prin hotararea a carei nelegalitate o solicita a se constata, s-a transmis in folosinta gratuita a Agentiei Nationale pentru Locuinte imobilul P+2, situat in Municipiul Satu Mare, B-dul Closca nr. 76, impreuna cu terenul aferent in suprafata de 1350 mp.
      Scopul pentru care s-a emis aceasta hotarare de catre Consiliul local al municipiului Satu Mare, astfel cum rezulta din expunerea de motive si referatul de specialitate, intocmite de serviciile de specialitate ale Primariei municipiului Satu Mare a fost acela de a se construi, reameneja constructia si a se transforma in locuinte pentru tineri.
      Hotararea atacata este nelegala cel putin pentru urmatoarele considerente:
      1. Acest bloc de locuinte este situat in incinta curtii LICEULUI TEORETIC GERMAN "JOHANN ETTINGER" din municipiul Satu Mare. Pana de curand au fost incredintati ca aceasta hotarare nu vizeaza cladirea aflata in incinta scolii, cu atat mai mult cu cat din hotararea mai sus mentionata rezulta ca s-ar afla la un alt numar de strada decat numarul la care se gaseste unitatea scolara reclamanta.
      Din discutiile pe care le-au purtat cu reprezentantii municipiului Satu Mare, in special cu domnul primar luliu Ilyes a rezultat fara echivoc ca de fapt despre aceasta cladire care se gaseste in incinta scolii face obiectul hotararii atacate.
      Precizeaza ca acest imobil este inscris in CF 55510 Satu Mare nr. cad. 4275/7, 4275/8 si 4276/110, ca proprietar figurand municipiul Satu Mare.
      2.  Este evident ca prin aceasta hotarare s-a ajuns la deposedarea scolii de folosinta si beneficiul acestei cladiri - parte a bazei materiale a liceului, in intelesul art. 66 alin. 1 si 2 din Legea nr. 84/1995 a invatamantului - in care intentiona sa organizeze laboratoare, sali de curs, etc. necesare desfasurarii procesului instructiv educativ.
      Au realizat si analizat consecintele transformarii acestei cladiri in bloc cu mai multe locuinte, precum si a terenului aferent acesteia in parcare. Aceste consecinte sunt dintre cele mai neplacute, cu impact total negativ asupra intregii activitati a scolii, in general si asupra elevilor care frecventeaza aceasta scoala, in special.
      Este inadmisibil ca in curtea unui liceu de anvergura liceului teoretic german sa se amenajeze un bloc de locuinte, iar terenul aferent sa fie transformat in parcare pentru autovehicule. Consecintele acestei masuri sunt dintre cele mai imprevizibile. Nu pot coabita scoala cu blocul de locuinte. Destinatia, scopul si activitatea celei dintai sunt in flagranta contradictie cu ceea ce se intampla intr-un bloc de locuinte si in imprejurimile acesteia. Daca s-ar da curs transformarii acestei cladiri in bloc intreaga liniste si siguranta necesare desfasurarii in conditii normale a procesului de invatamant in scoala ar disparea.
      3. Pe de alta parte, hotararea atacata, a carei nelegalitate solicita sa se constatate, contravine unor reglementari legale. Se refera in special la Legea invatamantului nr. 84/1995, publicata in M.Of. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
      Astfel, potrivit art. 4/1 terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar - gradinite, scoli generale (primare si gimnaziale), licee, grupuri scolare, seminarii teologice, scoli profesionale si postliceale, fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti si sunt in administrarea consiliilor locale corespunzatoare, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant, iar potrivit art. 4/3  schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministrului educatiei si cercetarii, instrainarea sau schimbarea destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul ministrului educatiei si cercetarii constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul conform al ministrului educatiei si cercetarii sunt nule.
In drept se invoca art. 4 din Legea nr. 554/2004.
Parata AGENTIA NATIONALA PENTRU LOCUINTE BUCURESTI, citata in cauza pentru solutionarea exceptiei de nelegalitate invocata, solicita respingerea acesteia ca nefondata.
Se arata ca motivarea in drept a exceptiei, respectiv art. 66 alin. 1 si 2 din Legea nr. 84/1995, in sensul ca prin Hotararea consiliului Local nr. 195/28.09.2006 reclamantul a fost deposedat de folosinta si beneficiul acestei cladiri - parte a bazei materiale a liceului - este nefondata si neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 66 din Legea nr. 84/1995, republicata, text in vigoare incepand cu data de 14 ianuarie 2008, prevede ca: "Invatamantul universitar de lunga durata se desfasoara in universitati, institute si academii de studii, cu facultati si specializari autorizate sau acreditate".
      Nici prevederile art. 41 si art. 43 referitoare la administrarea terenurilor si cladirilor apartinand domeniului public al comunelor, oraselor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, respectiv schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar, nu sunt intemeiate in drept, art. 4 al Legii nr. 84/1995, republicata, dispunand in sensul "formarii personalitatii umane si capacitatilor intelectuale".
      Din cele expuse reiese ca reclamantul nu a aratat temeiul de drept al exceptiei invocate, motiv pentru care aceasta este neintemeiata.
      Mai mult, sustinerile sale nu sunt dovedite prin inscrisuri, motiv pentru care nu sunt de natura sa justifice nelegalitatea Hotararii Consiliului Local nr. 195 din 28.09.2006.
      Reclamantul face referire la texte de lege fara sa arate, in concret, care sunt documentele care atesta in prezent ca prin Consiliul sau de Administratie detine, prin delegare, constructia aflata in curtea liceului si ca aceasta constructie a facut si mai face parte din "baza materiala a liceului".
      Prin Hotararea Consiliului Local al municipiului Satu Mare nr. 195/2006, terenul in suprafata de 1.350 mp, impreuna cu structura existenta, au fost transmise in folosinta gratuita a ANL, in vederea includerii in cadrul programului de constructii locuinte pentru tineri, destinate inchirierii.
      In conformitate cu prevederile art. 2, alin (15) din Legea nr. 152/1998 privind infiintarea ANL, cu modificarile si completarile ulterioare, ANL colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale pentru identificarea unor constructii aflate in diverse stadii de executie sau finalizare si neexploatate, care pot fi incluse in programele prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c), in baza acestei prevederi, coroborata cu art. 21, alin. (1) din actul normativ mai sus-mentionat, s-a incheiat contractul nr. 791/01.09.2006 inregistrat la Agentia Nationala pentru Locuinte sub nr. 14132/09.10.2006 de transmitere catre ANL a terenului si a constructiei existente. Totodata, in anexa la acest contract se prezinta Extrasul de carte funciara din care rezulta ca nu exista sarcini pe teren sau constructie, fiind in proprietatea municipiului Satu Mare. De altfel, si reprezentantii legali ai institutiei de invatamant recunosc aceasta proprietate, considerand insa schimbarea destinatiei constructiei ca fiind nelegala. La aceasta data cladirea, cu destinatie initiala de internat, nu mai este utilizata fiind intr-o stare avansata de degradare.
      Potrivit extrasului de Carte Funciara nr. 55510 emis de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara Satu Mare, nr. cerere 17709/18.08.2006, terenul si constructia P+2E situate in municipiul Satu Mare, B-dul Closca nr. 76, se afla in proprietatea municipiul, iar in partea a IlI-a, "inscrieri privitoare la sarcini" rezulta ca acestea nu exista.
      Potrivit art. 21 din Legea nr. 152 din 15.07.1998: "Terenurile proprietate publica ori privata a statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale se preiau de Agentia Nationala pentru Locuinte in folosinta gratuita, in conditiile legii, pe perioada realizarii investitiilor", iar conform dispozitiilor art. 2 alin. 1 din H.G.962 din 27.09.2001, cu modificarile si completarile ulterioare: "Terenurile destinate constructiei de locuinte se pot prelua de Agentia Nationala pentru Locuinte (...) numai in conditiile in care sunt lipsite de orice sarcina si sunt cuprinse cu aceasta destinatie in planurile urbanistice aprobate".
      Odata cu receptia la terminarea lucrarilor si intocmirea procesului verbal de predare-preluare a locuintelor, prin protocol, folosinta gratuita acordata Agentiei Nationale pentru Locuinte asupra terenurilor aferente locuintelor inceteaza de drept.
      Considera ca Hotararea Consiliului Local nr. 195/28.09.2006, prin care a fost transmis Agentiei Nationale pentru Locuinte, in folosinta gratuita, imobilul P+2 si terenul aferent in suprafata de 1350 mp situat in municipiul Satu Mare, B-dul Closca nr. 76, a fost emisa cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare. Hotararea Consiliului Local Satu Mare si-a produs efecte juridice in sensul in care, in baza acesteia, s-a incheiat cu Agentia Nationala pentru Locuinte Contractul nr. 791/01.09.2006 inregistrat sub nr. 14132/09.10.2006.
      Prin admiterea exceptiei invocate sau prin anularea Hotararii Consiliului Local nr. 195/28.09.2006, s-ar produce grave prejudicii Agentiei Nationale pentru Locuinte, ca institutie de interes public aflata sub autoritatea Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, dar si autoritatilor locale din Satu Mare si intereselor populatiei din zona intrucat au fost alocate fonduri de la bugetul de stat, investitia fiind in cuantum de aproximativ 1 (un) milion de euro, incheindu-se Contract de proiectare care este in derulare.
      Prin implementarea acestui program guvernamental, se urmareste constructia unor locuinte si interventii la constructiile existente pentru tineri si pentru familii de tineri, destinate inchirierii pentru a se rezolva parte din problemele sociale cu care se confrunta tinerii din municipiul Satu Mare.
      In probatiune se depun: Contractul nr. 791/01.09.2008 inregistrat la    Agentia Nationala pentru Locuinte sub nr. 14132/09.10.2006; Hotararea  Consiliului  Local  al  municipiului   Satu  Mare nr. 195/28.09.2006; Extras de Carte Funciara nr. 55510/18.08.2006.
De asemenea, in probatiune, reclamanta depune inscrisul nr. 23189 din 06.09.2006 intocmit de Primaria Municipiului Satu Mare - Directia economica cu anexa acestuia din care rezulta ca, "pentru evitarea dublei inregistrari, incepand cu darea de seama  contabila pe trimestrul III, mijloacele fixe din tabelul alaturat sa fie scoase din evidetele contabile ale Municipiului Satu Mare".
Analizand actele si lucrarile dosarului, instanta a retiunut urmatoarele:
Prin Hotararea nr. 195/28.09.2006, emisa de paratul CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI SATU MARE, a carei neleaglitate se invoca, s-a aprobat transmiterea in folosinta gratuita a imobilului P+II si a terenului aferent in suprafata de 1350 mp situat in municipiul Satu Mare, B-dul Closca nr. 76 conform datelor de identificare din Anexa nr. 1. S-a constatat ca imobilul face parte din domeniul public al Consiliului local al municipiului si s-a transmis an folosinta gratuita catre Agentia Nationala pentru Locuinte pe toata durata realizarii constructiei Reamenajare locuinte pentru tineri, Bl. P+II, B-dul Closca nr. 76.
In baza acestei hotarari, paratul a adoptat Hotararea nr. 146/09.07.2007 a carui nulitate se invoca pe cale principala prin care s-au aprobat studiul de fezabilitate si a indicatorilor tehnico-economici la obiectivul de investitie: "LTE Reamenajare locuinte pentru tineri, bl. P plus 2, Closca 76 - Program ANL", studiu cuprins in anexa la aceasta hotarare (verso fila nr. 6)
Din planul de situatie depus la dosarul cauzei, extrasele de carte funciara,  pozitiile nr. 92-93 din Anexa la adresa nr. 23189/06.09.2006, emisa de Primaria Municipiului Satu Mare - Directia economica, din recunoasterile partiale ale paratului, rezulta ca, imobilul in litigiu, cladire P+II, situat in Satu Mare, B-dul Closca nr. 76, inscris in CF nr. 55510 Satu Mare, se afla in domeniul public al Municipiului Satu Mare si, in anul 2006, respectiv in anul 2007 in care au fost adoptate cele doua hotarari ale consiliului local in discutie, acesta s-a aflat in administrarea reclamantului avand destinatia initiala de internat si cantina scolara.
Potrivit art. 166 din Legea nr. 84/1995 a invatamantului
           "(1) Baza materiala a invatamantului de stat consta in intregul activ patrimonial al Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, al institutiilor si unitatilor de invatamant si de cercetare stiintifica din sistemul de invatamant existent la data intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si in activul patrimonial redobandit sau dobandit ulterior.
    (2) In intelesul prevederilor alin. (1), baza materiala a invatamantului cuprinde: spatii pentru procesul de invatamant si cercetare stiintifica, mijloace de invatamant si de cercetare aferente, biblioteci, edituri si tipografii, statiuni didactice si de cercetare, unitati de microproductie, ateliere scolare, ferme didactice, gradini botanice, terenuri agricole, camine, internate, cantine, cluburi ale elevilor, case de cultura ale studentilor, case ale corpului didactic, case universitare, tabere scolare, baze si complexuri cultural-sportive, palate si case ale copiilor si elevilor, baze de odihna si tratament, spatii cu destinatia de locuinta, precum si orice alt obiect de patrimoniu destinat invatamantului si salariatilor din invatamant.
_____________________________________..
    (4^1) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant preuniversitar de stat - gradinite, scoli generale, primare si gimnaziale, licee, seminarii teologice, grupuri scolare, scoli de arte si meserii si scoli postliceale - fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliilor locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant. Celelalte componente ale bazei materiale sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant preuniversitar de stat si sunt administrate de acestea. Nu fac parte din domeniul public al comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv al sectoarelor municipiului Bucuresti, terenurile si cladirile detinute de unitatile de invatamant in baza unor contracte de inchiriere, concesionare sau comodat, proprietarii acestora fiind alte persoane fizice sau juridice.
    (4^2) Terenurile si cladirile in care isi desfasoara activitatea unitatile de invatamant special de stat fac parte din domeniul public judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si sunt in administrarea consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea, prin delegare catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant respective. Celelalte componente ale bazei materiale a unitatilor de invatamant special public sunt de drept proprietatea unitatilor de invatamant respectiv si sunt administrate de acestea.
    (4^3) Schimbarea destinatiei bazei materiale a institutiilor si unitatilor de invatamant preuniversitar se poate realiza numai cu avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului. Instrainarea sau schimbarea destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul ministrului educatiei, cercetarii si tineretului constituie infractiune si se pedepseste conform legii penale. Actele de instrainare sau de schimbare a destinatiei bunurilor din baza materiala a invatamantului fara avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului sunt nule. Administrarea procesului educational din unitatile de invatamant preuniversitar si special de stat prevazute la alin. (4^1) si (4^2) se face de catre inspectoratele scolare judetene, respectiv de Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti."
Coroborand aceasta dispozitie legala cu starea de fapt anterior retinuta, instanta constata ca Hotararea nr. 195/2006 prin care s-a hotarat schimbarea destinatiei imobilului in litigiu din internat si cantina scolara in bloc de locuinte este lovita de nulitate, intrucat aceasta a fost adoptata de catre autoritatea publica locala fara avizul conform al ministrului educatiei, cercetarii si tineretului.
Astfel fiind, instanta a apreciat ca exceptia de nelegalitate invocata de reclamant fata de aceasta hotarare este fondata, ca atare, in conditiile art. 4 din Legea nr. 554/2004, raportat la art. 166 alin. 43  din Legea nr. 84/1995  aceasta a fost admisa.
Retinand nelegalitatea hotararii care a stat la baza emiterii HCL nr. 146/2007, incidenta dispozitiilor art. 166 anterior citate si in legatura cu aceasta hotarare, instanta a constatat ca si HCL nr. 146/2007 adoptata de parat este nelegala, motiv pentru care, in temeiul art. 1, 8, 10, 18 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ s-a admis actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamant si s-a dispus anularea acestui act administrativ unilateral cu caracter individual.
Referitor la solicitarea reclamantului de a  se dispune suspendarea executarii actului administrativ contestat, instanta a constatat ca, desi in cauza s-au acordat mai multe termene pentru justificare in fapt a acestei solicitari, reclamantul nu a insistat in solutionarea acestui capat de cerere si nici nu a invederat instantei vreo imprejurare de natura a indeplini conditia cazului bine justificat sau a prejudiciului iminent pentru a se putea dispune suspendarea executarii actului administrativ contestat in conditiile art. 15 din Legea nr. 554/2004.
In aceste conditii, instanta a constatat ca acest capat de cerere este nefondat astfel ca, in temeiul art. 15 raportat la art. 14 din Legea nr. 554/2004, acesta urmeaza a  fi respins.
Fata de considerentele de mai sus, in temeiul art. 4, art. 18 din Legea nr. 554/2004, art. 166 alin 43  din Legea nr. 84/1995, art. 274 C.proc.civ. si a textelor de lege anterior amintite, instanta a admis exceptia de nelegalitate invocata in cauza, a constatat nelegalitatea HCL nr. 195/2006, a admis actiunea in contencios administrativ inaintata de reclamant in sensul anularii HCL nr. 146/2006 si a respins capatul de cerere privind suspendarea executarii actului administrativ contestat.
Sursa: Portal.just.ro


Alte spete Acte ale autoritatilor publice

SOCIETATI COMERCIALE - Sentinta civila nr. 2593 din data de 20.09.2017
Modificare documenta?ie de urbanism vs. indreptare eroare materiala. - Decizie nr. 2746 din data de 26.09.2017
Masurile de remediere luate de autoritatea contractanta in conf. cu art.3 din Legea nr.101/2016. Posibilitatea de revenire asupra raportului procedurii aprobat de conducatorul acesteia. - Decizie nr. 2295 din data de 23.08.2017
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 774 din data de 20.09.2016
PRETENTII - Sentinta civila nr. 167 din data de 20.04.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta civila nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE NOTA LA PURTARE - Sentinta comerciala nr. 2098 din data de 04.12.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 689 din data de 15.07.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 458 din data de 06.05.2016
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 545/CA din data de 06.06.2016
Anulare partiala dispozitie emisa de viceprimar si obligarea acestuia la - Sentinta civila nr. 2116 din data de 04.12.2015
LITIGIU CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL - Sentinta comerciala nr. 2059 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 1875 din data de 30.10.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta civila nr. 610/CA/2015 din data de 24.03.2015
LITIGIU PRIVIND FUNCTIONARII PUBLICI - Sentinta civila nr. 728/CA/2015 din data de 07.04.2015
ANULARE PROCES VERBAL - Decizie nr. 458 din data de 30.04.2015
ANULARE ACT ADMINISTRATIV - Sentinta comerciala nr. 229/CA din data de 17.02.2015
ANULARE ACT EMIS DE AUTORITATI PUBLICE LOCALE - Sentinta comerciala nr. 2956/CA/2014 din data de 02.12.2014